Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 13:59 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 327

Veertien nieuwe Volvo FH Aero Electric trucks voor Cargo Service Europe

Cargo Service Europe (CSE), een vooraanstaand speler in de transportsector, heeft onlangs een order getekend voor maar liefst veertien nieuwe Volvo FH Aero Electric trucks. Deze aankoop benadrukt CSE’s toewijding aan milieuverantwoordelijkheid en innovatie en is een grote stap vooruit in hun lange-termijn duurzaamheidsstrategie.

De order, geplaatst bij BAS Truck Center, bestaat uit veertien FH Aero Electric modellen.

“We kozen voor de Volvo FH Aero Electric vanwege de sterke businesscase en de goede ervaringen met onze huidige vier Volvo FH Electrics die ingezet worden voor 24-uurs diensten en zo’n 12.500 kilometers per maand afleggen”, legt Anita Leeijen, CFO bij CSE, uit.

“Deze nieuwe trucks verbeteren niet alleen de werkomgeving voor onze medewerkers, maar vergroten ook de actieradius door de betere aerodynamica. Met BAS Truck Center als servicepartner weten we precies wat we van elkaar kunnen verwachten.”

De Volvo FH Aero Electric trucks zijn voorzien van geavanceerde functies zoals spiegelcamera’s met Dode Hoek-camera, nieuw type LED verstralers en luchtgeveerde assen rondom. Daarnaast zijn ze uitgerust met Volvo Dynamic Steering en Alcoa Durabright velgen, wat bijdraagt aan zowel de veiligheid als het rijcomfort.

Blik op duurzame toekomst

CSE heeft volledige focus op het transport en opslag van lege blikjes en zet groot in op duurzaamheid. “We geloven in een volledig geëlektrificeerd wagenpark. Met de ervaring die we hiermee hebben opgedaan zijn we er klaar voor om hierin verder uit te breiden, inclusief een uitgebreide laadinfrastructuur en aangepaste bedrijfsprocessen”, vertelt Anita.

Grenzen testen en verleggen

De veertien Volvo FH Aero Electric voertuigen worden ingezet voor internationaal transport, met Duitsland als eerste bestemming. Anita: “We hebben de actieradius van onze huidige elektrische trucks getest op alle verschillende routes die we rijden, wat nieuwe mogelijkheden opent voor onze activiteiten over de grens. De uitdagingen rond actieradius en laadinfrastructuur zien we als kansen om te groeien en innoveren binnen de sector.”

Operationele efficiëntie naar een next level

De switch naar elektrische trucks brengt grote veranderingen in hoe CSE opereert. “Onze eerdere ervaringen met elektrische voertuigen kunnen we nu breder toepassen en verbeteren, wat de efficiëntie van onze transporten ten goede komt. We zetten bijvoorbeeld in op 24-uursdiensten en LZV-transport,” licht Martijn Vos, eigenaar van CSE, toe. Hij voegt toe dat CSE blijft innoveren met duurzame oplossingen, waaronder het gebruik van BIO-LNG trucks.

Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, vult aan: “De verduurzaming in het wegtransport is uitdagend. Maar afwachten is geen optie. De transitie vraagt om koplopers die de uitdagingen aan durven. CSE heeft dit een paar jaar geleden al gedaan door met de hele vloot over te stappen op Bio-LNG. Ze maken nu een volgende stap door op te schalen met elektrische trucks in het lange-afstandstransport in LZV-configuratie.”

Met deze vooruitstrevende aankoop positioneert CSE zich als een leider in de transitie naar duurzaam transport.

Bristol zoekt koper en vraagt in België om opschorting betalingen

Bristol

BERINGEN – Het moederbedrijf van mode- en schoenenwinkelketen Bristol vraagt in België een vorm van uitstel van betaling aan. In die periode is het familiebedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar.

Het winkelbedrijf kampt met de nasleep van de coronacrisis en koopkrachtdaling en had in de tweede helft van vorig jaar te maken met een hard gedaalde omzet, laat topvrouw Elise Vanaudenhove weten.

Euro Shoe vraagt in het Belgische Hasselt een gerechtelijke reorganisatie aan om zoveel mogelijk banen bij Bristol te redden, benadrukt Vanaudenhove. Enerzijds zoekt het bedrijf een overnemende partij die zoveel mogelijk banen kan behouden. Daarnaast geeft de tijdelijke opschorting van betalingen aan externe partijen het bedrijf de tijd om medewerkers te begeleiden naar nieuw werk. De bedrijfsactiviteiten lopen in die periode door en ook de lonen worden betaald.

De stap raakt in België naar verwachting 170 medewerkers en een honderdtal zelfstandige ondernemers en hun personeel. Op de thuismarkt heeft Bristol 117 winkels. De ongeveer tachtig Nederlandse vestigingen vallen niet onder de aanvraag van een gerechtelijke reorganisatie, maar ook voor die activiteiten zoekt Euro Shoe een nieuwe eigenaar.

“Eigenlijk zijn we na de covidpandemie nooit meer uit de crisis geraakt”, legt Vanaudenhove uit. In 2022 wist Bristol de verliezen nog bijna helemaal terug te dringen, maar in de tweede helft van vorig jaar zorgde een “perfecte storm” voor een volgens de topvrouw ongekende terugval van de verkopen. Naast de pijn die veel mensen in de portemonnee voelden van de hoge inflatie, zorgden de natte zomer en milde winter voor slechte verkoopcijfers.

Freepoint Eco-Systems Belgium gaat eerste plastic recyclefaciliteit van Europa bouwen in North Sea Port

Foto: North Sea Port

Freepoint Eco-Systems Belgium NV en North Sea Port kondigen (30 mei 2024) een concessieovereenkomst aan voor de ontwikkeling van Freepoints eerste geavanceerde recyclefaciliteit voor plastic in Europa. De faciliteit komt aan het Kluizendok in Gent.

Bij oplevering zal dit een van de grootste recyclingfaciliteiten voor plastic ter wereld zijn. De locatie is gelegen op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen in België, binnen het havengebied van North Sea Port.

Freepoint Eco-Systems wil een ISCC-Plus gecertificeerde geavanceerde recyclingfaciliteit bouwen. De ultramoderne faciliteit zal afgedankt plastic afval recycleren, zodat het niet verbrand hoeft te worden. De faciliteit zal een oppervlakte hebben van 10 hectare, momenteel onbebouwd land. Het zal jaarlijks ongeveer 80.000 ton afvalplastic kunnen recyclen.

Het project kan in de toekomst nog uitgebreid worden met een perceel waar tot 160.000 ton afvalplastic per jaar gerecycleerd kan worden. Freepoint Eco-Systems is momenteel bezig met de inkoop van grondstoffen en de financiële planning, met als doel om het project eind 2024 af te ronden. De bouw zal beginnen zodra de vergunningsprocedure is afgerond, naar verwachting in 2025.

Eerste vestiging in Europa

Freepoint Eco-Systems is gespecialiseerd in de ontwikkeling en exploitatie van geavanceerde recyclingfaciliteiten voor plastic wereldwijd. De locatie in Gent is de eerste van verschillende Europese projecten die momenteel in ontwikkeling zijn.

“De aankondiging van onze eerste Europese vestiging betekent de volgende fase in onze wereldwijde strategie”, aldus Managing Director Oscar Gutierrez van Freepoint Eco-Systems. “We kijken ernaar uit om de Europese afvalverwerkingsindustrie te ondersteunen en oplossingen te bieden voor moeilijk te recyclen plasticstromen. Onze plannen onderstrepen onze toewijding aan de petrochemische industrie bij het bereiken van haar doel om de circulaire economie te ontwikkelen en te voldoen aan de doelstellingen voor koolstofarme grondstoffen.”

“De strategische locatie van North Sea Port sluit perfect aan bij ons bedrijfsmodel om op schaal infrastructuur voor de circulaire economie te bouwen met toegang tot superieure logistiek. Hierdoor kunnen we onze wereldwijde klanten beter van dienst zijn”, aldus Gutierrez.

“We willen North Sea Port en Flanders Investment and Trade bedanken voor hun geloof in onze missie en voor de nodige steun om dit project op te starten. Ons team kijkt ernaar uit om samen vorm te geven aan een duurzamere toekomst.”

Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “We zijn zeer verheugd om zo’n grote industriële investering te mogen onthalen. We stimuleren de ontwikkeling van circulaire ketens, waarin grondstoffen en producten voortdurend worden hergebruikt. Als haven hebben we uitstekende toegang tot de grondstoffen van morgen binnen ons circulaire landschap. Als veelzijdige multimodale hub voor wereldwijde handelsstromen kunnen we het vlotte transport van goederen via West-Europese binnenwateren, snelwegen, spoorwegen en pijpleidingen garanderen. Als voorloper in de circulaire revolutie zijn we verheugd om samen te werken met Freepoint Eco-Systems’ eerste geavanceerde recyclingfaciliteit voor plastic in Europa.”

Jan Jambon, minister-president van Vlaanderen: “Plastic afval en de afname ervan is een uitdaging voor alle landen en regio’s wereldwijd. Vlaanderen streeft naar een groenere toekomst, waarin industrie en klimaat in harmonie zijn. De samenwerking tussen Freepoint Eco-Systems en North Sea Port is daarom een enorme sprong voorwaarts om dit doel te bereiken.”

“Flanders Investment & Trade is verheugd om twee revolutionaire krachten te verbinden in het bouwen van een ecologisch ecosysteem voor de toekomst. Met één van de grootste recyclinghubs voor plastic wereldwijd zal Vlaanderen nu niet alleen koploper zijn op dit gebied, maar ook investeren in een groenere toekomst voor ons allemaal”, zei Joy Donné, CEO van Flanders Investment and Trade.

Freepoint Eco-Systems Belgium NV is een dochteronderneming van Freepoint Commodities LLC, een wereldwijde grondstoffenhandelaar die diensten voor supply chain management en milieuvriendelijke producten en oplossingen aan klanten levert. Freepoint Eco-Systems richt zich onder andere op het inzamelen van afvalplastic dat niet wordt gerecycled en het omzetten van dat afval in herbruikbare producten via geavanceerde recyclingfaciliteiten. Freepoint Eco-Systems is actief in de VS, Europa en Azië.

Meer Nederlandse exporteurs ervaren problemen door inspecties VK

DEN HAAG – Steeds meer Nederlandse plantenexporteurs ervaren problemen door de fysieke inspecties die sinds eind vorige maand worden uitgevoerd bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk. Kort nadat de inspecties ingingen werden exporteurs van onder meer planten, vlees en zuivel nog weinig gecontroleerd. De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) meldt nu dat tientallen exporteurs last hebben van bijvoorbeeld grote vertragingen en beschadigde planten.

Volgens VGB-directeur Matthijs Mesken heeft het Verenigd Koninkrijk inmiddels de inspecties opgeschroefd. “De inspectietijden zijn maximaal 4 uur, maar we horen dat 6 tot 10 uur wachten geen uitzondering is. Sommige vrachtwagens staan 16 uur stil”, zegt hij. Door de inspecties zijn transporten volgens hem lastiger te plannen. “Je weet niet of je vrachtwagen eruit wordt gepikt en je komt te laat bij je klant.”

Bij controles worden planten uit vrachtwagens gehaald, maar soms worden die op een andere plek in de vrachtwagen teruggezet. Sommige chauffeurs kunnen dan volgens hem niet meer zien welke producten voor welke klant zijn.

Mesken stelt dat de problemen deels door een tekort aan inspecteurs komen. “Het begint wat ons betreft te knellen en we gaan overleggen met de Engelsen. Ze moeten de garantie geven dat er voldoende inspecteurs komen om goed te kunnen inspecteren.”

Beleidsmedewerker Ruben van Rooij van de Centrale Organisatie voor de Vleessector laat weten dat er signalen zijn dat de controles langzaamaan strenger worden en zendingen vast komen te staan. Hij zegt echter nog niet veel klachten te horen over grote opstoppingen op dit moment. “In de regel lijkt de handel door te gaan.”

De ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex zegt dat er nog geen grote bijzonderheden zijn, maar dat er wel extra vragen worden gesteld die meestal technisch van aard zijn. Evofenedex hoort nog geen meldingen van het vastlopen van exporten naar het Verenigd Koninkrijk, aldus een woordvoerder.

Biden keurt Oekraïens gebruik Amerikaans wapens in Rusland goed

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden heeft het Oekraïense gebruik van Amerikaanse wapens op Russisch grondgebied goedgekeurd. Internationale media berichtten donderdag al dat de Verenigde Staten die stap hadden gezet en Bidens minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken bevestigt de beslissing nu.

De VS en andere westerse landen leveren al ruim twee jaar wapens aan Oekraïne om zich te verdedigen tegen Rusland. Maar tot voor kort wilden veel van Kyivs bondgenoten niet dat de Oekraïners die wapens zouden inzetten in Rusland. Ze vreesden meegesleurd te worden in de oorlog.

Dat is veranderd nu Rusland een nieuw offensief is begonnen in de grensregio bij Charkiv. De Russen hebben daar enkele kilometers van Oekraïne ingenomen, maar vallen het buurland nog altijd voornamelijk aan vanuit Rusland. Oekraïne zou dus geen gelijke strijd kunnen voeren met de Russen als ze Rusland niet mogen aanvallen, oordelen de westerse leiders. Vandaar dat de bondgenoten van Kyiv nu een draai maken.

“Oekraïne heeft de afgelopen weken toestemming gevraagd voor het gebruik van wapens die wij leveren om zich tegen deze agressie te verdedigen”, zegt Blinken na overleg met NAVO-collega’s in Praag. Dat is Biden voorgelegd, “en zoals jullie hebben gehoord, heeft hij toegestemd”.

Er worden wel bepaalde beperkingen aan het gebruik gesteld, zoals dat de wapens alleen in het grensgebied bij Charkiv kunnen worden gebruikt. Maar Blinken sluit niet uit dat dat verandert. “We zullen ons waar nodig blijven aanpassen om tegemoet te komen aan wat er op het slagveld gebeurt, om te garanderen dat Oekraïne heeft wat het nodig heeft en wanneer het dat nodig heeft.”

Sommige bondgenoten van Oekraïne uitten eerder zorgen over aanvallen diep in Rusland en op minder duidelijk militaire doelen. Rusland waarschuwt al enkele dagen dat het Westen om problemen vraagt als het Oekraïne toestaat westers wapentuig tegen doelwitten in Rusland in te zetten.

Defensie onderzoekt gebruik luchthavens Eelde, Lelystad en Twente

DEN HAAG – Defensie onderzoekt het medegebruik door jachtvliegtuigen van burgerluchthavens Eelde, Lelystad en Twente. Dat maakte het ministerie vrijdag bekend. Defensie heeft door de oplopende internationale spanningen de komende jaren veel meer ruimte nodig.

Vorig jaar kwam Defensie met de plannen voor de uitbreiding. Deze bevatten onder meer extra plaatsen voor munitieopslag, meer ruimte voor jachtvliegtuigen, meer oefengebieden en meer mogelijkheden om laag te vliegen met helikopters. Er kwamen meer dan 2200 reacties op de plannen.

Het antwoord hierop kwam vrijdag van Defensie. Ook vult het ministerie specifieker in waar het wil uitbreiden. Dat is nodig om voldoende te kunnen trainen en te oefenen. De plannen kunnen gevolgen hebben voor onder meer woningbouw, windmolens en wateropslag. Er zijn vooral veel vragen over de uitbreiding van het vliegen met gevechtsvliegtuigen. Dat betrof ongeveer een vijfde van de reacties.

Defensie kan bestaande vliegbases uitbreiden zoals Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht of Eindhoven. Ook kan De Peel weer worden gereactiveerd als basis. Een andere optie is het medegebruik van civiele luchthavens. Defensie heeft die mogelijkheid vrijdag ingevuld en daarbij drie luchthavens gekozen.

Er is nog geen keuze gevallen, benadrukt staatssecretaris Christophe van der Maat. Hij snapt de zorgen en wil voorkomen dat een paar provincies worden opgezadeld met veel overlast. “We willen dat het een beetje eerlijk verdeeld wordt over Nederland.” De luchthavens van Rotterdam en Maastricht vallen af, omdat daar al veel meer hinder is.

Mensen maken zich vooral zorgen over de effecten op de leefbaarheid en gezondheid als er meer gevlogen gaat worden. Ook willen ze weten of ze gecompenseerd kunnen worden bij een toename van jachtvliegtuigen in hun omgeving. Defensie gaat een onderzoek doen naar de gezondheidseffecten van meer vliegen.

Er is bij de krijgsmacht vooral meer behoefte aan (laag) vliegen met F-35’s en helikopters. Ook moet er meer opslag komen voor munitie. Een extra locatie voor grootschalige opslag van munitie zoekt Defensie in Flevoland, Gelderland of Overijssel, blijkt uit de stukken. Ook wordt in Groningen, Friesland en Drenthe gekeken voor snel inzetbare capaciteit voor munitieopslag.

De landmacht wil eenheden in het midden van het land concentreren. Een nieuwe kazerne in Flevoland behoort nog steeds tot de mogelijkheden, net als uitbreiding van de kazernes in Stroe en Ermelo.

De komende twee maanden gaat Defensie alle provincies langs om het toe te lichten. De verwachting is dat het kabinet volgend voorjaar een besluit neemt.

Meerdere gewonden bij mesaanval in Mannheim

MANNHEIM – Bij de mesaanval in Mannheim zijn drie mensen gewond geraakt, melden Duitse media op basis van de politie. De radicaal-rechtse activist Michael Stürzenberger, tegen wie de aanval gericht lijkt te zijn geweest, moet volgens een collega een noodoperatie ondergaan.

“Hij is in zijn been en zijn gezicht gestoken”, zegt collega Stefanie Kizina tegen de krant Bild. “Voor zover bekend is er geen levensgevaar.”

Een politieagent die de aanvaller probeerde te overmeesteren is ook gewond geraakt. Volgens Bild zijn zijn verwondingen “ernstig”. Alle gewonden zijn in elk geval naar het ziekenhuis gebracht.

De aanvaller is neergeschoten door de politie. Het is niet bekend wat zijn toestand is. Het motief is ook nog onduidelijk, maar de organisatie van de bijeenkomst waar Stürzenberger zou spreken noemt het een terroristische aanslag. Stürzenberger staat bekend als fel criticus van de islam.

Tesla komt opnieuw met grote terugroepactie in VS

Tesla

AUSTIN – Tesla roept meer dan 125.000 voertuigen in de Verenigde Staten terug om een storing in het waarschuwingssysteem voor veiligheidsgordels. Het waarschuwingslampje en het geluidssignaal werken soms niet als de bestuurder geen gordel om heeft.

Volgens de Amerikaanse toezichthouder NHTSA voldoen de auto’s daardoor niet aan de veiligheidseisen.

De terugroepactie heeft betrekking op bepaalde S-, X-, 3 en Y-modellen. Tesla zal een software-update uitbrengen om het probleem op te lossen.

De autofabrikant moest in januari 200.000 auto’s terugroepen in de VS om een softwarestoring die het zicht van bestuurders tijdens het achteruitrijden kon belemmeren. Het bedrijf riep in april bijna 4000 Cybertrucks terug om een gaspedaal te repareren.

NAVO-chef doet nieuw dreigement Rusland af als intimidatie

Jens Stoltenberg

PRAAG – De NAVO moet zich niet te veel aantrekken van de dreigende taal uit Rusland over de inzet van westerse wapens in Rusland, vindt NAVO-topman Jens Stoltenberg. Dat Oekraïne dat van steeds meer bondgenoten mag, “is niets nieuws”. De Russische dreigementen dat dit de NAVO duur kan komen te staan, zijn volgens Stoltenberg slechts een poging ze af te schrikken.

Na Nederland en steeds meer andere NAVO-landen willen ook de Verenigde Staten Oekraïne toestemming geven om van hen gekregen wapens over de grens te gebruiken. Het Westen dreigt daarmee een Derde Wereldoorlog te ontketenen, protesteert het Kremlin.

Stoltenberg relativeert die dreigementen bij aankomst voor overleg met de buitenlandministers van de westerse militaire alliantie in Praag. “Dit maakt deel uit van de inspanningen van president Poetin en Moskou om NAVO-landen te weerhouden van steun aan Oekraïne om zich te verdedigen.” Rusland doet dat “iedere keer” als Oekraïnes bondgenoten tot nieuwe hulp besluiten, memoreert hij.

De regering in Kyiv smeekt al weken om toestemming ook doelwitten in Rusland te beschieten. Rusland kan nu ongehinderd vanachter de grens de belangrijke Oekraïense stad Charkiv bestoken en zich opmaken voor een aanval, klaagt Kyiv.

Stoltenberg valt Oekraïne bij. Oekraïne gebruikt al geruime tijd Britse langeafstandsraketten tegen doelen in Rusland, dus er is volgens hem geen nieuws onder de zon. En Rusland heeft al zo vaak gedreigd met “consequenties” als het Westen Oekraïne te hulp schoot, of het nu “met kruisraketten, met tanks of met gevechtsvliegtuigen” was.

De Russische veiligheidsfunctionaris en oud-president Dmitri Medvedev waarschuwt donderdag opnieuw met gevolgen van de “deelname aan de oorlog tegen ons”. Net als het Kremlin zegt hij dat meer landen bij de oorlog betrokken kunnen raken. Volgens Medvedev maakt het Westen een “fatale fout” door te denken dat Rusland niet bereid is tactische kernwapens tegen Oekraïne te gebruiken en hij zegt dat deze wapens in potentie ook kunnen worden gebruikt tegen niet nader genoemde vijandige landen. “Dit is geen intimidatie of bluf”, stelt hij.

15 jaar cel geëist tegen man verdacht van doden van eigen moeder

LELYSTAD – Het Openbaar Ministerie heeft een celstraf van vijftien jaar geëist tegen een 55-jarige man uit Lelystad. Hij wordt ervan verdacht in de nacht van 27 op 28 mei 2022 zijn moeder te hebben gedood in haar huis in Almere. De officier van justitie acht gekwalificeerde doodslag en diefstal bewezen.

Op 28 mei 2022 wordt in haar woning in Almere een 77-jarige vrouw dood in haar bed aangetroffen. Hoewel er geen braaksporen zijn, blijken er diverse goederen uit de woning te zijn verdwenen. Haar handtas, portemonnee, mobiele telefoon, twee huistelefoons en een alarmknop zijn niet meer in de woning aanwezig. Dit is reden om het overlijden van de vrouw verder te onderzoeken. Uit de sectie blijkt dat bij het slachtoffer op specifieke plekken bloeduitstortingen en puntbloedingen waar te nemen zijn. De conclusie is dat het aannemelijk is dat zij door versmoring om het leven gekomen is.

De politie heeft onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM) uitgebreid onderzoek gedaan naar de gewelddadige dood van de vrouw. Dit heeft geleid tot de aanhouding van de 55-jarige zoon van het slachtoffer op 13 september 2022. De man wordt ervan verdacht dat hij in de nacht van 27 op 28 mei naar het huis van zijn moeder is gegaan om aan geld te komen. Het is aannemelijk dat hij betrapt is door zijn moeder die toen al in bed lag en dat deze confrontatie uitgelopen is op de gewelddadige dood van de vrouw om de diefstal te verhullen. Vervolgens is de verdachte vertrokken met de uit de woning verdwenen goederen.

Het bewijs dat het de verdachte was die die nacht zijn moeder om het leven bracht, bestaat volgens het OM uit een aantal componenten. Zo is gebleken dat de auto die in gebruik was bij de uit Lelystad afkomstige verdachte, rond het tijdstip van overlijden dicht bij de woning van het slachtoffer in Almere geparkeerd stond. Dit is op camerabeelden waar te nemen. De verdachte ontkent dat hij de betreffende avond of nacht bij zijn moeder is geweest. Hij verklaarde aanvankelijk thuis te zijn geweest op het bewust tijdstip. Nadat hij geconfronteerd wordt met de beelden van zijn geparkeerde auto in Almere, stelt hij dat hij een geheime seksdate had toevalligerwijs vlakbij de woning van zijn moeder. Ondanks uitgebreid onderzoek is van het plaatsvinden van een dergelijke date echter in het geheel niet gebleken.

Wel is gebleken dat de auto na het tijdstip van overlijden terug over de A6 naar Lelystad is gereden. Uit de ritgegevens die uit de auto uitgelezen zijn, blijkt dat de auto toen op een specifieke locatie enige tijd snelheid heeft geminderd. Rond deze locatie zijn later de gestolen handtas en telefoon van het slachtoffer in de berm van de snelweg gevonden.

Ook is het DNA van de verdachte aangetroffen op de nachtkleding van het slachtoffer en op twee kussens. Uit onderzoek door deskundigen blijkt dat deze DNA-sporen als dadersporen gezien kunnen worden. Volgens het OM is het niet waarschijnlijk dat het DNA-materiaal al voor het plaatsvinden van het incident of na het overlijden op de nachtkleding en de kussens terecht is gekomen.

De verdachte heeft tijdens het onderzoek op verschillende momenten verklaringen afgelegd en heeft – na geconfronteerd te zijn geweest met bevindingen uit het onderzoek – alternatieve scenario’s geschetst. Telkens zijn deze scenario’s uitgerechercheerd, zonder dat dit tot enige steun voor de verklaringen heeft geleid. Op verschillende momenten blijkt de verdachte bovendien aantoonbaar te hebben gelogen over bijvoorbeeld zijn alibi en het bezit van een huissleutel.

Het gehele dossier bekijkend is het in de visie van het OM de verdachte geweest die verantwoordelijk is voor de dood van zijn moeder. Niet bewijsbaar is dat hij hier een vooropgezet plan voor had. Daarom is vrijspraak gevraagd voor moord. Gekwalificeerde doodslag (doodslag met als doel een ander misdrijf te verhullen) en diefstal acht de officier van justitie wel bewezen. Als motief voor het misdrijf ziet het OM de drugsverslaving van de verdachte. Uit het onderzoek blijkt dat de man in de periode rond de dood van zijn moeder naarstig op zoek was naar geld. Nadat hij de betreffende nacht terug kwam in Lelystad heeft hij ook direct drugs gekocht.

Dat de verdachte bereid was zijn eigen moeder van het leven te beroven om daarmee een diefstal verhullen, is zeer ernstig. De schade die hij aangericht heeft, is onherstelbaar. Dat de verdachte geweigerd heeft om openheid van zaken te geven en met onwaarschijnlijke alternatieve scenario’s en leugenachtige verklaringen op de proppen kwam, wordt hem ook zwaar aangerekend. Alles afwegend komt het OM tot een strafeis van vijftien jaar onvoorwaardelijke gevangenisstraf. Namens drie nabestaanden is de rechtbank verzocht de verdachte te verplichten ieder van hen een schadevergoeding te betalen van 17.500 euro.

De rechtbank doet op 28 juni uitspraak.

Bruins Slot: Nederland overlegt met Amerikanen over inzet F-16’s door Oekraïne

BRUSSEL – Nederland overlegt met de Verenigde Staten over de inzet van F-16’s door Oekraïne, zegt demissionair buitenlandminister Hanke Bruins Slot.

Oekraïne wil ze net als andere westerse wapens graag ook kunnen gebruiken tegen doelwitten over de grens, maar de VS stellen zich nog schoorvoetend op. Amerikaanse toestemming is nodig, omdat de F-16’s daar worden gemaakt.

“We zijn nog steeds druk bezig met de Amerikaanse regering om alle F-16’s ter beschikking te stellen” aan Oekraïne, zegt Bruins Slot op de vraag of de Amerikanen nog akkoord moeten geven. Nederland, de VS en onder andere Denemarken en België maken deel uit van een landencoalitie die Oekraïne aan de gevechtsvliegtuigen wil helpen.

Nederland en Denemarken willen Oekraïne toestaan om ze ook over de grens te gebruiken, maar België heeft zich daartegen gekeerd. De kwestie is een belangrijk gespreksonderwerp op de bijeenkomst van NAVO-buitenlandministers in Praag.

Zonder goedkeuring van de VS kan het niet, zeggen NAVO-diplomaten. Washington gaat toestemming geven voor inzet van hun wapens op Russisch grondgebied, maar houdt nog wel allerlei beperkingen aan, berichten Amerikaanse media de laatste uren.

24 vrachtwagens testen Duitse snelwegbrug [+foto’s]

Foto: Die Autobahn GmbH

WINNINGEN – In de snelwegbrug over de Moezel in de A61 bij het Duitse Winningen werd schade aan de brugconstructie aangetroffen. Voor het ontlasten van de brugconstructie gelden momenteel strenge regels. Een spectaculaire actie gaat nu helpen bij de reparatie.

Afgelopen zondag 26 mei was de op één na hoogste brug van Duitsland in de A61 van 07.30 uur tot 17.00 uur volledig afgesloten voor verkeer.

Alleen 24 vrachtwagens van veertig ton per stuk mochten naar het midden van de te renoveren brug rijden en in vier rijen 136 meter boven de Moezel parkeren.

Naast dat het een mooi plaatje opleverde wilde Die Autobahn GmbH (de Duitse Rijkswaterstaat) met de voertuigen, die in totaal 960 ton wogen en op de brug stilstonden, testen hoe de staalconstructie verandert door het gewicht van de vrachtwagens. De resultaten van de proef worden meegenomen in de herstelwerkzaamheden aan de rijbaanplaat en de stalen bovenbouw, die in 2024 beginnen.

Zoals de federale snelwegmaatschappij in februari 2023 aankondigde, werden tijdens een reguliere structurele inspectie ‘scheuren gevormd in de lasnaden in het bruglichaam’ ontdekt. De oorzaak is terug te voeren op vermoeiing van gelaste staalverbindingen.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Als directe maatregel om de druk op de brug te verlichten geldt momenteel op de rechterrijstrook een snelheidslimiet van 60 km/u in beide richtingen. Alleen auto’s mogen op de linkerrijstrook rijden met snelheden tot 80 km/u.

Voor zwaar goederenverkeer tot 44 ton geldt een minimale afstand van 50 meter, die ook bij file aangehouden moet worden. Transporten met een grote capaciteit en zware transporten mogen tot nader order niet oversteken.

Momenteel steken ongeveer 37.000 voertuigen dagelijks de Moezelvalleibrug, die in 1972 werd gebouwd, over, waarvan een derde vrachtvervoer is. Wat het nog erger maakt, is dat de A61 op grote schaal dient als omleiding voor de A45, waarop de Rahmedetalbrug bij Lüdenscheid de komende jaren gesloten is.

Het vrachtvervoer is daardoor toegenomen van circa 20 procent in 2019 naar 30 procent nu. Volgens een intern onderzoek van Autobahn GmbH uit 2022 zijn 28.000 bruggen in Duitsland aan reparatie of vervanging toe.

De brug ligt tussen de knooppunten Koblenz/Dieblich en Koblenz/Metternich en bestaat uit zes brugoverspanningen, die rusten op twee landhoofden en vijf pijlers. De hoogste pijler meet 124 meter. De brug is 935 meter lang en 30,5 meter breed, met overspanningen van de afzonderlijke brugoverspanningen tot bijna 220 meter. De maximale hoogte van de weg boven de grond is 136 meter. Daarmee is het de op een na hoogste snelwegbrug van Duitsland, na de 185 meter hoge Kochertalbrug in Baden-Württemberg.

Houthi-rebellen dreigen met escalatie na aanvallen VS en VK

Yahya Sarea

SANAA – De Jemenitische Houthi-rebellen dreigen met escalatie na nieuwe Amerikaanse en Britse luchtaanvallen op doelen van de rebellen. Ze zullen met “escalatie op escalatie reageren”, verklaart woordvoerder Mohammed al Bukhaiti op X.

“De Amerikaans-Britse agressie weerhoudt ons er niet van door te gaan met militaire operaties ter ondersteuning van Palestina”, schrijft hij verder op het platform.

Houthi-rebellen vallen sinds november schepen aan op de belangrijke scheepvaartroute door de Golf van Aden en de Rode Zee. Onder meer Amerikaanse en Britse troepen zijn daar om de scheepvaart te beschermen.

Bij die aanvallen van donderdag zijn volgens Houthi-bronnen 16 doden en 35 gewonden gevallen. Dit is het hoogste dodental sinds de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk doelen van de rebellen sinds januari bestoken. De landen vielen donderdag dertien doelen aan, waaronder opslagplaatsen van drones en raketten in de omgeving van de havenstad Hodeidah.

Vrachtwagenchauffeur geeft toe dronken van Frankrijk naar het Duitse Mutterstadt te hebben gereden

MUTTERSTADT – In de nacht van donderdag op vrijdag werd in het Duitse Mutterstadt een 56-jarige vrachtwagenchauffeur gecontroleerd.

Volgens zijn eigen verklaringen reed hij dronken met zijn vrachtwagen van Frankrijk naar Mutterstadt. Een vrijwillige ademalcoholtest toonde een niveau van 1,77 promille aan.

Bij de man is daarna een bloedmonster afgenomen. Hij wordt nu strafrechtelijk vervolgd wegens rijden onder invloed.

De Duitse politie dringt er nogmaals op aan om het gebruik van alcohol en andere verdovende middelen consequent te scheiden van deelname aan het wegverkeer. “Je brengt niet alleen jezelf in gevaar, maar ook anderen”, aldus de politie.

Inspectie gaat onderzoek doen naar zorg pleegkind Vlaardingen

woning mishandeld meisje Vlaardingen

DEN HAAG – De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaat onderzoek doen naar de zorg voor het 10-jarige meisje uit Vlaardingen, dat zwaargewond in het ziekenhuis ligt. Het onderzoek richt zich op de geleverde kwaliteit en de veiligheid van de zorg tijdens haar verblijf in een pleeggezin, zo meldt de IGJ.

Het onderzoek moet de betrokken zorgaanbieders volgens de IGJ “leer- en verbeterpunten voor de toekomst” opleveren. De Inspectie Justitie en Veiligheid en de Onderwijsinspectie worden ook bij het onderzoek betrokken.

Het onderzoek start binnenkort. Wanneer een rapport wordt gepubliceerd, is nog niet bekend.

De pleegouders van het 10-jarige meisje werden maandagochtend door de politie opgepakt. Ze worden verdacht van poging tot doodslag, zware mishandeling, vrijheidsberoving en het “iemand in hulpeloze toestand brengen of laten”. Hun voorarrest werd donderdag met twee weken verlengd.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...