Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:08 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 308

flibco.com kondigt exclusieve busverbinding van Maastricht naar Charleroi Airport

flibco bussen

MAASTRICHT – flibco.com, een Europese aanbieder van luchthavenvervoerdiensten, kondigt vandaag de introductie van een nieuwe luchthavenshuttlelijn aan die het vliegveld van Charleroi direct verbindt met het station van Maastricht. Dit biedt reizigers in de regio nu een handige en directe toegang tot de belangrijke luchthaven in België. Het is de tweede lijn vanuit Nederland naar de luchthaven van Charleroi in België.

In april opende flibco.com de eerste Nederlandse verbinding met luchthavens in België. Die lijn verbindt Tilburg en Breda met de luchthavens van Brussel en Charleroi. Het succes van de lijn heeft flibco.com doen besluiten om nu al een nieuwe lijn toe te voegen van Maastricht naar Charleroi.

De ticketverkoop begint op dinsdag 11 juni 2024 en de busritten zijn gepland vanaf 4 juli 2024. Er zullen dagelijks tien ritten zijn, ook in het weekend en op feestdagen. De reistijd van Maastricht naar Charleroi Airport bedraagt ongeveer twee uur en tickets zijn al verkrijgbaar vanaf €15,99. De bushalte bevindt zich op het internationale busstation van Maastricht aan de Meerssenerweg, achter het treintation. Een ticket biedt passagiers de mogelijkheid om tot vier stukken bagage mee te nemen en de tickets zijn tot zes uur voor vertrek gratis te annuleren. Elke bus is voorzien van gratis WIFI, USB-aansluitingen, toiletten en ruime beenruimte.

Paul De Muynck, Directeur van flibco.com België, licht de uitbreiding toe: “We zijn verheugd om met deze stap een tweede verbinding naar Nederland te brengen en mensen in Maastricht de ideale vervoersoptie naar de luchthaven van Charleroi te bieden. Deze uitbreiding versterkt onze positie om door heel Europa betrouwbare, betaalbare en comfortabele reisoplossingen te bieden voor alle passagiers. ”

“We zijn blij dat we onze passagiers meer internationale busvervoerroutes van en naar onze luchthaven kunnen aanbieden met de hulp van onze partner Flibco.com”, zegt Philippe Verdonck, Chief Executive Officer van Brussels South Charleroi Airport.

“Franse, Luxemburgse en Nederlandse passagiers vertegenwoordigen een trouwe en belangrijke klantenkring voor B.S.C.A. Hen een eenvoudig, snel en comfortabel vervoersaanbod bieden, is een integraal onderdeel van ons duurzame mobiliteitsplan, gericht op het vergroten van de vormen van openbaar vervoer. Na Lille, Luxemburg, Tilburg en Breda kan de hervatting van een lijn van/naar Maastricht de transfers tussen het zuiden van Nederland en onze luchthaven alleen maar verbeteren.”

Ocean Network Express (ONE) en Freightliner gaan over op HVO als brandstof voor vrachtvervoer per spoor in Groot-Brittannië

Na een succesvolle pilot van zes maanden zal Ocean Network Express (ONE) UK in samenwerking met Freightliner hun engagement om HVO100-brandstof te gebruiken voor al het vrachtvervoer via het spoor uitbreiden.

HVO is een 100% hernieuwbare brandstof en wordt gemaakt uit grondstoffen zoals plantaardige oliën, afvalvet en olie uit de voedingsmiddelenindustrie. Overstappen op HVO kan de CO2-uitstoot met wel 90 procent verminderen en is het beste alternatief voor conventionele diesel, die normaal gesproken wordt gebruikt voor de aandrijving van goederentreinen. De brandstof is gecertificeerd, wat betekent dat de materialen die gebruikt zijn om de brandstof te maken en hun herkomst volledig geverifieerd zijn.

Dit nieuwe initiatief zal deel uitmaken van het beoogde groene spooraanbod van ONE, waarbij klanten ervoor kunnen kiezen een CO2-reductiecertificaat aan te schaffen dat hun acties erkent om hun CO2-voetafdruk te verkleinen. Voor meer informatie over het groene aanbod en de implementatie ervan kunnen klanten contact opnemen met hun lokale verkoopcontact.

Nick Reay, Head of Operations voor ONE UK zei: “ONE UK is, in samenwerking met Freightliner, verheugd om het transport van onze vracht landinwaarts voort te zetten met behulp van het spoor aangedreven door HVO100. Tijdens onze succesvolle pilotperiode van zes maanden hebben we berekend dat er maar liefst 488 ton CO2-uitstoot werd bespaard door over te schakelen op deze hernieuwbare brandstof. We danken Freightliner voor de samenwerking met ons om een ​​groenere en duurzamere toeleveringsketen te maken, terwijl ONE innovatieve manieren blijft vinden om ons doel van netto nul in 2050 te bereiken.”

Clive Slayford, Commercieel Directeur – Intermodal Logistics bij Freightliner zei: “We zijn blij dat ONE ervoor heeft gekozen om HVO-brandstof uit te rollen voor hun Britse spoorvrachtreizen. Bij Freightliner streven we ernaar om proactief onze impact op het milieu te verminderen en een netto-nulbedrijf te zijn. Gedurende onze langdurige samenwerking hebben we onze toewijding getoond om klanten een groener alternatief te bieden met behulp van HVO-brandstof, die de CO2-uitstoot drastisch vermindert in vergelijking met diesel- en wegalternatieven.”

Na sinds 2018 samen te hebben gewerkt, hebben ONE en Freightliner onlangs hun nieuwe vijfjarige contract aangekondigd dat, samen met een toewijding aan duurzaamheid, klanten naadloze intermodale verbindingen biedt vanaf London Gateway en de haven van Southampton naar strategische locaties in het Verenigd Koninkrijk. ONE en Freightliner zijn beide zeer toegewijd aan het verminderen van hun impact op het milieu en zullen blijven zoeken naar en duurzame oplossingen bieden voor de Britse toeleveringsketen.

Daimler Truck bundelt e-infrastructuur- en laaddiensten in Europa onder het nieuwe merk TruckCharge

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN –

Daimler Truck introduceert in Europa het nieuwe merk TruckCharge. De onderneming bundelt onder deze naam het bestaande en toekomstige aanbod op het gebied van e-infrastructuur en het laden van eTrucks: advies, hardware en digitale services. Op deze manier wil Daimler Truck klanten een voordelig totaalpakket bieden, van energieopwekking tot voertuigbediening, zodat ze het volledige potentieel van de elektrificatie kunnen benutten. TruckCharge richt zich niet alleen op wagenparkbeheerders, maar ook op industriële bedrijven met een eigen of extern wagenpark. Omdat doorgaans voertuigen van verschillende fabrikanten worden gebruikt, is TruckCharge beschikbaar ongeacht het truckmerk. Daimler Truck introduceert TruckCharge officieel in september op de IAA Transportation in Hannover.

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: “We willen eMobility eenvoudig en rendabel maken voor onze klanten – ook naast de aanschaf van eTrucks. Met TruckCharge bundelen we nu ons aanbod aan oplossingen onder één merk en gaan we het portfolio voortdurend uitbreiden.”

Verbetering van de TCO voor wagenparkbeheerders

Met de adviesdienst, die deel uitmaakt van het uitgebreide ecosysteem voor het verbeteren van de TCO van eTrucks, ondersteunt Mercedes-Benz Trucks klanten al geruime tijd bij de elektrificatie van hun wagenpark en eigen depot. De focus ligt op advies over alle aspecten van eTrucks, evenals de planning, toepassing en technische uitvoering van de laadinfrastructuur van het eigen depot en de netaansluiting. Daarnaast kunnen de adviseurs van Mercedes-Benz Trucks ondersteuning bieden bij het vinden van mogelijkheden voor overheidssubsidie voor infrastructuur en voertuigen.

Laadstations voor klantendepots – digitale services

Daimler Truck biedt klanten ook de mogelijkheid om snellaadstations bij zijn dealers te kopen. Het ‘Depot Charging’-pakket omvat advies, hardware en technische service, evenals financieringsoplossingen via Daimler Truck Financial Services voor de laadinfrastructuur. Desgewenst kunnen gekwalificeerde Daimler Truck-partners ook de installatie verzorgen. Het doel is om een ​​probleemloos laadproces en een hoge voertuigbeschikbaarheid te garanderen. Eind mei zijn de eerste pilotprojecten gestart bij verschillende dealers in Duitsland. De uitrol van TruckCharge vindt momenteel plaats in Europa en zal geleidelijk aan in alle landen worden voltooid. Alpitronic is de strategische partner voor de laadpalen.

De digitale services omvatten de exploitatie van het wagenpark inclusief intelligent laadmanagement. Passende betaalfuncties voor het laden buiten het eigen depot (‘Public Charging’) ronden het aanbod af.

Advies voor industriële bedrijven over CO2-neutrale toeleveringsketen

Steeds meer industriële bedrijven willen hun toeleveringsketens CO2-neutraal maken. Hiervoor hebben de specialisten van Daimler Truck een speciale adviesdienst ontwikkeld. Samen met de klant evalueren ze de te elektrificeren routes op het gebied van inkomende en uitgaande logistiek en creëren ze, in overleg met de betreffende wagenparkbeheerders, een optimale routeplanning met passende laadpunten. Op basis hiervan ontwerpen de adviseurs individuele laadoplossingen voor zowel industriële bedrijven als expediteurs. De eerste klant hiervoor was Mercedes-Benz Group AG in samenwerking met het bedrijf Große-Vehne als logistieke partner.

NAM kan omstreden oliewinning bij Schoonebeek hervatten

oliewinning bij Schoonebeek

DEN HAAG – Olie- en gasbedrijf NAM kan de oliewinning bij Schoonebeek (Drenthe) hervatten. Dat meldt demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw). Omwonenden en andere belanghebbenden hebben zes weken de tijd om te vertellen wat zij van dit ontwerpbesluit vinden.

De oliewinning bij Schoonebeek ligt al ruim twee jaar stil omdat er zorgen zijn over schadelijke stoffen in het afvalwater dat erbij vrijkomt. Dat water werd jarenlang via een kilometerslange pijpleiding naar Twente vervoerd om daar in lege gasvelden te worden geïnjecteerd. Er ligt nu een plan van de NAM om het water voortaan op te slaan in een leeg veld bij Schoonebeek zelf.

Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) oordeelde eerder dit jaar voorzichtig positief over dit alternatief. De toezichthouder ziet “beperkte risico’s” en stelt vast dat het injecteren van afvalwater op dit moment “de best beschikbare techniek” is. Ook kennisinstituut TNO zegt dat waterinjectie veilig en verantwoord kan.

Tegemoetkomen

Vijlbrief benadrukt dat de afgelopen jaren veel gesproken is met omwonenden en dat de voorstellen van de NAM zijn aangepast om aan hun zorgen tegemoet te komen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de vergoeding van eventuele schade. In het dossier rond de gaswinning in Groningen heeft de NAM op dat vlak geen al te beste reputatie opgebouwd.

Daarnaast is afgesproken dat een groter deel van wat de NAM met de oliewinning verdient, met de regio wordt gedeeld. Het gaat om een totaalbedrag van naar schatting 45 tot 60 miljoen euro, 15 miljoen euro meer dan eerder was gemeld.

“Dat zal niet betekenen dat iedereen het eens is met dit besluit”, realiseert Vijlbrief zich. “Maar ik zie ook dat er begrip is dat deze activiteiten nut hebben voor onze samenleving.” Een definitief besluit valt na de zomer.

Toegang tot haven Baltimore in VS hersteld

aanvaring Dali met brug in Baltimore

WASHINGTON – De toegang tot de haven van Baltimore in de Verenigde Staten is weer helemaal hersteld.

Er is 50.000 ton puin verwijderd, sinds op 26 maart het containerschip Dali tegen een steunkolom van de brug nabij de haven botste.

Bij de aanvaring stortte de brug in en kwamen zes arbeiders om het leven. De haven werd onbereikbaar door de brugdelen in het water.

Hamas accepteert VN-resolutie over staakt-het-vuren in Gaza

VN-Veiligheidsraad

GAZA-STAD – Hamas zegt de resolutie van de VN-Veiligheidsraad te “accepteren”, maar wil wel nog onderhandelen over de details van een staakt-het-vuren in de Gazastrook. De raad van de Verenigde Naties riep Hamas maandag op om een door de Verenigde Staten gepresenteerd voorstel voor een staakt-het-vuren te aanvaarden. Israël zou volgens de Amerikanen al achter dat voorstel staan.

De Amerikaanse president Joe Biden kondigde het plan twee weken geleden aan en zei dat het om een Israëlisch initiatief ging. Hamas liet daarop nog weten dat het alleen akkoord zou gaan als de gevechtspauze zou leiden tot een permanent staakt-het-vuren en alle Israëlische troepen de Gazastrook zouden verlaten. Daar leek de Israëlische premier Benjamin Netanyahu niet toe bereid.

Biden sprak over een “alomvattend” voorstel. Het moet door middel van een stappenplan leiden tot de vrijlating van alle gijzelaars in ruil voor Palestijnse gevangenen. In de eerste fase, die zes weken moet duren, zouden de Israëlische troepen zich terugtrekken uit alle bewoonde gebieden van Gaza en zouden vrouwelijke, oudere en gewonde gijzelaars vrijkomen. In die periode zou ook veel meer humanitaire hulp het gebied kunnen bereiken en kunnen Israël en Hamas onderhandelen over de tweede fase: een permanent einde aan de gevechten. In die fase moeten alle gijzelaars vrijkomen en alle Israëlische troepen Gaza verlaten. In de derde fase moet de Gazastrook weer worden heropgebouwd en kunnen ook de resten van overleden gijzelaars worden overgedragen aan hun families.

Dat Hamas nu positief reageert op de VN-resolutie is volgens de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken een “hoopvol teken”. Hij is op reis door het Midden-Oosten om steun te verzamelen voor het plan. Blinken herhaalde dinsdag dat Netanyahu achter het voorstel voor het staakt-het-vuren staat.

Boetes voor webshops bekende merken om ‘nepkortingen’

DEN HAAG – Webshops van bekende merken als G-Star, Tommy Hilfiger, Leen Bakker en JYSK hebben boetes gekregen omdat ze kortingsacties hielden die volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nep waren.

Bij de afprijzingen klopte de ‘van-prijs’ niet, stelt de marktwaakhond. Dat komt neer op misleiding, omdat de korting zo lager uitvalt dan klanten denken of helemaal niet bestond.

De hoogste boete kreeg het bedrijf achter de aanbiedingensite koopjedeal.nl, dat 163.000 euro moet betalen. Alle geldstraffen bij elkaar tellen op tot 621.000 euro.

“De prijs is een van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen, terwijl dat in feite niet zo is”, stelt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. “Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen.”

De ACM noemt een geval waarbij een product zou zijn afgeprijsd van 699 euro naar 629 euro, maar nog geen maand eerder 539 euro kostte. Consumenten denken daarbij dat ze korting krijgen, maar in werkelijkheid waren ze duurder uit.

Kledingmerken G-Star en Tommy Hilfiger en meubelwinkelketen JYSK hebben toegegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Leen Bakker zegt juist in beroep te gaan tegen de opgelegde boete. “Wij misleiden onze klanten niet, als wij kortingen aanbieden dan betreft dit altijd echte kortingen. Wij werpen deze beschuldiging van de ACM dan ook verre van ons”, reageert een woordvoerster van de winkelketen. Ook het moederbedrijf van koopjedeal.nl, Day Traders, heeft de overtreding niet erkend en kan nog in beroep gaan.

De toezichthouder ontdekte bij meer webshops nepkortingen, maar gaf alleen boetes aan bedrijven die het vaakst de regels overtraden. Met andere bedrijven die zich niet aan de regels houden voert de ACM een waarschuwingsgesprek.

Singapore Airlines biedt compensatie voor schade turbulentie

Singapore Airlines

SINGAPORE – Singapore Airlines heeft passagiers die aan boord zaten van het vliegtuig dat op de route van Londen naar Singapore in mei ernstige turbulentie ondervond schadevergoeding aangeboden, zo zei de luchtvaartmaatschappij dinsdag.

Passagiers die lichtgewond raakten biedt Singapore Airlines 10.000 dollar (een kleine 9300 euro). Degenen met ernstig letsel kunnen over een aanbod praten om tegemoet te komen aan hun specifieke behoeften. Zij krijgen een voorschot van 25.000 dollar voor de meest urgente ingrepen.

Volgens het Verdrag van Montreal, dat de compensatie regelt voor internationale vluchten bij overlijden en letsel van passagiers na een ongeval, is Singapore Airlines aansprakelijk tot 170.000 dollar per persoon. Soms zijn de schadevergoedingen veel hoger.

Het voorval met de ernstige turbulentie vond plaats op 20 mei. Het vliegtuig, dat boven Myanmar vloog, week om de noodsituatie af naar de Thaise hoofdstad Bangkok. Een 73-jarige Brit kwam om het leven tijdens de vlucht. In Bangkok lagen volgens de luchtvaartmaatschappij meer dan twee weken na het voorval nog steeds twintig mensen in het ziekenhuis. Hoe de situatie nu is, heeft Singapore Airlines nog niet willen zeggen.

De luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd aan alle passagiers de kosten van de vlucht terug te betalen. Ook krijgen ze compensatie voor opgelopen vertraging.

ILT: Eén Europese testmethode voor houtkachels nodig voor schonere leefomgeving

Houtkachel
Foto: freepik

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) pleit voor één Europese testmethode voor houtkachels, zodat beter toezicht mogelijk is. Dit draagt bij aan een schonere leefomgeving. Door de hoge energieprijzen is houtstook de afgelopen jaren toegenomen. De rook van een houtvuur bevat echter schadelijke stoffen zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s) en koolmonoxide. Dit zorgt voor ongezonde lucht binnen- en buitenshuis met gezondheidsklachten en luchtvervuiling tot gevolg.

Daarom moeten houtkachels voldoen aan de uitstooteisen in de Europese richtlijn voor ecodesign. Uit literatuuronderzoek door TNO in opdracht van de ILT blijkt dat de verschillende testmethoden in de richtlijn leiden tot verschillende uitstootwaarden. Hierdoor is het lastig te bepalen of een houtkachel mag worden verkocht en wordt goed toezicht op de verkoop bemoeilijkt.

Doordat de Europese richtlijn verschillende testmethoden toestaat, is het lastig voor de ILT om te bepalen of een houtkachel voldoet aan de eisen voor ecodesign. Toch controleert de ILT dit jaar of nieuwe houtkachels die op de Nederlandse markt worden aangeboden, voldoen aan de regels. De inspectie treedt op tegen importeurs van houtkachels, waarvan niet kan worden aangetoond dat de fabrikant de kachels heeft laten beoordelen op de eisen voor ecodesign. Voor houtkachels die duidelijk niet aan de eisen voldoen, legt de inspectie een verkoopverbod op.

Moderne houtkachels die wel aan de eisen voldoen, hebben een betere luchttoevoer. Dit zorgt voor een volledigere verbranding met minder uitstoot van schadelijke stoffen en een hoger warmterendement. In tegenstelling tot oude houtkachels dragen ecodesign houtkachels wel bij aan een schonere leefomgeving en minder energieverbruik. Daarbij is het belangrijk dat de houtkachel goed wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur en dat er wordt gestookt op verantwoorde wijze. Denk hierbij aan het gebruiken van schoon en droog hout, op de juiste manier aansteken en niet stoken onder bepaalde weersomstandigheden. Meer informatie over houtstoken is te vinden op de website van Milieu Centraal.

Vanuit de Wet milieubeheer en de Europese regelgeving houdt de ILT toezicht op de naleving van de eisen voor ecodesign voor onder meer verlichting, verwarmingsapparatuur en huishoudelijke elektronische apparaten. Ecodesign maakt het mogelijk om de schadelijke milieueffecten van een product te beperken.

Om het toezicht op de eisen voor ecodesign in Europa te verbeteren, ondersteunt de Europese Commissie samenwerkingsprojecten. De ILT neemt met andere Europese toezichthouders deel aan de gezamenlijke actie EEPLIANT4, waarbij houtkachels in diverse Europese landen zullen worden getest. Bij de beoordeling van de Nederlandse testresultaten houdt de ILT rekening met de bevindingen van TNO.

China bestrijdt Nederlandse lezing van incident Oost-Chinese Zee

marineschip Tromp

BEIJING – Het Chinese ministerie van Defensie heeft een heel andere uitleg over een incident op de Oost-Chinese Zee dan Nederland afgelopen vrijdag presenteerde. Volgens Beijing was het niet China dat voor een “potentieel onveilige situatie” zorgde, maar juist de aanwezigheid van het Nederlandse schip verhoogde de spanning.

De Nederlandse demissionaire minister Kajsa Ollongren vertelde vrijdag dat het marineschip Zr.Ms. Tromp en een Nederlandse helikopter meerdere malen waren omcirkeld door twee Chinese gevechtsvliegtuigen. Het fregat zou op de Oost-Chinese Zee varen ter ondersteuning van een VN-verband dat toeziet op sancties tegen Noord-Korea.

Maar volgens China is dat niet waar. “We betreuren het afschuwelijke karakter van de woorden en daden van de Nederlandse kant ten zeerste en hebben ernstige protesten bij hen ingediend”, zegt Zhang Xiaogang, een woordvoerder van het defensieministerie. Volgens hem heeft Nederland de “vriendschappelijke relatie tussen de twee landen” ondermijnd door het Chinese zee- en luchtruim te schenden. China waarschuwt dat “provocaties resoluut zullen worden beantwoord”.

China maakt in de Oost-Chinese Zee aanspraak op een aantal eilanden die ook geclaimd worden door Japan. Bovendien ligt Taiwan aan de zee, de eilandstaat die door China wordt gezien als afvallige provincie. Daardoor lopen de militaire spanningen in de regio vaak op.

Boete die COA aan Westerwolde betaalt, bereikt maximale bedrag

asielzoekers

TER APEL – De boete die het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) moet betalen aan de gemeente Westerwolde bereikt dinsdag waarschijnlijk het maximale bedrag van 1,5 miljoen euro. Elke dag dat er meer dan 2000 mensen in het aanmeldcentrum in Ter Apel slapen, volgt een dwangsom van 15.000 euro.

Begin dit jaar werd het drukmiddel door de gemeente via de rechter afgedwongen. Het zou ervoor moeten zorgen dat het COA zich aan de afspraak van het maximumaantal zou houden. De dwangsom werd op 22 februari voor het eerst opgelegd. Daarna sliepen bijna altijd te veel mensen in het centrum in Ter Apel, dat binnen de gemeente Westerwolde ligt.

Al maanden worden mensen voor alleen de nacht overgebracht naar een locatie buiten de gemeente, achtereenvolgens in Stadskanaal, 2e Exloërmond en momenteel tot 1 juli in Zuidwolde. Ondanks die tweehonderd bedden, sliepen er honderden mensen meer dan afgesproken in Ter Apel, met als record 2463 mensen op 9 mei.

Het is niet duidelijk wat de gemeente Westerwolde gaat doen als het maximale boetebedrag is bereikt. Juristen deden afgelopen week nog onderzoek naar de mogelijkheden, want de problemen zijn allerminst opgelost, zei een woordvoerster. Wellicht wordt opnieuw de gang naar de rechter gemaakt. Ook boog de gemeenteraad zich woensdag over de vraag waar het boetegeld aan wordt besteed. Daarover is nog niets besloten.

Het COA zegt de afgelopen tijd “mondjesmaat” nieuwe opvangplekken aangeboden te hebben gekregen. Ondertussen sluiten grote opvanglocaties, zoals in Nijmegen. Het orgaan weet niet hoe het nu verder moet. Ondanks de plannen van het nieuwe kabinet om de spreidingswet af te schaffen, hoopt het COA dat burgemeesters uit het hele land toch plekken aanbieden zolang de wet van kracht is en zo verlichting geven in de opvangproblematiek.

De nieuwe Volvo FH16: meer vermogen, minder brandstof

De nieuwe Volvo FH16 is Europa’s krachtigste, maar ook zeer zuinige truck, die kan rijden op 100 procent hernieuwbare brandstoffen. Tests op de weg bevestigen dat de volledig nieuwe motor in de FH16 een 5 procent zuiniger brandstofverbruik heeft en minder uitstoot, terwijl deze 7 procent meer koppel levert – een combinatie die de efficiëntie en productiviteit voor de meest veeleisende transporttaken verhoogt.

Volvo’s volledig nieuwe D17-motor in de iconische Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste transporttaken en levert uitstekende prestaties en duurzaamheid. Als we de nieuwe 17-liter Volvo FH16 met 780 pk vergelijken met zijn voorganger, dan zien we dat de nieuwe truck 7 procent koppel toevoegt en tegelijkertijd 5 procent* minder brandstof verbruikt en kooldioxide uitstoot.

De volledig nieuwe motor is ook leverbaar in de nieuwe Volvo FH16 Aero, die in combinatie met de aerodynamische truckcabine nog zuiniger is.

“Onze ingenieurs hebben een motor geleverd die het hoogste koppel en vermogen van alle Europese trucks combineert met een superieure brandstofzuinigheid. De feiten spreken voor zich: meer koppel en vermogen met aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen, is een fantastisch resultaat. Dit betekent dat onze klanten hun opdrachten efficiënter en met een hogere productiviteit kunnen uitvoeren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

Deze gloednieuwe zuinige motor is een voorbeeld van het voortdurende streven van Volvo Trucks om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van bestaande aandrijflijntechnologieën te verminderen, parallel aan de introductie van nieuwe technologieën.

Drie vermogensniveaus

Volvo’s nieuwe 17-liter Euro 6-motor wordt geleverd met drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd naar respectievelijk 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. De versnellingsbak is bijgewerkt tot 3800 Nm en de interne versnellingsbakefficiëntie is verder verbeterd op de versies met 3000 Nm en 3400 Nm.

Biobrandstof gecertificeerd

De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) in alle vermogensklassen. De 700 pk versie is daarnaast ook gecertificeerd voor 100 procent biodiesel (B100).

De Volvo FH16 en FH16 Aero met de gloednieuwe D17-motor kunnen vanaf medio 2024 worden besteld en de productie start in de tweede helft van 2024.

*On-road testresultaat D17 780 pk vs D16 750 pk, 55T GCW

Gaasperdammertunnel weer open na ongeval

Foto: Rijkswaterstaat | X

AMSTERDAM – De Gaasperdammertunnel in de A9 is dinsdagochtend anderhalf uur in één richting dicht geweest na een ongeluk net buiten de tunnel.

Rond 10.30 uur ging de tunnel weer open voor het verkeer. Ook de verbindingswegen vanaf knooppunt Diemen zijn weer open.

De tunnel was dicht in de richting van Diemen naar Amstelveen. Drie voertuigen waren met elkaar in botsing gekomen en moesten worden geborgen.

Erinion, opgericht door Scania, levert kant-en-klare laadoplossingen voor elektrische vrachtwagens

STOCKHOLM – Erinion, een nieuw bedrijf dat volledig in handen is van Scania, kondigt vandaag de officiële lancering van het merk aan.

Erinion, opgericht door Scania, levert kant-en-klare laadoplossingen voor depots en bestemmingen, die zorgen voor een naadloos en efficiënt elektrificatieproces voor wagenparken van zware voertuigen.

De markt voor elektrische vrachtwagens groeit snel door de vooruitgang in batterijtechnologie, strengere regelgeving en een focus op duurzaamheid. Bedrijven die overstappen op elektrificatie worden geconfronteerd met uitdagingen zoals hoge opstartkosten, onrust over de actieradius, lange oplaadtijden en onzekerheden over de totale eigendomskosten (TCO). Erinion pakt deze uitdagingen aan met doelgerichte, efficiënte en betrouwbare laadoplossingen en biedt een end-to-end partnerschap voor klanten.

Tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens

Erinion richt zich op een groeiende markt en de 40.000 geplande laadpaalinstallaties tegen 2030 zullen een aanzienlijke deuk slaan in de verwachte behoefte van Europa aan 240.000-265.000 laadpunten op opslagplaatsen en bestemmingen voor de naar schatting 230.000 elektrische vrachtwagens. Tot 90 procent van de energie voor elektrische vrachtwagens zal worden opgeladen op deze laadpunten, afhankelijk van de toepassing (langeafstands-, regionaal of stedelijk vervoer). De hubs omvatten depots, terminals of centra vanwaar de voertuigen vertrekken en waar ze naar terugkeren.

Bewezen klantwaarde

Met laadinfrastructuur op vooraf gedefinieerde locaties zorgt Erinion voor voorspelbare laadschema’s, verhoogde uptime, maximale operationele efficiëntie en kostenbesparingen. Erinion’s benadering van opladen heeft al aanzienlijke waarde opgeleverd voor haar klanten. Door op maat gemaakte oplossingen te implementeren, is Erinion in staat geweest om de investeringsbehoefte tot 50% te verminderen en operationele besparingen tot 15.000 euro per vrachtwagen per jaar mogelijk te maken.

“De overstap naar elektrificatie vereist van onze klanten dat ze een systeemperspectief aannemen, wat betekent dat ze nieuwe operationele strategieën moeten omarmen,” zegt Jonas Hernlund CEO van Erinion.

Jonas Hernlund, CEO van Erinion

“Met Erinion bieden we een complete oplossing die de overgang naar elektrische voertuigen vereenvoudigt, zodat onze klanten zich kunnen richten op hun kernactiviteiten terwijl wij zorgen voor de laadinfrastructuur.”

Universele compatibiliteit

Erinion biedt oplossingen op maat voor een groot aantal klantsegmenten, waaronder transportinkopers (1PL), transportoperators (2PL), logistieke operators (3/4PL) en vastgoedontwikkelaars/eigenaars. De merkonafhankelijke aanpak zorgt ervoor dat alle soorten bedrijven, ongeacht het merk voertuig, kunnen profiteren van de laadinfrastructuur en operationele diensten van Erinion. Deze inclusieve strategie maakt het speelveld voor alle klanten gelijk, bevordert een bredere acceptatie van elektrische voertuigen en versnelt de overgang naar een toekomstig systeem.

Ervaren leiderschap en divers talent

Erinion profiteert van een team met diepgaande branchekennis, gebaseerd op hun ervaring bij Scania. Dit zorgt voor een naadloze overdracht van branche-expertise en maakt de weg vrij voor innovatieve oplossingen. CEO Jonas Hernlund, voorheen Chief Commercial Officer bij Einride, brengt een decennium aan succes mee vanuit verschillende leidinggevende functies bij Google.

Als aanvulling op deze sterke basis heeft Erinion strategisch toptalent aangetrokken van toonaangevende tech- en innovatiebedrijven zoals Tesla, Google en Spotify. Dit diverse team combineert kennis van de industrie met geavanceerde vaardigheden in het opschalen van bedrijven en het bouwen van sterke merken, waarmee Erinion zich positioneert voor snelle wereldwijde expansie.

Groei van 25 procent in registraties van lichte bedrijfswagens

Lichte Bedrijfswagens

AMSTERDAM – Het aantal registraties van lichte bedrijfswagens voor dit jaar is een kwart hoger dan vorig jaar, 37.172 registraties versus 29.793 registraties in 2023. Deze forse toename komt door de invoering van zero-emissiezones in combinatie met de BPM-invoering op conventionele bestelwagens, die beiden per 1 januari 2025 ingaan.

Dit zorgt voor een uitzonderlijk grote vraag naar dieselbestelwagens dit jaar. RAI Vereniging is bezorgd over de keuringscapaciteit van de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) om bestelwagens tijdig te keuren en de mogelijke marktverstoring die de vraag teweegbrengt.

De zorg is of de RDW de voertuigen die ondernemers in 2024 bestellen nog dit jaar kan keuren. Voertuigen die vóór de deadline van 1 januari 2025 uitgeleverd worden door de fabrikanten en carrosseriebouwers lopen het risico op een te late keuring door de RDW. Met als gevolg dat ondernemers BPM moeten afdragen en ze geen ontheffing hebben voor ZE-zones in steden.

Recente bevindingen over de marktvraag ondersteunen deze zorgen. De S&P-prognose gaat uit van een stijging van 11 procent. Dat is in totaal 78.000 voertuigen voor dit jaar. Maar het aantal registraties loopt nu al vooruit op deze prognose. Dit wordt verder bevestigd door de leden van RAI-vereniging, die de sterke stijging in de praktijk ervaren en ook een sterke stijging verwachten in het aantal extra bestelwagens dat dit jaar wordt aangeboden bij de RDW- keuringsstations.

Marktverstoring en trage overgang naar elektrificatie

De gelijktijdige introductie van de BPM voor bestelwagens en de ZE-zones zorgen voor marktverstoring. Dit komt doordat ondernemers hun investeringen naar voren halen naar 2024, waardoor naar verwachting de aanvragen van nieuwe elektrische bestelwagens in de komende jaren fors lager zullen uitvallen. De Monitor Lichte Bedrijfswagens van RAI Vereniging onthulde eerder al een trage overgang naar elektrificatie in Nederlandse bedrijfswagenparken.

Daarom blijft subsidiering en stimulering noodzakelijk om ondernemers zoals de bakker, timmerman en loodgieter de transitie te kunnen laten maken. In aanloop naar het nieuwe beleid bestaat het totale elektrische wagenpark nu uit 28.857 elektrische bestelwagens, dat is 2,6 procent van het totale wagenpark van 1,1 miljoen bestelwagens.

Oproep voor zekerheid en garanties

RAI Vereniging roept de overheid op om garanties te bieden met betrekking tot de keuringscapaciteit van de RDW om deze voertuigen in 2024 te keuren. Geef zekerheid aan de MKB-carrosseriebouwers, die alle bestel- en vrachtwagens afbouwen naar de wensen van de klant.

Er moeten voldoende middelen én personeel beschikbaar gesteld worden door de overheid voor de RDW, zodat alle voertuigen die voor 1 januari 2025 gereed zijn, nog dit jaar van een kenteken kunnen worden voorzien. Bij voertuigen die vanaf 1 januari 2025 worden gekeurd, lopen ondernemers de BPM-vrijstelling mis en krijgen geen toegang tot ZE-zones.

Als die zekerheid niet mogelijk is, pleit RAI Vereniging voor de mogelijkheid voor de RDW om voertuigen met terugwerkende kracht alsnog van een kenteken 2024 te voorzien.

LAATSTE NIEUWS