DEN HAAG – De websites van verschillende politieke partijen zijn donderdag niet of nauwelijks bereikbaar door zogeheten ddos-aanvallen. Het gaat vooralsnog om de sites van het CDA, PVV en FVD. Volgens een woordvoerder van het CDA had de partij in de ochtend last van een ddos-aanval, waarbij de server overspoeld wordt met aanvragen. Er kwamen er miljoenen tegelijkertijd uit het buitenland, zegt de woordvoerder. De CDA-website is nu wel bereikbaar. Die van PVV en FVD zijn nog uit de lucht.
De verantwoordelijkheid voor de aanvallen lijkt te zijn opgeëist door HackNet, een schimmige pro-Russische groep hackers. Die valt vaker sites aan in landen waar Rusland een conflict mee heeft, vaak in samenwerking met andere groepen hackers. “We gaan door met aanvallen op de websites van Nederland en hun partijen”, schrijft de groep op Telegram.
FVD-leider Thierry Baudet spreekt in een bericht op X van een “matrix attack”. “Hele team werkt overuren om de aanval af te slaan.” Met een schaterlachende emoji schrijft hij daarbij: “Russen?”
Bij een ddos-aanval wordt zo veel verkeer gestuurd naar een server, dat die de toestroom niet aankan. Dat gaat meestal via gekaapte apparaten. De server bezwijkt onder de druk, waardoor de website onbereikbaar wordt. Zulke aanvallen zijn zonder veel kennis uit te voeren, en kunnen ook online worden besteld. Voor een slachtoffer is zo’n ddos-aanval vervelend, maar de schade valt mee als de achterliggende systemen niet worden geraakt.
ERMELO – Go Ahead Eagles-eigenaar Kees Vierhouten is woensdagavond op 51-jarige leeftijd plotseling overleden aan een hartinfarct. “Geschokt en verbijsterd heeft Go Ahead Eagles dit nieuws vandaag ontvangen”, meldt de club uit Deventer.
“In de eerste plaats wil Go Ahead Eagles zijn vrouw Mirjam, en zijn kinderen Harm, Vin, Evi en Louise en alle andere nabestaanden veel steun wensen met dit heftige verlies”, staat in een bericht op de clubwebsite. “Op woensdag 12 juni kunnen alle supporters tussen 19.00 – 21.00 uur afscheid nemen van Kees Vierhouten op het Supportersplein.”
Vierhouten werd in 2022 grootaandeelhouder van de club uit Deventer, die zich afgelopen maand via de play-offs wist te plaatsen voor Europees voetbal. De ondernemer was met dierenwinkel Jumper in 2022 ook hoofdsponsor van Go Ahead.
BOEDAPEST – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft voor het eerst voorwaarden gesteld aan zijn steun voor de benoeming van demissionair premier Mark Rutte als NAVO-topman. Hongarije geldt als het belangrijkste overgebleven obstakel voor Rutte.
Orbán wil dat Rutte terugkomt op in zijn ogen vernederende uitspraken over Hongarije, zegt hij tegen de Hongaarse nieuwssite Mandiner. Maar hij wil ook de verzekering dat Hongarije niet hoeft deel te nemen aan NAVO-operaties tegen Rusland in Oekraïne.
Rutte is de favoriet van de meeste en belangrijkste NAVO-landen om Jens Stoltenberg op te volgen als secretaris-generaal. Maar Roemenië, dat president Klaus Iohannis als tegenkandidaat naar voren heeft geschoven, Slowakije en Hongarije steunen hem nog niet. Hongarije ziet liever dat Iohannis het wordt, zegt Orbán. Al toonde Hongarije zich in het verleden niet enthousiast over de Roemeen.
Militeir-politieke eis
Orbán, die in Hongarije over alles het laatste woord heeft, sprak zich tot dusver niet regelrecht uit tegen Rutte. Net als zijn uitgesproken minister van Buitenlandse Zaken beklaagde hij zich wel over eerdere kritische uitlatingen van Rutte over Hongarije. Het steekt vooral dat Rutte de dwarsligger eens toebeet dat die niet in de EU hoorde en in een ruzie over rechten voor seksuele minderheden dreigde Hongarije “op de knieën” te dwingen. Orbán “verwacht dat Rutte zich daarover uitspreekt”, zegt hij tegen Mandiner. Rutte zou duidelijk moeten maken dat hij Hongarije respecteert.
Maar Hongarije heeft ook een “militair-politieke” eis. De nieuwe NAVO-chef moet toezeggen dat lidstaat Hongarije niet hoeft mee te doen aan “militaire actie buiten NAVO-grondgebied”, en dan in het bijzonder in de oorlog in Oekraïne. Dat zijn NAVO-landen al niet verplicht, erkent Orbán. Maar hij wil dat Rutte dat ook “een politiek geaccepteerde opvatting” noemt.
NAVO-bronnen keken uit naar het moment dat Orbán voorwaarden voor zijn steun aan Rutte zou uitspreken. Dan zou daarover kunnen worden onderhandeld en overeenstemming worden bereikt, voorspelden ingewijden. Zo hield Hongarije de toetreding van Zweden lang tegen, maar stemde het land in na een deal over gevechtsvliegtuigen.
DUBAI – Turkish Airlines is van plan zelf onderdelen te gaan maken voor vliegtuigen, zoals stoelen en motoronderdelen, om zo minder afhankelijk te zijn van toeleveranciers en ook de Turkse luchtvaartindustrie te helpen groeien. Dat heeft voorzitter Ahmet Bolat gezegd op de jaarvergadering van luchtvaartbrancheorganisatie IATA in Dubai.
Deze week werd nog bekend dat Turkish Airlines in gesprek is met Boeing over een order voor 250 nieuwe vliegtuigen. Bij die deal zou ook de binnenlandse productie van onderdelen behoren. Turkish Airlines maakt al wel stoelen voor sommige vliegtuigen van Boeing en Airbus in dienst van de maatschappij, maar is nu van plan die productie op te voeren en daarbij ook stoelen te gaan verkopen aan andere maatschappijen voor gebruik in de business class.
Bolat zegt dat het voor iedereen gunstig zou zijn als er onderdelen in Turkije gemaakt worden. Het land kan volgens hem dan een betrouwbare toeleverancier aan de luchtvaart gaan worden. Dankzij het sterke herstel van de sector van de coronacrisis worden grote bestellingen geplaatst bij vliegtuigbouwers en ook toeleveranciers. Dat heeft geleid tot langere levertijden en gebrek aan bepaalde onderdelen.
Turkish Airlines begon ongeveer tien jaar geleden met een project voor eigen stoelenproductie. Dat is volgens Bolat nu “volwassen genoeg” om stoelen voor de businessclass te gaan maken voor de maatschappij. Grote leveranciers van stoelen en interieuren van vliegtuigen zijn met name het Franse Safran en het Amerikaanse Rockwell Collins.
Eind vorig jaar sloot Turkish Airlines nog een deal om meer dan tweehonderd vliegtuigen van Airbus te kopen.
GOIRLE – De vrouw die bijna twee weken geleden dood werd aangetroffen in haar woning in het Brabantse Goirle is vermoedelijk twee dagen voor de vondst van haar lichaam om het leven gebracht. Dat meldt de politie donderdag. Er is nog niemand aangehouden in de zaak.
Het lichaam van de 43-jarige vrouw werd op vrijdag 24 mei gevonden in haar woning aan het Wildpleintje. Volgens de politie is inmiddels vast komen te staan dat ze op woensdag 22 mei om 18.00 uur nog in leven was. Die avond reageerde ze na 21.00 uur niet meer op pogingen met haar in contact te komen. Daarom denkt de politie dat ze tussen die twee tijdstippen is vermoord.
Mensen uit Goirle en omgeving die camerabeelden hebben van deze drie uur, worden opgeroepen die te delen met de politie.
SCHIPHOL – Passagiersbegeleider Axxicom Airport Caddy zal eind 2024 drie nieuwe elektrische ambuliften in gebruik nemen. Na een eerdere succesvolle pilot vorig jaar heeft het bedrijf besloten een leasecontract af te sluiten in samenwerking met TCR Group voor drie e-SideBulls van de Oostenrijkse fabrikant Bulmor. Deze stap draagt opnieuw bij aan de ambitie van Axxicom Airport Caddy om het wagenpark in zijn geheel te verduurzamen en hiermee bij te dragen aan een duurzamere luchthaven.
Ambuliften of schaarwagens zijn speciale hoogladers om passagiers met een beperking aan boord te brengen van vliegtuigen die niet via een brug zijn aangesloten aan de terminal. Ze worden bemand door een bestuurder met bijrijder en in de cabine passen zeven passagiers. De nieuwe elektrische versie van de ambulift van Bulmor leidt tot een aanzienlijke co2-reductie gedurende de levensduur van het voertuig (tot wel 400.000 kg co2). De voertuigen zijn bovendien voorzien van HEPA-filtertechnologie die voor kwetsbare passagiers 99,9% van alle door de lucht verspreide virussen tegenhoudt.
Volledig elektrisch wagenpark
Axxicom heeft zich ten doel gesteld om zo snel mogelijk de volledige operatie op Schiphol met elektrische voertuigen af te handelen. Zo werden in 2022 tien diesel aangedreven passagiersbussen vervangen door elektrische Volkswagen E-Crafters.
Vincent Kas, Business Unit Directeur Axxicom Airport Caddy: “We hebben in 2023 succesvolle pilots uitgevoerd met de elektrisch aangedreven Bulmor en zijn trots dat we deze stap naar verdere verduurzaming op de luchthaven kunnen zetten. We kijken er naar uit om de E-SideBull aan het einde van dit jaar in onze operatie op te nemen.”
Voor de nieuwe liften heeft Axxicom Airport Caddy een leasecontract afgesloten met TCR Group, specialist op het gebied van grondondersteunende apparaten op luchthavens. CEO Tom Bellekens: “Axxicom Airport Caddy is een van de eerste grote spelers die deze Bulmors in gebruik neemt. We zijn er trots op dat TCR de komende jaren een bijdrage kan leveren aan de verduurzamingsambities van Axxicom en ondersteunen deze stap van harte, in lijn met de specifieke eisen die gelden voor de verduurzaming van de luchthaven.”
JERUZALEM – Het Israëlische leger (IDF) heeft in de Gazastrook een school gebombardeerd waar vluchtelingen verblijven. Het gebouw zou volgens het IDF door Hamas-strijders zijn gebruikt.
Bij de luchtaanval op de al Sardi-school in de wijk Nuseirat in centraal Gaza vielen volgens lokale media en de Palestijnse autoriteiten zeker 37 doden, onder wie vrouwen en kinderen. De school was door VN-organisatie UNRWA ingericht als tijdelijke opvangplaats voor mensen die ontheemd zijn door de oorlog. Op beelden van het Palestijnse persbureau WAFA is te zien dat vijf kinderlichamen bij een ziekenhuis worden binnengebracht.
Israël maakt zich sterk dat de school, waar volgens Al Jazeera duizenden vluchtelingen verbleven, werd gebruikt door Hamas-strijders die betrokken waren bij de aanval van 7 oktober vorig jaar. “De terroristen gebruikten de school als een civiele locatie en schuilplaats. Tijdens de aanval werden terroristen uitgeschakeld die van plan waren aanvallen uit te voeren tegen onze troepen in de nabije toekomst”, schrijft het Israëlische leger in een bericht op X.
Het leger zegt dat “vele stappen werden ondernomen om de kans op schade aan niet-betrokkenen te verminderen”.
DEN HAAG – Bijna de helft van alle Nederlanders vindt dat er weer grenscontroles tussen EU-landen moeten komen om immigratie te verminderen. Het Kieskompas concludeert dat na het analyseren van ruim 51.000 antwoorden die rond de Europese verkiezingen in de stemhulp zijn ingevuld. Een van de stellingen was: “Om immigratie te verminderen, moeten er weer grenscontroles tussen EU-landen komen”.
In Drenthe zijn de meeste inwoners voor het invoeren van grenscontroles (bijna 60 procent). Ook in Overijssel, Noord-Holland en Friesland is de meerderheid voorstander.
De mening over het invoeren van grenscontroles hangt sterk af van iemands opleidingsniveau en leeftijd. 67 procent van de Nederlanders met een praktische opleiding vindt dat er weer grenscontroles moeten komen tussen EU-landen. Onder mensen met een hbo- of wo-diploma is dit 27 procent. Ruim de helft van alle 65-plussers vindt dat er meer grenscontroles moeten komen tegenover een derde van de volwassenen tot 34 jaar.
Ook is er een sterke samenhang met stemgedrag. Negen op de tien mensen die van plan zijn op de PVV of Forum voor Democratie te stemmen, zijn voor het invoeren van grenscontroles. Stemmers van Volt, GroenLinks/PvdA en D66 zijn juist bijna allemaal tegen.
PARDUBICE – In de Tsjechische plaats Pardubice zijn zeker vier doden en 23 gewonden gevallen toen een passagierstrein op weg naar Oekraïne frontaal botste op een goederentrein. Dat melden Tsjechische media op gezag van de hulpdiensten.
Het ongeval gebeurde iets na 23.00 uur toen een sneltrein op weg naar de Oekraïense grensplaats Tsjop in botsing kwam met een goederentrein die uit de tegenovergestelde richting kwam. De passagierstrein had meer dan driehonderd passagiers aan boord, onder wie veel buitenlanders.
Volgens de brandweer zijn er tientallen gewonden, onder wie kinderen. Sommigen zijn er ernstig aan toe, bericht nieuwssite ČT24. Minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan gaat samen met minister van Transport Martin Kupka naar de plaats van het ongeval.
❗️At least 4 people died as a result of a collision between a passenger train heading to Ukraine and a freight train, Czech media
The tragedy happened at Pardubice station (Czech Republic) with a train that left Prague in the direction of Chop.
— Malinda 🇺🇸🇺🇦🇵🇱🇨🇦🇮🇹🇦🇺🇬🇧🇬🇪🇩🇪🇸🇪 (@TreasChest) June 6, 2024
Tragická událost v Pardubicích: Včera večer se srazil nákladní vlak s rychlíkem. 4 lidé zemřeli a 23 jich bylo zraněno.
Vyjadřujeme upřímnou soustrast pozůstalým a přejeme brzké uzdravení všem zraněným. Na místě nehody zasahovaly všechny složky IZS a probíhá vyšetřování příčin. pic.twitter.com/e05avgMmk4
AMSTERDAM – In Amsterdam Sloten staan donderdagochtend flinke files door een kapotte vrachtwagen op de Laan van Vlaanderen. De vrachtwagen blokkeert grotendeels de kruising met de Anderlechtlaan.
Vanuit de richting van de de A4 staat het verkeer muurvast en staat een flinke file.
Medewerkers van het GVB zijn ter plaatse omdat de bussen er ook niet langs kunnen. Zij proberen het verkeer nog enigszins langs de vrachtwagen te begeleiden.
Hoe lang de vrachtwagen er nog zal staan is niet bekend. Een bergingsbedrijf was rond 09:30 uur nog niet ter plaatse.
TNO heeft een methode ontwikkeld om maritiem verkeer dat zich in de buurt van de onderzeese infrastructuur bevindt automatisch te detecteren. Door niet in gebruik zijnde glasvezels in glasvezelkabels, ook wel dark fibers genoemd, als sensor te gebruiken kunnen trillingen van bijvoorbeeld schepen worden opgevangen en gelokaliseerd. TNO heeft de methode inmiddels succesvol getest. Met behulp van de methode kan een groot gebied langs bijvoorbeeld kabels en pijpleidingen worden gemonitord om schade, al dan niet opzettelijk toegebracht, te voorkomen.
Kwetsbare infrastructuur
Onze offshore kabel- en pijpleidinginfrastructuur groeit gestaag om te voldoen aan onze vraag naar energie en communicatie. We worden steeds afhankelijker van deze infrastructuur, terwijl recente gebeurtenissen aantonen hoe kwetsbaar deze is. Schade aan kabels en pijpleidingen kan een ernstige bedreiging vormen voor de informatie-en energievoorziening en dus ons dagelijks leven. Momenteel ontbreken adequate systemen om deze infrastructuur goed te monitoren en te beveiligen. Onder water zijn we als het ware doof en blind.
Succesvol getest bij windmolenparkkabel en telecommunicatiekabel
Deskundigen met geofysische expertise (o.a. detectie van aardbevingen) van de Geologische Dienst Nederland (onderdeel van TNO), hebben met succes in de Noordzee testen gedaan om maritiem verkeer te detecteren in de buurt van deze kabels. Door een kabel van een windmolenpark en een telecommunicatiekabel naar het Verenigd Koninkrijk (meer dan 100 km lang) als sensor te gebruiken, werden trillingsdata verkregen en maritiem verkeer in de buurt van deze kabels gedetecteerd en gelokaliseerd.
Gebruik van laserlicht
Een apparaat (een DAS interrogator) dat gekoppeld wordt aan het uiteinde van de kabels (op land), detecteert over zeer lange afstanden door middel van laserlicht trillingen langs de gehele kabel. Deze trillingen kunnen worden veroorzaakt door aardbevingen, omgevingsgeluid, oceaangolven of zelfs het geluid van zeezoogdieren, maar ook door maritiem verkeer. Door de data met een algoritme te bewerken is het mogelijk maritiem verkeer te detecteren en te lokaliseren.
Ter verificatie van de resultaten werd data van het automatic identification system (AIS) gebruikt. Bij een mismatch tussen deze gegevens zouden de trillingen veroorzaakt kunnen worden door een bron buiten het bereik van AIS of door een bron die zijn AIS uit heeft staan (al dan niet opzettelijk). Zeker in het laatste geval kan automatisch een vroegtijdige waarschuwing naar de eigenaar van de infrastructuur en betreffende autoriteiten verstuurd worden om hen te informeren over verdacht verkeer.
Methode ontwikkeld door geologen en geofysici
Traditioneel richten geofysici van de Geologische Dienst Nederland zich op het verwerven en verwerken van gegevens om de ondergrond te karakteriseren, ondergrondse processen te monitoren en seismische activiteit te volgen.
Vincent Vandeweijer, geoloog en geofysicus van de Geologische Dienst Nederland: “In ons vakgebied gebruiken we deze dark fibers onder andere om aardbevingen te detecteren en te lokaliseren. We vroegen ons naar aanleiding van de aanslag op de Nordstream pijpleidingen af of we met onze aanpak ook schepen konden detecteren die zich in de buurt bevinden van infrastructuur op of net onder de zeebodem. Onze testen wezen uit dat dit inderdaad het geval is. Door middel van dark fibers bleken we in staat om scheepsbewegingen rond zeekabels in kaart te brengen. Deze techniek kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid in de Noordzee.”
ROTTERDAM – Op dinsdag 4 juni heeft de Douane tijdens een controle in de Rotterdamse haven een partij van ruim 6 miljoen illegale sigaretten onderschept.
De Douane trof de partij aan na een controle op basis van een risicoselectie. De sigaretten zijn in beslag genomen en na onderzoek van het Combiteam Smoke vernietigd.
Ruim 6 miljoen illegale sigaretten
Tijdens de controle troffen Douaniers ruim zes miljoen illegale sigaretten aan. Het ging om zogenoemde ‘illicit whites’. Dit zijn sigaretten die buiten de EU in bepaalde markten zijn toegestaan, maar hier niet als legitiem merk erkend worden. Mochten de sigaretten uiteindelijk op de Nederlandse markt terecht zijn gekomen, was de staat bijna 2,5 miljoen euro aan accijns misgelopen.
Samenwerken in de strijd tegen illegale tabakshandel
De Douane voert samen met de FIOD en het Openbaar Ministerie (OM) een strijd tegen de illegale handel in tabaksproducten. Het Combiteam Smoke is het samenwerkingsverband waarin wij dit doen.
Toezicht op accijnsgoederen
Accijns is een zogenoemde indirecte belasting op de verkoop of het gebruik van bepaalde goederen. In Nederland moet accijns betaald worden over bijvoorbeeld tabak, alcohol en brandstoffen (minerale oliën). De Douane is verantwoordelijk voor het innen van deze belasting en draagt deze af aan de Staat.
Ook houdt de Douane toezicht op accijnsgoederen. Van de opbrengst van deze en andere belastingen betaalt de overheid belangrijke zaken. Denk aan scholen, ziekenhuizen, maar ook veiligheidsdiensten als politie en brandweer.
DEN HAAG – VVD-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen Malik Azmani heeft tijdens het laatste verkiezingsdebat flinke kritiek gekregen op de asiel- en migratieplannen van het kabinet in wording, waar de VVD deel van gaat uitmaken. Terwijl de VVD in Europa voor het migratiepact heeft gestemd, keert de VVD in Nederland zich van de Europese Unie af, wierp D66-lijsttrekker Gerben-Jan Gerbrandy hem voor de voeten.
In het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB staat dat de politiek omstreden spreidingswet wordt ingetrokken. Die wet moet zorgen voor een eerlijke verdeling van asielzoekers over Nederland. Onbegrijpelijk, vindt Gerbrandy. Ook Bas Eickhout, lijsttrekker voor GroenLinks-PvdA, vindt dat een slechte zaak. De EU gaat nu juist wél spreiden.
Gerbrandy verweet de VVD daarnaast dat die een opt-out voor Nederland wil, waarmee Nederland niet meer gehouden zou zijn aan Europese migratieregels. Dat is ook in het hoofdlijnenakkoord van de vier toekomstige coalitiepartijen vastgelegd. Co-lijsttrekker Anna Strolenberg van Volt noemt het “kwalijk” dat aan een opt-out wordt gedacht. In haar ogen worden landen daarmee tegen elkaar opgezet. “We moeten het samen gaan doen.”
Zo’n opt-out is “niet voor morgen”, erkende Azmani. Dat kan pas bij een wijziging van het EU-verdrag, een loodzware en hachelijke procedure waarin een regering of parlement van één lidstaat al een blokkade kan opwerpen.
Ook PVV-lijsttrekker Sebastiaan Stöteler verwacht dat het nog wel een tijd zal duren voordat er over een verdragswijziging kan worden onderhandeld. “Maar op dat moment kun je alles op tafel leggen en kun je alles uit onderhandelen. Die regeringsleiders raken daar niet van in de war. Die zien prima dat dit voor Nederland een heel belangrijk punt is.”
Volgens de VVD’er geeft het Nederlandse pleidooi voor een opt-out “juist extra druk” om alle EU-lidstaten zich aan de gemaakte afspraken te laten houden.
WESTERWOLDE – De gemeenteraad van Westerwolde is het niet eens met een voorstel van de lokale PVV en Ecologisch Alternatief om het boetebedrag dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) aan de gemeente betaalt, te verdelen onder de inwoners. Het COA krijgt elke dag dat er meer dan 2000 asielzoekers in het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven een dwangsom van 15.000 euro met een maximum van 1,5 miljoen euro.
Volgens waarnemend burgemeester Leendert Klaassen van Westerwolde wordt het maximale boetebedrag volgende week dinsdag bereikt. Het college wil het geld besteden aan centrumontwikkeling van Ter Apel, door het imago en de infrastructuur van het dorp te verbeteren. Bij die plannen zijn de belangen van de ondernemers volgens Klaassen “in beeld”. Zij zijn de dupe van het aanmeldcentrum door de geleden imagoschade aan het dorp. Volgens een ondernemer die tijdens de vergadering sprak, mijden klanten Ter Apel onder meer omdat zij zich er onveilig voelen.
Maar de PVV en Ecologisch Alternatief kwamen dus met het idee om de inwoners van Westerwolde met het geld tegemoet te komen, omdat de gemeente volgens hen de duurste is wat betreft de onroerendezaakbelasting en afvalstoffen- en rioolheffingen. Volgens de indieners zouden alle huishoudens dan zo’n 132 euro krijgen. Maar de andere fracties uit de raad, waaronder GroenLinks, CDA, VVD en Lijst Hemmen, bleken het geen goed idee te vinden en wachten liever het uitgewerkte bestemmingsplan van het college af.
Vraagtekens
VVD-fractievoorzitter Klaas Buigel plaatste “vraagtekens bij de juridische houdbaarheid” van het plan van PVV en Ecologisch Alternatief. Ook Wilt Meendering van het CDA zag veel “haken en ogen” bij het voorstel. Herma Hemmen voelde “ongemak” bij het plan, omdat het geld volgens haar onder meer besteed moet worden aan de ondernemers die de pineut zijn van het aanmeldcentrum.
Het ging tijdens de raadsvergadering ook over hoe het nu verder moet met de rechterlijke uitspraak dat er in het aanmeldcentrum niet meer dan 2000 mensen mogen verblijven. Dat het instrument van de dwangsom “niet goed” heeft gewerkt, betekent volgens burgemeester Klaassen niet dat de uitspraak ineens ongeldig is. Hij meldt dat de gemeente een bestuurlijk overleg gaat voeren met het COA. Het orgaan zegt met voorstellen te komen om de aantallen in Ter Apel terug te dringen. Wel gaat de gemeente ook nog verder via de juridische weg.
UTRECHT - Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Orion zorgen de komende jaren voor het onderhoud en de vernieuwing van tientallen sluizen, bruggen en waterreguleringswerken in de...