STOCKHOLM – Erinion, een nieuw bedrijf dat volledig in handen is van Scania, kondigt vandaag de officiële lancering van het merk aan.
Erinion, opgericht door Scania, levert kant-en-klare laadoplossingen voor depots en bestemmingen, die zorgen voor een naadloos en efficiënt elektrificatieproces voor wagenparken van zware voertuigen.
De markt voor elektrische vrachtwagens groeit snel door de vooruitgang in batterijtechnologie, strengere regelgeving en een focus op duurzaamheid. Bedrijven die overstappen op elektrificatie worden geconfronteerd met uitdagingen zoals hoge opstartkosten, onrust over de actieradius, lange oplaadtijden en onzekerheden over de totale eigendomskosten (TCO). Erinion pakt deze uitdagingen aan met doelgerichte, efficiënte en betrouwbare laadoplossingen en biedt een end-to-end partnerschap voor klanten.
Tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens
Erinion richt zich op een groeiende markt en de 40.000 geplande laadpaalinstallaties tegen 2030 zullen een aanzienlijke deuk slaan in de verwachte behoefte van Europa aan 240.000-265.000 laadpunten op opslagplaatsen en bestemmingen voor de naar schatting 230.000 elektrische vrachtwagens. Tot 90 procent van de energie voor elektrische vrachtwagens zal worden opgeladen op deze laadpunten, afhankelijk van de toepassing (langeafstands-, regionaal of stedelijk vervoer). De hubs omvatten depots, terminals of centra vanwaar de voertuigen vertrekken en waar ze naar terugkeren.
Bewezen klantwaarde
Met laadinfrastructuur op vooraf gedefinieerde locaties zorgt Erinion voor voorspelbare laadschema’s, verhoogde uptime, maximale operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Erinion’s benadering van opladen heeft al aanzienlijke waarde opgeleverd voor haar klanten. Door op maat gemaakte oplossingen te implementeren, is Erinion in staat geweest om de investeringsbehoefte tot 50% te verminderen en operationele besparingen tot 15.000 euro per vrachtwagen per jaar mogelijk te maken.
“De overstap naar elektrificatie vereist van onze klanten dat ze een systeemperspectief aannemen, wat betekent dat ze nieuwe operationele strategieën moeten omarmen,” zegt Jonas Hernlund CEO van Erinion.
“Met Erinion bieden we een complete oplossing die de overgang naar elektrische voertuigen vereenvoudigt, zodat onze klanten zich kunnen richten op hun kernactiviteiten terwijl wij zorgen voor de laadinfrastructuur.”
Universele compatibiliteit
Erinion biedt oplossingen op maat voor een groot aantal klantsegmenten, waaronder transportinkopers (1PL), transportoperators (2PL), logistieke operators (3/4PL) en vastgoedontwikkelaars/eigenaars. De merkonafhankelijke aanpak zorgt ervoor dat alle soorten bedrijven, ongeacht het merk voertuig, kunnen profiteren van de laadinfrastructuur en operationele diensten van Erinion. Deze inclusieve strategie maakt het speelveld voor alle klanten gelijk, bevordert een bredere acceptatie van elektrische voertuigen en versnelt de overgang naar een toekomstig systeem.
Ervaren leiderschap en divers talent
Erinion profiteert van een team met diepgaande branchekennis, gebaseerd op hun ervaring bij Scania. Dit zorgt voor een naadloze overdracht van branche-expertise en maakt de weg vrij voor innovatieve oplossingen. CEO Jonas Hernlund, voorheen Chief Commercial Officer bij Einride, brengt een decennium aan succes mee vanuit verschillende leidinggevende functies bij Google.
Als aanvulling op deze sterke basis heeft Erinion strategisch toptalent aangetrokken van toonaangevende tech- en innovatiebedrijven zoals Tesla, Google en Spotify. Dit diverse team combineert kennis van de industrie met geavanceerde vaardigheden in het opschalen van bedrijven en het bouwen van sterke merken, waarmee Erinion zich positioneert voor snelle wereldwijde expansie.
AMSTERDAM – Het aantal registraties van lichte bedrijfswagens voor dit jaar is een kwart hoger dan vorig jaar, 37.172 registraties versus 29.793 registraties in 2023. Deze forse toename komt door de invoering van zero-emissiezones in combinatie met de BPM-invoering op conventionele bestelwagens, die beiden per 1 januari 2025 ingaan.
Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens dit jaar. RAI Vereniging is bezorgd over de keuringscapaciteit van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) om bestelwagens tijdig te keuren en de mogelijke marktverstoring die de vraag teweegbrengt.
De zorg is of de RDW de voertuigen die ondernemers in 2024 bestellen nog dit jaar kan keuren. Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers BPM moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden.
Recente bevindingen over de marktvraag ondersteunen deze zorgen. De S&P-prognose gaat uit van een stijging van 11 procent. Dat is in totaal 78.000 voertuigen voor dit jaar. Maar het aantal registraties loopt nu al vooruit op deze prognose. Dit wordt verder bevestigd door de leden van RAI-vereniging, die de sterke stijging in de praktijk ervaren en ook een sterke stijging verwachten in het aantal extra bestelwagens dat dit jaar wordt aangeboden bij de RDW- keuringsstations.
Marktverstoring en trage overgang naar elektrificatie
De gelijktijdige introductie van de BPM voor bestelwagens en de ZE-zones zorgen voor marktverstoring. Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen. De Monitor Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging onthulde eerder al een trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken.
Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken. In aanloop naar het nieuwe beleid bestaat het totale elektrische wagenpark nu uit 28.857 elektrische bestelwagens, dat is 2,6 procent van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.
Oproep voor zekerheid en garanties
RAI Vereniging roept de overheid op om garanties te bieden met betrekking tot de keuringscapaciteit van de RDW om deze voertuigen in 2024 te keuren. Geef zekerheid aan de MKB-carrosseriebouwers, die alle bestel- en vrachtwagens afbouwen naar de wensen van de klant.
Er moeten voldoende middelen én personeel beschikbaar gesteld worden door de overheid voor de RDW, zodat alle voertuigen die voor 1 januari 2025 gereed zijn, nog dit jaar van een kenteken kunnen worden voorzien. Bij voertuigen die vanaf 1 januari 2025 worden gekeurd, lopen ondernemers de BPM-vrijstelling mis en krijgen geen toegang tot ZE-zones.
Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.
WEERT – Dinsdagochtend rond 7.00 uur werden de hulpdiensten gealarmeerd vanwege een verkeersongeval op de Suffolkweg Zuid (N564) in Weert. Tussen de spoorbrug en Sluis 16 botsten een auto en een vrachtwagen op elkaar.
Volgens getuigen reed de auto van Weert richting Budel-Dorplein en kwam daarbij deels op de verkeerde weghelft terecht.
De vrachtwagenchauffeur, die uit de tegenovergestelde richting kwam, kon een aanrijding niet meer voorkomen en belandde met zijn vrachtwagen in de naastgelegen greppel.
De bestuurder van de auto raakte lichtgewond en werd ter plaatse onderzocht door ambulancepersoneel. De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd en kwam met de schrik vrij.
De brandweer was aanwezig om de situatie veilig te stellen en het wegdek te reinigen.
De Suffolkweg Zuid moest worden afgesloten voor het verkeer. Als gevolg van het ongeval is er momenteel sprake van verkeershinder op deze weg en omliggende wegen.
KOOTWIJKERBROEK – Het 16-jarige meisje dat in de nacht van vrijdag op zaterdag is aangereden in het Gelderse Kootwijkerbroek is aan haar verwondingen overleden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door het Reformatorisch Dagblad.
Het ongeval was op de kruising van de Garderbroekerweg met de Kapweg. Het meisje zat op de fiets toen ze werd aangereden en raakte zwaargewond. De bestuurder van de auto reed door.
In de loop van zaterdag werd de bestuurder na een oproep van de politie gevonden. De 27-jarige man zat zaterdag in voorlopige hechtenis. Het is niet bekend of hij nog vastzit.
AMSTERDAM – Dionne Stax en dj Steven Jansen krijgen een kindje. Dat laat het koppel op Instagram weten. Het is het eerste kind voor het stel.
Ze delen een foto waarop de echo’s te zien zijn en een rompertje met de tekst ‘Keep calm, my dad’s a dj’. “Coming soon”, staat ook bij de foto.
De 39-jarige presentatrice en de 31-jarige Jansen, bekend van het dj-duo Lucas & Steve, waren in 2020 allebei te zien in het AVROTROS-programma De 3 Sterren Camping. Niet veel later maakten ze bekend een relatie te hebben.
DEN HAAG – De formerende partijen hebben bijna twee weken nadat Dick Schoof als kandidaat-premier is gepresenteerd nog geen overeenkomst over de verdeling van de resterende kabinetsposten. Maandag na afloop van de gesprekken hierover wilden partijleiders en de aankomend minister-president daar niets over zeggen. Meerdere Haagse bronnen zeggen dat de ministersposten al zijn verdeeld en dat de gesprekken nu gaan over de staatssecretariaten.
Het is ongebruikelijk dat het weken duurt om de kabinetsposten te verdelen. Betrokkenen zeggen dat het proces stroperig verloopt, maar zien niet gebeuren dat de formatie hierop klapt.
Nadat is bepaald welke partij welke vacature mag vervullen, kunnen zij potentiële ministers en staatssecretarissen voor gaan dragen. Die zullen vervolgens worden doorgelicht door de AIVD. Partijen hebben vooraf al contact gelegd met kandidaten die zij op het oog hebben. Coalitiebronnen hopen dat het kabinet voor 27 juni is geïnstalleerd. Op die dag is namelijk een Europese top. Dat zou een goede gelegenheid zijn voor de pas aangestelde premier Dick Schoof om zich voor te stellen aan zijn collega-regeringsleiders.
Voor die tijd zullen de hoorzittingen van nieuwe kabinetsleden plaats moeten vinden. Alle ministers en staatssecretarissen behalve de premier zullen dan twee tot drie uur worden ondervraagd door de Tweede Kamer.
BRUSSEL – Het Europees Parlement heeft de voorlopige verkiezingsuitslag van Nederland maandag urenlang onjuist vermeld.
GroenLinks-PvdA zou volgens de officiële website van het EU-parlement op negen zetels uitkomen en BBB op één. Maar zij krijgen er volgens de voorlopige uitslag van de ANP-verkiezingsdienst acht en twee.
Het Europees Parlement krijgt de cijfers over de Europese verkiezingen van de afgelopen dagen van het onderzoeks- en communicatiebedrijf Verian, dat ze voor alle EU-lidstaten samenbrengt en verwerkt.
Halverwege de middag corrigeerde Verian de zetelverdeling, die nu wel strookt met de voorlopige Nederlandse uitslag. Het bedrijf verstrekt vooralsnog geen uitleg over wat er is misgegaan.
UTRECHT – Vakbond FNV heeft een akkoord bereikt met DSV Solutions voor een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Er is met de wereldwijde leverancier van transport- en logistieke diensten een aanzienlijke loonsverhoging afgesproken en een verbeterde reiskostenvergoeding. De nieuwe cao heeft een looptijd van twee jaar en gaat met terugwerkende kracht in op 1 april 2024 en eindigt op 1 april 2026.
“Uiteraard is het laatste woord aan onze leden. Zij gaan stemmen over deze nieuwe cao. Maar we leggen dit cao-voorstel met een positief advies aan ze voor”, zegt Menno Janssen, bestuurder FNV Transport en Logistiek. “Ik denk dat we trots kunnen zijn op dit resultaat.”
Loonontwikkeling
Een belangrijk onderdeel van de cao is dat de lonen en loonschalen in verschillende fases worden verhoogd. Per 1 juli 2024 zullen de lonen met 5,25% stijgen. Op 1 juli 2025 komt daar nog eens 2% bij en per 1 december 2025 worden de lonen opnieuw met 2% verhoogd. Daarnaast worden vanaf 1 juli 2024 de minimum- en maximumgrenzen van de verschillende loonschalen verhoogd.
Reiskostenvergoeding
De reiskostenvergoeding is per kilometer al eerder verhoogd naar €0,23. Deze vergoeding zal ook in de nieuwe cao blijven gelden.
Toelichting en resultaat
Janssen legt uit dat de vakbond erin is geslaagd om alle verslechteringen die DSV had voorgesteld, zoals veranderingen in de doorbetaling bij ziekte, van tafel te krijgen. “Hoewel niet alle looneisen volledig zijn ingewilligd, is de overeengekomen salarisverhoging vergelijkbaar met afspraken bij andere bedrijven”, licht Janssen toe. Hij benadrukt dat dit een sterk akkoord is en dat FNV hiermee een goede deal heeft weten te sluiten.
Locatiebezoek
In de komende dagen zal FNV verschillende DSV-locaties bezoeken om met de werknemers in gesprek te gaan over het akkoord en eventuele vragen te beantwoorden.
EINDHOVEN – DAF Trucks bouwt dit jaar 75 jaar vrachtwagens. Een mijlpaal uit een lange rij hoogtepunten, gedreven door innovaties, revolutionaire technologieën en slimme ontwerpen. Diezelfde bouwstenen vormen het fundament voor de jongste generatie DAF trucks, die daardoor net zoals hun voorgangers in hun tijd, de benchmark zijn op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.
De basis voor DAF wordt gelegd in 1928. In de eerste jaren kent Eindhoven de onderneming als ‘Van Doorne’s Machinefabriek’. Als Hub en Wim begin jaren dertig aanhangwagens op de markt brengen, worden de eerste contouren van het huidige DAF zichtbaar. In tegenstelling tot wat gangbaar is, zijn de chassis niet geklonken maar gelast – en daarmee een stuk lichter dan gebruikelijk. Het succes is groot. De machinefabriek verlegt zijn focus en gaat verder als Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek; kortweg DAF.
De eerste vrachtwagen
Als tijdens de wederopbouw van Europa de vraag naar transport explosief groeit, schakelt DAF snel op. Er wordt een productielijn voor aanhangers en opleggers ingericht en tegelijk nemen de voorbereidingen voor een truckfabriek concrete vorm aan.
In de loop van 1949 wordt de A30 onthuld. Het is een 3-tons vrachtwagen die vooral bedoeld is voor de vaderlandse markt. De grille wordt gekenmerkt door zeven verchroomde strepen.
Verankerd in het straatbeeld
Al een paar maanden later rolt het eerste exemplaar de fabriek uit – al snel gevolgd door de A50 (5 ton) en de A60 (6 ton) voor het zwaardere werk. Een bestelwagen – de 1-tons A10 – ziet in 1950 het levenslicht. Als afgeleide hiervan volgt zelfs een pick-up; de A107. Het aantal modellen neemt vervolgens ras toe, met onder meer speciale chassis voor kippers en vuilniswagens én een serie militaire voertuigen. DAF ontwikkelt zich in korte tijd uit tot een truckmerk dat niet meer weg te denken is uit het straatbeeld.
Overigens komen alle vrachtwagens dan alleen nog als chassis-met-motor-en-grille van de band. De bouw van cabines wordt overgelaten aan carrosseriebouwers. Dat verandert in 1953, als DAF begint met de montage van eigen cabines. In 1955 viert de fabriek de productie van het 10.000e chassis. Een feest dat extra luister wordt bijgezet door een order van het Nederlandse leger voor 3.600 voertuigen. Vlak daarna begint DAF ook met het ontwikkelen en bouwen van eigen (diesel)motoren. DAF zal de eerste zijn die – voor extra vermogen en een hogere efficiëntie – een turbocompressor op zijn krachtbronnen monteert.
Internationaal transport
In 1957 presenteert DAF de DO; een karakteristiek getekende truck met een speciaal voor deze serie ontwikkelde 10-tons achteras. Het maakt van de DO een truck die bij uitstek geschikt is voor zowel het zware als het internationale transport, dat aan een voorzichtige opmars is begonnen. De tweede generatie van de DO kan zelfs worden voorzien van een provisorisch bed – een noviteit.
Begin jaren zestig verrast de Nederlandse truckbouwer opnieuw, ditmaal met de DAF 2600. Een truck die meer nog dan de DO, gericht is op het internationale transport. De cabine is revolutionair. De hoekige vorm maximaliseert de leefruimte – en daarmee het comfort – van de chauffeur, die soms wekenlang van huis is. De cabine biedt plaats aan een vast bed en er is zelfs een bovenbed beschikbaar. De grote ruiten zorgen voor licht én een ongekend zicht rondom, wat bijdraagt aan de veiligheid. De 2600-serie gaat de boeken in als ‘de moeder van het internationale transport’.
Trendsetter
In 1970 brengt DAF de F1600 – F2200 serie. De voertuigen zijn voorzien van een kantelcabine, waarmee DAF een van de eerste is. De voordelen van de kantelcabine zijn enorm. De monteur kan veel makkelijker – en dus beter en sneller – onderhoud uitvoeren terwijl de chauffeur een veel stillere werkplek krijgt omdat de motor ingekapseld is door de cabine.
De revolutionaire 2600 maakt in 1973 plaats voor de volledig nieuwe 2800 (en later 3300 en 3600). Deze heeft niet één maar zelfs twee bedden en is dankzij zijn enorme comfort meteen dé truck voor de lange afstand. Ook lanceert DAF als eerste truckfabrikant de turbo-intercooler voor méér koppel, méér vermogen en een lager brandstofverbruik.
Super SpaceCab
In de jaren tachtig geeft DAF het langeafstandstransport en het zware transport een nieuwe impuls met de DAF 95, die zelfs kan worden voorzien van een extra hoog dak voor ongeëvenaard chauffeurscomfort: de SpaceCab. Er volgt zelfs een Super SpaceCab, de overtreffende trap van ruimte en luxe. Voor het regionale en nationale transport presenteert DAF de DAF 65/75/85.
Voorop in verduurzaming
Deze serie voertuigen maakt in de jaren die erop volgen – net als hun latere opvolgers, de CF en XF – naam binnen Europa, en in toenemende mate ook daarbuiten. Datzelfde geldt ook voor de nieuwe LF-serie, die rond de eeuwwisseling wordt gelanceerd. Het voertuig is bedoeld voor regionale een lokale distributie. DAF komt in 2010 zelfs als eerste met een hybride truck op de markt. Deze LF Hybrid drukt het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met zo’n 20 procent door in stedelijke gebieden van de elektromotor gebruik te maken. De LF Hybrid laat zien dat DAF vooropgaat bij het verduurzamen van het wegtransport. Dat laatste wordt krachtig onderstreept door de DAF CF Electric. Het is, in 2018, de eerste volledig elektrische truck van een Europese truckfabrikant.
Nieuwe Generatie DAF
De Europese Unie werkt in die jaren aan nieuwe regelgeving voor maten en gewichten van vrachtwagens. Als deze eind 2020 van kracht worden, is DAF daar als eerste truckfabrikant klaar voor. De Nieuwe Generatie DAF trucks die in 2021 worden onthuld, zijn daardoor net zo revolutionair als de roemruchtige DO, 2600, 2800 en XF in hun tijd waren.
De regelgeving biedt truckfabrikanten de ruimte om cabines iets langer te maken, als die extra lengte ten goede komt aan het milieu, de veiligheid en de man of vrouw achter het stuur. De Nieuwe Generatie DAF trucks bieden dan ook aanmerkelijk meer ruimte aan de chauffeur, zijn door hun stroomlijn significant zuiniger en – met hun extreem diep doorlopende ruiten en intelligente camerasystemen – bovendien ontwikkeld om maximaal bij te dragen aan de verkeersveiligheid. DAF sleept zowel met de XF, XG en XG+ voor het zware werk en het langeafstandstransport, als de XD serie (voor nationale en regionale distributie) twee keer op rij de prestigieuze ‘International Truck of the Year Award’ in de wacht.
De XD en XF worden bovendien leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn en kunnen daarmee op één oplaadbeurt tot wel 500 kilometer emissieloos rijden. De XD en XF Electric worden gebouwd in de Electric Truck Assembly Line, een de volledig nieuwe productielijn die in 2023 in gebruik wordt genomen op het fabrieksterrein van DAF in Eindhoven. Ook van de variant voor stedelijke distributie – de Nieuwe Generatie DAF XB – komt DAF met een volledig elektrische versie, geproduceerd bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië.
Klaar voor de toekomst
DAF staat uitstekend gesteld voor de toekomst. Niet alleen door de nieuwe generatie voertuigen, maar ook omdat hard wordt gewerkt aan innovatieve transportoplossingen. Zo werkt DAF aan zero emission waterstofmotoren die alleen waterdamp uitstoten. Tegelijk worden binnen moederbedrijf PACCAR praktijktesten gedaan met de ultra schone fuel cell technologie en staat de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen bepaald niet stil.
De trucks van DAF worden over de hele wereld verkocht – van Afrika tot Oceanië. Van Zuid-Amerika – waar DAF in Brazilië zelfs een eigen fabriek heeft – tot aan Azië. En in Europa natuurlijk. Het afgelopen jaar werden daar een record aantal van 69.800 trucks gebouwd. DAF klanten vertrouwen daarbij niet alleen op de voertuigen, maar ook op de brede portfolio aan ondersteunende diensten. Van een internationale pechhulp, een eersteklas onderdelenvoorziening en financiële diensten tot aan fast chargers voor elektrische trucks en zelfs de installatie van self supporting lokale energienetwerken. Transportefficiency draait om meer dan high tech trucks alleen.
Echte DAFs gebleven
“Hub en Wim van Doorne zouden hun ogen niet geloven, als ze de producten van 2024 zouden zien”, weet Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks.
“Tegelijkertijd zouden ze tevreden constateren dat onze trucks échte DAFs zijn: innovatief, kwalitatief hoogstaand en ontwikkeld voor de hoogste efficiency, maximaal chauffeurscomfort en ongeëvenaarde veiligheid. Ze zouden trots zijn. Net zo trots als ik dat ben op het verleden, op het heden en op onze plannen voor de toekomst.”
CAÏRO – Een hoge functionaris van Hamas stelt dat het standpunt van de Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken een obstakel vormt bij de onderhandelingen over vrede in de Gazastrook.
De uitlatingen van Blinken in Egypte tonen aan dat hij “bevooroordeeld” is ten gunste van Israël, aldus de functionaris.
Blinken was maandag voor een bliksembezoek in Egypte. Hij zei na zijn ontmoeting met de Egyptische president Abdel Fattah al Sisi dat Hamas de enige partij is die nog niet heeft ingestemd met het vredesvoorstel dat onlangs werd gepresenteerd door de Amerikaanse president Joe Biden.
Blinken richtte zich voor vertrek naar Israël op de regeringen in de regio die voor vrede zijn. Hij riep ze op druk uit te oefenen op Hamas zodat de Palestijnse groepering instemt met het voorstel.
Henriette Momma, de moeder van de autistische kunstenaar Kees Momma, is overleden. Dat bevestigt filmmaakster Monique Nolte, na berichtgeving van het AD. Nolte maakte onder meer de documentaires Het beste voor Kees (2014) en Kees vliegt uit (2023) over de kunstenaar. Henriette Momma overleed eind vorige maand op 90-jarige leeftijd.
De moeder van Momma werd bekend door de documentaires die Nolte over zoon Kees maakte. Nolte herinnert zich haar als een “vrouw met een missie”, vertelt ze aan het ANP. “Ze heeft echt geprobeerd dat Kees zich zo goed mogelijk kon ontwikkelen in datgene waar hij goed in was, zoals tekenen en schilderen. Hierdoor kon Kees een zo mooi en comfortabel mogelijk leven leiden. Het is echt haar missie geweest om hem veel liefde en warmte te geven”, aldus Nolte.
“Naar omstandigheden” gaat het goed met Kees, zegt Nolte. De kunstenaar wordt later deze maand 59 jaar. Zijn vader, Willem Momma, is inmiddels 94 jaar.
Nolte werkt op dit moment aan twee nieuwe films over Momma. De eerste is een rechtstreeks vervolg op Kees vliegt uit, zegt Nolte. “De film gaat echt over het losmakingsproces van Kees en zijn ouders. Dat heeft lang geduurd”, aldus de filmmaakster. Het is, evenals de titel, nog niet helemaal duidelijk wanneer de film uitkomt en waar deze te zien zal zijn. Daarnaast werkt Nolte aan een nieuwe film, waarin te zien is hoe Momma het redt nu hij echt op zichzelf woont.
BRUSSEL – Kwetsbare groepen in de Afghaanse bevolking en Afghaanse vluchtelingen in buurlanden Pakistan en Iran krijgen bijna 150 miljoen euro aan hulpgeld van de Europese Commissie uit een EU-noodfonds.
Hiervan gaat 126 miljoen euro naar hulporganisaties in Afghanistan. In het land dreigt een hongersnood. Een deel van het geld gaat bovendien naar scholing voor kinderen. Vooral meisjes krijgen vanwege de politieke situatie weinig toegang tot onderwijs, maar ook voor jongens is dit een probleem.
Voor de Afghaanse vluchtelingen in buurland Pakistan is er nog eens 11 miljoen euro Europees hulpgeld en voor Iran eveneens 11 miljoen euro.
Afghanistan is één van de landen in de wereld die het meeste blootstaan aan natuurrampen als droogte en overstromingen. Dergelijke rampen treffen een arme en ongeschoolde bevolking het hardst. Daarnaast is de politieke situatie blijvend instabiel. De combinatie leidt tot vluchtelingenstromen die ook tot instabiliteit in de buurlanden kunnen leiden. Dit wil de Europese Commissie helpen voorkomen.
VELDHOVEN – Federal Express Corporation, ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, heeft zijn eerste Europese Life Science Center geopend in Veldhoven, Nederland.
De state-of-the-art koelfaciliteit maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van FedEx Life Science Centers, met mogelijkheden voor het ontvangen, opslaan, samenstellen en pakken/verpakken/verzenden van gezondheidsproducten. Met deze faciliteit biedt FedEx een end-to-end supply chain-oplossing voor temperatuurgevoelige medische opslag en transport, waardoor farmaceutica, de klinische en biologische industrie zorg kunnen leveren aan hun patiënten. Het Life Science Center (LSC) Veldhoven is een GDP-gelicentieerde (Good Distribution Practices) faciliteit.
Het Life Science Center (LSC) in Veldhoven is het zesde in zijn soort naast die in Memphis (VS), Mumbai (India), Singapore, Seoul (Zuid-Korea) en Tokio (Japan). De faciliteit is strategisch gelegen in het epicentrum van innovatie, tech-industrieën en binnen handbereik van het conglomeraat van in Europa gevestigde farmaceutische, biotech- en life science-industrieën.
“Vandaag kondigen we met trots de opening aan van het eerste Europese FedEx Life Science Center hier in Nederland”, zegt Marius Penninks, Vice President Ground Operations bij FedEx Benelux. “Aangezien de wereldwijde vraag naar gezondheidszorg blijft stijgen, is het hebben van een robuuste logistieke oplossing cruciaal voor de veilige, tijdige en efficiënte levering van medicijnen, klinische proeven en biologische producten. Dit nieuwe Life Science Center positioneert ons perfect om de vitale schakel te zijn in de toeleveringsketen van medisch transport en de tijdige levering van zorg aan patiënten te faciliteren.”
Opslag en diensten met toegevoegde waarde
Het gespecialiseerde magazijn met een oppervlakte van duizend vierkante meter biedt vier temperatuurgecontroleerde ruimtes en vriezers voor temperaturen van -80 °C tot +25 °C. Het wordt ook 24/7 bewaakt en elke temperatuurzone heeft zijn eigen alarmsysteem. Naast koelfaciliteiten omvat het gespecialiseerde verpakkingen, proactieve monitoringoplossingen en diensten met toegevoegde waarde, zoals etikettering en retourlogistiek.
Focus op gezondheidszorg
Volgens Grandview Research wordt de gezondheidszorglogistiekmarkt gewaardeerd op $67 tot $90 miljard, gedreven door de stijgende vraag naar generieke en merkgeneesmiddelen. Deze groei heeft de behoefte aan opslagfaciliteiten vergroot om de werkzaamheid van het product te behouden en een efficiënte distributie naar distributeurs en detailhandelaren te garanderen.
De opening van het Life Science Center in Veldhoven markeert een belangrijke mijlpaal in de end-to-end dienstverlening van het bedrijf. Omdat FedEx nu ook in Europa beschikt over hoogwaardige temperatuurgevoelige technologieën, boort het deze snel groeiende verticale markt aan in de farmaceutische en klinische industrie in deze regio.
Strategische ligging
Naast de gunstige ligging in zowel Europa als het FedEx-netwerk, ligt Veldhoven in de bekende regio Brainport Eindhoven, die via ‘Project Beethoven’ een overheidsinvestering van 2,5 miljard euro heeft ontvangen ten behoeve van de tech-industrie, waaronder investeringen in infrastructuur, huisvesting en onderwijs. Deze investeringen zullen naar verwachting een impuls geven aan start-ups op het gebied van innovatieve technologie en biotech-wetenschappen.
LONDEN - British Airways werkt aan het oplossen van een technisch probleem, meldt een woordvoerder van de Britse luchtvaartmaatschappij aan nieuwszender CNN. Op sociale...