Clicky

donderdag 14 november 2024 - 15:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 316

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen op Belgische Ring [+foto’s]

ZAVENTEM – Op de Brusselse Ring is woensdagochtend een 54-jarige Belgische vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij een eenzijdig ongeval.

Het ongeval zorgt al de hele woensdagochtend voor veel verkeershinder op de Brusselse Ring. De Brusselse Ring was een tijdlang volledig afgesloten maar deze is inmiddels weer vrij.

De buitenring blijft vooralsnog afgesloten voor alle verkeer, meldt het Vlaams Verkeerscentrum.

Rond 05:00 uur woensdagochtend is de vrachtenwagen gekanteld op de Brusselse ring ter hoogte van Zaventem-Henneaulaan. De vrachtwagen ging daarbij door de middenberm. De chauffeur van de vrachtwagen was een Belg en is overleden, bevestigde de federale politie tegenover Belgische media.

De vrachtwagen verloor een deel van zijn lading graan.

Bij het ongeval waren geen andere voertuigen betrokken.

Voor foto’s van het ongeval klikt u hier

Auto pleegouders zwaargewond meisje Vlaardingen weggetakeld

Politie

VLAARDINGEN – Een auto van de pleegouders van het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat circa twee weken geleden zwaargewond werd opgenomen in een ziekenhuis is weggetakeld, meldt onder meer de regionale omroep Rijnmond. Een politiewoordvoerder bevestigt woensdagochtend dat een auto dinsdag in beslag is genomen en is weggetakeld.

De auto stond op de Surinamesingel, in de buurt van de woning van de Vlaardingse pleegouders aan de Madoerastraat. Het voertuig is volgens de woordvoerder beschadigd. Wat er precies is gebeurd, wordt nog onderzocht. Wanneer de beschadigingen zijn aangebracht, is nog onduidelijk. Volgens de woordvoerder is het aannemelijk dat het is gebeurd nadat de pleegouders werden aangehouden.

Dinsdag werd de woning van de pleegouders afgesloten met metalen platen. Afgelopen weekend sneuvelden ruiten van het huis en de platen moeten verdere beschadigingen aan het huis voorkomen. De politie waarschuwde eerder dat vernieling van de woning ertoe kan leiden dat mogelijk sporen worden vernietigd.

Het meisje is inmiddels buiten levensgevaar, werd ook dinsdag bekend, maar haar toestand zou nog altijd zorgelijk zijn. De pleegouders, een 37-jarige man en vrouw uit Vlaardingen, zitten vast. Ze worden verdacht van onder meer poging tot doodslag en zware mishandeling.

Nike schrapt banen op hoofdkantoor in Hilversum, meldt Bloomberg

Nike

AMSTERDAM – Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft op het Europese hoofdkantoor in Hilversum banen geschrapt, als onderdeel van een meerjarig kostenbesparingsplan. Dat zeggen bronnen, die persbureau Bloomberg heeft gesproken.

Meer dan 2000 mensen werken op het Hilversumse hoofdkantoor. Het exacte aantal verdwenen banen is nog niet bekend. Bij het kantoor was woensdagochtend niemand bereikbaar voor commentaar.

Nike ontslaat ongeveer 2 procent van zijn wereldwijde personeelsbestand als onderdeel van een plan om 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) aan kosten te besparen. Op het wereldwijde Amerikaanse hoofdkantoor in Beaverton zijn ongeveer 750 medewerkers ontslagen. Ook Converse, een dochteronderneming van Nike in Boston, heeft medewerkers ontslagen.

Miljardenomzet

John Donahoe, topman van Nike, gaf in februari in een interne memo aan dat er banen gingen verdwijnen. De personeelsinkrimpingen in Noord-Amerika hebben kort daarna in twee fasen plaatsgevonden, terwijl in Europa de banen pas recentelijk zijn geschrapt door verschillen in lokale arbeidswetten.

Nike publiceert geen aparte financiële resultaten voor de Europese markt. Vorig jaar waren Europa, het Midden-Oosten en Afrika goed voor ongeveer 13,4 miljard dollar aan inkomsten voor Nike, ofwel ongeveer 26 procent van de wereldwijde verkopen.

Gemeente-politicus AfD, Heinrich Koch, in Mannheim gewond bij steekpartij

MANNHEIM – Een kandidaat voor de gemeenteraad van Mannheim van de radicaal-rechtse partij AfD is met een mes gestoken en gewond geraakt.

De politie heeft een verdachte aangehouden. Het slachtoffer is naar een ziekenhuis gebracht, maar is volgens plaatselijke media niet in levensgevaar.

De aanval vond dinsdagavond al plaats, maar is woensdag pas naar buiten gebracht. De AfD spreekt van een aanval door een links-extremist. Partijgenoot Malte Kaufmann, lid van de Bondsdag, schrijft op X dat Heinrich Koch gewond is geraakt. Hij zou drie personen hebben betrapt op het vernielen van posters van zijn partij. Een van die personen zou Koch vervolgens hebben gestoken.

Vrijdag werd in Mannheim een groepje rechtse anti-islamactivisten en een agent op een plein in dezelfde stad met een mes aangevallen. De agent overleed later aan zijn verwondingen. De verdachte, die uit Afghanistan afkomstig zou zijn, werd neergeschoten door de politie.

Wigchers Internationaal Transport breidt trailervloot uit met twintig nieuwe Kempf aluminium volume kippers

SCHOONOORD – Wigchers Internationaal Transport b.v. uit Schoonoord heeft dit voorjaar opnieuw twintig Kempf aluminium volume kippers besteld. Deze nieuwe opleggers zullen worden ingezet in de aankomende koren- en bietencampagne.

Wigchers heeft sinds 2010 een indrukwekkend aantal van 53 Kempf kipperopleggers aan hun vloot toegevoegd. Dit zijn vijftig aluminium volumekippers en drie geïsoleerde stalen wegenbouwkippers.

Deze recente investering benadrukt de langetermijnvisie van het bedrijf op kwaliteit en toont het vertrouwen in de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de Kempf-trailers.

Fahrzeugbau KEMPF GmbH, gevestigd in Bad Marienberg, is een toonaangevende producent van maatwerk voertuigconcepten sinds 1950. Kempf staat bekend om hun passie voor voertuigbouw en hun expertise die door jarenlange ervaring is opgebouwd.

“We willen de hele Wigchers-familie bedanken voor hun loyaliteit en vertrouwen in onze producten en hopen nog tientallen jaren met hen samen te werken”, aldus Henner Schäfer, woordvoerder van Kempf.

Wigchers Internationaal Transport b.v. beschikt over meer dan een eeuw ervaring in de transportsector en biedt een uitgebreid scala aan transportdiensten. Hun expertise beslaat onder andere transport voor de olie- en gasindustrie, wegenbouw (zoals asfalt en zand) en de agrarische sector. Daarnaast vervoeren ze diverse goederen zoals tuinhout, betonelementen, staalconstructies, ADR-goederen en machineonderdelen.

Hun veelzijdige wagenpark, dat bestaat uit open opleggers, semi-diepladers, huiftrailers, kooiapen, volumekippers, asfaltkippers, kraantrailers en kraantrucks, maakt hen een allround en flexibele transporteur waar klanten altijd op kunnen vertrouwen.

Ambitie COA: baan voor helft asielzoekers die mogen werken

COA

DEN HAAG – De helft van de asielzoekers die mogen werken, moet in 2026 ook daadwerkelijk een betaalde baan hebben. Dat is een nieuwe ambitie waar het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) woensdag mee naar buiten is gekomen. Volgens het COA is het streven haalbaar, mits onder meer de achterstand voor de inschrijving in de Basisregistratie Personen wordt weggewerkt, zodat asielzoekers sneller een burgerservicenummer kunnen krijgen.

Op de eigen website meldt het COA dat slechts 4 procent van de asielzoekers werkt. Het gaat hierbij om cijfers uit een rapport van april 2023. Een woordvoerder van het COA geeft aan dat er nu meer mag. Zo is de zogeheten 24 wekeneis, die inhield dat asielzoekers maar 24 van de 52 weken per jaar in Nederland mogen werken, geschrapt. “We zien dat mensen heel graag willen”, zegt de woordvoerder, die ook aangeeft dat het COA werkgevers, gemeenten en de landelijke overheid oproept om dit samen met de opvangorganisatie mogelijk te maken.

Om meer asielzoekers aan het werk te krijgen moet ook de aanvraag van een tewerkstellingsvergunning door werkgevers worden vereenvoudigd en moet de achterstand voor de inschrijving in de Basisregistratie Personen worden weggewerkt. Op dit moment wachten volgens het COA ongeveer 18.000 asielzoekers op een burgerservicenummer. Verder zou uitbreiding van de zogenoemde Meedoenbalies moeten helpen. Daar worden asielzoekers gekoppeld aan (vrijwilligers)werk.

Arbeidspotentieel benutten

Het COA pleit overigens al langer voor ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers omdat ze dan beter en sneller zouden integreren. Ook wijst het COA op de maatschappelijke meerwaarde. “We hebben nu en in de toekomst te maken met flinke tekorten op de arbeidsmarkt. Daarvoor worden nu veel arbeidsmigranten naar Nederland gehaald, terwijl wij het arbeidspotentieel van de nieuwkomers die er al zijn, zoals onze bewoners, ook goed kunnen benutten”, aldus bestuurslid Joeri Kapteijns.

“De ambitie is ambitieus, maar het is wel de richting waar we naartoe gaan, voor degenen wie dat past”, zegt de COA-woordvoerder. Daarbij eindigt het streven niet per 1 januari 2026, zegt hij verder. “Hier blijven we voor gaan.”

Andere knelpunten

De ambitie wordt genoemd in de Stand van de Uitvoering, die het COA aan de Tweede Kamer heeft aangeboden. Daarin worden ook verschillende andere knelpunten benoemd, zoals het aanhoudend tekort aan reguliere opvangplekken en het groeiende aantal alleenreizende jongeren en kinderen.

Minister: ruimte voor grootschalige woningbouw buiten Randstad

DEN HAAG – Voor grote woningbouwprojecten na 2030 kijkt het demissionaire kabinet naar zes gebieden in het noorden, oosten en zuiden van het land. Dat meldt woonminister Hugo de Jonge aan de Tweede Kamer.

Het is de bedoeling dat in de periode tot en met 2030 bijna een miljoen nieuwe woningen worden gebouwd. Maar dat zal niet voldoende zijn om het nijpende woningtekort structureel op te lossen, aldus De Jonge. Ook na 2030 zal nog stevig moeten worden doorgebouwd.

De ministeries van Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Infrastructuur hebben samen alvast in kaart gebracht welke regio’s het meest geschikt zijn voor grootschalige woningbouw. Het is nodig daar nu alvast over na te denken, aangezien de gemiddelde doorlooptijd van een woningbouwproject zo’n tien jaar bedraagt.

De omstandigheden bleken het gunstigst in Brabant, de driehoek Apeldoorn-Deventer-Zutphen, Twente, Limburg, Groningen en Friesland. Daarbij is gekeken naar onder meer bereikbaarheid, economische bedrijvigheid, en de mogelijke belasting van de natuur en waterkwaliteit.

Importwaarde Chinese elektrische auto’s dertien keer over de kop

BYD

DEN HAAG – De importwaarde van Chinese elektrische auto’s in Nederland lag vorig jaar dertien keer hoger dan een jaar eerder, blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal werd er voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s uit China geïmporteerd, maar slechts een derde blijft ook daadwerkelijk in Nederland. De rest wordt veelal doorgevoerd naar het buitenland.

Desondanks neemt het aandeel Chinese elektrische auto’s dat op de Nederlandse wegen te vinden is wel toe. Vorig jaar kwam 5,3 procent van de geïmporteerde hybride en elektrische auto’s voor de Nederlandse markt uit China, een jaar eerder was dat nog 1,4 procent. De toename van het aandeel heeft mede te maken met het feit dat Chinese elektrische auto’s veelal goedkoper zijn dan de auto’s van westerse concurrenten.

De Europese Commissie wilde daarom op 5 juni importheffingen op Chinese elektrische auto’s aankondigen om de eigen markt te beschermen, maar dat besluit is uitgesteld tot na de Europese verkiezingen die deze week plaatsvinden.

De voorgenomen importheffingen komen na een onderzoek van de Europese Commissie, dat vorig jaar oktober aangekondigd werd. De verwachting is dat het onderzoek nog maanden gaat duren, maar negen maanden na de start kunnen er wel voorlopige importheffingen ingevoerd worden.

Auto- en motorbranche zette drie procent meer om in eerste kwartaal

DEN HAAG – De auto- en motorbranche boekte over het eerste kwartaal van 2024 een omzetstijging van 3,3 procent. De grootste omzetstijging was in de deelmarkt gespecialiseerde reparaties (10,6 procent). De handel en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt, zag een omzetstijging van 3,8 procent. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In het eerste kwartaal van 2023 waren de omzetstijgingen hoger, door het wegwerken van openstaande orders en prijsstijgingen van onderdelen. De prijsstijgingen zijn nu niet meer zo hoog en de tekorten aan onderdelen zijn inmiddels weggewerkt. De prijzen van elektrische auto’s, ook die van elektrische occasions, gaan bovendien naar beneden. Dat de deelmarkt gespecialiseerde reparaties wel een hogere omzet heeft, heeft onder andere te maken met de veroudering van het wagenpark.

Ondernemersvertrouwen een stuk minder negatief

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -3,7 in het begin van het tweede kwartaal van 2024. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 was het ondernemersvertrouwen nog -21,5.

Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche een iets positiever beeld. In het begin van het tweede kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -6,0.

Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Nog steeds rond de 50 procent van de ondernemers zei aan het begin van tweede kwartaal van 2024 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dit is ongeveer evenveel als een kwartaal eerder.

Het aantal vacatures is aanhoudend hoog. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 waren er 8,6 duizend vacatures. Aan het einde van het vierde kwartaal van 2023 waren dit er 8,2 duizend.

Industrie verwacht dertig procent meer te investeren

DEN HAAG – Producenten verwachten in 2024 circa 30 procent meer te investeren in materiële vaste activa dan in 2023. Deze hoge verwachting heeft deels te maken met investeringen die al in 2023 in gebruik zouden zijn genomen, maar zijn uitgesteld tot 2024. Bijna een vijfde van de industriële investeringen zijn volgens de bedrijven gericht op verduurzaming en energiebesparing. Bij bedrijven actief in energievoorziening is dit zelfs ruim de helft. Dit meldt het CBS op basis van de voorjaarsenquête investeringsverwachtingen.

De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld tussen half januari en half mei 2024, met een enquête onder bedrijven met 10 of meer werkzame personen. Bedrijven in vijf bedrijfstakken hebben vragen beantwoord over de verwachte investeringen in materiële activa, zoals gebouwen, machines, vervoermiddelen of computers.

Energieleveranciers verwachten grootste stijging

Bedrijven in de energievoorziening zijn het positiefst gestemd en verwachten ruim een derde meer te investeren in 2024. Het gaat om bedrijven die handelen in elektriciteit, aardgas, stoom en gekoelde lucht, of die betrokken zijn bij de productie of distributie daarvan. Ook bedrijven die zich bezighouden met water en afvalbeheer verwachten een dergelijke investeringsgroei. Van de ondervraagde bedrijfstakken is de bouwnijverheid het somberst; bouwbedrijven voorzien een investeringskrimp van een derde ten opzichte van 2023.

Ten opzichte van 2023 verwacht de industrie ongeveer 30 procent meer te investeren. Vooral de branches elektrotechnische en machine-industrie (+60 procent), raffinaderijen en chemie (+48 procent) en textielindustrie (29 procent) verwachten volgend jaar meer te investeren. Bedrijven in de hout- en bouwmaterialenbranche en papier- en grafische industrie verwachten volgend jaar een kwart minder te investeren.

Meeste duurzame investeringen verwacht in energievoorziening

Bedrijven in de industrie verwachten gemiddeld een vijfde van hun investeringen in 2024 in te zetten voor duurzaamheid en energiebesparing. Bijna 6 procent van de verwachte investeringen heeft te maken met het verminderen van uitstoot, ruim 5 procent met energiebesparing (bijvoorbeeld isolatie of zonnepanelen). Bijna 5 procent hangt samen met circulair produceren (hergebruik van grondstoffen en afvalstoffen), en ruim 3 procent met digitale investeringen. Binnen de industrie verwacht de textiel-, kleding- en lederindustrie relatief de meeste investeringen gericht op duurzaamheid en energiebesparing; circa een derde van de totale investeringen en veelal gericht op energiebesparing en circulair produceren.

Van de vijf onderzochte bedrijfstakken is het percentage duurzame investeringen het hoogst in de energievoorziening, ongeveer 54 procent. Deze investeringen zijn vooral gericht op energiebesparing. Waterbedrijven en afvalbeheerbedrijven verwachten dat in 2024 circa 27 procent van hun investeringen duurzaam zijn. Hier speelt energiebesparing een grote rol, evenals circulair produceren. In de bouwnijverheid is een vijfde van de verwachte investeringen in 2024 gericht op duurzaamheid. Duurzame investeringen in deze bedrijfstak zijn veelal gericht op het reduceren van emissies.

Industrie grootste investeerder in 2022

Met ruim 10,4 miljard euro in 2022 deden grote bedrijven in de industrie de grootste investering in materiële vaste activa. Binnen de industrie waren raffinaderijen en de chemische industrie, met 3,1 miljard, de grootste investeerders. De voedings- en genotmiddelenindustrie was met 2,2 miljard de tweede grootste investeerder in 2022.

Grote bedrijven actief in de energievoorziening investeerden in 2022 voor circa 5,6 miljard euro in materiële vaste activa. Bedrijven in de delfstoffenwinning investeerden, met een half miljard, van de vijf onderzochte bedrijfstakken het minst in gebouwen, machines of andere vaste activa.

Vrachtwagen gekanteld op N201 [+foto’s]

SCHIPHOL-RIJK – Op de N201 is woensdagochtend een vrachtwagen gekanteld.

Het ongeval gebeurde vroeg in de ochtend, op het stuk tussen de Waterwolftunnel en de Cargo Entrance.

De chauffeur heeft eerst de vangrail aan de rechterkant aangereden, om vervolgens over de weg in de middenberm terecht te komen en over te kantelen.
Meerdere hulpdiensten kwamen ter plaatse.

De vrachtwagen is geladen met onder meer brood. Het is niet bekend of er iemand gewond is geraakt.

De vrachtwagen wordt op dit moment geborgen, de N201 is volledig dicht tussen de Waterwolftunnel en de Cargo Entrance.

KLM haalt volgens rapport Milieudefensie eigen klimaatdoelen niet

KLM

AMSTERDAM – KLM is een van de weinige luchtvaartbedrijven met een klimaatplan, maar de CO2-uitstoot van het bedrijf neemt er vooralsnog niet door af. Onderzoekers van Breda University of Applied Sciences stellen dat in een onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Ze becijferen dat de uitstoot van KLM niet daalt, maar met 6 procent zal stijgen tot 2030. Dat komt onder meer door beoogde groei van het aantal overstappers op Schiphol.

Die overstappers moeten vaak omvliegen en veroorzaken zo volgens het rapport veel meer CO2-uitstoot dan mensen die directe vluchten nemen. De strategie van KLM om juist meer overstappers via thuisbasis Schiphol te laten vliegen, is volgens de onderzoekers moeilijk te verenigen met de klimaatdoelen.

Volgens het rapport hebben slechts drie luchtvaartmaatschappijen wereldwijd een klimaatplan. Dat KLM daarbij hoort, vinden de onderzoekers op zich positief. Tegelijkertijd wil KLM de komende jaren groeien, net als het overkoepelende Air France-KLM. Om het klimaat te ontzien, wil de luchtvaartmaatschappij de uitstoot per ‘tonkilometer’ met 30 procent verminderd hebben in 2030. Volgens de onderzoekers gaat ook dat nog niet lukken. Ze stellen dat KLM met maatregelen die nu vaststaan nog maar tot de helft komt. Als ook voornemens die nog onzekerder zijn worden meegeteld, komt het bedrijf tot twee derde.

Miljardeninvesteringen

KLM zelf zegt de zorgen over klimaatverandering te delen en daarom “miljarden te investeren in een schonere en stillere vloot, alternatieve brandstoffen en elektrificatie van grondmateriaal”. Zulke maatregelen brengen het bedrijf “dichter bij onze doelstellingen”, reageert een woordvoerster. Het afschaffen van de hub-functie van Schiphol is volgens KLM geen oplossing. “Overstappers zullen via een andere luchthaven gaan reizen.”

De onderzoekers uit Breda becijferen dat overstappers nu 60 procent van het totale aantal passagiers vormen. Ze wijzen er verder op dat duurzame vliegtuigbrandstof de komende jaren schaars is en dat KLM doorgaans niet vooraan staat om nieuwe types vliegtuigen te kopen. Het brandstofgebruik van de toestellen is momenteel “erg gemiddeld”. Zou KLM hier ambitieuzer in zijn, dan zou dat het klimaatdoel volgens de onderzoekers ook dichterbij brengen.

Protestactie

Air France-KLM houdt woensdag een aandeelhoudersvergadering. Milieudefensie gaat daar met ruim honderd activistische aandeelhouders naartoe om kritische vragen te stellen.

Partijen dreigen Belastingplan te verwerpen om giftenaftrek

DEN HAAG – Christelijke partijen dreigen tegen het Belastingplan van de aanstaande coalitie te stemmen om de voorgenomen beperking van de giftenaftrek. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens het debat over de Voorjaarsnota, waarin ook veel over de financiële plannen van het aanstaande kabinet-Schoof werd gesproken.

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis noemt het “extreem uitkleden” van het belastingvoordeel bij giften aan goede doelen, kerken en andere instanties een “klap in het gezicht”. Als de maatregel inderdaad in de wet met daarin alle belastingwetten terechtkomt, “dan is de ChristenUnie-fractie genoodzaakt om tegen dat hele Belastingplan te stemmen”, aldus Grinwis. Een petitie die de ChristenUnie met andere organisaties startte om de aftrek te ‘redden’, is inmiddels 10.000 keer ondertekend.

Giften aan goede doelen zijn belastingaftrekbaar voor mensen (inkomensbelasting) en bedrijven die winstbelasting betalen. Het nieuwe kabinet wil deze regeling beperken, wat een lastenverzwaring van 200 miljoen euro voor gezinnen betekent volgens het Centraal Planbureau. Hoeveel de maatregelen voor bedrijven de schatkist moeten opleveren, is nog niet duidelijk. Evenmin is bekend hoe de versobering er precies uit zal zien. Dit zal door de nieuwe kabinetsploeg worden ingevuld.

Niet alleen Grinwis, maar ook CDA’er Inge van Dijk sprak harde woorden over het voornemen van de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB. Haar “samenlevings- en verenigingshart huilt”, zei Van Dijk in het debat. “Het Nederlandse geefgedrag is van oudsher sterk, maar we moeten het niet als vanzelfsprekend nemen dat mensen tijd, geld en andere middelen geven voor anderen.”

“U mag best weten: als SGP overwegen wij serieus, als deze maatregel daarin terechtkomt, om tegen het Belastingplan te stemmen”, zei ook SGP-Kamerlid André Flach. De vier partijen in de aanstaande coalitie hebben geen meerderheid in de Eerste Kamer. Steun van de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP zou weleens nodig kunnen zijn voor genoeg steun voor het Belastingplan.

Vooral NSC’er Eddy van Hijum kreeg kritische vragen over het voornemen van de nieuwe coalitie. Er zitten “pijnlijke concessies” in het akkoord van de vier partijen. Hij wijst ook op onderzoek van SEO Economisch Onderzoek dat de giftenaftrek dan wel doeltreffend is, omdat het geven stimuleert, maar niet doelmatig, “omdat er weinig extra wordt gegeven” als gevolg van het belastingvoordeel. Het is volgens Van Hijum ook logisch dat de formerende partijen kijken of een regeling “werkt zoals-ie zou moeten werken”.

Mercedes en Stellantis pauzeren bouw Europese batterijfabrieken

Automotive Cells Company

PARIJS – Batterijenfabrikant Automotive Cells Company (ACC), waar onder meer autofabrikanten Stellantis en Mercedes-Benz een belang in hebben, heeft de bouw van twee batterijfabrieken gepauzeerd.

Het was de bedoeling dat daar batterijen voor elektrische auto’s zouden worden gemaakt. Maar de vraag naar deze nog altijd dure voertuigen is de laatste tijd afgenomen.

ACC had plannen om drie batterijfabrieken in Europa te bouwen voor in totaal 7 miljard euro. De werkzaamheden zijn nu stilgelegd in Kaiserslautern, in het zuidwesten van Duitsland, en in Termoli, aan de oostkust van Italië. ACC moet nog een beslissing nemen wat het bedrijf gaat doen met de derde fabriek, in de Duitse deelstaat Saarland.

“We gaan ons investeringsplan aanpassen aan het tempo waarop Europa de overstap naar elektrische voertuigen maakt”, zei topman Carlos Tavares van Stellantis dinsdag. “Als de Europese markt sneller dan gepland overschakelt op elektrische voertuigen, zullen we sneller investeren. Als de Europese markt langzamer verschuift, dan zullen we langzamer investeren.”

ACC overweegt bovendien om goedkopere batterijen te produceren. Die geven Mercedes-Benz en Stellantis de mogelijkheid om goedkopere elektrische auto’s op de markt te brengen.

Ruime meerderheid Tweede Kamer stemt in met nieuwe Energiewet

Jetten

DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft met een ruime meerderheid ingestemd met de nieuwe Energiewet, die de regels op het gebied van elektriciteit en gas weer bij de tijd brengt.

De wet voorziet onder meer in betere bescherming van consumenten en meer mogelijkheden voor flexibel gebruik van het op veel plaatsen overvolle elektriciteitsnet.

Demissionair energieminister Rob Jetten is blij dat de wet is aangenomen. “Onze energievoorziening is niet meer te vergelijken met die van twintig jaar geleden, maar veel regelgeving stamt nog wel uit die tijd”, zegt hij. De nieuwe wet zorgt volgens de bewindsman voor de broodnodige modernisering, waardoor regels de overgang naar duurzame energie ondersteunen in plaats van tegenwerken.

De nieuwe wet geeft daarnaast de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer mogelijkheden om op te treden tegen oneerlijke praktijken van energieleveranciers. Er komt minder ruimte voor ‘kleine lettertjes’ in contracten en de bescherming van consumenten bij faillissement van een energiebedrijf wordt beter geregeld.

LAATSTE NIEUWS

Geen explosief aangetroffen in boegschroef van vrachtschip in Amsterdam

AMSTERDAM - In de boegschroef van een vrachtschip in de Amsterdamse haven is donderdagmiddag geen explosief aangetroffen. Dat meldt de politie na onderzoek van...