Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:12 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 316

Enorme verkeershinder door vrachtwagen met pech in Amsterdam [+foto]

AMSTERDAM – In Amsterdam Sloten staan donderdagochtend flinke files door een kapotte vrachtwagen op de Laan van Vlaanderen. De vrachtwagen blokkeert grotendeels de kruising met de Anderlechtlaan.

Vanuit de richting van de de A4 staat het verkeer muurvast en staat een flinke file.

Medewerkers van het GVB zijn ter plaatse omdat de bussen er ook niet langs kunnen. Zij proberen het verkeer nog enigszins langs de vrachtwagen te begeleiden.

Hoe lang de vrachtwagen er nog zal staan is niet bekend. Een bergingsbedrijf was rond 09:30 uur nog niet ter plaatse.

TNO ontwikkelt detectiesysteem ter bescherming kabels en pijpleidingen op zeebodem [+video]

TNO heeft een methode ontwikkeld om maritiem verkeer dat zich in de buurt van de onderzeese infrastructuur bevindt automatisch te detecteren. Door niet in gebruik zijnde glasvezels in glasvezelkabels, ook wel dark fibers genoemd, als sensor te gebruiken kunnen trillingen van bijvoorbeeld schepen worden opgevangen en gelokaliseerd. TNO heeft de methode inmiddels succesvol getest. Met behulp van de methode kan een groot gebied langs bijvoorbeeld kabels en pijpleidingen worden gemonitord om schade, al dan niet opzettelijk toegebracht, te voorkomen.

Kwetsbare infrastructuur

Onze offshore kabel- en pijpleidinginfrastructuur groeit gestaag om te voldoen aan onze vraag naar energie en communicatie. We worden steeds afhankelijker van deze infrastructuur, terwijl recente gebeurtenissen aantonen hoe kwetsbaar deze is. Schade aan kabels en pijpleidingen kan een ernstige bedreiging vormen voor de informatie-en energievoorziening en dus ons dagelijks leven. Momenteel ontbreken adequate systemen om deze infrastructuur goed te monitoren en te beveiligen. Onder water zijn we als het ware doof en blind.

Succesvol getest bij windmolenparkkabel en telecommunicatiekabel

Deskundigen met geofysische expertise (o.a. detectie van aardbevingen) van de Geologische Dienst Nederland (onderdeel van TNO), hebben met succes in de Noordzee testen gedaan om maritiem verkeer te detecteren in de buurt van deze kabels. Door een kabel van een windmolenpark en een telecommunicatiekabel naar het Verenigd Koninkrijk (meer dan 100 km lang) als sensor te gebruiken, werden trillingsdata verkregen en maritiem verkeer in de buurt van deze kabels gedetecteerd en gelokaliseerd.

Gebruik van laserlicht

Een apparaat (een DAS interrogator) dat gekoppeld wordt aan het uiteinde van de kabels (op land), detecteert over zeer lange afstanden door middel van laserlicht trillingen langs de gehele kabel. Deze trillingen kunnen worden veroorzaakt door aardbevingen, omgevingsgeluid, oceaangolven of zelfs het geluid van zeezoogdieren, maar ook door maritiem verkeer. Door de data met een algoritme te bewerken is het mogelijk maritiem verkeer te detecteren en te lokaliseren.

Ter verificatie van de resultaten werd data van het automatic identification system (AIS) gebruikt. Bij een mismatch tussen deze gegevens zouden de trillingen veroorzaakt kunnen worden door een bron buiten het bereik van AIS of door een bron die zijn AIS uit heeft staan (al dan niet opzettelijk). Zeker in het laatste geval kan automatisch een vroegtijdige waarschuwing naar de eigenaar van de infrastructuur en betreffende autoriteiten verstuurd worden om hen te informeren over verdacht verkeer.

Methode ontwikkeld door geologen en geofysici

Traditioneel richten geofysici van de Geologische Dienst Nederland zich op het verwerven en verwerken van gegevens om de ondergrond te karakteriseren, ondergrondse processen te monitoren en seismische activiteit te volgen.

Vincent Vandeweijer, geoloog en geofysicus van de Geologische Dienst Nederland: “In ons vakgebied gebruiken we deze dark fibers onder andere om aardbevingen te detecteren en te lokaliseren. We vroegen ons naar aanleiding van de aanslag op de Nordstream pijpleidingen af of we met onze aanpak ook schepen konden detecteren die zich in de buurt bevinden van infrastructuur op of net onder de zeebodem. Onze testen wezen uit dat dit inderdaad het geval is. Door middel van dark fibers bleken we in staat om scheepsbewegingen rond zeekabels in kaart te brengen. Deze techniek kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid in de Noordzee.”

Douane onderschept 6 miljoen sigaretten in Rotterdamse haven

Foto: Douane

ROTTERDAM – Op dinsdag 4 juni heeft de Douane tijdens een controle in de Rotterdamse haven een partij van ruim 6 miljoen illegale sigaretten onderschept.

De Douane trof de partij aan na een controle op basis van een risicoselectie. De sigaretten zijn in beslag genomen en na onderzoek van het Combiteam Smoke vernietigd.

Ruim 6 miljoen illegale sigaretten

Tijdens de controle troffen Douaniers ruim zes miljoen illegale sigaretten aan. Het ging om zogenoemde ‘illicit whites’. Dit zijn sigaretten die buiten de EU in bepaalde markten zijn toegestaan, maar hier niet als legitiem merk erkend worden. Mochten de sigaretten uiteindelijk op de Nederlandse markt terecht zijn gekomen, was de staat bijna 2,5 miljoen euro aan accijns misgelopen.

Samenwerken in de strijd tegen illegale tabakshandel

De Douane voert samen met de FIOD en het Openbaar Ministerie (OM) een strijd tegen de illegale handel in tabaksproducten. Het Combiteam Smoke is het samenwerkingsverband waarin wij dit doen.

Toezicht op accijnsgoederen

Accijns is een zogenoemde indirecte belasting op de verkoop of het gebruik van bepaalde goederen. In Nederland moet accijns betaald worden over bijvoorbeeld tabak, alcohol en brandstoffen (minerale oliën). De Douane is verantwoordelijk voor het innen van deze belasting en draagt deze af aan de Staat.

Ook houdt de Douane toezicht op accijnsgoederen. Van de opbrengst van deze en andere belastingen betaalt de overheid belangrijke zaken. Denk aan scholen, ziekenhuizen, maar ook veiligheidsdiensten als politie en brandweer.

VVD onder vuur in Europees verkiezingsdebat over asiel

Europees verkiezingsdebat

DEN HAAG – VVD-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Malik Azmani heeft tijdens het laatste verkiezingsdebat flinke kritiek gekregen op de asiel- en migratieplannen van het kabinet in wording, waar de VVD deel van gaat uitmaken. Terwijl de VVD in Europa voor het migratiepact heeft gestemd, keert de VVD in Nederland zich van de Europese Unie af, wierp D66-lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy hem voor de voeten.

In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat dat de politiek omstreden spreidingswet wordt ingetrokken. Die wet moet zorgen voor een eerlijke verdeling van asielzoekers over Nederland. Onbegrijpelijk, vindt Gerbrandy. Ook Bas Eickhout, lijsttrekker voor GroenLinks-PvdA, vindt dat een slechte zaak. De EU gaat nu juist wél spreiden.

Gerbrandy verweet de VVD daarnaast dat die een opt-out voor Nederland wil, waarmee Nederland niet meer gehouden zou zijn aan Europese migratieregels. Dat is ook in het hoofdlijnenakkoord van de vier toekomstige coalitiepartijen vastgelegd. Co-lijsttrekker Anna Strolenberg van Volt noemt het “kwalijk” dat aan een opt-out wordt gedacht. In haar ogen worden landen daarmee tegen elkaar opgezet. “We moeten het samen gaan doen.”

Zo’n opt-out is “niet voor morgen”, erkende Azmani. Dat kan pas bij een wijziging van het EU-verdrag, een loodzware en hachelijke procedure waarin een regering of parlement van één lidstaat al een blokkade kan opwerpen.

Ook PVV-lijsttrekker Sebastiaan Stöteler verwacht dat het nog wel een tijd zal duren voordat er over een verdragswijziging kan worden onderhandeld. “Maar op dat moment kun je alles op tafel leggen en kun je alles uit onderhandelen. Die regeringsleiders raken daar niet van in de war. Die zien prima dat dit voor Nederland een heel belangrijk punt is.”

Volgens de VVD’er geeft het Nederlandse pleidooi voor een opt-out “juist extra druk” om alle EU-lidstaten zich aan de gemaakte afspraken te laten houden.

Raad Westerwolde wil boetegeld Ter Apel niet onder inwoners delen

WESTERWOLDE – De gemeenteraad van Westerwolde is het niet eens met een voorstel van de lokale PVV en Ecologisch Alternatief om het boetebedrag dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) aan de gemeente betaalt, te verdelen onder de inwoners. Het COA krijgt elke dag dat er meer dan 2000 asielzoekers in het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven een dwangsom van 15.000 euro met een maximum van 1,5 miljoen euro.

Volgens waarnemend burgemeester Leendert Klaassen van Westerwolde wordt het maximale boetebedrag volgende week dinsdag bereikt. Het college wil het geld besteden aan centrumontwikkeling van Ter Apel, door het imago en de infrastructuur van het dorp te verbeteren. Bij die plannen zijn de belangen van de ondernemers volgens Klaassen “in beeld”. Zij zijn de dupe van het aanmeldcentrum door de geleden imagoschade aan het dorp. Volgens een ondernemer die tijdens de vergadering sprak, mijden klanten Ter Apel onder meer omdat zij zich er onveilig voelen.

Maar de PVV en Ecologisch Alternatief kwamen dus met het idee om de inwoners van Westerwolde met het geld tegemoet te komen, omdat de gemeente volgens hen de duurste is wat betreft de onroerendezaakbelasting en afvalstoffen- en rioolheffingen. Volgens de indieners zouden alle huishoudens dan zo’n 132 euro krijgen. Maar de andere fracties uit de raad, waaronder GroenLinks, CDA, VVD en Lijst Hemmen, bleken het geen goed idee te vinden en wachten liever het uitgewerkte bestemmingsplan van het college af.

Vraagtekens

VVD-fractievoorzitter Klaas Buigel plaatste “vraagtekens bij de juridische houdbaarheid” van het plan van PVV en Ecologisch Alternatief. Ook Wilt Meendering van het CDA zag veel “haken en ogen” bij het voorstel. Herma Hemmen voelde “ongemak” bij het plan, omdat het geld volgens haar onder meer besteed moet worden aan de ondernemers die de pineut zijn van het aanmeldcentrum.

Het ging tijdens de raadsvergadering ook over hoe het nu verder moet met de rechterlijke uitspraak dat er in het aanmeldcentrum niet meer dan 2000 mensen mogen verblijven. Dat het instrument van de dwangsom “niet goed” heeft gewerkt, betekent volgens burgemeester Klaassen niet dat de uitspraak ineens ongeldig is. Hij meldt dat de gemeente een bestuurlijk overleg gaat voeren met het COA. Het orgaan zegt met voorstellen te komen om de aantallen in Ter Apel terug te dringen. Wel gaat de gemeente ook nog verder via de juridische weg.

Journalisten aangevallen tijdens vlaggenmars in Jeruzalem

Jeruzalem

JERUZALEM – Duizenden nationalistische Israëliërs hebben deelgenomen aan de jaarlijkse vlaggenmars in Jeruzalem. Enkele journalisten werden aangevallen door deelnemers aan de mars.

Met de mars wordt de verovering van Oost-Jeruzalem in de Zesdaagse Oorlog van 1967 gevierd. De deelnemers liepen ook door Palestijnse wijken, volgens critici een onnodige provocatie. Volgens Israëlische media was er veel politie op de been om de marslopers en de Palestijnen uit elkaar te houden.

Deelnemers aan de mars vielen een groep journalisten aan die verslag deden voor Arabische en Israëlische media. Demonstranten sloegen onder meer een Israëlische verslaggever van de krant Haaretz, die zich beschermend opstelde tegenover collega’s. De politie maakte bekend vijf mensen te hebben gearresteerd.

In het verleden is de mars vaker ontaard in rellen waarin ultranationalistische jongeren en Palestijnen tegenover elkaar stonden.

Vrachtwagenchauffeur zonder rijbewijs, gezochte bijrijder en flink overbeladen vrachtwagen [+foto]

Foto: Duitse Politie

SALMTAL/IMMERT/BICKENDORF –  Tijdens meerdere controles van het goederenvervoer door de Duitse politie werd dinsdag 4 juni een chauffeur aangetroffen op de A1 die niet in staat was het vereiste rijbewijs te tonen. Zijn bijrijder werd gezocht vanwege een arrestatiebevel. Hij werd vandaag voor de rechter voorgeleid.

Op de Duitse B327 bij Immert hielden agenten dinsdagmiddag ook een kleine vrachtwagen aan, waarvan de bestuurder niet meer over een geldig rijbewijs beschikte. Ook tegen deze bestuurder is een strafrechtelijke procedure gestart wegens het rijden zonder rijbewijs.

Woensdagochtend hebben agenten een achtassige trekker met oplegger aangehouden die beladen was met twee zeecontainers. In deze containers zat wijn die vanuit de haven van Rotterdam naar Zell an der Mosel vervoerd moest worden.

Na controle van de vervoersdocumenten werd het vermoeden van aanzienlijke overbelading bevestigd. Bij weging met de eigen weegschaal van de politie werd een totaalgewicht van 70.750 kg (netto) vastgesteld terwijl 40.000 kilo is toegestaan. De trekker met oplegger was dus in totaal met 76,8 procent overbeladen.

Verder rijden werd de chauffeur verboden en de containers werden vervolgens afzonderlijk naar de bestemming vervoerd. De chauffeur riskeert nu een boete en het bedrijf riskeert een procedure waarbij beslag kan worden gelegd op de vrachtopbrengsten.

Dode in huis Oldenzaal is 54-jarige vrouw, verdachte weer vrij

OLDENZAAL – De dode die zondag werd gevonden in een huis aan de Berkstraat in Oldenzaal is een 54-jarige vrouw zonder vaste woon- of verblijfplaats. Dat meldt de politie woensdag na onderzoek, onduidelijk is nog waardoor zij is overleden.

De huurder van het huis wordt nog verdacht van betrokkenheid bij haar dood, maar is wel weer vrij.

De politie vond het lichaam na meldingen van buurtbewoners. Er zou een vreemde geur zijn geroken. Daarop vonden agenten en brandweer het lichaam, volgens regionale media in vergaande staat van ontbinding. Na het forensisch onderzoek kon de doodsoorzaak niet worden vastgesteld en is ook niet duidelijk of er sprake is van een misdrijf.

Omdat er momenteel onvoldoende aanleiding is de man langer vast te houden, is hij in vrijheid gesteld, aldus de politie woensdag. Het gaat volgens regionale media om de neef van de vrouw en hij blijft vooralsnog verdachte.

De man werd bij de huiszoeking in eerste instantie aangehouden voor belediging van de politie, omdat hij toegang tot de plaats delict wilde en omdat hij aanwijzingen niet opvolgde. Maandag volgden daar de verdenkingen bij dat hij een lichaam verborgen hield in zijn huis en betrokken zou zijn bij de dood.

NS waarschuwt concertbezoekers Amsterdam voor langere reistijd

KANE

AMSTERDAM – Fans die woensdagavond met de trein naar de concerten van KANE en AC/DC in Amsterdam gaan, moeten rekening houden met een langere reistijd.

Aanleiding is een eerdere storing, waarschuwen concertorganisator MOJO en de NS.

“Bezoekers van AC/DC en KANE opgelet! Door eerdere beperkingen rond Utrecht ervaren jullie mogelijk hinder onderweg naar je concert. Houd rekening met een langere reistijd”, schrijft de NS op X. MOJO geeft aan dat er “een beperkt aantal treinen” rijdt en adviseert fans om met de auto naar Amsterdam te komen.

Het treinverkeer van en naar Utrecht Centraal lag eerder woensdagmiddag een tijd plat door een storing bij de verkeersleidingspost. Rond 15.00 uur was de storing verholpen.

De Haan Transport Vroomshoop overgenomen door Pultrum Rijssen

De Haan Transport en Pultrum Rijssen

VROOMSHOOP/RIJSSEN – De Haan Transport uit Vroomshoop is vorige maand overgenomen door familiebedrijf Pultrum uit Rijssen. Dat heeft het bedrijf woensdag aan de redactie van Transport Online laten weten.

De Haan is specialist in transport van en naar Polen en het oosten van Duitsland en heeft tevens een vestiging in Polen. Dit betreft zowel transport met tautliners, als open en exceptioneel transport.

Marc en Edwin de Haan blijven het aanspreekpunt voor de klant vanuit Rijssen.

Rond 1965 begonnen Jan en zijn broer Geerard de Haan het familiebedrijf als strohandelaar. Het bedrijf was gevestigd in een oude boerderij. In de beginjaren was het werkterrein Nederland, en net over de grens in Duitsland.

Maar halverwege de jaren ’80 breidde het bedrijf zich uit. Door een hulptransport voor een weeshuis in Polen dat de familie ondernam werden belangrijke contacten gelegd in Polen. Eind jaren ’80 splitste het bedrijf zich op waarbij Geerard zich richtte op de productie van containers in Polen, waar Jan het transport voor regelde. Het bedrijf groeide en de contacten in Polen werden steeds beter.

Begin jaren ’90 kwam de volgende generatie kijken. Marc en Edwin de Haan na eerst beide ervaring te hebben gedaan op de weg zijn ze uiteindelijk op de planning gekomen waar ze nu nog steeds werkzaam zijn.

De Pultrum Group is actief binnen het open, kraan- en huiftransport, en exceptioneel transport via Westdijk Alphen ad Rijn en heeft vestigingen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Polen.

KLM: hubfunctie Schiphol afbreken voorkomt klimaatverandering niet

PARIJS – Een scenario waarin Schiphol niet langer fungeert als hub voor de luchtvaart, helpt niet om klimaatverandering tegen te gaan. Dat stelt topvrouw Marjan Rintel van KLM woensdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van luchtvaartconcern Air France-KLM. Zij reageerde daarmee op een vraag van milieuorganisatie Milieudefensie, die stelt dat de CO2-uitstoot van KLM juist zal toenemen in plaats van afnemen.

Milieudefensie stelde de vraag op basis van onderzoek door Breda University of Applied Sciences. Onderzoekers hebben becijferd dat de uitstoot van KLM met 6 procent stijgt tot 2030. Dat komt door de beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol. Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. “KLM stelt winst boven mensen en de planeet”, aldus de vraagstelster. “KLM moet begrijpen dat ze moet veranderen.”

“Ik begrijp de zorgen over klimaatverandering”, antwoordde Rintel. Maar volgens haar leidt het afschaffen van de hubfunctie van Schiphol juist tot een verplaatsing van het probleem. “Het laat de hoeveelheid uitgestoten CO2 niet afnemen, maar verplaatsen naar andere landen. Transferpassagiers zullen reizen via een ander vliegveld, en Nederlanders worden daartoe gedwongen als de verbindingen er niet meer zijn.”

Topman Ben Smith van Air France-KLM benadrukte tijdens de vergadering dat de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie “agressieve en ambitieuze” klimaatdoelstellingen nastreeft. Zo wil het concern tegen 2030 de CO2-uitstoot per gevlogen kilometer en vervoerde passagier met 30 procent hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019.

Om dat doel te halen, besteedt Air France-KLM jaarlijks onder meer 2 miljard euro aan de aanschaf van stillere en schonere vliegtuigen. Ook is het concern volgens Smith de grootste afnemer van de duurzamere vliegtuigbrandstof SAF.

Milieudefensie had vooraf aangekondigd met ruim honderd mensen naar Parijs af te reizen om de aandeelhoudersvergadering bij te wonen. De vergadering verliep gemoedelijk, totdat de vragenronde was afgerond. Enkele aanwezigen riepen daarna verschillende leuzen en hielden een spandoek omhoog.

Nieuwe bedrijfsleiding voor G. de Kruijf

G. de Kruijf

HOUTEN – Transportbedrijf G. de Kruijf in Houten begint aan een nieuwe fase in zijn bijna 80-jarig bestaan. Het is de start van een volgend hoofdstuk met een nieuw bedrijfslogo en huisstijl en een gewijzigde bedrijfsleiding.

Gea Terstegen-De Kruijf en echtgenoot Elroy Terstegen waren al jaren betrokken bij de bedrijfsvoering maar sinds kort zijn zij 100 procent eigenaar en volledig verantwoordelijk voor de leiding en het bestuur.

“Dit familiebedrijf in hart en nieren dankt zijn succes aan degelijkheid en betrouwbaarheid”, stelt Elroy Terstegen. “Deze kernwaarden zijn al vanaf de oprichting in 1945 verankerd in ons bedrijf. Veelzijdigheid en innovatie hebben de afgelopen jaren gezorgd voor sterke groei. Hier richten we ons nog meer op in deze nieuwe fase, met een nog sterkere focus op dienstverlening, slimme oplossingen en oog voor duurzaamheid. Dat doen we overigens wel met medewerkers en chauffeurs die al jaren bij ons werken en ook een vertrouwd gezicht zijn voor veel van onze klanten.”

Modern wagenpark

Transportbedrijf G. De Kruijf heeft een modern wagenpark met enige tientallen voertuigen, allemaal Euro 6. Iedere chauffeur rijdt in principe met een eigen auto. Jaarkilometrages van 120.000 tot zelfs 200.000 km voor combinaties die vol continu rijden, zijn gebruikelijk. De lading bestaat uit dranken, van limonades tot bier, en de ritten zijn van drankenfabrikanten naar groothandels en distributiecentra van winkelconcerns. Daarnaast verzorgt het Houtense bedrijf het transport voor een glasfabriek en worden in de nachtelijke uren ritten voor pakketdiensten uitgevoerd.

Oog voor werkomstandigheden

“We doen meer dan van a naar b rijden”, aldus Elroy. “We ontzorgen onze opdrachtgevers met loyale medewerkers. Chauffeurs willen graag bij ons werken. We zorgen goed voor onze medewerkers en iedere chauffeur rijdt met een eigen auto. De werkplek in de cabine moet comfortabel zijn, we letten daar ook op bij de keuze van nieuwe trucks. De nieuwe bedrijfskleding draagt door de materiaalkeuze ook bij aan de werkomstandigheden.”

Flexibiliteit en efficiency

Onlangs heeft transportbedrijf G. de Kruijf nieuwe boordcomputers laten installeren. De voertuigen zijn realtime te volgen en opdrachten zijn snel door te sturen aan de chauffeur. Dat leidt tot strakkere planning, meer flexibiliteit en meer efficiency. Onderaan de streep betekent dat minder kosten en dat is weer belangrijk om prijstechnisch scherp aan de bal te kunnen blijven spelen.

Investeren in duurzaamheid

Elroy: “We investeren ook volop in duurzaamheid, een aspect dat voor ons en onze klanten een steeds belangrijkere rol speelt. We rijden met alternatieve brandstoffen. Momenteel zijn dat LNG en HVO100. We blijven de ontwikkelingen met elektrische trucks volgen. Voor nu bieden die nog te weinig actieradius. Momenteel is dat zo’n 200 km en wij rijden 600 km per dag. Ons bedrijfspand is volledig CO2-neutraal. De stroom komt van zonnepanelen en warm water van zonneboilers. Voor de bijverwarming is er een pellet cv.”

Gea en Elroy vertegenwoordigen de derde generatie bij G. de Kruijf, maar de vierde generatie is echter ook al actief. Dochter Kelsey doet de administratieve organisatie en dochter Stacey richt zich op de sociale media, zodat transportbedrijf G. de Kruijf en de diensten ook op online platforms goed zichtbaar zijn.

Aanhoudingen in omzeiling en overtreding sanctiewet tegen Rusland

RIDDERKERK – Afgelopen dinsdag zijn een 73-jarige man en een 46-jarige vrouw uit Ridderkerk aangehouden op verdenking van overtreding van de sanctiewetgeving. Beiden zijn bestuurders van twee bedrijven en worden verdacht van het aankopen en invoeren van Russisch hout in strijd met de handelsbeperkingen als gevolg van de sanctiemaatregelen.

Ook worden zij ervan verdacht de sanctiewet te omzeilen door via Chinese leveranciers Russisch hout in te kopen. Hun woningen en bedrijven in Ridderkerk zijn doorzocht. Er is beslag gelegd op administratie, bankrekeningen, woningen en hun houtvoorraad. De NVWA verleent bijstand aan het onderzoek.

Sinds april 2022 geldt het verbod ten aanzien van het Russische hout. Doel daarvan is te voorkomen dat Rusland inkomsten genereert waarmee het actie kan opzetten die de situatie in Oekraïne (verder) destabiliseren.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

18-jarige Ynte overleden, vrijdag laatste ‘rit’ op vader’s vrachtwagen

OUDEHASKE – Op maandag 3 juni 2024 is op 18-jarige leeftijd Ynte Reitsma uit Oudehaske overleden. Ynte leed aan een zeldzame stofwisselingsziekte.

Eind vorige maand plaatste zijn vader nog een oproep op Facebook om de laatste wens van zijn zoon in vervulling te laten gaan. Hij vroeg of vrachtwagenchauffeurs op vrijdag 24 mei 2024, langs het huis van zijn moeder wilden rijden. Ynte lag daar in de kamer. “Hij zou het prachtig mooi vinden wanneer je dan even toetert”, aldus zijn vader in de oproep.

Vrachtwagenchauffeurs gaven hier massaal gehoor aan. Zeker 2.000 vrachtwagens reden die vrijdag door het Friese dorp. De eerste vrachtwagen zelfs al om 00:30 uur. Ynte genoot er zichtbaar van.

Ynte zijn laatste rit zal aanstaande vrijdag 7 juni achterop de vrachtwagen van zijn heit (vader, red) zijn.

“Eenieder die Ynte wil uitzwaaien, kan op vrijdag 7 juni 14.45u plaatsnemen langs de weg tussen Jousterweg 166 en het crematorium Haskerpoort”, aldus zijn ouders op de speciale Facebook-pagina over de aandoening waaraan Ynte en zijn broertje lijden.

Nepagenten actief in Noord-Nederland

LEEUWARDEN – Op verschillende plekken in Noord-Nederland doen oplichters zich voor als agent. Ze weten mensen met een babbeltruc te overtuigen om waardevolle spullen en spaargeld aan hen te geven.

We waarschuwen voor deze geraffineerde oplichtingspraktijken: de politie vraagt u nooit om spullen of geld te geven zodat deze ‘veiliggesteld’ kunnen worden, meldt de politie.

De afgelopen weken is deze vorm van oplichting tientallen keren gemeld bij de politie. Meldingen kwamen uit heel Noord-Nederland.

Deze vorm van oplichting is er in allerlei vormen. Oplichters maken gebruik van verschillende babbeltrucs. In veel gevallen wordt eerst telefonisch contact gezocht met slachtoffers. De oplichter doet zich voor als iemand van de politie en vertelt dat er een risico bestaat dat er bij het slachtoffer wordt ingebroken.

Deze zogenaamde politiemedewerker adviseert om waardevolle spullen en contant geld niet langer in de woning te bewaren. De oplichter stuurt een ‘agent’ naar de woning van een slachtoffer om de spullen op te halen. Deze nepagent draagt soms burgerkleding maar er zijn ook meldingen bekend waarbij de oplichters een politie-uniform, of iets dat daar sterk op lijkt, dragen.

De oplichters wisten veel slachtoffers met deze babbeltruc te overtuigen. Meerdere slachtoffers zijn waardevolle spullen zoals sieraden en contant spaargeld kwijtgeraakt.

De politie heeft de verschillende meldingen in onderzoek. Zo wordt bij elke melding gekeken naar camerabeelden en wordt buurtonderzoek verricht.

LAATSTE NIEUWS