ROME – De wereldwijde voedselprijzen zijn in mei voor de derde maand op rij gestegen.
Hogere prijzen voor granen en zuivelproducten compenseerden de lagere prijzen voor suiker en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). Daarvoor daalden de voedselprijzen juist maandenlang. In februari bereikten ze nog het laagste niveau sinds februari 2021.
Graansoorten waren vorige maand 6,3 procent duurder vergeleken met april. Dit kwam door stijgende wereldwijde exportprijzen van graan, een gevolg van de groeiende zorgen over ongunstige omstandigheden voor gewassen. Deze beperken de oogsten voor dit jaar in belangrijke productiegebieden in Noord-Amerika, Europa en de regio rond de Zwarte Zee.
Ook zuivel werd duurder, gedreven door de hogere vraag uit de detailhandel, horeca en catering in aanloop naar de zomervakantie. De prijs werd ook gesteund door verwachtingen in de markt dat de melkproductie in West-Europa op een laag niveau blijft.
DEN HAAG – De omzet van de transportsector was in het eerste kwartaal van 2024 één procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg voor het eerst, nadat deze drie kwartalen daarvoor daalde. De omzet steeg in bijna alle deelbranches. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
In het eerste kwartaal van 2024 steeg de omzet in bijna alle deelbranches van de transportsector. Vooral de omzet in de luchtvaartsector ( + 3,3 procent) en de post- en koerierssector (+ 3,1 procent) nam toe. De deelbranches vervoer over water (-0,6 procent) en opslag en dienstverlening voor vervoer (-0,7 procent) boekten minder omzet.
Sterkste omzetdaling in opslag en dienstverlening voor vervoer
De omzetontwikkeling in de branche opslag en dienstverlening verschilde. Zo steeg de omzet in de opslag ( + 8,7 procent), terwijl de omzet voor dienstverlening voor vervoer daalde ( – 3,1 procent). In de branche dienstverlening voor vervoer waren ook verschillen. Zo daalde vooral de omzet bij tussenpersonen voor vrachtvervoer, zoals expediteurs, cargadoors en bevrachters ( -7,6 procent). Aan de andere kant boekten dienstverleners voor luchtvaart, zoals vliegvelden en bagage-afhandelaars, juist meer omzet ( + 29 procent).
Hoogste aantal faillissementen in vier jaar tijd
In het eerste kwartaal van 2024 zijn 74 bedrijven in de transportsector failliet verklaard, 13 meer dan in dezelfde periode vorig jaar (+ 21,3 procent). Dit is het hoogste aantal faillissementen sinds het eerste kwartaal van 2020.
Meer transportbedrijven positief over economisch klimaat
Per saldo verwacht 2,6 procent van de ondernemers in de transportsector aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 dat het economisch klimaat verslechtert in de komende drie maanden. In het eerste kwartaal van 2024 was dit 13,7 procent. Daarmee zijn ondernemers in de transportsectoren optimistischer dan gemiddeld.
Van alle ondernemers in Nederland is per saldo 6 procent negatief gestemd over het economisch klimaat in de komende drie maanden.
‘S-HERTOGENBOSCH – Het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch heeft donderdag een beslissing van de kantonrechter teruggedraaid en herstelt de arbeidsovereenkomst van een door Transavia ontslagen purser. De purser had zich ziek gemeld om naar de bruiloft van haar oom te kunnen gaan.
Bruiloft
De purser wilde heel graag naar de bruiloft van haar oom, maar zij kreeg daarvoor geen vrij van haar werkgever, Transavia. Daarom meldde zij zich ziek op de dag van de bruiloft.
Transavia wilde om deze reden de arbeidsovereenkomst laten ontbinden. Volgens Transavia heeft de purser haar voorgelogen door zich valselijk ziek te melden, nadat haar verlofaanvragen waren afgekeurd. Het vertrouwen in de purser was hierdoor ernstig geschaad.
Wanneer medewerkers zonder toestemming niet komen werken kan dit tot gevolg hebben dat vluchten worden vertraagd of geannuleerd, met alle financiële gevolgen van dien, aldus Transavia.
Beslissing kantonrechter
De kantonrechter van de rechtbank Oost-Brabant vond dat de purser zich onterecht had ziekgemeld en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden.
In de wet staat dat een arbeidsovereenkomst niet ontbonden kan worden tijdens arbeidsongeschiktheid. Soms is het mogelijk om daarop een uitzondering te maken, namelijk wanneer de reden voor de ontbinding geen verband houdt met de arbeidsongeschiktheid. De kantonrechter heeft die uitzondering toegepast, omdat de purser niet had onderbouwd dat de reden van haar onterechte ziekmelding verband hield met haar ziekte.
Het oordeel van het hof
Volgens het hof is de uitzondering niet van toepassing. In hoger beroep heeft de purser de onderbouwing van haar ziekmelding wel gegeven. Uit een verklaring van een psycholoog blijkt dat zij onder invloed van psychische klachten heeft gehandeld. De arbeidsovereenkomst had vanwege de arbeidsongeschiktheid niet ontbonden mogen worden, aldus het hof, en deze moet daarom worden hersteld.
PARIJS – Volgens Volodymyr Zelensky is Europa tachtig jaar na D-day “helaas niet langer een continent van vrede”. Dat zei de Oekraïense president vrijdag tijdens een toespraak in het Franse parlement.
“Opnieuw worden Europese steden verwoest en dorpen platgebrand. Dit gebeurt nu in Oekraïne, maar dit kan morgen op andere landen gericht zijn. We zien nu al duidelijk welke kant de agressie op gaat: naar de Baltische staten, Polen en de Balkan”, zei hij.
Volgens Zelensky ligt “de sleutel tot de veiligheid van Europa” in Oekraïne. “Want als ze geen controle over Oekraïne hebben, zal Rusland een normale nationale staat zijn en geen koloniaal imperium dat voortdurend op zoek is naar nieuw grondgebied in Europa, maar ook in Azië en Afrika”.
Vredestop
Zelensky zei te hopen dat een door Zwitserland georganiseerde vredestop later deze maand een rechtvaardig einde aan de oorlog in zijn land kan bespoedigen. “Ik ben dankbaar voor alles wat jullie al doen en dat is veel. Maar voor rechtvaardige vrede moet meer worden gedaan”, aldus Zelensky tegen het Franse parlement.
De Oekraïense president is in Frankrijk voor de herdenkingen rond D-day. Donderdag woonde hij de grote internationale herdenking op Omaha Beach in Normandië bij. Later op vrijdag heeft hij ook nog een ontmoeting met de Franse president Emmanuel Macron en de Amerikaanse president Joe Biden.
Dinsdag spreekt Zelensky ook het Duitse parlement in Berlijn toe. Hij neemt daar deel aan een internationale conferentie voor de wederopbouw van Oekraïne. Zelensky opent deze conferentie samen met de Duitse bondskanselier Olaf Scholz.
LEEUWARDEN – Leeuwarden is van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli niet met de trein bereikbaar. Het treinverkeer tussen de Friese hoofdstad en Harlingen Haven, Stavoren en Akkrum ligt plat, omdat aan het spoor wordt gewerkt. In de richting Hurdegaryp, de verbinding met Groningen, rijden van 17 tot en met 20 juni geen treinen en op 9 juli evenmin.
Reizigers kunnen gebruikmaken van vervangende bussen, meldt de NS. Ze moeten wel rekening houden met een kwartier tot een uur extra reistijd. Bovendien is niet zeker dat de bussen aansluiten op ander openbaar vervoer.
De vervangende bussen stoppen niet in IJlst, net ten zuiden van Sneek, waarschuwt de NS. Tussen IJlst en Sneek rijden taxi’s, die aansluiten op de bus naar Stavoren en in de richting van Leeuwarden. Er zijn ook taxi’s beschikbaar voor mensen die met een rolstoel of scootmobiel reizen, omdat niet alle bussen voor hen toegankelijk zijn.
Voor reizigers die een fiets willen meenemen naar de Waddeneilanden is slechts beperkte capaciteit. De NS en openbaarvervoerbedrijf Arriva vragen reizigers liever een fiets op de Waddeneilanden te huren, of anders rekening te houden met wachttijden voor het vervoer van hun fiets.
DEN BOSCH – Wielerploeg Visma – Lease a Bike heeft Jacco Verhaeren opgenomen in het nieuwe managementteam. De 55-jarige voormalige zwemcoach maakt vanaf 1 oktober deel uit van het sportief management bestaande uit vijf leden, onder leiding van directeur Richard Plugge.
Naast Verhaeren, die al betrokken was bij de wielerploeg, zal het sportief management bestaan uit Grischa Niermann, Mathieu Heijboer, Patrick Broe en Robbert de Groot. De vijf vervangen sportief directeur Merijn Zeeman, die na het seizoen naar voetbalclub AZ vertrekt.
“Verhaeren wordt coach van de coaches, trainer en sportinnovator”, legt Visma – Lease a Bike uit op de website. “En daarnaast zal hij verbinder zijn tussen de mannenploeg en de vrouwenploeg, met speciale aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van alle atleten.” Volgens de ploeg zal hij het team versterken “met zijn expertise als succesvol topcoach in de zwemsport en zijn outside-in blik op onze organisatie”.
Plugge is blij met de samenstelling van het team. “Ik ben trots dat we deze exceptionele professionals aan boord hebben, die met hun expertise en kennis van de organisatiecultuur Team Visma – Lease a Bike verder kunnen versterken op het gebied van strategie, coaching, voeding, innovatie, scouting en talentontwikkeling”, aldus de directeur.
UTRECHT – Rijkswaterstaat en de provincie Gelderland zijn op 5 juni 2024 gestart met een pilotprogramma met de Asphalt Recycling Train (ART) om deze beschikbaar te maken voor de hele sector. De eerste proef ging van start op de N315 bij Ruurlo. Komende maanden worden er ook in andere delen van het land pilots met de ART uitgevoerd.
Wat is de Asphalt Recycling Train?
De ART is een serie onderhoudsmachines die achter elkaar in een treintje over een beschadigd wegdek rijdt en een mooie, gladde, nieuwe deklaag achterlaat. De eerste machines (pre-heaters) verwarmen het wegdek, zodat het asfalt loskomt. Vervolgens komt er een remixer die het asfalt loswoelt en ‘opeet’, verwerkt en opnieuw aanbrengt op het wegdek. Tot slot komt er een wals die het wegdek weer glad maakt.
Duurzaam onderhoud wegdek
Wegdekonderhoud kan met de ART een stuk duurzamer worden uitgevoerd dan met de nu gebruikelijke technieken. Normaal wordt asfalt koud uit de weg verwijderd (gefreesd), naar een asfaltcentrale gebracht, verwerkt in nieuw asfalt en teruggebracht naar de weg om daar opnieuw aangebracht te worden.
Bij de ART gebeurt dat allemaal ter plaatse. Dat bespaart aanzienlijk op het aantal voertuigbewegingen. Bovendien kan vrijwel al het oude asfalt met de ART worden hergebruikt, omdat het ‘oogsten’ gebeurt door middel van verwarming. Bij koud frezen gaat een belangrijk deel van de steentjes kapot. Met de ART wordt gestreefd naar 100% hergebruik van grondstoffen.
De ART is een onderhoudstechniek die in het buitenland gebruikt wordt, maar in Nederland is verdwenen. Rijkswaterstaat wil de ART herintroduceren op de Nederlandse markt en beschikbaar maken voor de hele sector. Door pilots uit te voeren bij diverse wegbeheerders met verschillende asfaltmengsels en wegtypen, is de machine straks breed inzetbaar.
Ruurlo
Het groot onderhoud op de provinciale N315 in de gemeente Ruurlo is het eerste project waar het werken met de ART wordt onderzocht en uitgeprobeerd. Over een lengte van 700 m wordt de ART ingezet om zo ervaring op te doen met het gebruikte asfalt.
Aanvullend voert de provincie ook een apart onderzoek uit naar hoogwaardiger hergebruik van bouwstoffen in de bestaande asfaltdeklaag via warm frezen. Dat betekent dat op een vervolgdeel van 700 m van het wegvak de ART alleen wordt gebruikt om het wegdek voor te verwarmen.
Een feestelijke start
De provincie en Rijkswaterstaat hebben op 5 juni 2024 het pilotprogramma officieel gestart in Ruurlo op de N315 van de provincie Gelderland. “We willen minder verspilling en meer hergebruik van grondstoffen. Daar hoort ook bij dat we als provincie het goede voorbeeld geven door met eigen opdrachten de markt aan te jagen”, aldus gedeputeerde Helga Witjes voor Circulaire Economie.
Gedeputeerde Mobiliteit Klaas Ruitenberg vult aan: “Dat betekent dat we bij het onderhoud van wegen gaan voor zo circulair mogelijk asfaltonderhoud. Daarom doen we ook mee aan de pilot met de Asfalt Recycling Train en stellen hiervoor een provinciaal wegvak beschikbaar. Wij onderzoeken daarbij speciaal of warm frezen van de deklaag zorgt voor beter hergebruik van de oude deklaag.”
“Publieke opdrachtgevers werken momenteel hard aan het verduurzamen van hun infrastructuur”, zegt Frederieke Knopperts, Programmamanager Klimaatneutraal en Circulaire infrastructuur bij Rijkswaterstaat. “Deze technologie kan een grote bijdrage leveren aan de transitie naar een schone, circulaire en klimaatneutrale asfaltsector en het is dan ook belangrijk dat we hierop inzetten.”
SCHIPHOL – Schiphol vreest geen problemen deze zomer voor passagiers door onderhoud aan een van de start- en landingsbanen op de luchthaven. Dit meldt een woordvoerder na berichtgeving in De Telegraaf. Hij verwacht niet dat het net zo druk wordt als tijdens de meivakantie en de zomer van twee jaar geleden.
De Zwanenburgbaan is vanaf 17 juni zo’n anderhalve week dicht voor onderhoud en tot halverwege september beperkt beschikbaar. Vliegtuigen moeten daarom vaker andere start- en landingsbanen gebruiken. “Daarmee kunnen we het vliegverkeer afhandelen zoals gepland”, zegt de woordvoerder.
Tijdens de werkzaamheden starten en landen vliegtuigen vaker op onder meer de Buitenveldertbaan en de Schiphol-Oostbaan. Mensen die wonen in bijvoorbeeld Amsterdam, Amstelveen en Haarlemmermeer kunnen deze zomer daardoor meer geluidsoverlast ervaren, zegt een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), dat een deel van de werkzaamheden uitvoert. “Dat kunnen we niet voorkomen. Het is heel vervelend, maar tegelijk is het nodig om ervoor te zorgen dat vliegtuigen veilig kunnen landen.”
Personeelstekorten
Tot half september is de Zwanenburgbaan volgens hem heel beperkt als landingsbaan beschikbaar. Hoeveel meer vliegtuigen de andere banen moeten gebruiken is volgens hem moeilijk te voorspellen, zegt hij. Afhankelijk van de windrichting wordt bepaald op welke baan een vliegtuig start of landt. Op sommige banen komen wel “substantieel” meer toestellen, aldus de zegsman. Ook hij verwacht niet dat de werkzaamheden leiden tot geannuleerde vluchten of grote vertragingen.
De drukte en lange rijen twee jaar geleden kwamen vooral door personeelstekorten bij onder meer de beveiliging en afhandelaars. Passagiers moesten soms urenlang wachten in de rij en sommigen misten daardoor hun vlucht. Ook toen was een van de start- en landingsbanen dicht voor onderhoud en een bepaalde windrichting verergerde de problemen. Schiphol meldde eerder dat er inmiddels genoeg personeel is om drukte aan te kunnen.
DEN HAAG – Op 11 april van dit jaar zijn twee verdachten in de zogeheten Fosfor-zaak ook in hoger beroep schuldig bevonden. In deze zaak draaide het om fraude bij het bedrijf Biodiesel Kampen. Dit bedrijf zette afvalvet om in biodiesel, maar pleegde fraude bij de registratie, certificering en verkoop van de brandstof. Dat leidde tot een van de grootste strafzaken met biodieselfraude in Nederland.
Het Openbaar Ministerie (OM) startte in 2018 dit onderzoek naar het bedrijf. Het opsporingsonderzoek is uitgevoerd door de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-IOD).
De hoofdverdachte werd in 2021 veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf. Hij ging niet in hoger beroep en heeft zijn straf inmiddels uitgezeten. Twee verdachten, oud-medewerkers van Biodiesel Kampen, gingen wel in hoger beroep. Beiden zijn nu door het hof ook in dat hoger beroep veroordeeld.
Een verdachte, waarvoor zowel de verdediging als het OM in beroep zijn gegaan, werd, naast zijn veroordeling voor het plegen van de fraude in 2015, nu ook veroordeeld voor zijn bijdrage aan de fraude in 2018 t/m april 2019 en voor deelname aan een criminele organisatie. Hij werd veroordeeld tot 8 maanden celstraf (waarvan vier voorwaardelijk) en 220 uur taakstraf. Dit is meer dan hij in eerste instantie kreeg.
Een andere verdachte werd in hoger beroep tot een lagere straf veroordeeld. Hij kreeg zes maanden voorwaardelijk en eveneens 220 uur taakstraf.
Een vierde verdachte werd eerder veroordeeld. Ook deze verdachte is niet in hoger beroep gegaan.
Tegen drie van de vier veroordeelde verdachten loopt nog een ontnemingszaak om het crimineel verkregen vermogen af te pakken. De ILT-IOD heeft het (financiële) onderzoek uitgevoerd en het crimineel verkregen voordeel berekend.
DEN HAAG – Een relatief groot deel van de mensen die bij de Tweede Kamerverkiezingen in november op de PVV hebben gestemd, ging donderdag niet naar de stembus voor de Europese verkiezingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van de NOS. Zo’n 56 procent van de eerdere PVV-kiezers, omgerekend bijna 1,4 miljoen mensen, bleef thuis.
Ook bij de andere drie coalitiepartijen liggen de percentages thuisblijvers relatief hoog. Bij NSC ging 59 procent van de kiezers van november deze keer niet stemmen, grofweg 800.000 mensen. Dat is bij VVD 47 procent en bij BBB 44 procent.
Ook bij de SP kwam meer dan de helft van de eerdere kiezers niet opdagen, maar bij die partij gaat het in absolute aantallen om minder kiezers. De SP liep een zetel in het Europees Parlement mis.
De opkomst lag donderdag volgens de tweede exitpoll van Ipsos I&O op 46,8 procent. Dat is hoger dan bij de vorige Europese verkiezingen, maar nog steeds fors lager dan bij de Tweede Kamerverkiezingen, toen de opkomst 77,8 procent bereikte.
WIJCHEN – Delin Property, de volledig geïntegreerde Europese specialist in logistiek vastgoed, heeft de huurovereenkomsten verlengd voor haar twee klanten voor de huur van 36.600 m² warehouse in Wijchen.
ALSO Nederland, Europa’s grootste distributeur van originele printbenodigdheden, heeft een langjarige verlenging van de huurovereenkomst getekend voor de bestaande 13.800 m² warehouse op het industrieterrein Bijsterhuizen.
Vervolgens stemde Trek Bikes, onderdeel van het wereldwijde fietsmerk Trek Bicycle Corp., in met een verlenging van de huurovereenkomst op vergelijkbare voorwaarden voor zijn faciliteit ter grootte van 22.800 m².
Met beide klanten is een aanpassing van de huur overeengekomen om daarmee de aantrekkelijkheid van de locatie te weerspiegelen als strategisch belangrijk distributieknooppunt vanwege de connectiviteit met de belangrijke verbindingen in de internationale handel voor West-Europa, met name de haven van Rotterdam en Luchthaven Schiphol. Huurders hebben gemakkelijke toegang tot de snelweg A73 en de binnenvaartterminal van Nijmegen ligt op 10 minuten rijden. De nabijheid van de grens biedt toegang tot de sterk geïndustrialiseerde en dichtstbevolkte regio van West-Duitsland.
Delin Property handelde namens zijn Delin Dutch Logistics Partners Fund, dat het pand in maart 2023 verwierf van DEKA Immobilien, in een van de grootste transacties van het jaar in de Nederlandse logistieke sector.
Maurits Olde Meule, Portfolio Manager van het Delin Dutch Logistics Partners Fund, zei: “We zijn verheugd dat Trek Bikes en ALSO hebben gekozen om hun commitment aan dit pand te verlengen. Het is een blijk van vertrouwen in de kwaliteit en de locatie van dit warehouse, evenals ons werk om te voldoen aan hun ruimtebehoeften voor Europese distributie.
“Dit is een geweldig voorbeeld van waarde creatie door ons lokale acquisitie- en asset management team voor de investeerders van het fonds. We hebben het pand tegen een aantrekkelijke prijs verworven in een uitdagende investeringsmarkt en met iets meer dan twee jaar resterende looptijd van de huurovereenkomsten. We hebben nu voortgebouwd op de sterke basis van deze acquisitie door het inkomensprofiel van de asset aanzienlijk te verbeteren.”
Delin Dutch Logistics Partners Fund werd geadviseerd door Cushman & Wakefield. Trek Bikes ontving commerciële begeleiding van JLL, terwijl ALSO Nederland in het gehele proces commercieel geadviseerd is door RWRES.
AMSTERDAM – De politie heeft dinsdag een 21-jarige man aangehouden in het onderzoek naar de dood van een 65-jarige Amsterdammer in Amsterdam-Zuidoost, meldt de politie vrijdag.
De man werd op 30 maart onder verdachte omstandigheden gevonden in zijn woning in de flat Gravestein. Hij kwam door een misdrijf om het leven.
De 21-jarige verdachte werd in Beverwijk aangehouden. Volgens Het Parool gaat het om de zoon van het slachtoffer. De politie gaat daar niet op in: “In het belang van het onderzoek deelt de politie op dit moment geen verdere informatie over de verdachte, de precieze verdenkingen tegen hem en de zaak in het algemeen.”
HAMBURG – De Duitse vakbond ver.di heeft medewerkers in de haven van Hamburg opgeroepen vrijdag het werk neer te leggen. Daarmee hoopt de bond de eisen voor een nieuwe cao voor ongeveer 11.500 werknemers van Duitse Noordzeehavens extra kracht bij te zetten. Gesprekken met werkgevers op donderdag hebben namelijk nog geen resultaat opgeleverd.
“Het aanbod van de werkgevers is volstrekt ontoereikend”, stelt vakbondsonderhandelaar Maren Ulbrich. “Het betekent geen reële loonsverhoging voor de werknemers en ook de sociale component is volstrekt onvoldoende. Dit is geen respect voor de havenarbeiders en veel te weinig.” Volgens Ulbrich hebben werknemers een “aanzienlijke” loonsverhoging nodig om de gestegen kosten van levensonderhoud te kunnen betalen.
Ver.di eist onder meer een verhoging van de uurlonen met drie euro. Ook wil de bond een verhoging van de ploegentoeslagen. De onderhandelingen zijn nog niet vastgelopen: op 17 en 18 juni vindt een nieuwe onderhandelingsronde plaats.
Het is niet de eerste keer dat het werk wordt neergelegd door Duitse havenwerkers, stelt ver.di. Twee jaar geleden gingen de cao-onderhandelingen ook al gepaard met stakingen, die havens destijds voor ongeveer tachtig uur lamlegden.
BEIJING – De Chinese export is in mei sterker gestegen dan verwacht. De stijging van de uitvoer is een opsteker voor de kwakkelende Chinese economie, die sterk afhankelijk is van de buitenlandse vraag naar Chinese goederen. De Chinese overheid hoopt met de verkopen in het buitenland de zwakke consumentenbestedingen in eigen land te compenseren.
De aanhoudende crisis in de vastgoedsector, waar bedrijven onder hun grote schuldenlast dreigen te bezwijken en de huizenprijzen zijn gedaald, zorgt voor een laag vertrouwen onder Chinese consumenten. Die geven daardoor minder geld uit. De import nam daardoor in mei minder sterk toe dan verwacht.
De zwakke binnenlandse vraag heeft veel Chinese producenten ertoe aangezet om in het buitenland naar markten te zoeken. De export steeg vorige maand met 7,6 procent. Economen hadden gerekend op een stijging met 5,7 procent.
De import nam toe met 1,8 procent, terwijl er was gerekend op een groei met 4,3 procent. Het handelsoverschot kwam in mei uit op bijna 83 miljard dollar.
BOEDAPEST – Hongarije en het Franse bouwbedrijf Vinci hebben voor 4,3 miljard euro de luchthaven van Boedapest gekocht. Daarmee krijgt premier Viktor Orbán een belangrijke troef in handen, die hij al jaren op het oog heeft.
De aankoop past in een bredere poging van Hongarije om het lokale eigenaarschap te vergroten. “Het eigendom van de luchthaven is een kwestie van soevereiniteit”, zegt de Hongaarse minister van Economie Marton Nagy in een verklaring.
“Het gaat niet alleen om passagiersvervoer en toerisme, maar het is ook van strategisch belang als knooppunt voor vrachtvervoer.” Hongarije heeft een belang van 80 procent in de luchthaven gekocht, Vinci de rest.
De deal, goedgekeurd door de Europese Unie, is waarschijnlijk een eerste stap voor de ontwikkeling van de luchthaven. Hongarije wil een derde terminal bouwen en de capaciteit voor passagiers- en vrachtvervoer verhogen.
De overheid zet Boedapest neer als toegangspoort voor Chinese toeristen en investeringen in de Europese Unie, na het binnenhalen van een reeks grote investeringen in batterij- en autofabrieken. Zo gaat de Chinese elektrische autofabrikant BYD de eerste Europese fabriek voor elektrische auto’s van het merk in Hongarije bouwen.
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...