Clicky

donderdag 14 november 2024 - 22:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 318

Nieuwe kentekenserie voor personenauto’s in gebruik genomen

DEN HAAG – De eerste auto met het nieuwe kenteken GBB-01-B rijdt vanaf dinsdag rond op de Nederlandse wegen. Dit is het eerste kenteken uit de nieuwe cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s, heeft de RDW bekendgemaakt.

De nieuwe kentekenserie is de elfde cijfer-lettercombinatie voor personenauto’s. De eerste serie werd uitgegeven in 1951 en bestond uit twee letters en vier cijfers. Deze kentekenserie ging zestien jaar mee, pas in 1967 startte de volgende kentekencombinatie.

De vorige kentekenserie ging vijf jaar mee, deze cijfer-lettercombinatie ging in augustus 2019 van start. Deze bestond uit één letter, gevolgd door drie cijfers en twee letters.

De nieuwe kentekenserie gaat naar verwachting ongeveer acht jaar mee. Een Volvo EX30 van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kreeg dinsdagmiddag de eerste nieuwe kentekenplaten van de RDW.

Douane in actie tegen illegale houtimport

Foto: Douane

DEN HAAG – De Douane heeft dinsdag 4 juni drie bedrijven in de houtbranche onderzocht. De bedrijven zouden mogelijk hout via China en Kirgizië uit Rusland en Belarus importeren.

Team POSS controleert op sanctiemaatregelen

De import van hout of houtproducten uit Rusland en Belarus is vanwege sanctiemaatregelen verboden. Houthandelaren uit die landen proberen de regels te omzeilen door via andere landen hun producten op de Europese markt te krijgen. Team POSS (Precursoren, Strategische goederen en Sanctiewetgeving) is binnen de Douane verantwoordelijk voor de controle op de sanctiemaatregelen.

Volledige medewerking bedrijven

De bedrijven verleenden tijdens de controle hun volledige medewerking. De Douane gaat aan de hand van de verstrekte gegevens de oorsprong van het geïmporteerde hout onderzoeken. Als blijkt dat het hout uit een van de sanctielanden komt, dan wordt onderzocht of de bedrijven daarvan op de hoogte waren.

De Douane deelt de uitkomst van het onderzoek met het Openbaar Ministerie. Die besluit uiteindelijk of het een strafrechtelijke zaak wordt.

Opladen puincontainer gaat mis [+foto’s]

HOOFDDORP – Het ophalen van een puincontainer bij een woning in Hoofddorp is dinsdagmiddag helemaal fout gegaan. Tijdens het opladen van de container, drukte de zware container tegen een garagemuur die hierop bezweek.

Grote stenen vielen uit de muur en beschadigden hierbij ook de in de garage geparkeerde auto. De hele muur was ontzet en de brandweer werd opgeroepen om de boel te controleren.

De brandweer heeft de auto uit de garage gereden en de muur veilig gesteld. Een collega van de chauffeur heeft uiteindelijk de container uit de muur getrokken en op de vrachtwagen gezet.

De hele muur is beschadigd en zal helemaal vervangen moeten worden. De brandweer heeft de muur met lint afgezet. De auto liep lichte schade op.

Scootmobielbestuurder komt om door botsing met auto in Oss

OSS – Door een aanrijding tussen een auto en een scootmobiel in Oss is dinsdag de bestuurder van de scootmobiel om het leven gekomen, meldt de politie.

Het gaat om een 92-jarige vrouw uit de Brabantse plaats.

Het ongeval gebeurde op de Vorstengrafdonk.

Chinees bagagescanbedrijf sleept Europese Commissie voor rechter

BRUSSEL – Het Chinese bagagescanbedrijf Nuctech sleept de Europese Commissie voor de rechter, om de invallen bij Nederlandse en Poolse vestigingen van het bedrijf die eerder dit jaar plaatsvonden. De Europese Commissie gaf opdracht voor de invallen omdat het vermoeden bestond dat Nuctech illegale staatssteun van China zou krijgen, maar het bagagescanbedrijf weerspreekt de aantijgingen nu en noemt de invallen onterecht.

De Europese Commissie heeft nog niet gereageerd op de aanklacht van Nuctech. Het bedrijf eist dat het onderzoek naar staatssteun gestopt wordt, omdat het “potentieel schade kan opleveren aan Nuctech”. Het Gerechtshof van het Hof van Justitie van de Europese Unie moet zich over de zaak gaan buigen, maar het kan jaren duren totdat er een uitspraak komt.

Nuctech levert onder andere scanapparatuur aan de haven van Rotterdam en Schiphol. Apparatuur van het Chinese bedrijf is sinds 2014 al verboden in de Verenigde Staten om veiligheidszorgen, maar in Europa is het juist veel te vinden. Persbureau AP concludeerde na onderzoek in 2022 dat 26 van de 27 EU-lidstaten apparatuur van Nuctech hebben.

Er lopen vier officiële onderzoeken van de Europese Commissie naar Nuctech. Daaruit moet blijken of het bedrijf een oneerlijk concurrentievoordeel heeft ten opzichte van westerse partijen, mogelijk met behulp van Chinese staatssteun.

Het Financieele Dagblad meldde vorige week nog dat de douane het bedrijf als mogelijke leverancier heeft geselecteerd in een nieuwe aanbesteding voor voertuigscanners. Omdat er nog geen bewijs tegen Nuctech is waaruit blijkt dat de nationale veiligheid in het geding is, is het bedrijf niet zomaar uit te sluiten van aanbestedingsprocedures. Dat moet blijken uit de resultaten van de onderzoeken die nu nog lopen.

Man verdacht van vreemdelingen in trailers van nietsvermoedende chauffeurs verstoppen

Foto: Koninklijke Marechaussee

ROTTERDAM – De recherche van de Koninklijke Marechaussee heeft dinsdagmiddag een 43-jarige man uit Zuid-Holland aangehouden op verdenking van mensensmokkel.

Hij wordt ervan verdacht Albanese vreemdelingen te hebben geholpen bij het illegaal verschaffen van toegang tot het Verenigd Koninkrijk. De man zou vreemdelingen in de trailers van nietsvermoedende vrachtwagenchauffeurs hebben geplaatst.

De Marechaussee kwam de man op het spoor nadat verschillende vreemdelingen werden aangetroffen bij controles van trailers op de maritieme doorlaatposten. Uit onderzoek bleek dat de vreemdelingen hulp kregen bij het inklimmen.

Op verschillende parkeerplaatsen langs Nederlandse snelwegen werden openingen in trailers gemaakt, waarna de verdachte deze vreemdelingen in de trailers plaatste om de grenscontrole te omzeilen.

De Koninklijke Marechaussee doet onderzoek in deze zaak onder leiding van het Openbaar Ministerie in Rotterdam. Meerdere aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Rijverbod blijft van kracht voor chauffeur na doorrijden na fataal ongeval

ALKMAAR – Een 41-jarige vuilniswagenchauffeur uit Heemskerk die eind vorig jaar in Zaandam zou zijn doorgereden na een dodelijk ongeval, krijgt zijn rijbewijs voorlopig niet terug. Dit heeft de rechtbank in Alkmaar dinsdag bepaald. Verdachte Gijs van B. vroeg twee weken geleden om teruggave omdat hij het rijbewijs nodig zou hebben voor zijn nieuwe werk.

De fatale aanrijding vond op 27 december plaats. Op de Veldbloemenweg in Zaandam reed Gijs van B. per ongeluk de straat voorbij die hij met zijn vuilniswagen had moeten inslaan. Hij zette het voertuig in zijn achteruit, waarna hij een 82-jarige voetganger overreed die achter de gepasseerde vuilniswagen de weg overstak. Vervolgens reed hij de straat in waar hij moest zijn.

Twee weken geleden zei de officier van justitie tijdens een voorbereidende zitting dat op camerabeelden duidelijk is te zien dat Van B. meteen met een flinke vaart achteruitreed toen hij zich realiseerde dat hij te ver was doorgereden. Dat had fatale gevolgen voor het slachtoffer, dat hij vlak ervoor was gepasseerd. Onmiddellijk ontstond volgens haar enorme commotie en drukte op straat. “Hij moet hebben gezien wat er aan de hand was”, zei ze daarover.

Volgens Van B. keek hij toen hij zich realiseerde dat hij had moeten afslaan eerst links en rechts in beide spiegels en reed hij vervolgens “netjes” achteruit. De voetganger had hij nooit gezien. Hij reed de straat in waar hij moest zijn en reed langs een andere route weer weg. “Het is mij niet opgevallen dat het ineens zo druk was.” Hij zei de gebeurtenissen “verschrikkelijk” te vinden voor de nabestaanden.

Ondanks zijn spijtbetuiging besloot de rechtbank dat hij zijn voor twaalf maanden ingevorderde rijbewijs niet terugkrijgt. Door de zware verdenkingen moet volgens de rechtbank rekening worden gehouden met een uiteindelijk rijverbod dat langer duurt dan een jaar. De rechtbank noemde de inhouding van het rijbewijs “rechtmatig en redelijk”.

Het is nog niet bekend wanneer de strafzaak tegen Van B. inhoudelijk dient.

Pilotenvakbond: nachtsluiting Schiphol bedreigt vakantievluchten

SCHIPHOL – De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) roept de overheid op haar plannen voor een nachtsluiting op luchthaven Schiphol te staken.

Volgens de pilotenvakbond zijn de plannen onnodig en pakken ze negatief uit voor Nederlanders. Ook is VNV tegen plannen voor een vierde aanvliegroute naar Schiphol, die over de provincies Utrecht en Gelderland gaat. De bond becijferde dat ruim 1,3 miljoen Nederlanders hier last van gaan krijgen.

Luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en TUI fly, maar ook de cargosector, worden met een nachtsluiting in hun continuïteit bedreigd, zegt de bond. “Het voorkomen van een nachtslot houdt vliegreizen toegankelijk voor de Nederlander met een kleinere beurs. Voor hun gebruikelijke vliegvakantie moeten zij voortaan naar het buitenland uitwijken. Het is tijd voor logische en voorspelbare maatregelen”, aldus VNV.

Het demissionair kabinet overweegt een nachtsluiting vanaf 2026. Vanaf 2025 zouden er al minder vliegtuigen ‘s nachts moeten opstijgen of landen op Schiphol.

VNV wijst er ook op dat in Nederland minder mensen hinder ondervinden van het geluid van luchtvaart dan van weg- of treinverkeer.

Marcel de Nooijer, topman van Transavia, zei eerder deze week tegenover BNR dat een nachtsluiting op Schiphol meer dan 200 miljoen euro gaat kosten voor het luchtvaartbedrijf. Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt in de nacht. Transavia zei eerder niet uit te sluiten dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting er komt.

Eigenaren kunnen woensdag bij auto in garage Nieuwegein

deels ingestorte parkeergarage Nieuwegein

NIEUWEGEIN – Mensen die hun auto in de gedeeltelijk ingestorte parkeergarage in Nieuwegein hebben staan, kunnen daar woensdag bij om er spullen uit te halen. Onder begeleiding van de gemeente kunnen mensen in kleine groepjes naar binnen, spullen uit de auto halen en weer naar buiten, aldus een gemeentewoordvoerster.

Dat is voor het eerst sinds anderhalve week geleden de op- en afritten van alle zes de verdiepingen instortten. De garage is nog niet vrijgegeven.

In totaal staan er 143 auto’s vast in de garage, een stuk meer dan de eerder geschatte 85. Niet iedereen zal bij zijn voertuig kunnen komen. De auto’s die te dicht bij het ingestorte gebied staan, kunnen niet worden bereikt, aldus de woordvoerster. “De gemeente regelt de begeleiding om de veiligheid te blijven garanderen.”

Begane grond

Een aantal auto’s op de begane grond van de garage mag woensdag wel weg, laat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) weten. Het gaat om slechts enkele auto’s, aldus een woordvoerster, die met het verlaten geen “impact hebben op het gedeelte waar wij nog nader naar kijken, namelijk de brokstukken van de rijhellingen”.

Mensen zijn via het naastgelegen St. Antonius Ziekenhuis geïnformeerd. Eerder werd duidelijk dat het grootste deel van de eigenaren medewerkers van het ziekenhuis zijn. Andere auto’s zijn van bezoekers of patiënten. Het ziekenhuis is een dag voor de actie “druk bezig met de aanmeldingen” en wie wel en niet bij de auto kan komen, aldus een woordvoerder. Hij zegt dat “een dertigtal auto’s niet benaderbaar zijn”, omdat ze te dicht bij de ingestorte hellingen staan.

Onderzoek

Het is nog niet duidelijk wanneer het grootste deel van de auto’s weg kan. Die vraag komt nog te vroeg, aldus de gemeentewoordvoerster. “We moeten eerst de onderzoeksresultaten afwachten.”

De OVV hoopt “in de loop van volgende week” meer te kunnen zeggen naar aanleiding van het verkennend onderzoek, aldus de woordvoerster. De raad doet nu nog “volop” onderzoek in het gebouw. Op basis daarvan bepaalt de OVV of een formeel onderzoek volgt.

Eskatrans breidt vloot uit met Renault Trucks T

Eskatrans, een vooraanstaand Belgisch transportbedrijf gespecialiseerd in het tractiewerk en het vervoer van zeecontainers, heeft onlangs een nieuwe Renault Trucks T aan het wagenpark toegevoegd, afgeleverd door BAS Truck Center. Deze toevoeging onderstreept het voortdurende streven van het bedrijf naar efficiëntie en betrouwbaarheid in haar dienstverlening.

Opgericht in 2003 door Steven Meeus, heeft Eskatrans zich niet alleen staande gehouden tijdens economische turbulentie, maar ook aanzienlijk gegroeid door strategische overnames zoals De Backer Transport in 2023. De nieuwe Renault Truck is niet alleen een visuele weergave van de huisstijl van de groep, maar ook een symbolisering van Eskatrans’ toewijding aan innovatie en duurzaamheid.

Toonaangevende TCO en Operationele Voordelen

Deze Renault Truck is een aanvulling op de vloot die momenteel bestaat uit 125 trekkende eenheden en 169 opleggers en wordt primair ingezet voor het transport van containers, voornamelijk vanuit de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. De Renault Trucks T-High is specifiek gekozen vanwege zijn toonaangevende Total Cost of Ownership (TCO).

De truck onderscheidt zich door een optimale balans tussen koppel en vermogen, wat resulteert in het laagste brandstofverbruik in zijn klasse, terwijl de scherpe aankoopprijs en sterke restwaarde de kilometerkostprijs ongeëvenaard maken. “Deze truck stelt ons in staat om te excelleren in het zeer competitieve veld van containertransport, waar alleen de hoogste uptime en de beste TCO kunnen leiden tot succes,” legt Toon Vansprengel, wagenparkbeheerder bij Eskatrans, uit.

Eskatrans waardeert de service en ondersteuning na de aankoop die BAS Truck Center & Renault Trucks bieden. “De technische kennis en proactieve onderhoudsplanning zorgen ervoor dat we altijd operationeel zijn. De voortdurende begeleiding en optimalisatie van de chauffeursinzet door BAS verzekert dat elke kilometer zo efficiënt mogelijk wordt benut,” voegt Vansprengel toe.

Positieve feedback van chauffeurs

De eerste feedback van de chauffeurs op de Renault Trucks T-High is overweldigend positief. De chauffeurs prijzen de eenvoud en het comfort van de truck, wat direct bijdraagt aan hun dagelijkse productiviteit en tevredenheid. “Deze reacties bewijzen dat de beste service en TCO resulteren in meer dan alleen cijfers; ze verbeteren het welzijn en de prestaties van ons team,” stelt Vansprengel.

Voortdurende inzet voor kwaliteitsverbetering

Met deze strategische uitbreiding van haar vloot blijft Eskatrans investeren in de toekomst. Het bedrijf bevestigt opnieuw haar belofte aan klanten om niet alleen te voldoen aan de huidige marktvraag, maar ook te anticiperen op toekomstige uitdagingen door continu te streven naar de beste in de sector.

Turkish Airlines en Air China ondertekenen nieuwe codeshare-overeenkomst

Foto: Turkish Airlines

Turkish Airlines en Air China hebben een nieuwe freesale codeshare-overeenkomst ondertekend, als overgang van de bestaande samenwerkingen in een blocked space partnership.

Deze nieuwe overeenkomst, die aanvankelijk van toepassing is op vluchten tussen Istanbul en Beijing, vormt een belangrijke mijlpaal in de strategische samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen en vormt de basis voor toekomstige uitbreidingen van hun sterke partnerschap.

Deze nieuwe overeenkomst zal beide luchtvaartmaatschappijen in staat stellen om meer flexibiliteit en meer reismogelijkheden aan te bieden aan passagiers waardoor de connectiviteit tussen Turkije en China wordt verbeterd.

Bovendien wordt verwacht dat de nieuwe regeling het toerisme en de economische uitwisseling tussen de twee landen zal versterken. Passagiers profiteren niet alleen van een groter reisgemak, maar ook van nieuwe kansen voor culturele en zakelijke interacties.

Beide luchtvaartmaatschappijen verwachten dat deze samenwerking zal bijdragen aan een aanzienlijke toename van het passagiersverkeer, waardoor de wederzijdse groei wordt bevorderd en waar de luchtvaartsector als geheel van profiteert.

Tenlastelegging in zedenzaak Ali B uitgebreid met aanranding

Ali B

HAARLEM – Het Openbaar Ministerie heeft in de zedenzaak van rapper Ali B de tenlastelegging uitgebreid. De officieren van justitie hebben na bestudering van het dossier besloten om de rapper naast verkrachting ook aan te klagen voor aanranding van een vrouw in Heiloo, zegt een woordvoerster van het OM Noord-Holland.

De strafzaak tegen Ali B dient volgende week op woensdag 12 juni en donderdag 13 juni bij de rechtbank in Haarlem. In maart vorig jaar maakte het OM reeds bekend de 42-jarige tv-persoonlijkheid uit Almere te gaan vervolgen voor zedenfeiten met drie meerderjarige vrouwen.

De verdenking behelsde tot eind vorig jaar drie verschillende feiten, waaronder een aanranding van een voormalige kandidaat van The Voice of Holland in mei 2018 in Amsterdam. De andere twee feiten waar Ali B voor zou worden vervolgd, betreft een verkrachting in augustus 2018 in Heiloo en een verkrachting in april 2014 in Marokko.

“Na bestudering van het dossier in de afgelopen maanden heeft het Openbaar Ministerie de definitieve tenlastelegging samengesteld. Zodoende is die uitgebreid met een vierde feit”, zegt de woordvoerster.

De zaak draait volgende week om twee aangiftes en een melding. De aangiftes zijn gedaan door de vrouw die in Heiloo slachtoffer werd en de voormalige kandidaat van The Voice of Holland. De melding zou gedaan zijn door Ellen ten Damme, iets wat de woordvoerster van het OM uit privacy-overwegingen niet kan bevestigen. Ten Damme deed in 2014 mee aan het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan. De rapper nam de zangeres destijds mee naar de Marokkaanse stad Meknes om inspiratie op te doen voor een nummer.

OM eist negen jaar cel voor doodsteken broer in vakantiehuis in Gees

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland heeft een gevangenisstraf van negen jaar geëist tegen een 30-jarige uit Roemenië afkomstige man. Hij wordt verdacht van het op 16 juli 2023 om het leven brengen van zijn broer in een vakantiehuis in Gees.

Volgens de officier van justitie heeft de verdachte het slachtoffer met een mes om het leven gebracht. Dat blijkt onder meer uit forensisch onderzoek en de verklaring van de verdachte zelf.

Uit meerdere verklaringen komt het beeld naar voren de broers het doorgaans goed met elkaar konden vinden. Deze avond hadden zij echter, mede onder invloed van een forse hoeveelheid alcohol, meermaals woorden met elkaar. Uiteindelijk hebben de onvriendelijkheden geleid tot een fatale steekpartij.

De officier van justitie kwalificeert het handelen van de verdachte als doodslag, omdat de man niet van te voren het plan had om zijn broer om het leven te brengen. Hij heeft dit min of meer in een opwelling gedaan. Daarbij had hij wel kunnen weten dat het steken met het mes dodelijk af zou kunnen lopen.

De verdachte toont veel berouw en is in het verleden niet met politie en justitie in aanraking geweest. Tegelijkertijd zal hij moeten leven met het feit dat hij zijn eigen broer om het leven heeft gebracht. “Daarmee heeft hij zijn familie en zichzelf intens groot en onherstelbaar verdriet aangedaan”, zegt de officier van justitie. “Tegelijkertijd zijn de huisgenoten van de verdachte ongewild geconfronteerd met het gewelddadige handelen van de verdachte. Dat moet indrukwekkend en beangstigend zijn geweest. (…) Daarom is een vrijheidsstraf van aanzienlijke duur op zijn plaats.”

Kippen optillen aan hun poten mag definitief niet van rechters

DEN HAAG – Bedrijven in de pluimveesector mogen kippen niet vangen door ze aan hun poten op te tillen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), de hoogste rechter in dit vraagstuk, ziet daarvoor geen enkele ruimte in Europese regels. Door deze definitieve uitspraak moeten bedrijven die kippen vangen hun werkwijze aanpassen.

In de uitspraak verwijzen de rechters naar de Transportverordening, waarin staat dat het verboden is om dieren “bij kop, oren, horens, poten, staart of vacht op te tillen of voort te trekken, of ze zodanig te behandelen dat het hun onnodige pijn of onnodig lijden berokkent”. Vangbedrijven en een pluimveebedrijf hadden aangevoerd dat het vangen van kippen aan de poten gebruikelijk is in heel de Europese Unie en het dierenwelzijn daardoor niet in het geding komt.

Wakker Dier stelde juist dat de regels volkomen duidelijk zijn. Daar krijgt de organisatie gelijk in van het CBb: het verbod om dieren bij de poten op te tillen is “niet voor meerdere uitleg vatbaar”.

De bedrijven krijgen op een ander punt wel gelijk. De lasten onder dwangsom die ze kregen opgelegd voor overtredingen van het verbod, waren niet goed onderbouwd. Daar moet de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor 15 augustus een nieuw besluit over nemen.

Kippen vangen kan op diverse manieren. In de uitspraak wordt verwezen naar speciale vangmachines en de ‘Zweedse methode’, waarbij de dieren met twee handen bij hun lichaam worden vastgepakt. Volgens de vangbedrijven heeft iedere alternatieve methode nadelen. Zo zou het niet mogelijk zijn om op een veilige manier met twee handen een kip te vangen die op hoogte zit. Het CBb wijst die bezwaren af.

Brancheorganisatie AVINED is niet te spreken over de uitspraak. “Wereldwijd wordt pluimvee aan de poten gevangen. Dit gebeurt in Nederland ook, vanzelfsprekend met voldoende aandacht voor het welzijn van het dier”, klinkt het.

Wakker Dier stelt dat kippen die bij de poten worden gevangen wel degelijk pijn lijden. Ze zouden vaak ademnood krijgen en vleugels of poten breken. De organisatie vindt dat de pluimveesector zich gewoon aan het al bijna twintig jaar geldende verbod moet houden. Wakker Dier noemt diverse eiermerken die een diervriendelijkere vangmethode gebruiken en stelt dat andere bedrijven er vooral niet aan willen omdat die “iets arbeidsintensiever en iets duurder is (naar schatting dan 0,0005 cent per ei en 0,12 cent per kilo vlees)”.

Kiezen zorgverzekering nog steeds moeilijk voor consument

DEN HAAG – Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog altijd zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de zorgverzekeringsmarkt.

Veel consumenten vinden het moeilijk om de verschillen te snappen en de best passende zorgverzekering te kiezen. In 2023 had 61 procent van de consumenten gemiddeld 103 euro per jaar kunnen besparen. Zij hadden een basisverzekering waarvoor een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestaat. De ACM en de NZa doen aanbevelingen aan beleidsmakers, de wetgever en zorgverzekeraars om het kiezen van een zorgverzekering makkelijker te maken.

Goedkoper alternatief basisverzekering beschikbaar

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen afsluiten. Terwijl een goedkopere basisverzekering ook geschikt zou zijn voor die consumenten. Hierdoor zijn mensen die deze zorg nodig hebben meer geld kwijt aan hun basisverzekering dan andere mensen. Zo’n keuzebeperking voor consumenten zet de solidariteit van het zorgstelsel onder druk. Dat vinden de ACM en de NZa onwenselijk.

Consumenten vinden zorgverzekeringen ingewikkelde producten, vooral als het gaat om de vergoeding van zorgaanbieders waarmee de zorgverzekeraar geen contract heeft. De ACM en de NZa doen in het onderzoek aanbevelingen om het keuzeproces van consumenten te verbeteren. Of consumenten overstappen is uiteindelijk hun eigen beslissing, maar zij mogen geen onnodige belemmeringen ervaren. De belangrijkste aanbevelingen zijn het terugdringen van het aantal (bijna) gelijke verzekeringspolissen per zorgverzekeraar en de verplichting dat consumenten bij elke basisverzekering toegang krijgen tot alle aanvullende verzekeringen bij dezelfde zorgverzekeraar.

Wat doet de ACM in de zorgsector?

De ACM draagt onder andere via marktonderzoeken bij aan haar missie om markten goed te laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Ook in de zorg. Ons toezicht draagt bij aan een goede, betaalbare en toegankelijke zorg. In het Nederlandse zorgstelsel staat de keuze voor patiënten en verzekerden centraal.

Doordat er wat te kiezen valt, willen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich van elkaar onderscheiden: op prijs, kwaliteit en dienstverlening. Door dit stelsel blijft de kwaliteit van de zorg hoog en de verzekeringspremie betaalbaar.

Het onderzoek Polisverschillen en consumentenkeuzes in de zorgverzekeringsmarkt maakt gebruik van het jaarlijkse Consumentenonderzoek Zorgverzekeringsmarkt van de ACM. Daaruit bleek dat verzekerden in het recente overstapseizoen meer aandacht hadden voor een vrije keuze tussen zorgaanbieders. Om consumenten te helpen bij hun keuze op de zorgverzekeringsmarkt heeft de ACM de informatiepagina’s op haar website ACM ConsuWijzer vernieuwd.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...