Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 18:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 303

Risico’s voor scheepvaart bij inrichting Noordzee onvoldoende in beeld

Foto: Onderzoeksraad voor de Veiligheid

DEN HAAG – Scheepvaartroutes, windparken en olieplatforms dringen op de Noordzee om ruimte. De groei van het aantal vaste objecten brengt risico’s met zich mee voor de scheepvaart. Deze risico’s zijn niet voldoende in beeld. Dit blijkt uit het rapport ‘Schipperen met Ruimte, Beheersing van scheepvaartveiligheid op een steeds vollere Noordzee’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Al bij windkracht 6 kunnen windgevoelige schepen, zoals grote containerschepen, op de Noordzee in de problemen komen. Zij hebben dan te weinig ruimte om in geval van nood rond te draaien. De huidige noodsleepboten kunnen de schepen in problemen niet altijd assisteren.

Beschouw Noordzee meer als één geheel

Om nare verrassingen voor de scheepvaart en het milieu in de toekomst te voorkomen, beveelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan om de risicobeheersing van scheepvaartveiligheid op orde te brengen. Bij het maken van keuzes over de inrichting moet de Noordzee als één geheel beschouwd worden en Nederland samenwerken met de zes andere Noordzeelanden.

‘Noordzee als industriegebied’

Erica Bakkum, raadslid: “De bedrijvigheid op de Noordzee laat zich vergelijken met een industriegebied. De Onderzoeksraad heeft simulaties uitgevoerd. Daaruit blijkt dat grote schepen zwaar in de problemen kunnen komen onder vaak voorkomende omstandigheden. We lopen risico’s met de huidige en geplande inrichting van de ruimte. Er moet meer inzicht komen in deze risico’s. Scheepvaartveiligheid moet nadrukkelijker worden meegewogen bij keuzes over de inrichting van de Noordzee, zeker als we de toekomstige ontwikkelingen in de scheepvaart en windparken in ogenschouw nemen. Dit kan door geplande activiteiten beter op elkaar af te stemmen of zelfs te verplaatsen en door betere internationale samenwerking over het vastleggen van vaarroutes.”

Bulkcarrier in problemen was aanleiding voor onderzoek

De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt met het rapport ‘Schipperen met Ruimte, Beheersing van scheepvaartveiligheid op een steeds vollere Noordzee’ nadat de Maltese bulkcarrier Julietta D tijdens de storm Corrie begin 2022 in de problemen kwam. De bulkcarrier raakte op drift richting de Nederlandse kust, en raakte daarbij eerst een ander schip en daarna twee constructies van een windpark in aanbouw.

Stellantis overweegt minder stekkerauto’s te maken in China

Carlos Tavares

AMSTERDAM – Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. De mogelijke verschuiving is het gevolg van de hogere importheffing die de Europese Unie dreigt in te voeren op stekkerauto’s uit China.

Volgens topman Carlos Tavares van de Frans-Italiaans-Amerikaanse autofabrikant die in Nederland is gevestigd, wil het bedrijf daarmee mogelijke extra kosten vermijden. Vorige maand zei Tavares al dat de fabriek in het Poolse Tychy, waar momenteel de Jeep Avenger wordt gemaakt, een potentiële locatie kan zijn voor het bouwen van de modellen van Leapmotor. Stellantis is naast Jeep eigenaar van automerken als Opel, Peugeot, Chrysler en Fiat.

De Europese Commissie maakte deze week bekend vanaf 4 juli de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s te willen verhogen tot ruim 38 procent. Volgens Brussel bedrijft China namelijk oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, waardoor de autoprijzen kunstmatig laag worden gehouden. De invoerheffing op Chinese auto’s ligt nu nog op 10 procent.

Brussel wil nog wel met Beijing in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. China waarschuwde al dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven en dreigt met tegenmaatregelen te komen. Ook probeert de Duitse regering naar verluidt de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s nog van tafel te krijgen of op zijn minst af te zwakken. Duitsland wil daarmee een handelsoorlog met China, een belangrijke afzetmarkt voor de grootste economie van Europa, voorkomen.

OM eist drie jaar cel in zedenzaak tegen Ali B

Ali-B

HAARLEM – In de zedenzaak tegen Ali B heeft het Openbaar Ministerie vrijdag een celstraf van drie jaar tegen de rapper geëist. De 42-jarige artiest wordt verdacht van vier zedenfeiten met drie vrouwen, onder wie een ex-kandidaat van The Voice of Holland en zangeres Ellen ten Damme.

Volgens het OM is de rapper schuldig aan twee verkrachtingen en twee aanrandingen. “Uit het dossier komt het beeld naar voren van een dominant en manipulatief persoon, die geen nee accepteert”, zei de aanklaagster in de rechtbank in Haarlem.

“Er is geen enkele sprake van wroeging. Hij is alleen maar bezig met zijn eigen hachje te redden.”

Bushalte

De voormalige kandidaat van The Voice of Holland Jill Helena deed aangifte van aanranding in mei 2018. Ze zou in de auto zijn meegenomen naar een afgelegen bospad, waar ze de rapper volgens de aanklacht moest aftrekken.

De tweede aangifte is afkomstig van een vrouw die zegt in augustus 2018 door Ali B te zijn verkracht en aangerand tijdens een schrijverskamp in Heiloo. Het OM presenteerde donderdag een belangrijke getuige, die het slachtoffer bij een bushalte in Heiloo vond en haar hoorde vertellen dat ze verkracht was in een huis waar Ali B was.

Onwerkelijk

Tot slot heeft Ellen ten Damme bij de politie verklaard in april 2014 verkracht te zijn door Ali B in een hotel in de Marokkaanse stad Meknes, rond tv-opnames voor het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan.

Ali B ontkent alle beschuldigingen. Eerder deze week erkende hij te hebben geflirt en gezoend met Ellen ten Damme, maar noemde hij de vermeende verkrachting verzonnen en onwerkelijk.

Twee doden bij explosies in parkeergarage Zwitserse Nussbaumen [+video]

Zurich

NUSSBAUMEN – Twee personen zijn om het leven gekomen en elf lichtgewond geraakt bij diverse explosies en een brand in een ondergrondse parkeergarage in het Zwitserse Nussbaumen, vlak bij Zürich, aldus de politie in een persverklaring vrijdag.

De schade is aanzienlijk. De brand heeft zich volgens de politie uitgebreid naar een verdieping boven de parkeergarage. Er is een honderdtal mensen geëvacueerd.

Volgens de Neue Zürcher Zeitung bestaat er instortingsgevaar in sommige delen van het gebouw en kunnen deze mensen vooralsnog niet terugkeren.

Het zou om een ongeluk gaan waarvan de exacte omstandigheden nog niet bekend zijn. Vooralsnog sluit de politie een aanslag of andere misdaad uit.

ILT ziet tijdens controle dat vrachtwagenchauffeur tunnelverboden negeert [+foto’s]

ROTTERDAM – Gisteren, donderdag 13 juni, controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tien vrachtwagens op de controle locatie aan de Tweedweg in Rotterdam. Tijdens deze inspecties werd gecontroleerd op het vervoer van gevaarlijke stoffen, de rij- en rusttijden en of de vrachtwagens niet waren overbeladen.

Eén van de inspecteurs zag in tegengestelde richting een vrachtwagen met een tankcontainer met een zeer brandbare vloeistof (UN1989) door de Botlektunnel rijden, terwijl dit niet was toegestaan. Vervolgens is de inspecteur achter de vrachtwagen aan gegaan teneinde deze staande te houden.

Toen de vrachtwagen in het zicht kwam, werd vervolgens nog een tunnelverbod genegeerd en reed de vrachtwagen door de Heinenoordtunnel. Het bleek dat de chauffeur het tunnelverbod negeerde in opdracht van zijn werkgever, omdat op de oorspronkelijke route een politiecontrole gaande was.

Hiervoor wordt ook tegen de werkgever proces-verbaal opgemaakt, aldus de ILT op X.

Het transportbedrijf waar de chauffeur voor werkt ontkent echter ten stelligste dat de chauffeur hier opdracht voor heeft gekregen. “Betreffende chauffeur heeft niet in opdracht van de werkgever de overtredingen begaan maar op eigen initiatief en van een proces verbaal voor de werkgever is geen sprake”, aldus Chris Dortwegt van Hart Int Transport in een reactie aan Transport Online.

Tijdens de controle werd verder onder meer een overbelading van de derde as van de oplegger waarmee een tank gevuld met een bijtende stof (UN2531) werd vervoerd. Tevens was een luchtbalg van een as kapot. Voor beide overtredingen is tegen de chauffeur proces-verbaal opgemaakt. Deze combinatie mocht niet meer verder, aldus de ILT op X.

Ook werd een lege ongereinigde tank van een brandbare vloeistof (UN1247) gecontroleerd, waarbij de eerste en de derde afsluiter van de bodemopening van de tank open stonden. Op de bovenzijde van de tank stond de aansluiting van de dampretourleiding open.

Een schikkingsvoorstel van € 500 is ter plaatse door de chauffeur betaald. Eveneens wordt tegen de losser van de tank en de belader van de tank op het chassis van de chauffeur proces-verbaal opgemaakt.

Een waarschuwing is gegeven voor het ontbreken van de vermelding “Lege transporttank, laatste lading” op het vervoersdocument.

Eén combinatie die een container vervoerde beladen met 20 IBC’s gevuld met een giftige stof (UN 3288) had een onvolledige omschrijving van de gevaarlijke stof op het vervoersdocument. De chauffeur was wel in het bezit van de juiste informatie, maar die stond in zijn telefoon.

Dit mag alleen als het duidelijk is waar deze informatie in de telefoon staat en deze vrij toegankelijk is voor de handhavende instanties of de hulpdiensten en dat was hier niet het geval, zegt de ILT op X. Een schikkingsvoorstel van €250 is door de chauffeur direct betaald.

Tot slot zijn er waarschuwingen gegeven voor onjuiste stuwage en het ontbreken van een wielkeg in de uitrusting.

Yeşilgöz: ook zorgen om ‘niet onomstreden’ PVV-kandidaat Faber

Faber

DEN HAAG -VVD-leider Dilan Yeşilgöz heeft ook twijfels over de nieuwe kandidaat-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) die de PVV naar voren heeft geschoven. Faber is “niet onomstreden”, aldus Yeşilgöz. Die zorgen heeft ze tegenover PVV-leider Geert Wilders en de formateur geuit, zegt ze vrijdag voor de ministerraad.

De VVD-voorvrouw spreekt over de felle houding van Faber, die vaak flink uithaalt in debatten. Het “gaat ook over eerder gedane uitspraken en de toon”, waarvan Yeşilgöz zich afvraagt of het “matcht met het ambt”. “Dan is het logisch dat je dat neerlegt bij degene die erover gaat.” Ze wil niet aangeven om welke uitspraken het precies gaat.

Faber kwam de afgelopen jaren meerdere keren in opspraak. In 2019 twitterde ze dat de dader van een steekpartij in Groningen ‘volgens betrouwbare bron’ een Noord-Afrikaans uiterlijk en een aversie tegen bier had. Dat kwam totaal niet overeen met getuigenverklaringen. Faber, toen Eerste Kamerlid, hield vol dat haar tweet klopte.

In 2015 kwam naar buiten dat ze met PVV-fractiegeld het bedrijfje van haar zoon had betaald voor het beheer van de website van de PVV Gelderland. Later bleek Fabers zoon ook de website voor de PVV-fractie in de Eerste Kamer te hebben gemaakt. De kwestie had uiteindelijk geen politieke gevolgen voor haar.

Faber is de nieuwe kandidaat voor de nieuwe post van Asiel en Migratie nadat de kandidatuur van Gidi Markuszower was ingetrokken. Dit gebeurde vanwege het onderzoek van de veiligheidsdienst naar hem.

Donderdag kreeg Yeşilgöz kort van Wilders te horen dat Markuszower vanwege de inhoud van het AIVD-onderzoek naar hem geen kandidaat-minister meer was. Wat daarin precies naar boven is gekomen, is niet bekend. Wel is bekend dat de AIVD hem jaren geleden als “integriteitsrisico” bestempelde. Hij zou banden hebben met buitenlandse inlichtingendiensten, vermoedelijk de Israëlische Mossad, meldden media toen. Wilders haalde Markuszower vervolgens van de kieslijst.

Later werd de trouwe PVV’er desondanks Eerste Kamerlid en vervolgens Tweede Kamerlid. Kamerlid Markuszower is ook ooit opgepakt voor verboden wapenbezit.

Twee doden aangetroffen in woning in Doetinchem

DOETINCHEM – De politie heeft donderdag in een woning in Doetinchem twee overleden personen aangetroffen.

De lichamen werden rond half 5 in een woning ter hoogte van de Stadsheidelaan aangetroffen, meldt de politie.

De politie doet onderzoek naar de toedracht.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

TILBURG – Per 17 juni neemt Pierre van Diesen de positie van CEO bij DB Schenker Benelux over, en volgt daarmee Jaap Bruining op.

Van Diesen heeft meer dan 25 jaar managementervaring in de transport- en logistieke sector, waarvan ruim 17 jaar bij DB Schenker. Met zijn sterke operationele achtergrond in Landtransport neemt hij uitgebreide ervaring mee naar deze functie.

Pierre van Diesen: “De timing van mijn stap in de rol van CEO is met gemengde gevoelens, gezien het recente overlijden van mijn voorganger Jaap Bruining. Mijn primaire focus zal liggen op het waarborgen van continuïteit in deze dynamische marktsituatie, om stabiliteit te behouden en onze organisatie verder te ontwikkelen.”

In de Benelux – met ongeveer 3.500 medewerkers en 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren – biedt DB Schenker met zijn wereldwijde en Europese netwerk volledig geïntegreerde diensten aan op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, special logistics, contractlogistiek en supplychainmanagement.

 

Canadees uit China bekent diefstal bedrijfsgeheimen Tesla

Tesla

CENTRAL ISLIP – Een in China woonachtige Canadees heeft voor de Amerikaanse rechtbank bekend bedrijfsgeheimen van autofabrikant Tesla te hebben gestolen. De 58-jarige man hangt een gevangenisstraf van tien jaar boven het hoofd.

De Canadees werd in de val gelokt door FBI-agenten die zich voordeden als zakenmensen. Zijn Chinese medeverdachte is nog voortvluchtig. Beiden werkten bij het in Ontario gevestigde Hibar Systems, een fabrikant van batterijen en pompsystemen die in 2019 door Tesla werd gekocht.

Volgens de rechtbank verliet de Canadees het bedrijf een jaar na de overname door Tesla om zich aan te sluiten bij een door zijn Chinese medeverdachte opgericht bedrijf dat dezelfde technologie produceert. De twee mannen zouden onder meer tekeningen van automatische pompen en assemblagelijnen voor batterijen hebben gestolen.

Eén van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische zware voertuigen opent in het Antwerpse havengebied

ANTWERPEN – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en de Volvo Group, opent zijn grootste oplaadpunt tot nu toe in de haven van Antwerpen-Brugge. Door haar centrale ligging, uitgebreide verbindingen en uitstekende infrastructuur is de haven een belangrijk knooppunt in het internationale transportnetwerk.

Sterk engagement voor klimaatneutraliteit en duurzaamheid

Het laadstation op vrachtwagenparking Ketenis en dat op vrachtwagenparking Goordijk dragen bij tot de realisatie van de groene corridor tussen de havengebieden van Antwerpen en Zeebrugge. Deze corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van de Haven van Antwerpen-Brugge om zichzelf te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten wereldwijd.

De haven heeft zich duidelijk geëngageerd om koolstofneutraal te worden tegen 2050 en produceert nu al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines voor de dagelijkse activiteiten.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De nood aan laadinfrastructuur is een sleutelelement in de elektrificatie van het wegtransport. Volledig in lijn met onze voortrekkersrol in de transitie naar hernieuwbare energie, besloten we om actie te ondernemen en samen met Milence laadstations te voorzien in het Antwerpse havengebied. We hopen hiermee een inspiratiebron te zijn voor andere havens en logistieke zones.”

Anja van Niersen, CEO van Milence: “Met deze strategische toevoeging aan het netwerk krijgt de toekomstige roadmap van Milence vorm. Gelegen in de Rijn-Alpencorridor, een van de drukste vrachtroutes in Europa, brengt dit de laadinfrastructuur waar deze het hardst nodig is om duurzaam transport van goederen over het hele continent mogelijk te maken.”

Versnelde overstap naar elektrische vrachtwagens in heel Europa

De net geopende laadhub op vrachtwagenparking Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadpunten van stroom voorzien met een vermogen tot 400 kW per laadpunt. Het is de eerste hub in België voor Milence en de grootste in Europa. De opening van een tweede hub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die laadpunten van stroom voorzien, is gepland voor later dit jaar. Een snelle overgang naar Megawatt Charging Systems (MCS) voor beide hubs is gepland zodra de technologie beschikbaar is.

Annick De Ridder, schepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Deze laadstations maken van beide vrachtwagenparkings in het Antwerpse havengebied een onmisbare schakel in elektrisch vrachtwagentransport. Samen met Milence nemen we een belangrijke drempel weg voor binnen- en buitenlandse transporteurs om over te schakelen op elektrische vrachtwagens. Wegtransport is en blijft belangrijk voor onze haven, voor de snelle en tijdige levering van specifieke producten en voor de ‘last mile’. Onze haven is de economische motor van Vlaanderen. Hoe duurzamer – en in dit geval hoe elektrischer – deze motor draait, hoe beter!”

Veilig en handig opladen

Het nieuwe laadstation staat op een parking met voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs zodat ze tijdens het opladen comfortabel kunnen stoppen.

De parkeerplaats is omheind en beveiligd met toegangscontrole, verlicht en uitgerust met camerabewaking, Wi-Fi en sanitaire voorzieningen. Bovendien zijn er snacks en drankjes verkrijgbaar uit de automaten op het terrein.

Bloomberg: Duitsland bezig importheffing Chinese auto’s te stoppen

Volker Wissing

BERLIJN – De Duitse regering probeert te voorkomen dat de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s van kracht worden, of op zijn minst af te zwakken als een volledige stop niet mogelijk is. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Ambtenaren in Berlijn zijn optimistisch dat de Europese Unie een oplossing vindt in directe gesprekken met China, schrijft het persbureau. De grootste economie van Europa gelooft dat het land bondgenoten heeft binnen het blok.

De Europese Commissie zei woensdag dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door eigen fabrikanten te subsidiëren. Als daaraan niets verandert, komen er vanaf 4 juli extra heffingen tot ruim 38 procent.

Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing dreigt de EU hierdoor in een handelsoorlog verwikkeld te raken met China. Dat land is een zeer belangrijke afzetmarkt voor Duitsland.

Rijkswaterstaat voert proef met hoogtedetectie voor schepen uit op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl

Foto: Rijkswaterstaat

GAARKEUKEN – Rijkswaterstaat voert de komende tijd bij sluis Gaarkeuken een proef uit met hoogtedetectie van (beroepsvaart)schepen op de Hoofdvaarweg Lemmer Delfzijl (HLD).

Met regelmaat vinden op de Nederlandse vaarwegen aanvaringen plaats tussen schepen en bruggen, die grote materiële en immateriële schade kunnen veroorzaken. Als beheerder wil Rijkswaterstaat de veiligheid op en de bereikbaarheid van de vaarwegen vergroten door het aantal ongevallen zoveel mogelijk terug te dringen.

Testplatform

Bestuurders in de regio en omwonenden vragen ook om het minimaliseren van uitval van brugverbindingen door aanvaringen. Een systeem dat de hoogte van (beroepsvaart)schepen detecteert, kan hier mogelijk aan bijdragen. Om daar de eerste stappen in te zetten hebben we onlangs bij sluis Gaarkeuken een testplatform gebouwd waarop het mogelijk is om verschillende technologieën aan te brengen en te testen op bruikbaarheid en toekomstbestendigheid.

De basis voor het testplatform wordt gevormd door het al bestaande hoogtedetectiesysteem dat voor (vracht)verkeer bij tunnels gebruikt wordt, en dat vervolgens geschikt gemaakt is voor gebruik op een vaarweg.

Optimaliseren technologieën

Op dit moment wordt het testplatform gebruikt voor testen met een enkelvoudige laserstraal. Dat is een betrouwbare technologie die op grote schaal in het dagelijkse leven gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de industrie, geneeskunde en telecommunicatie.

De lasersensoren functioneren in combinatie met een matrixbord. Als een schip ‘te hoog’ is wordt de laserstraal onderbroken en wordt de schipper geïnformeerd op het matrixbord. Door fluctuerende waterhoogten in combinatie met verschillende brughoogtes is het voor schippers immers niet altijd duidelijk of het schip onder het brugdek door kan.

De eerste resultaten met de enkelvoudige laserstraal zijn positief. We gebruiken de komende periode om dit systeem verder te optimaliseren en bekijkt tevens welke andere technologieën aangebracht kunnen worden op het testplatform. Feedback over het systeem is essentieel, vandaar dat vaarweggebruikers in een later stadium van de proef gevraagd wordt om hun ervaringen te delen. De proef loopt nog tot het einde van het jaar.

Spoedeisende hulp steeds vaker gesloten door hoge druk

spoedeisende hulp

DEN HAAG – Ziekenhuisposten voor spoedeisende hulp moeten steeds vaker en langer tijdelijk sluiten. De druk op de acute zorg is dan zo hoog dat de spoedeisende hulp niet meer alle patiënten kan opvangen. In het eerste kwartaal van dit jaar ging een spoedeisende hulp in Nederland gemiddeld 40 uur dicht, tegenover 35 uur een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) die het ANP heeft geanalyseerd.

In de regio Noord-Nederland – Groningen, Friesland en Drenthe – sloten de afdelingen spoedeisende hulp het vaakst: gemiddeld 107 uur in het eerste kwartaal van dit jaar. In Brabant was dit met gemiddeld drie uur het laagst.

David Baden, SEH-arts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, zegt dat de toename van het aantal stops geen goed teken is. “Het laat zien dat de druk op de acute zorg toeneemt. Een stop is het eindstadium van een systeem dat overbelast is, je kondigt alleen een stop aan als het echt niet meer kan. Overmatige drukte betekent ook verlies van kwaliteit van zorg.” Toch beschouwt Baden uitwijken bij drukte soms een ‘verstandige keuze’. Hierdoor kunnen andere patiënten beter geholpen worden.

Grote spoed

De oorzaak van de druk op de acute zorg ligt volgens het LNAZ vooral bij de vergrijzing en de toename van kwetsbare ouderen. Het personeelstekort in de zorg speelt ook een rol. Het aantal mensen met een complexe zorgvraag neemt toe, maar het aantal zorgmedewerkers groeit niet mee. Volgens Baden spelen de tekorten in de thuiszorg en verpleegzorg ook een rol; patiënten blijven daardoor soms langer dan nodig in het ziekenhuis, wat de opnamecapaciteit beïnvloedt. Volgens het LNAZ ligt de oplossing in het toekomstbestendig maken van de zorg. Baden pleit ook voor investeren in huisartsenzorg en in de gezondheid van mensen.

Een stop betekent niet dat alle patiënten worden geweigerd. Als een patiënt bekend is in het ziekenhuis of als er grote spoed is, kan hij nog steeds op de spoedeisende hulp terecht. Andere patiënten worden naar een ander ziekenhuis gestuurd. Dit gebeurde in de eerste maanden van dit jaar gemiddeld twintig keer per afdeling spoedeisende hulp.

Ali B bij aankomst rechtbank: verhaal heeft twee kanten

Ali B

HAARLEM – “Het verhaal heeft twee kanten.” Dit verklaarde Ali B voorafgaande aan de derde zittingsdag van zijn zedenzaak. “Dit is de dag dat jullie voor het eerst mijn kant van het verhaal gaan horen.”

De strafzaak begon woensdag. “Wat ik tot nu toe heb verteld, waren voornamelijk antwoorden op vragen.” Hij noemde het tegenover de verzamelde pers bij de entree van de rechtbank in Haarlem ook “een trieste dag” voor alle partijen, waarbij hij de vrouwen die hem aanklaagden bij naam noemde.

De derde zittingsdag begint met het requisitoir van de officieren van justitie, uitmondend in een strafeis. Daarna houden zijn advocaten hun pleidooi.

Matroos gewond door Houthi-aanval op vrachtschip in Golf van Aden

Rode zee, Red Sea, pirates, piraten
Foto: Adobe Stock

SANAA – Een bemanningslid is donderdag zwaargewond geraakt bij een raketaanval door Jemenitische Houthi’s op een koopvaardijschip in de Golf van Aden, meldt het Amerikaanse commandocentrum CENTCOM.

Het schip, dat houten materiaal vervoerde onder de vlag van de republiek Palau, was onderweg van Maleisië naar Italië toen het in de Golf van Aden werd geraakt door twee kruisraketten. Die veroorzaakten brand aan boord. De bemanning zou nog altijd aan het blussen zijn. Eén bemanningslid raakte zwaargewond. Hij werd voor verzorging naar een ander schip overgebracht. Zijn nationaliteit werd niet medegedeeld.

Schepen in de Rode Zee en de Golf van Aden, één van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld, worden al maandenlang regelmatig aangevallen door de Houthi’s uit Jemen. Zij doen dit in reactie op de Israëlische militaire operatie in de Gazastrook en hebben zich solidair verklaard met de Palestijnen. De VS en hun bondgenoten voerden al meermaals luchtaanvallen uit op hun basissen in Jemen.

De Houthi’s zijn in 2014 in opstand gekomen tegen de door Saudi-Arabië gesteunde regering van Jemen en besturen vanuit hoofdstad Sanaa een deel van het land.

LAATSTE NIEUWS

Oegema Logistics+ neemt Van Oort Transport over

DEDEMSVAART - Op 1 januari 2025 neemt Oegema Logistics+ het bedrijf Van Oort Transport in Eck en Wiel over. In maart 2024 startte Oegema...