Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:44 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 313

DAF bouwt dit jaar 75 jaar vrachtwagens

EINDHOVEN – DAF Trucks bouwt dit jaar 75 jaar vrachtwagens. Een mijlpaal uit een lange rij hoogtepunten, gedreven door innovaties, revolutionaire technologieën en slimme ontwerpen. Diezelfde bouwstenen vormen het fundament voor de jongste generatie DAF trucks, die daardoor net zoals hun voorgangers in hun tijd, de benchmark zijn op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.

De basis voor DAF wordt gelegd in 1928. In de eerste jaren kent Eindhoven de onderneming als ‘Van Doorne’s Machinefabriek’. Als Hub en Wim begin jaren dertig aanhangwagens op de markt brengen, worden de eerste contouren van het huidige DAF zichtbaar. In tegenstelling tot wat gangbaar is, zijn de chassis niet geklonken maar gelast – en daarmee een stuk lichter dan gebruikelijk. Het succes is groot. De machinefabriek verlegt zijn focus en gaat verder als Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek; kortweg DAF.

De eerste vrachtwagen

Als tijdens de wederopbouw van Europa de vraag naar transport explosief groeit, schakelt DAF snel op. Er wordt een productielijn voor aanhangers en opleggers ingericht en tegelijk nemen de voorbereidingen voor een truckfabriek concrete vorm aan.
In de loop van 1949 wordt de A30 onthuld. Het is een 3-tons vrachtwagen die vooral bedoeld is voor de vaderlandse markt. De grille wordt gekenmerkt door zeven verchroomde strepen.

Verankerd in het straatbeeld

Al een paar maanden later rolt het eerste exemplaar de fabriek uit – al snel gevolgd door de A50 (5 ton) en de A60 (6 ton) voor het zwaardere werk. Een bestelwagen – de 1-tons A10 – ziet in 1950 het levenslicht. Als afgeleide hiervan volgt zelfs een pick-up; de A107. Het aantal modellen neemt vervolgens ras toe, met onder meer speciale chassis voor kippers en vuilniswagens én een serie militaire voertuigen. DAF ontwikkelt zich in korte tijd uit tot een truckmerk dat niet meer weg te denken is uit het straatbeeld.

Overigens komen alle vrachtwagens dan alleen nog als chassis-met-motor-en-grille van de band. De bouw van cabines wordt overgelaten aan carrosseriebouwers. Dat verandert in 1953, als DAF begint met de montage van eigen cabines. In 1955 viert de fabriek de productie van het 10.000e chassis. Een feest dat extra luister wordt bijgezet door een order van het Nederlandse leger voor 3.600 voertuigen. Vlak daarna begint DAF ook met het ontwikkelen en bouwen van eigen (diesel)motoren. DAF zal de eerste zijn die – voor extra vermogen en een hogere efficiëntie – een turbocompressor op zijn krachtbronnen monteert.

Internationaal transport

In 1957 presenteert DAF de DO; een karakteristiek getekende truck met een speciaal voor deze serie ontwikkelde 10-tons achteras. Het maakt van de DO een truck die bij uitstek geschikt is voor zowel het zware als het internationale transport, dat aan een voorzichtige opmars is begonnen. De tweede generatie van de DO kan zelfs worden voorzien van een provisorisch bed – een noviteit.

Begin jaren zestig verrast de Nederlandse truckbouwer opnieuw, ditmaal met de DAF 2600. Een truck die meer nog dan de DO, gericht is op het internationale transport. De cabine is revolutionair. De hoekige vorm maximaliseert de leefruimte – en daarmee het comfort – van de chauffeur, die soms wekenlang van huis is. De cabine biedt plaats aan een vast bed en er is zelfs een bovenbed beschikbaar. De grote ruiten zorgen voor licht én een ongekend zicht rondom, wat bijdraagt aan de veiligheid. De 2600-serie gaat de boeken in als ‘de moeder van het internationale transport’.

Trendsetter

In 1970 brengt DAF de F1600 – F2200 serie. De voertuigen zijn voorzien van een kantelcabine, waarmee DAF een van de eerste is. De voordelen van de kantelcabine zijn enorm. De monteur kan veel makkelijker – en dus beter en sneller – onderhoud uitvoeren terwijl de chauffeur een veel stillere werkplek krijgt omdat de motor ingekapseld is door de cabine.

De revolutionaire 2600 maakt in 1973 plaats voor de volledig nieuwe 2800 (en later 3300 en 3600). Deze heeft niet één maar zelfs twee bedden en is dankzij zijn enorme comfort meteen dé truck voor de lange afstand. Ook lanceert DAF als eerste truckfabrikant de turbo-intercooler voor méér koppel, méér vermogen en een lager brandstofverbruik.

Super SpaceCab

In de jaren tachtig geeft DAF het langeafstandstransport en het zware transport een nieuwe impuls met de DAF 95, die zelfs kan worden voorzien van een extra hoog dak voor ongeëvenaard chauffeurscomfort: de SpaceCab. Er volgt zelfs een Super SpaceCab, de overtreffende trap van ruimte en luxe. Voor het regionale en nationale transport presenteert DAF de DAF 65/75/85.

Voorop in verduurzaming

Deze serie voertuigen maakt in de jaren die erop volgen – net als hun latere opvolgers, de CF en XF – naam binnen Europa, en in toenemende mate ook daarbuiten. Datzelfde geldt ook voor de nieuwe LF-serie, die rond de eeuwwisseling wordt gelanceerd. Het voertuig is bedoeld voor regionale een lokale distributie. DAF komt in 2010 zelfs als eerste met een hybride truck op de markt. Deze LF Hybrid drukt het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met zo’n 20 procent door in stedelijke gebieden van de elektromotor gebruik te maken. De LF Hybrid laat zien dat DAF vooropgaat bij het verduurzamen van het wegtransport. Dat laatste wordt krachtig onderstreept door de DAF CF Electric. Het is, in 2018, de eerste volledig elektrische truck van een Europese truckfabrikant.

Nieuwe Generatie DAF

De Europese Unie werkt in die jaren aan nieuwe regelgeving voor maten en gewichten van vrachtwagens. Als deze eind 2020 van kracht worden, is DAF daar als eerste truckfabrikant klaar voor. De Nieuwe Generatie DAF trucks die in 2021 worden onthuld, zijn daardoor net zo revolutionair als de roemruchtige DO, 2600, 2800 en XF in hun tijd waren.

De regelgeving biedt truckfabrikanten de ruimte om cabines iets langer te maken, als die extra lengte ten goede komt aan het milieu, de veiligheid en de man of vrouw achter het stuur. De Nieuwe Generatie DAF trucks bieden dan ook aanmerkelijk meer ruimte aan de chauffeur, zijn door hun stroomlijn significant zuiniger en – met hun extreem diep doorlopende ruiten en intelligente camerasystemen – bovendien ontwikkeld om maximaal bij te dragen aan de verkeersveiligheid. DAF sleept zowel met de XF, XG en XG+ voor het zware werk en het langeafstandstransport, als de XD serie (voor nationale en regionale distributie) twee keer op rij de prestigieuze ‘International Truck of the Year Award’ in de wacht.

De XD en XF worden bovendien leverbaar met een volledig elektrische aandrijflijn en kunnen daarmee op één oplaadbeurt tot wel 500 kilometer emissieloos rijden. De XD en XF Electric worden gebouwd in de Electric Truck Assembly Line, een de volledig nieuwe productielijn die in 2023 in gebruik wordt genomen op het fabrieksterrein van DAF in Eindhoven. Ook van de variant voor stedelijke distributie – de Nieuwe Generatie DAF XB – komt DAF met een volledig elektrische versie, geproduceerd bij Leyland Trucks in Groot-Brittannië.

Klaar voor de toekomst

DAF staat uitstekend gesteld voor de toekomst. Niet alleen door de nieuwe generatie voertuigen, maar ook omdat hard wordt gewerkt aan innovatieve transportoplossingen. Zo werkt DAF aan zero emission waterstofmotoren die alleen waterdamp uitstoten. Tegelijk worden binnen moederbedrijf PACCAR praktijktesten gedaan met de ultra schone fuel cell technologie en staat de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen bepaald niet stil.

De trucks van DAF worden over de hele wereld verkocht – van Afrika tot Oceanië. Van Zuid-Amerika – waar DAF in Brazilië zelfs een eigen fabriek heeft – tot aan Azië. En in Europa natuurlijk. Het afgelopen jaar werden daar een record aantal van 69.800 trucks gebouwd. DAF klanten vertrouwen daarbij niet alleen op de voertuigen, maar ook op de brede portfolio aan ondersteunende diensten. Van een internationale pechhulp, een eersteklas onderdelenvoorziening en financiële diensten tot aan fast chargers voor elektrische trucks en zelfs de installatie van self supporting lokale energienetwerken. Transportefficiency draait om meer dan high tech trucks alleen.

Echte DAFs gebleven

“Hub en Wim van Doorne zouden hun ogen niet geloven, als ze de producten van 2024 zouden zien”, weet Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks.

Wim en Hub van Doorne

“Tegelijkertijd zouden ze tevreden constateren dat onze trucks échte DAFs zijn: innovatief, kwalitatief hoogstaand en ontwikkeld voor de hoogste efficiency, maximaal chauffeurscomfort en ongeëvenaarde veiligheid. Ze zouden trots zijn. Net zo trots als ik dat ben op het verleden, op het heden en op onze plannen voor de toekomst.”

Hamas: standpunt Blinken obstakel bij onderhandelingen

Blinken

CAÏRO – Een hoge functionaris van Hamas stelt dat het standpunt van de Amerikaanse buitenlandminister Antony Blinken een obstakel vormt bij de onderhandelingen over vrede in de Gazastrook.

De uitlatingen van Blinken in Egypte tonen aan dat hij “bevooroordeeld” is ten gunste van Israël, aldus de functionaris.

Blinken was maandag voor een bliksembezoek in Egypte. Hij zei na zijn ontmoeting met de Egyptische president Abdel Fattah al Sisi dat Hamas de enige partij is die nog niet heeft ingestemd met het vredesvoorstel dat onlangs werd gepresenteerd door de Amerikaanse president Joe Biden.

Blinken richtte zich voor vertrek naar Israël op de regeringen in de regio die voor vrede zijn. Hij riep ze op druk uit te oefenen op Hamas zodat de Palestijnse groepering instemt met het voorstel.

Moeder van Kees Momma op 90-jarige leeftijd overleden

Henriette Momma, de moeder van de autistische kunstenaar Kees Momma, is overleden. Dat bevestigt filmmaakster Monique Nolte, na berichtgeving van het AD. Nolte maakte onder meer de documentaires Het beste voor Kees (2014) en Kees vliegt uit (2023) over de kunstenaar. Henriette Momma overleed eind vorige maand op 90-jarige leeftijd.

De moeder van Momma werd bekend door de documentaires die Nolte over zoon Kees maakte. Nolte herinnert zich haar als een “vrouw met een missie”, vertelt ze aan het ANP. “Ze heeft echt geprobeerd dat Kees zich zo goed mogelijk kon ontwikkelen in datgene waar hij goed in was, zoals tekenen en schilderen. Hierdoor kon Kees een zo mooi en comfortabel mogelijk leven leiden. Het is echt haar missie geweest om hem veel liefde en warmte te geven”, aldus Nolte.

“Naar omstandigheden” gaat het goed met Kees, zegt Nolte. De kunstenaar wordt later deze maand 59 jaar. Zijn vader, Willem Momma, is inmiddels 94 jaar.

Nolte werkt op dit moment aan twee nieuwe films over Momma. De eerste is een rechtstreeks vervolg op Kees vliegt uit, zegt Nolte. “De film gaat echt over het losmakingsproces van Kees en zijn ouders. Dat heeft lang geduurd”, aldus de filmmaakster. Het is, evenals de titel, nog niet helemaal duidelijk wanneer de film uitkomt en waar deze te zien zal zijn. Daarnaast werkt Nolte aan een nieuwe film, waarin te zien is hoe Momma het redt nu hij echt op zichzelf woont.

Verkeer kan weer over Afsluitdijk, storing nog niet verholpen

Afsluitdijk, Stevinsluizen

DEN OEVER – Verkeer kan weer over de Afsluitdijk rijden, meldt Rijkswaterstaat.

Door een storing aan de brug bij de Stevinsluizen was de A7 korte tijd in beide richtingen afgesloten.

De storing is nog niet verholpen, maar het verkeer wordt via een naastgelegen brug geleid.

Omrijden is niet meer nodig.

Brussel stuurt 126 miljoen euro aan EU-hulpgeld naar Afghanistan

kinderen Afghanistan

BRUSSEL – Kwetsbare groepen in de Afghaanse bevolking en Afghaanse vluchtelingen in buurlanden Pakistan en Iran krijgen bijna 150 miljoen euro aan hulpgeld van de Europese Commissie uit een EU-noodfonds.

Hiervan gaat 126 miljoen euro naar hulporganisaties in Afghanistan. In het land dreigt een hongersnood. Een deel van het geld gaat bovendien naar scholing voor kinderen. Vooral meisjes krijgen vanwege de politieke situatie weinig toegang tot onderwijs, maar ook voor jongens is dit een probleem.

Voor de Afghaanse vluchtelingen in buurland Pakistan is er nog eens 11 miljoen euro Europees hulpgeld en voor Iran eveneens 11 miljoen euro.

Afghanistan is één van de landen in de wereld die het meeste blootstaan aan natuurrampen als droogte en overstromingen. Dergelijke rampen treffen een arme en ongeschoolde bevolking het hardst. Daarnaast is de politieke situatie blijvend instabiel. De combinatie leidt tot vluchtelingenstromen die ook tot instabiliteit in de buurlanden kunnen leiden. Dit wil de Europese Commissie helpen voorkomen.

FedEx opent eerste Europese Life Science Center in Veldhoven

VELDHOVEN – Federal Express Corporation, ‘s werelds grootste exprestransportbedrijf, heeft zijn eerste Europese Life Science Center geopend in Veldhoven, Nederland.

De state-of-the-art koelfaciliteit maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van FedEx Life Science Centers, met mogelijkheden voor het ontvangen, opslaan, samenstellen en pakken/verpakken/verzenden van gezondheidsproducten. Met deze faciliteit biedt FedEx een end-to-end supply chain-oplossing voor temperatuurgevoelige medische opslag en transport, waardoor farmaceutica, de klinische en biologische industrie zorg kunnen leveren aan hun patiënten. Het Life Science Center (LSC) Veldhoven is een GDP-gelicentieerde (Good Distribution Practices) faciliteit.

Het Life Science Center (LSC) in Veldhoven is het zesde in zijn soort naast die in Memphis (VS), Mumbai (India), Singapore, Seoul (Zuid-Korea) en Tokio (Japan). De faciliteit is strategisch gelegen in het epicentrum van innovatie, tech-industrieën en binnen handbereik van het conglomeraat van in Europa gevestigde farmaceutische, biotech- en life science-industrieën.

“Vandaag kondigen we met trots de opening aan van het eerste Europese FedEx Life Science Center hier in Nederland”, zegt Marius Penninks, Vice President Ground Operations bij FedEx Benelux. “Aangezien de wereldwijde vraag naar gezondheidszorg blijft stijgen, is het hebben van een robuuste logistieke oplossing cruciaal voor de veilige, tijdige en efficiënte levering van medicijnen, klinische proeven en biologische producten. Dit nieuwe Life Science Center positioneert ons perfect om de vitale schakel te zijn in de toeleveringsketen van medisch transport en de tijdige levering van zorg aan patiënten te faciliteren.”

Opslag en diensten met toegevoegde waarde

Het gespecialiseerde magazijn met een oppervlakte van duizend vierkante meter biedt vier temperatuurgecontroleerde ruimtes en vriezers voor temperaturen van -80 °C tot +25 °C. Het wordt ook 24/7 bewaakt en elke temperatuurzone heeft zijn eigen alarmsysteem. Naast koelfaciliteiten omvat het gespecialiseerde verpakkingen, proactieve monitoringoplossingen en diensten met toegevoegde waarde, zoals etikettering en retourlogistiek.

Focus op gezondheidszorg

Volgens Grandview Research wordt de gezondheidszorglogistiekmarkt gewaardeerd op $67 tot $90 miljard, gedreven door de stijgende vraag naar generieke en merkgeneesmiddelen. Deze groei heeft de behoefte aan opslagfaciliteiten vergroot om de werkzaamheid van het product te behouden en een efficiënte distributie naar distributeurs en detailhandelaren te garanderen.

De opening van het Life Science Center in Veldhoven markeert een belangrijke mijlpaal in de end-to-end dienstverlening van het bedrijf. Omdat FedEx nu ook in Europa beschikt over hoogwaardige temperatuurgevoelige technologieën, boort het deze snel groeiende verticale markt aan in de farmaceutische en klinische industrie in deze regio.

Strategische ligging

Naast de gunstige ligging in zowel Europa als het FedEx-netwerk, ligt Veldhoven in de bekende regio Brainport Eindhoven, die via ‘Project Beethoven’ een overheidsinvestering van 2,5 miljard euro heeft ontvangen ten behoeve van de tech-industrie, waaronder investeringen in infrastructuur, huisvesting en onderwijs. Deze investeringen zullen naar verwachting een impuls geven aan start-ups op het gebied van innovatieve technologie en biotech-wetenschappen.

Vrachtwagen van de weg geraakt in Beverwijk [+foto’s]

BEVERWIJK – Maandagmiddag rond 12:30 uur is op de Noorderweg in Beverwijk, door nog onbekende oorzaak, een vrachtwagen van de weg geraakt.

De weg richting de A9 is daardoor afgesloten voor het verkeer.

Een bergingsbedrijf probeert nu de weg weer vrij te maken.

 

Coalitiepartners Von der Leyen blokkeren optrekken met rechts

Giacomo Filibeck

BRUSSEL – De sociaaldemocraten en liberalen in het Europees Parlement gaan niet samenwerken met uiterst rechtse partijen, onderstrepen ze nog eens. De coalitie die ze afgelopen jaren vormden met de centrumrechtse EVP heeft wat verloren en de EVP keek ook rond naar andere partners. Maar de partij van Ursula von der Leyen zal het met hen moeten doen – of de groenen erbij moeten nemen, vinden ze.

De sociaaldemocraten en liberalen worden ook in het nieuwgekozen Europees Parlement de nummer twee en drie. Maar de vierhonderd Europarlementariërs die ze samen met de EVP hebben, bieden misschien een te smalle basis voor de nieuwe Europese Commissie. Europarlementariërs willen nog weleens anders stemmen dan hun fractie.

Als de EVP de coalitie “wil verbreden in een andere richting dan de groenen, dan zal dat zonder de sociaaldemocraten zijn”, zegt de secretaris-generaal van de Europese sociaaldemocraten. “Zo simpel is het”, verklaart Giacomo Filibeck op de ochtend na de Europese verkiezingen.

‘Groene vrienden’

Ook zijn liberale collega Didrik de Schaetzen herhaalt dat de liberalen dan niet meedoen, ook al stapt een lidpartij als de VVD in een regering met de PVV. “We zullen niet samenwerken met uiterst rechts op Europees niveau. Ik neem aan dat iedereen dat nu wel weet.”

De groenen “staan open voor onderhandelingen als er openheid is van de andere kant”, zegt hun secretaris-generaal Benedetta De Marte. Het is volgens haar “niet nodig” om naar rechts te kijken, waar partijen met zetelwinst op zak zeggen uit te zijn op samenwerking met de EVP.

“Samenwerken met onze groene vrienden is voor mij zeker een mogelijkheid”, benadrukt Filibeck. “Om daarvoor te gaan als het op aantallen aankomt.”

Lufthansa ziet 200.000 extra boekingen tijdens EK voetbal

KEULEN – Lufthansa heeft voor de periode tijdens het EK voetbal in Duitsland zo’n 200.000 extra boekingen ontvangen naar locaties van het voetbaltoernooi, maakt het Duitse luchtvaartconcern bekend.

Het EK vindt dit jaar plaats in Duitsland en wedstrijden worden onder meer in Berlijn, Keulen, Hamburg, Dortmund, Düsseldorf en Frankfurt gespeeld.

Lufthansa voegt tal van extra vluchten toe tijdens het evenement, meldt het concern ook nog. Het gaat vooral om vliegreizen van en naar Groot-Brittannië.

Het luchtvaartconcern pakt flink uit met het voetbaltoernooi dat op 14 juni begint en een maand duurt. Op zes toestellen staat in plaats van ‘Lufthansa’ de tekst ‘Fanhansa’. Aan boord kunnen passagiers via een speciaal digitaal portaal live updates van de wedstrijd ontvangen. Ook het interieur van de vliegtuigen is aangepast op het voetbalspektakel.

Bij KLM worden op en rond de speeldagen van Oranje ook meer vliegreizen naar Duitsland geboekt, maakte die luchtvaartmaatschappij eerder bekend. Specifieke aantallen kon KLM niet noemen.

Grote BBB-fractie in Overijssel raakt twee Statenleden kwijt

ZWOLLE – Twee leden van Provinciale Staten in Overijssel hebben zich afgescheiden van de BBB. Het gaat om Adam Bakker en Jos Rosendaal, die in een verklaring melden “na zorgvuldige afweging” te hebben besloten zich af te splitsen van de BBB-fractie. Die bestaat nu nog uit vijftien leden.

De BBB boekte begin vorig jaar bij de Provinciale Statenverkiezingen een enorme overwinning in Overijssel. De partij veroverde 17 van de 47 zetels. De BBB vormde na de verkiezingen een coalitie met VVD, GroenLinks, PvdA en SGP. Die vijf partijen hadden gezamenlijk dertig zetels, maar raken er nu dus twee kwijt. Desondanks behoudt de Overijsselse coalitie een (ruime) meerderheid in de Staten.

Bakker en Rosendaal, die vorig jaar op de kieslijst van de BBB op respectievelijk plek 13 en 11 stonden, zeggen als onafhankelijke Statenleden door te gaan. “Wij hebben dit gedaan om beter te kunnen voldoen aan de behoeften en wensen van onze achterban.”

De Statenleden schrijven in hun verklaring “zeer veel waarde” te hechten aan “de kernwaarden van de BBB”. Waarom ze dan toch uit de fractie stappen, laten ze in het midden. “Wij bedanken de BBB Overijssel-fractie voor de samenwerking en de kansen die we hebben gekregen.”

BBB-fractievoorzitter Carla Evers zag het vertrek van Bakker en Rosendaal naar eigen zeggen niet aankomen. Ze werd vrijdag ingelicht door de twee Statenleden. “Als fractie vinden we het jammer en verdrietig”, aldus Evers, die geen signalen heeft dat meer leden van haar partij de fractie willen verlaten.

Volgens Evers speelt mee dat de BBB als coalitiepartij soms ook afspraken moet uitvoeren die in het verleden zijn gemaakt, al voordat de BBB in de Staten kwam. Dat kan leiden tot onvrede. “In een grote fractie kan je nooit iedereen tevreden houden. En voor veel mensen in onze fractie is politiek helemaal nieuw. Het is in ieder geval mooi dat Adam en Jos aangeven nog steeds dezelfde doelen en idealen te hebben, en het BBB-gedachtegoed als leidraad te gebruiken bij hun functioneren.”

Volvo roept duizenden elektrische auto’s terug, ook in Nederland

GÖTEBORG – Volvo roept bijna alle 72.000 elektrische auto’s van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Dat meldt het Zweedse bedrijf maandag. Door de softwarefout zouden de snelheidsmeters van de stationwagens in een testmodus belanden bij het starten van de motor. In Nederland zijn ruim 4600 EX30-modellen van Volvo geregistreerd, volgens het kentekenregister van de RDW. Afgelopen maand werden er ruim duizend verkocht. Om de fout op te lossen, is er een software-update nodig die op afstand uitgevoerd kan worden.

Het is niet voor het eerst dat Volvo te maken heeft met softwareproblemen bij zijn auto’s. Vorig jaar moest de lancering van de EX90, een grotere stationwagen, uitgesteld worden door soortgelijke problemen.

Duitse EX30-eigenaren hebben al een brief van Volvo ontvangen met een excuus voor de softwarefout en instructies om het tijdelijk op te lossen, tot de software-update volledig is uitgerold. Volvo houdt er rekening mee dat niet alle modellen op afstand geüpdatet kunnen worden en verwijst eigenaren daarom naar hun lokale Volvo-dealer voor een afspraak. “Eventuele werkzaamheden die voortvloeien uit deze campagne zijn voor u uiteraard gratis”, schrijft de Duitse tak.

De EX30 beschikt niet over een traditioneel dashboard dat de meeste auto’s hebben. De snelheidsmeter en de toerenteller zijn niet achter het stuur te vinden, maar op een groot verticaal scherm in het midden, dat gelijk de enige grote informatiebron is voor bestuurders. Door de softwarefout springt dat scherm soms op een testmodus waardoor er geen belangrijke informatie weergeven wordt, maar een regenboog om de kleurweergave te testen.

“Veel auto’s in Nederland hebben de update al”, zegt een woordvoerder van Volvo Car Nederland na vragen van het ANP. “Exacte aantallen hebben we niet, maar het gaat nog om een klein aantal auto’s dat de update nog moet krijgen. Klanten zijn uiteraard welkom bij de dealer als het niet lukt.”

Vrachtwagen in sloot na uitwijkmanoeuvre in Schagen

SCHAGEN – Maandagmorgen 10 juni rond 10.40 uur heeft een ongeval plaatsgevonden aan de Tolkerdijk in Schagen.

Een vrachtwagen moest uitwijken voor een personenauto auto. Door deze manoeuvre is de vrachtwagen van de weg gegleden en op de zijkant in een sloot terechtgekomen.

De chauffeur kwam, zover bekend, met de schrik vrij.

De lading van de vrachtwagen moet handmatig overgeladen worden alvorens men het voertuig kan bergen.

Een bergingsbedrijf verwacht nog enkele uren bezig te zijn om het voertuig te bergen

Vrachtwagen gekanteld in Beilen [+foto]

Op de rotonde aan de Eursing in het Drentse Beilen is maandag aan het eind van de ochtend een vrachtwagen gekanteld.

Zover bekend is de chauffeur ongedeerd gebleven.

De oorzaak voor het ongeval is op dit moment nog onbekend.

De rotonde is tijdens de berging afgesloten voor het verkeer.

Hagelbui vernielt neus Austrian Airlines vliegtuig [+foto’s]

Foto: @Exithamster | X

MALLORCA/WENEN – Een zware hagelbui rukte tijdens een vlucht van Mallorca naar Wenen de hele neus van een Airbus A320 van de Oostenrijkse Lufthansa-dochter Austrian Airlines (AUA) af, en de hagelstenen drongen zelfs dwars door de voorruit van de cockpit. De piloot moest zonder zicht het vliegtuig aan de grond zetten. De passagiers zagen pas na de landing de ware omvang van de bijna-ramp.

Het begon allemaal vrij onschuldig: het vliegtuig vertrok zondagmiddag rond 15.30 uur vanuit Palma op Mallorca en er waren tijdens de vlucht wat kleine turbulenties, bericht de Duitse krant Bild.

De krant Kronenzeitung berichtte voor het eerst over het incident en citeerde passagier Marcel H., die met vijf vrienden het weekend op het eiland had doorgebracht: “We vlogen door een stormfront”, zei de Oostenrijker over het weer tijdens de vlucht. Ongeveer een half uur voor de landing werd plotseling een hevige trilling gevoeld.

Toen kwam de schokkende mededeling van de piloot dat de voorruit van het Airbus- vliegtuig was gebarsten. Vanuit de cockpit werd een ‘Mayday’-noodoproep uitgezonden, waarna de piloot zonder enig zicht op de landingsbaan moest landen. De AUA bevestigde het incident en stelde dat de onweerscel die vlucht “OS434” tegenkwam op weg naar Wenen niet zichtbaar was op de weerradar.

Pas na het uitstappen beseften de passagiers dat ze alleen dankzij de ervaring van de piloot aan de dood waren ontsnapt: de hele voorkant van het vliegtuig was afgescheurd, de cockpitramen waren volledig vernield en er waren verschillende panelen afgevallen. Wonder boven wonder raakte er niemand gewond.

De geschokte passagier Marcel H. en zijn vrienden hebben aangegeven dat ze de komende tijd niet meer in het vliegtuig stappen…

Koploper gaat naar Spoorwegmuseum

Foto: Harry Peters

UTRECHT – ICM treinstel 4011, beter bekend onder zijn bijnaam Koploper, verhuist definitief naar het Spoorwegmuseum. Het rijtuig was het eerste exemplaar dat in 1983 bij NS in dienst kwam. De Koplopers waren, en zijn nog steeds, beeldbepalend op het spoor in Nederland. Kenmerkend is de verhoogde bestuurderscabine die enigszins doet denken aan een Boeing 747. De 4011 komt vrijdag 14 juni om 11.20 uur aan in het Spoorwegmuseum waar het treinstel wordt overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter.

Peter-Paul is erg blij met de nieuwste aanwinst: “De Koploper is een iconische trein, het was destijds een revolutionair ontwerp met de verhoogde machinistencabine en de doorloopkop. Dat maakte de trein bijzonder en is daarom een zeer waardevolle toevoeging aan de collectie van het Spoorwegmuseum.”

Nieuw intercity materieel

Door de aanleg van de Schiphollijn, een gewenste verhoging van de maximumsnelheid tot 160km/u en het dreigende tekort aan materieel wilde NS in 1974 nieuwe intercitytreinen aanschaffen. Gekozen werd voor een geheel nieuw concept: de Koploper. In 1977 kwamen de eerste prototypes op het spoor, in 1983 was treinstel 4011 de eerste van de in serie geproduceerde Koplopers. Ze waren de opvolgers van de Hondekop (Mat’ 54) die wel nog tot halverwege de jaren 90 intercitydiensten reden.

Foto: Harry Peters

Doorloopkop

De naam is gebaseerd op de zogenaamde doorloopkop. Onder de verhoogde machinistencabine was een doorloop waar reizigers en personeel via een uitschuifbare slurf naar het andere treinstel konden lopen. In de neus van de trein zaten dus deuren. In 2005 stelde de NS de doorloopkoppen echter buiten werking. Het was storings- en slijtagegevoelig, bovendien vonden veel reizigers de donkere en smalle doorgang een beetje eng. Er werd maar weinig gebruik van gemaakt. Bij de modernisering van Koplopers werden de doorloopkoppen buiten dienst genomen en de twee neusdeuren vervangen door een lichte polyesterplaat. In deze staat wordt de 4011 door het museum bewaard.

Interessante loopbaan

Treinstel 4011 kwam op 14 december 1983 uit de werkplaats van Talbot in Aken rollen. Direct daarna is het treinstel overgebracht naar de klimaatkamer in Wenen, waar de trein uitvoerig getest is op haar betrouwbaarheid onder extreme klimaatcondities. De trein is daar destijds met vlag en wimpel geslaagd.

De 4011 heeft in zijn veertig jaar lange bestaan een interessante loopbaan gehad. Tussen 1986 en 2002 waren de Koplopers geregeld voorzien van totaalreclame. Dit begon als een idee van NS om de opening van de Schiphollijn luister bij te zetten door treinen te voorzien van dezelfde beschildering als vliegtuigen. Hierbij kwam het goed van pas dat de Koploper qua vormgeving enigszins lijkt op een Boeing 747. De 4011 werd in KLM-kleuren uitgedost, de 4012 in Martinair-kleuren. Later reed de 4011 nog een tijdje rond in Aegon-kleuren.

Ontwerp

Het ontwerp van deze trein omvatte nog een aantal nieuwe concepten. De treinstellen zijn voorzien van een groot balkon met plek voor rolstoelen. In afwijking tot wat gebruikelijk is bij Intercitymaterieel heeft de Koploper geen restauratie-afdeling. Er is een klein keukentje voor het maken van koffie en thee.

Eén koprijtuig zorgt voor de aandrijving van alle vier assen. Het treinstel krijgt naast de schijfremmen ook een blokkenrem, om sneller af te kunnen remmen. Het gehele treinstel heeft automatisch sluitende deuren die tijdens de rit vergrendeld blijven en bevat drie toiletten. De trein is ontworpen voor een maximum snelheid van 160 km/uur.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...