WINNINGEN – In de snelwegbrug over de Moezel in de A61 bij het Duitse Winningen werd schade aan de brugconstructie aangetroffen. Voor het ontlasten van de brugconstructie gelden momenteel strenge regels. Een spectaculaire actie gaat nu helpen bij de reparatie.
Afgelopen zondag 26 mei was de op één na hoogste brug van Duitsland in de A61 van 07.30 uur tot 17.00 uur volledig afgesloten voor verkeer.
Alleen 24 vrachtwagens van veertig ton per stuk mochten naar het midden van de te renoveren brug rijden en in vier rijen 136 meter boven de Moezel parkeren.
Naast dat het een mooi plaatje opleverde wilde Die Autobahn GmbH (de Duitse Rijkswaterstaat) met de voertuigen, die in totaal 960 ton wogen en op de brug stilstonden, testen hoe de staalconstructie verandert door het gewicht van de vrachtwagens. De resultaten van de proef worden meegenomen in de herstelwerkzaamheden aan de rijbaanplaat en de stalen bovenbouw, die in 2024 beginnen.
Zoals de federale snelwegmaatschappij in februari 2023 aankondigde, werden tijdens een reguliere structurele inspectie ‘scheuren gevormd in de lasnaden in het bruglichaam’ ontdekt. De oorzaak is terug te voeren op vermoeiing van gelaste staalverbindingen.
Tekst gaat verder onder de foto’s
24 vrachtwagens testen snelwegbrug
Als directe maatregel om de druk op de brug te verlichten geldt momenteel op de rechterrijstrook een snelheidslimiet van 60 km/u in beide richtingen. Alleen auto’s mogen op de linkerrijstrook rijden met snelheden tot 80 km/u.
Voor zwaar goederenverkeer tot 44 ton geldt een minimale afstand van 50 meter, die ook bij file aangehouden moet worden. Transporten met een grote capaciteit en zware transporten mogen tot nader order niet oversteken.
Momenteel steken ongeveer 37.000 voertuigen dagelijks de Moezelvalleibrug, die in 1972 werd gebouwd, over, waarvan een derde vrachtvervoer is. Wat het nog erger maakt, is dat de A61 op grote schaal dient als omleiding voor de A45, waarop de Rahmedetalbrug bij Lüdenscheid de komende jaren gesloten is.
Het vrachtvervoer is daardoor toegenomen van circa 20 procent in 2019 naar 30 procent nu. Volgens een intern onderzoek van Autobahn GmbH uit 2022 zijn 28.000 bruggen in Duitsland aan reparatie of vervanging toe.
De brug ligt tussen de knooppunten Koblenz/Dieblich en Koblenz/Metternich en bestaat uit zes brugoverspanningen, die rusten op twee landhoofden en vijf pijlers. De hoogste pijler meet 124 meter. De brug is 935 meter lang en 30,5 meter breed, met overspanningen van de afzonderlijke brugoverspanningen tot bijna 220 meter. De maximale hoogte van de weg boven de grond is 136 meter. Daarmee is het de op een na hoogste snelwegbrug van Duitsland, na de 185 meter hoge Kochertalbrug in Baden-Württemberg.