Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 16:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 311

Grote BBB-fractie in Overijssel raakt twee Statenleden kwijt

ZWOLLE – Twee leden van Provinciale Staten in Overijssel hebben zich afgescheiden van de BBB. Het gaat om Adam Bakker en Jos Rosendaal, die in een verklaring melden “na zorgvuldige afweging” te hebben besloten zich af te splitsen van de BBB-fractie. Die bestaat nu nog uit vijftien leden.

De BBB boekte begin vorig jaar bij de Provinciale Statenverkiezingen een enorme overwinning in Overijssel. De partij veroverde 17 van de 47 zetels. De BBB vormde na de verkiezingen een coalitie met VVD, GroenLinks, PvdA en SGP. Die vijf partijen hadden gezamenlijk dertig zetels, maar raken er nu dus twee kwijt. Desondanks behoudt de Overijsselse coalitie een (ruime) meerderheid in de Staten.

Bakker en Rosendaal, die vorig jaar op de kieslijst van de BBB op respectievelijk plek 13 en 11 stonden, zeggen als onafhankelijke Statenleden door te gaan. “Wij hebben dit gedaan om beter te kunnen voldoen aan de behoeften en wensen van onze achterban.”

De Statenleden schrijven in hun verklaring “zeer veel waarde” te hechten aan “de kernwaarden van de BBB”. Waarom ze dan toch uit de fractie stappen, laten ze in het midden. “Wij bedanken de BBB Overijssel-fractie voor de samenwerking en de kansen die we hebben gekregen.”

BBB-fractievoorzitter Carla Evers zag het vertrek van Bakker en Rosendaal naar eigen zeggen niet aankomen. Ze werd vrijdag ingelicht door de twee Statenleden. “Als fractie vinden we het jammer en verdrietig”, aldus Evers, die geen signalen heeft dat meer leden van haar partij de fractie willen verlaten.

Volgens Evers speelt mee dat de BBB als coalitiepartij soms ook afspraken moet uitvoeren die in het verleden zijn gemaakt, al voordat de BBB in de Staten kwam. Dat kan leiden tot onvrede. “In een grote fractie kan je nooit iedereen tevreden houden. En voor veel mensen in onze fractie is politiek helemaal nieuw. Het is in ieder geval mooi dat Adam en Jos aangeven nog steeds dezelfde doelen en idealen te hebben, en het BBB-gedachtegoed als leidraad te gebruiken bij hun functioneren.”

Volvo roept duizenden elektrische auto’s terug, ook in Nederland

GÖTEBORG – Volvo roept bijna alle 72.000 elektrische auto’s van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Dat meldt het Zweedse bedrijf maandag. Door de softwarefout zouden de snelheidsmeters van de stationwagens in een testmodus belanden bij het starten van de motor. In Nederland zijn ruim 4600 EX30-modellen van Volvo geregistreerd, volgens het kentekenregister van de RDW. Afgelopen maand werden er ruim duizend verkocht. Om de fout op te lossen, is er een software-update nodig die op afstand uitgevoerd kan worden.

Het is niet voor het eerst dat Volvo te maken heeft met softwareproblemen bij zijn auto’s. Vorig jaar moest de lancering van de EX90, een grotere stationwagen, uitgesteld worden door soortgelijke problemen.

Duitse EX30-eigenaren hebben al een brief van Volvo ontvangen met een excuus voor de softwarefout en instructies om het tijdelijk op te lossen, tot de software-update volledig is uitgerold. Volvo houdt er rekening mee dat niet alle modellen op afstand geüpdatet kunnen worden en verwijst eigenaren daarom naar hun lokale Volvo-dealer voor een afspraak. “Eventuele werkzaamheden die voortvloeien uit deze campagne zijn voor u uiteraard gratis”, schrijft de Duitse tak.

De EX30 beschikt niet over een traditioneel dashboard dat de meeste auto’s hebben. De snelheidsmeter en de toerenteller zijn niet achter het stuur te vinden, maar op een groot verticaal scherm in het midden, dat gelijk de enige grote informatiebron is voor bestuurders. Door de softwarefout springt dat scherm soms op een testmodus waardoor er geen belangrijke informatie weergeven wordt, maar een regenboog om de kleurweergave te testen.

“Veel auto’s in Nederland hebben de update al”, zegt een woordvoerder van Volvo Car Nederland na vragen van het ANP. “Exacte aantallen hebben we niet, maar het gaat nog om een klein aantal auto’s dat de update nog moet krijgen. Klanten zijn uiteraard welkom bij de dealer als het niet lukt.”

Vrachtwagen in sloot na uitwijkmanoeuvre in Schagen

SCHAGEN – Maandagmorgen 10 juni rond 10.40 uur heeft een ongeval plaatsgevonden aan de Tolkerdijk in Schagen.

Een vrachtwagen moest uitwijken voor een personenauto auto. Door deze manoeuvre is de vrachtwagen van de weg gegleden en op de zijkant in een sloot terechtgekomen.

De chauffeur kwam, zover bekend, met de schrik vrij.

De lading van de vrachtwagen moet handmatig overgeladen worden alvorens men het voertuig kan bergen.

Een bergingsbedrijf verwacht nog enkele uren bezig te zijn om het voertuig te bergen

Vrachtwagen gekanteld in Beilen [+foto]

Op de rotonde aan de Eursing in het Drentse Beilen is maandag aan het eind van de ochtend een vrachtwagen gekanteld.

Zover bekend is de chauffeur ongedeerd gebleven.

De oorzaak voor het ongeval is op dit moment nog onbekend.

De rotonde is tijdens de berging afgesloten voor het verkeer.

Hagelbui vernielt neus Austrian Airlines vliegtuig [+foto’s]

Foto: @Exithamster | X

MALLORCA/WENEN – Een zware hagelbui rukte tijdens een vlucht van Mallorca naar Wenen de hele neus van een Airbus A320 van de Oostenrijkse Lufthansa-dochter Austrian Airlines (AUA) af, en de hagelstenen drongen zelfs dwars door de voorruit van de cockpit. De piloot moest zonder zicht het vliegtuig aan de grond zetten. De passagiers zagen pas na de landing de ware omvang van de bijna-ramp.

Het begon allemaal vrij onschuldig: het vliegtuig vertrok zondagmiddag rond 15.30 uur vanuit Palma op Mallorca en er waren tijdens de vlucht wat kleine turbulenties, bericht de Duitse krant Bild.

De krant Kronenzeitung berichtte voor het eerst over het incident en citeerde passagier Marcel H., die met vijf vrienden het weekend op het eiland had doorgebracht: “We vlogen door een stormfront”, zei de Oostenrijker over het weer tijdens de vlucht. Ongeveer een half uur voor de landing werd plotseling een hevige trilling gevoeld.

Toen kwam de schokkende mededeling van de piloot dat de voorruit van het Airbus- vliegtuig was gebarsten. Vanuit de cockpit werd een ‘Mayday’-noodoproep uitgezonden, waarna de piloot zonder enig zicht op de landingsbaan moest landen. De AUA bevestigde het incident en stelde dat de onweerscel die vlucht “OS434” tegenkwam op weg naar Wenen niet zichtbaar was op de weerradar.

Pas na het uitstappen beseften de passagiers dat ze alleen dankzij de ervaring van de piloot aan de dood waren ontsnapt: de hele voorkant van het vliegtuig was afgescheurd, de cockpitramen waren volledig vernield en er waren verschillende panelen afgevallen. Wonder boven wonder raakte er niemand gewond.

De geschokte passagier Marcel H. en zijn vrienden hebben aangegeven dat ze de komende tijd niet meer in het vliegtuig stappen…

Koploper gaat naar Spoorwegmuseum

Foto: Harry Peters

UTRECHT – ICM treinstel 4011, beter bekend onder zijn bijnaam Koploper, verhuist definitief naar het Spoorwegmuseum. Het rijtuig was het eerste exemplaar dat in 1983 bij NS in dienst kwam. De Koplopers waren, en zijn nog steeds, beeldbepalend op het spoor in Nederland. Kenmerkend is de verhoogde bestuurderscabine die enigszins doet denken aan een Boeing 747. De 4011 komt vrijdag 14 juni om 11.20 uur aan in het Spoorwegmuseum waar het treinstel wordt overgedragen aan Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter.

Peter-Paul is erg blij met de nieuwste aanwinst: “De Koploper is een iconische trein, het was destijds een revolutionair ontwerp met de verhoogde machinistencabine en de doorloopkop. Dat maakte de trein bijzonder en is daarom een zeer waardevolle toevoeging aan de collectie van het Spoorwegmuseum.”

Nieuw intercity materieel

Door de aanleg van de Schiphollijn, een gewenste verhoging van de maximumsnelheid tot 160km/u en het dreigende tekort aan materieel wilde NS in 1974 nieuwe intercitytreinen aanschaffen. Gekozen werd voor een geheel nieuw concept: de Koploper. In 1977 kwamen de eerste prototypes op het spoor, in 1983 was treinstel 4011 de eerste van de in serie geproduceerde Koplopers. Ze waren de opvolgers van de Hondekop (Mat’ 54) die wel nog tot halverwege de jaren 90 intercitydiensten reden.

Foto: Harry Peters

Doorloopkop

De naam is gebaseerd op de zogenaamde doorloopkop. Onder de verhoogde machinistencabine was een doorloop waar reizigers en personeel via een uitschuifbare slurf naar het andere treinstel konden lopen. In de neus van de trein zaten dus deuren. In 2005 stelde de NS de doorloopkoppen echter buiten werking. Het was storings- en slijtagegevoelig, bovendien vonden veel reizigers de donkere en smalle doorgang een beetje eng. Er werd maar weinig gebruik van gemaakt. Bij de modernisering van Koplopers werden de doorloopkoppen buiten dienst genomen en de twee neusdeuren vervangen door een lichte polyesterplaat. In deze staat wordt de 4011 door het museum bewaard.

Interessante loopbaan

Treinstel 4011 kwam op 14 december 1983 uit de werkplaats van Talbot in Aken rollen. Direct daarna is het treinstel overgebracht naar de klimaatkamer in Wenen, waar de trein uitvoerig getest is op haar betrouwbaarheid onder extreme klimaatcondities. De trein is daar destijds met vlag en wimpel geslaagd.

De 4011 heeft in zijn veertig jaar lange bestaan een interessante loopbaan gehad. Tussen 1986 en 2002 waren de Koplopers geregeld voorzien van totaalreclame. Dit begon als een idee van NS om de opening van de Schiphollijn luister bij te zetten door treinen te voorzien van dezelfde beschildering als vliegtuigen. Hierbij kwam het goed van pas dat de Koploper qua vormgeving enigszins lijkt op een Boeing 747. De 4011 werd in KLM-kleuren uitgedost, de 4012 in Martinair-kleuren. Later reed de 4011 nog een tijdje rond in Aegon-kleuren.

Ontwerp

Het ontwerp van deze trein omvatte nog een aantal nieuwe concepten. De treinstellen zijn voorzien van een groot balkon met plek voor rolstoelen. In afwijking tot wat gebruikelijk is bij Intercitymaterieel heeft de Koploper geen restauratie-afdeling. Er is een klein keukentje voor het maken van koffie en thee.

Eén koprijtuig zorgt voor de aandrijving van alle vier assen. Het treinstel krijgt naast de schijfremmen ook een blokkenrem, om sneller af te kunnen remmen. Het gehele treinstel heeft automatisch sluitende deuren die tijdens de rit vergrendeld blijven en bevat drie toiletten. De trein is ontworpen voor een maximum snelheid van 160 km/uur.

Douane test nieuwe systemen om onderwatersmokkel tegen te gaan

AMSTERDAM – De Douane heeft samen met de politie en Port of Amsterdam een sonarsysteem en een duikerdetectiesysteem getest in het Noordzeekanaalgebied. Met deze systemen kunnen schepen gecontroleerd worden op onderwatersmokkel van drugs.

Sonarsysteem scant romp schip

Criminelen smokkelen regelmatig verboden middelen onder water. Het sonarsysteem kan afwijkingen aan de onderkant van een schip zien, bijvoorbeeld als er een kist aan de romp is gelast waarin drugs worden vervoerd. Het systeem zit op een vaste locatie en scant de voorbijgaande schepen.

Duikerdetectiesysteem hoort geluiden

Als drugs onder water worden gesmokkeld, moeten ze ook weer van de romp van het schip worden gehaald. Dit doet een duiker. Met het duikerdetectiesysteem kunnen we het geluid van een duiker opvangen. Vervolgens sturen we een drone naar boven die via warmtebeelden de duiker kan volgen.

Testen nieuwe technieken

In de afgelopen weken werden de systemen getest bij de sluizen van IJmuiden. Duikers van het Douane duikteam hielpen bij het bevestigen van voorwerpen aan de romp van een schip. De resultaten van de tests waren positief. Op sonarbeelden werden de voorwerpen snel ontdekt. Ook fungeerden de duikers als proefpersonen bij het testen van het duikersdetectiesysteem. En ook bij dit systeem waren de resultaten positief.

15.000 schepen per jaar

Op dit moment controleren duikers nog steekproefsgewijs risicoschepen, zoals dat in heel Europa gebeurt. Met het nieuwe sonarsysteem kunnen we alle 15.000 schepen controleren die jaarlijks bij Port of Amsterdam binnenkomen.

Het Noordzeekanaalgebied is ideaal voor deze nieuwe manier van controleren omdat alle schepen door één sluis bij IJmuiden moeten. In bijvoorbeeld de Rotterdamse haven is dat niet het geval.

AfD wint ook ruim in gemeenteraadsverkiezingen in deelstaten

Duitse-vlaggen

POTSDAM – De radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland (AfD) heeft in Duitse gemeenteraadsverkiezingen volgens de laatste uitslagen grote overwinningen geboekt.

In Brandenburg en Mecklenburg-Vorpommern behaalde de AfD meer dan een kwart van de stemmen en is er nu de grootste partij. In Brandenburg was dat 10 procentpunten meer dan vijf jaar geleden.

In Mecklenburg-Vorpommern kreeg de AfD twee zoveel stemmen als vijf jaar terug. Aangenomen wordt dat de partij ook in de lokale verkiezingen in de deelstaten Saksen-Anhalt en Thüringen een grote winnaar zal blijken.

In de Europese verkiezingen is de AfD de tweede partij van Duitsland geworden met bijna 16 procent van de stemmen. Er zijn in Duitsland ook regionale en plaatselijke verkiezingen geweest in acht van de zestien deelstaten.

Jongen (6) die gewond raakte bij ongeval Laag-Soeren overleden

LAAG-SOEREN – Een 6-jarige jongen uit Zutphen die zaterdag gewond raakte door een verkeersongeluk bij Laag-Soeren is overleden, meldt de politie maandag.

Naast het dodelijke slachtoffer raakten nog zeven anderen gewond bij de botsing.

Het ongeval gebeurde rond 16.00 uur toen drie auto’s op elkaar botsten op de N786 bij het Gelderse dorp. De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.

Gasprijs daalt door afnemende zorgen over Noorse aanvoer

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandag verder gedaald door de afnemende zorgen over de aanvoer van gas uit Noorwegen. Afgelopen weekeinde werden de Noorse gasleveringen aan Europa namelijk weer hervat, nadat leveringen vorige week tijdelijk werden stopgezet door een barst in een pijplijn.

Door de onverwachte storing kon volgens de Noorse netbeheerder Gassco afgelopen week geen gas worden geleverd uit de grote productiefaciliteit Nyhamna en liep de gasprijs flink op. Noorwegen is door het wegvallen van Russisch gas door de invasie van Oekraïne, de grootste leverancier van aardgas aan Europa.

Op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam daalde de prijs maandagochtend met 1,2 procent tot 32,72 euro per megawattuur, waarmee de daling van vrijdag werd voortgezet. Vorige week liep de gasprijs nog op tot ruim 37 euro per megawattuur.

Naast de hervatting van de Noorse leveringen wordt de gasprijs gedrukt door de hoge gasvoorraden in Europa. Die zitten nog steeds voor bijna 72 procent vol. Dat is ongewoon voor de tijd van het jaar. Ook zal de vraag naar gas waarschijnlijk gematigd blijven, gezien het trage economische herstel in de Europese Unie. Daarnaast lijken de temperaturen in het grootste deel van Noordwest-Europa voorlopig mild te blijven, waardoor de behoefte aan gas voor verkoeling afneemt.

Euro zakt weg na uitschrijven vervroegde Franse verkiezingen

Macron

DEN HAAG – Op de Europese beurzen gaat de aandacht maandag vooral uit naar de koers van de euro en de opening van de Franse aandelenmarkt. De euro zakte tot het laagste niveau in een maand tijd en de beurs in Parijs lijkt lager te gaan openen, na de aankondiging van de Franse president Emmanuel Macron om nieuwe parlementsverkiezingen in Frankrijk uit te schrijven.

Macron schreef de verkiezingen uit doordat zijn partij een grote nederlaag heeft geleden bij de Europese verkiezingen. Volgens een exitpoll heeft de radicaal-rechtse partij RN van Marine Le Pen twee keer zoveel stemmen gekregen als de partij van de president. De verrassende stap van Macron kan ervoor zorgen dat hij veel macht moet inleveren als de RN de komende verkiezingen wint. De euro noteerde op 1,0747 dollar, tegen 1,0806 dollar op vrijdag.

Uit de exitpolls van de verkiezingen voor het Europees Parlement blijkt verder dat de centrumrechtse Europese Volkspartij (EVP) van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen de grootste partij blijft. Over de hele linie lijken uiterst rechtse, eurosceptische en nationalistische partijen de grootste winst te boeken.

Beleggers kijken daarnaast uit naar het rentebesluit van de Amerikaanse Federal Reserve, dat woensdag op het programma staat. Op de financiële markten wordt verwacht dat de Amerikaanse centrale bank het rentetarief opnieuw onveranderd laat. Na afloop geeft Fed-president Jerome Powell tijdens een persconferentie mogelijk meer inzicht over wanneer de rente wel omlaag gaat. Voordat de Fed over de rente beslist, komen op woensdag ook nog Amerikaanse inflatiecijfers over mei naar buiten.

De AEX-index op het Damrak koerst af op een lager begin van de nieuwe beursweek. De Nikkei in Tokio klom 0,9 procent. De Japanse exportbedrijven profiteerden van een waardedaling van de yen ten opzichte van de dollar. Ook bleek dat de Japanse economie in het eerste kwartaal minder sterk is gekrompen dan eerder gemeld. In Australië, China, Hongkong en Taiwan hadden beleggers een vrije dag.

IMCD kondigde een kleine overname aan. De chemicaliëndistributeur koopt de Italiaanse distributeur in de farmaceutische industrie Selechimica. Het bedrijf heeft een omzet van zo’n 5 miljoen euro.

Een vat Amerikaanse olie werd 0,2 procent duurder op 75,70 dollar per vat. Brentolie kostte ook 0,2 procent meer, op 79,80 dollar per vat.

Delftse studenten realiseren doorbraak in Hyperloop

Hyperloop

DELFT – Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste in de wereld een baanwissel toegevoegd aan de Hyperloop, de vacuümtrein die 1000 kilometer per uur kan zweven door een buis. In 2030 zijn de eerste testen op volledige schaal met passagiers. “De vacuümtrein vertrekt elke 2 minuten naar een andere Europese stad. Zo kun je binnen 30 minuten in Parijs zijn vanuit Amsterdam”, aldus Cem Celikbas, team captain van het Delft Hyperloopteam.

Duurzaam en in alle rust reizen

De Hyperloop werkt op basis van magnetische voorstuwing. Dit houdt in dat er geen fossiele brandstoffen nodig zijn bij het vooruitbrengen van de pod, de capsule waarin de passagiers zitten. “Daarom is de Hyperloop een aantrekkelijk vervoersmiddel voor mensen die duurzaam willen reizen”, aldus Celikbas. Karel van Dalen, universitair hoofddocent Dynamica van Constructies aan de TU Delft, is ook positief over de Hyperloopontwikkelingen. “Er bestaan twijfels over de haalbaarheid van “groene” luchtvaart. Daarom ben ik blij dat de studenten aan het alternatief hiervan werken: de Hyperloop.”

Meer mobiliteit

Het studententeam verwacht dat er in 2050 een toename op transport is van 150 procent. Als de huidige vervoersmiddelen gebruikt blijven worden, worden er meer fossiele brandstoffen uitgestoten.

“Met de Hyperloop minimaliseer je de uitstoot van fossiele brandstoffen. Die zijn namelijk niet nodig voor de voortstuwing van de pod”, legt Celikbas uit. In Nederland zou Schiphol een mogelijk opstappunt kunnen zijn voor Hyperloopreizigers. Hierdoor kan de drukte op de luchthaven verspreid worden.

“De Hyperloop kan elke 2 minuten vertrekken naar een Europese bestemming, dus reizigers hoeven nooit lang te wachten. Dit voorkomt onnodig lange wachtrijen en drukte op de luchthaven. Hiernaast biedt het Schiphol de mogelijkheid om op een duurzame manier door te groeien.”

Financieel haalbaar

Volgens Delft Hyperloop is de aanleg van Hyperlooptraject realistisch. Dit kost namelijk hetzelfde als de aanleg van een hogesnelheidslijn. Een ander voordeel is dat er bijna geen onderhoudskosten bij een Hyperloop komen kijken. Daarnaast worden kosten voor de uitstoot van fossiele brandstoffen niet doorberekend in de prijs van een ticket, omdat deze simpelweg niet uitgestoten worden. “Hierdoor kan een enkeltje met de Hyperloop goedkoper zijn dan een enkeltje met het vliegtuig”, aldus Celikbas.

De Hyperloop is een transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Doordat de capsule – ook wel een pod genoemd – door een vacuümbuis zweeft, is er geen lucht- en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door magnetische voortstuwing, wat volledig elektrisch werkt, worden ook geen fossiele brandstoffen uitgestoten.

Het Delft Hyperloopteam bestaat uit 39 studenten die allemaal een tussenjaar hebben genomen op de TU Delft om de Hyperloop verder te innoveren. Er werkt dus elk jaar een andere lichting studenten aan de Hyperloop. Op 11 juni presenteert het studententeam een prototype van het volledig zwevende transportmiddel. Dit gebeurt op hun werkplaats in de ‘Dream Hall’, gelegen op de campus van de TU Delft.

Het studententeam reist in juli af naar Zürich voor de European Hyperloop Week 2024. Daar gaan de studenten de strijd aan met meer dan twintig andere internationale Hyperloopteams. Het team heeft hier als doel om, net als voorgaande jaren, te laten zien dat Delft de koploper is op het gebied van Hyperlooptechnologie. Delft Hyperloop heeft de competitie in 2021 en 2022 gewonnen en is in 2023 tweede geworden.

Uitvoerwaarde van Nederlandse goederen ruim vijf procent lager in 2023

DEN HAAG – De waarde van de uitvoer van goederen van Nederlandse makelij kromp in 2023 met 19 miljard euro (5,2 procent). De hele Nederlandse goederenuitvoer, inclusief wederuitvoer, was in 2023 bijna 43 miljard euro (5,9 procent) minder waard dan in 2022. De invoerwaarde daalde nog sterker. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe jaarcijfers.

Zowel de waarde als het volume van de Nederlandse goederenhandel daalde in 2023. De uitvoerprijzen (inclusief wederuitvoer) waren vorig jaar 2,8 procent lager dan in 2022, de invoerprijzen 6,4 procent. Procentueel was de krimp in invoerwaarde (9,0 procent) hoger die in coronajaar 2020.

De daling van de uitvoerwaarde van eigen makelij was in 2023 niet zo groot als in 2020.

Fors minder (dure) minerale brandstoffen verhandeld

In 2022 steeg de prijs van minerale brandstoffen en energie vanwege de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland. Dit dreef de prijs en daarmee ook de in- en uitvoerwaarde van veel goederen sterk op, zoals van aardolie- en chemische producten. In 2023 daalden deze prijzen weer, wat tot uiting komt in een lagere in- en uitvoerwaarde van minerale brandstoffen en chemische producten. Ook de invoerwaarde van fabricaten, zoals (producten van) ijzer, staal en non-ferrometalen, daalde met ruim 15 procent in 2023. De krimp in deze productgroepen overschaduwde een groei in met name exportwaarde van machines en vervoermaterieel.

Minder uitvoer naar afnemers van brandstoffen

Vooral de uitvoer van Nederlandse makelij naar Duitsland, België, Nigeria en Taiwan daalde fors in 2023. Voor Duitsland, België en Nigeria was dit vooral een lagere uitvoerwaarde van minerale brandstoffen. Taiwan ontving in 2023 minder gespecialiseerde machines uit Nederland. China en Zuid-Korea importeerden juist meer Nederlandse machines, zoals machines voor het fabriceren van halfgeleiders of chips.

Invoerwaarde 9 procent kleiner

Bijna drie kwart van de krimp in de invoerwaarde in 2023 kwam door minder invoer uit vier landen: Rusland, China, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Bij Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen ging het vaak om minder (dure) invoer van minerale brandstoffen zoals ruwe olie, geraffineerde aardolieproducten en (aard)gas. Sinds de oorlog in Oekraïne is de positie van Rusland als belangrijke leverancier van brandstoffen verschoven naar andere landen, zoals Saoedi-Arabië, de Verenigde Staten en Noorwegen. Uit China werden er minder machines (computers, laptops, smartphones), chemische producten (zoals organische chemische producten en farmaceutische producten), fabricaten (zoals producten van metaal), meubels en kleding ingevoerd.

Uit de Verenigde Staten werd in 2023 meer ingevoerd. Dit had voor een groot deel te maken met een gestegen invoer van LNG, ruwe olie en aardolieproducten.

Ook code geel in Noord-Holland vanwege zware windstoten

DE BILT – Naast Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant geldt maandag ook in Noord-Holland code geel, meldt het KNMI.

Vanaf de middag is in deze provincies kans op zware windstoten. Er vallen stevige buien en het kan onweren.

In de loop van maandagmiddag gaat het in het westen hard waaien, meldt het KNMI. In Zeeland en Zuid-Holland hebben de windstoten vanuit het noordwesten een snelheid van 80 tot 100 kilometer per uur.

In Noord-Holland en het westen van Brabant waait het met windstoten van 75 tot 90 kilometer iets minder hard. De wind neemt volgens het weerinstituut in de avond af.

TLN: voorlopige uitslag EP-verkiezingen ‘gunstig’

ZOETERMEER – Op basis van de voorlopige uitslagen van de Europese verkiezingen blijven de Europese Volkspartij en de sociaaldemocraten de grootste partijen in het Europees Parlement.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt dat gunstig, omdat zo dezelfde koers kan worden aangehouden als de afgelopen vijf jaar. De brancheclub vindt het namelijk “noodzakelijk dat de plannen die er al liggen worden uitgevoerd”.

TLN wil wel dat er structurele financiering komt om die plannen uit te voeren. “Zo moet het aantal elektrische trucks niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa flink toenemen om de Europese duurzaamheidsnormen te halen: 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 en een vrijwel emissievrije transportsector in 2050”, aldus de brancheorganisatie.

TLN heeft wel zorgen over de winst van conservatief rechtse partijen. “De brancheorganisatie hoopt niet dat een verschuiving naar rechts inhoudt dat de Europese binnengrenzen op slot gaan. Voor de transportsector is het vrije verkeer van mensen en goederen in de Europese Unie enorm belangrijk. Ook voor de versterking van het multimodale netwerk is het zeer belangrijk dat de grenzen openblijven, waar samenwerking de prioriteit heeft.”

LAATSTE NIEUWS

Fietser zwaargewond bij ongeval met vrachtwagen in Groningen

GRONINGEN - Een fietser is vrijdagmiddag zwaargewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Groningen, meldt de politie op X. De aanrijding gebeurde rond...