Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 13:42 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 322

Innovatiehub NextGen Demo in haven van Antwerpen ontvangt 2 miljoen euro subsidie

ANTWERPEN – NextGen Demo, de innovatiehub die deel uitmaakt van de circulaire hotspot NextGen District in het hart van de Antwerpse haven, ontvangt een EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) subsidie van 750.000 euro en een steun van het Vlaamse FIO (Fonds Innovatie & Ondernemen) van 1.250.000 euro. Deze subsidie van in totaal 2 miljoen euro zal worden ingezet om een deel van de opstartfase te financieren en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar een klimaatneutrale industrie.

Innovatiehub binnen NextGen District

NextGen Demo is onderdeel van NextGen District, de voormalige Opelsite waar Port of Antwerp-Bruges een circulaire hub uitbouwt in het hart van de Antwerpse industrie. De zone van ongeveer 2 ha biedt ruimte en ondersteunende diensten aan demonstratoren (start- en scale- ups, spin-off bedrijven en pilootprojecten) om nieuwe technologieën en circulaire demoprojecten die het labo ontgroeid zijn, op grotere schaal en in een industriële omgeving te kunnen testen alvorens over te gaan tot commercialisering. Er is plaats voor tien projecten die na de testfase kunnen opschalen richting de rest van NextGen District of een andere locatie binnen of buiten de haven en daarmee plaats maken voor nieuwe bedrijven zodat er een continue stroom van innovatie is.

EFRO-programma voor een slimmer en groener Europa

De site fungeert als katalysator voor duurzame innovaties in de procesindustrie en vormt zo een belangrijke schakel in de transitie naar een klimaatneutrale industrie. Technologieën ontwikkeld op NextGen Demo zullen een concrete bijdrage leveren aan de verduurzaming van de chemische industrie en aan de energietransitie zowel nationaal als internationaal. Gezien de perfecte match met de ambities van EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, dat o.m. gericht is op een ‘slimmer’ en ‘groener’ Europa, werd NextGen Demo weerhouden. De bijbehorende subsidie van 2 miljoen euro zal worden ingezet voor investeringen tijdens de opstartfase zoals het klaarmaken van de demoterreinen en het inrichten van de gedeelde kantoorfaciliteiten. Begin 2025 zou NextGen Demo operationeel moeten zijn.

Eerste concessionarissen

De eerste concessionarissen die gebruik zullen maken van de Antwerpse havenomgeving om hun innovatieve projecten in energietransitie en circulariteit te testen zijn ondertussen bekend. Power to Hydrogen wil met een geavanceerde technologie de kostprijs van groene waterstofproductie met behulp van hernieuwbare energie drastisch reduceren. TripleW, daarentegen, heeft een industrieel proces ontwikkeld om melkzuur te produceren dat volledig is gemaakt van voedselafval en wil de toepassing van deze technologie uitbreiden naar een breder scala van voedselafvalstromen en eindproducten.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Demonstratoren krijgen in NextGen Demo de ruimte om te groeien en aan te sluiten bij een waardevol netwerk van collega-pioniers, partners en klanten. Via de unieke locatie en het aanbod van essentiële faciliteiten en diensten willen we de schaalnadelen die start-ups en scale-ups ondervinden, wegwerken. Dankzij deze EFRO-subsidie kunnen we een aantal grote investeringen die nodig zijn in de startfase financieren.”

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “NextGen Demo beperkt zich niet tot lokale bedrijven, maar trekt ook innovatie aan vanuit het buitenland zodat die in Vlaanderen geïmplementeerd kan worden en op die manier kan bijdragen aan het behalen van de Vlaamse en nationale klimaatdoelstellingen. Zo kunnen we onze haven, de grootste economische motor van Vlaanderen, concurrentieel houden én tegelijk inzetten op de transitie naar een klimaatneutrale samenleving.”

Twee verdachten aangehouden voor betrokkenheid dood 18-jarige Ryan al Najjar uit Joure

JOURE – De politie heeft maandag in Joure twee verdachten aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het overlijden van een jonge vrouw. Zij werd op 28 mei aangetroffen in het water langs de Knardijk in Lelystad.

Het gaat om de 18-jarige Ryan al Najjar uit Joure. De verdachten zijn een 22-jarige man uit Joure en een een 24-jarige man uit Leeuwarden. Beide mannen zitten in volledige beperkingen, wat betekent dat politie en het Openbaar Ministerie geen nadere informatie mogen verstrekken en beide verdachten alleen contact mogen hebben met hun advocaat, meldt de politie.

Dinsdag 28 mei rond 09.00 uur werd in het water aan de Knardijk in Lelystad het lichaam aangetroffen van de 18-jarige Ryan al Najjar. De vrouw was door een misdrijf om het leven gekomen. Onder leiding van het Openbaar Ministerie startte de politie met een Team Grootschalig Opsporing (TGO) een groot rechercheonderzoek.

Met de aanhoudingen is het onderzoek volgens de politie nog niet klaar. Het slachtoffer is op 22 mei voor het laatst in Joure gezien en de politie onderzoekt wat er in de tussentijd met de vrouw is gebeurd, waar ze is geweest en met wie ze bijvoorbeeld contact heeft gehad.

 

Unieke Actros Edition 3 repatriërings-truck voor Hoogwout Berging

Bergingsbedrijf Hoogwout neemt een exclusieve truck in gebruik voor de internationale repatriëring van voertuigen: de Mercedes-Benz Actros L in Edition 3-uitvoering. “Dit is de enige Actros Edition 3 waarvan het trekkende gedeelte capaciteit biedt voor drie personenauto’s”, vertelt Jeroen Smit van Gomes Noord-Holland.

Truckvlogger Dennis Ton gaat met deze speciale Actros voertuigen bergen in heel Europa. Wagenparkbeheerder Jos Hotting van Hoogwout: “Dennis rijdt al heel zijn werkende leven voor ons en dit is de laatste nieuwe truck voor zijn pensioen. Zodoende besloten we deze Mercedes-fanaat te verwennen met het absolute summum op truckgebied.”

De Actros L Edition 3 die in gebruik is genomen is in veel opzichten een unieke auto. Jeroen Smit, Key Accountmanager Trucks bij dealer Gomes Noord-Holland, legt uit: “De Edition 3, op zich al een zeer exclusieve verschijning, is zo goed als altijd uitgevoerd als trekker, maar dit is een 480 pk sterk, rondom luchtgeveerd, Lowliner chassis. Hierdoor kunnen auto’s in de hoogte geladen worden.

Bovendien heeft deze een custom opbouw, waardoor op het trekkende gedeelte van de combinatie 3 auto’s mee kunnen. Er is geen enkele Actros L Edition 3 die zo is uitgerust. Dan is er ook nog een op maat gemaakte aanhangwagen waarop de berger eveneens 3 auto’s kwijt kan. Deze is gespoten in de typische Edition 3-tint Maansteen Grijs. Dit, naast de vele speciale optische aanpassingen, maakt het nieuwe repatriëringsvoertuig van Hoogwout tot een waar unicum in de truckwereld.”

Gomes en Hoogwout al jaren partners

De aflevering van deze speciale Actros L Edition 3 is een logisch gevolg van een sterke en verregaande samenwerking tussen Hoogwout Berging en Gomes Noord-Holland. Smit: “Hoogwout is onze partner voor het operationele gedeelte van de berging van alle auto’s van onze klanten. Collega Dennis Ton rijdt daarbij al jaren op een Actros en is ambassadeur voor het merk: als truckvlogger deelt hij namelijk video’s van zijn bergingsavonturen door heel Europa. Omdat het trekkende gedeelte en de trailer gemakkelijk los te koppelen zijn, heeft hij de flexibiliteit om op de meest bijzondere plekken te komen.

Toen Maarten Pels (directeur Hoogwout, red.) vertelde dat hij iets speciaals zocht voor de laatste dienstjaren van Dennis zei ik meteen: “Als je écht het maximale wilt doen, dan kun je de Actros Edition 3 overwegen. Ik vertelde over de zeer luxe uitrusting en de gelimiteerde oplage van 400 stuks. “Ga het maar regelen”, zei Maarten.”

“Zoals de chauffeur het wil”

Bij de opbouw van een speciale bergingscombinatie als deze komt veel kijken. Jos Hotting, wagenparkbeheerder bij Hoogwout Berging, legt uit: “Tijhof Autotransportsystemen uit Almelo heeft de combinatie technisch tot in de puntjes op elkaar laten aansluiten en het – zoals altijd – precies zo gedaan als wij het willen. Zo is bijvoorbeeld de brandstoftank een aantal centimeter verplaatst, om net even meer bergruimte te creëren voor de chauffeur. Vervolgens hebben de heren van Gomes het geheel helemaal naar onze smaak ingericht: de truck is in de huisstijl van Hoogwout voorzien van lichtbak, verstralers en werklampen. Die laatste zijn nog eens extra bijzonder, omdat ze zijn ingebouwd in het plaatwerk. In plaats van opbouw kiezen we daar wel vaker voor: het geeft een nette uitstraling. Normaal gesproken is al ons materieel uitgevoerd in knalgeel, maar voor deze wilden we graag een uitzondering maken. De herkenbare, exclusieve kleur hebben we doorgevoerd in de trailer. Zo blijft het een échte Edition 3.”

Probleemloze kracht

Jos Hotting is blij met het resultaat. Hij vertelt: “Gomes en Tijhof hebben geweldig werk verricht. Hierbij wil ook nog even vermelden dat ik zeer te spreken ben over de service, kennis en toewijding van afleverspecialist Joey Grandiek en monteur Tiemen Groot. Zij stonden altijd voor ons klaar, namen onze wensen steeds mee en boden inzicht en flexibiliteit. En ik was al tevreden hoor, over Mercedes-Benz Trucks en Gomes: de vorige Actros van Dennis is nu ruim 7 jaar in gebruik en heeft er bijna een miljoen kilometer op staan. In die tijd is deze truck een ronduit probleemloze kracht geweest in ons wagenpark. Er is eens een turbo vervangen en een radiator, maar dat was het ook wel. Met zo’n kilometerstand vind ik dat indrukwekkend. Deze nieuwe truck zal het ook weer goed gaan doen. Het begin is in elk geval goed: ik heb Dennis nog nooit zo happy gezien!”

Hoogwout Berging is partner voor berging, pechhulp en transport in heel Europa. Het bedrijf met het hoofdkantoor in Oostzaan, voert opdrachten uit voor hulpdiensten, alarmcentrales, dealers, verzekeringsmaatschappijen en particulieren. Bovendien is het bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor spoedgevallen.

De repatriëring van voertuigen behoort dus ook tot werkzaamheden van Hoogwout, net als autotransport, overdekt transport en transport van bijvoorbeeld vrachtwagens. Chauffeurs van Hoogwout rijden op een vaste truck, die wordt aangepast naar de wensen van de rijder. De Actros van Dennis Ton is bijvoorbeeld is daarom geheel toepasselijk voorzien van een sticker van een persoon met knapzak en de tekst Waltzing Matilda: de uitbeelding van het altijd onderweg zijn van Dennis.

Bijna 85 cilinders met schadelijke F-gassen in beslag genomen bij autobedrijven in Lelystad

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de politie Midden-Nederland en de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) hebben op donderdag 30 mei bijna 85 cilinders met F-gassen in beslag genomen.

Dit deden zij tijdens een gezamenlijke actiedag in Lelystad tegen fraude met F-gassen. Tijdens deze actiedag werden ongeveer 70 autobedrijven bezocht. Bij een aantal bedrijven werden zowel illegaal aangekochte cilinders als illegaal geïmporteerde cilinders aangetroffen.

Illegale cilinders

Apparaten, zoals airco’s van auto’s, industriële koelinstallaties en warmtepompen, worden meestal gekoeld met schadelijke koudemiddelen of F-gassen. F-gassen zijn zware broeikasgassen. Om de schade voor het milieu zoveel mogelijk te beperken, gelden voor het gebruik van en de handel in F-gassen strenge Europese eisen. Door deze strenge eisen is de illegale handel in deze gassen sterk toegenomen.

Doel actiedag

De actiedag was gericht op het controleren van vermoedelijk illegaal geïmporteerde en aangekochte cilinders en op de aanwezigheid van de juiste certificaten voor gebruik en omgang hiermee. Apparaten, die werken op F-gassen, mogen alleen worden geplaatst, gerepareerd en onderhouden door erkende monteurs. In de praktijk blijkt dat dit nog te vaak wordt gedaan door monteurs die niet beschikken over de juiste papieren.

Waarschuwingen

Verreweg het merendeel van de bezochte bedrijven had hun zaken prima op orde. Toch werden er naast de inbeslagnames nog diverse waarschuwingen uitgedeeld voor het niet op orde hebben van de papieren of een verkeerde manier van opslag. Er is zowel bestuurlijk als strafrechtelijk opgetreden.

Eerste keer

Het was de eerste keer dat er zo’n grootschalige actiedag werd georganiseerd door de gezamenlijke instanties. Bij deze actie lag de focus op autobedrijven, maar de betrokken organisaties doen ook geregeld soortgelijke controles bij bedrijven die airco’s of bijvoorbeeld warmtepompen bij particulieren of bedrijven installeren. Hier speelt dezelfde problematiek.

Aantal EU-migranten in Nederland verdubbeld in tien jaar

EU-vlag

DEN HAAG – Op 1 januari 2024 woonden ruim twee keer zoveel mensen uit andere EU-lidstaten in Nederland vergeleken met tien jaar geleden. Momenteel gaat het om ruim 745.000 mensen, terwijl het er begin 2014 ongeveer 360.000 waren. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op dinsdag.

De grootste groep migranten met een EU-nationaliteit zijn Polen (26 procent), gevolgd door Duitsers (11 procent), Bulgaren en Italianen (beiden 8 procent). Volgens het CBS is werk de belangrijkste reden voor migranten uit andere EU-lidstaten om naar Nederland te komen. Burgers uit EU-landen mogen zich vrij verplaatsen tussen andere EU-landen en hebben geen vergunning nodig om te kunnen werken in Nederland.

Het statistiekbureau stelt dat de meeste migranten uit andere EU-landen, maar tijdelijk in Nederland verblijven. Van degenen die in 2011 in Nederland kwamen wonen, was meer dan de helft na drie jaar weer vertrokken.

Gekeken naar andere lidstaten van de Europese Unie is Luxemburg het land waar relatief de meeste inwoners een andere EU-nationaliteit hebben. In 2023 ging het om 37 procent. Daarop volgen op grote afstand Cyprus en Oostenrijk (beiden 10 procent) en België (8 procent). Nederland staat van alle EU-landen op de negende plaats, met 4 procent van de inwoners die een andere EU-nationaliteit heeft.

Zomer wordt naar verwachting ‘muggenrijk’

muggen

WAGENINGEN – De lente verloopt met hoge temperaturen en veel regen “optimaal” voor de ontwikkeling van muggen. Dat meldt de website Nature Today. Broedplaatsen zoals bloempotten, emmers, dakgoten, gieters en regentonnen kregen niet de kans om droog te vallen waardoor de larven in het water hun hele ontwikkeling konden voltooien. De eerste lichting muggen is volgens de website zo’n anderhalve week geleden tevoorschijn gekomen. Als echte droogte de komende tijd uitblijft, wordt het waarschijnlijk een “muggenrijke” zomer.

Normaal gesproken leggen de huissteekmuggen die de winter overleefd hebben halverwege mei hun eerste eitjes en kruipt rond half juni de nieuwe generatie muggen uit het water. Dat is dit jaar dus een stuk vroeger al gebeurd. Ook de nieuwe lichting heeft na het drinken van bloed al eitjes afgezet op het wateroppervlak. Met de huidige temperatuurverwachting volgt de tweede generatie muggen dit jaar halverwege juni, denkt Nature Today.

Afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen de muggen dit jaar mogelijk begin juli al hun derde generatie bereiken en eind juli zelfs de vierde. Als er voldoende broedplaatsen zijn die gedurende drie tot vier weken vol staan met water, neemt het aantal muggen in principe met elke generatie verder toe. Bij koud weer gaat de ontwikkeling trager. Als er gedurende langere tijd geen regen valt, drogen broedplaatsen op waardoor veel muggen sterven. Als er in korte tijd juist veel neerslag valt, kunnen broedplaatsen overstromen en spoelen eitjes, larven en poppen weg.

Mensen kunnen de overlast beperken door regelmatig potentiële broedplaatsen zoals bloempotten en emmers leeg te gooien. Om een beeld te krijgen van hoe groot de overlast nu al is, roept Nature Today mensen op om via muggenradar.nl de mate van muggenoverlast die zij ervaren door te geven.

Twee nieuwe DAF-trucks voor JTST

AALTEN – Zaterdag 1 juni heeft Bakker Bedrijfswagens Doetinchem deze twee nieuwe DAF “Low” FAS XF 450 NCH afgeleverd aan Jos en Bram Tolkamp van JTST in Aalten.

Het zijn twee zéér speciale voertuigen geworden door de samenwerking van Bakker Bedrijfswagens en Customizers uit Hengelo (Gld).

De voertuigen hebben bijvoorbeeld een zeer lage rolhoogte door een laag chassis en laag NCH systeem, grote kist en voor de chauffeurs zijn de trucks volledig compleet uitgerust.

De trucks zullen onder andere worden ingezet voor het vervoer van zendmasten.

Onderzoek: Nederlander ontevreden over EU, maar wil geen Nexit

DEN HAAG – Over het algemeen zijn Nederlanders weinig tevreden over de Europese Unie, zegt onderzoeksinstituut Clingendael op basis van een peiling. Tegelijkertijd voelt slechts 15 procent van de ondervraagden voor ‘Nexit” ofwel uittreding van Nederland uit de EU. Ook wil een meerderheid dat de EU zich sterker opstelt in de wereld.

Ondervraagden denken dat de EU vooral goed uitpakt voor multinationals, rijken en politici. De Unie zou volgens de respondenten te weinig doen voor boeren, Nederlandse burgers of het midden- en kleinbedrijf.

Potentiële kiezers zijn volgens Clingendael eensgezind over dat de EU op het gebied van veiligheid en soevereiniteit sterker moet worden. Zo vindt 87 procent dat Europa zich te afhankelijk heeft gemaakt van Russisch gas, Chinese producten en Amerikaanse bescherming, en wil bijna 80 procent dat Nederland defensietaken met buurlanden verdeelt. Een omschakeling naar een duurzame economie krijgt steun van 60 procent van de respondenten.

Verdeeldheid

Op andere punten bestaat meer verdeeldheid. Aan de ene kant vindt 70 procent het terecht dat de EU ingrijpt als lidstaten de rechtstaat schaden, terwijl 40 procent vindt dat lidstaten zelf mogen bepalen hoe ze hun rechtstaat inrichten. Ook is er net geen meerderheid voor het aanvragen van een uitzonderingspositie voor migratiebeleid, een zogeheten opt-out. 48 procent steunt dat, 42 procent niet.

De bereidheid om te vechten voor Europa is niet erg groot. Niet meer dan 27 procent van de respondenten zou dat doen. Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagden is bereid om voor Nederland te vechten.

Migratie

Clingendael ziet verder dat de houding ten opzichte van migratie verhardt. In 2020 vond 30 procent nog dat jaarlijks vijfhonderd kwetsbare vluchtelingen naar Nederland mochten komen. Nu ligt dat percentage op 18 procent.

Het onderzoek werd gehouden in aanloop naar de Europese Verkiezingen. Die zijn van 6 tot en met 9 juni. In Nederland kan men op 6 juni naar de stembus.

10-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen niet langer in direct levensgevaar

VLAARDINGEN – Het 10-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen dat vorige maand zwaargewond werd opgenomen in het ziekenhuis verkeert niet meer in “direct levensgevaar”. Dat laat de stichting William Schrikker Jeugdbescherming en Jeugdreclassering weten, die verantwoordelijk is voor de voogdij van het meisje.

“Haar toestand is echter nog steeds zorgelijk en ook in de komende periode blijft intensieve medische zorg noodzakelijk”, aldus de organisatie.

Over de precieze medische situatie van het kind doet de stichting geen uitspraken in verband met de privacy. “We verzoeken iedereen die niet direct betrokken is bij het welzijn van dit meisje om haar en haar directe omgeving met rust te laten, zodat alle aandacht uit kan gaan naar haar herstel”, zegt een woordvoerder in een korte verklaring.

Het 10-jarige meisje werd twee weken geleden zwaargewond opgenomen in het ziekenhuis. Ze was toen niet aanspreekbaar. Een week later werden haar 37-jarige pleegouders aangehouden op verdenking van poging tot doodslag en zware mishandeling van het meisje.

Het Openbaar Ministerie voegde daar donderdag aan toe dat de pleegouders het kind ook tegen haar wil zouden hebben vastgehouden en haar “in hulpeloze toestand gebracht of gelaten” zouden hebben.

XR kondigt nieuwe A12-blokkade en ‘protestival’ aan

DEN HAAG – Actiegroep Extinction Rebellion (XR) probeert op 6 juli opnieuw de A12 in Den Haag te blokkeren. Dat is precies twee jaar nadat de klimaatactivisten voor het eerst demonstreerden op het beginstuk van de snelweg naast het Malieveld. Volgens XR zijn dit soort blokkades “harder nodig dan ooit”, omdat het aankomende rechtse kabinet klimaatmaatregelen wil schrappen en het afschaffen van fossiele subsidies “van de agenda” wil halen.

De actiegroep blokkeerde de Utrechtsebaan, zoals dit stuk van de weg heet, al tientallen keren uit protest tegen alle voordelen waarmee de overheid het gebruik van fossiele brandstoffen stimuleert. De laatste poging die XR daartoe deed, werd in april door de politie voorkomen. Activisten gingen toen andere doorgaande wegen op.

Demonstreren op de A12 mag niet van de burgemeester, die daar steevast de politie tegen laat optreden. Tegelijk met de blokkade houdt XR samen met andere organisaties een ‘protestival’ met onder meer sprekers en muziek op het Malieveld. Daar mag over het algemeen wel worden gedemonstreerd.

Subsidies

Het jaarlijkse bedrag aan ‘subsidies’ in de breedste zin van het woord bedraagt jaarlijks 39,7 miljard tot 46,4 miljard euro, becijferden het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vorig jaar. Het gaat dan voornamelijk om belasting die niet wordt geheven: zo betalen grote bedrijven over hun energie relatief minder belasting dan consumenten. Zulke verschillen worden in onderzoeken beschouwd als subsidies.

In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB worden fossiele subsidies overigens wel één keer genoemd: “Afbouw van fossiele subsidies voor de energievoorziening vindt plaats in Europees verband”, staat erin. De coalitie benadrukt verder vooral dat klimaatbeleid “draagbaar, haalbaar en uitvoerbaar” moet zijn.

“In de plannen van het nieuwe kabinet wordt helemaal niet gesproken over het opstellen van een nationaal afbouwpad voor fossiele subsidies”, stelt XR vast. “Daarnaast houdt het kabinet een aantal regelingen die afgeschaft zouden worden of zelfs al waren, toch in stand, zoals: geen energiebelasting op kolen voor Tata Steel, nog minder energiebelasting op gas voor grootverbruikers en verlaagde accijns op diesel voor tractoren”, somt de groep op.

Airbus verwacht megaorder uit China, Boeing buitenspel

BLAGNAC – De Europese vliegtuigbouwer Airbus verwacht een megaorder uit China, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg. Het zou gaan om een order van meer dan honderd zogeheten A330neo-toestellen van Airbus, die ongeveer 260 miljoen dollar per stuk kosten. De deal zou vlak na het staatsbezoek van de Chinese president Xi Jinping aan president Emmanuel Macron in Frankrijk rondkomen.

Dat China zich tot Airbus in plaats van het Amerikaanse Boeing wendt, komt door de importstop van China op toestellen van Boeing. Chinese toezichthouders doen onderzoek naar opnameapparatuur in de cockpits van de Boeing 737 MAX en de 787 Dreamliner, die overigens al wel is goedgekeurd in de Verenigde Staten en de Europese Unie.

De Chinese bestelling is meer dan welkom bij Airbus, omdat de A330neo nog niet echt in trek is. Op dit moment staan er orders uit voor 165 toestellen van het type dat in 2018 zijn debuut maakte. Dat China interesse heeft, komt naast de importstop op Boeing-toestellen ook doordat Chinese vliegtuigbouwers nog geen soortgelijke toestellen hebben.

Airbus wil de banden met China sowieso aanhalen, zo bouwde de vliegtuigbouwer laatst nog een fabriek in het land om sneller toestellen te kunnen leveren.

Ondertussen is Boeing in gesprek met Turkish Airlines om 250 toestellen van de typen 737 MAX en 787 Dreamliner te leveren. De order van Turkish Airlines volgt op een eerder gesloten deal met Airbus om 230 toestellen te leveren.

AIV: Nederland moet weerbaarder worden tegen hybride dreigingen

Foto: AIV

DEN HAAG – De Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) roept het kabinet op tot nieuwe maatregelen om de weerbaarheid van Nederland tegen hybride dreigingen te vergroten. Cyberaanvallen en desinformatiecampagnes destabiliseren onze samenleving en brengen ons land in een kwetsbare positie. In een vandaag te verschijnen rapport doet de AIV tien concrete aanbevelingen.

Voorzitter van de AIV, prof. Bert Koenders: “De aard van conflicten is veranderd en ons land is daarop nog onvoldoende voorbereid. Hybride conflictvoering bedreigt niet alleen onze fysieke infrastructuur maar kan ook het vertrouwen in onze democratische instituties en sociale cohesie aantasten. De respons op een acute dreiging is nu veel te reactief en veelal gericht op schadebeperking. Een meer proactieve en samenhangende strategie is nodig, waarbij overheid, maatschappelijk middenveld, bedrijfsleven, kennisinstellingen en burgers betrokken zijn. Onze nationale veiligheid is een zaak van iedereen.”

Geopolitieke urgentie

In het rapport wijst de AIV op de toegenomen geopolitieke spanningen en de inzet van hybride middelen door staten en groeperingen om hun politieke en economische invloed uit te breiden. Dit omvat inmenging in verkiezingen, economische druk en de verspreiding van desinformatie om democratische processen te ondermijnen. Kritieke sectoren zoals banken, waterbeheer, telecommunicatie, energie en transport worden bedreigd. Een krachtige en gecoördineerde respons van nationale en internationale partners is essentieel.

Maatschappelijke weerbaarheid

Een kernaanbeveling van de AIV is het versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. Dit omvat bewustwording bij burgers over de risico’s van desinformatie en cyberdreigingen, en het ontwikkelen van voorlichtings- en onderwijsprogramma’s gericht op digitale geletterdheid en mediawijsheid. De AIV adviseert bovendien de instelling van een Rapporteur voor Digitale Zaken en ziet ook mogelijkheden in burgerberaden. De AIV verwijst naar het Finse model van brede maatschappelijke paraatheid als een goed voorbeeld voor Nederland.

Nationale Veiligheidsraad

De AIV adviseert om de in 2022 opgerichte Nationale Veiligheidsraad (NVR) aanzienlijk te versterken in het licht van de toenemende hybride dreiging. De NVR kan bijdragen aan betere coördinatie tussen ministeries en overheidsinstanties voor een geïntegreerde aanpak. Zo kan de NVR regelmatige risicoanalyses uitvoeren om hybride dreigingen te beoordelen, noodzakelijk voor gerichte maatregelen. Ook het opstellen van uitgebreide crisisbeheersingsplannen, inclusief gespecialiseerde crisismanagementteams en scenario-draaiboeken, is volgens de AIV essentieel.

Juridische kaders

In het rapport benadrukt de AIV de noodzaak om de juridische kaders te moderniseren voor een effectieve reactie op hybride dreigingen. Dit omvat het actualiseren van nationale wetgeving en internationale verdragen om beter in te spelen op niet-conventionele dreigingen. Daarnaast pleit de AIV voor de versterking van internationale juridische samenwerking om staten en niet-statelijke actoren die bij hybride aanvallen betrokken zijn, effectief te kunnen vervolgen en straffen.

Internationale samenwerking

Verdergaande internationale samenwerking, primair binnen de Europese Unie en de NAVO, kan volgens de AIV vorm krijgen door middel van gezamenlijke oefeningen, meer gedeelde inlichtingen en een goed gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van lidstaten gezamenlijk te verbeteren. Bijvoorbeeld door de implementatie van de EU Hybrid Toolbox en het versterken van cyberweerbaarheid binnen de NAVO kan Europa zich beter wapenen tegen de steeds complexere bedreigingen.

ING-onderzoek: de beleidsplannen zullen het woningtekort juist vergroten

AMSTERDAM – Om snel lagere huren voor middeninkomens te realiseren wil het kabinet bestaande huurregulering uitbreiden en een landelijke eis invoeren dat twee derde van de woningbouw betaalbaar moet zijn. Naar verwachting vertragen deze twee beleidsplannen de woningbouwproductie, omdat ze de financiële haalbaarheid van bestaande woningbouwplannen verslechteren. Ook de aanhoudende beleidsonzekerheid draagt bij aan de terughoudendheid van woningbeleggers om te investeren in nieuwbouwwoningen.

Tegelijkertijd ontbreekt het woningcorporaties aan financiële middelen om naast hun opgaven in het sociale segment de bouw van middenhuurwoningen snel op te voeren. De genoemde beleidsplannen zullen het woningtekort daarom naar verwachting vergroten, zo blijkt uit een vandaag verschenen publicatie van ING Research.

Mensen met een middeninkomen die nu moeilijk een woning vinden zijn uiteindelijk het best geholpen als het woningtekort afneemt. Dit vraagt om maatregelen die faciliteren dat marktpartijen en woningcorporaties sneller woningen bouwen – bijvoorbeeld het verminderen van bouweisen – en maatregelen die de woningvraag af remmen – door bijvoorbeeld woningdelen fiscaal te stimuleren.

ING Sector Banker Real Estate Sophie Kraaijeveld: “Het tekort aan betaalbare huurwoningen kan het beste opgelost worden door de oorzaak te bestrijden en niet de symptomen. Een acceptabel rendement voor beleggers helpt te voorkomen dat de woningbouw terugvalt en het tekort aan woningen toeneemt.”

ING Sector Banker Public Jan Willem Spijkman: “Het vergroten van de financiële ruimte van woningcorporaties alleen is niet genoeg om meer middenhuurwoningen te realiseren. Het wegnemen van belangrijke praktische drempels die woningcorporaties ervaren bij onder andere de financiering ervan is net zo belangrijk. Uiteindelijk zal het bouwen van zowel sociale- als middenhuurwoningen door corporaties ook de leefbaarheid van wijken ten goede komen.“

Kabinet wil betaalbaarheid op de woningmarkt snel verbeteren

Het kabinet richt zich in haar recent aangekondigde woonbeleidsmaatregelen deels op het realiseren van directe huurverlagingen in de vrije sector als oplossing voor de slechte betaalbaarheid. Zo ligt er het plan om de huren in het middensegment van de vrije sector te reguleren (onderdeel van het Wetsvoorstel Betaalbare Huur). Daarnaast stelt ze in het Wetsvoorstel Regie Volkshuisvesting voor als landelijke eis in te stellen dat twee derde van de nieuwbouw betaalbaar moet zijn.

Maatschappelijke druk voor snelle oplossingen is groot

De flinke stijging van de markthuren in de vrije sector in hebben de maatschappelijke druk om de betaalbaarheid van de vrije sector te verbeteren flink opgevoerd. Zo lag de stijging van de huren bij bewonerswisseling – in de gereguleerde en vrije sector – sinds 2018 met ruim 9% ver boven de gemiddelde jaarlijkse loonstijging in diezelfde periode van +3,4%2.

Beleidsfocus op betaalbaarheid werkt uiteindelijk averechts

Vanwege de verwachte onderstaande effecten zijn huishoudens met een middeninkomen op de woningmarkt uiteindelijk niet geholpen door de plannen om de huren in het middensegment te reguleren en de landelijke eis voor twee derde betaalbare woningbouw:

  • De woningbouwproductie vertraagt: de financiële haalbaarheid van woningbouwplannen zal door beide beleidsplannen afnemen (omdat de verwachte huuropbrengsten dalen). Projectontwikkelaars zullen bestaande woningbouwplannen proberen aan te passen om de stichtingskosten te drukken (bijvoorbeeld door het bouwen van kleinere woningen). Dit werkt vertragend, waardoor woningzoekenden met een middeninkomen langer last zullen houden van de krappe woningmarkt.
  • De huurwoningvoorraad zal afnemen: het reguleren van de huren in het middensegment zet neerwaartse druk op het verwachte beleggingsrendement van woningverhuur. Naar verwachting zullen verhuurders bestaande woningen na afloop van een huurcontract daarom vaker verkopen op de koopwoningmarkt. Hoewel dit het woningaanbod op de koopwoningmarkt vergroot, verlaagt dit het aanbod op de huurwoningmarkt met hetzelfde aantal woningen. Woningzoekenden met een middeninkomen die afhankelijk zijn van de vrije sector zijn door deze verschuiving dus slechter af.
  • De vraag naar huurwoningen neemt toe: lagere huren zullen er naar verwachting voor zorgen dat de interesse voor vrijgekomen huurwoningen toeneemt. Bijvoorbeeld omdat thuiswonende jongeren zonder directe verhuiswens door de lagere huren eerder besluiten vraag uit te oefenen op de woningmarkt. Woningzoekenden met een middeninkomen die afhankelijk zijn van de vrije sector zullen hierdoor meer concurrentie ervaren.

Kleine groep profiteert van lagere huren

Hoewel er door de beleidsplannen ook huishoudens zijn die profiteren van lagere woonlasten dan zonder het beleid het geval zou zijn, neemt het al bestaande woningtekort naar verwachting verder toe. Bovendien moet de praktijk uitwijzen in hoeverre de huishoudens die profiteren middeninkomens zijn, of dat er ook veel huishoudens met een hoog inkomen in de nieuw gereguleerde woningen zullen intrekken.

Woningcorporaties kunnen productie van middenhuurwoningen niet snel opvoeren
Woningcorporaties hebben onvoldoende slagkracht om de bouw van middenhuurwoningen snel op te voeren en zo tegenwicht te bieden aan de lagere woningbouwproductie door marktpartijen. Zo komen woningcorporaties op termijn al financiële middelen tekort voor hun operationele activiteiten in het sociale segment, de kern van hun bestaansrecht. Bovendien heeft het aanbieden van huurwoningen in het middensegment door beleidswijzigingen (o.a. de herziening van de Woningwet in 2015) verloren aan strategische prioriteit.

De bedrijfsprocessen van woningcorporaties zijn nu daarom vooral ingericht op het uitvoeren van hun sociale activiteiten. Het proces voor financieringsaanvragen is een goed voorbeeld: waar woningcorporaties de weg naar het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) voor de financiering van sociale woningbouw makkelijk weten te vinden, lijken veel corporaties het aantrekken van ongeborgde financiering (commerciële financiering zonder overheidsborgstelling) voor de bouw van middenhuurwoningen als drempel te ervaren.

Richt woonbeleid in op het terugbrengen van het woningtekort

Middeninkomens op de woningmarkt zijn uiteindelijk het best geholpen met het terugdringen van het woningtekort, de grondoorzaak van de slechte betaalbaarheid van de vrije huursector. Dit vraagt om beleid die woningbeleggers en woningcorporaties in staat stellen om sneller woningen te bouwen. Daarnaast kan de overheid met beleid sturen op het verlagen van de woningvraag. Structurele oplossingsrichtingen zijn daarom:

  • Een beter investeringsklimaat voor beleggers: dit vereist onder andere het voeren van voorspelbaar beleid op de woningmarkt. Ook het verminderen van gemeentelijke bouweisen helpt om de financiële haalbaarheid van woningbouwprojecten te verbeteren.
  • Meer slagkracht voor woningcorporaties: de overheid kan de investeringsruimte van woningcorporaties voor nieuwbouw (incl. sociale huurwoningen) bijvoorbeeld vergroten via invoering van een herbestedingsreserve3. Uitbreiding van de geborgde financiering via het WSW voor de bouw van middenhuurwoningen is een meer directe manier om de bouw van middenhuurwoningen te stimuleren.
  • Minder vraag naar woningen: de overheid kan door het delen van woningen fiscaal te stimuleren sturen op een lagere woningvraag. Bijvoorbeeld door de korting op de AOW en de bijstand weg te nemen.

Boeren onderweg en verzamelen zich voor protest in Brussel

boerenprotest

SOMEREN – Op een aantal plekken in het land zijn boeren al op pad gegaan om dinsdag in Brussel te kunnen demonstreren. Zo is een groep boeren uit ook Duitsland maandagavond bijeengekomen in het Brabantse Someren om vanaf daar in de nacht naar de Belgische hoofdstad te rijden.

Omroep Gelderland meldt dat zes trekkers op de A30 bij Barneveld van de weg zijn gehaald door de politie. Ze mochten na een bekeuring hun weg vervolgen. Een woordvoerster van de politie kon dat niet bevestigen.

Someren is een van de verzamelplekken van de boeren. Aan een aantal trekkers die daar al zijn aangekomen, hangen omgekeerde vlaggen en protestborden. Farmers Defence Force toont verder op sociale media beelden van boeren die ‘s avonds met trekkers onderweg zijn.

In het Atomiumpark in Brussel begint dinsdag de demonstratie om 12.00 uur. Het protest is gericht tegen het landbouwbeleid van de Europese Unie.

Maersk profiteert van chaos Rode Zee, verhoogt winstverwachting

KOPENHAGEN – De grote Deense containerrederij A.P. Møller-Maersk heeft voor de tweede keer in korte tijd zijn winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. Het bedrijf schroefde zijn vrachttarieven op als gevolg van de aanhoudende onrust in de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart. Daardoor blijft er fors meer winst over.

Het concern, een van de grootste rederijen ter wereld, verwacht dat de operationele winst dit jaar uitkomt tussen de 7 en 9 miljard dollar (6,4 en 8,3 miljard euro). Dat is boven de verwachtingen van marktkenners. Eerder ging het bedrijf uit van een winst van tussen de 4 en 6 miljard dollar.

Maersk gaf eerder al aan dat de vraag naar containerschepen hoog is. Het bedrijf leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden. De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...