Clicky

zondag 22 september 2024 - 08:29 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 30

Duitsland neemt belang in noodlijdende scheepsbouwer Meyer Werft

BERLIJN – De Duitse overheid en de deelstaat Nedersaksen nemen samen een meerderheidsbelang van 80 procent in Meyer Werft, een van de grootste bouwers van cruiseschepen ter wereld. Dit hebben Duitsland en Meyer Werft afgesproken in het reddingsplan voor de noodlijdende scheepsbouwer.

De landelijke overheid neemt voor ongeveer 200 miljoen euro een belang van 40 procent in Meyer Werft. De deelstaat Nedersaksen, waar de scheepsbouwer zit, neemt “een belang van hetzelfde bedrag”, zeggen ambtenaren van het ministerie van Economie.

Ingewijden zeiden een paar weken geleden al tegen persbureau Reuters dat de Duitse overheid tijdelijk een meerderheidsbelang wil nemen in de cruiseschipbouwer en dat daarover een principeakkoord was bereikt.

Meyer Werft zoekt 2,8 miljard euro om de bouw van nieuwe schepen te kunnen financieren. Het bedrijf ontving onlangs zijn grootste bestelling ooit. De ongeveer tweehonderd jaar oude scheepsbouwer kreeg een order van Disney voor het bouwen van vier cruiseschepen.

Kabinet werkt aan ‘structurele oplossing’ voor duurder NS-kaartje

DEN HAAG – Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de NS fors omhoog gaan. Hij hoopt op een “structurele oplossing” waardoor de stijging van de tarieven niet alleen wordt “gedempt” in 2025, maar ook in de jaren erna. Hier kan de bewindsman op Prinsjesdag meer over vertellen, schrijft Jansen in een Kamerbrief.

Het vorige kabinet-Rutte heeft voorkomen dat de ticketprijzen dit jaar fors duurder worden, door daar 120 miljoen euro voor uit te trekken. Maar voor 2025 hangt een extra tariefstijging in de lucht van 8,7 procent, bovenop de reguliere correctie voor inflatie. Daardoor zou de prijs van een treinticket meer dan 10 procent omhoog kunnen gaan.

Jansen wil voorkomen dat hij weer met een eenmalige oplossing komt, want daardoor blijft voor reizigers een “ongewenste onzekerheid” in de markt hangen voor de tarieven in de jaren erna.

Opties

De staatssecretaris heeft een aantal opties op een rij gezet om de ticketprijzen minder te laten stijgen, zonder daar al een besluit over te nemen.

De eerste optie die hij noemt, is dat het kabinet jaarlijks de portemonnee trekt om het gat te dichten waarvoor de NS de hogere ticketprijzen nodig vindt. Dat heeft een prijskaartje van 124 miljoen euro. De bewindsman noemt niet waar dat geld vandaan moet komen. In het Mobiliteitsfonds van zijn ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is in elk geval weinig ruimte.

Efficiëntie

De bewindsman noemt ook de mogelijkheid om met de NS afspraken te maken om efficiënter te werken. Maar zulke afspraken zijn al gemaakt, zegt Jansen. “Bij nog verdergaande afspraken is het risico zeer groot dat deze alleen behaald kunnen worden ten koste van de dagelijkse operatie en dat dit uiteindelijk leidt tot een slechter aanbod voor de reiziger of een vermindering van het serviceniveau of de klantgerichtheid.”

Het heeft volgens Jansen “geen zin” om geld proberen te halen uit de andere activiteiten van de NS, bijvoorbeeld in het buitenland. Boekhoudkundig zijn de activiteiten op het spoor hier namelijk van gescheiden, want dit is een wettelijke vereiste. Hij ziet wel mogelijkheden om te werken met een “gedifferentieerd tariefstelsel”. Dat houdt in dat de ticketprijzen op drukke momenten extra duur zijn – bijvoorbeeld midden in de spits – en andere momenten weer goedkoper. Maar hier is de Tweede Kamer niet enthousiast over.

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Foto: Martijn Beekman | Rijksoverheid

DEN HAAG – Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen.

Daarbij geldt een overgangsperiode van een jaar waarin werkgevers en werkenden nog geen vergrijpboete krijgen als zij kunnen bewijzen dat zij stappen zetten tegen schijnzelfstandigheid. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen die het kabinet neemt om schijnconstructies te bestrijden en draagt bij aan meer zekerheid op de arbeidsmarkt.

Staatssecretaris Idsinga van Financiën: “Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken. Hoewel veel bedrijven en zzp’ers zich druk aan het voorbereiden zijn op de handhaving vanaf 1 januari 2025 ben ik mij er ook van bewust dat de aanpassingen veel van hen vragen. Daarom krijgen bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan de slag zijn met het tegengaan van schijnzelfstandigheid volgend jaar nog geen vergrijpboetes.”

Ook neemt het kabinet stappen om de positie van mensen op de arbeidsmarkt te verbeteren, onder andere door de verschillende wetsvoorstellen in het arbeidsmarktpakket. Het kabinet vindt het daarnaast belangrijk dat naast handhaving ook de verschillende arbeidscontractvormen gelijker worden getrokken. Hiervoor worden eerder aangekondigde maatregelen verder uitgewerkt, zoals de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en de (versnelde) afbouw van de zelfstandigenaftrek.

Meer duidelijkheid en hulp

Het kabinet neemt dit besluit nu ook omdat vanuit de markt is gevraagd om duidelijkheid over het opheffen van het handhavingsmoratorium, zodat men zich hierop kan voorbereiden. Er zijn veel bedrijven en organisaties die hun bedrijfsvoering al hebben aangepast. Met het opheffen van het moratorium neemt de rechtvaardigheid richting deze ondernemers ook toe.

In de praktijk betekent het opheffen van het handhavingsmoratorium dat de Belastingdienst tijdens controles naheffingen kan opleggen als er binnen bedrijven en organisaties sprake is van schijnzelfstandigheid. Wanneer een bedrijf of organisatie niet aan de regels voldoet kan een naheffing tot maximaal vijf jaar terug worden opgelegd. De Belastingdienst kan alleen met terugwerkende kracht corrigeren tot 1 januari 2025, de datum van de opheffing.

Om de arbeidsmarkt voor te bereiden op de opheffing van het handhavingsmoratorium blijft de Belastingdienst in aanloop naar 1 januari 2025 opdrachtgevers en zzp’ers voorzien van informatie en praktische hulp. Zo zoekt de Belastingdienst actief de samenwerking op met de markt om zoveel mogelijk onrust weg te nemen. Dit wordt de komende maanden via informatiesessies, webinars en bedrijfsgesprekken voortgezet. Ook blijft de Belastingdienst in gesprek gaan met onder andere koepels, brancheorganisaties en fiscaal dienstverleners.

Modelovereenkomsten

Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten is niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.

Kabinet na lange zit akkoord over regeerprogramma

DEN HAAG – Het kabinet heeft overeenstemming bereikt over een regeerprogramma, waarin het akkoord op hoofdlijnen tussen de vier coalitiepartijen nader is uitgewerkt. Het vergde wel lange en intensieve gesprekken, erkenden meerdere bewindslieden na afloop van een ministerraad die uren langer duurde dan gebruikelijk.

Minister Eelco Heinen (Financiën) erkent dat het er “op de inhoud” af en toe stevig aan toe is gegaan. “Het gaat ook ergens over. Dus dat is ook helemaal niet erg.” Van eventuele onderlinge irritaties zegt Heinen niets te hebben gemerkt. “Voor alles is een oplossing en soms kost het iets meer tijd. En die moet je ook gewoon nemen.”

Asielminister Marjolein Faber wil niets weten van een ruzie die volgens De Telegraaf rond haar portefeuille zou zijn ontstaan. “Ik ben misschien wel direct, maar geen ruziemaker”, zegt zij. Dat het lang duurde, komt volgens Faber doordat het hele regeerprogramma is besproken. “En dat is allemaal goed verlopen.”

Ook wat zorgminister en PVV-vicepremier Fleur Agema betreft is er geen vuiltje aan de lucht. “Het was een mooie dag, want er ligt een regeerprogramma”, zegt zij. Binnenlandminister Judith Uitermark spreekt van een “intensief gesprek” waarin “alle pagina’s van het regeerprogramma” aan bod zijn gekomen. “Dat is natuurlijk ook nodig als je over belangrijke onderwerpen belangrijke beslissingen neemt.”

Schiphol dreigt met kort geding vanwege NS-acties

UTRECHT – Vrijdag heeft Schiphol aangekondigd een kort geding aan te spannen vanwege de al maandenlang geplande staking bij de NS, die woensdag plaatsvindt. Schiphol eist dat de staking geen impact heeft op de operaties van de luchthaven. De FNV heeft hierop direct gereageerd door duidelijk te maken dat zij deze eisen vierkant naast zich neer legt.

Werknemers van NS staken voor een verbeterde en permanente zwaarwerkregeling zodat mensen met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen. Die regeling wordt binnenkort afgeschaft en er is een oplossing beloofd door de politiek, maar die blijft tot op heden uit.

Staking is tijdig aangekondigd

“We hebben de staking ruim van tevoren aangekondigd en reizigers en bedrijven, waaronder Schiphol, uitvoerig geïnformeerd”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Er is volop gecommuniceerd, geflyerd en via de media aandacht aan besteed. Iedereen had maatregelen kunnen treffen.”

Grondrecht

De FNV benadrukt dat het grondrecht op staken zwaar moet wegen. “We begrijpen dat reizigers hinder ondervinden van onze acties en dat vinden we vervelend voor ze”, zegt Janssen.

“Juist daarom hebben we alle betrokkenen tijdig geïnformeerd, zodat zij alternatieve reismogelijkheden kunnen organiseren. Bovendien is er bewust gekozen voor een milde actie binnen het openbaar vervoer, waarbij reizigers door iets eerder of later te reizen alsnog hun bestemming kunnen bereiken. Maar we moeten kennelijk harder roepen om gehoord te worden in Den Haag.”

Schiphol wil dienstregeling ontzien

Schiphol geeft zelf aan dat ze het stakingsrecht wil respecteren, maar vrezen dus veel last te krijgen door de acties. Ze willen dat de dienstregeling van en naar Schiphol buitenschot blijft. De FNV is echter niet van plan om de stakingen af te blazen vanwege de klacht van Schiphol.

Stakingsrecht is groot recht

“Het recht van werknemers om via collectieve acties betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen is een groot recht”, vervolgt Janssen. “Die acties zijn nodig, want de politiek blijft in gebreke. We hebben juist maanden geleden de acties al aangekondigd, zodat bedrijven maatregelen konden nemen. Kennelijk heeft Schiphol dat niet gedaan. Dat is heel vervelend, maar dat ligt toch echt niet aan ons.”

Vastberaden

FNV blijft vastberaden in het verdedigen van de belangen van haar leden en het recht op eerlijke en goede arbeidsvoorwaarden. “De acties bij NS zijn een krachtig signaal naar centrale werkgeversorganisaties en de politiek, in het kader van onze strijd voor een betere en permanten regeling voor eerder stoppen met werken bij zware beroepen.”

Kabinet bevestigt fout: gedetineerden EBI hadden kort contact

DEN HAAG – Enkele gedetineerden in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught hebben door een fout circa twintig seconden contact met elkaar gehad, schrijft staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie en Veiligheid) in een Kamerbrief. “Dit is vanwege de veiligheid zeer onwenselijk en ik heb DJI daarom gevraagd om dit grondig te evalueren en waar mogelijk extra maatregelen te treffen”, aldus de bewindsvrouw.

Ze noemt “vanuit veiligheidsoverwegingen” niet welke gedetineerden contact met elkaar hadden. Volgens meerdere bronnen gaat het om de Marengo-hoofdverdachten Ridouan Taghi en Saïd R. Beiden zijn begin dit jaar door de rechtbank tot levenslang veroordeeld voor onder meer betrokkenheid bij meerdere liquidaties. Het hoger beroep loopt nog.

Donderdag kwam naar buiten dat Taghi eind juli is verplaatst binnen de EBI en nu op een afdeling zit die enkel door glas wordt gescheiden van R. en de eveneens tot levenslang veroordeelde Willem Holleeder. Taghi’s detentieadvocaat Thomas van der Horst liet al weten dat er tussen hen daadwerkelijk contact was geweest, zonder daar verder op in te gaan. Verschillende politieke partijen vroegen daarop opheldering van de staatssecretaris.

Visueel contact

Het is volgens Coenradie “in incidentele situaties” mogelijk dat er “kortstondig en onder direct toezicht van personeel visueel contact is tussen gedetineerden die niet bij elkaar geplaatst zijn”. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als een gevangene uit zijn cel wordt gehaald voor een afspraak met zijn advocaat, terwijl andere gevangenen op dat moment bezig zijn met het programma buiten hun cel.

Op de afdeling waar Taghi eerder zat, zit nu zijn zoon Faissal. Hij is recent door Dubai uitgeleverd aan Nederland. De advocaten van Faissal maken groot bezwaar tegen het enorm strenge regime waaronder de 23-jarige Faissal vastzit, hij zit daar in totale isolatie. Ze noemen het “onmenselijk” en “buitenproportioneel”.

Faissal wordt verdacht van deelname aan een criminele organisatie die zich bezighoudt met internationale drugshandel, witwassen en het voorbereiden van geweldsmisdrijven. Hij zou vanuit zijn woonplaats Dubai de criminele organisatie van zijn vader hebben voortgezet.

Demonstratie onderweg naar Maagdenhuis flink gegroeid

AMSTERDAM – De pro-Palestijnse demonstratie die in een mars van het Roeterseiland naar het Maagdenhuis trok, is onderweg flink gegroeid. Op de campus van de Universiteit van Amsterdam waren nog enkele honderden studenten en personeelsleden van de UvA, maar op de route door de stad hebben zich honderden mensen aangesloten.

Op het Spui verzamelen de demonstranten zich. Het terras van een restaurant op het plein en een boekenmarkt werden voor hun aankomst in allerijl ontruimd, waarbij de Mobiele Eenheid ook meehielp. De ME’ers hebben zich inmiddels teruggetrokken van het plein, waar de demonstranten twee minuten stilte willen houden voor de slachtoffers van de oorlog in Gaza.

Een groep in het zwart geklede mensen scandeert dat de UvA ‘de vijand’ is, terwijl andere mensen roepen dat er naar de toespraken moet worden geluisterd.

Voor de ingang van het Maagdenhuis staat een groep agenten, vlak bij een groep mensen met gezichtsbedekking. Op het Roeterseiland werd een demonstrant daar eerder op aangesproken, maar daarop keerden de demonstranten zich tegen de politie.

Omzet en winst dalen in ‘bewogen halfjaar’ voor VDL

EINDHOVEN – Industrieconcern VDL heeft in het eerste halfjaar een lagere omzet en veel minder winst geboekt. Dat kwam onder andere door de sluiting van zijn autofabriek in het Limburgse Born, waarvoor het familiebedrijf geen nieuwe grote klant kon vinden voor het in elkaar zetten van auto’s na het vertrek van BMW. Ook was de divisie die bussen bouwt verlieslatend door problemen met de toelevering van onderdelen.

De omzet daalde ruim 34 procent tot 2,1 miljard euro, maakte het bedrijf bekend. Daarop boekte het concern een nettowinst van 3,3 miljoen euro, fors minder dan de 42 miljoen euro winst in de eerste zes maanden van vorig jaar.

“We hebben een bewogen eerste zes maanden achter de rug, onder meer door de ontwikkelingen bij VDL Nedcar, de naweeën van de vertraagde leveringen van onze bussen en door de overname van onderdelen van Van Hool”, zegt Willem van der Leegte, president-directeur van de VDL Groep, verwijzend naar de doorstart van een deel van de failliete bussenbouwer Van Hool uit België.

Als de divisie voor autoassemblage niet wordt meegerekend, zou er sprake zijn van een lichte omzetstijging van 2,4 procent. Dat was vooral te danken aan de divisie toeleveringen, die onderdelen en systemen levert aan bijvoorbeeld de chipbedrijven of de voedingsmiddelenindustrie.

Lancering eerste elektrische touringcars op de Nederlandse wegen

AMERSFOORT – Vandaag, vrijdag 6 september 2024 vond de lancering plaats van de eerste drie elektrische touringcars van Nederland. Aansluitend werden de bussen ingezet voor opdrachtgever Nederlandse Spoorwegen, vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Amersfoort en Zwolle. Vanaf Amersfoort reden de bussen naar Harderwijk om daar reizigers op te halen van het station.

Deze nieuwste vorm van duurzaam touringcarvervoer is een gezamenlijk initiatief van de touringcarbedrijven Gebo Tours, Kupers en Betuwe Express en mobiliteitsregiepartner Transvision. De zero-emissie (ZE) touringcarbussen worden vooral ingezet voor dagtripjes en treinvervangend vervoer voor de NS.

In het openbaar vervoer rijden al veel elektrische bussen, want in 2030 moeten alle, ruim 5.000, OV-bussen uitstootvrij zijn. Voor touringcarbedrijven wordt later dit jaar een subsidieregeling geopend om de overstap van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden te stimuleren. Dit gaat mondjesmaat, vanwege de vele uitdagingen die de sector kent.

De vier koplopers in duurzame mobiliteit, touringcarbedrijven Betuwe Express, Gebo Tours en Kupers Touringcars zijn er, samen met regiepartner Transvision, van overtuigd dat zero emissie touringcarvervoer nú al financieel en praktisch haalbaar is. Al vier jaar onderzochten zij de inzet van elektrische touringcars en na het zien van recente praktijkvoorbeelden in het buitenland, gingen ze overstag.

De koplopers in duurzame mobiliteit willen zo inspelen op vervoer van de toekomst.

Betere laadinfrastructuur van groot belang

De markt rondom zero emissie voertuigen is volop in beweging. Zo zijn voor personenauto’s veel barrières zoals actieradius en laadvoorzieningen weggenomen en opgelost. Echter staan deze ontwikkelingen voor grote voertuigen zoals touringcars, nog in de kinderschoenen.

Dat maakt dat veel touringcarbedrijven hun bedenkingen hebben bij de haalbaarheid. Daarom wendde Van Remortele zich tijdens de lancering tot de aanwezigen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Wij geloven dat we op deze manier de overheid en opdrachtgevers inspireren en stimuleren om hiervoor financiële middelen beschikbaar te maken. Niet alleen voor de subsidieregeling die er gaat komen, maar ook omdat we merken dat er volop uitdagingen zijn in met name de publieke of semipublieke laadinfrastructuur voor grotere voertuigen.”

Petrouschka Werther, directeur duurzame mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat positief tegenover het verzoek om de laadinfrastructuur beter te faciliteren: “We willen heel graag samen kijken wat er nodig is.”

Doorbraak in de sector

Elektrisch rijden was tot nu toe niet denkbaar in de vrij traditionele sector. Toch verwachten de vier partijen dat niet alleen andere touringcarbedrijven in deze ontwikkeling volgen, maar ook dat opdrachtgevers straks eisen om waar mogelijk elektrisch te rijden. Directeuren Laurens van Remortele (Transvision), Albert Winnemuller (Betuwe Express), Erik de Roo (Gebo Tours) en Bert Fonteijn (Kupers Touringcars) geven unaniem aan: We zijn trots om onderdeel te zijn van deze doorbraak in de sector.” Tijdens de lancering bedankten de vier partijen NS voor hun nauwe samenwerking en ondersteuning. Tim van Leeuwen, directeur Besturing Operatie bij NS vertelt: “Bij NS willen we vooroplopen in het aanbieden van duurzame mobiliteit. Dat geldt uiteraard voor onze treinen, maar als die onverhoopt niet kunnen rijden ook voor het vervangend busvervoer dat we inschakelen. We zijn benieuwd wat onze reizigers vinden van de elektrische touringcars bij werkzaamheden.”

Elektrische touringcar meest duurzame groepsvervoer

Door de toenemende vraag naar comfortabele, duurzame en efficiënte groepsreisopties, verwacht Van Remortele dat de elektrische touringcars straks meer en meer op de weg te zien zijn. De vraag naar de inzet van luxe touringcars is onder meer te verklaren door de behoefte aan meerdere schoolreisjes, maar ook omdat er meer mensen binnenlandse reizen boeken.

Daarover zegt Van Remortele: “Sowieso zijn touringcars de meest veilige en duurzame keuze voor groepsvervoer en we kunnen de ritten goed plannen. Dat is heel belangrijk en dat kan ook heel goed, want Nederland is niet zo groot, waardoor de afstand relatief weinig impact heeft op de actieradius. Touringcars voor dagtripjes van bijvoorbeeld Maastricht naar Groningen rijden niet op en neer om gelijk weer terug te gaan, dus de elektrische bussen kunnen, zonder oponthoud voor de reizigers, tussentijds opgeladen worden. In ieder geval de Benelux leent zich hiermee juist heel goed om touringcarbedrijven te stimuleren om groepen zero emissie te vervoeren en zo te werken aan de energietransitie. Hoewel wij regisseur zijn van mobiliteit en geen eigen touringcars hebben, dragen wij graag bij in de aanschaf van deze eerste elektrische touringcars door onze partners”, legt hij uit.

De bussen, het T12E model, gefabriceerd door de Chinese fabrikant Yutong, zijn speciaal ontworpen voor de Europese markt. “We zijn trots om deel uit te maken van dit innovatieve project in Nederland,” zei Ke, manager aftersales van Yutong. “Deze lancering laat zien dat de toekomst van elektrisch touringcarvervoer nu ook in Nederland begint.”

Warmtedirecteur Eneco: Nederland mist klimaatdoelen door kabinet

UTRECHT – Nederland gaat de klimaatdoelen voor bijvoorbeeld meer duurzame energie waarschijnlijk niet halen omdat het huidige kabinet maatregelen schrapt, denkt Ron Wit, directeur Warmte bij Eneco.

Zo zijn huiseigenaren vanaf 2026 niet meer verplicht een warmtepomp aan te schaffen als zij hun cv-ketel vervangen.

Deze week werd bekend dat landbouwminister Femke Wiersma wil stoppen met het programma om de stikstof- en waterproblematiek in Nederland aan te pakken. “Het huidige beleid schiet volkomen tekort om de doelen nog te halen”, zegt Wit hierover tijdens de opening van de grootste warmtepomp van Nederland in Utrecht.

Nederland gaat bijvoorbeeld het doel niet halen om 500.000 nieuwe aansluitingen te realiseren van bestaande woningen op het warmtenet in 2030, voorziet hij. “We hebben nog maar vijf jaar en het ontwikkelen van een warmtenet in een wijk kost al snel vijf tot acht jaar”, schetst hij.

Nederland geeft Oekraïne raketten voor de F-16’s

DEN HAAG – Nederland geeft Oekraïne lucht-luchtraketten voor zijn F-16 gevechtsvliegtuigen. Daarmee kunnen andere toestellen uit de lucht worden geschoten. Ook krijgt Kyiv voor 80 miljoen euro aan onderhoudsmateriaal voor de F-16, maakte minister Ruben Brekelmans (Defensie) bekend na internationaal overleg over militaire steun aan Oekraïne.

Russische vliegtuigen bestoken doelen in Oekraïne met onder meer kruisraketten en zweefbommen. Vaak worden burgerdoelen getroffen, en ook vaak is het stroomnetwerk van Oekraïne het doelwit van de Russen. De minister licht vanuit het Duitse Ramstein telefonisch toe dat luchtverdediging dan ook “de grootste prioriteit” heeft voor Oekraïne.

Om welk type en hoeveel raketten het gaat, wordt om operationele veiligheidsredenen niet naar buiten gebracht. Ook niet hoeveel geld hiermee gemoeid is. Wel zijn de raketten volgens Brekelmans geschikt om vliegtuigen, kruisraketten of drones te raken. Bij het onderhoudsmaterieel gaat het om zaken als generatoren, reservedelen, essentiële onderhoudsmaterialen en speciaal gereedschap, aldus de minister.

Nederland neemt sinds het begin van de oorlog een voortrekkersrol aan bij de hulp aan Oekraïne. Zo levert Nederland met slechts een paar andere landen F-16’s aan Oekraïne. Brekelmans zei deze week vast te willen houden aan die voortrekkersrol en waar mogelijk hulp te willen versnellen. Nederland heeft sinds de Russische inval al voor meer dan 3,1 miljard euro militaire steun gegeven aan Oekraïne.

Deze levering van raketten zal volgens de minister dan ook niet de laatste zijn. “De aanvallen op het land zijn massaal, en Oekraïne vraagt dan ook altijd om meer materieel.” De minister heeft later vrijdag verder contact met de Oekraïense minister van Defensie.

Ketheltunnel A4 in beide richtingen afgesloten vanwege onderhoud

A4

DEN HAAG – Weggebruikers die dit weekeinde gebruik willen maken van snelweg A4 richting Schiedam, moeten rekening houden met omrijden en vertraging.

De Ketheltunnel is van vrijdagavond 21.00 uur tot en met maandagochtend 05.00 uur in beide richtingen dicht, meldt Rijkswaterstaat.

In de tunnel staat jaarlijks preventief onderhoud gepland. De A4 is dicht in de richting Den Haag tussen knooppunt Kethelplein en afrit 14 bij Delft. Ook de oprit Schiedam-Noord op de A20 is afgesloten.

In de richting Rotterdam is de weg dicht tussen afrit 14 bij Delft en het knooppunt Kethelplein. Het verkeer kan gebruikmaken van de N470, A13 en A20 en omgekeerd. De omleidingen voor het verkeer staan langs en boven de weg aangegeven.

Ook is dit weekeinde ongemak op de A4 bij Leiden. Van vrijdagavond 22.00 uur tot komende maandag 05.00 uur is de weg richting Den Haag afgesloten tussen het Limesaquaduct bij Leiderdorp en afrit 8 bij Leidschendam door werk aan het asfalt. Het verkeer wordt omgeleid via de parallelbaan en de A44. Rijkswaterstaat waarschuwt voor een mogelijke extra reistijd van meer dan 30 minuten.

Nieuwe DAF XF NGD voor Ploeger Logistics

HARDERWIJK – Bakker Bedrijfswagens heeft recentelijk een nieuwe DAF XF NGD (New Generation DAF) geleverd aan Ploeger Logistics, een logistiek dienstverlener gevestigd in Harderwijk. De DAF XF NGD is uitgerust als LZV (Lang Zwaar Voertuig), waarmee Ploeger zijn inzet op duurzaamheid en efficiency in de logistieke sector onderstreept.

De nieuwe DAF XF NGD, een bakwagen uit de nieuwste generatie vrachtwagens van DAF, staat bekend om zijn innovatieve technologie en verhoogde brandstofefficiency en verbeterd rijcomfort.

Voor Ploeger is dit een welkome aanvulling op hun vloot, omdat de LZV-configuratie hen in staat stelt om meer vracht per rit te vervoeren. Met deze LZV kan Ploeger aanzienlijk besparen op brandstofkosten en tegelijkertijd het aantal benodigde ritten verminderen. Dit past binnen hun strategie om de CO2-uitstoot te verlagen en duurzamer te opereren.

Een ander voordeel van deze DAF zijn de nieuwe ADAS systemen en het comfort voor de chauffeur. De nieuwe DAF XF biedt een groot, ergonomisch vormgegeven interieur, uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, DAF Drowsiness Detection, lane keeping assist en een geavanceerd remsysteem. Dit maakt het rijden niet alleen efficiënter, maar ook veiliger voor zowel de chauffeur als andere weggebruikers.

De aflevering van deze nieuwe DAF XF NGD LZV aan Ploeger Logistics is een voorbeeld van de stappen die de logistieke sector neemt om te verduurzamen. Met dit nieuwe voertuig kan Ploeger niet alleen zijn bedrijfsvoering verder optimaliseren, maar ook bijdragen aan een schoner milieu.

Politie onderzoekt dood wolf in Gelderse Harskamp

HARSKAMP – De politie doet onderzoek naar de dood van een wolf in de nacht van woensdag op donderdag in het Gelderse Harskamp. Dat onderzoek wordt gedaan om een misdrijf uit te sluiten.

De politie werd rond 00.30 uur gewaarschuwd dat een wolf was aangereden op de Westenengerdijk. Agenten troffen er de wolf en auto aan, net als de 22-jarige bestuurder uit de gemeente Ede. De wolf stierf kort daarna, meldt de politie op X.

Of de wolf daadwerkelijk is doodgereden, of dat er misschien iets anders is gebeurd, wordt volgens een politiewoordvoerder nog onderzocht. Het opzettelijk doden van een wolf, een beschermde diersoort, is wettelijk verboden en kan leiden tot een gevangenisstraf of een boete.

DNA-onderzoek

DNA-onderzoek moet uitwijzen om welke wolf het gaat. Het kan een in Nederland gevestigde wolf zijn, maar ook een ‘zwervende’ wolf uit bijvoorbeeld Duitsland. BIJ12, de organisatie die wolvenzaken afhandelt voor de provincies en allerlei data rond wolven verzamelt, verwacht de resultaten hiervan pas over ongeveer twee maanden. “Of de provincie Gelderland moet besluiten een spoedanalyse te laten uitvoeren als het zo snel mogelijk wil weten welke wolf het is. Dan kan het resultaat er binnen twee weken zijn”, aldus een woordvoerder van BIJ12.

Volgens hem ging het bij de meest recente aanrijdingen met wolven waarbij het DNA-resultaat inmiddels bekend is, voornamelijk om zwervende wolven die zich niet op een specifieke locatie in Nederland hadden gevestigd. Wolven die al langer op een specifieke locatie verblijven, mijden doorgaans openbare wegen. Harskamp ligt ten noordwesten van de Veluwe, waar meerdere roedels zich hebben gevestigd.

Celstraf voor laten ontploffen van mortierbom bij grillroom in Leeuwarden

LEEUWARDEN – Een 53-jarige man uit Leeuwarden is veroordeeld tot drie jaar cel waarvan één jaar voorwaardelijk voor het plaatsen en laten ontploffen van een mortierbom. De rechtbank acht bewezen dat de man op 11 oktober 2023 met opzet een ontploffing teweeg heeft gebracht voor de voordeur van een grillroom in Leeuwarden.

De knal van de ontploffing was zo hard, dat de politie de ontploffing op drie kilometer afstand hoorde en direct richting het centrum van Leeuwarden is gereden. Kort voor en tijdens de ontploffing waren er meerdere personen aanwezig rondom de grillroom. Het mag een wonder heten dat er niemand (dodelijk) gewond geraakt is, stelt de rechtbank. Het is bij materiele schade gebleven.

De man heeft in ruil voor de belofte van drugs de mortierbom laten ontploffen bij de grillroom waar hij regelmatig gratis broodjes kreeg van de eigenaar, zo blijkt uit zijn verklaring. Ook blijkt dat hij zich geen moment heeft afgevraagd of hij door zijn handelen andere in gevaar kon brengen. Hij was op dat moment onder invloed van cocaïne en methadon waardoor hij niet goed na kon denken, aldus de man.

De rechtbank stelt dat de man kennelijk nog wel dusdanig helder na kon denken, dat hij zichzelf in veiligheid kon brengen nadat hij de lont had aangestoken. De man verklaarde tijdens de zitting dat hij direct na het aansteken van het lont zich uit de voeten gemaakt heeft. De rechtbank vindt het gepleegde feit buitengewoon ernstig en neemt het de man bijzonder kwalijk. De man heeft hij zijn middelengebruik en verslaving laten prevaleren boven de veiligheid van personen en goederen. Hij heeft levensgevaar voor anderen veroorzaakt en geen respect getoond voor de eigendommen van anderen.

In het oordeel is ook meegenomen dat de man bekend is met druggerelateerde criminaliteit en meermalen veroordeeld is tot gevangenisstraffen voor het plegen van vermogensfeiten. Hij heeft in 2023 een tweede kans gekregen van de politierechter, maar ondanks dat hij een gewaarschuwd man was, heeft hij toch weer een ernstig feit gepleegd. Daarnaast is rekening gehouden met de verstandelijke beperking verslavingsproblematiek van de man.

De rechtbank veroordeelde de man tot een gevangenisstraf van 36 maanden, waarvan 12 maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Daarnaast moet hij zich laten behandelen in een gespecialiseerde zorginstelling. Ook zal hij langere tijd onder toezicht staan en een eerder opgelegde voorwaardelijke gevangenisstraf van 105 dagen uit moeten zitten.

LAATSTE NIEUWS

Automobilist omgekomen na aanrijding met vrachtwagen in Almkerk [+foto]

ALMKERK - In het Noord-Brabantse dorp Almkerk is zaterdag de bestuurder van een auto om het leven gekomen nadat het voertuig in aanrijding was...
×