DEN HAAG – Olie- en gasbedrijf NAM kan de oliewinning bij Schoonebeek (Drenthe) hervatten. Dat meldt demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw). Omwonenden en andere belanghebbenden hebben zes weken de tijd om te vertellen wat zij van dit ontwerpbesluit vinden.
De oliewinning bij Schoonebeek ligt al ruim twee jaar stil omdat er zorgen zijn over schadelijke stoffen in het afvalwater dat erbij vrijkomt. Dat water werd jarenlang via een kilometerslange pijpleiding naar Twente vervoerd om daar in lege gasvelden te worden geïnjecteerd. Er ligt nu een plan van de NAM om het water voortaan op te slaan in een leeg veld bij Schoonebeek zelf.
Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) oordeelde eerder dit jaar voorzichtig positief over dit alternatief. De toezichthouder ziet “beperkte risico’s” en stelt vast dat het injecteren van afvalwater op dit moment “de best beschikbare techniek” is. Ook kennisinstituut TNO zegt dat waterinjectie veilig en verantwoord kan.
Tegemoetkomen
Vijlbrief benadrukt dat de afgelopen jaren veel gesproken is met omwonenden en dat de voorstellen van de NAM zijn aangepast om aan hun zorgen tegemoet te komen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vergoeding van eventuele schade. In het dossier rond de gaswinning in Groningen heeft de NAM op dat vlak geen al te beste reputatie opgebouwd.
Daarnaast is afgesproken dat een groter deel van wat de NAM met de oliewinning verdient, met de regio wordt gedeeld. Het gaat om een totaalbedrag van naar schatting 45 tot 60 miljoen euro, 15 miljoen euro meer dan eerder was gemeld.
“Dat zal niet betekenen dat iedereen het eens is met dit besluit”, realiseert Vijlbrief zich. “Maar ik zie ook dat er begrip is dat deze activiteiten nut hebben voor onze samenleving.” Een definitief besluit valt na de zomer.
GAZA-STAD – Hamas zegt de resolutie van de VN-Veiligheidsraad te “accepteren”, maar wil wel nog onderhandelen over de details van een staakt-het-vuren in de Gazastrook. De raad van de Verenigde Naties riep Hamas maandag op om een door de Verenigde Staten gepresenteerd voorstel voor een staakt-het-vuren te aanvaarden. Israël zou volgens de Amerikanen al achter dat voorstel staan.
De Amerikaanse president Joe Biden kondigde het plan twee weken geleden aan en zei dat het om een Israëlisch initiatief ging. Hamas liet daarop nog weten dat het alleen akkoord zou gaan als de gevechtspauze zou leiden tot een permanent staakt-het-vuren en alle Israëlische troepen de Gazastrook zouden verlaten. Daar leek de Israëlische premier Benjamin Netanyahu niet toe bereid.
Biden sprak over een “alomvattend” voorstel. Het moet door middel van een stappenplan leiden tot de vrijlating van alle gijzelaars in ruil voor Palestijnse gevangenen. In de eerste fase, die zes weken moet duren, zouden de Israëlische troepen zich terugtrekken uit alle bewoonde gebieden van Gaza en zouden vrouwelijke, oudere en gewonde gijzelaars vrijkomen. In die periode zou ook veel meer humanitaire hulp het gebied kunnen bereiken en kunnen Israël en Hamas onderhandelen over de tweede fase: een permanent einde aan de gevechten. In die fase moeten alle gijzelaars vrijkomen en alle Israëlische troepen Gaza verlaten. In de derde fase moet de Gazastrook weer worden heropgebouwd en kunnen ook de resten van overleden gijzelaars worden overgedragen aan hun families.
Dat Hamas nu positief reageert op de VN-resolutie is volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken een “hoopvol teken”. Hij is op reis door het Midden-Oosten om steun te verzamelen voor het plan. Blinken herhaalde dinsdag dat Netanyahu achter het voorstel voor het staakt-het-vuren staat.
DEN HAAG – Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren.
Bij de afprijzingen klopte de ‘van-prijs’ niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.
De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Alle geldstraffen bij elkaar tellen op tot 621.000 euro.
“De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”
De ACM noemt een geval waarbij een product zou zijn afgeprijsd van 699 euro naar 629 euro, maar nog geen maand eerder 539 euro kostte. Consumenten denken daarbij dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.
Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker zegt juist in beroep te gaan tegen de opgelegde boete. “Wij misleiden onze klanten niet, als wij kortingen aanbieden dan betreft dit altijd echte kortingen. Wij werpen deze beschuldiging van de ACM dan ook verre van ons”, reageert een woordvoerster van de winkelketen. Ook het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, heeft de overtreding niet erkend en kan nog in beroep gaan.
De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.
SINGAPORE – Singapore Airlines heeft passagiers die aan boord zaten van het vliegtuig dat op de route van Londen naar Singapore in mei ernstige turbulentie ondervond schadevergoeding aangeboden, zo zei de luchtvaartmaatschappij dinsdag.
Passagiers die lichtgewond raakten biedt Singapore Airlines 10.000 dollar (een kleine 9300 euro). Degenen met ernstig letsel kunnen over een aanbod praten om tegemoet te komen aan hun specifieke behoeften. Zij krijgen een voorschot van 25.000 dollar voor de meest urgente ingrepen.
Volgens het Verdrag van Montreal, dat de compensatie regelt voor internationale vluchten bij overlijden en letsel van passagiers na een ongeval, is Singapore Airlines aansprakelijk tot 170.000 dollar per persoon. Soms zijn de schadevergoedingen veel hoger.
Het voorval met de ernstige turbulentie vond plaats op 20 mei. Het vliegtuig, dat boven Myanmar vloog, week om de noodsituatie af naar de Thaise hoofdstad Bangkok. Een 73-jarige Brit kwam om het leven tijdens de vlucht. In Bangkok lagen volgens de luchtvaartmaatschappij meer dan twee weken na het voorval nog steeds twintig mensen in het ziekenhuis. Hoe de situatie nu is, heeft Singapore Airlines nog niet willen zeggen.
De luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd aan alle passagiers de kosten van de vlucht terug te betalen. Ook krijgen ze compensatie voor opgelopen vertraging.
DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) pleit voor één Europese testmethode voor houtkachels, zodat beter toezicht mogelijk is. Dit draagt bij aan een schonere leefomgeving. Door de hoge energieprijzen is houtstook de afgelopen jaren toegenomen. De rook van een houtvuur bevat echter schadelijke stoffen zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s) en koolmonoxide. Dit zorgt voor ongezonde lucht binnen- en buitenshuis met gezondheidsklachten en luchtvervuiling tot gevolg.
Daarom moeten houtkachels voldoen aan de uitstooteisen in de Europese richtlijn voor ecodesign. Uit literatuuronderzoek door TNO in opdracht van de ILT blijkt dat de verschillende testmethoden in de richtlijn leiden tot verschillende uitstootwaarden. Hierdoor is het lastig te bepalen of een houtkachel mag worden verkocht en wordt goed toezicht op de verkoop bemoeilijkt.
Doordat de Europese richtlijn verschillende testmethoden toestaat, is het lastig voor de ILT om te bepalen of een houtkachel voldoet aan de eisen voor ecodesign. Toch controleert de ILT dit jaar of nieuwe houtkachels die op de Nederlandse markt worden aangeboden, voldoen aan de regels. De inspectie treedt op tegen importeurs van houtkachels, waarvan niet kan worden aangetoond dat de fabrikant de kachels heeft laten beoordelen op de eisen voor ecodesign. Voor houtkachels die duidelijk niet aan de eisen voldoen, legt de inspectie een verkoopverbod op.
Moderne houtkachels die wel aan de eisen voldoen, hebben een betere luchttoevoer. Dit zorgt voor een volledigere verbranding met minder uitstoot van schadelijke stoffen en een hoger warmterendement. In tegenstelling tot oude houtkachels dragen ecodesign houtkachels wel bij aan een schonere leefomgeving en minder energieverbruik. Daarbij is het belangrijk dat de houtkachel goed wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur en dat er wordt gestookt op verantwoorde wijze. Denk hierbij aan het gebruiken van schoon en droog hout, op de juiste manier aansteken en niet stoken onder bepaalde weersomstandigheden. Meer informatie over houtstoken is te vinden op de website van Milieu Centraal.
Vanuit de Wet milieubeheer en de Europese regelgeving houdt de ILT toezicht op de naleving van de eisen voor ecodesign voor onder meer verlichting, verwarmingsapparatuur en huishoudelijke elektronische apparaten. Ecodesign maakt het mogelijk om de schadelijke milieueffecten van een product te beperken.
Om het toezicht op de eisen voor ecodesign in Europa te verbeteren, ondersteunt de Europese Commissie samenwerkingsprojecten. De ILT neemt met andere Europese toezichthouders deel aan de gezamenlijke actie EEPLIANT4, waarbij houtkachels in diverse Europese landen zullen worden getest. Bij de beoordeling van de Nederlandse testresultaten houdt de ILT rekening met de bevindingen van TNO.
BEIJING – Het Chinese ministerie van Defensie heeft een heel andere uitleg over een incident op de Oost-Chinese Zee dan Nederland afgelopen vrijdag presenteerde. Volgens Beijing was het niet China dat voor een “potentieel onveilige situatie” zorgde, maar juist de aanwezigheid van het Nederlandse schip verhoogde de spanning.
De Nederlandse demissionaire minister Kajsa Ollongren vertelde vrijdag dat het marineschip Zr.Ms. Tromp en een Nederlandse helikopter meerdere malen waren omcirkeld door twee Chinese gevechtsvliegtuigen. Het fregat zou op de Oost-Chinese Zee varen ter ondersteuning van een VN-verband dat toeziet op sancties tegen Noord-Korea.
Maar volgens China is dat niet waar. “We betreuren het afschuwelijke karakter van de woorden en daden van de Nederlandse kant ten zeerste en hebben ernstige protesten bij hen ingediend”, zegt Zhang Xiaogang, een woordvoerder van het defensieministerie. Volgens hem heeft Nederland de “vriendschappelijke relatie tussen de twee landen” ondermijnd door het Chinese zee- en luchtruim te schenden. China waarschuwt dat “provocaties resoluut zullen worden beantwoord”.
China maakt in de Oost-Chinese Zee aanspraak op een aantal eilanden die ook geclaimd worden door Japan. Bovendien ligt Taiwan aan de zee, de eilandstaat die door China wordt gezien als afvallige provincie. Daardoor lopen de militaire spanningen in de regio vaak op.
TER APEL – De boete die het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) moet betalen aan de gemeente Westerwolde bereikt dinsdag waarschijnlijk het maximale bedrag van 1,5 miljoen euro. Elke dag dat er meer dan 2000 mensen in het aanmeldcentrum in Ter Apel slapen, volgt een dwangsom van 15.000 euro.
Begin dit jaar werd het drukmiddel door de gemeente via de rechter afgedwongen. Het zou ervoor moeten zorgen dat het COA zich aan de afspraak van het maximumaantal zou houden. De dwangsom werd op 22 februari voor het eerst opgelegd. Daarna sliepen bijna altijd te veel mensen in het centrum in Ter Apel, dat binnen de gemeente Westerwolde ligt.
Al maanden worden mensen voor alleen de nacht overgebracht naar een locatie buiten de gemeente, achtereenvolgens in Stadskanaal, 2e Exloërmond en momenteel tot 1 juli in Zuidwolde. Ondanks die tweehonderd bedden, sliepen er honderden mensen meer dan afgesproken in Ter Apel, met als record 2463 mensen op 9 mei.
Het is niet duidelijk wat de gemeente Westerwolde gaat doen als het maximale boetebedrag is bereikt. Juristen deden afgelopen week nog onderzoek naar de mogelijkheden, want de problemen zijn allerminst opgelost, zei een woordvoerster. Wellicht wordt opnieuw de gang naar de rechter gemaakt. Ook boog de gemeenteraad zich woensdag over de vraag waar het boetegeld aan wordt besteed. Daarover is nog niets besloten.
Het COA zegt de afgelopen tijd “mondjesmaat” nieuwe opvangplekken aangeboden te hebben gekregen. Ondertussen sluiten grote opvanglocaties, zoals in Nijmegen. Het orgaan weet niet hoe het nu verder moet. Ondanks de plannen van het nieuwe kabinet om de spreidingswet af te schaffen, hoopt het COA dat burgemeesters uit het hele land toch plekken aanbieden zolang de wet van kracht is en zo verlichting geven in de opvangproblematiek.
De nieuwe Volvo FH16 is Europa’s krachtigste, maar ook zeer zuinige truck, die kan rijden op 100 procent hernieuwbare brandstoffen. Tests op de weg bevestigen dat de volledig nieuwe motor in de FH16 een 5 procent zuiniger brandstofverbruik heeft en minder uitstoot, terwijl deze 7 procent meer koppel levert – een combinatie die de efficiëntie en productiviteit voor de meest veeleisende transporttaken verhoogt.
Volvo’s volledig nieuwe D17-motor in de iconische Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste transporttaken en levert uitstekende prestaties en duurzaamheid. Als we de nieuwe 17-liter Volvo FH16 met 780 pk vergelijken met zijn voorganger, dan zien we dat de nieuwe truck 7 procent koppel toevoegt en tegelijkertijd 5 procent* minder brandstof verbruikt en kooldioxide uitstoot.
De volledig nieuwe motor is ook leverbaar in de nieuwe Volvo FH16 Aero, die in combinatie met de aerodynamische truckcabine nog zuiniger is.
“Onze ingenieurs hebben een motor geleverd die het hoogste koppel en vermogen van alle Europese trucks combineert met een superieure brandstofzuinigheid. De feiten spreken voor zich: meer koppel en vermogen met aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen, is een fantastisch resultaat. Dit betekent dat onze klanten hun opdrachten efficiënter en met een hogere productiviteit kunnen uitvoeren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.
Deze gloednieuwe zuinige motor is een voorbeeld van het voortdurende streven van Volvo Trucks om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van bestaande aandrijflijntechnologieën te verminderen, parallel aan de introductie van nieuwe technologieën.
Drie vermogensniveaus
Volvo’s nieuwe 17-liter Euro 6-motor wordt geleverd met drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd naar respectievelijk 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3000 Nm en 3400 Nm.
Biobrandstof gecertificeerd
De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) in alle vermogensklassen. De 700 pk versie is daarnaast ook gecertificeerd voor 100 procent biodiesel (B100).
De Volvo FH16 en FH16 Aero met de gloednieuwe D17-motor kunnen vanaf medio 2024 worden besteld en de productie start in de tweede helft van 2024.
STOCKHOLM – Erinion, een nieuw bedrijf dat volledig in handen is van Scania, kondigt vandaag de officiële lancering van het merk aan.
Erinion, opgericht door Scania, levert kant-en-klare laadoplossingen voor depots en bestemmingen, die zorgen voor een naadloos en efficiënt elektrificatieproces voor wagenparken van zware voertuigen.
De markt voor elektrische vrachtwagens groeit snel door de vooruitgang in batterijtechnologie, strengere regelgeving en een focus op duurzaamheid. Bedrijven die overstappen op elektrificatie worden geconfronteerd met uitdagingen zoals hoge opstartkosten, onrust over de actieradius, lange oplaadtijden en onzekerheden over de totale eigendomskosten (TCO). Erinion pakt deze uitdagingen aan met doelgerichte, efficiënte en betrouwbare laadoplossingen en biedt een end-to-end partnerschap voor klanten.
Tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens
Erinion richt zich op een groeiende markt en de 40.000 geplande laadpaalinstallaties tegen 2030 zullen een aanzienlijke deuk slaan in de verwachte behoefte van Europa aan 240.000-265.000 laadpunten op opslagplaatsen en bestemmingen voor de naar schatting 230.000 elektrische vrachtwagens. Tot 90 procent van de energie voor elektrische vrachtwagens zal worden opgeladen op deze laadpunten, afhankelijk van de toepassing (langeafstands-, regionaal of stedelijk vervoer). De hubs omvatten depots, terminals of centra vanwaar de voertuigen vertrekken en waar ze naar terugkeren.
Bewezen klantwaarde
Met laadinfrastructuur op vooraf gedefinieerde locaties zorgt Erinion voor voorspelbare laadschema’s, verhoogde uptime, maximale operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Erinion’s benadering van opladen heeft al aanzienlijke waarde opgeleverd voor haar klanten. Door op maat gemaakte oplossingen te implementeren, is Erinion in staat geweest om de investeringsbehoefte tot 50% te verminderen en operationele besparingen tot 15.000 euro per vrachtwagen per jaar mogelijk te maken.
“De overstap naar elektrificatie vereist van onze klanten dat ze een systeemperspectief aannemen, wat betekent dat ze nieuwe operationele strategieën moeten omarmen,” zegt Jonas Hernlund CEO van Erinion.
“Met Erinion bieden we een complete oplossing die de overgang naar elektrische voertuigen vereenvoudigt, zodat onze klanten zich kunnen richten op hun kernactiviteiten terwijl wij zorgen voor de laadinfrastructuur.”
Universele compatibiliteit
Erinion biedt oplossingen op maat voor een groot aantal klantsegmenten, waaronder transportinkopers (1PL), transportoperators (2PL), logistieke operators (3/4PL) en vastgoedontwikkelaars/eigenaars. De merkonafhankelijke aanpak zorgt ervoor dat alle soorten bedrijven, ongeacht het merk voertuig, kunnen profiteren van de laadinfrastructuur en operationele diensten van Erinion. Deze inclusieve strategie maakt het speelveld voor alle klanten gelijk, bevordert een bredere acceptatie van elektrische voertuigen en versnelt de overgang naar een toekomstig systeem.
Ervaren leiderschap en divers talent
Erinion profiteert van een team met diepgaande branchekennis, gebaseerd op hun ervaring bij Scania. Dit zorgt voor een naadloze overdracht van branche-expertise en maakt de weg vrij voor innovatieve oplossingen. CEO Jonas Hernlund, voorheen Chief Commercial Officer bij Einride, brengt een decennium aan succes mee vanuit verschillende leidinggevende functies bij Google.
Als aanvulling op deze sterke basis heeft Erinion strategisch toptalent aangetrokken van toonaangevende tech- en innovatiebedrijven zoals Tesla, Google en Spotify. Dit diverse team combineert kennis van de industrie met geavanceerde vaardigheden in het opschalen van bedrijven en het bouwen van sterke merken, waarmee Erinion zich positioneert voor snelle wereldwijde expansie.
AMSTERDAM – Het aantal registraties van lichte bedrijfswagens voor dit jaar is een kwart hoger dan vorig jaar, 37.172 registraties versus 29.793 registraties in 2023. Deze forse toename komt door de invoering van zero-emissiezones in combinatie met de BPM-invoering op conventionele bestelwagens, die beiden per 1 januari 2025 ingaan.
Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens dit jaar. RAI Vereniging is bezorgd over de keuringscapaciteit van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) om bestelwagens tijdig te keuren en de mogelijke marktverstoring die de vraag teweegbrengt.
De zorg is of de RDW de voertuigen die ondernemers in 2024 bestellen nog dit jaar kan keuren. Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers BPM moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden.
Recente bevindingen over de marktvraag ondersteunen deze zorgen. De S&P-prognose gaat uit van een stijging van 11 procent. Dat is in totaal 78.000 voertuigen voor dit jaar. Maar het aantal registraties loopt nu al vooruit op deze prognose. Dit wordt verder bevestigd door de leden van RAI-vereniging, die de sterke stijging in de praktijk ervaren en ook een sterke stijging verwachten in het aantal extra bestelwagens dat dit jaar wordt aangeboden bij de RDW- keuringsstations.
Marktverstoring en trage overgang naar elektrificatie
De gelijktijdige introductie van de BPM voor bestelwagens en de ZE-zones zorgen voor marktverstoring. Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen. De Monitor Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging onthulde eerder al een trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken.
Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken. In aanloop naar het nieuwe beleid bestaat het totale elektrische wagenpark nu uit 28.857 elektrische bestelwagens, dat is 2,6 procent van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.
Oproep voor zekerheid en garanties
RAI Vereniging roept de overheid op om garanties te bieden met betrekking tot de keuringscapaciteit van de RDW om deze voertuigen in 2024 te keuren. Geef zekerheid aan de MKB-carrosseriebouwers, die alle bestel- en vrachtwagens afbouwen naar de wensen van de klant.
Er moeten voldoende middelen én personeel beschikbaar gesteld worden door de overheid voor de RDW, zodat alle voertuigen die voor 1 januari 2025 gereed zijn, nog dit jaar van een kenteken kunnen worden voorzien. Bij voertuigen die vanaf 1 januari 2025 worden gekeurd, lopen ondernemers de BPM-vrijstelling mis en krijgen geen toegang tot ZE-zones.
Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.
WEERT – Dinsdagochtend rond 7.00 uur werden de hulpdiensten gealarmeerd vanwege een verkeersongeval op de Suffolkweg Zuid (N564) in Weert. Tussen de spoorbrug en Sluis 16 botsten een auto en een vrachtwagen op elkaar.
Volgens getuigen reed de auto van Weert richting Budel-Dorplein en kwam daarbij deels op de verkeerde weghelft terecht.
De vrachtwagenchauffeur, die uit de tegenovergestelde richting kwam, kon een aanrijding niet meer voorkomen en belandde met zijn vrachtwagen in de naastgelegen greppel.
De bestuurder van de auto raakte lichtgewond en werd ter plaatse onderzocht door ambulancepersoneel. De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd en kwam met de schrik vrij.
De brandweer was aanwezig om de situatie veilig te stellen en het wegdek te reinigen.
De Suffolkweg Zuid moest worden afgesloten voor het verkeer. Als gevolg van het ongeval is er momenteel sprake van verkeershinder op deze weg en omliggende wegen.
KOOTWIJKERBROEK – Het 16-jarige meisje dat in de nacht van vrijdag op zaterdag is aangereden in het Gelderse Kootwijkerbroek is aan haar verwondingen overleden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door het Reformatorisch Dagblad.
Het ongeval was op de kruising van de Garderbroekerweg met de Kapweg. Het meisje zat op de fiets toen ze werd aangereden en raakte zwaargewond. De bestuurder van de auto reed door.
In de loop van zaterdag werd de bestuurder na een oproep van de politie gevonden. De 27-jarige man zat zaterdag in voorlopige hechtenis. Het is niet bekend of hij nog vastzit.
AMSTERDAM – Dionne Stax en dj Steven Jansen krijgen een kindje. Dat laat het koppel op Instagram weten. Het is het eerste kind voor het stel.
Ze delen een foto waarop de echo’s te zien zijn en een rompertje met de tekst ‘Keep calm, my dad’s a dj’. “Coming soon”, staat ook bij de foto.
De 39-jarige presentatrice en de 31-jarige Jansen, bekend van het dj-duo Lucas & Steve, waren in 2020 allebei te zien in het AVROTROS-programma De 3 Sterren Camping. Niet veel later maakten ze bekend een relatie te hebben.
GRONINGEN - Een fietser is vrijdagmiddag zwaargewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Groningen, meldt de politie op X.
De aanrijding gebeurde rond...