Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 13:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 302

Geen straf voor agent die 18-jarige jongen doodschoot

UTRECHT – De rechtbank Midden-Nederland legt de politieagent die een 18-jarige jongen doodschoot geen straf op. Hoewel de agent schuldig is bevonden aan doodslag, is hij niet strafbaar. De rechtbank vindt het aannemelijk dat de agent uit noodweer handelde en dat hij zich heeft gehouden aan de Politiewet en Ambtsinstructie. Daarom wordt hij ontslagen van alle rechtsvervolging.

In de vroege ochtend van 8 oktober 2018 zat de agent in een geparkeerde auto in het centrum van Delft. In de maanden ervoor was er een aantal aanslagen in de binnenstad gepleegd, ook in de straat waar de agent geparkeerd stond. Er kwam een scooter aanrijden met daarop twee personen. De bijrijder van de scooter leek een wapen in zijn hand te hebben en richtte deze op een coffeeshop die al eerder doelwit was van een aanslag. De agent stapte uit en maakte zich bekend als politie. De bijrijder draaide zich kort naar de agent toe, waarna de agent vijf schoten afvuurde. Een van de kogels raakte de bijrijder, die later op 18-jarige leeftijd overleed.

Nadat het Openbaar Ministerie had besloten dat de agent hiervoor niet zou worden vervolgd, hebben de nabestaanden via een artikel 12-procedure het gerechtshof in Amsterdam eind 2019 verzocht om het Openbaar Ministerie te bevelen verdachte alsnog te vervolgen voor het veroorzaken van de dood van hun zoon. Het hof heeft dit verzoek in 2022 toegewezen, waarna het Openbaar Ministerie verdachte bij de rechtbank Midden-Nederland heeft gedagvaard voor doodslag.

Uit camerabeelden blijkt dat de bijrijder een voorwerp in zijn handen had dat op een vuurwapen lijkt en daarmee op de coffeeshop richtte. Daarnaast lijkt het op de beelden alsof hij zijn wapen doorlaadde. Dat past ook bij de verklaring van de agent dat hij hoorde dat het vuurwapen werd doorgeladen.

De agent mocht aannemen dat het slachtoffer een vuurwapen in zijn hand had, onder andere vanwege de grootte van het voorwerp en de manier waarop de bijrijder deze vasthield. Nadat de agent hard ‘politie!’ riep, maakte de bijrijder een beweging en draaide daarbij met het vermeende vuurwapen kort in de richting van de agent, zo blijkt uit de camerabeelden.

Vanwege die beweging was er op dat moment sprake van een onmiddellijk dreigend gevaar van een aanval op de agent. Daarom was er sprake van een noodweersituatie, waardoor de agent zich mocht verdedigen met zijn dienstwapen. De politieagent is niet strafbaar, omdat de doodslag wordt gerechtvaardigd door een geslaagd beroep op noodweer. De agent voldeed ook aan de regels voor politieagenten die gelden voor het schieten met een vuurwapen. Daarmee wordt de agent ontslagen van alle rechtsvervolging. Deze uitkomst komt overeen met de eis van de officier van justitie.

Bekeuringen uitgedeeld bij verkeerscontrole in havengebied Moerdijk

Foto: Politie

MOERDIJK – In het havengebied van Moerdijk is donderdagmiddag en -avond 13 juni een grote verkeers- en transportcontrole gehouden. Bij diverse voertuigen zijn overtredingen en misstanden geconstateerd. Bij iedere gecontroleerde bestuurder is een alcohol- en drugstest afgenomen.

De controle is uitgevoerd door de Zeehavenpolitie Zeeland – West-Brabant, samen met diverse andere politieteams, de Douane, De Dienst Wegverkeer (RDW) en het team autoheffingen van de Belastingdienst. In totaal zijn 46 voertuigen uitgebreid gecontroleerd.

Resultaten politie

Twee bestuurders reden onder invloed van alcohol en/of drugs. Een van hen bleek geen rijbewijs te hebben en had ook nog meer dan vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol te hebben gedronken.

De andere bestuurder reed onder invloed van drugs. Tegen beide verdachten zal proces-verbaal worden opgemaakt voor de feiten.

Verder schreef de politie in totaal 18 bekeuringen voor onder meer het rijden zonder rijbewijs, het rijden met een mobiele telefoon in de hand, gladde banden, uitstekende scherpe delen, niet-gezekerde lading en diverse technische gebreken bij vrachtwagens.

Bij een oplegger van een vrachtwagen- combinatie werden zoveel technische gebreken geconstateerd, dat de oplegger niet meer verder mocht rijden.

Bevindingen team Autoheffingen

Het team autoheffingen van de Belastingdienst legde tien keer een proces-verbaal op. Dit was zes keer voor het ontbreken van een Eurovignet en daarnaast vier keer in verband met het rijden in een voertuig met buitenlands kenteken terwijl de eigenaar in Nederland ingeschreven staat.

Ondermijnende criminaliteit

Naast het aanpakken van overtredingen en misstanden was de controle ook gericht op het verzamelen van informatie over ondermijnende criminaliteit. Als overheid werkt de politie intensief samen om ondermijning in de havens aan te pakken.

Faber nog steeds beoogd migratieminister na crisisoverleg

Marjolein Faber

DEN HAAG – PVV’er Marjolein Faber is nog steeds de beoogde minister van Asiel en Migratie, zegt formateur Richard van Zwol na crisisoverleg met de partijleiders van de vier coalitiepartijen. De beoogde minister-president Dick Schoof wilde alleen kwijt dat het een “nuttig gesprek” was, de partijleiders onthielden zich van commentaar.

Het spoedoverleg werd ingelast nadat VVD-leider Dilan Yeşilgöz zich vrijdagochtend kritisch had uitgelaten over de kandidatuur van het PVV-Kamerlid. Faber wordt de opvolger van Gidi Markuszower, die donderdag opzij is geschoven als ministerskandidaat na een screening door de AIVD.

Maandag tot en met woensdag ontvangt Van Zwol alle kandidaat-bewindspersonen die officieel zijn voorgedragen. Op het door het Bureau Woordvoering Kabinetsformatie gedeelde overzicht ontbrak vrijdagochtend de naam van Faber. Na het overleg zegt de formateur dat ook zij wordt uitgenodigd voor een gesprek. Hij vindt de politica een geschikte kandidaat voor de post en zegt dat ze ook door de AIVD-screening is gekomen.

Begrip

Faber reageerde na het crisisoverleg op de commotie over haar uitspraken. Ze zei daar begrip voor te hebben. “Als lid van het kabinet zal ik mij natuurlijk uiten binnen de lijnen van het Hoofdlijnenakkoord en de rechtsstaatverklaring”, schreef ze op X.

Tijdens het overleg met de fractieleiders is het ook gegaan over de manier waarop ze hun bedenkingen en ongenoegen aan elkaar bekendmaken. Van Zwol zegt dat zij zich voortaan “rustiger in de media zullen uiten”. Dat voornemen is tijdens de formatie wel vaker uitgesproken. Toch bleven de onderhandelende partijen elkaar bekritiseren via (sociale) media. De formateur benadrukt meermaals dat hij de “rust en orde” wil bewaren. De onderhandelaars hebben volgens hem geen woorden teruggenomen tijdens het gesprek.

Ongebruikelijk

Het is nooit eerder vertoond dat de naam van een kandidaat-minister bekend is, en die vervolgens na een screening afvalt. Eveneens zeer ongebruikelijk is dat een coalitiepartij openlijk vraagtekens stelt bij een kandidaat-bewindspersoon, zoals de VVD deed bij Faber. “Het komt echt elke formatie wel voor dat een of meer van de kandidaten in het bijzonder in de schijnwerpers worden gezet”, zegt Van Zwol echter bagatelliserend.

Wie vicepremier wordt namens de PVV is nog niet bekend. Daar is volgens Van Zwol niet over gesproken. PVV-leider Geert Wilders zal die naam uiterlijk maandag bekendmaken.

Het besluit dat Markuszower geen minister kon worden, heeft Wilders donderdag samen met Van Zwol genomen, zegt de formateur.

A9 bij Schiphol vroeger dicht vanwege voorspelde harde wind

DEN HAAG – De A9 bij Schiphol gaat vrijdagavond al om 20.00 uur dicht in plaats van 23.00 uur om de verwachte harde wind. Rijkswaterstaat (RWS) plaatst dit weekend het nieuwe noordelijke dek van de Schipholbrug. Ook de rest van het weekend kan de planning van de werkzaamheden wijzigen afhankelijk van de weersomstandigheden. Weggebruikers wordt geadviseerd de verkeersinformatie van RWS in de gaten te houden.

De A9 wordt tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht in beide richtingen afgesloten. In de richting van Utrecht/Almere duurt de afsluiting tot zondagochtend 09.00 uur. In tegengestelde richting is de weg tot maandagochtend 05.00 uur dicht. Dit weekend zijn ook de A12 en de A20 tussen Moordrecht en knooppunt Oudenrijn in de richting van Utrecht afgesloten door werkzaamheden. Rijkswaterstaat waarschuwt dan ook voor forse verkeershinder: de extra reistijd kan oplopen tot een uur.

De werkzaamheden aan de Schipholbrug zouden eigenlijk begin mei al plaatsvinden, maar werden toen uitgesteld door het slechte weer. Dat uiteindelijk ondanks de verwachte verkeershinder voor dit weekend is gekozen, komt volgens RWS “door het vele noodzakelijke onderhoud aan rijkswegen in de regio komende periode”. Dit maakte de opties voor een andere datum beperkt.

Het inhijsen van het nieuwe brugdek is onderdeel van het verbreden van de A9 tussen voorgenoemde knooppunten. Uiteindelijk komen daar vier rijstroken per rijrichting en er wordt een wisselbaan aangelegd. Dit moet de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad verbeteren.

Advocaat Ali B vraagt ook vrijspraak voor aanranding Jill Helena

Ali-B-02

HAARLEM – De advocaat van Ali B, Bart Swier, heeft betoogd dat er geen sprake was van aanranding tijdens de ontmoeting van de rapper en Jill Helena. Volgens hem was er geen sprake van dwang en moet hij vrijgesproken worden.

De aanranding zou hebben plaatsgevonden in mei 2018, mogelijk in het Maarten Luther Kingpark in Amsterdam. Daar zouden ze in de auto hebben gezoend, waarbij hij haar tussen beide benen zou hebben aangeraakt en haar hand heeft gepakt met de bedoeling zich af te laten trekken.

De rapper betwist niet dat hij Jill Helena heeft aangeraakt en gezoend, maar ontkent dat hij haar heeft gedwongen. Volgens de advocaat is er onvoldoende bewijs om aanranding aan te kunnen tonen.

Te laat

De verdediging van B. verweet Helena ook dat ze te laat aangifte zou hebben gedaan. Als ze daar niet vier jaar mee had gewacht was door middel van camerabeelden nog na te gaan waar de rapper haar zou hebben opgepikt en mee naar toenam. Volgens de advocaat is daarmee B. “bewijs uit handen geslagen”.

Helena, een oud-kandidate van The Voice of Holland, laat via haar advocaat Sébas Diekstra weten dat ze het belangrijk vindt dat B. “volledig eerlijk” is. “Maar zij vermoedt dat de kans daarop nog maar klein is. Zij hoopt nu dan ook vooral dat vastgesteld wordt dat er door hem grenzen zijn overschreden en dat hij het daardoor misschien ook echt zelf zal inzien en hopelijk ook zal erkennen.”

Bakker Transport & Warehousing in Heerenveen start bouwfase 6 en bouwt aan de toekomst

HEERENVEEN – Dinsdag 18 juni 2024 wordt om 16.00 uur de eerste paal geslagen door de oprichter van het bedrijf Dhr. Anne Bakker. “We zullen een nieuw hoogwaardig en duurzaam Food-Grade warehouse realiseren hetgeen ruimte biedt aan 30.000 pallets extra opslag”, aldus Nic Bakker.

In 1998 vestigde Bakker Transport & Warehousing zich als eerste logistieke dienstverlener op industrieterrein de Kavels aan de Venus 8 te Heerenveen. Sterke groei en recentelijke uitbreidingen maakt dat we zijn aangekomen bij bouwfase 6 op de locatie Komeet 7, aangrenzend op onze bestaande panden.

Het nieuwe te realiseren Food-Grade warehouse omvat een kavel van 22.500 m2 waarvan 12.500 m2 bebouwd met een hoogte van 13 meter. Het zal ultra modern ingericht worden met 5.000 m2 koelhuizen en 7.500 m2 aan droge opslagcapaciteit voorzien van de nieuwste technieken op het gebied van temperatuurbeheersing, rijdende stellingen en zonnepanelen. Dit kenmerkt het duurzame karakter van de organisatie en voldoet aan alle eisen omtrent onze certificeringen en voedselveiligheid.

Voor Bakker is dit een bijzonder project. Het bedrijf kiest er wederom voor om zelfstandig als hoofdaannemer op te treden. Oprichter Anne Bakker heeft afgelopen jaar besloten een stapje terug te doen, waarbij hij “het stokje” heeft overgedragen aan Nic Bakker en Anke Huitema-Bakker.

Het is zeer bijzonder voor de heer Anne Bakker om Bouwfase 6 als project nog te kunnen doen, waarbij hij zelfstandig als hoofdaannemer optreedt. Recente acquisities in de wereldmarkt hebben er toe geleid om de nieuwbouw en aanleg van infrastructuur te realiseren.

“Bouwfase 6 maakt dat we onze nieuwe (potentiële) opdrachtgevers kunnen verwelkomen en innovatieve stappen richting de toekomst kunnen zetten. Zo wordt een laadplein ten behoeve van de elektrificatie van ons wagenpark hiermee ook een feit. Na realisatie van de nieuwbouw beschikken we over 45.000 m2 opslag en 90.000 palletplaatsen”, aldus Nic Bakker.

Formerende partijen komen bijeen voor spoedoverleg

formerende partijen

DEN HAAG – De leiders van de PVV, VVD, NSC en BBB komen vrijdagmiddag bijeen voor spoedoverleg, meldden ingewijden na berichtgeving van De Telegraaf. Het onverwachtse overleg is nodig omdat VVD-leider Dilan Yeşilgöz eerder op de dag scherpe kritiek uitte op de voordracht van PVV’er Marjolein Faber tot beoogd minister van Asiel en Migratie.

Yeşilgöz heeft moeite met eerdere uitspraken van Faber en de toon die zij over het algemeen bezigt. De VVD-leider vraagt zich hardop af of die wel “matcht” met het ambt van minister. Faber staat bekend om haar vergaande uitspraken. Zo sprak zij eerder over “omvolking” in de Eerste Kamer. Ook noemde zij het kabinet “een vijfde colonne”, oftewel een groep die heimelijk de staat ondermijnt, in een debat. Verder wilde Faber dat de islam zou verdwijnen uit Nederland. Faber raakte ook in opspraak toen haar zoon duizenden euro’s verdiende met het maken van websites voor de PVV.

Donderdag moest PVV-leider Geert Wilders de voordracht van Gidi Markuszower voor die post intrekken, omdat die niet door de screening van de AIVD was gekomen. Volgens sommige media was Wilders eerder gewaarschuwd door andere coalitieleiders over de benoeming van Markuszower.

Personele problemen

De ophef over Faber en Markuszower past in een reeks van personele problemen van Wilders deze formatie. Allereerst bleek dat zijn aangestelde verkenner Gom van Strien zich mogelijk publiek geld had toegeëigend en er een aangifte tegen hem lag voor omkoping en oplichting. De FIOD heeft inmiddels een inval gedaan in Van Striens woning.

Daarna moest Wilders er genoegen mee nemen dat hij niet zelf premier werd, maar iemand anders. Yeşilgöz en Omtzigt wilden niet dat hij premier werd, vanwege zijn eerdere uitspraken en opstelling. Afgesproken werd dat alle vier de partijleiders van de coalitie in de Kamer zouden blijven.

Informateur en later beoogd premier Ronald Plasterk bleek ook verwikkeld te zijn in een integriteitskwestie. Ook hij werd ervan beschuldigd zich te hebben verrijkt met publiek onderzoeksgeld toen hij onderzoek deed bij het Amsterdam UMC en daar een patent op aanvroeg. Plasterk trok zich terug, waarna Wilders uiteindelijk bij Dick Schoof uitkwam als premier.

Oekraïne onderschept vrachtwagen met tientallen die land ontvluchtten

KYIV – De Oekraïense grenswacht heeft een vrachtwagen onderschept met tientallen mannen die het land probeerden te ontvluchten. Mannen tussen de 18 en 60 jaar mogen het land niet verlaten omdat ze kunnen worden opgeroepen om te vechten tegen de Russen.

De grenswacht in de regio Odesa, grenzend aan Moldavië en Roemenië, meldt dat er 41 Oekraïense burgers in een truck zaten die bedoeld was voor graantransport. Tegen hen wordt proces-verbaal opgemaakt. De twee “smokkelaars” die de vluchtpoging zouden hebben georganiseerd worden strafrechtelijk vervolgd.

De Oekraïense autoriteiten lieten in het midden waarom de mannen het land probeerden te verlaten. In april nam het parlement een nieuwe mobilisatiewet aan waardoor het mogelijk wordt meer mensen op te roepen. De krijgsmacht kampt met een tekort aan manschappen en wil met de maatregel de Russen beter partij bieden. Op Oekraïense sociale media circuleren geruchten dat rijke Oekraïners met steekpenningen hun mobilisatie proberen te ontlopen.

Franse minister van Financiën waarschuwt voor financiële crisis

Bruno Le Maire

PARIJS – De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire waarschuwt dat de op een na grootste economie van de eurozone in een financiële crisis terecht dreigt te komen als extreemrechts de komende parlementsverkiezingen wint. De politieke onzekerheid in Frankrijk is flink toegenomen door de verrassende aankondiging van president Emmanuel Macron om nieuwe parlementsverkiezingen in het land uit te schrijven.

Macron schreef de verkiezingen uit omdat zijn partij een grote nederlaag heeft geleden bij de Europese verkiezingen. De rechtse partij Rassemblement National (RN) van Marine Le Pen kreeg twee keer zo veel stemmen als de partij van de president. Uit opiniepeilingen blijkt dat de eurosceptische RN ook op koers ligt om de parlementsverkiezingen van 30 juni en 7 juli te winnen.

De RN roept op tot een protectionistisch ‘Frankrijk eerst’ economisch beleid. Ook heeft de partij het terugdringen van de kosten van levensonderhoud tot een topprioriteit van haar campagne gemaakt, met de belofte de elektriciteitsprijzen en de btw op gas te verlagen. Daarnaast wil RN de overheidsuitgaven verhogen, ondanks de aanzienlijke staatsschulden van het land.

“Als ik naar extreemrechts kijk, zie ik een programma dat uit leugens bestaat”, zei Le Maire tegen radiozender franceinfo. Op de vraag of de huidige politieke instabiliteit tot een financiële crisis zou kunnen leiden, antwoordde Le Maire “ja”. Volgens de minister heeft RN niet de middelen om de uitgaven van het politieke programma te kunnen betalen. Zelf heeft Le Maire onlangs nog een miljardenbesparing ingediend om de Franse financiën weer op orde te krijgen.

Franse staatsobligaties en aandelen hebben deze week flink te lijden gehad onder de politieke onzekerheid. De beurs in Parijs zakte vrijdag ruim 2 procent en koerst af op een weekverlies van bijna 6 procent. Vooral de grote Franse banken, die veel staatsobligaties bezitten, leden zware koersverliezen. De risicopremies die beleggers eisen om Franse staatsobligaties aan te houden, stegen daarbij naar het hoogste niveau sinds begin 2017.

Onlangs verlaagde ratingbureau S&P Global al het kredietoordeel voor Frankrijk omdat het begrotingstekort de komende jaren hoger zal uitvallen dan verwacht. Deze week waarschuwden S&P Global en concurrent Moody’s dat het beleid waarvoor RN pleit verdere gevolgen kan hebben voor de kredietwaardigheid van het land.

Meerdere geïnteresseerden in overname failliet Scotch & Soda

HOOFDDORP – Meerdere partijen hebben interesse getoond om de failliete kledingketen Scotch & Soda over te nemen. Dit meldt curator Michel Moeijes vrijdag, twee dagen na het faillissement. Het zijn er “een aantal, niet vreselijk veel”, zegt hij.

Hoe serieus de interesse is, is volgens hem nog moeilijk te zeggen. “Dat kan ik pas aangeven als er bedragen zijn, maar daar zijn we nog niet.” Om hoeveel geïnteresseerden het gaat, wil hij niet kwijt. Vrijdagmiddag zijn er weer gesprekken.

Een eventuele doorstart moet wat hem en medecurator Abslem Ourhris betreft volgende week rond zijn. “Anders wordt een doorstart steeds lastiger, want mensen zitten in onzekerheid. Hoe langer het duurt, hoe meer mensen ontslag nemen en ergens anders gaan werken”, legt Moeijes uit. Hetzelfde zou gelden voor de leveranciers van Scotch & Soda.

Flinke files op wegen richting Duitsland door identiteitscontroles

DEN HAAG – Op verschillende wegen richting Duitsland zijn vrijdagochtend files ontstaan omdat identiteitscontroles plaatsvinden bij de Duitse grens vanwege het EK voetbal. Op die manier proberen onze oosterburen supporters die bekendstaan als gewelddadig, te weren. Rond het middaguur is het druk op de wegen van Arnhem, Venlo en Roermond richting de Duitse grens.

Op de A12 vanaf Arnhem stond op dat moment 13 kilometer file met een vertraging van bijna anderhalf uur. Reizigers vanuit Venlo moesten op de A67 rekening houden met een halfuur extra reistijd en ook op de N280 vanaf Roermond was het druk.

Rijkswaterstaat had reizigers die naar Duitsland gingen al gewaarschuwd voor de drukte bij grensovergangen en geadviseerd op tijd te vertrekken.

Normaal gesproken vinden geen grenscontroles plaats omdat zowel Nederland als Duitsland tot de Schengenzone behoort. Maar vanwege het EK mag de Duitse politie tijdelijk identiteitscontroles uitvoeren.

Risico’s voor scheepvaart bij inrichting Noordzee onvoldoende in beeld

Foto: Onderzoeksraad voor de Veiligheid

DEN HAAG – Scheepvaartroutes, windparken en olieplatforms dringen op de Noordzee om ruimte. De groei van het aantal vaste objecten brengt risico’s met zich mee voor de scheepvaart. Deze risico’s zijn niet voldoende in beeld. Dit blijkt uit het rapport ‘Schipperen met Ruimte, Beheersing van scheepvaartveiligheid op een steeds vollere Noordzee’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Al bij windkracht 6 kunnen windgevoelige schepen, zoals grote containerschepen, op de Noordzee in de problemen komen. Zij hebben dan te weinig ruimte om in geval van nood rond te draaien. De huidige noodsleepboten kunnen de schepen in problemen niet altijd assisteren.

Beschouw Noordzee meer als één geheel

Om nare verrassingen voor de scheepvaart en het milieu in de toekomst te voorkomen, beveelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan om de risicobeheersing van scheepvaartveiligheid op orde te brengen. Bij het maken van keuzes over de inrichting moet de Noordzee als één geheel beschouwd worden en Nederland samenwerken met de zes andere Noordzeelanden.

‘Noordzee als industriegebied’

Erica Bakkum, raadslid: “De bedrijvigheid op de Noordzee laat zich vergelijken met een industriegebied. De Onderzoeksraad heeft simulaties uitgevoerd. Daaruit blijkt dat grote schepen zwaar in de problemen kunnen komen onder vaak voorkomende omstandigheden. We lopen risico’s met de huidige en geplande inrichting van de ruimte. Er moet meer inzicht komen in deze risico’s. Scheepvaartveiligheid moet nadrukkelijker worden meegewogen bij keuzes over de inrichting van de Noordzee, zeker als we de toekomstige ontwikkelingen in de scheepvaart en windparken in ogenschouw nemen. Dit kan door geplande activiteiten beter op elkaar af te stemmen of zelfs te verplaatsen en door betere internationale samenwerking over het vastleggen van vaarroutes.”

Bulkcarrier in problemen was aanleiding voor onderzoek

De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt met het rapport ‘Schipperen met Ruimte, Beheersing van scheepvaartveiligheid op een steeds vollere Noordzee’ nadat de Maltese bulkcarrier Julietta D tijdens de storm Corrie begin 2022 in de problemen kwam. De bulkcarrier raakte op drift richting de Nederlandse kust, en raakte daarbij eerst een ander schip en daarna twee constructies van een windpark in aanbouw.

Stellantis overweegt minder stekkerauto’s te maken in China

Carlos Tavares

AMSTERDAM – Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. De mogelijke verschuiving is het gevolg van de hogere importheffing die de Europese Unie dreigt in te voeren op stekkerauto’s uit China.

Volgens topman Carlos Tavares van de Frans-Italiaans-Amerikaanse autofabrikant die in Nederland is gevestigd, wil het bedrijf daarmee mogelijke extra kosten vermijden. Vorige maand zei Tavares al dat de fabriek in het Poolse Tychy, waar momenteel de Jeep Avenger wordt gemaakt, een potentiële locatie kan zijn voor het bouwen van de modellen van Leapmotor. Stellantis is naast Jeep eigenaar van automerken als Opel, Peugeot, Chrysler en Fiat.

De Europese Commissie maakte deze week bekend vanaf 4 juli de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s te willen verhogen tot ruim 38 procent. Volgens Brussel bedrijft China namelijk oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, waardoor de autoprijzen kunstmatig laag worden gehouden. De invoerheffing op Chinese auto’s ligt nu nog op 10 procent.

Brussel wil nog wel met Beijing in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. China waarschuwde al dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven en dreigt met tegenmaatregelen te komen. Ook probeert de Duitse regering naar verluidt de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s nog van tafel te krijgen of op zijn minst af te zwakken. Duitsland wil daarmee een handelsoorlog met China, een belangrijke afzetmarkt voor de grootste economie van Europa, voorkomen.

OM eist drie jaar cel in zedenzaak tegen Ali B

Ali-B

HAARLEM – In de zedenzaak tegen Ali B heeft het Openbaar Ministerie vrijdag een celstraf van drie jaar tegen de rapper geëist. De 42-jarige artiest wordt verdacht van vier zedenfeiten met drie vrouwen, onder wie een ex-kandidaat van The Voice of Holland en zangeres Ellen ten Damme.

Volgens het OM is de rapper schuldig aan twee verkrachtingen en twee aanrandingen. “Uit het dossier komt het beeld naar voren van een dominant en manipulatief persoon, die geen nee accepteert”, zei de aanklaagster in de rechtbank in Haarlem.

“Er is geen enkele sprake van wroeging. Hij is alleen maar bezig met zijn eigen hachje te redden.”

Bushalte

De voormalige kandidaat van The Voice of Holland Jill Helena deed aangifte van aanranding in mei 2018. Ze zou in de auto zijn meegenomen naar een afgelegen bospad, waar ze de rapper volgens de aanklacht moest aftrekken.

De tweede aangifte is afkomstig van een vrouw die zegt in augustus 2018 door Ali B te zijn verkracht en aangerand tijdens een schrijverskamp in Heiloo. Het OM presenteerde donderdag een belangrijke getuige, die het slachtoffer bij een bushalte in Heiloo vond en haar hoorde vertellen dat ze verkracht was in een huis waar Ali B was.

Onwerkelijk

Tot slot heeft Ellen ten Damme bij de politie verklaard in april 2014 verkracht te zijn door Ali B in een hotel in de Marokkaanse stad Meknes, rond tv-opnames voor het AVROTROS-programma Ali B en de Muziekkaravaan.

Ali B ontkent alle beschuldigingen. Eerder deze week erkende hij te hebben geflirt en gezoend met Ellen ten Damme, maar noemde hij de vermeende verkrachting verzonnen en onwerkelijk.

Twee doden bij explosies in parkeergarage Zwitserse Nussbaumen [+video]

Zurich

NUSSBAUMEN – Twee personen zijn om het leven gekomen en elf lichtgewond geraakt bij diverse explosies en een brand in een ondergrondse parkeergarage in het Zwitserse Nussbaumen, vlak bij Zürich, aldus de politie in een persverklaring vrijdag.

De schade is aanzienlijk. De brand heeft zich volgens de politie uitgebreid naar een verdieping boven de parkeergarage. Er is een honderdtal mensen geëvacueerd.

Volgens de Neue Zürcher Zeitung bestaat er instortingsgevaar in sommige delen van het gebouw en kunnen deze mensen vooralsnog niet terugkeren.

Het zou om een ongeluk gaan waarvan de exacte omstandigheden nog niet bekend zijn. Vooralsnog sluit de politie een aanslag of andere misdaad uit.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...