Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 15:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 320

Rijverbod blijft van kracht voor chauffeur na doorrijden na fataal ongeval

ALKMAAR – Een 41-jarige vuilniswagenchauffeur uit Heemskerk die eind vorig jaar in Zaandam zou zijn doorgereden na een dodelijk ongeval, krijgt zijn rijbewijs voorlopig niet terug. Dit heeft de rechtbank in Alkmaar dinsdag bepaald. Verdachte Gijs van B. vroeg twee weken geleden om teruggave omdat hij het rijbewijs nodig zou hebben voor zijn nieuwe werk.

De fatale aanrijding vond op 27 december plaats. Op de Veldbloemenweg in Zaandam reed Gijs van B. per ongeluk de straat voorbij die hij met zijn vuilniswagen had moeten inslaan. Hij zette het voertuig in zijn achteruit, waarna hij een 82-jarige voetganger overreed die achter de gepasseerde vuilniswagen de weg overstak. Vervolgens reed hij de straat in waar hij moest zijn.

Twee weken geleden zei de officier van justitie tijdens een voorbereidende zitting dat op camerabeelden duidelijk is te zien dat Van B. meteen met een flinke vaart achteruitreed toen hij zich realiseerde dat hij te ver was doorgereden. Dat had fatale gevolgen voor het slachtoffer, dat hij vlak ervoor was gepasseerd. Onmiddellijk ontstond volgens haar enorme commotie en drukte op straat. “Hij moet hebben gezien wat er aan de hand was”, zei ze daarover.

Volgens Van B. keek hij toen hij zich realiseerde dat hij had moeten afslaan eerst links en rechts in beide spiegels en reed hij vervolgens “netjes” achteruit. De voetganger had hij nooit gezien. Hij reed de straat in waar hij moest zijn en reed langs een andere route weer weg. “Het is mij niet opgevallen dat het ineens zo druk was.” Hij zei de gebeurtenissen “verschrikkelijk” te vinden voor de nabestaanden.

Ondanks zijn spijtbetuiging besloot de rechtbank dat hij zijn voor twaalf maanden ingevorderde rijbewijs niet terugkrijgt. Door de zware verdenkingen moet volgens de rechtbank rekening worden gehouden met een uiteindelijk rijverbod dat langer duurt dan een jaar. De rechtbank noemde de inhouding van het rijbewijs “rechtmatig en redelijk”.

Het is nog niet bekend wanneer de strafzaak tegen Van B. inhoudelijk dient.

Pilotenvakbond: nachtsluiting Schiphol bedreigt vakantievluchten

SCHIPHOL – De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) roept de overheid op haar plannen voor een nachtsluiting op luchthaven Schiphol te staken.

Volgens de pilotenvakbond zijn de plannen onnodig en pakken ze negatief uit voor Nederlanders. Ook is VNV tegen plannen voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol, die over de provincies Utrecht en Gelderland gaat. De bond becijferde dat ruim 1,3 miljoen Nederlanders hier last van gaan krijgen.

Luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en TUI fly, maar ook de cargosector, worden met een nachtsluiting in hun continuïteit bedreigd, zegt de bond. “Het voorkomen van een nachtslot houdt vliegreizen toegankelijk voor de Nederlander met een kleinere beurs. Voor hun gebruikelijke vliegvakantie moeten zij voortaan naar het buitenland uitwijken. Het is tijd voor logische en voorspelbare maatregelen”, aldus VNV.

Het demissionair kabinet overweegt een nachtsluiting vanaf 2026. Vanaf 2025 zouden er al minder vliegtuigen ‘s nachts moeten opstijgen of landen op Schiphol.

VNV wijst er ook op dat in Nederland minder mensen hinder ondervinden van het geluid van luchtvaart dan van weg- of treinverkeer.

Marcel de Nooijer, topman van Transavia, zei eerder deze week tegenover BNR dat een nachtsluiting op Schiphol meer dan 200 miljoen euro gaat kosten voor het luchtvaartbedrijf. Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt in de nacht. Transavia zei eerder niet uit te sluiten dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting er komt.

Eigenaren kunnen woensdag bij auto in garage Nieuwegein

deels ingestorte parkeergarage Nieuwegein

NIEUWEGEIN – Mensen die hun auto in de gedeeltelijk ingestorte parkeergarage in Nieuwegein hebben staan, kunnen daar woensdag bij om er spullen uit te halen. Onder begeleiding van de gemeente kunnen mensen in kleine groepjes naar binnen, spullen uit de auto halen en weer naar buiten, aldus een gemeentewoordvoerster.

Dat is voor het eerst sinds anderhalve week geleden de op- en afritten van alle zes de verdiepingen instortten. De garage is nog niet vrijgegeven.

In totaal staan er 143 auto’s vast in de garage, een stuk meer dan de eerder geschatte 85. Niet iedereen zal bij zijn voertuig kunnen komen. De auto’s die te dicht bij het ingestorte gebied staan, kunnen niet worden bereikt, aldus de woordvoerster. “De gemeente regelt de begeleiding om de veiligheid te blijven garanderen.”

Begane grond

Een aantal auto’s op de begane grond van de garage mag woensdag wel weg, laat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) weten. Het gaat om slechts enkele auto’s, aldus een woordvoerster, die met het verlaten geen “impact hebben op het gedeelte waar wij nog nader naar kijken, namelijk de brokstukken van de rijhellingen”.

Mensen zijn via het naastgelegen St. Antonius Ziekenhuis geïnformeerd. Eerder werd duidelijk dat het grootste deel van de eigenaren medewerkers van het ziekenhuis zijn. Andere auto’s zijn van bezoekers of patiënten. Het ziekenhuis is een dag voor de actie “druk bezig met de aanmeldingen” en wie wel en niet bij de auto kan komen, aldus een woordvoerder. Hij zegt dat “een dertigtal auto’s niet benaderbaar zijn”, omdat ze te dicht bij de ingestorte hellingen staan.

Onderzoek

Het is nog niet duidelijk wanneer het grootste deel van de auto’s weg kan. Die vraag komt nog te vroeg, aldus de gemeentewoordvoerster. “We moeten eerst de onderzoeksresultaten afwachten.”

De OVV hoopt “in de loop van volgende week” meer te kunnen zeggen naar aanleiding van het verkennend onderzoek, aldus de woordvoerster. De raad doet nu nog “volop” onderzoek in het gebouw. Op basis daarvan bepaalt de OVV of een formeel onderzoek volgt.

Eskatrans breidt vloot uit met Renault Trucks T

Eskatrans, een vooraanstaand Belgisch transportbedrijf gespecialiseerd in het tractiewerk en het vervoer van zeecontainers, heeft onlangs een nieuwe Renault Trucks T aan het wagenpark toegevoegd, afgeleverd door BAS Truck Center. Deze toevoeging onderstreept het voortdurende streven van het bedrijf naar efficiëntie en betrouwbaarheid in haar dienstverlening.

Opgericht in 2003 door Steven Meeus, heeft Eskatrans zich niet alleen staande gehouden tijdens economische turbulentie, maar ook aanzienlijk gegroeid door strategische overnames zoals De Backer Transport in 2023. De nieuwe Renault Truck is niet alleen een visuele weergave van de huisstijl van de groep, maar ook een symbolisering van Eskatrans’ toewijding aan innovatie en duurzaamheid.

Toonaangevende TCO en Operationele Voordelen

Deze Renault Truck is een aanvulling op de vloot die momenteel bestaat uit 125 trekkende eenheden en 169 opleggers en wordt primair ingezet voor het transport van containers, voornamelijk vanuit de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. De Renault Trucks T-High is specifiek gekozen vanwege zijn toonaangevende Total Cost of Ownership (TCO).

De truck onderscheidt zich door een optimale balans tussen koppel en vermogen, wat resulteert in het laagste brandstofverbruik in zijn klasse, terwijl de scherpe aankoopprijs en sterke restwaarde de kilometerkostprijs ongeëvenaard maken. “Deze truck stelt ons in staat om te excelleren in het zeer competitieve veld van containertransport, waar alleen de hoogste uptime en de beste TCO kunnen leiden tot succes,” legt Toon Vansprengel, wagenparkbeheerder bij Eskatrans, uit.

Eskatrans waardeert de service en ondersteuning na de aankoop die BAS Truck Center & Renault Trucks bieden. “De technische kennis en proactieve onderhoudsplanning zorgen ervoor dat we altijd operationeel zijn. De voortdurende begeleiding en optimalisatie van de chauffeursinzet door BAS verzekert dat elke kilometer zo efficiënt mogelijk wordt benut,” voegt Vansprengel toe.

Positieve feedback van chauffeurs

De eerste feedback van de chauffeurs op de Renault Trucks T-High is overweldigend positief. De chauffeurs prijzen de eenvoud en het comfort van de truck, wat direct bijdraagt aan hun dagelijkse productiviteit en tevredenheid. “Deze reacties bewijzen dat de beste service en TCO resulteren in meer dan alleen cijfers; ze verbeteren het welzijn en de prestaties van ons team,” stelt Vansprengel.

Voortdurende inzet voor kwaliteitsverbetering

Met deze strategische uitbreiding van haar vloot blijft Eskatrans investeren in de toekomst. Het bedrijf bevestigt opnieuw haar belofte aan klanten om niet alleen te voldoen aan de huidige marktvraag, maar ook te anticiperen op toekomstige uitdagingen door continu te streven naar de beste in de sector.

Turkish Airlines en Air China ondertekenen nieuwe codeshare-overeenkomst

Foto: Turkish Airlines

Turkish Airlines en Air China hebben een nieuwe freesale codeshare-overeenkomst ondertekend, als overgang van de bestaande samenwerkingen in een blocked space partnership.

Deze nieuwe overeenkomst, die aanvankelijk van toepassing is op vluchten tussen Istanbul en Beijing, vormt een belangrijke mijlpaal in de strategische samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen en vormt de basis voor toekomstige uitbreidingen van hun sterke partnerschap.

Deze nieuwe overeenkomst zal beide luchtvaartmaatschappijen in staat stellen om meer flexibiliteit en meer reismogelijkheden aan te bieden aan passagiers waardoor de connectiviteit tussen Turkije en China wordt verbeterd.

Bovendien wordt verwacht dat de nieuwe regeling het toerisme en de economische uitwisseling tussen de twee landen zal versterken. Passagiers profiteren niet alleen van een groter reisgemak, maar ook van nieuwe kansen voor culturele en zakelijke interacties.

Beide luchtvaartmaatschappijen verwachten dat deze samenwerking zal bijdragen aan een aanzienlijke toename van het passagiersverkeer, waardoor de wederzijdse groei wordt bevorderd en waar de luchtvaartsector als geheel van profiteert.

Tenlastelegging in zedenzaak Ali B uitgebreid met aanranding

Ali B

HAARLEM – Het Openbaar Ministerie heeft in de zedenzaak van rapper Ali B de tenlastelegging uitgebreid. De officieren van justitie hebben na bestudering van het dossier besloten om de rapper naast verkrachting ook aan te klagen voor aanranding van een vrouw in Heiloo, zegt een woordvoerster van het OM Noord-Holland.

De strafzaak tegen Ali B dient volgende week op woensdag 12 juni en donderdag 13 juni bij de rechtbank in Haarlem. In maart vorig jaar maakte het OM reeds bekend de 42-jarige tv-persoonlijkheid uit Almere te gaan vervolgen voor zedenfeiten met drie meerderjarige vrouwen.

De verdenking behelsde tot eind vorig jaar drie verschillende feiten, waaronder een aanranding van een voormalige kandidaat van The Voice of Holland in mei 2018 in Amsterdam. De andere twee feiten waar Ali B voor zou worden vervolgd, betreft een verkrachting in augustus 2018 in Heiloo en een verkrachting in april 2014 in Marokko.

“Na bestudering van het dossier in de afgelopen maanden heeft het Openbaar Ministerie de definitieve tenlastelegging samengesteld. Zodoende is die uitgebreid met een vierde feit”, zegt de woordvoerster.

De zaak draait volgende week om twee aangiftes en een melding. De aangiftes zijn gedaan door de vrouw die in Heiloo slachtoffer werd en de voormalige kandidaat van The Voice of Holland. De melding zou gedaan zijn door Ellen ten Damme, iets wat de woordvoerster van het OM uit privacy-overwegingen niet kan bevestigen. Ten Damme deed in 2014 mee aan het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan. De rapper nam de zangeres destijds mee naar de Marokkaanse stad Meknes om inspiratie op te doen voor een nummer.

OM eist negen jaar cel voor doodsteken broer in vakantiehuis in Gees

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland heeft een gevangenisstraf van negen jaar geëist tegen een 30-jarige uit Roemenië afkomstige man. Hij wordt verdacht van het op 16 juli 2023 om het leven brengen van zijn broer in een vakantiehuis in Gees.

Volgens de officier van justitie heeft de verdachte het slachtoffer met een mes om het leven gebracht. Dat blijkt onder meer uit forensisch onderzoek en de verklaring van de verdachte zelf.

Uit meerdere verklaringen komt het beeld naar voren de broers het doorgaans goed met elkaar konden vinden. Deze avond hadden zij echter, mede onder invloed van een forse hoeveelheid alcohol, meermaals woorden met elkaar. Uiteindelijk hebben de onvriendelijkheden geleid tot een fatale steekpartij.

De officier van justitie kwalificeert het handelen van de verdachte als doodslag, omdat de man niet van te voren het plan had om zijn broer om het leven te brengen. Hij heeft dit min of meer in een opwelling gedaan. Daarbij had hij wel kunnen weten dat het steken met het mes dodelijk af zou kunnen lopen.

De verdachte toont veel berouw en is in het verleden niet met politie en justitie in aanraking geweest. Tegelijkertijd zal hij moeten leven met het feit dat hij zijn eigen broer om het leven heeft gebracht. “Daarmee heeft hij zijn familie en zichzelf intens groot en onherstelbaar verdriet aangedaan”, zegt de officier van justitie. “Tegelijkertijd zijn de huisgenoten van de verdachte ongewild geconfronteerd met het gewelddadige handelen van de verdachte. Dat moet indrukwekkend en beangstigend zijn geweest. (…) Daarom is een vrijheidsstraf van aanzienlijke duur op zijn plaats.”

Kippen optillen aan hun poten mag definitief niet van rechters

DEN HAAG – Bedrijven in de pluimveesector mogen kippen niet vangen door ze aan hun poten op te tillen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), de hoogste rechter in dit vraagstuk, ziet daarvoor geen enkele ruimte in Europese regels. Door deze definitieve uitspraak moeten bedrijven die kippen vangen hun werkwijze aanpassen.

In de uitspraak verwijzen de rechters naar de Transportverordening, waarin staat dat het verboden is om dieren “bij kop, oren, horens, poten, staart of vacht op te tillen of voort te trekken, of ze zodanig te behandelen dat het hun onnodige pijn of onnodig lijden berokkent”. Vangbedrijven en een pluimveebedrijf hadden aangevoerd dat het vangen van kippen aan de poten gebruikelijk is in heel de Europese Unie en het dierenwelzijn daardoor niet in het geding komt.

Wakker Dier stelde juist dat de regels volkomen duidelijk zijn. Daar krijgt de organisatie gelijk in van het CBb: het verbod om dieren bij de poten op te tillen is “niet voor meerdere uitleg vatbaar”.

De bedrijven krijgen op een ander punt wel gelijk. De lasten onder dwangsom die ze kregen opgelegd voor overtredingen van het verbod, waren niet goed onderbouwd. Daar moet de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor 15 augustus een nieuw besluit over nemen.

Kippen vangen kan op diverse manieren. In de uitspraak wordt verwezen naar speciale vangmachines en de ‘Zweedse methode’, waarbij de dieren met twee handen bij hun lichaam worden vastgepakt. Volgens de vangbedrijven heeft iedere alternatieve methode nadelen. Zo zou het niet mogelijk zijn om op een veilige manier met twee handen een kip te vangen die op hoogte zit. Het CBb wijst die bezwaren af.

Brancheorganisatie AVINED is niet te spreken over de uitspraak. “Wereldwijd wordt pluimvee aan de poten gevangen. Dit gebeurt in Nederland ook, vanzelfsprekend met voldoende aandacht voor het welzijn van het dier”, klinkt het.

Wakker Dier stelt dat kippen die bij de poten worden gevangen wel degelijk pijn lijden. Ze zouden vaak ademnood krijgen en vleugels of poten breken. De organisatie vindt dat de pluimveesector zich gewoon aan het al bijna twintig jaar geldende verbod moet houden. Wakker Dier noemt diverse eiermerken die een diervriendelijkere vangmethode gebruiken en stelt dat andere bedrijven er vooral niet aan willen omdat die “iets arbeidsintensiever en iets duurder is (naar schatting dan 0,0005 cent per ei en 0,12 cent per kilo vlees)”.

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

DEN HAAG – Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt.

Veel consumenten vinden het moeilijk om de verschillen te snappen en de best passende zorgverzekering te kiezen. In 2023 had 61 procent van de consumenten gemiddeld 103 euro per jaar kunnen besparen. Zij hadden een basisverzekering waarvoor een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestaat. De ACM en de NZa doen aanbevelingen aan beleidsmakers, de wetgever en zorgverzekeraars om het kiezen van een zorgverzekering makkelijker te maken.

Goedkoper alternatief basisverzekering beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen afsluiten. Terwijl een goedkopere basisverzekering ook geschikt zou zijn voor die consumenten. Hierdoor zijn mensen die deze zorg nodig hebben meer geld kwijt aan hun basisverzekering dan andere mensen. Zo’n keuzebeperking voor consumenten zet de solidariteit van het zorgstelsel onder druk. Dat vinden de ACM en de NZa onwenselijk.

Consumenten vinden zorgverzekeringen ingewikkelde producten, vooral als het gaat om de vergoeding van zorgaanbieders waarmee de zorgverzekeraar geen contract heeft. De ACM en de NZa doen in het onderzoek aanbevelingen om het keuzeproces van consumenten te verbeteren. Of consumenten overstappen is uiteindelijk hun eigen beslissing, maar zij mogen geen onnodige belemmeringen ervaren. De belangrijkste aanbevelingen zijn het terugdringen van het aantal (bijna) gelijke verzekeringspolissen per zorgverzekeraar en de verplichting dat consumenten bij elke basisverzekering toegang krijgen tot alle aanvullende verzekeringen bij dezelfde zorgverzekeraar.

Wat doet de ACM in de zorgsector?

De ACM draagt onder andere via marktonderzoeken bij aan haar missie om markten goed te laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Ook in de zorg. Ons toezicht draagt bij aan een goede, betaalbare en toegankelijke zorg. In het Nederlandse zorgstelsel staat de keuze voor patiënten en verzekerden centraal.

Doordat er wat te kiezen valt, willen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich van elkaar onderscheiden: op prijs, kwaliteit en dienstverlening. Door dit stelsel blijft de kwaliteit van de zorg hoog en de verzekeringspremie betaalbaar.

Het onderzoek Polisverschillen en consumentenkeuzes in de zorgverzekeringsmarkt maakt gebruik van het jaarlijkse Consumentenonderzoek Zorgverzekeringsmarkt van de ACM. Daaruit bleek dat verzekerden in het recente overstapseizoen meer aandacht hadden voor een vrije keuze tussen zorgaanbieders. Om consumenten te helpen bij hun keuze op de zorgverzekeringsmarkt heeft de ACM de informatiepagina’s op haar website ACM ConsuWijzer vernieuwd.

Onderzoek door FIOD naar oplichting en witwassen

DEN HAAG – De FIOD verdenkt twee mannen (55 en 51) woonachtig in Heerlen en het buitenland van onder andere oplichting, valsheid in geschrift en witwassen. Twee woningen in Heerlen en Lunteren zijn doorzocht en daarbij is beslag gelegd op onder andere administratie.

De FIOD is het strafrechtelijk onderzoek gestart na een aangifte van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over bedrijven die tokens aan het publiek aanbieden. De aangifte volgde uit vooronderzoek van de AFM na verschillende meldingen van banken.

Uit onderzoek komt ook naar voren dat het ingelegde geld vermoedelijk anders is geïnvesteerd dan werd voorgespiegeld. De twee mannen geven leiding aan deze bedrijven en worden ervan verdacht het ingelegde geld te hebben besteed aan onder andere privé-uitgaven. Vermoedelijk hebben ze eveneens rapporten van adviesbureaus vervalst om zo een rooskleurig beeld van hun aanbieding van effecten te schetsen.

Het vermoeden is dat de verdachten de beleggers op listige wijze bewogen tot de aankoop van tokens om zo zichzelf te verrijken.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Man aangehouden in witwasonderzoek

ROTTERDAM – De FIOD heeft op donderdag 30 mei een man aangehouden in een strafrechtelijk onderzoek. De 41-jarige uit Vlaardingen is meegenomen voor verhoor en wordt verdacht van witwassen, oplichting en valsheid in geschrift. Daarnaast heeft hij vermoedelijk feitelijk leiding geven aan verboden gedragingen van twee van zijn ondernemingen.

Een woning in Vlaardingen en een bedrijfspand in Rotterdam zijn doorzocht en daarbij is beslag gelegd op digitale en fysieke administratie, de woning van de verdachte en vier andere panden, kunst, sieraden, luxe designergoederen en contant geld.

Een aantal opvallende zaken werd geconstateerd in de financiële achtergrond van de Vlaardinger. De man, een fiscaal adviseur, had in een periode van drie jaar meerdere onroerende zaken in privé aangekocht.

Bij de hypotheekaanvragen voor de panden overlegde de verdachte vermoedelijk valse en misleidende documenten aan twee hypotheekverstrekkers.

Op de bankrekeningen van de ondernemingen van de man werden daarnaast contante en girale stortingen verricht. De contante gelden, waarvan de herkomst onduidelijk is, werden vermoedelijk deels gebruikt om een hypotheek te verstrekken aan een derde. De FIOD vermoedt dat de man de girale stortingen heeft witgewassen. Het wederrechtelijk verkregen voordeel van de verdachte wordt geschat op iets meer dan 1 miljoen euro.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Weer in Duitsland beter en noodweerwaarschuwingen ingetrokken

hoogwater Duitsland

STUTTGART/PASSAU – De Duitse meteorologische dienst heeft alle waarschuwingen voor noodweer ingetrokken en verwacht droger en warmer weer, vooral in Baden-Württemberg. Maar ook in het door hevige regens geteisterde Beieren voorziet de dienst in de loop van de dag wat zon en weinig regen.

In de nacht van maandag op dinsdag heeft het nog hard geregend ten zuiden van de rivier de Donau in Zuid-Duitsland en in Oostenrijk. Op tal van plaatsen zijn rivieren buiten hun oevers getreden en de wateroverlast houdt aan. Het waterpeil van de Donau stijgt op een aantal punten nog steeds. In Passau waar drie rivieren samenvloeien, is het waterpeil al rond de 10 meter en stijgende. De binnenstad staat er onder water. Maar volgens de autoriteiten is er geen sprake van recordhoogtes. De verwachting is dat het hoogtepunt niet lang op zich laat wachten in Passau, net als in Regensburg. Passau is bijzonder kwetsbaar omdat de Donau, de Inn en de Ilz er samenvloeien.

De Beierse premier Markus Söder noemt de situatie in zijn deelstaat “ernstig en kritiek”. Hij heeft dinsdag om te beginnen minstens 100 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld voor onmiddellijke hulp bij het herstel van de schade. Hij belooft “snelle en niet bureaucratische financiële hulp” aan particulieren en bedrijven. De hulp wordt snel ter beschikking gesteld en kan later worden verrekend met geld dat verzekeringsmaatschappijen mogelijk later uitkeren. De voetbalclub FC Bayern heeft naar eigen zeggen 1 miljoen euro uitgetrokken voor hulp aan slachtoffers van de watersnood.

Het noodweer heeft in de Bondsrepubliek aan zeker vijf mensen het leven gekost en een brandweerman wordt nog steeds vermist, melden Duitse media. Aangenomen wordt dat hij is verdronken. Er is veel schade aangericht.

In Flintsbach aan de Inn bij de Oostenrijkse grens is dinsdag ook een deel van een kasteelruïne ingestort en weggegleden met de modder en het water. Huizen die lager bij de ruïne staan zijn uit voorzorg ontruimd omdat mogelijk meer delen van de ruïne van de burcht Falkenstein instorten.

Zes Krone Profiliners en Dryliners voor Ben Becker

Ben Becker Soest

SOEST – Recent leverde Wezenberg Trailers een serie van 6 Krone Profiliners en Dryliners af aan Ben Becker Internationaal Transportbedrijf B.V. in Soest.

Voor het laden en lossen zijn alle opleggers voorzien van een 2.500 kg laadklep.
De Dryliner opleggers zijn uitgevoerd als Doublestock, waardoor het mogelijk is om 66 Euro pallets in één keer te laden.

Alle Profiliners zijn uitgevoerd met aluminium zijborden. De opleggers zijn in verschillende Ben Becker stijlen uitgevoerd.

Ben Becker Internationaal Transportbedrijf B.V. levert hoogwaardige logistieke diensten die slim en betrouwbaar zijn. Het dienstenpakket is gebaseerd op de drie eigenschappen: kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Dankzij gemotiveerde medewerkers die meedenken en van elkaar leren, is het bedrijf in staat om als één team met één taak te opereren. Met het jonge wagenpark voorzien van de nieuwste technologie, kunnen alle relaties overal bediend worden.

Ben Becker Soest

Om de CO2-uitstoot te verminderen, worden alle chauffeurs getraind en wordt er gebruik gemaakt van Traxx diesel. Inmiddels zijn ook de eerste twee elektrische vrachtwagens aangeschaft welke de komende tijd ingezet zullen gaan worden.

Massaontslag bij cloudtak Azure van Microsoft

Microsoft
A logo of US company Microsoft is displayed during the Vivatech technology startups and innovation fair, at the Porte de Versailles exhibition center in Paris, on May 22, 2024. JULIEN DE ROSA / AFP

REDMOND – Microsoft ontslaat vele honderden werknemers bij zijn cloudtak Azure, zeggen ingewijden tegen de Amerikaanse nieuwswebsite Business Insider. Het zou om mogelijk 1500 banen gaan. Microsoft wil niet reageren op het nieuws.

Hoewel het gebruikelijk is voor het technologieconcern om rond deze tijd van het jaar in het personeelsbestand te snijden, lijken ontslagrondes steeds vaker voor te komen bij Microsoft. Zo sloot het bedrijf laatst nog een aantal gamestudio’s die onder het in 2021 overgenomen Zenimax Media vielen.

Eerder dit jaar lekte er een interne email van Microsoft uit, ook in handen van Business Insider, waarin staat dat het bedrijf van plan is om in totaal 10.000 werknemers te ontslaan.

Innovatiehub NextGen Demo in haven van Antwerpen ontvangt 2 miljoen euro subsidie

ANTWERPEN – NextGen Demo, de innovatiehub die deel uitmaakt van de circulaire hotspot NextGen District in het hart van de Antwerpse haven, ontvangt een EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) subsidie van 750.000 euro en een steun van het Vlaamse FIO (Fonds Innovatie & Ondernemen) van 1.250.000 euro. Deze subsidie van in totaal 2 miljoen euro zal worden ingezet om een deel van de opstartfase te financieren en daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar een klimaatneutrale industrie.

Innovatiehub binnen NextGen District

NextGen Demo is onderdeel van NextGen District, de voormalige Opelsite waar Port of Antwerp-Bruges een circulaire hub uitbouwt in het hart van de Antwerpse industrie. De zone van ongeveer 2 ha biedt ruimte en ondersteunende diensten aan demonstratoren (start- en scale- ups, spin-off bedrijven en pilootprojecten) om nieuwe technologieën en circulaire demoprojecten die het labo ontgroeid zijn, op grotere schaal en in een industriële omgeving te kunnen testen alvorens over te gaan tot commercialisering. Er is plaats voor tien projecten die na de testfase kunnen opschalen richting de rest van NextGen District of een andere locatie binnen of buiten de haven en daarmee plaats maken voor nieuwe bedrijven zodat er een continue stroom van innovatie is.

EFRO-programma voor een slimmer en groener Europa

De site fungeert als katalysator voor duurzame innovaties in de procesindustrie en vormt zo een belangrijke schakel in de transitie naar een klimaatneutrale industrie. Technologieën ontwikkeld op NextGen Demo zullen een concrete bijdrage leveren aan de verduurzaming van de chemische industrie en aan de energietransitie zowel nationaal als internationaal. Gezien de perfecte match met de ambities van EFRO, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, dat o.m. gericht is op een ‘slimmer’ en ‘groener’ Europa, werd NextGen Demo weerhouden. De bijbehorende subsidie van 2 miljoen euro zal worden ingezet voor investeringen tijdens de opstartfase zoals het klaarmaken van de demoterreinen en het inrichten van de gedeelde kantoorfaciliteiten. Begin 2025 zou NextGen Demo operationeel moeten zijn.

Eerste concessionarissen

De eerste concessionarissen die gebruik zullen maken van de Antwerpse havenomgeving om hun innovatieve projecten in energietransitie en circulariteit te testen zijn ondertussen bekend. Power to Hydrogen wil met een geavanceerde technologie de kostprijs van groene waterstofproductie met behulp van hernieuwbare energie drastisch reduceren. TripleW, daarentegen, heeft een industrieel proces ontwikkeld om melkzuur te produceren dat volledig is gemaakt van voedselafval en wil de toepassing van deze technologie uitbreiden naar een breder scala van voedselafvalstromen en eindproducten.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Demonstratoren krijgen in NextGen Demo de ruimte om te groeien en aan te sluiten bij een waardevol netwerk van collega-pioniers, partners en klanten. Via de unieke locatie en het aanbod van essentiële faciliteiten en diensten willen we de schaalnadelen die start-ups en scale-ups ondervinden, wegwerken. Dankzij deze EFRO-subsidie kunnen we een aantal grote investeringen die nodig zijn in de startfase financieren.”

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “NextGen Demo beperkt zich niet tot lokale bedrijven, maar trekt ook innovatie aan vanuit het buitenland zodat die in Vlaanderen geïmplementeerd kan worden en op die manier kan bijdragen aan het behalen van de Vlaamse en nationale klimaatdoelstellingen. Zo kunnen we onze haven, de grootste economische motor van Vlaanderen, concurrentieel houden én tegelijk inzetten op de transitie naar een klimaatneutrale samenleving.”

LAATSTE NIEUWS

Fietser zwaargewond bij ongeval met vrachtwagen in Groningen

GRONINGEN - Een fietser is vrijdagmiddag zwaargewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Groningen, meldt de politie op X. De aanrijding gebeurde rond...