Clicky

donderdag 14 november 2024 - 14:26 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 326

Dode gevonden in Hellevoetsluis, één aanhouding

HELLEVOETSLUIS – De dode die donderdag werd gevonden in een park in het Zuid-Hollandse Hellevoetsluis is een 59-jarige vrouw uit Brielle. Dit meldt de politie vrijdagochtend.

Het is nog niet duidelijk of de vrouw door een misdrijf om het leven is gekomen. Diezelfde dag werd een man van 20 jaar uit Hellevoetsluis opgepakt.

Een woordvoerder van de politie zegt dat de betrokkenheid van de man wordt onderzocht. Hij wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris, die besluit of hij langer vast blijft zitten.

Reuters: Macron vroeg Canada om mildere sancties op Russisch titanium voor vliegtuigbouwer Airbus

Macron

OTTAWA – De Franse president Emmanuel Macron heeft bij de Canadese regering aangedrongen op het versoepelen van sancties tegen titanium uit Rusland voor Airbus. Dat meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden.

De Europese vliegtuigbouwer zou vrezen voor problemen bij de toelevering van onderdelen als Russisch titanium Canada niet meer in zou mogen. Alle landingsgestellen voor zijn A350-1000-toestellen komen namelijk uit een fabriek in de Canadese provincie Ontario.

Volgens drie bronnen van Reuters belde Macron de Canadese premier Justin Trudeau afgelopen maart met het verzoek voor een soepeler regime voor Airbus en andere luchtvaartbedrijven. Aanvankelijk weigerde de regering in Ottawa, maar na enkele dagen kregen Airbus en andere fabrikanten toch vrijstellingen.

Titanium is een belangrijk materiaal voor de luchtvaart, omdat het sterk is en tegelijkertijd licht. Van oudsher is het Russische staatsbedrijf VSMPO-AVISMA een grote producent van titanium voor de luchtvaartindustrie, die moeilijk te vervangen is omdat het jaren duurt voordat een titaniumfabriek is gebouwd.

Westerse landen schrokken er daarom voor terug de Russische titaniumexport te blokkeren als vergelding voor de inval in Oekraïne, maar Canada kondigde in februari toch een importban af. Volgens Reuters kwam die maatregel als een volslagen verrassing voor de luchtvaartindustrie.

Vertegenwoordigers van Macron, Trudeau en Airbus weigerden tegenover Reuters commentaar.

GSR vereist nieuwe technologieën voor meer verkeersveiligheid

AMSTERDAM – Vanaf juli 2024 moeten alle nieuwe vrachtwagens die in de EU worden verkocht voldoen aan de Algemene veiligheidsvoorschriften (General Safety Regulations, GSR).

De regelgeving vereist een aantal vooruitstrevende veiligheidsmaatregelen die paal en perk moeten stellen aan de risico’s op ongevallen met zwaar vrachtverkeer. De GSR werd hiertoe in 2019 al aangepast met maatregelen die voor nieuwe vrachtwagentypen golden vanaf juli 2022. Vanaf juli 2024 gelden deze ook voor nieuwe vrachtwagenregistraties.

De GSR bevat in totaal elf veiligheidsvoorzieningen, dit onder meer het noodstopsignaal, een systeem voor monitoring van bandenspanning, intelligente snelheidsondersteuning, een alcoholslot en systemen voor de detectie van slaperigheid en aandacht. Aanvullende maatregelen, zoals een gegevensrecorder bij gebeurtenissen (zwarte doos), worden in een latere fase van kracht.

De nieuwe wetgeving plaatst veiligheidssystemen hoger op de bedrijfsagenda in de transportsector. Een aantal daarvan zijn:

Automatische noodremhulp

Automatic Emergency Brake Assist (AEB) is een hulpsysteem dat de bestuurder niet alleen waarschuwt voor een aanrijding, maar ook automatisch de rem (gedeeltelijk) activeert.

De noodremhulp herkent de kritieke afstand tot een stilstaand of bewegend voertuig dankzij radargegevens. Als de bestuurder niet reageert op een gevaarlijke situatie, geeft de oplossing een waarschuwing voordat hij ingrijpt door kortstondig de remmen in te trappen. Als de noodremhulp vaststelt dat de bestuurder niet, of niet hard genoeg, remt, verhoogt hij de remdruk of kan zelfs automatisch een noodstop inschakelen.

Intelligente snelheidsondersteuning

Intelligent Speed Assist informeert de bestuurder over de geldende snelheidslimiet op basis van GPS, digitale kaartgegevens van telematicasystemen en verkeersbordherkenning. Het adaptieve cruisecontrolesysteem past de snelheid van het voertuig automatisch aan. Als de maximumsnelheid wordt overschreden, sluit de intelligente snelheidsondersteuning de brandstoftoevoer af en remt het voertuig af. Deze oplossing kan het aantal verkeersongevallen met 30 procent en het aantal verkeersdoden met 20 procent verminderen.

Systeem voor omgevingsdetectie

Systemen voor omgevingsdetectie detecteren mensen en obstakels aan de voorkant van het voertuig bij het wegrijden en tijdens langzame rijmanoeuvres. Radarsensoren monitoren continu het gebied in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig. Een waarschuwingssignaal brengt een potentieel incident onder de aandacht van de bestuurder. Tegelijkertijd waken oplossingen zoals ultrasone sensoren en achteruitrijcamera’s voor objecten achter het voertuig.

Systemen voor detectie van bandenschade

Monitoringsystemen voor bandenspanning dragen al bij aan een hogere productiviteit, het verminderen van stilstand en het vermijden van dure reparaties. Nieuwe systemen voor de detectie van bandenschade verbeteren bovendien de verkeersveiligheid en verminderen het aantal ongevallen door technische defecten.

Het door Bridgestone ontwikkelde Tyre Damage Monitoring System levert realtime gegevens over schade aan banden. Het maakt gebruik van het cloudgebaseerde Microsoft Connected Vehicle Platform en gegevens van geïnstalleerde bandensensoren. Het systeem herkent niet alleen wanneer, maar ook waar er schade is ontstaan en geeft zo inzicht in de toestand van de weg en de infrastructuur.

Lucas Avink, Regional Sales Director Webfleet Benelux: “Door de GSR krijgt bestaande, nieuwe en nog komende technologie een vaste plaats in de transportsector. De oplossingen verminderen de risico’s in het wegverkeer en dragen bij aan het doel van de GSR om de EU te helpen ‘Vision Zero’ te bereiken: nul doden en zwaargewonden op de Europese wegen tegen 2050. De EU schat dat de nieuwe regelgeving in 2038 minstens 25.000 verkeersdoden zal voorkomen.”

Verdachte opgepakt om bedreiging op hogeschool Eindhoven

EINDHOVEN – De politie heeft een verdachte opgepakt van het incident op de Fontys Hogeschool in Eindhoven van donderdagochtend. Het gaat om een 41-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Hij is geen medewerker of student van de hogeschool.

Een medewerkster werd volgens de politie rond 07.50 uur bedreigd met een mes in een toiletruimte op de hogeschool. Zij raakte lichtgewond aan haar hand. “Wat er precies is voorgevallen moet blijken uit verder onderzoek”, meldt de politie. De hogeschool werd enige tijd ontruimd, omdat de verdachte vermoedelijk nog in de school was, maar hij werd daar niet gevonden. Volgens Fontys was de man geen bekende van de medewerkster.

Enige uren later, rond 10.00 uur, werd de verdachte aangetroffen bij een inbraak in een bedrijfspand aan de Nuenenseweg in Eindhoven. Bij die inbraak arresteerde de politie iemand op heterdaad, die precies voldeed aan het signalement van de verdachte van de bedreiging op de hogeschool. De man zit vast en wordt door de politie verhoord.

Volgens gebouwbeheerder Thom Rutten van Fontys verliep de ontruiming van de hogeschool donderdagochtend rustig en is er geen moment paniek geweest. “Het is volkomen normaal dat zo’n incident emoties kan oproepen. Daarom blijven we met elkaar in gesprek, is het management direct aanspreekbaar en vragen we docenten om er aandacht voor te hebben in de les”, meldt hij in een verklaring. Fontys zegt dat het niet leek te gaan om een tegen de hogeschool gerichte actie.

Gevangenisstraf geëist voor brandstichting basisschool

DEN HAAG – Een zware vuurwerkbom met daaraan aan flesje met een brandbare vloeistof zette in de nieuwjaarsnacht een basisschool in Den Haag in lichterlaaie. De 19-jarige man die dit naar binnen gooide, stond donderdag voor de rechter.

In de nieuwjaarsnacht werd door een groep verdachten meerdere keren zwaar vuurwerk gegooid naar de Anne Frankschool in Den Haag. Nadat de eerste keer een raam was gesprongen, werd de tweede keer vuurwerk naar binnen gegooid, nu met een flesje met een brandbare vloeistof er aan gebonden. Er volgde een heftige explosie en een korte hevige brand. De schade was enorm.

Op een filmpje is te zien dat de 19-jarige man degene is die het explosief naar binnen gooit. Verdachte bekent en zegt dat hij zich heeft laten meeslepen en opjutten door de groep om hem heen. Desondanks vindt het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf op zijn plaats, maar houdt daarbij wel rekening met de jonge leeftijd van verdachte. De officier van justitie eiste 24 maanden gevangenisstraf waarvan 8 voorwaardelijk. Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Een 15-jarige jongen die de lont van het explosief aanstak, is eerder al door de rechter veroordeeld. Hij stond toen ook terecht voor andere feiten, zoals openlijk geweld en winkeldiefstal. De rechter legde hem 160 dagen jeugddetentie op (waarvan 90 voorwaardelijk) en een leerstraf van 40 uur. Andere personen in de groep, die de twee aanspoorden en instructies gaven, zijn onbekend gebleven.

EU voert ‘verlammende’ importheffingen in voor Russisch graan

BRUSSEL – De Europese Unie voert onbetaalbaar hoge importheffingen in voor graan uit Rusland en Belarus, een nauwe bondgenoot. Dat kost Rusland inkomsten die het anders zou kunnen besteden aan de oorlog tegen Oekraïne.

De heffingen moeten ook voorkomen dat het Kremlin de kans krijgt om de Europese markt te ontwrichten. En het wordt moeilijker voor Rusland om gestolen Oekraïens graan te slijten, zeggen de EU-lidstaten.

Rusland kon tot dusver zonder noemenswaardige heffingen graan naar de EU exporteren. De export nam de laatste tijd flink toe, waardoor het gevaar groeide dat Moskou de unie zou overspoelen met goedkoop graan, zeggen EU-ambtenaren. Rusland heeft eerder geprobeerd de Europese economie te verstoren. De invoer van goedkope landbouwproducten uit Oekraïne leidde het afgelopen jaar al tot veel onrust onder met name Oost-Europese boeren.

De heffing op granen, oliezaden en bietenpulp komt volgens EU-ambtenaren neer op een prijsverhoging met zo’n 40 tot 50 procent. Dat zal de invoer in de praktijk stilleggen, is de verwachting. De heffingen gaan 1 juli in.

1,3 miljard euro

Rusland verdient flink aan het graan dat het aan Europa verkoopt. De 4 miljoen ton van vorig jaar leverde 1,3 miljard euro op, becijfert de Europese Commissie.

Europeanen hoeven niet te vrezen voor duurder brood en andere voedingswaren, stelt de commissie. De import uit Rusland en Belarus is hooguit goed voor 1 procent van wat Europeanen verbruiken. En graan dat via Europa naar de rest van de wereld gaat, bijvoorbeeld via de Rotterdamse haven, voelt niets van de heffingen.

Twee doden bij verkeersongeval in Utrecht

Ambulance

UTRECHT – Bij een verkeersongeval op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht zijn in de nacht van woensdag op donderdag twee mensen om het leven gekomen. Dat meldt de politie. Bij het ongeval was één auto betrokken.

Door het ongeval was de Amsterdamsestraatweg urenlang dicht tussen de Zuilenselaan en het Theo Thijssenplein. De politie onderzoekt de toedracht en is op zoek naar getuigen.

Vrachtwagen van de weg en in sloot langs N381 [+foto]

WITTEVEEN – Op de N381 ter hoogte van Witteveen is donderdagochtend een vrachtwagen van de weg geraakt en in de sloot gekanteld.

Het ongeval gebeurde tussen Westerbork en Zweelo. De weg is volledig afgesloten.

De berging van de vrachtwagen gaat nog enige tijd in beslag nemen.

De N381 zal later vanmiddag pas weer opengaan.

Het is op dit moment niet bekend of de vrachtwagenchauffeur gewond is geraakt bij het ongeval.

Casper Jansen begint als eigenrijder met Scania Super

BREDA – Vanaf deze maand volgt Casper Jansen zijn droom en is hij officieel zelfstandig ondernemer op een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 460R met de Super aandrijflijn. Hij gaat zijn brood verdienen met… het rijden van brood.

“Niet alleen brood,” lacht de 27-jarige eigenrijder als we hem spreken. “Ik werk al sinds mijn 17de in het transport van hamburgers voor HAVI. Eerst als stagiaire, later als chauffeur en op de planning. En al die tijd kriebelde er iets. Hoe mooi zou het zijn om dit werk te doen maar dan op je eigen truck? Als zelfstandig ondernemer.”

Vorig jaar februari hakte Casper de knoop door. “Als ik het niet probeer, houd ik waarschijnlijk altijd dat gevoel van ‘had ik het maar geprobeerd’,” geeft hij uitleg. En nu kan het ook nog makkelijk. Mijn vriendin en ik hebben drie jaar geleden een huis gekocht en we hebben nu nog geen kinderen. Dus ben ik vorig jaar mei begonnen. Heel voorzichtig. Want het moet financieel allemaal wel passen. En ik wist écht niet hoe het zou gaan. Dus heb ik eerst een truck gehuurd.”

Casper heeft twee grote opdrachtgevers. Voor de ene rijdt hij veel brood en de andere is een grote fastfoodketen waarvan hij diverse filialen bevoorraadt. Hij kiest bewust voor transport in de levensmiddelensector. “Dit werk gaat altijd wel door en bovendien geniet ik hier echt van. Het is een combinatie van rijden, heel veel manoeuvreren op plaatsen waar je denkt ‘dat past niet’, sjouwen met rolcontainers en veel contact met de afnemers. Het is een mooie balans van én lekker sturen én toch zo’n 13.000 stappen per dag maken. Dat eerste jaar was echt super.”

Maar er ontbrak nog een ding: een eigen truck. En dan precies zoals Casper hem wilde hebben als ultiem visitekaartje van zijn bedrijf CNJ Transport uit Leusden. Na een korte oriëntatieronde, zat hij al spoedig met de Scaniadealer uit Nijkerk om tafel. “Die hebben mij uitstekend geadviseerd. En dus is het een 460R geworden. Met luchtvering rondom voor het comfort, de zuinige Super-aandrijflijn voor de economie en het gewone dak voor de old skool look die mij voorstond. Zij hebben ook de lease en de verzekering verzorgd. Een onderhoudscontract maakt het af: zo weet ik precies waar ik maandelijks aan toe ben en kan ik zorgeloos starten.”

“Ik ben altijd al een Scania liefhebber geweest. En nu er dan eentje komt met mijn naam op de deur, wil ik hem ook precies zo hebben als in mijn droom. Nou niet helemaal. Want dan had er naast mijn naam ook nog een V8 schildje op de deur gezeten. Maar je moet wel realistisch blijven: als beginnende nationaal rijdende ondernemer kun je met 460 pk uitstekend uit de voeten met een lading brood achterin. En het kan dan wel eigenrijder heten, maar je bent toch in eerste instantie ondernemer.”

De truck is verder precies opgebouwd zoals Casper hem graag wil hebben. Zo heeft het voertuig onder andere een oldskool lichtbak met twee Michelin poppen, luchthoorns, toplampjes, een onderlip, vlonder, latten onder de skirts, breedtepalen en dubbelbranders. Ook met het spuitwerk is er flink uitgepakt.

“Hij moest Toyota blauw worden. Met een zwarte band en witte accenten. De stalen velgen zijn in de kleur mee gespoten. En binnen heb ik het dashboard gedeeltelijk in RAL 9010 wit laten spuiten. Maar niet de knoppen hoor, dat gaat te ver. Er zit een luxe interieur in en ik heb de vloer laten customizen. Maar verder is de enige uitspatting die ik mij veroorloofd heb een crèmekleurig driespaaks retrostuurwiel. Ja ik weet het, die heeft geen airbag. Maar ik vind dat zó fijn sturen. Bovendien heb ik de auto met retarder en ACC gekozen. En heeft Scania van zich zelf een uitstekend AEB-systeem. Dus durf ik dat wel.”

Aangezien veel losadressen zich in stedelijke gebieden bevinden is de truck uitgerust met diverse camera’s voor beter zicht rondom.

De auto werd opgebouwd door Opbouwer in Scherpenzeel en gespoten door Van Winkoop. “Dus nu gaat het echt beginnen. Waar ik over vijf jaar wil staan? Eigenlijk weet ik het niet. De transportprijzen zijn goed en ik verwacht dat er werk genoeg zal blijven omdat er steeds minder handjes zijn. Dus ik denk dat het met mijn droom om zelf met een eigen truck de weg op te gaan wel goed komt. En misschien krijg ik morgen een geweldig aanbod en heb ik no time een twee auto staan. Maar veel meer moet het niet worden. Teveel personeel lijkt mij helemaal niets.”

“Op de langere termijn zie ik wel wat meer beren op de weg. Vooral met dat elektrisch rijden. Dan wordt de aanschaf van een truck een stuk duurder. Dus misschien moet ik alvast gaan sparen. Aan de andere kant, wellicht heb ik het over een jaar of vijf-zes ook wel weer gezien en besluit ik wat anders te gaan doen. Dan heb ik het eigenrijderschap toch mooi meegemaakt. Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat ik net te laat geboren ben. Toen was het volgens mij toch nóg meer vrijheid blijheid.

Werkloosheid in eurozone daalt licht

LUXEMBURG – De werkloosheid in de eurozone is in april iets gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat kwam de werkloosheid vorige maand uit op 6,4 procent, tegen 6,5 procent een jaar eerder. Vergeleken met maart dit jaar nam de werkloosheid ook licht af.

Volgens Eurostat waren er in april in de eurolanden bijna 11 miljoen mensen werkloos. Voor de EU ging het om meer dan 13,1 miljoen mensen zonder betaald werk. De jeugdwerkloosheid in het eurogebied bedroeg 14,1 procent, tegen 14,3 procent een maand eerder. In de EU zat 14,4 procent van de jongeren onder 25 jaar zonder werk. In maart was dat 14,7 procent.

In Spanje en Griekenland was de werkloosheid wederom het hoogst met respectievelijk 11,7 en 10,8 procent. In Spanje heeft meer dan een kwart van de jeugd geen betaald werk, waarmee het land ook koploper is op dat gebied. De laagste werkloosheid werd gemeten in Tsjechië (2,7 procent).

Stijging in Nederland

Voor Nederland meldde Eurostat een werkloosheid van 3,7 procent. Dat was iets meer dan de 3,6 procent in maart. De jeugdwerkloosheid bleef in Nederland stabiel op 8,7 procent vergeleken met maart.

Volgens ING-econoom Bert Colijn is de werkloosheid in het eurogebied in april opnieuw teruggekeerd naar het laagste niveau sinds de oprichting van de eurozone in 1999. De economie lijkt zich daarmee verder te herstellen in het tweede kwartaal. De sterke arbeidsmarkt draagt volgens Colijn ​​bij aan het economisch herstel omdat de loongroei hoog blijft. De koopkracht heeft zich daardoor kunnen herstellen, na de periode van hoge inflatie.

Verwachting

De ING-econoom denkt echter niet dat de economische opleving vanaf nu zal resulteren in een verdere daling van de werkloosheid. De verwachtingen voor de werkgelegenheid in zowel de dienstensector als de industrie zijn volgens hem afgenomen, ondanks de betere economische vooruitzichten.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen na ernstig eenzijdig ongeval op A15 [+foto]

ANDELST – Op de A1 Nijmegen richting Rotterdam heeft donderdag aan het eind van de donderdagochtend een ernstig eenzijdig ongeval met een vrachtwagen plaatsgevonden. De vrachtwagenchauffeur is hierbij om het leven gekomen.

De vrachtwagen kwam vlak voor de afslag Andelst in de berm terecht ook botste hij op de middengeleiderail.

Voor hulpverlening werd groot opgeschaald.

De chauffeur is per ambulance naar een ziekenhuis vervoerd. Ambulance personeel heeft assistentie van een mobiel medisch team gehad. De chauffeur is later in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen, laat de politie weten.

Vanuit Nijmegen is de afslag Andelst afgesloten ook op de hoofdrijbaan is er ter hoogte van het ongeval ook een rijstrook dicht.

De verkeersongevallen dienst van de politie doet onderzoek naar het ongeval.

Naar verwachting is de weg nog tot na de avondspits afgesloten.

Gewonde bij steekpartij op school in Venlo, verdachte aangehouden

VENLO – De politie doet onderzoek naar een steekpartij bij een school in Venlo, donderdagochtend. Een verdachte is aangehouden.

Het slachtoffer is voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis, meldt de politie op X. Beiden zijn leerlingen van de school.

Eerder meldde de politie dat de steekpartij in de school was, maar die vond plaats bij een sporthal naast de school, buiten het schoolterrein. Onderzocht wordt wat de achtergrond van de steekpartij is.

Politie ontmantelt internationaal ransomware-netwerk

DEN HAAG – Bij een grote internationale operatie zijn meerdere botnets ontmanteld die een grote rol speelden in wereldwijde cybercriminaliteit. De afgelopen dagen zijn vier mensen aangehouden: drie in Oekraïne en een in Armenië. Over hun identiteit is niets bekendgemaakt.

Wereldwijd zijn zestien huiszoekingen gedaan. Elf daarvan waren in Oekraïne en drie in Portugal. Zowel in Nederland als in Armenië was ook een doorzoeking. De operatie werd aangestuurd vanuit het hoofdkantoor van politiedienst Europol in Den Haag.

De politie zegt dat ‘Operation Endgame’ de grootste operatie ooit is in het bestrijden van botnets, die wereldwijd betrokken zijn bij ransomware. Door het neerhalen van de botnets is er volgens de politie sprake van een “verstoring van de infrastructuur van vele cybercriminelen tegelijkertijd”.

Droppers

Een botnet is een netwerk van met malware geïnfecteerde computers. Een computer wordt besmet met malware via een phishingaanval per e-mail, vaak zonder dat de eigenaar zich daarvan bewust is. Via botnets kunnen cybercriminelen via die besmette computers ransomware-aanvallen uitvoeren of ander misdrijven plegen, zoals financiële fraude.

De actie van de afgelopen dagen was gericht tegen zogeheten droppers. Dat zijn de programma’s waarmee criminelen binnendringen in een systeem zodat ze daar schadelijke software kunnen plaatsen. Ze vormen de openingsfase van een aanval.

Verschillende landen

Wereldwijd zijn meer dan honderd servers in verschillende datacentra offline gehaald, waaronder 33 in Nederland. De andere servers waren in Duitsland, de Verenigde Staten, Canada, Groot-Brittannië, Zwitserland, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije en Litouwen. Een van de hoofdverdachten heeft volgens de politie 69 miljoen euro aan cryptovaluta verdiend met zijn criminele activiteiten. Hier wordt beslag op gelegd, zodra dat kan.

De financiële schade die deze botnets hebben aangericht loopt volgens de politie in de honderden miljoenen euro’s. Miljoenen mensen werden er slachtoffer van.

Nieuwe acties

Operation Endgame is nog niet afgelopen, waarschuwt de politie. Er komen nieuwe acties. Criminelen en getuigen krijgen de mogelijkheid om contact op te nemen met de politie.

Duitsland heeft acht Russen achter het netwerk op de Europese lijst van gezochte personen gezet.

Grote brand in loods met elektrische scooters in Wezep [+foto]

WEZEP – Een uitslaande brand heeft een loods in de Gelderse plaats Wezep verwoest, meldt de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.

In de loods stonden zeker dertig elektrische scooters. Twee naastgelegen panden heeft de brandweer kunnen behouden. Wel is er schade aan enkele auto’s die op het terrein stonden.

De brand is inmiddels onder controle. Omwonenden werden via een NL-Alert opgeroepen de ramen en deuren te sluiten, omdat er veel rook vrijkwam. Inmiddels geldt die waarschuwing niet meer. Volgens de veiligheidsregio komt er zo goed als geen rook meer vrij, en zijn de meeste brandweereenheden teruggekeerd naar de kazerne.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Niemand raakte gewond.

ILT blij met Belgische gelijkstelling brandstofkwaliteitseisen voor export

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is blij dat België een wetsvoorstel heeft aangenomen om de brandstofkwaliteitseisen voor export gelijk te stellen aan die van Nederland. Dit is een belangrijke stap om de kwaliteit te verbeteren van brandstoffen die naar landen buiten de Europese Unie worden geëxporteerd, met name naar Afrika.

De ILT heeft in Nederland in 2022 al maatregelen genomen om de kwaliteit van autobrandstoffen te verbeteren en heeft soortgelijke stappen in andere landen sterk gepromoot. Een internationaal gelijk speelveld is essentieel om de luchtkwaliteit wereldwijd te verbeteren. Nederland en België zijn belangrijke landen bij de export van brandstoffen naar Afrika; meer dan de helft van de geïmporteerde benzine in West-Afrika komt vanuit de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen.

Het gezamenlijk optrekken met België is tot stand gekomen vanuit de Benelux-werkgroep brandstoffen onder de vlag van de Benelux Unie. De volgende stap is het afstemmen tussen de twee landen van de inspectie en handhaving van de regels. De ILT kan bedrijven die hun zorgplicht onvoldoende invullen in Nederland bijvoorbeeld een last onder dwangsom opleggen.

Nederland hield in maart van dit jaar, tijdens de milieutop van de Verenigde Naties, een pleidooi voor betere kwaliteit van brandstoffen in de mondiale handel en riep op tot samenwerking en harmonisatie van standaarden tussen exporterende en importerende landen. Tijdens een side-event vertoonde Nederland een video waarin te zien is hoe de ILT olieproducenten en -handelaren, aan de hand van nationale regelgeving, houdt aan het exporteren van schonere brandstoffen. Het streven is om de impact van brandstoffen op het milieu en op de gezondheid van de bevolking te minimaliseren en de luchtkwaliteit wereldwijd te verbeteren.

LAATSTE NIEUWS

Onderhandelingsresultaat voor één sector-cao voor luchtvrachtafhandeling

UTRECHT - De luchtvrachtsector zet een historische stap: vanaf 2025 gaan werknemers er gemiddeld meer dan 10 procent op vooruit dankzij een nieuwe, sectorbrede...