Clicky

maandag 18 november 2024 - 10:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 320

NS waarschuwt concertbezoekers Amsterdam voor langere reistijd

KANE

AMSTERDAM – Fans die woensdagavond met de trein naar de concerten van KANE en AC/DC in Amsterdam gaan, moeten rekening houden met een langere reistijd.

Aanleiding is een eerdere storing, waarschuwen concertorganisator MOJO en de NS.

“Bezoekers van AC/DC en KANE opgelet! Door eerdere beperkingen rond Utrecht ervaren jullie mogelijk hinder onderweg naar je concert. Houd rekening met een langere reistijd”, schrijft de NS op X. MOJO geeft aan dat er “een beperkt aantal treinen” rijdt en adviseert fans om met de auto naar Amsterdam te komen.

Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal lag eerder woensdagmiddag een tijd plat door een storing bij de verkeersleidingspost. Rond 15.00 uur was de storing verholpen.

De Haan Transport Vroomshoop overgenomen door Pultrum Rijssen

De Haan Transport en Pultrum Rijssen

VROOMSHOOP/RIJSSEN – De Haan Transport uit Vroomshoop is vorige maand overgenomen door familiebedrijf Pultrum uit Rijssen. Dat heeft het bedrijf woensdag aan de redactie van Transport Online laten weten.

De Haan is specialist in transport van en naar Polen en het oosten van Duitsland en heeft tevens een vestiging in Polen. Dit betreft zowel transport met tautliners, als open en exceptioneel transport.

Marc en Edwin de Haan blijven het aanspreekpunt voor de klant vanuit Rijssen.

Rond 1965 begonnen Jan en zijn broer Geerard de Haan het familiebedrijf als strohandelaar. Het bedrijf was gevestigd in een oude boerderij. In de beginjaren was het werkterrein Nederland, en net over de grens in Duitsland.

Maar halverwege de jaren ’80 breidde het bedrijf zich uit. Door een hulptransport voor een weeshuis in Polen dat de familie ondernam werden belangrijke contacten gelegd in Polen. Eind jaren ’80 splitste het bedrijf zich op waarbij Geerard zich richtte op de productie van containers in Polen, waar Jan het transport voor regelde. Het bedrijf groeide en de contacten in Polen werden steeds beter.

Begin jaren ’90 kwam de volgende generatie kijken. Marc en Edwin de Haan na eerst beide ervaring te hebben gedaan op de weg zijn ze uiteindelijk op de planning gekomen waar ze nu nog steeds werkzaam zijn.

De Pultrum Group is actief binnen het open, kraan- en huiftransport, en exceptioneel transport via Westdijk Alphen ad Rijn en heeft vestigingen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Polen.

KLM: hubfunctie Schiphol afbreken voorkomt klimaatverandering niet

PARIJS – Een scenario waarin Schiphol niet langer fungeert als hub voor de luchtvaart, helpt niet om klimaatverandering tegen te gaan. Dat stelt topvrouw Marjan Rintel van KLM woensdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van luchtvaartconcern Air France-KLM. Zij reageerde daarmee op een vraag van milieuorganisatie Milieudefensie, die stelt dat de CO2-uitstoot van KLM juist zal toenemen in plaats van afnemen.

Milieudefensie stelde de vraag op basis van onderzoek door Breda University of Applied Sciences. Onderzoekers hebben becijferd dat de uitstoot van KLM met 6 procent stijgt tot 2030. Dat komt door de beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol. Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. “KLM stelt winst boven mensen en de planeet”, aldus de vraagstelster. “KLM moet begrijpen dat ze moet veranderen.”

“Ik begrijp de zorgen over klimaatverandering”, antwoordde Rintel. Maar volgens haar leidt het afschaffen van de hubfunctie van Schiphol juist tot een verplaatsing van het probleem. “Het laat de hoeveelheid uitgestoten CO2 niet afnemen, maar verplaatsen naar andere landen. Transferpassagiers zullen reizen via een ander vliegveld, en Nederlanders worden daartoe gedwongen als de verbindingen er niet meer zijn.”

Topman Ben Smith van Air France-KLM benadrukte tijdens de vergadering dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie “agressieve en ambitieuze” klimaatdoelstellingen nastreeft. Zo wil het concern tegen 2030 de CO2-uitstoot per gevlogen kilometer en vervoerde passagier met 30 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019.

Om dat doel te halen, besteedt Air France-KLM jaarlijks onder meer 2 miljard euro aan de aanschaf van stillere en schonere vliegtuigen. Ook is het concern volgens Smith de grootste afnemer van de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF.

Milieudefensie had vooraf aangekondigd met ruim honderd mensen naar Parijs af te reizen om de aandeelhoudersvergadering bij te wonen. De vergadering verliep gemoedelijk, totdat de vragenronde was afgerond. Enkele aanwezigen riepen daarna verschillende leuzen en hielden een spandoek omhoog.

Nieuwe bedrijfsleiding voor G. de Kruijf

G. de Kruijf

HOUTEN – Transportbedrijf G. de Kruijf in Houten begint aan een nieuwe fase in zijn bijna 80-jarig bestaan. Het is de start van een volgend hoofdstuk met een nieuw bedrijfslogo en huisstijl en een gewijzigde bedrijfsleiding.

Gea Terstegen-De Kruijf en echtgenoot Elroy Terstegen waren al jaren betrokken bij de bedrijfsvoering maar sinds kort zijn zij 100 procent eigenaar en volledig verantwoordelijk voor de leiding en het bestuur.

“Dit familiebedrijf in hart en nieren dankt zijn succes aan degelijkheid en betrouwbaarheid”, stelt Elroy Terstegen. “Deze kernwaarden zijn al vanaf de oprichting in 1945 verankerd in ons bedrijf. Veelzijdigheid en innovatie hebben de afgelopen jaren gezorgd voor sterke groei. Hier richten we ons nog meer op in deze nieuwe fase, met een nog sterkere focus op dienstverlening, slimme oplossingen en oog voor duurzaamheid. Dat doen we overigens wel met medewerkers en chauffeurs die al jaren bij ons werken en ook een vertrouwd gezicht zijn voor veel van onze klanten.”

Modern wagenpark

Transportbedrijf G. De Kruijf heeft een modern wagenpark met enige tientallen voertuigen, allemaal Euro 6. Iedere chauffeur rijdt in principe met een eigen auto. Jaarkilometrages van 120.000 tot zelfs 200.000 km voor combinaties die vol continu rijden, zijn gebruikelijk. De lading bestaat uit dranken, van limonades tot bier, en de ritten zijn van drankenfabrikanten naar groothandels en distributiecentra van winkelconcerns. Daarnaast verzorgt het Houtense bedrijf het transport voor een glasfabriek en worden in de nachtelijke uren ritten voor pakketdiensten uitgevoerd.

Oog voor werkomstandigheden

“We doen meer dan van a naar b rijden”, aldus Elroy. “We ontzorgen onze opdrachtgevers met loyale medewerkers. Chauffeurs willen graag bij ons werken. We zorgen goed voor onze medewerkers en iedere chauffeur rijdt met een eigen auto. De werkplek in de cabine moet comfortabel zijn, we letten daar ook op bij de keuze van nieuwe trucks. De nieuwe bedrijfskleding draagt door de materiaalkeuze ook bij aan de werkomstandigheden.”

Flexibiliteit en efficiency

Onlangs heeft transportbedrijf G. de Kruijf nieuwe boordcomputers laten installeren. De voertuigen zijn realtime te volgen en opdrachten zijn snel door te sturen aan de chauffeur. Dat leidt tot strakkere planning, meer flexibiliteit en meer efficiency. Onderaan de streep betekent dat minder kosten en dat is weer belangrijk om prijstechnisch scherp aan de bal te kunnen blijven spelen.

Investeren in duurzaamheid

Elroy: “We investeren ook volop in duurzaamheid, een aspect dat voor ons en onze klanten een steeds belangrijkere rol speelt. We rijden met alternatieve brandstoffen. Momenteel zijn dat LNG en HVO100. We blijven de ontwikkelingen met elektrische trucks volgen. Voor nu bieden die nog te weinig actieradius. Momenteel is dat zo’n 200 km en wij rijden 600 km per dag. Ons bedrijfspand is volledig CO2-neutraal. De stroom komt van zonnepanelen en warm water van zonneboilers. Voor de bijverwarming is er een pellet cv.”

Gea en Elroy vertegenwoordigen de derde generatie bij G. de Kruijf, maar de vierde generatie is echter ook al actief. Dochter Kelsey doet de administratieve organisatie en dochter Stacey richt zich op de sociale media, zodat transportbedrijf G. de Kruijf en de diensten ook op online platforms goed zichtbaar zijn.

Aanhoudingen in omzeiling en overtreding sanctiewet tegen Rusland

RIDDERKERK – Afgelopen dinsdag zijn een 73-jarige man en een 46-jarige vrouw uit Ridderkerk aangehouden op verdenking van overtreding van de sanctiewetgeving. Beiden zijn bestuurders van twee bedrijven en worden verdacht van het aankopen en invoeren van Russisch hout in strijd met de handelsbeperkingen als gevolg van de sanctiemaatregelen.

Ook worden zij ervan verdacht de sanctiewet te omzeilen door via Chinese leveranciers Russisch hout in te kopen. Hun woningen en bedrijven in Ridderkerk zijn doorzocht. Er is beslag gelegd op administratie, bankrekeningen, woningen en hun houtvoorraad. De NVWA verleent bijstand aan het onderzoek.

Sinds april 2022 geldt het verbod ten aanzien van het Russische hout. Doel daarvan is te voorkomen dat Rusland inkomsten genereert waarmee het actie kan opzetten die de situatie in Oekraïne (verder) destabiliseren.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

18-jarige Ynte overleden, vrijdag laatste ‘rit’ op vader’s vrachtwagen

OUDEHASKE – Op maandag 3 juni 2024 is op 18-jarige leeftijd Ynte Reitsma uit Oudehaske overleden. Ynte leed aan een zeldzame stofwisselingsziekte.

Eind vorige maand plaatste zijn vader nog een oproep op Facebook om de laatste wens van zijn zoon in vervulling te laten gaan. Hij vroeg of vrachtwagenchauffeurs op vrijdag 24 mei 2024, langs het huis van zijn moeder wilden rijden. Ynte lag daar in de kamer. “Hij zou het prachtig mooi vinden wanneer je dan even toetert”, aldus zijn vader in de oproep.

Vrachtwagenchauffeurs gaven hier massaal gehoor aan. Zeker 2.000 vrachtwagens reden die vrijdag door het Friese dorp. De eerste vrachtwagen zelfs al om 00:30 uur. Ynte genoot er zichtbaar van.

Ynte zijn laatste rit zal aanstaande vrijdag 7 juni achterop de vrachtwagen van zijn heit (vader, red) zijn.

“Eenieder die Ynte wil uitzwaaien, kan op vrijdag 7 juni 14.45u plaatsnemen langs de weg tussen Jousterweg 166 en het crematorium Haskerpoort”, aldus zijn ouders op de speciale Facebook-pagina over de aandoening waaraan Ynte en zijn broertje lijden.

Nepagenten actief in Noord-Nederland

LEEUWARDEN – Op verschillende plekken in Noord-Nederland doen oplichters zich voor als agent. Ze weten mensen met een babbeltruc te overtuigen om waardevolle spullen en spaargeld aan hen te geven.

We waarschuwen voor deze geraffineerde oplichtingspraktijken: de politie vraagt u nooit om spullen of geld te geven zodat deze ‘veiliggesteld’ kunnen worden, meldt de politie.

De afgelopen weken is deze vorm van oplichting tientallen keren gemeld bij de politie. Meldingen kwamen uit heel Noord-Nederland.

Deze vorm van oplichting is er in allerlei vormen. Oplichters maken gebruik van verschillende babbeltrucs. In veel gevallen wordt eerst telefonisch contact gezocht met slachtoffers. De oplichter doet zich voor als iemand van de politie en vertelt dat er een risico bestaat dat er bij het slachtoffer wordt ingebroken.

Deze zogenaamde politiemedewerker adviseert om waardevolle spullen en contant geld niet langer in de woning te bewaren. De oplichter stuurt een ‘agent’ naar de woning van een slachtoffer om de spullen op te halen. Deze nepagent draagt soms burgerkleding maar er zijn ook meldingen bekend waarbij de oplichters een politie-uniform, of iets dat daar sterk op lijkt, dragen.

De oplichters wisten veel slachtoffers met deze babbeltruc te overtuigen. Meerdere slachtoffers zijn waardevolle spullen zoals sieraden en contant spaargeld kwijtgeraakt.

De politie heeft de verschillende meldingen in onderzoek. Zo wordt bij elke melding gekeken naar camerabeelden en wordt buurtonderzoek verricht.

Tientallen doden bij aanvallen op Centraal-Gaza

doden Gaza

GAZA-STAD – Israëlische aanvallen op Centraal-Gaza hebben zeker 62 mensen het leven gekost, verklaren medische bronnen in Gaza. Volgens nieuwszender Al Jazeera vielen daar in het afgelopen etmaal 75 doden.

De Israëlische strijdkrachten (IDF) maakten eerder bekend dat ze dinsdag onder meer Bureij in Centraal-Gaza aanvielen. Vanuit de lucht zouden militaire complexen en ondergrondse infrastructuur van Hamas zijn getroffen.

Ook zei de IDF dat “terroristen” zijn uitgeschakeld. Het is niet duidelijk of deze operatie is afgerond. Volgens Al Jazeera vinden ook nu bombardementen plaats.

Door de Israëlische luchtaanvallen en grondoperaties zijn in Gaza zeker 36.586 doden gevallen, meldt het ministerie van Gezondheid. Volgens Palestijnse informatie ligt het aantal gewonden na ruim zeven maanden oorlog boven de 83.000.

Hoge Raad kan kabinet-Schoof eerste miljardentegenvaller bezorgen

Hoge Raad

DEN HAAG – Het nieuwe kabinet kan donderdag mogelijk al een eerste miljardentegenvaller gepresenteerd krijgen. De Hoge Raad, de hoogste gerechtelijke instantie in Nederland, doet dan een uitspraak over de beruchte spaartaks, te veel betaalde belasting op spaargeld en beleggingen. De kwestie kan de nieuwe regering de komende jaren miljarden euro’s kosten. In het coalitieakkoord is geen rekening met deze tegenvaller gehouden.

Het draait om de zogeheten vermogensrendementsheffing in box 3. De Hoge Raad oordeelde in 2021 dat deze heffing op spaargeld en beleggingen onrechtmatig was, omdat er bij de berekening gebruik werd gemaakt van fictieve rendementen. De hoogste rechter oordeelde dat alleen belasting mag worden geheven over het daadwerkelijke ontvangen rendement op vermogen, zoals bijvoorbeeld de ontvangen rente op een spaarrekening of het uitgekeerde dividend op een beursaandeel. De overheid moet het te veel geïnde belastinggeld daarom terugbetalen, oordeelde de Hoge Raad.

Bij het opstellen van een hersteloperatie voor gedupeerden heeft het ministerie van Financiën besloten dat het voor de Belastingdienst onuitvoerbaar is als alle belastingbetalers zelf moeten aangeven wat hun werkelijk behaalde rendement is geweest. Het gebruik van geschatte inkomsten bij belastingheffing blijft daarom toegestaan, mits deze de werkelijkheid zo goed mogelijk benadert.

Kritiek

Op de compensatieregeling is veel kritiek en er volgden diverse beroepsprocedures. Verschillende belangrijke adviseurs van de Hoge Raad stelden onlangs vast dat in de herstelwet feitelijk nog steeds sprake is van fictief rendement. “Juridisch een onbegaanbare weg”, stelde een advocaat-generaal vorig jaar. Adviezen die een advocaat-generaal geeft, worden vaak overgenomen, maar soms ook niet.

De Hoge Raad moet zich nu uitspreken over de vraag wat bedoeld wordt met werkelijk behaald rendement. In afwachting van de uitspraak is de Belastingdienst tot nader order gestopt met het opleggen van aanslagen waarin sprake is van inkomen uit box 3, over de jaren 2021, 2022 en inmiddels ook 2023.

Als de Hoge Raad in het voordeel van de belastingbetalers oordeelt, kunnen zij bij aanslagen over de voorafgaande jaren een beroep doen op dit arrest. Eerder waarschuwde de beroepsvereniging van belastingadviseurs dat in dat geval “de Rijksbegroting over de periode 2024-2026 een jaarlijks gat van 4,5 miljard euro zal moeten verwerken”.

Media Israël: regering stelt 50.000 extra reservisten beschikbaar

leger Israël

JERUZALEM – De Israëlische regering stelt nog eens 50.000 reservisten beschikbaar voor de krijgsmacht, melden Israëlische media. Daarmee stijgt het aantal inzetbare reservisten naar 350.000.

Het maximumaantal lag aanvankelijk op 300.000 en werd in de eerste weken van de oorlog in de Gazastrook tijdelijk verhoogd naar 360.000, meldt de Times of Israel. De krijgsmacht heeft volgens de nieuwssite gezegd dat het aantal opnieuw wordt verhoogd omdat de operatie in Rafah meer militairen vereist dan gedacht. Media schrijven dat tijdens de oorlog 287.000 reservisten zijn opgeroepen, onder wie velen die inmiddels weer thuis zijn.

De krijgsmacht ontkent dat extra reservisten te maken hebben met de spanningen in het noorden van Israël. De Libanese militante beweging Hezbollah en Israël vallen elkaar vrijwel dagelijks aan. Premier Benjamin Netanyahu heeft woensdag gewaarschuwd dat Israël “voorbereid is op een extreem krachtige actie in het noorden”.

Politie vermoedt dat verwarde persoon AfD-politicus aanviel

AfD

MANNHEIM – De man die in Mannheim dinsdagavond op een plaatselijke politicus van de Alternative für Deutschland (AfD) instak, is volgens meldingen van de politie waarschijnlijk “psychisch ziek”, aldus Duitse media. Hij is aangehouden en overbracht naar een psychiatrische instelling.

De politie heeft in een verklaring laten weten dat er momenteel geen aanwijzingen zijn dat de 25-jarige man het slachtoffer, Heinrich Koch, heeft herkend als plaatselijk politicus van de radicaal-rechtse partij. Die partij sprak van een vermoedelijke aanslag door een links-extremist.

Koch is een kandidaat van de AfD voor de gemeenteraad van Mannheim. Hij is naar een ziekenhuis gebracht, maar is volgens plaatselijke media niet in levensgevaar.

Volgens een partijgenoot van Koch in de Bondsdag, Malte Kaufmann, zou hij drie personen hebben betrapt op het afscheuren van posters van de AfD. Een van de drie zou Koch vervolgens hebben gestoken met een soort stanleymes.

Vrijdag werd in Mannheim een groepje rechtse anti-islamactivisten op een plein met een mes aangevallen. Een agent die ingreep werd ook gestoken en overleed later aan zijn verwondingen. De verdachte, die uit Afghanistan afkomstig zou zijn, werd neergeschoten door de politie.

Kipburger van McDonald’s mag geen Big Mac heten

McDonalds

LUXEMBURG – De hamburgerketen McDonald’s mag in de Europese Unie het merk Big Mac niet langer gebruiken voor burgers gemaakt van kip of ander gevogelte.

Het EU-gerechtshof vindt de klacht van een Ierse fastfood-keten terecht dat McDonald’s de term Big Mac heeft geclaimd voor een al te brede waaier aan producten en diensten.

Volgens het EU-gerechtshof heeft McDonald onvoldoende kunnen aantonen dat de term Big Mac algeheel is ingeburgerd voor kipproducten en -broodjes. De bekendheid bij het publiek blijkt ook al niet uit de verkoopcijfers.

De uitspraak geldt alleen voor de Europese Unie, waar McDonald’s het merk Big Mac voor Europa heeft laten registreren bij het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO). McDonald’s kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak op juridisch-technische punten.

MAN jubileumtruck voor Verwaal Transport

STOLWIJK – Dit jaar viert Verwaal Transport uit Stolwijk zijn honderdjarig bestaan. Om dit te vieren, neemt het bedrijf met de nieuwe MAN TGX 26.480 6×2/4 een uitzonderlijke jubileumtruck in gebruik.

Het begon in 1924 met een paard en wagen voor een bodedienst naar Rotterdam. Honderd jaar later telt Verwaal Transport 44 vrachtwagens, waarvan 16 met kraan. Het familiebedrijf richt zich op hoog, lang en breed transport.

Jubileumlogo

Kees Zanen (60) gaat in de nieuwe MAN TGX 26.480 6×2/4 jubileumtruck rijden. Hij was er al weken voor de aflevering druk mee, zo vertelt directeur Jan Verwaal. “Onze slogan is ‘uitzonderlijk in vervoer’, en Kees is dan ook een uitzonderlijk chauffeur”, zo vertelt hij. Kees is al 43 jaar bij Verwaal Transport in dienst. “Dit is Kees’ laatste auto”, vertelt Verwaal. “Met deze auto wil hij zijn pensioen halen.”

Speciaal voor de jubileumtruck heeft de MAN de grootste GX-cabine gemonteerd. Rondom siert het speciale jubileumlogo de vrachtauto. Ook achterop de cabine, boven de voorruit en in de onderbroken band boven de zijruiten is dit speciale logo te vinden.

Wederzijds respect

De 6×2 trekker is voorzien van een gestuurde voorloopas. Rondom is de MAN voorzien van glimmende, lichtgewicht Alcoa-velgen die uitstekend staan bij de felrode lak. Achter de cabine zijn RVS-kisten opgebouwd voor gereedschap en bindmateriaal. De MAN is voorzien van digitale aslastindicatie. Een Climatronic standairco en -kachel ontbreken eveneens niet, net zoals adaptive cruise control met stop&go.

“De jubileumtruck moest een MAN worden”, stelt Verwaal. Met name dankzij een aantal overnames rijden er meerdere merken bij Verwaal Transport, maar de band met MAN en Leeuwen Truck & Vans uit Waddinxveen is hecht. Al vanaf de jaren ‘80 rijdt het bedrijf voornamelijk met het merk. “We hebben een heel goede relatie met de garage en de vertegenwoordigers van Leeuwen Trucks & Vans, en met de familie Van Leeuwen. We begrijpen elkaar, we worden snel geholpen en er is wederzijds respect”, aldus Verwaal.

Trots neemt chauffeur Kees Zanen de sleutels in ontvangst van Erjon Mulder, accountmanager MAN Truck bij Leeuwen Trucks & Vans. Naar dit moment heeft hij lang uitgekeken. De voorloopas-trekker gaat voor Verwaal Transport voornamelijk hout rijden voor GWW Houtimport uit Lopik. Zanen kan niet wachten. Terwijl hij de MAN jubileumtruck inspecteert, vat hij alles samen in een trots “Mooi hè?”.

 

RvS zet weer streep door woningbouwplan Amsterdams Hamerkwartier

AMSTERDAM – De Raad van State (RvS) heeft woensdag ook het tweede woningbouwplan dat de gemeente Amsterdam voor het Hamerkwartier in Amsterdam-Noord heeft opgesteld, vernietigd. De afdeling bestuursrechtspraak oordeelt dat de gemeenteraad van de hoofdstad niet goed zicht heeft op de risico’s van het bouwen van woningen in de buurt van een chemiebedrijf. In maart werd om dezelfde reden ook al een ander bestemmingsplan voor woningbouw in het Hamerkwartier vernietigd.

De gemeente wil dat er ongeveer 1700 woningen worden gebouwd op het voormalige terrein van draad- en kabelfabriek Draka, dat in 2015 sloot. Een chemiebedrijf naast het Hamerkwartier ging tegen beide bestemmingsplannen in beroep om de risico’s van het bouwen van huizen bij de chemiefabriek. De Amsterdamse gemeenteraad oordeelde eerder dat deze veiligheidsrisico’s aanvaardbaar zijn.

De RvS maakt zich vooral zorgen over de kans dat bij een calamiteit bij het chemiebedrijf de giftige stof nikkelhydroxycarbonaat (NHC) kan vrijkomen, waardoor mogelijk ook dodelijke slachtoffers kunnen vallen. “De gemeenteraad moet inzicht geven of dat risico stijgt door de geplande woningbouw en vervolgens de aanvaardbaarheid van dat risico verantwoorden. Het gemeenteraadsbesluit voldoet niet aan deze motiveringseis. Er was op het moment dat de gemeenteraad instemde met beide bestemmingsplannen niet alleen te weinig informatie beschikbaar over de risico’s, maar de informatie die er wel was, was bovendien onvolledig of onjuist”, aldus de afdeling bestuursrechtspraak.

De gemeenteraad vond de veiligheidsrisico’s vooral aanvaardbaar in het belang van woningbouw, aldus de RvS. “Bij de afweging tussen dat belang en het belang van het chemiebedrijf mist de afdeling bestuursrechtspraak in het gemeenteraadsbesluit echter een toereikende beoordeling van de verhoogde kans op dodelijke slachtoffers bij een eventuele calamiteit bij het chemiebedrijf”, staat in het oordeel.

Een woordvoerder van de wethouder Reinier van Dantzig (Woningbouw) laat weten dat de uitspraak van de RvS in de “lijn der verwachtingen lag”. “Het bestemmingsplan blijft staan. We gaan de risico’s beter in kaart brengen, zodat de raad beter geïnformeerd kan worden”, aldus de woordvoerder. Wanneer dat zal zijn, is nog niet duidelijk.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen op Belgische Ring [+foto’s]

ZAVENTEM – Op de Brusselse Ring is woensdagochtend een 54-jarige Belgische vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij een eenzijdig ongeval.

Het ongeval zorgt al de hele woensdagochtend voor veel verkeershinder op de Brusselse Ring. De Brusselse Ring was een tijdlang volledig afgesloten maar deze is inmiddels weer vrij.

De buitenring blijft vooralsnog afgesloten voor alle verkeer, meldt het Vlaams Verkeerscentrum.

Rond 05:00 uur woensdagochtend is de vrachtenwagen gekanteld op de Brusselse ring ter hoogte van Zaventem-Henneaulaan. De vrachtwagen ging daarbij door de middenberm. De chauffeur van de vrachtwagen was een Belg en is overleden, bevestigde de federale politie tegenover Belgische media.

De vrachtwagen verloor een deel van zijn lading graan.

Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken.

Voor foto’s van het ongeval klikt u hier

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...