Clicky

maandag 18 november 2024 - 09:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 324

Airbus verwacht megaorder uit China, Boeing buitenspel

BLAGNAC – De Europese vliegtuigbouwer Airbus verwacht een megaorder uit China, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg. Het zou gaan om een order van meer dan honderd zogeheten A330neo-toestellen van Airbus, die ongeveer 260 miljoen dollar per stuk kosten. De deal zou vlak na het staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping aan president Emmanuel Macron in Frankrijk rondkomen.

Dat China zich tot Airbus in plaats van het Amerikaanse Boeing wendt, komt door de importstop van China op toestellen van Boeing. Chinese toezichthouders doen onderzoek naar opnameapparatuur in de cockpits van de Boeing 737 MAX en de 787 Dreamliner, die overigens al wel is goedgekeurd in de Verenigde Staten en de Europese Unie.

De Chinese bestelling is meer dan welkom bij Airbus, omdat de A330neo nog niet echt in trek is. Op dit moment staan er orders uit voor 165 toestellen van het type dat in 2018 zijn debuut maakte. Dat China interesse heeft, komt naast de importstop op Boeing-toestellen ook doordat Chinese vliegtuigbouwers nog geen soortgelijke toestellen hebben.

Airbus wil de banden met China sowieso aanhalen, zo bouwde de vliegtuigbouwer laatst nog een fabriek in het land om sneller toestellen te kunnen leveren.

Ondertussen is Boeing in gesprek met Turkish Airlines om 250 toestellen van de typen 737 MAX en 787 Dreamliner te leveren. De order van Turkish Airlines volgt op een eerder gesloten deal met Airbus om 230 toestellen te leveren.

AIV: Nederland moet weerbaarder worden tegen hybride dreigingen

Foto: AIV

DEN HAAG – De Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) roept het kabinet op tot nieuwe maatregelen om de weerbaarheid van Nederland tegen hybride dreigingen te vergroten. Cyberaanvallen en desinformatiecampagnes destabiliseren onze samenleving en brengen ons land in een kwetsbare positie. In een vandaag te verschijnen rapport doet de AIV tien concrete aanbevelingen.

Voorzitter van de AIV, prof. Bert Koenders: “De aard van conflicten is veranderd en ons land is daarop nog onvoldoende voorbereid. Hybride conflictvoering bedreigt niet alleen onze fysieke infrastructuur maar kan ook het vertrouwen in onze democratische instituties en sociale cohesie aantasten. De respons op een acute dreiging is nu veel te reactief en veelal gericht op schadebeperking. Een meer proactieve en samenhangende strategie is nodig, waarbij overheid, maatschappelijk middenveld, bedrijfsleven, kennisinstellingen en burgers betrokken zijn. Onze nationale veiligheid is een zaak van iedereen.”

Geopolitieke urgentie

In het rapport wijst de AIV op de toegenomen geopolitieke spanningen en de inzet van hybride middelen door staten en groeperingen om hun politieke en economische invloed uit te breiden. Dit omvat inmenging in verkiezingen, economische druk en de verspreiding van desinformatie om democratische processen te ondermijnen. Kritieke sectoren zoals banken, waterbeheer, telecommunicatie, energie en transport worden bedreigd. Een krachtige en gecoördineerde respons van nationale en internationale partners is essentieel.

Maatschappelijke weerbaarheid

Een kernaanbeveling van de AIV is het versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. Dit omvat bewustwording bij burgers over de risico’s van desinformatie en cyberdreigingen, en het ontwikkelen van voorlichtings- en onderwijsprogramma’s gericht op digitale geletterdheid en mediawijsheid. De AIV adviseert bovendien de instelling van een Rapporteur voor Digitale Zaken en ziet ook mogelijkheden in burgerberaden. De AIV verwijst naar het Finse model van brede maatschappelijke paraatheid als een goed voorbeeld voor Nederland.

Nationale Veiligheidsraad

De AIV adviseert om de in 2022 opgerichte Nationale Veiligheidsraad (NVR) aanzienlijk te versterken in het licht van de toenemende hybride dreiging. De NVR kan bijdragen aan betere coördinatie tussen ministeries en overheidsinstanties voor een geïntegreerde aanpak. Zo kan de NVR regelmatige risicoanalyses uitvoeren om hybride dreigingen te beoordelen, noodzakelijk voor gerichte maatregelen. Ook het opstellen van uitgebreide crisisbeheersingsplannen, inclusief gespecialiseerde crisismanagementteams en scenario-draaiboeken, is volgens de AIV essentieel.

Juridische kaders

In het rapport benadrukt de AIV de noodzaak om de juridische kaders te moderniseren voor een effectieve reactie op hybride dreigingen. Dit omvat het actualiseren van nationale wetgeving en internationale verdragen om beter in te spelen op niet-conventionele dreigingen. Daarnaast pleit de AIV voor de versterking van internationale juridische samenwerking om staten en niet-statelijke actoren die bij hybride aanvallen betrokken zijn, effectief te kunnen vervolgen en straffen.

Internationale samenwerking

Verdergaande internationale samenwerking, primair binnen de Europese Unie en de NAVO, kan volgens de AIV vorm krijgen door middel van gezamenlijke oefeningen, meer gedeelde inlichtingen en een goed gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van lidstaten gezamenlijk te verbeteren. Bijvoorbeeld door de implementatie van de EU Hybrid Toolbox en het versterken van cyberweerbaarheid binnen de NAVO kan Europa zich beter wapenen tegen de steeds complexere bedreigingen.

ING-onderzoek: de beleidsplannen zullen het woningtekort juist vergroten

AMSTERDAM – Om snel lagere huren voor middeninkomens te realiseren wil het kabinet bestaande huurregulering uitbreiden en een landelijke eis invoeren dat twee derde van de woningbouw betaalbaar moet zijn. Naar verwachting vertragen deze twee beleidsplannen de woningbouwproductie, omdat ze de financiële haalbaarheid van bestaande woningbouwplannen verslechteren. Ook de aanhoudende beleidsonzekerheid draagt bij aan de terughoudendheid van woningbeleggers om te investeren in nieuwbouwwoningen.

Tegelijkertijd ontbreekt het woningcorporaties aan financiële middelen om naast hun opgaven in het sociale segment de bouw van middenhuurwoningen snel op te voeren. De genoemde beleidsplannen zullen het woningtekort daarom naar verwachting vergroten, zo blijkt uit een vandaag verschenen publicatie van ING Research.

Mensen met een middeninkomen die nu moeilijk een woning vinden zijn uiteindelijk het best geholpen als het woningtekort afneemt. Dit vraagt om maatregelen die faciliteren dat marktpartijen en woningcorporaties sneller woningen bouwen – bijvoorbeeld het verminderen van bouweisen – en maatregelen die de woningvraag af remmen – door bijvoorbeeld woningdelen fiscaal te stimuleren.

ING Sector Banker Real Estate Sophie Kraaijeveld: “Het tekort aan betaalbare huurwoningen kan het beste opgelost worden door de oorzaak te bestrijden en niet de symptomen. Een acceptabel rendement voor beleggers helpt te voorkomen dat de woningbouw terugvalt en het tekort aan woningen toeneemt.”

ING Sector Banker Public Jan Willem Spijkman: “Het vergroten van de financiële ruimte van woningcorporaties alleen is niet genoeg om meer middenhuurwoningen te realiseren. Het wegnemen van belangrijke praktische drempels die woningcorporaties ervaren bij onder andere de financiering ervan is net zo belangrijk. Uiteindelijk zal het bouwen van zowel sociale- als middenhuurwoningen door corporaties ook de leefbaarheid van wijken ten goede komen.“

Kabinet wil betaalbaarheid op de woningmarkt snel verbeteren

Het kabinet richt zich in haar recent aangekondigde woonbeleidsmaatregelen deels op het realiseren van directe huurverlagingen in de vrije sector als oplossing voor de slechte betaalbaarheid. Zo ligt er het plan om de huren in het middensegment van de vrije sector te reguleren (onderdeel van het Wetsvoorstel Betaalbare Huur). Daarnaast stelt ze in het Wetsvoorstel Regie Volkshuisvesting voor als landelijke eis in te stellen dat twee derde van de nieuwbouw betaalbaar moet zijn.

Maatschappelijke druk voor snelle oplossingen is groot

De flinke stijging van de markthuren in de vrije sector in hebben de maatschappelijke druk om de betaalbaarheid van de vrije sector te verbeteren flink opgevoerd. Zo lag de stijging van de huren bij bewonerswisseling – in de gereguleerde en vrije sector – sinds 2018 met ruim 9% ver boven de gemiddelde jaarlijkse loonstijging in diezelfde periode van +3,4%2.

Beleidsfocus op betaalbaarheid werkt uiteindelijk averechts

Vanwege de verwachte onderstaande effecten zijn huishoudens met een middeninkomen op de woningmarkt uiteindelijk niet geholpen door de plannen om de huren in het middensegment te reguleren en de landelijke eis voor twee derde betaalbare woningbouw:

  • De woningbouwproductie vertraagt: de financiële haalbaarheid van woningbouwplannen zal door beide beleidsplannen afnemen (omdat de verwachte huuropbrengsten dalen). Projectontwikkelaars zullen bestaande woningbouwplannen proberen aan te passen om de stichtingskosten te drukken (bijvoorbeeld door het bouwen van kleinere woningen). Dit werkt vertragend, waardoor woningzoekenden met een middeninkomen langer last zullen houden van de krappe woningmarkt.
  • De huurwoningvoorraad zal afnemen: het reguleren van de huren in het middensegment zet neerwaartse druk op het verwachte beleggingsrendement van woningverhuur. Naar verwachting zullen verhuurders bestaande woningen na afloop van een huurcontract daarom vaker verkopen op de koopwoningmarkt. Hoewel dit het woningaanbod op de koopwoningmarkt vergroot, verlaagt dit het aanbod op de huurwoningmarkt met hetzelfde aantal woningen. Woningzoekenden met een middeninkomen die afhankelijk zijn van de vrije sector zijn door deze verschuiving dus slechter af.
  • De vraag naar huurwoningen neemt toe: lagere huren zullen er naar verwachting voor zorgen dat de interesse voor vrijgekomen huurwoningen toeneemt. Bijvoorbeeld omdat thuiswonende jongeren zonder directe verhuiswens door de lagere huren eerder besluiten vraag uit te oefenen op de woningmarkt. Woningzoekenden met een middeninkomen die afhankelijk zijn van de vrije sector zullen hierdoor meer concurrentie ervaren.

Kleine groep profiteert van lagere huren

Hoewel er door de beleidsplannen ook huishoudens zijn die profiteren van lagere woonlasten dan zonder het beleid het geval zou zijn, neemt het al bestaande woningtekort naar verwachting verder toe. Bovendien moet de praktijk uitwijzen in hoeverre de huishoudens die profiteren middeninkomens zijn, of dat er ook veel huishoudens met een hoog inkomen in de nieuw gereguleerde woningen zullen intrekken.

Woningcorporaties kunnen productie van middenhuurwoningen niet snel opvoeren
Woningcorporaties hebben onvoldoende slagkracht om de bouw van middenhuurwoningen snel op te voeren en zo tegenwicht te bieden aan de lagere woningbouwproductie door marktpartijen. Zo komen woningcorporaties op termijn al financiële middelen tekort voor hun operationele activiteiten in het sociale segment, de kern van hun bestaansrecht. Bovendien heeft het aanbieden van huurwoningen in het middensegment door beleidswijzigingen (o.a. de herziening van de Woningwet in 2015) verloren aan strategische prioriteit.

De bedrijfsprocessen van woningcorporaties zijn nu daarom vooral ingericht op het uitvoeren van hun sociale activiteiten. Het proces voor financieringsaanvragen is een goed voorbeeld: waar woningcorporaties de weg naar het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) voor de financiering van sociale woningbouw makkelijk weten te vinden, lijken veel corporaties het aantrekken van ongeborgde financiering (commerciële financiering zonder overheidsborgstelling) voor de bouw van middenhuurwoningen als drempel te ervaren.

Richt woonbeleid in op het terugbrengen van het woningtekort

Middeninkomens op de woningmarkt zijn uiteindelijk het best geholpen met het terugdringen van het woningtekort, de grondoorzaak van de slechte betaalbaarheid van de vrije huursector. Dit vraagt om beleid die woningbeleggers en woningcorporaties in staat stellen om sneller woningen te bouwen. Daarnaast kan de overheid met beleid sturen op het verlagen van de woningvraag. Structurele oplossingsrichtingen zijn daarom:

  • Een beter investeringsklimaat voor beleggers: dit vereist onder andere het voeren van voorspelbaar beleid op de woningmarkt. Ook het verminderen van gemeentelijke bouweisen helpt om de financiële haalbaarheid van woningbouwprojecten te verbeteren.
  • Meer slagkracht voor woningcorporaties: de overheid kan de investeringsruimte van woningcorporaties voor nieuwbouw (incl. sociale huurwoningen) bijvoorbeeld vergroten via invoering van een herbestedingsreserve3. Uitbreiding van de geborgde financiering via het WSW voor de bouw van middenhuurwoningen is een meer directe manier om de bouw van middenhuurwoningen te stimuleren.
  • Minder vraag naar woningen: de overheid kan door het delen van woningen fiscaal te stimuleren sturen op een lagere woningvraag. Bijvoorbeeld door de korting op de AOW en de bijstand weg te nemen.

Boeren onderweg en verzamelen zich voor protest in Brussel

boerenprotest

SOMEREN – Op een aantal plekken in het land zijn boeren al op pad gegaan om dinsdag in Brussel te kunnen demonstreren. Zo is een groep boeren uit ook Duitsland maandagavond bijeengekomen in het Brabantse Someren om vanaf daar in de nacht naar de Belgische hoofdstad te rijden.

Omroep Gelderland meldt dat zes trekkers op de A30 bij Barneveld van de weg zijn gehaald door de politie. Ze mochten na een bekeuring hun weg vervolgen. Een woordvoerster van de politie kon dat niet bevestigen.

Someren is een van de verzamelplekken van de boeren. Aan een aantal trekkers die daar al zijn aangekomen, hangen omgekeerde vlaggen en protestborden. Farmers Defence Force toont verder op sociale media beelden van boeren die ‘s avonds met trekkers onderweg zijn.

In het Atomiumpark in Brussel begint dinsdag de demonstratie om 12.00 uur. Het protest is gericht tegen het landbouwbeleid van de Europese Unie.

Maersk profiteert van chaos Rode Zee, verhoogt winstverwachting

KOPENHAGEN – De grote Deense containerrederij A.P. Møller-Maersk heeft voor de tweede keer in korte tijd zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf schroefde zijn vrachttarieven op als gevolg van de aanhoudende onrust in de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart. Daardoor blijft er fors meer winst over.

Het concern, een van de grootste rederijen ter wereld, verwacht dat de operationele winst dit jaar uitkomt tussen de 7 en 9 miljard dollar (6,4 en 8,3 miljard euro). Dat is boven de verwachtingen van marktkenners. Eerder ging het bedrijf uit van een winst van tussen de 4 en 6 miljard dollar.

Maersk gaf eerder al aan dat de vraag naar containerschepen hoog is. Het bedrijf leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden. De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is.

Real Madrid bevestigt komst Mbappé voor vijf seizoenen

Mbappe

MADRID – Real Madrid heeft Kylian Mbappé officieel binnen. De 25-jarige voetbalvedette ligt de komende vijf jaar vast bij de Champions League-winnaar, zo meldt de club. Mbappé komt transfervrij over van Paris Saint-Germain.

De transfer zat er al lange tijd aan te komen. In de zomer van 2022 rekende Real Madrid al op de komst van de Franse aanvaller, maar toen koos hij er op het laatste moment voor zijn aflopende contract in Parijs te verlengen. Nu vond Mbappé het wel het goede moment voor een overstap, zo bevestigde hij vorige maand. Dat zijn volgende avontuur bij zijn droomclub Real Madrid zou zijn, werd nooit betwijfeld.

Mbappé won de afgelopen zeven jaar in eigen land veel prijzen met Paris Saint-Germain, maar slaagde er nooit in de Champions League te winnen. In 2020 verloor de club in de finale van Bayern München (0-1), afgelopen seizoen was Borussia Dortmund in de halve finales te sterk. Zijn nieuwe club Real was Dortmund zaterdag wel de baas (2-0), waardoor de vijftiende Champions League-zege voor de Spanjaarden een feit was.

De nieuwe triomf van de ‘Koninklijke”, die zich voor de zesde keer in de laatste tien jaar tot beste van Europa kroonde, was mogelijk ondanks de afwezigheid van een absolute topspits. De Spanjaard Joselu was met twee late treffers belangrijk bij het uitschakelen van Bayern in de halve finales, maar vaak speelde de ploeg van trainer Carlo Ancelotti zonder ‘nummer 9’. Die positie zou Mbappé kunnen gaan vervullen, al speelt hij ook graag vanaf de flank.

Mbappé begon zijn carrière bij AS Monaco. PSG nam hem in 2017 eerst op huurbasis over en maakte een jaar later 180 miljoen euro over. Mbappé is als een van de beste voetballers van dit moment nog steeds veel geld waard. Dat ziet hij ongetwijfeld terug in het tekengeld en salaris dat Real hem uitkeert, nu de club geen transfersom hoeft te betalen.

VS leggen KLM, Lufthansa en South African Airways boetes op voor te trage coronacompensatie

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Transport legt drie luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, boetes op van in totaal 2,5 miljoen dollar. De vliegmaatschappijen zouden er extreem lang over doen om passagiers te compenseren voor vluchten die door de coronapandemie waren uitgevallen of veel vertraging opliepen.

KLM krijgt een boete van 1,1 miljoen dollar. Ook het Duitse Lufthansa en South African Airways krijgen een geldstraf. Lufthansa moet ook 1,1 miljoen dollar betalen en South African Airways 300.000 dollar.

In totaal hebben de passagiers van de drie luchtvaartmaatschappijen recht op ruim 900 miljoen dollar, meldt het ministerie. KLM-passagiers moeten bij elkaar 113,3 miljoen dollar terugkrijgen. Bij Lufthansa komt het bedrag uit op 775 miljoen en bij South African Airways op 15,2 miljoen.

KLM legt zich neer bij de boete, laat een woordvoerster weten. “KLM beseft ten volle dat de uitzonderlijke omstandigheden tijdens de coronapandemie grote gevolgen hadden voor onze klanten.”

La Place gaat verder als zelfstandige organisatie, meldt Jumbo

La Place

VEGHEL – La Place gaat verder als een zelfstandige organisatie, meldt eigenaar Jumbo van de restaurantketen. De supermarktketen wil La Place onderbrengen in een gezamenlijke onderneming. Jumbo en cateraar Vermaat Groep moeten daarvan de aandeelhouders worden.

De medewerkers van de La Place-restaurants in de supermarkten en het hoofdkantoor in Veghel gaan volgens Jumbo voor het nieuwe bedrijf werken. Jumbo meldt daarbij niet of er banen verdwijnen. Het hoofdkantoor gaat verhuizen naar een eigen kantoor centraal in het land.

La Place heeft volgens de supermarktketen ruim zeventig restaurants in binnen- en buitenland.

Koers

De verzelfstandiging past volgens de supermarktketen bij zijn aangescherpte strategische koers. Ook biedt het La Place de ruimte om verder te groeien. De producten van La Place blijven wel verkrijgbaar bij Jumbo.

De verzelfstandiging is nog onder voorbehoud van advies van de ondernemingsraden van Jumbo en Vermaat. De mededingingsautoriteit, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), moet het besluit nog goedkeuren volgens de supermarktketen.

Jumbo meldde in het jaarverslag over 2023 zijn belang in de restaurantketen te hebben “heroverwogen”. Wat dat betekende, zei het bedrijf er niet bij. Jumbo kocht La Place in 2016 van V&D.

OM eist werkstraf voor lossen van ongewild schot door Nederlandse militair in Irak

ARNHEM – Een 25-jarige militair, die in augustus 2022 in Erbil (Irak) ongewild een schot loste waardoor een collega-militair zwaar gewond raakte, hoorde vandaag voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem een werkstraf van 140 uur tegen zich eisen. “Het ongewilde schot was niet gericht op het opzettelijk verwonden van iemand, maar heeft wel enorme gevolgen gehad. Het slachtoffer is ternauwernood aan de dood ontsnapt en heeft ernstig letsel opgelopen. Als de veiligheidsmaatregelen goed waren uitgevoerd door verdachte, als geoefend militair, hadden we hier vandaag niet gezeten”, aldus de officier van justitie tijdens de zitting.

Het incident vond plaats op Camp Bulldog in Erbil, waar Nederlandse militairen bivakkeerden in het kader van een internationale missie. De verdachte zat hier met een aantal collega-militairen bij een tent en voerde onderhoud aan zijn wapen, een Glock, uit. Daarbij zou hij meermalen zijn wapen hebben gespannen en afgedrukt. Dit werd door zijn collega’s als irritant ervaren. Nadat hij hierop aangesproken was, heeft hij een magazijn in het wapen gedaan. De militair heeft daarbij niet gecontroleerd of het magazijn dat hij plaatste, vol was. Er zat echter scherpe munitie in. Vervolgens heeft hij de werking van het wapen gecontroleerd door het te spannen en af te drukken. Maar omdat er nu een vol magazijn geplaatst was, loste hij een ongecontroleerd schot. Het wapen werd daarbij niet in een veilige richting gehouden, maar was op het slachtoffer gericht, die door het schot zwaar gewond raakte.

De militair gaf volgens de officier van justitie al tijdens het onderhoud blijk van een nonchalante houding en vervolgens heeft hij ‘fout op fout gemaakt’. In juridische zin is er sprake van twee strafbare feiten; overtreding van de dienstvoorschriften én schuld aan het ontstaan van zwaar lichamelijk letsel. Als dit laatste feit wordt gepleegd gedurende de uitoefening van een beroep, zoals hier het geval is, werkt dat strafverzwarend.

“Militairen moeten elke dag met hun wapen op pad. Deze wapens zijn dodelijk en kunnen fors letsel en grote schade aanrichten bij ongelukken. Juist daarom moeten militairen, hoe ervaren ook in het hanteren en bedienen van hun wapens, elke keer weer scherp zijn op het opvolgen van deze veiligheidsvoorschriften. Niet voor niets is er een strafverhoging opgenomen voor één ieder die in de uitoefening van een ambt of beroep zwaar lichamelijk toebrengt aan een ander. De wet legt een bijzondere zorgplicht op ten aanzien van dergelijke personen, nu zij deskundig worden geacht op een bepaald gebied en er ook specifieke veiligheidsvoorschriften zijn die zij strikt moeten opvolgen”, aldus de officier van justitie.

Een werkstraf van 140 uur vindt het OM passend. De militaire kamer van de rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Douane verwerkte in 2023 flink meer aangiften, ruim een miljard

DEN HAAG – De Nederlandse douane heeft vorig jaar voor het eerst meer dan een miljard aangiften verwerkt. Dat staat in de jaarrapportage van de dienst. Het aantal verwerkte aangiften stijgt al jaren, vooral omdat mensen in toenemende mate bij webshops buiten de Europese Unie bestellingen doen. Demissionair staatssecretaris Aukje de Vries (Toeslagen en Douane) pleit voor beter passende Europese regelgeving.

In 2023 lag het aantal verwerkte aangiften 200 miljoen hoger dan in het voorgaande jaar, in vijf jaar tijd is de hoeveelheid verviervoudigd. De flinke stijging is niet geheel zonder risico’s, volgens De Vries. “We moeten ervoor zorgen dat iedere Nederlander die online bestelt, er van uit kan gaan dat het speelgoed voor hun kinderen gifvrij is, dat elektrische producten niet brandgevaarlijk zijn en natuurlijk dat producten niet gewoon verboden zijn.”

Voorheen importeerden verkopers containers vol met goederen, die vervolgens in Nederland werden verkocht. De importeur deed daar dan één keer aangifte van. Tegenwoordig bestellen Nederlanders zelf producten in het buitenland, met duizenden zogeheten e-commerce-aangiften tot gevolg. De douane moet die vervolgens stuk voor stuk verwerken.

De Europese Commissie heeft al voorgesteld om de Europese douaneregels te hervormen. EU-lidstaten voeren daar nu gesprekken over, maar voor Nederland is het voorstel onvoldoende. “De stijgende aantallen vormen een steeds grotere uitdaging voor de douane”, stelt De Vries. “We moeten veel steviger inzetten op de verantwoordelijkheid van importeurs, en het behapbaar maken van de groei van het aantal e-commerce-aangiften voor de douane. Daarom spelen we als Nederland een actieve rol in de EU om te komen tot betere regels.”

Nachtsluiting Schiphol kost Transavia ‘meer dan 200 miljoen euro’

SCHIPHOL – Volgens interne berekeningen van Transavia gaat de nachtsluiting op Schiphol ‘meer dan 200 miljoen euro kosten’ voor het bedrijf, meldt het luchtvaartbedrijf tegenover BNR. Ook al kwam de luchthaven zelf met het plan, is luchtvaartmaatschappij Transavia ontevreden met de koers van de luchthaven.

“De insteek zoals Schiphol die gekozen heeft, dat spijt mij ten zeerste”, zegt algemeen directeur Marcel de Nooijer van Transavia tegenover BNR.

Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt in de nacht.

Interim-topman van Schiphol Ruud Sondag kwam zelf met het plan om tussen 00.00 uur ‘s nachts en 06.00 uur ‘s ochtends geen vluchten meer te laten vertrekken op de luchthaven en van middernacht tot 05.00 uur geen vluchten te laten landen.

Dat plan moet eind 2025 worden ingezet. Daardoor moet de overlast voor buurtbewoners worden verminderd.

Dick Schoof lijkt weinig te voelen voor vrijwillige hoorzitting

Dick Schoof

DEN HAAG – Formateur Richard van Zwol ziet het niet gebeuren dat Dick Schoof vrijwillig naar de Tweede Kamer gaat voor een hoorzitting voordat hij wordt beëdigd als premier.

Ministerskandidaten moeten zich deze formatie voor het eerst verantwoorden voordat ze worden geïnstalleerd, maar de beoogde minister-president is uitgezonderd van deze plicht. De formateur heeft nog niet vernomen dat Schoof ingaat op het verzoek van Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) uit eigen beweging mee te doen aan een hoorzitting.

“Als iets is afgekaart in die kamer moet je het daar ook een beetje bij laten”, zegt Van Zwol over het herhaalde verzoek om de beoogde premier toch te horen. De coalitiepartijen hebben tot nu toe altijd volgehouden dat de premier uitgebreid kan worden ondervraagd bij het debat over de regeringsverklaring.

GroenLinks-PvdA neemt geen genoegen met dat antwoord, omdat de minister-president tegen die tijd al is geïnstalleerd. De linkse fractie vindt het verhoor nodig omdat Schoof nog niet bekend is bij het grote publiek. Doorgaans is de nieuwe premier als lijsttrekker van de grootste coalitiepartij al een bekend gezicht. Dat is nu anders omdat PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesproken dat hun partijleiders in de Tweede Kamer blijven zitten. Daardoor wordt PVV-leider Geert Wilders geen premier.

Motie

Een motie van onder andere GroenLinks-PvdA die opriep tot een verplichte hoorzitting van de premier, werd eind vorige maand door een ruime Kamermeerderheid weggestemd. Alle vier de coalitiepartijen stemden tegen, evenals enkele oppositiepartijen.

De formateur en partijleiders van de coalitiepartijen kwamen maandag bij elkaar om te spreken over de verdeling van de kabinetsposten. Na afloop wilden ze hier geen mededelingen over doen.

Betogende Franse en Spaanse boeren blokkeren grensovergangen [+foto’s]

Spaanse boeren blokkeren grensovergangen

BIRIATOU/LE PERTHUS – Protesterende Franse en Spaanse boeren hebben maandagochtend grensovergangen tussen Frankrijk en Spanje geblokkeerd, veelal met tractors. Ze betogen volgens Franse media tegen de hoge kosten en lage inkomsten in hun bedrijven.

Ze eisen onder meer belastingverlagingen, inclusief verlaging van de energiebelasting in de sector. De prijzen van onder meer landbouwdiesel, gas en elektriciteit zijn weer verhoogd.

De autosnelweg die van Perpignan richting Barcelona loopt is door Franse boeren geblokkeerd bij de grens bij Le Perthus. Er zijn ook Spaanse boeren uit de regio Catalonië die de snelweg iets zuidelijker bij La Jonquera blokkeren.

Franse en Spaanse boeren hebben ook andere kleinere grensovergangen in de Pyreneeën geblokkeerd. Aan de westkant van de Pyreneeën toont de grensovergang op de snelweg Bayonne – San Sebastián eenzelfde beeld. Zowel Franse als Spaanse boeren blokkeren hier de grensovergang. Ze zeggen er tot dinsdagmorgen te blijven.

Twintig DAF XD-Trekkers voor Gebroeders van Eijk

EINDHOVEN – Een prettige werkplek voor chauffeurs en veiligheid zijn voor transportbedrijf Gebroeders van Eijk uit Asten belangrijk. De nieuwe DAF XD biedt beide. Mede daarom zijn vorig jaar al twee XD-bakwagens ingezet. Nu volgen twintig nieuwe XD 410 4×2-trekkers. Die vervangen evenveel DAF CF-trekkers. Dealer Loven Trucks uit Helmond draagt zorg voor de levering van de nieuwe aanwinsten.

“De chauffeurs zijn erg tevreden over de cabine van de DAF XD”, aldus directeur-eigenaar Jannis van Eijk. “Vooral op schouderhoogte is die duidelijk ruimer dan die van de voorgaande DAF CF. Ook de wat lagere zitpositie is fijn, want daardoor is de instap makkelijker. Verder ervaren de chauffeurs een goed zicht rondom. Dat is natuurlijk super als je veel in stadscentra en ook woonwijken komt, zoals met deze trucks bij ons het geval is. Omwille van dat goede zicht en dus de veiligheid hebben we ook gekozen voor het DAF camerasysteem in plaats van de spiegels.”

Palletdistributie en chauffeurscomfort

Gebroeders van Eijk zal de nieuwe DAF XD-trekkers inzetten voor transport van bouw gerelateerde goederen en van diervoeding. Het gaat om divers pallettransport. Wendbaarheid en een makkelijke in- en uitstap zijn dan pluspunten.

Van Eijk: “Een chauffeur heeft recht op een prettige werkomgeving. Om die reden hebben we bij de nieuwe XD’s gekozen voor extra luxe stoelen met twee armleuningen, voor een standkachel, een koelkast en het DAF infotainmentsysteem met Apple Carplay en Android Auto. Zodat de bediening van de mobiele telefoon via het centrale display gaat, wat wel zo gemakkelijk en veilig is.”

Transport, warehousing en dienstverlening

Gebroeders van Eijk is sinds 1908 actief in transport. Een echt familiebedrijf waar nu de vierde generatie aan het roer staat. Dat zijn Jannis en Pim van Eijk. Inmiddels zijn er een overslaglocatie in Asten van 10.000 m2 en een warehouse in Someren van 13.500 m2. Het wagenpark bestaat uit 80 trailers en 60 voertuigen, waarvan er 35 van het merk DAF zijn.

“We richten ons sterk op aanvullende diensten bij het transport en warehousing. Dat betekent nog meer aandacht voor efficiënte oplossingen, bijvoorbeeld in ons douane-entrepot waar we goederen kunnen opslaan. Daar verzorgen we voor onze klanten de afhandeling van de benodigde vergunningen, betalen van invoerrechten en btw en de naleving van alle relevante voorschriften.”

Verder richt het bedrijf zich op Value Added Services (VAS) en Value Added Logistics (VAL). Het gaat om extra diensten zoals ompakken, herverpakken, etiketteren/omstickeren, kwaliteitscontrole en retourhandling.

“We zien namelijk dat steeds meer bedrijven met de vraag zitten of ze dit nog zelf doen of beter kunnen overlaten aan specialisten doordat voorschriften en regelgeving, zoals op het vlak van milieu, alleen maar toenemen en complexer worden.”

Corendon sluit zich aan bij SkyTeam’s Sustainable Flight Challenge 2024

BADHOEVEDORP – Corendon Dutch Airlines doet dit jaar voor het eerst mee aan de Sustainable Flight Challenge van SkyTeam, samen met 22 andere luchtvaartmaatschappijen. Deze challenge vindt dit jaar voor de derde keer plaats, tussen 1 mei en begin november. Deelnemende luchtvaartmaatschappijen gaan aan de slag met het toepassen van oplossingen en ontdekkingen uit eerdere edities.

Innovatieve oplossingen

Het doel van de Sustainable Flight Challenge (TSFC) is om innovatie aan te jagen op het gebied van verduurzaming van de luchtvaart. De luchtvaartmaatschappijen die meedoen, delen hun bevindingen onderling, zodat iedereen kan profiteren van ontdekkingen en ideeën die kunnen bijdragen aan een minder vervuilende luchtvaart.

Dit jaar richt TSFC zich op het implementeren en opschalen van innovatieve oplossingen, die de airlines moeten laten zien tijdens één proefvlucht. Een internationale jury bestaande uit experts op het gebied van duurzaamheid en luchtvaart beoordeelt de resultaten. Vorig jaar leidde de TSFC tot een gemiddelde CO2-reductie van 19%.

“Deelname aan TSFC door Corendon Dutch Airlines past in ons streven om Corendon duurzamer te maken, en om onze afdruk te verminderen. Vliegen is vervuilend, maar juist door dit soort samenwerkingen kunnen we heel concreet aan de slag met praktische oplossingen”, zegt Gunay Uslu, CEO van Corendon. “Er is nog een lange weg, te gaan, maar ik geloof in de kracht van technische innovaties om ons te helpen belangrijke stappen te zetten op die weg.”

Resultaten

Tot dusver zijn uit TSFC 465 oplossingen, verbeteringen en innovaties voortgekomen, op uiteenlopende gebieden zoals CO2-emissiereductie, het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), route-optimalisatie, afvalvermindering en vrachtafhandeling. Terwijl de eerste twee Challenges gericht waren op het vinden van nieuwe ideeën, gaat het er bij de TSFC van dit jaar om deze oplossingen in de praktijk te brengen, om te laten zien hoe ze effectief kunnen worden opgeschaald en uitgerold in de hele sector.

Deelnemende maatschappijen

Dit jaar doen de volgende luchtvaartmaatschappijen mee: Aerolinas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air Europa Express, Air France, China Airlines, China Eastern Airlines, Corendon Dutch Airlines, Delta Air Lines, Endeavor Air, Garuda Indonesia, JamboJet, Kenya Airways, KLM, KLM Cityhopper, Korean Air, Saudia, Shanghai Airlines, TAROM, TUI Airways, Vietnam Airlines, Virgin Atlantic en XiamenAir.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen gekanteld na ernstig ongeval op A28 [+foto]

AMERSFOORT - Maandagochtend rond 06:50 uur heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden op de A28 ter hoogte van Amersfoort. Een vrachtwagen kantelde op de parallelbaan...