Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 18:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 305

Descartes neemt BoxTop Technologies over

AMERSFOORT – Descartes Systems Group, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, kondigt aan dat het BoxTop Technologies Limited (“BoxTop”) heeft overgenomen, een leverancier van oplossingen voor shipment management voor kleine tot middelgrote logistieke dienstverleners (“LSP’s”).

BoxTop, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, helpt LSP’s hun bedrijfsactiviteiten te digitaliseren en verbinding te maken met de bredere logistieke community om de levenscyclus van shipments te beheren. LSP’s gebruiken het platform van BoxTop om de verplaatsing van goederen veilig en efficiënt te beheren, vanaf offertes tot routing, boeking en de uiteindelijke levering. BoxTop is een bestaande partner van Descartes en gebruikt het Descartes Global Logistics Network (“GLN”) om haar klanten te helpen inzicht te krijgen in shipments via meerdere vervoersmiddelen en om elektronische douaneaangiften in te vullen.

“We werken al een aantal jaar succesvol samen met BoxTop en dit was de volgende logische stap in onze samenwerking”, zegt Scott Sangster, General Manager Logistics Services Providers bij Descartes. “BoxTop heeft een uitstekende oplossing voor kleine tot middelgrote LSP’s en we zien een mogelijkheid om het te integreren met meer oplossingen op het GLN. Dit zal ons helpen om klanten van BoxTop meer waarde te geven en de geografische voetafdruk uit te breiden naar meer landen in Europa.”

“LSP’s zullen een cruciale rol blijven spelen in de handel in de wereldeconomie”, zegt Edward J. Ryan, CEO van Descartes. “Nu LSP’s hun bedrijfsactiviteiten blijven digitaliseren, willen we ervoor zorgen dat kleine tot middelgrote LSP’s toegang hebben tot hetzelfde brede scala aan oplossingen om de levenscyclus van shipments op een veilige en efficiënte manier te beheren. Dankzij de overname van BoxTop kunnen we nog beter meer waarde leveren aan deze community. We kijken ernaar uit om de medewerkers, klanten en partners van BoxTop welkom te heten in de Descartes-familie.”

Het hoofdkantoor van BoxTop is gevestigd in Windsor, Engeland. Descartes kocht BoxTop voor ongeveer £10.25 miljoen ($US 13 miljoen), met liquide middelen.

TIP neemt Secure Truck Parking Isoparc in Franse Sorigny over

AMSTERDAM – Om het aanbod van TIP Secure Truck Parking uit te breiden, heeft TIP een nieuwe parkeergelegenheid verworven, Isoparc, gelegen in Sorigny, Frankrijk.

De parkeerplaats is strategisch gelegen in Sorigny, ten zuiden van Tours, op het knooppunt van drie belangrijke snelwegen: A10, A85 en A28. Het ligt op minder dan een kilometer afstand van een afrit van de snelweg A10, die Parijs verbindt met Bordeaux en het Iberisch schiereiland, waar dagelijks 7.000 vrachtwagens passeren.

De parkeergelegenheid is al in gebruik en heeft 146 parkeerplaatsen, volledig overdekt met fotovoltaïsche zonneschermen. Er zijn ook waterstof- en LNG-brandstofstations in de buurt (deze vallen buiten het kader van de overname).

Om de parkeerplaats aan te passen aan de TIP-normen, wordt in juni met ingrijpende bouwwerkzaamheden gestart.

Deze werkzaamheden omvatten:

  • Uitbreiding naar 179 plaatsen
  • herontwerp van de ingangspunten van de parkeergelegenheid,
  • upgrade van videobewaking en perimeterbeveiliging
  • de realisatie van een gebouw dat onderdak zal bieden aan een beveiligingskantoor, een bestuurderslounge, toiletten en douches, verkoopautomaten, een wasserette en vele andere diensten
  • fitnessruimte,

De werkzaamheden zullen naar verwachting in maart 2025 voltooid zijn, maar het terrein blijft gedurende die tijd gewoon open.

TIP heeft nu een tweede locatie in Frankrijk, na het Secure Truck Parking Deltapark in Dourges dat in 2023 de EU Parking gold certificering ontving en in maart 2024 werd uitgeroepen tot Europese truckparking van het jaar.

Deze overname toont de inzet van TIP om een Europees netwerk van beveiligde rustplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs te ontwikkelen, wat bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

Vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next begin november in Utrecht

ICT & Logistiek Jaarbeurs Utrecht

UTRECHT – Van 5 tot en met 7 november 2024 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. De vakbeurzen zijn een ontmoetingsplaats voor technologische innovatie met als doel logistieke processen steeds efficiënter in te richten.

De sector staat voor de uitdaging om samen te innoveren voor een concurrerende, veilige en emissieloze logistiek. Hoe houd je als organisatie grip op deze logistieke uitdagingen, nu en in de toekomst?

Met het thema ‘The Future starts here’ geven meer dan 300 exposanten, 200 sprekers en 10 kennisinstellingen antwoord op deze vraag. Zij laten tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next hun innovaties, nieuwe technieken en oplossingen zien.

Ketensamenwerking is de sleutel tot succes

Meer dan ooit verbindt de hele logistieke keten zich tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next. Corien den Ouden, beursmanager Koninklijke Jaarbeurs: “Het samenkomen van de hele sector op deze beurzen laat zien dat samenwerking een onontbeerlijk ingrediënt is om te overleven in een turbulente en complexe logistieke wereld en dat je vooral impact kunt maken als je het samen doet. Ketensamenwerking is de sleutel tot succes. Die start op deze vakbeurzen.”

Veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst

Logistiek Nederland werkt hard aan een efficiëntere, duurzamere en toekomstbestendige logistiek. Veel bedrijven zetten in op digitale transformatietrajecten. Tobia Potters, senior adviseur electronic Fright Transport Information (eFTI): “Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ondersteunt de digitale transitie als randvoorwaarde voor een veerkrachtig en duurzaam goederenvervoer in de toekomst. IenW is op de beurs aanwezig om hierover met bezoekers in gesprek te gaan en naar hun ervaringen te luisteren zodat we samen deze transitie kunnen vormgeven.”

Uitreiking Logistica Award 2024

Gevestigde ondernemers en start-ups worden uitgenodigd mee te doen aan de Logistica Award 2024, georganiseerd door de Stichting Logistica. Prof. Dr. René de Koster, voorzitter en jurylid Logistica Awards: “De Logistica Award is belangrijk voor zowel aanbieders van logistieke oplossingen om aandacht voor de nieuwe ontwikkelingen te vragen, als voor gebruikers van die oplossingen om inzicht te krijgen in die nieuwe ontwikkelingen. De deelnemers aan de prijs kunnen gevestigde ondernemingen zijn, maar ook start-ups met nieuwe ideeën.”

De jury kijkt vooral naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interne logistiek met een Nederlandse inbreng. “Ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van robotisering, AI, Internet of Things applicaties en software. Of ontwikkelingen op meer traditionele gebieden als veiligheid, opslag, transport, verpakking, ergonomie, energieverbruik, procesbewaking en duurzaamheid. We laten ons graag verrassen met spannende inzendingen. Inschrijven voor de Logistica Award 2024 kan tot aankomende zaterdag 15 juni”, aldus De Koster.

Gratis registeren

De vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next zijn op 5, 6 en 7 november 2024 drie dagen lang geopend. Bezoekers kunnen zich gratis registreren en krijgen daarmee toegang tot beide vakbeurzen

EU gaat ‘verkeerde richting’ op met importheffing, zegt China

autocarrier

BEIJING – China maant de Europese Unie de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te herzien en niet verder in de “verkeerde richting” te gaan. Dat meldt het staatspersbureau Xinhua in een commentaar op de woensdag aangekondigde heffingen die de Europese Commissie vanaf 4 juli wil invoeren.

“China en de EU zijn het meest gebaat bij samenwerking op het gebied van belangrijke economische en handelskwesties”, aldus Xinhua. “Het is te hopen dat de EU nog eens goed nadenkt en niet verder de verkeerde richting op gaat.”

Volgens de Europese Commissie bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er extra heffingen tot ruim 38 procent. Brussel lijkt daarmee ruimte open te laten voor overleg om een oplossing te vinden, concludeert Xinhua in het commentaar.

Rechtszaak

De Chinese reactie wijst volgens ingewijden uit de industrie op een verlangen om de situatie niet te laten escaleren.

China waarschuwde wel dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven. “China behoudt zich het recht voor om een ​​rechtszaak aan te spannen bij de WTO en alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de rechten en belangen van Chinese bedrijven resoluut te verdedigen”, zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.

Tesla

Volgens het ministerie schenden de Europese acties de WTO-regels en toont de EU daarmee “puur protectionistisch gedrag”. Ook schenden de hogere importheffingen niet alleen de wettelijke rechten en belangen van de Chinese elektrische autosector, maar zullen ze ook de autoproductie en toeleveringsketens over de hele wereld verstoren, waarschuwde het ministerie.

Tesla verwacht een van zijn bekendste modellen, de Model 3, vanaf volgende maand duurder te moeten maken in de EU door de hogere importheffing. Het bedrijf meldt niet hoeveel duurder de auto’s worden. De Model 3 is een van de typen die in China worden geproduceerd.

St vd Brink gekozen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2024’

St vd Brink Ermelo

St vd Brink uit Ermelo pakt de titel ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2024’. Ook zijn de winnaars bekend gemaakt in de categorieën Beste Praktijkopleider 2024, STL Talent Transport en STL Talent Logistiek. De verkiezingen zijn belangrijk om een podium te bieden voor erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich op een positieve manier inzetten om jong talent in de sector te begeleiden.

De winnaar is gekozen door een deskundige vakjury die bestaat uit Gabby Delhaas, STL (voorzitter), Caroline Blom, TLN, Linda Slagter, FNV, en Robert van Dam, Steenbergen Transport, winnaar Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2023.

De vakjury was unaniem in haar oordeel: “St vd Brink, een familiebedrijf met een sterke focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, biedt een veelomvattend, gestructureerd en bij de student passend opleidingstraject. Belangrijke aspecten van hun succes vormen daarbij hun eigen Academy en de nauwe samenwerking met het opleidingen zoals met Landstede MBO en Deltion College waardoor studenten optimaal worden ondersteund en de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven wordt versterkt. St vd Brink is een leerbedrijf waar alles klopt. Studenten kunnen hier de beste versie van zichzelf worden. Het streven naar continue verbetering en de mensgerichte aanpak maakt hen een ambassadeur voor de sector.”

Runners-up Beste Leerbedrijf: Sanders|Fritom en Van der Linden Groep

Ook voor de nummers 2 en 3 waren er lovende woorden. De vakjury: “Sanders|Fritom is een prachtig leerbedrijf waar scholen al meer dan vijftien jaar vol vertrouwen hun studenten plaatsen. De begeleiding is intensief en gericht op zowel de professionele als persoonlijke ontwikkeling van de student. De jury prijst ook de innovatieve aanpak van Sanders|Fritom, waaronder het onboardingsprogramma en de strategische personeelsplanning die gericht is op de lange termijn.”

En over Van der Linden Groep uit Waalwijk zegt de jury: “Het bedrijf biedt uitgebreide ondersteuning aan studenten met autisme, ADHD en van het praktijkonderwijs. Dankzij de intensieve begeleiding en de sterke samenwerkingsverbanden met scholen als het ROC Tilburg en het Koning Willem I College, verlaten studenten het bedrijf goed voorbereid op hun toekomstige loopbaan in de transportsector.”

Piotr (Piet) Cnotalski is Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2024

Piotr (Piet) Cnotalski van Jongeneel Transport in Valkenburg is uitgeroepen tot de Beste Praktijkopleider van 2024. Piotr begeleidde de afgelopen acht jaar meer dan twintig studenten. Hij heeft een unieke manier van coachen en geeft zijn studenten veel ruimte om te groeien en fouten te maken waarbij de veiligheid gewaarborgd is.

Jongeneel Transport

Runners-up Beste Praktijkopleider: Eef Verhoeckx en Karen Silleman

De vakjury zet ook de andere genomineerde praktijkopleiders in het zonnetje: “Er kan er maar één de titel winnen, maar ook Eef Verhoeckx van Mercuur Smart Logistics in Venlo en Karen Silleman van P.A. van Rooyen in Mijdrecht beschouwen wij als een voorbeeld voor de branche. Leerbedrijven steunen in hoge mate op de vaak tomeloze inzet, de kennis en kunde en het enthousiasme van de praktijkopleiders. Zij zijn van groot belang voor de toekomst van de studenten, de leerbedrijven zelf en de sector als geheel. Wij feliciteren Eef Verhoeckx en Karen Silleman van harte met hun nominatie. Een prestatie om trots op te zijn.”

STL Talenten 2024

Een speciale categorie zijn de STL Talenten. Als jong talent trots zijn op je vak, met een grote glimlach naar het werk gaan en elke dag het beste uit jezelf halen tijdens jouw leerwerk-traject. Daar gaat het om bij de verkiezing van de beste STL Talenten. Met trots presenteren wij de winnaars:

STL Talent Transport 2024
1. Jelle Stam werkzaam bij Transportbedrijf Schraven B.V.
2. Stan Erens werkzaam bij Convoi International
3. Jessie de Zeeuw werkzaam bij Van Eijk Mobility

STL Talent Logistiek 2024
1. Bart Bartels werkzaam bij Mercuur Smart Logistics B.V.
2. Jori Hoetelmans werkzaam bij H. Essers Logistics Services Company Nederland B.V.
3. Jayden Smetsers werkzaam bij Claassen Logistics.

De top 3 is vastgesteld aan de hand van ingevulde checklists door de praktijkopleider, de mentor en de adviseur BBL van STL. Alle prijswinnaars zijn door hun adviseur BBL verrast op het leerbedrijf en bij de nummers 1 was ook influencer Badraaf aanwezig.

Kabinet wil zaken doen met Israëlische wapenfabrikant Elbit

Elbit Hermes 900

DEN HAAG – Het ministerie van Defensie wil zaken doen met de Israëlische wapenfabrikant Elbit. Dat blijkt uit een brief die demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie) eerder deze week naar de Tweede Kamer stuurde en waar het FD donderdag over schrijft.

Het kabinet wil met het Israëlische bedrijf een contract afsluiten voor beschermingssystemen die nodig zijn voor vijf nieuwe transportvliegtuigen. De transportvliegtuigen zelf worden aangeschaft bij de Braziliaanse vliegtuigbouwer Embraer en zouden ruim 1,7 miljard euro kosten. Hoeveel de beschermingsmiddelen, die dienen om vijandelijke voorwerpen van buitenaf te weren, kosten staat niet in de Kamerbrief, maar volgens het FD gaat het om miljoenen.

Vorige maand werd bekend dat de Europese Unie de zogenoemde associatieraad bijeenroept vanwege de oorlog in de Gazastrook. In die raad overleggen de EU en Israël over hun associatieverdrag. In dat verdrag is onder meer de onderlinge handel opgenomen. Demissionair buitenlandminister Hanke Bruins Slot noemde het bijeenroepen toen “een zwaar politiek middel”.

Nieuwe getuige verklaart op laatste moment in zedenzaak Ali B

Ali B. in de rechtszaal

HAARLEM – In de zedenzaak tegen Ali B presenteerde het Openbaar Ministerie donderdag een nieuwe getuigenverklaring. De getuige heeft woensdagavond een verklaring afgelegd bij de politie, zei de officier van justitie bij aanvang van de tweede zittingsdag.

De vrouw beweert dat ze een meisje in 2018 in Heiloo huilend aantrof bij een bushalte. Ze heeft haar achterop de fiets meegenomen. Het meisje zou de vrouw hebben verteld dat ze in Heiloo was aangerand of verkracht.

De getuige meldde zich woensdag nadat de eerste mediaberichten over de eerste zittingsdag naar buiten kwamen. Daarna is besloten om haar direct te verhoren. De officier van justitie ontving het verslag van het verhoor na middernacht en heeft de getuige gevraagd om op de tweede zittingsdag naar de rechtbank te komen, om eventuele vragen te beantwoorden.

Beïnvloed

Het Openbaar Ministerie heeft de rechter gevraagd de verklaring van het meisje aan het dossier toe te voegen. De verdediging van B. maakte daar bezwaar tegen. De advocaten van de rapper vonden dat de vrouw beïnvloed is door de media en noemde het een “overduidelijk valse verklaring”.

De rechtbank neemt de tijd om over het verzoek na te denken. De zitting gaat om 10.00 uur verder.

Bulk carrier ‘TUTOR’ aangevallen en beschadigd bij Jemen

ADEN – Een vrachtschip heeft bij Jemen schade opgelopen door een aanval. De Houthi’s hebben de verantwoordelijkheid opgeëist en zeggen met drones en ballistische raketten het vrachtschip TUTOR te hebben bestookt.

De Amerikaanse strijdkrachten bevestigen op socialemediaplatform X dat het schip is geraakt. Er zou water naar binnen stromen en schade zijn aan de machinekamer.

Het gaat volgens de VS om een schip met Griekse eigenaar dat vaart onder de vlag van Liberia.

De Houthi’s, die in 2014 de Jemenitische hoofdstad veroverden, voeren al maanden raketaanvallen uit op scheepvaart in de regio. Ze zeggen schepen onder vuur te nemen om de Palestijnen in de Gazastrook te steunen. Daardoor varen nu fors minder vrachtschepen door de wateren bij Jemen, die normaliter een belangrijke route zijn voor goederentransporten.

Zelensky praat in Saudi-Arabië over vredesconferentie

Zelensky en Mohammed bin Salman

RIYAD – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky is woensdag naar Saudi-Arabië afgereisd voor een ontmoeting met de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman. De twee leiders spraken onder meer over de vredesconferentie voor Oekraïne in Zwitserland.

Zelensky spreekt op X van een “betekenisvolle en energieke” bespreking over onder meer de bilaterale betrekkingen tussen de twee landen. “We blijven samenwerken”, concludeert de president, die nog naar de G7-top in Italië gaat voordat de tweedaagse conferentie in Zwitserland zaterdag begint.

“We bespraken ook de voorbereidingen van de vredestop, de verwachte resultaten en de mogelijke implementatie ervan, evenals manieren om echte vrede voor Oekraïne dichterbij te brengen”, aldus Zelensky. Verder bedankte hij Bin Salman voor diens steun.

Het is niet duidelijk of de kroonprins naar de bijeenkomst in Zwitserland gaat. Volgens Zwitserland, dat zich als gastland heeft aangeboden, hebben negentig landen en organisaties zich aangemeld. De gastenlijst wordt vrijdag gepubliceerd. Er zijn meer dan 160 uitnodigingen verstuurd. Rusland is niet welkom.

Freek de Jonge geopereerd vanwege kanker, kreeg recent black-out

Freek de Jonge

AMSTERDAM – Freek de Jonge werd vorig jaar ernstig ziek. Bij de cabaretier, die in augustus 80 jaar wordt, werd kanker vastgesteld. De Jonge vertelde daarover woensdagavond in het televisieprogramma Over Leven van omroep Human.

De diagnose kwam aan het licht nadat de cabaretier een onderzoek had laten doen bij de uroloog vanwege prostaatproblemen. Al snel was duidelijk dat hij geen prostaatkanker had, maar een vergrote prostaat. Later werd geconstateerd dat er ook iets anders aan de hand was. “De uroloog die tot de conclusie kwam dat er op mijn maagwand een gezwelletje zat, schrok zich kapot”, aldus De Jonge. De komiek is aan dit “gezwelletje” geopereerd.

De Jonge was niet bang voor de uitkomst van de operatie. “Waarom zou het erg zijn geweest als het afgelopen was?”, stelt hij in het programma. “Het is onze hoogmoed om maar door te willen leven. Was ik tien, twintig jaar jonger was ik misschien wel de strijd aangegaan.” De cabaretier lijkt zich sinds de operatie wel bewuster te zijn van zijn eigen sterfelijkheid: “Ik heb minder vertrouwen dan twee jaar geleden in het bestaan, in alles wat ik doe en in mijn lijf. Ik realiseer me nu hoe ongelooflijk ik zestig jaar zo sterk en zo onbedreigd heb geleefd. Dat is weg, ik voel me kwetsbaar: van het moment van opstaan tot het moment naar bed gaan.”

Youp van ‘t Hek

De cabaretier vertelt ook dat hij vrij recent in Theater DeLaMar een black-out heeft gehad. Dit overkwam zijn collega Youp van ‘t Hek (70) onlangs ook. Van ‘t Hek legde de voorstelling toen om die reden stil. “Ik was het kwijt”, vertelt De Jonge in de uitzending. “Je stem gaat gewoon door. En het publiek denkt niet ‘wat raar, hij slaat wartaal uit’, maar ‘het zal wel zo horen’. Mijn vrouw Hella zat achter in de zaal. Die riep ik op een gegeven moment toe: waar ben ik? Zij begreep onmiddellijk dat ik in het programma niet meer wist waar ik was.”

De Jonge heeft de voorstelling uiteindelijk wel uitgespeeld, nadat hij zich beter voelde. “Dat is dan toch de behoefte van de komiek die wil doen alsof hij volledig controle heeft over de situatie”, stelt hij. “En er komt altijd wel weer een grap.” Voordat hij terug het podium op ging, sprak hij even met zijn vrouw Hella: “Ze zei: als je nu dood wilt, dan doe je dat maar. Het is wel haar overtuiging dat ik in het harnas mag sterven. Dat vindt zij niet erg.”

Redactie BOOS weerspreekt uitlatingen Ali B tijdens rechtszaak

Ali-B

AMSTERDAM – De redactie van het programma BOOS van Tim Hofman heeft woensdagavond op Instagram gereageerd op een aantal uitspraken die Ali B woensdag tijdens zijn rechtszaak deed. De uitspraken gingen over de uitzending van BOOS over de misstanden bij het RTL-programma The Voice of Holland, waar Ali B jurylid was.

Ali B stelde tijdens de zitting dat hij “gesmeekt” zou hebben om meer tijd tot wederhoor. Volgens de redactie van BOOS is dit niet het geval. “Wij ontvingen Ali B’s reactie via zijn advocaat per mail, exact op moment van gestelde deadline. Er is ons geen verzoek gedaan tot meer tijd.” Bovendien had Ali B volgens de redactie van BOOS al een statement over de kwestie op zijn Instagrampagina geplaatst. Hierin stelde de rapper “100 procent overtuigd te zijn van mijn onschuld”.

De redactie beklemtoont dat “ons verzoek tot wederhoor aantijgingen van meerdere bronnen/getuigen bevatte. Gebaseerd op deze aantijgingen stelden wij Ali B twaalf vragen. Ali B heeft hierop geantwoord en ook toentertijd al aangegeven dat hij de aantijgingen ontkent”. De reactie werd in zijn geheel voorgelezen in de uitzending van BOOS. Ook plaatste de redactie de reactie integraal op haar website.

Verder weerspreekt de redactie van BOOS de claim van Ali B dat hij bewijs heeft dat er zou zijn gelogen. “Wij hebben dit eventuele bewijs nooit van Ali B mogen ontvangen, ook niet naderhand”, stelt de redactie op Instagram.

Kledingketen Scotch & Soda jaar na doorstart weer failliet

faillissement

NEW YORK – Het van oorsprong Nederlandse modemerk Scotch & Soda is ruim een jaar na een doorstart opnieuw failliet, meldt het bedrijf. Het merk ging al eens failliet, maar werd in maart vorig jaar overgenomen door Bluestar Alliance, een Amerikaanse onderneming die meerdere modemerken bezit. Dit keer is ook voor de vestigingen in Duitsland, België, Luxemburg en Oostenrijk faillissement aangevraagd.

De winkels en webwinkel blijven volgens de modeketen open, terwijl de curatoren proberen een doorstart te realiseren. Ze verwachten binnen ongeveer twee weken een nieuwe eigenaar te hebben gevonden. Curator Michel Moeijes meldt dat er nog geen geïnteresseerde partijen zijn.

Scotch & Soda heeft in de vijf landen naar eigen zeggen 92 winkels en 721 medewerkers, waarvan 28 winkels en 320 medewerkers in Nederland. Buiten deze landen heeft Scotch & Soda ook winkels in andere Europese landen zoals Spanje en Frankrijk. In andere werelddelen zit het merk in onder meer de Verenigde Staten, Saudi-Arabië en India.

Verlieslatende winkels in onder meer Nederland zullen niet meegaan bij een doorstart, aldus Moeijes. Hij wil niet zeggen hoeveel dit er zijn. “Van de verlieslatende winkels die dichtgaan zullen mensen hun baan verliezen”, zegt hij. Een nieuwe eigenaar bepaalt volgens hem om hoeveel medewerkers het gaat.

Klanten kunnen hun geld niet meer terugkrijgen voor kleding en andere producten, meldt de keten. Alleen ruilen in de winkels is nog mogelijk. Ook kunnen klanten geen online gekochte artikelen meer terugsturen. Scotch & Soda meldt dat cadeaubonnen die voor het faillissement van woensdag zijn gekocht, nog wel kunnen worden gebruikt. Nieuwe cadeaubonnen verkoopt de keten niet meer.

De oorzaken van het bankroet zouden logistieke problemen zijn die na de eerdere doorstart waren ontstaan. Als gevolg daarvan kampte Scotch & Soda met aanhoudende verliezen. De keten heeft volgens de curator een “behoorlijke” schuld van tientallen miljoenen euro’s opgebouwd in een jaar tijd.

Toen Scotch & Soda vorig jaar failliet ging, werd de keten in ongeveer een week tijd overgenomen door Bluestar Alliance. De problemen van vorig jaar leken volgens de toenmalige curator het gevolg van een ongelukkig getimede internationale expansie. “Scotch & Soda is vooral de laatste jaren hard gegroeid. Net in de tijd dat de coronapandemie begon.” Ook had de keten in 2022 last van flink gestegen energieprijzen die de kosten opdreven.

Fietser komt om bij oversteken spoorwegovergang Roermond

ROERMOND – Een fietser is woensdagmiddag overleden door een aanrijding met een trein in Roermond.

Het ongeval gebeurde rond 16.30 uur bij een bewaakte spoorwegovergang aan de Parallelweg, niet ver van station Roermond. Het slachtoffer is een 41-jarige vrouw uit Roermond.

De politie meldt dat het gaat om “een noodlottig ongeval”.

FedEx wil tot 2000 banen schrappen in Europa

FedEx

MEMPHIS – Pakketbezorger FedEx wil 1700 tot 2000 banen schrappen in Europa om zijn kosten structureel terug te dringen. Het gaat om kantoorbanen die verdwijnen of worden samengevoegd. Volgens het bedrijf zullen klanten niets merken van de reorganisatie.

Het is niet bekend of er ook banen in Nederland verdwijnen. “In overeenstemming met de Europese en nationale arbeidswetgeving zullen de overlegprocedures op nationaal niveau worden gevolgd”, meldt FedEx op zijn website.

“Dit zijn moeilijke veranderingen voor elk bedrijf en onze gedachten gaan uit naar de betrokken teamleden en hun gezinnen”, zegt president Karen Reddington van FedEx Europe in een toelichting. “In lijn met onze cultuur zullen we dit proces uitvoeren met maximale ondersteuning voor de betrokkenen en in nauw overleg met onze sociale partners.”

175 miljoen dollar

De plannen moeten FedEx jaarlijks 175 miljoen dollar opleveren vanaf boekjaar 2027. Het postbedrijf verwacht dat de kosten voor de reorganisatie voor onder meer ontslagvergoedingen, uitkomen op 375 miljoen dollar.

FedEx maakte vorig jaar al bekend de bezorgnetwerken te herstructureren om zo miljarden te besparen. De onderneming meldde in maart dat het personeelsbestand vorig jaar met 22.000 banen is gekrompen, als gevolg van verloop en bezuinigingen.

Files op A12 naar Utrecht, mede door ongeluk met vijf auto’s

A12

DEN HAAG – Een ongeluk op de A12 bij Den Haag heeft op de snelweg richting Utrecht tot flinke vertraging geleid. Tussen het Malieveld en knooppunt Prins Clausplein waren enige tijd meerdere rijstroken dicht door een ongeval waarbij volgens de ANWB Verkeersinformatie vijf auto’s betrokken waren.

Inmiddels is de weg weer vrij. De vertraging voor weggebruikers liep enige tijd op tot ruim een uur. Inmiddels loopt de vertragingstijd snel terug.

Verderop op de A12 staat er nog wel een lange file door de werkzaamheden tussen Nieuwerbrug en De Meern. Daardoor zijn op dat traject twee van de vier rijstroken dicht.

De afsluitingen zijn onderdeel van groot onderhoud aan de A12 tussen Den Haag en Utrecht. Er wordt gewerkt aan het wegdek van de snelweg van Nieuwerbrug tot knooppunt Oudenrijn. Volgens de ANWB leidt dat tot gemiddeld een half uur tot drie kwartier vertraging.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...