Clicky

donderdag 14 november 2024 - 22:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 317

Gemeente-politicus AfD, Heinrich Koch, in Mannheim gewond bij steekpartij

MANNHEIM – Een kandidaat voor de gemeenteraad van Mannheim van de radicaal-rechtse partij AfD is met een mes gestoken en gewond geraakt.

De politie heeft een verdachte aangehouden. Het slachtoffer is naar een ziekenhuis gebracht, maar is volgens plaatselijke media niet in levensgevaar.

De aanval vond dinsdagavond al plaats, maar is woensdag pas naar buiten gebracht. De AfD spreekt van een aanval door een links-extremist. Partijgenoot Malte Kaufmann, lid van de Bondsdag, schrijft op X dat Heinrich Koch gewond is geraakt. Hij zou drie personen hebben betrapt op het vernielen van posters van zijn partij. Een van die personen zou Koch vervolgens hebben gestoken.

Vrijdag werd in Mannheim een groepje rechtse anti-islamactivisten en een agent op een plein in dezelfde stad met een mes aangevallen. De agent overleed later aan zijn verwondingen. De verdachte, die uit Afghanistan afkomstig zou zijn, werd neergeschoten door de politie.

Wigchers Internationaal Transport breidt trailervloot uit met twintig nieuwe Kempf aluminium volume kippers

SCHOONOORD – Wigchers Internationaal Transport b.v. uit Schoonoord heeft dit voorjaar opnieuw twintig Kempf aluminium volume kippers besteld. Deze nieuwe opleggers zullen worden ingezet in de aankomende koren- en bietencampagne.

Wigchers heeft sinds 2010 een indrukwekkend aantal van 53 Kempf kipperopleggers aan hun vloot toegevoegd. Dit zijn vijftig aluminium volumekippers en drie geïsoleerde stalen wegenbouwkippers.

Deze recente investering benadrukt de langetermijnvisie van het bedrijf op kwaliteit en toont het vertrouwen in de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de Kempf-trailers.

Fahrzeugbau KEMPF GmbH, gevestigd in Bad Marienberg, is een toonaangevende producent van maatwerk voertuigconcepten sinds 1950. Kempf staat bekend om hun passie voor voertuigbouw en hun expertise die door jarenlange ervaring is opgebouwd.

“We willen de hele Wigchers-familie bedanken voor hun loyaliteit en vertrouwen in onze producten en hopen nog tientallen jaren met hen samen te werken”, aldus Henner Schäfer, woordvoerder van Kempf.

Wigchers Internationaal Transport b.v. beschikt over meer dan een eeuw ervaring in de transportsector en biedt een uitgebreid scala aan transportdiensten. Hun expertise beslaat onder andere transport voor de olie- en gasindustrie, wegenbouw (zoals asfalt en zand) en de agrarische sector. Daarnaast vervoeren ze diverse goederen zoals tuinhout, betonelementen, staalconstructies, ADR-goederen en machineonderdelen.

Hun veelzijdige wagenpark, dat bestaat uit open opleggers, semi-diepladers, huiftrailers, kooiapen, volumekippers, asfaltkippers, kraantrailers en kraantrucks, maakt hen een allround en flexibele transporteur waar klanten altijd op kunnen vertrouwen.

Ambitie COA: baan voor helft asielzoekers die mogen werken

COA

DEN HAAG – De helft van de asielzoekers die mogen werken, moet in 2026 ook daadwerkelijk een betaalde baan hebben. Dat is een nieuwe ambitie waar het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) woensdag mee naar buiten is gekomen. Volgens het COA is het streven haalbaar, mits onder meer de achterstand voor de inschrijving in de Basisregistratie Personen wordt weggewerkt, zodat asielzoekers sneller een burgerservicenummer kunnen krijgen.

Op de eigen website meldt het COA dat slechts 4 procent van de asielzoekers werkt. Het gaat hierbij om cijfers uit een rapport van april 2023. Een woordvoerder van het COA geeft aan dat er nu meer mag. Zo is de zogeheten 24 wekeneis, die inhield dat asielzoekers maar 24 van de 52 weken per jaar in Nederland mogen werken, geschrapt. “We zien dat mensen heel graag willen”, zegt de woordvoerder, die ook aangeeft dat het COA werkgevers, gemeenten en de landelijke overheid oproept om dit samen met de opvangorganisatie mogelijk te maken.

Om meer asielzoekers aan het werk te krijgen moet ook de aanvraag van een tewerkstellingsvergunning door werkgevers worden vereenvoudigd en moet de achterstand voor de inschrijving in de Basisregistratie Personen worden weggewerkt. Op dit moment wachten volgens het COA ongeveer 18.000 asielzoekers op een burgerservicenummer. Verder zou uitbreiding van de zogenoemde Meedoenbalies moeten helpen. Daar worden asielzoekers gekoppeld aan (vrijwilligers)werk.

Arbeidspotentieel benutten

Het COA pleit overigens al langer voor ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers omdat ze dan beter en sneller zouden integreren. Ook wijst het COA op de maatschappelijke meerwaarde. “We hebben nu en in de toekomst te maken met flinke tekorten op de arbeidsmarkt. Daarvoor worden nu veel arbeidsmigranten naar Nederland gehaald, terwijl wij het arbeidspotentieel van de nieuwkomers die er al zijn, zoals onze bewoners, ook goed kunnen benutten”, aldus bestuurslid Joeri Kapteijns.

“De ambitie is ambitieus, maar het is wel de richting waar we naartoe gaan, voor degenen wie dat past”, zegt de COA-woordvoerder. Daarbij eindigt het streven niet per 1 januari 2026, zegt hij verder. “Hier blijven we voor gaan.”

Andere knelpunten

De ambitie wordt genoemd in de Stand van de Uitvoering, die het COA aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. Daarin worden ook verschillende andere knelpunten benoemd, zoals het aanhoudend tekort aan reguliere opvangplekken en het groeiende aantal alleenreizende jongeren en kinderen.

Minister: ruimte voor grootschalige woningbouw buiten Randstad

DEN HAAG – Voor grote woningbouwprojecten na 2030 kijkt het demissionaire kabinet naar zes gebieden in het noorden, oosten en zuiden van het land. Dat meldt woonminister Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer.

Het is de bedoeling dat in de periode tot en met 2030 bijna een miljoen nieuwe woningen worden gebouwd. Maar dat zal niet voldoende zijn om het nijpende woningtekort structureel op te lossen, aldus De Jonge. Ook na 2030 zal nog stevig moeten worden doorgebouwd.

De ministeries van Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Infrastructuur hebben samen alvast in kaart gebracht welke regio’s het meest geschikt zijn voor grootschalige woningbouw. Het is nodig daar nu alvast over na te denken, aangezien de gemiddelde doorlooptijd van een woningbouwproject zo’n tien jaar bedraagt.

De omstandigheden bleken het gunstigst in Brabant, de driehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, Twente, Limburg, Groningen en Friesland. Daarbij is gekeken naar onder meer bereikbaarheid, economische bedrijvigheid, en de mogelijke belasting van de natuur en waterkwaliteit.

Importwaarde Chinese elektrische auto’s dertien keer over de kop

BYD

DEN HAAG – De importwaarde van Chinese elektrische auto’s in Nederland lag vorig jaar dertien keer hoger dan een jaar eerder, blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal werd er voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s uit China geïmporteerd, maar slechts een derde blijft ook daadwerkelijk in Nederland. De rest wordt veelal doorgevoerd naar het buitenland.

Desondanks neemt het aandeel Chinese elektrische auto’s dat op de Nederlandse wegen te vinden is wel toe. Vorig jaar kwam 5,3 procent van de geïmporteerde hybride en elektrische auto’s voor de Nederlandse markt uit China, een jaar eerder was dat nog 1,4 procent. De toename van het aandeel heeft mede te maken met het feit dat Chinese elektrische auto’s veelal goedkoper zijn dan de auto’s van westerse concurrenten.

De Europese Commissie wilde daarom op 5 juni importheffingen op Chinese elektrische auto’s aankondigen om de eigen markt te beschermen, maar dat besluit is uitgesteld tot na de Europese verkiezingen die deze week plaatsvinden.

De voorgenomen importheffingen komen na een onderzoek van de Europese Commissie, dat vorig jaar oktober aangekondigd werd. De verwachting is dat het onderzoek nog maanden gaat duren, maar negen maanden na de start kunnen er wel voorlopige importheffingen ingevoerd worden.

Auto- en motorbranche zette drie procent meer om in eerste kwartaal

DEN HAAG – De auto- en motorbranche boekte over het eerste kwartaal van 2024 een omzetstijging van 3,3 procent. De grootste omzetstijging was in de deelmarkt gespecialiseerde reparaties (10,6 procent). De handel en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt, zag een omzetstijging van 3,8 procent. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In het eerste kwartaal van 2023 waren de omzetstijgingen hoger, door het wegwerken van openstaande orders en prijsstijgingen van onderdelen. De prijsstijgingen zijn nu niet meer zo hoog en de tekorten aan onderdelen zijn inmiddels weggewerkt. De prijzen van elektrische auto’s, ook die van elektrische occasions, gaan bovendien naar beneden. Dat de deelmarkt gespecialiseerde reparaties wel een hogere omzet heeft, heeft onder andere te maken met de veroudering van het wagenpark.

Ondernemersvertrouwen een stuk minder negatief

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -3,7 in het begin van het tweede kwartaal van 2024. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 was het ondernemersvertrouwen nog -21,5.

Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche een iets positiever beeld. In het begin van het tweede kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -6,0.

Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Nog steeds rond de 50 procent van de ondernemers zei aan het begin van tweede kwartaal van 2024 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dit is ongeveer evenveel als een kwartaal eerder.

Het aantal vacatures is aanhoudend hoog. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 waren er 8,6 duizend vacatures. Aan het einde van het vierde kwartaal van 2023 waren dit er 8,2 duizend.

Industrie verwacht dertig procent meer te investeren

DEN HAAG – Producenten verwachten in 2024 circa 30 procent meer te investeren in materiële vaste activa dan in 2023. Deze hoge verwachting heeft deels te maken met investeringen die al in 2023 in gebruik zouden zijn genomen, maar zijn uitgesteld tot 2024. Bijna een vijfde van de industriële investeringen zijn volgens de bedrijven gericht op verduurzaming en energiebesparing. Bij bedrijven actief in energievoorziening is dit zelfs ruim de helft. Dit meldt het CBS op basis van de voorjaarsenquête investeringsverwachtingen.

De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld tussen half januari en half mei 2024, met een enquête onder bedrijven met 10 of meer werkzame personen. Bedrijven in vijf bedrijfstakken hebben vragen beantwoord over de verwachte investeringen in materiële activa, zoals gebouwen, machines, vervoermiddelen of computers.

Energieleveranciers verwachten grootste stijging

Bedrijven in de energievoorziening zijn het positiefst gestemd en verwachten ruim een derde meer te investeren in 2024. Het gaat om bedrijven die handelen in elektriciteit, aardgas, stoom en gekoelde lucht, of die betrokken zijn bij de productie of distributie daarvan. Ook bedrijven die zich bezighouden met water en afvalbeheer verwachten een dergelijke investeringsgroei. Van de ondervraagde bedrijfstakken is de bouwnijverheid het somberst; bouwbedrijven voorzien een investeringskrimp van een derde ten opzichte van 2023.

Ten opzichte van 2023 verwacht de industrie ongeveer 30 procent meer te investeren. Vooral de branches elektrotechnische en machine-industrie (+60 procent), raffinaderijen en chemie (+48 procent) en textielindustrie (29 procent) verwachten volgend jaar meer te investeren. Bedrijven in de hout- en bouwmaterialenbranche en papier- en grafische industrie verwachten volgend jaar een kwart minder te investeren.

Meeste duurzame investeringen verwacht in energievoorziening

Bedrijven in de industrie verwachten gemiddeld een vijfde van hun investeringen in 2024 in te zetten voor duurzaamheid en energiebesparing. Bijna 6 procent van de verwachte investeringen heeft te maken met het verminderen van uitstoot, ruim 5 procent met energiebesparing (bijvoorbeeld isolatie of zonnepanelen). Bijna 5 procent hangt samen met circulair produceren (hergebruik van grondstoffen en afvalstoffen), en ruim 3 procent met digitale investeringen. Binnen de industrie verwacht de textiel-, kleding- en lederindustrie relatief de meeste investeringen gericht op duurzaamheid en energiebesparing; circa een derde van de totale investeringen en veelal gericht op energiebesparing en circulair produceren.

Van de vijf onderzochte bedrijfstakken is het percentage duurzame investeringen het hoogst in de energievoorziening, ongeveer 54 procent. Deze investeringen zijn vooral gericht op energiebesparing. Waterbedrijven en afvalbeheerbedrijven verwachten dat in 2024 circa 27 procent van hun investeringen duurzaam zijn. Hier speelt energiebesparing een grote rol, evenals circulair produceren. In de bouwnijverheid is een vijfde van de verwachte investeringen in 2024 gericht op duurzaamheid. Duurzame investeringen in deze bedrijfstak zijn veelal gericht op het reduceren van emissies.

Industrie grootste investeerder in 2022

Met ruim 10,4 miljard euro in 2022 deden grote bedrijven in de industrie de grootste investering in materiële vaste activa. Binnen de industrie waren raffinaderijen en de chemische industrie, met 3,1 miljard, de grootste investeerders. De voedings- en genotmiddelenindustrie was met 2,2 miljard de tweede grootste investeerder in 2022.

Grote bedrijven actief in de energievoorziening investeerden in 2022 voor circa 5,6 miljard euro in materiële vaste activa. Bedrijven in de delfstoffenwinning investeerden, met een half miljard, van de vijf onderzochte bedrijfstakken het minst in gebouwen, machines of andere vaste activa.

Vrachtwagen gekanteld op N201 [+foto’s]

SCHIPHOL-RIJK – Op de N201 is woensdagochtend een vrachtwagen gekanteld.

Het ongeval gebeurde vroeg in de ochtend, op het stuk tussen de Waterwolftunnel en de Cargo Entrance.

De chauffeur heeft eerst de vangrail aan de rechterkant aangereden, om vervolgens over de weg in de middenberm terecht te komen en over te kantelen.
Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse.

De vrachtwagen is geladen met onder meer brood. Het is niet bekend of er iemand gewond is geraakt.

De vrachtwagen wordt op dit moment geborgen, de N201 is volledig dicht tussen de Waterwolftunnel en de Cargo Entrance.

KLM haalt volgens rapport Milieudefensie eigen klimaatdoelen niet

KLM

AMSTERDAM – KLM is een van de weinige luchtvaartbedrijven met een klimaatplan, maar de CO2-uitstoot van het bedrijf neemt er vooralsnog niet door af. Onderzoekers van Breda University of Applied Sciences stellen dat in een onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Ze becijferen dat de uitstoot van KLM niet daalt, maar met 6 procent zal stijgen tot 2030. Dat komt onder meer door beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol.

Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. De strategie van KLM om juist meer overstappers via thuisbasis Schiphol te laten vliegen, is volgens de onderzoekers moeilijk te verenigen met de klimaatdoelen.

Volgens het rapport hebben slechts drie luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een klimaatplan. Dat KLM daarbij hoort, vinden de onderzoekers op zich positief. Tegelijkertijd wil KLM de komende jaren groeien, net als het overkoepelende Air France-KLM. Om het klimaat te ontzien, wil de luchtvaartmaatschappij de uitstoot per ‘tonkilometer’ met 30 procent verminderd hebben in 2030. Volgens de onderzoekers gaat ook dat nog niet lukken. Ze stellen dat KLM met maatregelen die nu vaststaan nog maar tot de helft komt. Als ook voornemens die nog onzekerder zijn worden meegeteld, komt het bedrijf tot twee derde.

Miljardeninvesteringen

KLM zelf zegt de zorgen over klimaatverandering te delen en daarom “miljarden te investeren in een schonere en stillere vloot, alternatieve brandstoffen en elektrificatie van grondmateriaal”. Zulke maatregelen brengen het bedrijf “dichter bij onze doelstellingen”, reageert een woordvoerster. Het afschaffen van de hub-functie van Schiphol is volgens KLM geen oplossing. “Overstappers zullen via een andere luchthaven gaan reizen.”

De onderzoekers uit Breda becijferen dat overstappers nu 60 procent van het totale aantal passagiers vormen. Ze wijzen er verder op dat duurzame vliegtuigbrandstof de komende jaren schaars is en dat KLM doorgaans niet vooraan staat om nieuwe types vliegtuigen te kopen. Het brandstofgebruik van de toestellen is momenteel “erg gemiddeld”. Zou KLM hier ambitieuzer in zijn, dan zou dat het klimaatdoel volgens de onderzoekers ook dichterbij brengen.

Protestactie

Air France-KLM houdt woensdag een aandeelhoudersvergadering. Milieudefensie gaat daar met ruim honderd activistische aandeelhouders naartoe om kritische vragen te stellen.

Partijen dreigen Belastingplan te verwerpen om giftenaftrek

DEN HAAG – Christelijke partijen dreigen tegen het Belastingplan van de aanstaande coalitie te stemmen om de voorgenomen beperking van de giftenaftrek. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens het debat over de Voorjaarsnota, waarin ook veel over de financiële plannen van het aanstaande kabinet-Schoof werd gesproken.

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis noemt het “extreem uitkleden” van het belastingvoordeel bij giften aan goede doelen, kerken en andere instanties een “klap in het gezicht”. Als de maatregel inderdaad in de wet met daarin alle belastingwetten terechtkomt, “dan is de ChristenUnie-fractie genoodzaakt om tegen dat hele Belastingplan te stemmen”, aldus Grinwis. Een petitie die de ChristenUnie met andere organisaties startte om de aftrek te ‘redden’, is inmiddels 10.000 keer ondertekend.

Giften aan goede doelen zijn belastingaftrekbaar voor mensen (inkomensbelasting) en bedrijven die winstbelasting betalen. Het nieuwe kabinet wil deze regeling beperken, wat een lastenverzwaring van 200 miljoen euro voor gezinnen betekent volgens het Centraal Planbureau. Hoeveel de maatregelen voor bedrijven de schatkist moeten opleveren, is nog niet duidelijk. Evenmin is bekend hoe de versobering er precies uit zal zien. Dit zal door de nieuwe kabinetsploeg worden ingevuld.

Niet alleen Grinwis, maar ook CDA’er Inge van Dijk sprak harde woorden over het voornemen van de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Haar “samenlevings- en verenigingshart huilt”, zei Van Dijk in het debat. “Het Nederlandse geefgedrag is van oudsher sterk, maar we moeten het niet als vanzelfsprekend nemen dat mensen tijd, geld en andere middelen geven voor anderen.”

“U mag best weten: als SGP overwegen wij serieus, als deze maatregel daarin terechtkomt, om tegen het Belastingplan te stemmen”, zei ook SGP-Kamerlid André Flach. De vier partijen in de aanstaande coalitie hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer. Steun van de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP zou weleens nodig kunnen zijn voor genoeg steun voor het Belastingplan.

Vooral NSC’er Eddy van Hijum kreeg kritische vragen over het voornemen van de nieuwe coalitie. Er zitten “pijnlijke concessies” in het akkoord van de vier partijen. Hij wijst ook op onderzoek van SEO Economisch Onderzoek dat de giftenaftrek dan wel doeltreffend is, omdat het geven stimuleert, maar niet doelmatig, “omdat er weinig extra wordt gegeven” als gevolg van het belastingvoordeel. Het is volgens Van Hijum ook logisch dat de formerende partijen kijken of een regeling “werkt zoals-ie zou moeten werken”.

Mercedes en Stellantis pauzeren bouw Europese batterijfabrieken

Automotive Cells Company

PARIJS – Batterijenfabrikant Automotive Cells Company (ACC), waar onder meer autofabrikanten Stellantis en Mercedes-Benz een belang in hebben, heeft de bouw van twee batterijfabrieken gepauzeerd.

Het was de bedoeling dat daar batterijen voor elektrische auto’s zouden worden gemaakt. Maar de vraag naar deze nog altijd dure voertuigen is de laatste tijd afgenomen.

ACC had plannen om drie batterijfabrieken in Europa te bouwen voor in totaal 7 miljard euro. De werkzaamheden zijn nu stilgelegd in Kaiserslautern, in het zuidwesten van Duitsland, en in Termoli, aan de oostkust van Italië. ACC moet nog een beslissing nemen wat het bedrijf gaat doen met de derde fabriek, in de Duitse deelstaat Saarland.

“We gaan ons investeringsplan aanpassen aan het tempo waarop Europa de overstap naar elektrische voertuigen maakt”, zei topman Carlos Tavares van Stellantis dinsdag. “Als de Europese markt sneller dan gepland overschakelt op elektrische voertuigen, zullen we sneller investeren. Als de Europese markt langzamer verschuift, dan zullen we langzamer investeren.”

ACC overweegt bovendien om goedkopere batterijen te produceren. Die geven Mercedes-Benz en Stellantis de mogelijkheid om goedkopere elektrische auto’s op de markt te brengen.

Ruime meerderheid Tweede Kamer stemt in met nieuwe Energiewet

Jetten

DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft met een ruime meerderheid ingestemd met de nieuwe Energiewet, die de regels op het gebied van elektriciteit en gas weer bij de tijd brengt.

De wet voorziet onder meer in betere bescherming van consumenten en meer mogelijkheden voor flexibel gebruik van het op veel plaatsen overvolle elektriciteitsnet.

Demissionair energieminister Rob Jetten is blij dat de wet is aangenomen. “Onze energievoorziening is niet meer te vergelijken met die van twintig jaar geleden, maar veel regelgeving stamt nog wel uit die tijd”, zegt hij. De nieuwe wet zorgt volgens de bewindsman voor de broodnodige modernisering, waardoor regels de overgang naar duurzame energie ondersteunen in plaats van tegenwerken.

De nieuwe wet geeft daarnaast de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer mogelijkheden om op te treden tegen oneerlijke praktijken van energieleveranciers. Er komt minder ruimte voor ‘kleine lettertjes’ in contracten en de bescherming van consumenten bij faillissement van een energiebedrijf wordt beter geregeld.

Biden komt met maatregelen voor sluiting zuidgrens voor migranten

grens VS met Mexico

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden neemt verregaande maatregelen om de druk op het asielstelsel te verminderen. In een presidentieel bevel wordt geregeld dat aan de zuidelijke grens geen asielaanvragen meer ingediend kunnen worden als te veel migranten daar oversteken, maakt het Witte Huis bekend. Er geldt een “humanitaire uitzondering” voor kwetsbare groepen, zoals kinderen zonder ouders.

Het gaat daarmee om een feitelijke sluiting van de zuidelijke grens voor asielzoekers. Een regeringsfunctionaris zei tegen NBC News dat de beperkingen worden geactiveerd als meer dan 2500 asielzoekers per dag proberen illegaal de grens over te steken, dus buiten erkende grensposten om. De grens wordt heropend als dat aantal onder de 1500 zakt, zegt de bron.

Biden staat onder grote politieke druk om in aanloop naar de presidentsverkiezingen iets te doen aan het grote aantal migranten dat arriveert aan de grens met Mexico. De Democraat zegt het nu zelf te regelen via een presidentieel bevel omdat Republikeinen in het parlement tegen maatregelen stemmen. Hij verwijt de oppositiepartij en vooral zijn rivaal Donald Trump partijpolitiek belangrijker te vinden dan de nationale veiligheid.

“Ik had dit graag via wetgeving in het Congres gedaan, maar de Republikeinen gaven me geen andere keuze. En waarom? Omdat Donald Trump zei dat ze dat moesten doen. Hij wilde het probleem niet oplossen, hij wilde mij aanvallen,” zei Biden in het Witte Huis. Hij noemt het een “cynische zet” van Trump, tegen wie hij het in november weer zal opnemen bij de presidentsverkiezingen.

Biden greep de persconferentie ook aan om duidelijk te maken hoe Trump tijdens zijn ambtstermijn is omgegaan met migranten. “Ik zal nooit immigranten demoniseren, ik zal nooit kinderen scheiden van hun ouders en ik zal nooit mensen weigeren op basis van hun geloof, zoals mijn voorganger weer wil gaan doen als hij weer president wordt.”

De Democraat benadrukt niet tegen migranten te zijn, maar “om Amerika te beschermen als land dat immigranten verwelkomt, moeten we wel onze grenzen beschermen”.

Biden zegt goed samen te werken met Mexico en afspraken te hebben gemaakt met president Andrés Manuel López Obrador. Maandag heeft hij ook al gebeld met diens opvolger Claudia Sheinbaum, de eerste vrouwelijke president van Mexico.

Noodlijdend Bristol doet kleding en schoenen in de uitverkoop

BERINGEN – Mode- en schoenenwinkelketen Bristol start vanaf donderdag met een grote uitverkoop in Nederland en België. Dat meldt moederbedrijf Euro Shoe, dat vorige week een vorm van uitstel van betaling aanvroeg in België. Met de actie wil Euro Shoe “de continuïteit van de organisatie garanderen”, meldt de onderneming in een verklaring.

“Klanten zullen vanaf donderdag in alle Bristol-winkels én online straffe kortingen van 30 procent en 50 procent kunnen shoppen op een groot deel van de collectie”, laat het Belgische bedrijf weten. “Ook reeds afgeprijsde artikelen zullen van extra kortingen voorzien worden. Bristol is van plan wekelijks afprijzingen te blijven toevoegen.”

Euro Shoe kampt met de nasleep van de coronacrisis en koopkrachtdaling en had in de tweede helft van vorig jaar te maken met een hard gedaalde omzet. “Eigenlijk zijn we na de covidpandemie nooit meer uit de crisis geraakt”, zei topvrouw Elise Vanaudenhove eerder nog.

Reorganisatie

Afgelopen vrijdag heeft de onderneming een gerechtelijke reorganisatie aangevraagd, om zoveel mogelijk banen bij Bristol te redden. Daarnaast geeft de tijdelijke opschorting van betalingen aan externe partijen het bedrijf de tijd om medewerkers te begeleiden naar nieuw werk. De bedrijfsactiviteiten lopen in die periode door en ook de lonen worden betaald.

De stap raakt in België naar verwachting 170 medewerkers en een honderdtal zelfstandige ondernemers en hun personeel. Op de thuismarkt heeft Bristol 117 winkels. De ongeveer tachtig Nederlandse vestigingen vallen niet onder de aanvraag van een gerechtelijke reorganisatie, maar ook voor die activiteiten zoekt Euro Shoe een nieuwe eigenaar.

Oostenrijk sluit Donau af voor scheepvaart vanwege overstromingen

Foto: Adobe Stock

WENEN – Voor de scheepvaart is het tijdelijk niet mogelijk om door de Donau in Oostenrijk te varen. Viadonau, het Oostenrijkse staatsbedrijf voor waterwegen, kondigde dinsdag aan de rivier af te sluiten. Aanleiding zijn de overstromingen als gevolg van hevige regenval in Oostenrijk en het zuiden van Duitsland.

De Donau strekt zich in Oostenrijk uit over een afstand van 350 kilometer. “Boven een bepaalde waterstand kan de veiligheid niet worden gegarandeerd”, legt een woordvoerder van het staatsbedrijf het besluit uit.

Het is onduidelijk hoelang de maatregel van kracht blijft; dat hangt af van verdere regenval en het waterpeil in de zijrivieren van de Donau.

De Duitse scheepvaartautoriteiten meldden maandag dat ook het verkeer op de Rijn in het zuiden van Duitsland hinder ondervindt van het hoge waterpeil. Door het hoge water hebben vrachtschepen onvoldoende ruimte boven zich om onder bruggen door te varen.

De Rijn is de belangrijkste Europese waterweg voor goederenvervoer, waaronder van steenkool, olie, ijzererts en landbouwproducten.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...