Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 307

Hoge EU-boete voor Hongarije om schenden migratieregels

Orban

LUXEMBURG – Hongarije moet een hoge boete en een dwangsom betalen omdat het EU-land onder meer tegen de Europese regels in asielzoekers blijft opsluiten. Het land onttrekt zich “doelbewust” aan het asielrecht en dat is een “ongekende en uiterst ernstige inbreuk” op de Europese wetgeving, oordeelt het Europees Hof van Justitie.

Het hof oordeelde drieënhalf jaar geleden al dat Hongarije, dat al jaren een heel streng migratiebeleid voert, zich niet aan de regels houdt. Het land gunt afgewezen asielzoekers bijvoorbeeld ook niet de tijd om beroep tegen hun afwijzing in Hongarije af te wachten.

De regering van premier Viktor Orbán heeft dat beleid niet bijgesteld, beaamt de hoogste Europese rechter na een klacht van de Europese Commissie. Hongarije moet daarom een boete van 200 miljoen euro betalen. Iedere dag dat de regering in Boedapest doorgaat met het gewraakte beleid, moet zij daarbovenop een dwangsom van 1 miljoen afdragen.

‘Ondergraaft solidariteit’

Zo’n hoge dwangsom wordt zelden opgelegd door het Europees Hof van Justitie. Polen werd drie jaar geleden bestraft met een dwangsom van een half miljoen euro. Toen dat land weigerde die te betalen, hield de Europese Commissie het bedrag in op EU-subsidies voor Polen.

Hongarije wentelt zijn verantwoordelijkheid af op de andere EU-lidstaten, oordeelt het hof in Luxemburg. “Ook zijn financiële verantwoordelijkheid.” Het land “ondergraaft het beginsel van solidariteit en eerlijke verdeling van verantwoordelijkheid daarmee ernstig”.

‘Onacceptabel’

Op één punt heeft Hongarije zijn leven na het vonnis uit 2020 wel gebeterd. De detentiekampen aan de grens met Servië waar het land asielzoekers opsloot, zijn opgedoekt.

Orbán vindt de boete en dwangsom “schandalig en onacceptabel”. Hongarije verdedigt slechts de grenzen van de Europese Unie, zegt hij op X. “Het lijkt erop dat illegale migranten belangrijker zijn voor de Brusselse bureaucraten dan hun eigen Europese burgers.”

Aanrijding met vier vrachtwagens op A29 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

ROTTERDAM – Op de A29 richting Rotterdam heeft donderdagochtend rond 10:30 uur dichtbij knooppunt Hellegatsplein een aanrijding met vier vrachtwagens plaatsgevonden.

Door het ongeval is de A29 richting Rotterdam dicht bij knooppunt Hellegatsplein. Het verkeer wordt door Rijkswaterstaat vanaf knooppunt Sabina omgeleid via de Moerdijkbrug. De afhandeling duurt tot ongeveer 15:00 uur, laat Rijkswaterstaat weten.

Meerdere hulpdiensten, waaronder drie zware bergers, werken aan de afhandeling.

Foto: Rijkswaterstaat | X

Weggebruikers richting Rotterdam kunnen vanaf knooppunt Sabina omrijden via de A59, A17, A16 en de A15. Verschillende ambulances kwamen op het incident af.

De afhandeling duurt een paar uur en dat heeft onder andere te maken met bergingswerkzaamheden.

Vlees van afgedankte racepaarden via Nederland illegaal in snacks

racepaarden

AMSTERDAM – Afgedankte Ierse en Britse racepaarden komen met hulp van Nederlandse paardenhandelaren illegaal in de menselijke voedselketen terecht, meldt het Nederlandse House of Animals op basis van onderzoek dat de stichting samen met het Ierse tv-programma RTÉ Investigates heeft gedaan. Paardenvlees wordt volgens de stichting veel verwerkt in snacks als bitterballen en kroketten die worden verkocht bij horecagroothandels. Mensen mogen het vlees van de racepaarden niet eten, omdat zij tijdens hun carrière mogelijk medicatie hebben gehad om blessures te behandelen.

De renpaarden worden onder “erbarmelijke omstandigheden” naar Nederland en België vervoerd, om ze daar een nieuwe identiteit te geven. Handelaren brengen ze vervolgens met een nieuwe chip en een vals paspoort naar slachthuizen in onder meer Spanje, Italië, Polen en het Nederlandse Kerkdriel. Zo komt het paardenvlees illegaal in de voedselketen.

Dat de paarden juist in Nederland een vals paspoort krijgen komt doordat hier geen dierenarts nodig is, terwijl dit in veel andere landen wel het geval is. De chips worden op internet besteld met een Duitse code, waardoor de achtergrond van een paard amper traceerbaar is, omdat Duitsland een gesloten database heeft.

Paardenpaspoorten

House of Animals meldt dat in 2022 een Europese voedselwaarschuwing is uitgegaan voor vlees afkomstig van de slachterij in Kerkdriel, omdat dit niet in de voedselketen terecht had mogen komen. Oprichter van de dierenstichting Karen Soeters snapt niet hoe het mogelijk is dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) sindsdien niet beter controleert bij dit slachthuis. Volgens de NVWA werden in 2022 inderdaad paarden in een Nederlands slachthuis geslacht waarvan de paspoorten niet in orde waren. De toezichthouder laat weten dat het vlees toentertijd van de markt is gehaald, maar wil verder niet ingaan op de actuele situatie.

House of Animals heeft een handhavingsverzoek ingediend bij NVWA voor extra toezicht op diertransporten uit Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast wil de stichting dat er onderzoek komt naar fraude met paspoorten en chips en dat de slachterij in Kerkdriel sluit. De stichting heeft nog geen reactie gehad van de toezichthouder.

De NVWA meldt geen aanwijzingen te hebben dat er op dit moment vlees van illegaal geslachte paarden op de Nederlandse markt is. Ook heeft de NVWA-IOD onlangs een strafrechtelijk onderzoek afgerond naar het vervalsen van paardenpaspoorten, dat dossier ligt nu bij het OM.

Rechtbank staat nieuwe getuigenverklaring toe in zedenzaak Ali B

zedenzaak Ali B

HAARLEM – De rechtbank in Haarlem heeft donderdag op de tweede zittingsdag in de zedenzaak van rapper Ali B een nieuwe getuigenverklaring geaccepteerd. De verklaring wordt toegevoegd aan het strafdossier.

De vrouw beweert dat ze een meisje in 2018 in Heiloo huilend aantrof bij een bushalte. Ze heeft haar achterop de fiets meegenomen. Het meisje zou de vrouw hebben verteld dat ze in Heiloo was aangerand of verkracht.

De getuige meldde zich woensdag nadat de eerste mediaberichten over de eerste zittingsdag naar buiten kwamen. Daarna is besloten om haar direct te verhoren.

De officier van justitie ontving het verslag van het verhoor na middernacht en heeft de getuige gevraagd om op de tweede zittingsdag naar de rechtbank te komen, om eventuele vragen te beantwoorden.

Dode en gewonden na explosie woongebouw Antwerpen

politieagent Belgie

ANTWERPEN – Bij een zware explosie in een appartementsgebouw in Antwerpen is zeker één dode gevallen. Er zijn minstens vijf gewonden.

Het gebouw aan de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken heeft grote schade opgelopen. “Het gaat om een appartementsgebouw van drie verdiepingen, waarvan de bovenste twee grotendeels vernield zijn. Het hele gebouw is instabiel”, zegt een woordvoerder van de brandweer.

Volgens Belgische media moet het gebouw eerst gestabiliseerd worden voordat de zoektocht naar mogelijke slachtoffers kan worden voortgezet. De oorzaak van de explosie is nog niet bekend. Mogelijk gaat het om een gasexplosie in het gebouw.

De hulpdiensten hebben meerdere mensen levend onder het puin vandaan gehaald. De gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Drie van hen zijn zwaargewond, twee lichtgewond. Burgemeester Bart De Wever laat weten dat zijn “gedachten bij de slachtoffers en hun familie zijn”.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

AMERSFOORT – Descartes Systems Group, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, kondigt aan dat het BoxTop Technologies Limited (“BoxTop”) heeft overgenomen, een leverancier van oplossingen voor shipment management voor kleine tot middelgrote logistieke dienstverleners (“LSP’s”).

BoxTop, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, helpt LSP’s hun bedrijfsactiviteiten te digitaliseren en verbinding te maken met de bredere logistieke community om de levenscyclus van shipments te beheren. LSP’s gebruiken het platform van BoxTop om de verplaatsing van goederen veilig en efficiënt te beheren, vanaf offertes tot routing, boeking en de uiteindelijke levering. BoxTop is een bestaande partner van Descartes en gebruikt het Descartes Global Logistics Network (“GLN”) om haar klanten te helpen inzicht te krijgen in shipments via meerdere vervoersmiddelen en om elektronische douaneaangiften in te vullen.

“We werken al een aantal jaar succesvol samen met BoxTop en dit was de volgende logische stap in onze samenwerking”, zegt Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers bij Descartes. “BoxTop heeft een uitstekende oplossing voor kleine tot middelgrote LSP’s en we zien een mogelijkheid om het te integreren met meer oplossingen op het GLN. Dit zal ons helpen om klanten van BoxTop meer waarde te geven en de geografische voetafdruk uit te breiden naar meer landen in Europa.”

“LSP’s zullen een cruciale rol blijven spelen in de handel in de wereldeconomie”, zegt Edward J. Ryan, CEO van Descartes. “Nu LSP’s hun bedrijfsactiviteiten blijven digitaliseren, willen we ervoor zorgen dat kleine tot middelgrote LSP’s toegang hebben tot hetzelfde brede scala aan oplossingen om de levenscyclus van shipments op een veilige en efficiënte manier te beheren. Dankzij de overname van BoxTop kunnen we nog beter meer waarde leveren aan deze community. We kijken ernaar uit om de medewerkers, klanten en partners van BoxTop welkom te heten in de Descartes-familie.”

Het hoofdkantoor van BoxTop is gevestigd in Windsor, Engeland. Descartes kocht BoxTop voor ongeveer £10.25 miljoen ($US 13 miljoen), met liquide middelen.

TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

AMSTERDAM – Om het aanbod van TIP Secure Truck Parking uit te breiden, heeft TIP een nieuwe parkeergelegenheid verworven, Isoparc, gelegen in Sorigny, Frankrijk.

De parkeerplaats is strategisch gelegen in Sorigny, ten zuiden van Tours, op het knooppunt van drie belangrijke snelwegen: A10, A85 en A28. Het ligt op minder dan een kilometer afstand van een afrit van de snelweg A10, die Parijs verbindt met Bordeaux en het Iberisch schiereiland, waar dagelijks 7.000 vrachtwagens passeren.

De parkeergelegenheid is al in gebruik en heeft 146 parkeerplaatsen, volledig overdekt met fotovoltaïsche zonneschermen. Er zijn ook waterstof- en LNG-brandstofstations in de buurt (deze vallen buiten het kader van de overname).

Om de parkeerplaats aan te passen aan de TIP-normen, wordt in juni met ingrijpende bouwwerkzaamheden gestart.

Deze werkzaamheden omvatten:

  • Uitbreiding naar 179 plaatsen
  • herontwerp van de ingangspunten van de parkeergelegenheid,
  • upgrade van videobewaking en perimeterbeveiliging
  • de realisatie van een gebouw dat onderdak zal bieden aan een beveiligingskantoor, een bestuurderslounge, toiletten en douches, verkoopautomaten, een wasserette en vele andere diensten
  • fitnessruimte,

De werkzaamheden zullen naar verwachting in maart 2025 voltooid zijn, maar het terrein blijft gedurende die tijd gewoon open.

TIP heeft nu een tweede locatie in Frankrijk, na het Secure Truck Parking Deltapark in Dourges dat in 2023 de EU Parking gold certificering ontving en in maart 2024 werd uitgeroepen tot Europese truckparking van het jaar.

Deze overname toont de inzet van TIP om een Europees netwerk van beveiligde rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs te ontwikkelen, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next begin november in Utrecht

ICT & Logistiek Jaarbeurs Utrecht

UTRECHT – Van 5 tot en met 7 november 2024 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. De vakbeurzen zijn een ontmoetingsplaats voor technologische innovatie met als doel logistieke processen steeds efficiënter in te richten.

De sector staat voor de uitdaging om samen te innoveren voor een concurrerende, veilige en emissieloze logistiek. Hoe houd je als organisatie grip op deze logistieke uitdagingen, nu en in de toekomst?

Met het thema ‘The Future starts here’ geven meer dan 300 exposanten, 200 sprekers en 10 kennisinstellingen antwoord op deze vraag. Zij laten tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next hun innovaties, nieuwe technieken en oplossingen zien.

Ketensamenwerking is de sleutel tot succes

Meer dan ooit verbindt de hele logistieke keten zich tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next. Corien den Ouden, beursmanager Koninklijke Jaarbeurs: “Het samenkomen van de hele sector op deze beurzen laat zien dat samenwerking een onontbeerlijk ingrediënt is om te overleven in een turbulente en complexe logistieke wereld en dat je vooral impact kunt maken als je het samen doet. Ketensamenwerking is de sleutel tot succes. Die start op deze vakbeurzen.”

Veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst

Logistiek Nederland werkt hard aan een efficiëntere, duurzamere en toekomstbestendige logistiek. Veel bedrijven zetten in op digitale transformatietrajecten. Tobia Potters, senior adviseur electronic Fright Transport Information (eFTI): “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt de digitale transitie als randvoorwaarde voor een veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst. IenW is op de beurs aanwezig om hierover met bezoekers in gesprek te gaan en naar hun ervaringen te luisteren zodat we samen deze transitie kunnen vormgeven.”

Uitreiking Logistica Award 2024

Gevestigde ondernemers en start-ups worden uitgenodigd mee te doen aan de Logistica Award 2024, georganiseerd door de Stichting Logistica. Prof. Dr. René de Koster, voorzitter en jurylid Logistica Awards: “De Logistica Award is belangrijk voor zowel aanbieders van logistieke oplossingen om aandacht voor de nieuwe ontwikkelingen te vragen, als voor gebruikers van die oplossingen om inzicht te krijgen in die nieuwe ontwikkelingen. De deelnemers aan de prijs kunnen gevestigde ondernemingen zijn, maar ook start-ups met nieuwe ideeën.”

De jury kijkt vooral naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interne logistiek met een Nederlandse inbreng. “Ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van robotisering, AI, Internet of Things applicaties en software. Of ontwikkelingen op meer traditionele gebieden als veiligheid, opslag, transport, verpakking, ergonomie, energieverbruik, procesbewaking en duurzaamheid. We laten ons graag verrassen met spannende inzendingen. Inschrijven voor de Logistica Award 2024 kan tot aankomende zaterdag 15 juni”, aldus De Koster.

Gratis registeren

De vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next zijn op 5, 6 en 7 november 2024 drie dagen lang geopend. Bezoekers kunnen zich gratis registreren en krijgen daarmee toegang tot beide vakbeurzen

EU gaat ‘verkeerde richting’ op met importheffing, zegt China

autocarrier

BEIJING – China maant de Europese Unie de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te herzien en niet verder in de “verkeerde richting” te gaan. Dat meldt het staatspersbureau Xinhua in een commentaar op de woensdag aangekondigde heffingen die de Europese Commissie vanaf 4 juli wil invoeren.

“China en de EU zijn het meest gebaat bij samenwerking op het gebied van belangrijke economische en handelskwesties”, aldus Xinhua. “Het is te hopen dat de EU nog eens goed nadenkt en niet verder de verkeerde richting op gaat.”

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen tot ruim 38 procent. Brussel lijkt daarmee ruimte open te laten voor overleg om een oplossing te vinden, concludeert Xinhua in het commentaar.

Rechtszaak

De Chinese reactie wijst volgens ingewijden uit de industrie op een verlangen om de situatie niet te laten escaleren.

China waarschuwde wel dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven. “China behoudt zich het recht voor om een ​​rechtszaak aan te spannen bij de WTO en alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de rechten en belangen van Chinese bedrijven resoluut te verdedigen”, zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.

Tesla

Volgens het ministerie schenden de Europese acties de WTO-regels en toont de EU daarmee “puur protectionistisch gedrag”. Ook schenden de hogere importheffingen niet alleen de wettelijke rechten en belangen van de Chinese elektrische autosector, maar zullen ze ook de autoproductie en toeleveringsketens over de hele wereld verstoren, waarschuwde het ministerie.

Tesla verwacht een van zijn bekendste modellen, de Model 3, vanaf volgende maand duurder te moeten maken in de EU door de hogere importheffing. Het bedrijf meldt niet hoeveel duurder de auto’s worden. De Model 3 is een van de typen die in China worden geproduceerd.

St vd Brink gekozen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2024’

St vd Brink Ermelo

St vd Brink uit Ermelo pakt de titel ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2024’. Ook zijn de winnaars bekend gemaakt in de categorieën Beste Praktijkopleider 2024, STL Talent Transport en STL Talent Logistiek. De verkiezingen zijn belangrijk om een podium te bieden voor erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich op een positieve manier inzetten om jong talent in de sector te begeleiden.

De winnaar is gekozen door een deskundige vakjury die bestaat uit Gabby Delhaas, STL (voorzitter), Caroline Blom, TLN, Linda Slagter, FNV, en Robert van Dam, Steenbergen Transport, winnaar Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2023.

De vakjury was unaniem in haar oordeel: “St vd Brink, een familiebedrijf met een sterke focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, biedt een veelomvattend, gestructureerd en bij de student passend opleidingstraject. Belangrijke aspecten van hun succes vormen daarbij hun eigen Academy en de nauwe samenwerking met het opleidingen zoals met Landstede MBO en Deltion College waardoor studenten optimaal worden ondersteund en de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven wordt versterkt. St vd Brink is een leerbedrijf waar alles klopt. Studenten kunnen hier de beste versie van zichzelf worden. Het streven naar continue verbetering en de mensgerichte aanpak maakt hen een ambassadeur voor de sector.”

Runners-up Beste Leerbedrijf: Sanders|Fritom en Van der Linden Groep

Ook voor de nummers 2 en 3 waren er lovende woorden. De vakjury: “Sanders|Fritom is een prachtig leerbedrijf waar scholen al meer dan vijftien jaar vol vertrouwen hun studenten plaatsen. De begeleiding is intensief en gericht op zowel de professionele als persoonlijke ontwikkeling van de student. De jury prijst ook de innovatieve aanpak van Sanders|Fritom, waaronder het onboardingsprogramma en de strategische personeelsplanning die gericht is op de lange termijn.”

En over Van der Linden Groep uit Waalwijk zegt de jury: “Het bedrijf biedt uitgebreide ondersteuning aan studenten met autisme, ADHD en van het praktijkonderwijs. Dankzij de intensieve begeleiding en de sterke samenwerkingsverbanden met scholen als het ROC Tilburg en het Koning Willem I College, verlaten studenten het bedrijf goed voorbereid op hun toekomstige loopbaan in de transportsector.”

Piotr (Piet) Cnotalski is Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2024

Piotr (Piet) Cnotalski van Jongeneel Transport in Valkenburg is uitgeroepen tot de Beste Praktijkopleider van 2024. Piotr begeleidde de afgelopen acht jaar meer dan twintig studenten. Hij heeft een unieke manier van coachen en geeft zijn studenten veel ruimte om te groeien en fouten te maken waarbij de veiligheid gewaarborgd is.

Jongeneel Transport

Runners-up Beste Praktijkopleider: Eef Verhoeckx en Karen Silleman

De vakjury zet ook de andere genomineerde praktijkopleiders in het zonnetje: “Er kan er maar één de titel winnen, maar ook Eef Verhoeckx van Mercuur Smart Logistics in Venlo en Karen Silleman van P.A. van Rooyen in Mijdrecht beschouwen wij als een voorbeeld voor de branche. Leerbedrijven steunen in hoge mate op de vaak tomeloze inzet, de kennis en kunde en het enthousiasme van de praktijkopleiders. Zij zijn van groot belang voor de toekomst van de studenten, de leerbedrijven zelf en de sector als geheel. Wij feliciteren Eef Verhoeckx en Karen Silleman van harte met hun nominatie. Een prestatie om trots op te zijn.”

STL Talenten 2024

Een speciale categorie zijn de STL Talenten. Als jong talent trots zijn op je vak, met een grote glimlach naar het werk gaan en elke dag het beste uit jezelf halen tijdens jouw leerwerk-traject. Daar gaat het om bij de verkiezing van de beste STL Talenten. Met trots presenteren wij de winnaars:

STL Talent Transport 2024
1. Jelle Stam werkzaam bij Transportbedrijf Schraven B.V.
2. Stan Erens werkzaam bij Convoi International
3. Jessie de Zeeuw werkzaam bij Van Eijk Mobility

STL Talent Logistiek 2024
1. Bart Bartels werkzaam bij Mercuur Smart Logistics B.V.
2. Jori Hoetelmans werkzaam bij H. Essers Logistics Services Company Nederland B.V.
3. Jayden Smetsers werkzaam bij Claassen Logistics.

De top 3 is vastgesteld aan de hand van ingevulde checklists door de praktijkopleider, de mentor en de adviseur BBL van STL. Alle prijswinnaars zijn door hun adviseur BBL verrast op het leerbedrijf en bij de nummers 1 was ook influencer Badraaf aanwezig.

Kabinet wil zaken doen met Israëlische wapenfabrikant Elbit

Elbit Hermes 900

DEN HAAG – Het ministerie van Defensie wil zaken doen met de Israëlische wapenfabrikant Elbit. Dat blijkt uit een brief die demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) eerder deze week naar de Tweede Kamer stuurde en waar het FD donderdag over schrijft.

Het kabinet wil met het Israëlische bedrijf een contract afsluiten voor beschermingssystemen die nodig zijn voor vijf nieuwe transportvliegtuigen. De transportvliegtuigen zelf worden aangeschaft bij de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer en zouden ruim 1,7 miljard euro kosten. Hoeveel de beschermingsmiddelen, die dienen om vijandelijke voorwerpen van buitenaf te weren, kosten staat niet in de Kamerbrief, maar volgens het FD gaat het om miljoenen.

Vorige maand werd bekend dat de Europese Unie de zogenoemde associatieraad bijeenroept vanwege de oorlog in de Gazastrook. In die raad overleggen de EU en Israël over hun associatieverdrag. In dat verdrag is onder meer de onderlinge handel opgenomen. Demissionair buitenlandminister Hanke Bruins Slot noemde het bijeenroepen toen “een zwaar politiek middel”.

Nieuwe getuige verklaart op laatste moment in zedenzaak Ali B

Ali B. in de rechtszaal

HAARLEM – In de zedenzaak tegen Ali B presenteerde het Openbaar Ministerie donderdag een nieuwe getuigenverklaring. De getuige heeft woensdagavond een verklaring afgelegd bij de politie, zei de officier van justitie bij aanvang van de tweede zittingsdag.

De vrouw beweert dat ze een meisje in 2018 in Heiloo huilend aantrof bij een bushalte. Ze heeft haar achterop de fiets meegenomen. Het meisje zou de vrouw hebben verteld dat ze in Heiloo was aangerand of verkracht.

De getuige meldde zich woensdag nadat de eerste mediaberichten over de eerste zittingsdag naar buiten kwamen. Daarna is besloten om haar direct te verhoren. De officier van justitie ontving het verslag van het verhoor na middernacht en heeft de getuige gevraagd om op de tweede zittingsdag naar de rechtbank te komen, om eventuele vragen te beantwoorden.

Beïnvloed

Het Openbaar Ministerie heeft de rechter gevraagd de verklaring van het meisje aan het dossier toe te voegen. De verdediging van B. maakte daar bezwaar tegen. De advocaten van de rapper vonden dat de vrouw beïnvloed is door de media en noemde het een “overduidelijk valse verklaring”.

De rechtbank neemt de tijd om over het verzoek na te denken. De zitting gaat om 10.00 uur verder.

Bulk carrier ‘TUTOR’ aangevallen en beschadigd bij Jemen

ADEN – Een vrachtschip heeft bij Jemen schade opgelopen door een aanval. De Houthi’s hebben de verantwoordelijkheid opgeëist en zeggen met drones en ballistische raketten het vrachtschip TUTOR te hebben bestookt.

De Amerikaanse strijdkrachten bevestigen op socialemediaplatform X dat het schip is geraakt. Er zou water naar binnen stromen en schade zijn aan de machinekamer.

Het gaat volgens de VS om een schip met Griekse eigenaar dat vaart onder de vlag van Liberia.

De Houthi’s, die in 2014 de Jemenitische hoofdstad veroverden, voeren al maanden raketaanvallen uit op scheepvaart in de regio. Ze zeggen schepen onder vuur te nemen om de Palestijnen in de Gazastrook te steunen. Daardoor varen nu fors minder vrachtschepen door de wateren bij Jemen, die normaliter een belangrijke route zijn voor goederentransporten.

Zelensky praat in Saudi-Arabië over vredesconferentie

Zelensky en Mohammed bin Salman

RIYAD – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is woensdag naar Saudi-Arabië afgereisd voor een ontmoeting met de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman. De twee leiders spraken onder meer over de vredesconferentie voor Oekraïne in Zwitserland.

Zelensky spreekt op X van een “betekenisvolle en energieke” bespreking over onder meer de bilaterale betrekkingen tussen de twee landen. “We blijven samenwerken”, concludeert de president, die nog naar de G7-top in Italië gaat voordat de tweedaagse conferentie in Zwitserland zaterdag begint.

“We bespraken ook de voorbereidingen van de vredestop, de verwachte resultaten en de mogelijke implementatie ervan, evenals manieren om echte vrede voor Oekraïne dichterbij te brengen”, aldus Zelensky. Verder bedankte hij Bin Salman voor diens steun.

Het is niet duidelijk of de kroonprins naar de bijeenkomst in Zwitserland gaat. Volgens Zwitserland, dat zich als gastland heeft aangeboden, hebben negentig landen en organisaties zich aangemeld. De gastenlijst wordt vrijdag gepubliceerd. Er zijn meer dan 160 uitnodigingen verstuurd. Rusland is niet welkom.

Freek de Jonge geopereerd vanwege kanker, kreeg recent black-out

Freek de Jonge

AMSTERDAM – Freek de Jonge werd vorig jaar ernstig ziek. Bij de cabaretier, die in augustus 80 jaar wordt, werd kanker vastgesteld. De Jonge vertelde daarover woensdagavond in het televisieprogramma Over Leven van omroep Human.

De diagnose kwam aan het licht nadat de cabaretier een onderzoek had laten doen bij de uroloog vanwege prostaatproblemen. Al snel was duidelijk dat hij geen prostaatkanker had, maar een vergrote prostaat. Later werd geconstateerd dat er ook iets anders aan de hand was. “De uroloog die tot de conclusie kwam dat er op mijn maagwand een gezwelletje zat, schrok zich kapot”, aldus De Jonge. De komiek is aan dit “gezwelletje” geopereerd.

De Jonge was niet bang voor de uitkomst van de operatie. “Waarom zou het erg zijn geweest als het afgelopen was?”, stelt hij in het programma. “Het is onze hoogmoed om maar door te willen leven. Was ik tien, twintig jaar jonger was ik misschien wel de strijd aangegaan.” De cabaretier lijkt zich sinds de operatie wel bewuster te zijn van zijn eigen sterfelijkheid: “Ik heb minder vertrouwen dan twee jaar geleden in het bestaan, in alles wat ik doe en in mijn lijf. Ik realiseer me nu hoe ongelooflijk ik zestig jaar zo sterk en zo onbedreigd heb geleefd. Dat is weg, ik voel me kwetsbaar: van het moment van opstaan tot het moment naar bed gaan.”

Youp van ‘t Hek

De cabaretier vertelt ook dat hij vrij recent in Theater DeLaMar een black-out heeft gehad. Dit overkwam zijn collega Youp van ‘t Hek (70) onlangs ook. Van ‘t Hek legde de voorstelling toen om die reden stil. “Ik was het kwijt”, vertelt De Jonge in de uitzending. “Je stem gaat gewoon door. En het publiek denkt niet ‘wat raar, hij slaat wartaal uit’, maar ‘het zal wel zo horen’. Mijn vrouw Hella zat achter in de zaal. Die riep ik op een gegeven moment toe: waar ben ik? Zij begreep onmiddellijk dat ik in het programma niet meer wist waar ik was.”

De Jonge heeft de voorstelling uiteindelijk wel uitgespeeld, nadat hij zich beter voelde. “Dat is dan toch de behoefte van de komiek die wil doen alsof hij volledig controle heeft over de situatie”, stelt hij. “En er komt altijd wel weer een grap.” Voordat hij terug het podium op ging, sprak hij even met zijn vrouw Hella: “Ze zei: als je nu dood wilt, dan doe je dat maar. Het is wel haar overtuiging dat ik in het harnas mag sterven. Dat vindt zij niet erg.”

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...