Clicky

zondag 17 november 2024 - 21:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 330

Show Nicki Minaj komende zondag in Ziggo Dome afgelast vanwege ‘gebeurtenissen afgelopen week’

AMSTERDAM – De show van Nicki Minaj in de Ziggo Dome komende zondag is afgelast. Dat meldt concertorganisator MOJO donderdag. Als reden worden “gebeurtenissen van afgelopen week” genoemd.

“Vanwege de gebeurtenissen van afgelopen week is de Nicki Minaj show van 2 juni in Ziggo Dome Amsterdam afgelast. Kopers ontvangen het aankoopbedrag automatisch terug.”

De zangeres werd afgelopen zaterdag op Schiphol aangehouden om drugsbezit, toen ze met een privévliegtuig naar Manchester wilde vliegen. Na enkele uren in een cel op de luchthaven te hebben doorgebracht, werd ze laat in de avond weer vrijgelaten na het betalen van een boete.

‘Racistisch’ behandeld

RTL Boulevard deelde eerder op de avond al dat de show van de Amerikaanse rapper niet door zou gaan. Dat werd eerder op de avond nog ontkend door een woordvoerder van MOJO.

Nicki Minaj zei eerder dat ze racistisch en “walgelijk” is behandeld in Nederland. Ze beweerde op het livestream-platform Stationhead dat ze eruit is gepikt om haar huidskleur. Een woordvoerder van de marechaussee liet eerder op de avond weten dat medewerkers altijd in actie komen als er zaken aan het licht komen die strafbaar zijn. “Ongeacht wat je achtergrond is, wie je bent, waar je vandaan komt of waar je naartoe gaat.”

De zangeres stond ook vorige week donderdag in de Ziggo Dome in het kader van haar Pink Friday 2 World Tour. Dat concert begon pas rond 22.45 uur, ruim tweeënhalf uur later dan de officiële aanvang van de show.

Boeing dient veiligheidsverbeterplan in bij luchtvaartwaakhond VS

Boeing

WASHINGTON – Boeing heeft donderdag een stappenplan ingediend bij de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA, meldt de waakhond. Daarin beschrijft de vliegtuigfabrikant hoe de problemen rond veiligheid en kwaliteit opgelost kunnen worden.

Boeing ligt sinds begin dit jaar onder een vergrootglas van de FAA na verschillende incidenten met zijn vliegtuigen. De toezichthouder stelt toe te blijven zien dat de stappen die Boeing gaat zetten “effectief zijn”.

De crisis begon in januari, toen een deurpaneel uit een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines vloog. De organisatie die vliegongelukken onderzoekt, de NTSB, ontdekte dat er vier bouten ontbraken bij dat deurpaneel. Later kwamen ook berichten naar buiten dat kwaliteitscontroles ondermaats waren bij de divisie voor passagiersvliegtuigen van Boeing, zoals bij de 787 Dreamliner.

FAA-directeur Mike Whitaker heeft donderdag drie uur lang gesproken met de top van Boeing. “Ik heb nogmaals duidelijk gemaakt dat we een sterke en standvastige toewijding aan de veiligheid moeten zien, die altijd op de eerste plaats moet komen” zei Whitaker na afloop in een verklaring. “Systeemverandering is niet gemakkelijk, maar in dit geval absoluut noodzakelijk, en het werk is nooit echt klaar als het gaat om de veiligheid van het vliegende publiek – van Boeing, luchtvaartmaatschappijen of de FAA. Maar we zullen het bedrijf bij elke stap verantwoordelijk houden om ervoor te zorgen dat deze veranderingen plaatsvinden.”

De FAA blijft dan ook streng toezicht houden op Boeing. Zo lopen er extra veiligheidsinspecteurs rond in de fabrieken van Boeing. Ook gaat de toezichthouder meer gesprekken met werknemers van het bedrijf voeren om de effectiviteit van de maatregelen te meten. Daarnaast voert de FAA meer inspecties uit op kritieke punten in het productieproces.

Verder gaat de FAA wekelijks in gesprek met Boeing om de “prestatiecijfers, voortgang en eventuele uitdagingen bij het implementeren van de veranderingen te bespreken”, meldt de waakhond.

Dode in vliegtuigmotor Schiphol was medewerker luchthaven

SCHIPHOL – De persoon die woensdagmiddag om het leven kwam op Schiphol in een vliegtuigmotor is een medewerker van de luchthaven.

De marechaussee laat weten dat het om zelfdoding gaat.

“Uit onderzoek is gebleken dat hij bewust in de motor is geklommen”, aldus de marechaussee.

De Cityhopper van KLM met bestemming het Deense Billund had net de pushbackprocedure voltooid. Dat betekent dat het toestel vanaf de gate achteruit was geduwd en op het punt stond om te taxiën naar de startbaan.

Bij welk bedrijf op de luchthaven de man werkte, kan de woordvoerder van de marechaussee niet zeggen. “Uit piëteit voor het slachtoffer en de nabestaanden doen wij geen verdere mededelingen.”


Praten over zelfmoordgedachten kan 24/7 via 113 of 0800-0113 en de chat op 113.nl

‘Ontgassingsverbod schepen wordt omzeild met truc’

NIJMEGEN – Het ontgassingsverbod voor schepen dat op 1 juli ingaat, kan worden omzeild met een truc. Daarbij komen giftige dampen vrij die het verbod had moeten voorkomen.

Uit documenten in handen van Omroep Gelderland blijkt dat dit nu al gebeurt. Dat is strafbaar want het is een economisch delict.

“Wij horen dat die boetes gewoon worden ingecalculeerd.” Bij het zogenoemde varend ontgassen, lozen binnenvaartschepen hun dampen. Dat is nodig nadat ze bijvoorbeeld een lading benzeen hebben afgeleverd. Die dampen zijn giftig. Daarom mag ontgassen van sommige stoffen alleen nog bij installaties per 1 juli. Maar dat is kostbaar en de installaties zijn nog zeldzaam.

Inwoners van Winssen bij Nijmegen maken zich al langer zorgen om het varend ontgassen. Met protestborden maken ze duidelijk dat dat moet stoppen.

Beoogd premier Schoof zwijgt over mogelijke hoorzitting

Dick Schoof

DEN HAAG – Beoogd premier Dick Schoof wil niet ingaan op de vraag of hij bereid is zich vrijwillig te onderwerpen aan een hoorzitting in de Tweede Kamer. Oppositiepartij GroenLinks-PvdA heeft hem daartoe opgeroepen. Maar na afloop van een ontmoeting met formateur Richard van Zwol en de leiders van de coalitiepartijen deed Schoof er het zwijgen toe.

De nieuwe ministers moeten zich voordat zij beëdigd worden in de Kamer verantwoorden. Het is voor het eerst dat deze verplichte hoorzittingen worden gehouden. Voor de minister-president vond de Kamer zo’n ondervraging evenwel niet nodig, omdat die vaak al lang en breed bekend is bij het publiek en bij Kamerleden.

Anders is dat bij Schoof, die niet uit de gelederen van de grootste coalitiepartij komt, maar als relatief onbekende topambtenaar gevraagd is het Torentje te betrekken. Al voordat bekend werd dat hij het zou worden, probeerde de oppositie af te dwingen dat ook voor de toekomstige premier toch een hoorzitting zou worden gehouden.

Radiostilte

Dat idee, geopperd in het debat over het hoofdlijnenakkoord, werd evenwel weggestemd, onder meer door de coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. Kamerlid Jesse Klaver van GroenLinks-PvdA deed daarop bij het tv-programma Op1 een oproep aan Schoof om zich alsnog vrijwillig door de Kamer te laten horen.

In zijn eerste persconferentie eerder deze week ging Schoof lastige vragen ook al uit de weg. Met de formateur en de coalitiepartijen is voorlopig radiostilte afgekondigd over het verloop van de formatie en daar houdt de beoogde premier zich tot dusver aan.

Verdenking pleegouders zwaargewond meisje Vlaardingen uitgebreid

zwaargewond meisje Vlaardingen

ROTTERDAM – De verdenking tegen twee pleegouders van een 10-jarig meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond in het ziekenhuis ligt, is uitgebreid. De man en vrouw van 37 jaar werden maandag aangehouden voor poging tot doodslag en zware mishandeling. Het OM heeft daar nu vrijheidsberoving en het “iemand in hulpeloze toestand brengen of laten” aan toegevoegd.

Een rechter-commissaris heeft hun voorarrest donderdag met twee weken verlengd, meldt het Openbaar Ministerie. “In feite komt het erop neer dat ze het meisje zodanig hebben behandeld, althans dat is op dit moment de verdenking, dat ze in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis terecht is gekomen”, aldus een persofficier.

De man en de vrouw werden aangehouden nadat hun pleegdochter een week eerder zwaargewond was opgenomen. De twee mogen alleen contact hebben met hun advocaat. Het meisje ligt nog altijd in het ziekenhuis. “U mag ervan uitgaan dat de artsen hun uiterste best doen dat het op enig moment weer goed komt, maar op dit moment gaat het niet goed met haar”, aldus de persofficier.

De voogdij over het meisje ligt bij de William Schrikker Stichting. Een woordvoerster van deze jeugdzorginstelling noemt het geweld tegen het meisje “heel triest en ernstig”. Over eventuele meldingen dat het misging bij het pleeggezin, wil de instelling nu niks kwijt. “We zien alle verhalen in de media, maar we hebben nog niet alle feiten op een rij. We werken mee aan het strafrechtelijke onderzoek en brengen ook zelf alles in kaart om dat zo goed mogelijk te doen.” Verder heeft de stichting het incident gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Ook jeugdhulporganisatie Enver spreekt van een “zeer trieste en ernstige zaak, die een diepe indruk maakt”. Deze organisatie was de schakel tussen de William Schrikker Stichting en de pleegouders. “We snappen heel goed dat de gebeurtenis verontwaardiging en vragen oproept over de rol van de betrokken zorgaanbieders. Net als alle andere betrokkenen willen ook wij koste wat kost dat de onderste steen boven komt”, laat Enver weten.

Volgens diverse media zijn eerder meldingen gedaan over misstanden in het pleeggezin en vertelde het meisje daar ook zelf over aan diverse mensen. “Omdat we nog niet alle feiten op een rij hebben en omdat we het strafrechtelijke onderzoek niet willen verstoren, kunnen we op dit moment niet inhoudelijk op de zaak ingaan”, legt Enver uit.

Partij Israëlisch oorlogskabinetslid Gantz wil verkiezingen

Benny Gantz

JERUZALEM – De partij van de Israëlische politicus Benny Gantz wil dat er nieuwe parlementsverkiezingen uitgeschreven worden. De Partij van de Nationale Eenheid heeft een wetsvoorstel ingediend om de Knesset te ontbinden. Gantz is een van de leden van het Israëlische oorlogskabinet.

Volgens de Israëlische krant Haaretz vindt de parlementariër die met het voorstel kwam, Pnina Tamano-Shata, dat er een “brede en stabiele eenheidsregering” moet komen die “ons veilig kan leiden in tijden van enorme uitdagingen op het gebied van veiligheid, de economie en de Israëlische samenleving”.

Het Israëlische oorlogskabinet bestaat naast Gantz uit premier Benjamin Netanyahu en minister van Defensie Yoav Gallant, plus nog drie waarnemers. Netanyahu’s partij Likud zegt in een reactie dat verkiezingen nu juist tot verdeeldheid in het land zouden leiden.

Gantz stond voorheen aan het hoofd van de Israëlische strijdkrachten en wordt als politicus gerekend tot het politieke midden. Het oppositiekopstuk sloot zich na de bloedige aanval van Hamas op 7 oktober aan bij het oorlogskabinet van zijn rivaal Netanyahu, maar er bleef sprake van spanning.

Zo dreigde Gantz eerder deze maand nog uit het oorlogskabinet te stappen als er niet uiterlijk 8 juni een zespuntenplan zou liggen voor de toekomst van de Gazastrook. Dat plan moet onder meer voorzien in een einde van het Hamasbestuur in dat gebied.

De volgende parlementsverkiezingen in Israël staan in 2026 gepland. Het is nog onduidelijk op hoeveel steun het voorstel kan rekenen om eerder verkiezingen te houden.

Arjen Lubach stopt met De Avondshow en vertrekt bij VPRO

Arjen Lubach

HILVERSUM – Arjen Lubach stopt met De Avondshow met Arjen Lubach. Dat meldt de VPRO donderdag. Lubach en het team maken na drie jaar nog één seizoen van het satirische nieuwsprogramma. De presentator meldt in een persbericht dat er na het laatste seizoen van De Avondshow een einde komt aan zijn samenwerking met de VPRO.

“Tien jaar lang kregen wij alle ruimte en kansen om satirische televisie te maken voor de VPRO. Ik ben de VPRO daar onmetelijk dankbaar voor. Het contact met alle VPRO’ers heb ik altijd als zeer prettig ervaren, zowel zakelijk als persoonlijk. Toch is het soms tijd voor nieuwe avonturen en komt er nu een einde aan onze samenwerking. Maar niet getreurd: komische televisie maken zit in mijn bloed, dus Nederland is nog niet van ons af”, zegt Lubach.

De VPRO zegt Lubach dankbaar te zijn voor de afgelopen tien jaar, waarin hij eerst wekelijks het programma Zondag met Lubach maakte en sinds 2022 het dagelijkse De Avondshow met Arjen Lubach. Hoofdredacteur Willem van Zeeland zegt dat Lubach en zijn team “klassieke televisie” hebben gemaakt voor de omroep. “Het maakte hem tot een belangrijke stem in Nederland en hij wist met zijn scherpzinnige humor miljoenen mensen te bereiken.”

In 2016 won Lubach de Zilveren Nipkowschijf voor het programma Zondag met Lubach. In 2017 kreeg het programma ook de Gouden Televizier-Ring. Het laatste seizoen van De Avondshow met Arjen Lubach is vanaf maandag 2 september te zien op NPO 1.

Dode gevonden in Hellevoetsluis, één aanhouding

HELLEVOETSLUIS – De dode die donderdag werd gevonden in een park in het Zuid-Hollandse Hellevoetsluis is een 59-jarige vrouw uit Brielle. Dit meldt de politie vrijdagochtend.

Het is nog niet duidelijk of de vrouw door een misdrijf om het leven is gekomen. Diezelfde dag werd een man van 20 jaar uit Hellevoetsluis opgepakt.

Een woordvoerder van de politie zegt dat de betrokkenheid van de man wordt onderzocht. Hij wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris, die besluit of hij langer vast blijft zitten.

Reuters: Macron vroeg Canada om mildere sancties op Russisch titanium voor vliegtuigbouwer Airbus

Macron

OTTAWA – De Franse president Emmanuel Macron heeft bij de Canadese regering aangedrongen op het versoepelen van sancties tegen titanium uit Rusland voor Airbus. Dat meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden.

De Europese vliegtuigbouwer zou vrezen voor problemen bij de toelevering van onderdelen als Russisch titanium Canada niet meer in zou mogen. Alle landingsgestellen voor zijn A350-1000-toestellen komen namelijk uit een fabriek in de Canadese provincie Ontario.

Volgens drie bronnen van Reuters belde Macron de Canadese premier Justin Trudeau afgelopen maart met het verzoek voor een soepeler regime voor Airbus en andere luchtvaartbedrijven. Aanvankelijk weigerde de regering in Ottawa, maar na enkele dagen kregen Airbus en andere fabrikanten toch vrijstellingen.

Titanium is een belangrijk materiaal voor de luchtvaart, omdat het sterk is en tegelijkertijd licht. Van oudsher is het Russische staatsbedrijf VSMPO-AVISMA een grote producent van titanium voor de luchtvaartindustrie, die moeilijk te vervangen is omdat het jaren duurt voordat een titaniumfabriek is gebouwd.

Westerse landen schrokken er daarom voor terug de Russische titaniumexport te blokkeren als vergelding voor de inval in Oekraïne, maar Canada kondigde in februari toch een importban af. Volgens Reuters kwam die maatregel als een volslagen verrassing voor de luchtvaartindustrie.

Vertegenwoordigers van Macron, Trudeau en Airbus weigerden tegenover Reuters commentaar.

GSR vereist nieuwe technologieën voor meer verkeersveiligheid

AMSTERDAM – Vanaf juli 2024 moeten alle nieuwe vrachtwagens die in de EU worden verkocht voldoen aan de Algemene veiligheidsvoorschriften (General Safety Regulations, GSR).

De regelgeving vereist een aantal vooruitstrevende veiligheidsmaatregelen die paal en perk moeten stellen aan de risico’s op ongevallen met zwaar vrachtverkeer. De GSR werd hiertoe in 2019 al aangepast met maatregelen die voor nieuwe vrachtwagentypen golden vanaf juli 2022. Vanaf juli 2024 gelden deze ook voor nieuwe vrachtwagenregistraties.

De GSR bevat in totaal elf veiligheidsvoorzieningen, dit onder meer het noodstopsignaal, een systeem voor monitoring van bandenspanning, intelligente snelheidsondersteuning, een alcoholslot en systemen voor de detectie van slaperigheid en aandacht. Aanvullende maatregelen, zoals een gegevensrecorder bij gebeurtenissen (zwarte doos), worden in een latere fase van kracht.

De nieuwe wetgeving plaatst veiligheidssystemen hoger op de bedrijfsagenda in de transportsector. Een aantal daarvan zijn:

Automatische noodremhulp

Automatic Emergency Brake Assist (AEB) is een hulpsysteem dat de bestuurder niet alleen waarschuwt voor een aanrijding, maar ook automatisch de rem (gedeeltelijk) activeert.

De noodremhulp herkent de kritieke afstand tot een stilstaand of bewegend voertuig dankzij radargegevens. Als de bestuurder niet reageert op een gevaarlijke situatie, geeft de oplossing een waarschuwing voordat hij ingrijpt door kortstondig de remmen in te trappen. Als de noodremhulp vaststelt dat de bestuurder niet, of niet hard genoeg, remt, verhoogt hij de remdruk of kan zelfs automatisch een noodstop inschakelen.

Intelligente snelheidsondersteuning

Intelligent Speed Assist informeert de bestuurder over de geldende snelheidslimiet op basis van GPS, digitale kaartgegevens van telematicasystemen en verkeersbordherkenning. Het adaptieve cruisecontrolesysteem past de snelheid van het voertuig automatisch aan. Als de maximumsnelheid wordt overschreden, sluit de intelligente snelheidsondersteuning de brandstoftoevoer af en remt het voertuig af. Deze oplossing kan het aantal verkeersongevallen met 30 procent en het aantal verkeersdoden met 20 procent verminderen.

Systeem voor omgevingsdetectie

Systemen voor omgevingsdetectie detecteren mensen en obstakels aan de voorkant van het voertuig bij het wegrijden en tijdens langzame rijmanoeuvres. Radarsensoren monitoren continu het gebied in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig. Een waarschuwingssignaal brengt een potentieel incident onder de aandacht van de bestuurder. Tegelijkertijd waken oplossingen zoals ultrasone sensoren en achteruitrijcamera’s voor objecten achter het voertuig.

Systemen voor detectie van bandenschade

Monitoringsystemen voor bandenspanning dragen al bij aan een hogere productiviteit, het verminderen van stilstand en het vermijden van dure reparaties. Nieuwe systemen voor de detectie van bandenschade verbeteren bovendien de verkeersveiligheid en verminderen het aantal ongevallen door technische defecten.

Het door Bridgestone ontwikkelde Tyre Damage Monitoring System levert realtime gegevens over schade aan banden. Het maakt gebruik van het cloudgebaseerde Microsoft Connected Vehicle Platform en gegevens van geïnstalleerde bandensensoren. Het systeem herkent niet alleen wanneer, maar ook waar er schade is ontstaan en geeft zo inzicht in de toestand van de weg en de infrastructuur.

Lucas Avink, Regional Sales Director Webfleet Benelux: “Door de GSR krijgt bestaande, nieuwe en nog komende technologie een vaste plaats in de transportsector. De oplossingen verminderen de risico’s in het wegverkeer en dragen bij aan het doel van de GSR om de EU te helpen ‘Vision Zero’ te bereiken: nul doden en zwaargewonden op de Europese wegen tegen 2050. De EU schat dat de nieuwe regelgeving in 2038 minstens 25.000 verkeersdoden zal voorkomen.”

Verdachte opgepakt om bedreiging op hogeschool Eindhoven

EINDHOVEN – De politie heeft een verdachte opgepakt van het incident op de Fontys Hogeschool in Eindhoven van donderdagochtend. Het gaat om een 41-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Hij is geen medewerker of student van de hogeschool.

Een medewerkster werd volgens de politie rond 07.50 uur bedreigd met een mes in een toiletruimte op de hogeschool. Zij raakte lichtgewond aan haar hand. “Wat er precies is voorgevallen moet blijken uit verder onderzoek”, meldt de politie. De hogeschool werd enige tijd ontruimd, omdat de verdachte vermoedelijk nog in de school was, maar hij werd daar niet gevonden. Volgens Fontys was de man geen bekende van de medewerkster.

Enige uren later, rond 10.00 uur, werd de verdachte aangetroffen bij een inbraak in een bedrijfspand aan de Nuenenseweg in Eindhoven. Bij die inbraak arresteerde de politie iemand op heterdaad, die precies voldeed aan het signalement van de verdachte van de bedreiging op de hogeschool. De man zit vast en wordt door de politie verhoord.

Volgens gebouwbeheerder Thom Rutten van Fontys verliep de ontruiming van de hogeschool donderdagochtend rustig en is er geen moment paniek geweest. “Het is volkomen normaal dat zo’n incident emoties kan oproepen. Daarom blijven we met elkaar in gesprek, is het management direct aanspreekbaar en vragen we docenten om er aandacht voor te hebben in de les”, meldt hij in een verklaring. Fontys zegt dat het niet leek te gaan om een tegen de hogeschool gerichte actie.

Gevangenisstraf geëist voor brandstichting basisschool

DEN HAAG – Een zware vuurwerkbom met daaraan aan flesje met een brandbare vloeistof zette in de nieuwjaarsnacht een basisschool in Den Haag in lichterlaaie. De 19-jarige man die dit naar binnen gooide, stond donderdag voor de rechter.

In de nieuwjaarsnacht werd door een groep verdachten meerdere keren zwaar vuurwerk gegooid naar de Anne Frankschool in Den Haag. Nadat de eerste keer een raam was gesprongen, werd de tweede keer vuurwerk naar binnen gegooid, nu met een flesje met een brandbare vloeistof er aan gebonden. Er volgde een heftige explosie en een korte hevige brand. De schade was enorm.

Op een filmpje is te zien dat de 19-jarige man degene is die het explosief naar binnen gooit. Verdachte bekent en zegt dat hij zich heeft laten meeslepen en opjutten door de groep om hem heen. Desondanks vindt het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf op zijn plaats, maar houdt daarbij wel rekening met de jonge leeftijd van verdachte. De officier van justitie eiste 24 maanden gevangenisstraf waarvan 8 voorwaardelijk. Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Een 15-jarige jongen die de lont van het explosief aanstak, is eerder al door de rechter veroordeeld. Hij stond toen ook terecht voor andere feiten, zoals openlijk geweld en winkeldiefstal. De rechter legde hem 160 dagen jeugddetentie op (waarvan 90 voorwaardelijk) en een leerstraf van 40 uur. Andere personen in de groep, die de twee aanspoorden en instructies gaven, zijn onbekend gebleven.

EU voert ‘verlammende’ importheffingen in voor Russisch graan

BRUSSEL – De Europese Unie voert onbetaalbaar hoge importheffingen in voor graan uit Rusland en Belarus, een nauwe bondgenoot. Dat kost Rusland inkomsten die het anders zou kunnen besteden aan de oorlog tegen Oekraïne.

De heffingen moeten ook voorkomen dat het Kremlin de kans krijgt om de Europese markt te ontwrichten. En het wordt moeilijker voor Rusland om gestolen Oekraïens graan te slijten, zeggen de EU-lidstaten.

Rusland kon tot dusver zonder noemenswaardige heffingen graan naar de EU exporteren. De export nam de laatste tijd flink toe, waardoor het gevaar groeide dat Moskou de unie zou overspoelen met goedkoop graan, zeggen EU-ambtenaren. Rusland heeft eerder geprobeerd de Europese economie te verstoren. De invoer van goedkope landbouwproducten uit Oekraïne leidde het afgelopen jaar al tot veel onrust onder met name Oost-Europese boeren.

De heffing op granen, oliezaden en bietenpulp komt volgens EU-ambtenaren neer op een prijsverhoging met zo’n 40 tot 50 procent. Dat zal de invoer in de praktijk stilleggen, is de verwachting. De heffingen gaan 1 juli in.

1,3 miljard euro

Rusland verdient flink aan het graan dat het aan Europa verkoopt. De 4 miljoen ton van vorig jaar leverde 1,3 miljard euro op, becijfert de Europese Commissie.

Europeanen hoeven niet te vrezen voor duurder brood en andere voedingswaren, stelt de commissie. De import uit Rusland en Belarus is hooguit goed voor 1 procent van wat Europeanen verbruiken. En graan dat via Europa naar de rest van de wereld gaat, bijvoorbeeld via de Rotterdamse haven, voelt niets van de heffingen.

Twee doden bij verkeersongeval in Utrecht

Ambulance

UTRECHT – Bij een verkeersongeval op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht zijn in de nacht van woensdag op donderdag twee mensen om het leven gekomen. Dat meldt de politie. Bij het ongeval was één auto betrokken.

Door het ongeval was de Amsterdamsestraatweg urenlang dicht tussen de Zuilenselaan en het Theo Thijssenplein. De politie onderzoekt de toedracht en is op zoek naar getuigen.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...