Clicky

woensdag 27 november 2024 - 19:30 uur
BAS World
Home Blog Pagina 3

Heinen ‘omarmt’ Brussels advies om op termijn meer te bezuinigen

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) ziet de jongste aanbevelingen van de Europese Commissie als een extra aansporing om het huishoudboekje van de overheid verder op orde te brengen.

Dat betekent dat extra bezuinigingen nodig zijn als het begrotingstekort zich blijft ontwikkelen zoals nu wordt voorspeld, zei de bewindsman in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z.

De Europese Commissie tikt Nederland op de vingers omdat het begrotingstekort en de staatsschuld op de langere termijn te hard dreigen op te lopen. De eerstkomende jaren blijven tekort en schuld nog binnen de normen. Daarna is het volgens Brussel nodig bij te sturen, omdat bij ongewijzigd beleid de uitgaven blijven oplopen.

Heinen benadrukte dat Nederland nog altijd “ruimschoots” aan de regels voldoet. Hij wees op de “zeer lage” staatsschuld, die momenteel 45 procent bedraagt van de omvang van de economie. Dat is “de helft van het Europees gemiddelde”, aldus de minister. Toch “omarmt” Heinen het advies van de Europese Commissie, zelf vindt hij al veel langer dat er meer nodig is om de overheidsfinanciën ook op de langere termijn op orde te krijgen.

Het kabinet staat daarbij voor de keuze tussen bezuinigingen en lastenverzwaringen. VVD’er Heinen weet wel waar zijn voorkeur ligt. “Het probleem zit aan de uitgavenkant. We geven te veel uit, dan moet je het ook daar zoeken.” Maar ook binnen de coalitie kan dit nog lastige discussies geven, weet hij. “Niemand vindt het leuk om te bezuinigen of lasten te verzwaren.”

In de onderhandelingen die dit voorjaar leidden tot het coalitieakkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB waren de financiën een van de ingewikkeldste onderwerpen. Er lagen veel dure politieke wensen op tafel maar de financiële ruimte was beperkt. Uiteindelijk werden de partijen het eens over een pakket waarin ook bijna 15 miljard euro wordt bezuinigd, onder meer op onderwijs, ontwikkelingshulp en asiel.

Duitse politie treft overtredingen aan bij houttransporten: Overbelading en gebrekkige ladingzekering

Foto: Duitse Politie

TRIER – Tijdens een controle van commerciële vrachtwagens heeft de de Duitse politie ernstige overtredingen geconstateerd bij meerdere houttransporten. Op de A60 bij Landscheid bleek een vrachtwagen niet alleen meer dan 30 procent overbeladen, maar was de lading – bestaande uit korte fijnsparstammen – ook onvoldoende gezekerd.

Controle onthult forse overbelasting

De combinatie zonder laadkraan trok de aandacht van de politie door de trage snelheid waarmee hij reed en de enorme hoeveelheid hout. Bij nader onderzoek bleek de lading ook nog eens slecht vastgezet. De waarschuwingslampjes van de assen van de aanhanger wezen bovendien op een significante overbelasting.

Een weging bevestigde deze vermoedens: de vrachtwagen woog ruim 54 ton – 14 ton meer dan toegestaan. Alleen de oplegger, met een gewicht van 46 ton, was al fors overbeladen. De politie verbood direct verdere ritten totdat een deel van de lading werd overgeplaatst op twee andere voertuigen. De chauffeur kan rekenen op een flinke boete, terwijl tegen het verantwoordelijke transportbedrijf een procedure is gestart waarbij de winst van de rit kan worden ingenomen.

Eerdere overtredingen op dezelfde route

De controle in Landscheid is geen geïsoleerd incident. Kort daarvoor werden op dezelfde A60 bij Gindorf en Prüm eveneens forse overtredingen geconstateerd bij houttransporten. In Gindorf werd een transport met dennenstammen aangetroffen met een totaalgewicht van 48 ton, terwijl slechts 40 ton was toegestaan. De gebruikte ontheffing voor het vervoer van schade- of keverhout bleek niet geldig in Rijnland-Palts.

Foto: Duitse Politie

Bij Prüm betrof het een transport met douglasstammen dat ruim 52 ton woog, 12 ton boven het maximum. In beide gevallen moesten de chauffeurs een deel van hun lading lossen voordat ze verder mochten rijden. Ook hier werden boetes opgelegd aan de chauffeurs en werden tegen de bedrijven procedures gestart om de opbrengsten van de transporten in te nemen.

Schade aan infrastructuur en risico voor verkeersveiligheid

De politie benadrukt dat deze overbeladingen ernstige gevolgen hebben. Overbeladen vrachtwagens veroorzaken schade aan wegen en bruggen, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Bovendien leidt de extra belasting van banden en assen tot een groter risico op ongevallen, vooral bij noodstops, waarbij het remgedrag onvoorspelbaar wordt.

De politie zal de controles op overbeladen houttransporten intensiveren om de veiligheid op de wegen te waarborgen en schade aan de infrastructuur te voorkomen.

NSC vraagt opnieuw advies asielnoodrecht op, VVD en BBB woedend

DEN HAAG – NSC-leider Pieter Omtzigt heeft woensdag de woede van zijn coalitiepartners gewekt door het kabinet te vragen om een geheim document over het asielnoodrecht. Omtzigt wil dat het kabinet de notitie van de landsadvocaat naar de Tweede Kamer stuurt, maar VVD en BBB maken daartegen fel bezwaar.

Premier Dick Schoof zei eerder dat er geen stukken van de landsadvocaat waren, “op welke manier dan ook”. Er “zijn geen notities”, beaamde asielminister Marjolein Faber. Om vorige maand toe te geven dat er wel een conceptnotitie was.

Die moet met de Kamer worden gedeeld, vindt Omtzigt. Veel oppositiepartijen wilden het kabinet naar de Kamer roepen om tekst en uitleg te verschaffen, maar dat steunt NSC niet. Het opvragen van stukken over het asielnoodrecht is een open zenuw in de regeringscoalitie sinds NSC een soortgelijk verzoek steunde tijdens het grote Kamerdebat over de Prinsjesdagplannen. Dat bracht het kabinet in het nauw en was het begin van het einde voor het plan om strenge asielmaatregelen te nemen met een beroep op een asielcrisis.

Moeilijk te weigeren

VVD en BBB reageerden woest op het verzoek van Omtzigt, dat het kabinet moeilijk kan weigeren. Kamerleden hebben in principe recht op informatie, tenzij dat het landsbelang schaadt. Een Kamermeerderheid is daarbij officieel niet nodig, maar de bijval van een regeringspartij voor de vraag van bijna de hele oppositie telt in de praktijk wel.

Wie dit steunt “maakt er een potje van”, zo voer VVD-leider Dilan Yeşilgöz uit. Ze verwees naar de kernwaarden van Omtzigts NSC. “Wat hier gebeurt, heeft niets te maken met transparantie of goed bestuur, zeg ik tegen degene die dit steunt.” Ambtenaren vatten zo’n verzoek op als “puur wantrouwen” en laten het voortaan wel uit hun hoofd om vrijuit na te denken en te adviseren, stelt Yeşilgöz. BBB-collega Caroline van der Plas sluit zich “volledig aan” bij de VVD-leider en hekelde Omtzigt eveneens. “Ik vind dit geen goed bestuur.”

Maar Omtzigt vraagt niet om ieder gedachtespinsel van een ambtenaar, benadrukt hij. Het kabinet heeft inmiddels afgezien van het omstreden plan om naar het noodrecht te grijpen. Het overleg daarover is afgerond en dus kan het advies naar de Kamer. Bovendien is hij ervoor beducht dat ministeries een advies een concept blijven noemen terwijl ze het wel degelijk gebruiken, zegt hij. Daardoor zouden ze het niet openbaar hoeven maken als journalisten of Kamerleden ernaar vragen. “Dat hebben we in het kinderopvangtoeslagschandaal vaker gezien.”

Nederland overschrijdt EU-begrotingsrichtlijnen

BRUSSEL – De Nederlandse overheidsuitgaven overschrijden de richtlijnen van de nieuwe Europese begrotingsregels. Nederland moet meer bezuinigen om te voorkomen dat de overheidsuitgaven op de middellange termijn boven de Europese normen uitvallen. Dat heeft de Europese Commissie woensdag gezegd.

De Europese Commissie heeft voor 22 lidstaten beoordeeld of hun overheidsuitgaven in lijn liggen met de nieuwe begrotingsregels. Nederland is het enige land waarmee de Commissie niet akkoord gaat. Het begrotingstekort van Nederland zal volgens de Commissie naar verwachting oplopen van 0,2 procent in 2024 naar 2,4 procent in 2026.

Eurocommissaris Paolo Gentiloni (Economie en Financiën) was duidelijk in zijn oordeel. “Nederland voldoet niet aan de aanbevelingen omdat de netto-uitgaven boven de gestelde plafonds liggen.” De Europese Commissie vindt dat Nederland een nieuw plan voor de middellange termijn moet opstellen, zei Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Handel). De EU-lidstaten moeten daarmee instemmen.

De verslechtering voor de middellange termijn wordt onder meer veroorzaakt door geplande belastingverlagingen en een hervorming van het militaire pensioenstelsel. Ook speelt een rechterlijke uitspraak over ten onrechte betaalde vermogensbelasting een rol, wat het tekort in 2025 met ongeveer 0,5 procentpunt zal verhogen, zo schrijft de Europese Commissie in haar dinsdag gepubliceerde Europese Herfstpakket met economische prognoses.

Slachtoffers aanrijding met trein Berghem reden in gestolen auto

BERGHEM – De Rijksrecherche is een onderzoek gestart naar een ongeval in Berghem op 26 november 2024 rond 01.00 uur. Daarbij kwam een personenauto in botsing met een trein, waarbij de twee inzittenden van de personenauto om het leven kwamen.

Volgens het eerste beeld ging een politieachtervolging vooraf aan het ongeval. De personenauto was gestolen en kwam bij een spoorwegovergang in botsing met een trein. De twee inzittenden van de auto overleefden het ongeval niet. Het gaat om een 43-jarige man uit Nijmegen en een 29-jarige man uit Wijchen. De familie is in kennis gesteld.

De Rijksrecherche doet onderzoek naar het ongeval in Berghem. Dit is een onafhankelijke instantie die onder leiding van het Openbaar Ministerie het optreden van de politie onderzoekt. Dat gebeurt altijd wanneer bij politieoptreden iemand gewond raakt of overlijdt.

Het Rijksrecherche-onderzoek is kort na het incident van start gegaan. In verband met dit lopende onderzoek kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan, aldus het Openbaar Ministerie.

Sky News: Unilever zet De Vegetarische Slager in de verkoop

LONDEN – Voedingsmultinational Unilever wil zijn dochtermerk De Vegetarische Slager van de hand doen, meldt het Britse Sky News. Volgens de nieuwszender heeft het concern investeringsbank Piper Sandler ingeschakeld om een veiling voor de verkoop van het bedrijfsonderdeel te begeleiden.

Unilever zou meerdere potentiële kopers hebben benaderd om hun interesse in een overname te peilen. Het was- en levensmiddelenconcern nam De Vegetarische Slager in 2018 over om zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken.

De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht met het doel ‘vlees’ te verkopen waar geen dieren voor zijn geslacht. Deze producten liggen inmiddels in de schappen van duizenden winkels. Oprichter Jaap Korteweg wilde plantaardige vleesvervangers tot de standaard verheffen om de bio-industrie overbodig te maken.

Unilever weigerde commentaar te geven tegenover Sky News.

Omtzigt: bezoek Wilders aan Netanyahu kan, niet heel verstandig

DEN HAAG – Het staat PVV-leider Geert Wilders vrij een bezoek te brengen aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, ook nu die door het Internationaal Strafhof (ICC) verdacht wordt van oorlogsmisdaden, vindt ook NSC-voorman Pieter Omtzigt. “Ik vind het niet heel verstandig, maar ik snap dat hij het doet.”

Het ICC vaardigde vorige week een arrestatiebevel uit tegen onder anderen Netanyahu. Het hof zegt dat er aanwijzingen zijn dat hij als regeringsleider verantwoordelijkheid draagt voor in Gaza gepleegde misdrijven. Wilders sprak daar op X schande van en kondigde meteen aan dat hij bij zijn al eerder geplande bezoek aan Israël ook de premier zou spreken.

“Ik zou het zelf niet doen”, zei Omtzigt over die ontmoeting. Tegelijkertijd erkende hij dat hij vanuit zijn functie als Tweede Kamerlid ook zelf weleens mensen spreekt “die omstreden zijn bij andere groepen”. Dat is volgens Omtzigt “je goed recht als politicus”. Hij benadrukte ook dat Netanyahu verdachte is en nog nergens voor is veroordeeld.

NSC-minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) zei eerder dat het voorgenomen bezoek van Wilders aan Israël “haaks” staat op het kabinetsbeleid en in strijd zou zijn met de afspraken die de coalitiepartijen onderling hebben gemaakt. Hij werd vrijdag na de ministerraad evenwel teruggefloten door premier Dick Schoof, die zei dat de fractieleiders van de partijen daar helemaal niet aan gehouden zijn.

Volkswagen hoopt voor kerst op akkoord met vakbond

SALZGITTER – Volkswagen hoopt voor de kerst een akkoord te bereiken met vakbond IG Metall in het conflict over ingrijpende bezuinigingen bij de Duitse autofabrikant. “Ik denk dat beide partijen er sterk naar verlangen deze discussies niet mee te nemen onder de kerstboom voor alle medewerkers”, zei Volkswagen-bestuurder Dirk Große-Loheide tijdens een autotop in het Duitse Salzgitter. Hij hoopt dat dit zal lukken, maar benadrukte dat niemand het kan garanderen.

In het cao-conflict over loonsverlaging, banenverlies en mogelijke fabriekssluitingen bij het in moeilijkheden verkerende bedrijf is na drie onderhandelingsrondes nog geen overeenstemming bereikt.

De vakbond heeft gedreigd met waarschuwingsstakingen begin december om de druk op te voeren. De volgende ronde onderhandelingen staat op 9 december gepland.

Volkswagen kampt met een teruglopende vraag naar elektrische voertuigen, hoge bedrijfskosten en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten.

Het management dringt daarom aan op grote bezuinigingen in Duitsland en denkt onder meer aan fabriekssluitingen in Duitsland. Daarbij zouden tienduizenden banen verloren kunnen gaan. De vakbond wil dat Volkswagen afziet van de plannen en heeft loonsverlagingen voorgesteld om een massaontslag te voorkomen.

Hoe bedrijven kunnen besparen met slimme oplossingen in wegtransport

Foto: Freepik

In de wereld van wegtransport staan bedrijven voortdurend voor de uitdaging om efficiënter, duurzamer en concurrerender te worden. De stijgende kosten van brandstof, het tekort aan chauffeurs en de toenemende druk op duurzaamheid eisen allemaal hun tol. Bedrijven die actief zijn in de B2B-sector moeten zich voortdurend aanpassen om winstgevend te blijven en tegelijkertijd de verwachtingen van hun klanten te overtreffen. Gelukkig biedt de opkomst van technologieën en slimme logistieke oplossingen kansen om deze uitdagingen aan te pakken.

Efficiëntie als sleutel tot succes

Voor veel bedrijven in de B2B-sector is de grootste uitdaging het vinden van de juiste balans tussen kosten en efficiëntie. Hoe kunnen bedrijven hun wagenpark optimaal inzetten zonder onnodige kilometers te maken of ladingen halfvol te vervoeren? Dit is een vraag die steeds urgenter wordt nu de marges onder druk staan.

Een van de oplossingen ligt in het gebruik van geavanceerde planningssystemen die real-time inzicht bieden in de status van de zendingen, de locaties van de vrachtwagens en de verwachte aankomsttijden. Door middel van deze technologie kunnen bedrijven hun routes optimaliseren, files en vertragingen vermijden en de inzet van voertuigen nauwkeurig afstemmen op de vraag. Dit bespaart niet alleen tijd, maar verlaagt ook de brandstofkosten aanzienlijk. Bovendien draagt een efficiënter wagenpark bij aan een lagere CO2-uitstoot, wat steeds belangrijker wordt in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Data: de onbenutte kracht

Transportbedrijven verzamelen dagelijks een enorme hoeveelheid data, bijvoorbeeld over brandstofverbruik, rijgedrag en onderhoudsbehoeften. Toch benutten veel bedrijven deze gegevens nog niet volledig. Door gebruik te maken van slimme data-analysetools kunnen zij waardevolle inzichten verkrijgen, die hen in staat stellen om preventief onderhoud te plannen, de brandstofefficiëntie te verbeteren en de veiligheid te verhogen.

Voordelen van data-analyse:

  • Preventief onderhoud kan onverwachte stilstand voorkomen.
  • Optimalisatie van brandstofverbruik door te leren van rijstijlen en routekeuzes.
  • Verhoging van de verkeersveiligheid door het monitoren en verbeteren van rijgedrag.

Daarnaast kan de analyse van klantdata bijdragen aan een betere dienstverlening. Bedrijven kunnen hierdoor anticiperen op de behoeften van hun klanten en betrouwbaardere levertijden bieden, wat hen helpt om hun concurrentiepositie te versterken.

Flexibiliteit in transportplanning

Een andere cruciale factor in het optimaliseren van wegtransport is flexibiliteit. De logistieke keten is voortdurend in beweging en bedrijven moeten snel kunnen inspelen op onverwachte veranderingen, zoals wisselende marktomstandigheden of schommelingen in de vraag. Door gebruik te maken van flexibele transportoplossingen, zoals het combineren van verschillende vervoersmodi of het delen van transportcapaciteit met andere bedrijven, kunnen B2B-bedrijven hun kosten verlagen en toch voldoen aan de vereisten van hun klanten.

Kunstmatige intelligentie

De uitdaging die tegenwoordig in geen enkele sector mag ontbreken: het inpassen van AI.

“Het toepassen van AI in de planning en het doorrekenen van scenario’s is een element wat bij bedrijven zoals Logicall een prominente plek kennen. Hierbij is het de uitdaging om een ‘Planner 3.0’ op te leiden die nog nadrukkelijker optimaliseert vanuit data en bijbehorende modellen”, aldus Ambro van Oosterhout, Director Supply Chain bij Logicall.

Conclusie

In een sector waarin kostenbesparing, efficiëntie en duurzaamheid centraal staan, kunnen B2B-bedrijven veel baat hebben bij slimme technologieën en samenwerkingen. Of het nu gaat om geavanceerde planningssoftware, data-analyse of flexibele logistieke oplossingen, bedrijven die bereid zijn te innoveren zullen beter in staat zijn om de uitdagingen van de wegtransportsector te managen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Het belang van goed geregeld transport bij een internationale verhuizing

Foto: Freepik

Een internationale verhuizing is een spannende en ingrijpende gebeurtenis. Het biedt nieuwe kansen, avonturen en vaak een frisse start in een ander land. Maar het brengt ook een hoop logistieke uitdagingen met zich mee. Een van de belangrijkste aspecten van zo’n verhuizing is het transport van je inboedel. Dit proces gaat veel verder dan simpelweg dozen inpakken en een vrachtwagen huren. Het vereist planning, expertise en vooral een gespecialiseerd internationaal verhuisbedrijf.

Complexiteit van internationaal transport

Een internationale verhuizing is vaak veel complexer dan een nationale verhuizing. Bij een verhuizing naar het buitenland krijg je te maken met douaneregels, internationale transportroutes en mogelijk meerdere vervoersmiddelen, zoals vrachtwagens, schepen of vliegtuigen. Deze logistieke puzzel vereist specialistische kennis en een zorgvuldige aanpak.

Daarnaast kan het ontbreken van de juiste papieren of vergunningen leiden tot vertragingen, extra kosten en zelfs de tijdelijke inbeslagname van je eigendommen. Dit zijn zaken die je wilt vermijden tijdens een toch al stressvolle periode.
Waarom een gespecialiseerd internationaal verhuisbedrijf inschakelen?

Een gespecialiseerd internationaal verhuisbedrijf zoals Gebr. Van Den Eijnden – Global Movers neemt deze zorgen uit handen. Met hun jarenlange ervaring weten zij precies hoe ze jouw spullen veilig en efficiënt van punt A naar punt B krijgen, ongeacht de afstand.

1. Kennis van douanevoorschriften
Elk land heeft zijn eigen regels en eisen als het gaat om het importeren van goederen. Een ervaren verhuizer kent deze voorschriften en zorgt ervoor dat alle benodigde documenten, zoals inventarislijsten en douaneformulieren, correct en op tijd worden aangeleverd.

2. Veiligheid en bescherming van je inboedel
Bij een internationale verhuizing worden je spullen vaak meerdere keren overgeladen of opgeslagen. Dit verhoogt het risico op schade. Gespecialiseerde verhuisbedrijven bieden professionele verpakkingsdiensten en gebruiken hoogwaardige materialen om jouw eigendommen optimaal te beschermen. Denk aan speciale kisten voor breekbare items en containers met klimaatcontrole voor waardevolle spullen.

3. Efficiëntie en tijdbesparing
Een internationale verhuizing vereist een strakke planning. Wanneer je met een gespecialiseerd bedrijf werkt, wordt het gehele proces soepel en efficiënt geregeld. Hierdoor kun jij je richten op andere belangrijke zaken, zoals het regelen van visa, huisvesting en het wennen aan je nieuwe omgeving.

4. Diverse transportopties
Afhankelijk van de bestemming en jouw budget kan een professioneel verhuisbedrijf verschillende transportmethoden aanbieden. Of het nu gaat om zeevracht, luchtvracht of wegtransport, zij zorgen voor een oplossing die perfect aansluit bij jouw behoeften.

Kies voor een zorgeloze verhuizing naar het buitenland

Een goed geregeld transport is cruciaal bij een internationale verhuizing. Het inschakelen van een gespecialiseerd verhuisbedrijf zoals Gebr. Van Den Eijnden – Global Movers bespaart je niet alleen tijd en stress, maar garandeert ook dat je inboedel veilig en op tijd op je nieuwe bestemming aankomt. Kies voor ervaring, professionaliteit en betrouwbaarheid, en maak van jouw internationale verhuizing een succes!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Israël voert zware luchtaanvallen uit op Beiroet in aanloop naar mogelijk bestand

BEIROET – Israël voert zware luchtaanvallen uit op onder meer Beiroet, in aanloop naar een mogelijk bestand tussen Israël en de Libanese beweging Hezbollah. Er worden veel bombardementen gemeld in het zuiden van Beiroet, maar ook in het centrum, en in of bij Baalbek, Sidon en Tyrus en andere plaatsen in Libanon.

Het Israëlische kabinet zou in de avond een wapenstilstand goedkeuren. Amerikaanse en Franse bemiddelaars zouden rond 21.00 uur onze tijd officieel een wapenstilstandsovereenkomst aankondigen.

Een Israëlische legerwoordvoerder spreekt dinsdag van “wijdverbreide aanvallen” op doelwitten van Hezbollah. Het zou in de zuidelijke buitenwijken van de Libanese hoofdstad gaan om zeker tien luchtaanvallen tegelijk.

In Beiroet wordt ook een bombardement in de centrale wijk Noueiri gemeld, waar geen waarschuwing aan voorafging. Volgens de eerste berichten in Libanese media zijn er zeker drie doden en 26 gewonden gevallen.

Israël had bewoners van twintig plaatsen in de zuidelijke buitenwijken van Beiroet bevolen te vertrekken voordat de luchtaanvallen begonnen. Dit was het grootste evacuatiebevel in Beiroet in het huidige conflict. Twintig doelen zijn er aangevallen, aldus de Israëlische meldingen. De militaire operaties “aan het noordelijke front” zoals Israël de aanvallen op Libanon noemt, gaan door volgens defensieminister Israel Katz.

Brief van 46 gemeenten aan Faber met zorgen over grenscontroles

Foto: Adobe Stock

BAARLE-NASSAU – In een brief aan Marjolein Faber hebben 46 grensgemeenten hun zorgen geuit over de grenscontroles die de minister van Asiel en Migratie wil inzetten met ingang van 9 december.

De burgemeesters vinden de maatregelen onduidelijk en voorzien dat hun inwoners en ondernemers “nodeloze overlast” kunnen ondervinden van de controles. De voorzitter van de samenwerkende grensgemeenten Marjon de Hoon-Veelenturf van Baarle-Nassau heeft de brief vrijdag naar Faber gestuurd namens de collega’s, zo laat haar gemeente dinsdag weten.

Het kabinet wil met de controles migratie en mensensmokkel tegengaan. Maar de burgemeesters twijfelen aan de effectiviteit van het middel voor dit doel. Ook verwachten ze dat de maatregelen voor hun inwoners onder meer voor extra oponthoud zorgen in het dagelijkse woon-werkverkeer over de grens. Ze vragen de minister om de controles niet automatisch zes maanden lang uit te voeren, maar deze in overleg met hen te evalueren en waar mogelijk eerder af te schaffen.

Hoe de controles precies gaan plaatsvinden, is voor de grensgemeenten onduidelijk. Faber heeft de commissarissen van de Koning in november in een brief “heel summier uitleg gegeven van wat de plannen zijn”, aldus een woordvoerder van de gemeente Baarle-Nassau. Daarin stond dat controles op een “niet-systematische wijze worden uitgevoerd met gebruik van technische middelen en controles op voertuigen”, aldus de gemeentewoordvoerder. “Dan kom je denk ik in een fuik terecht en moet je laten zien wie je bent. Dat betekent dus oponthoud als je voor werk of school de grens overgaat.” Hij denkt daarbij dat, als er alleen op hoofdwegen gecontroleerd wordt, mensensmokkelaars genoeg andere routes zullen vinden. “Dus de vraag is hoe nuttig dat is.”

De Koninklijke Marechaussee (KMar) zegt al steekproefsgewijs te controleren, straks zijn de controles vergelijkbaar maar met een “intensiever karakter”, aldus een woordvoerder. “Dan kan er extra reistijd bijkomen, maar dat proberen we wel te voorkomen.” De KMar controleert op verschillende, niet vaste locaties als treinen, luchthavens, hoofdwegen en kleinere wegen. De effectiviteit van de controles zal later moeten blijken, zo klinkt het. Door de “flexibele inzet van mensen” zorgden de extra controles bij de in totaal ruim achthonderd grensovergangen niet voor problemen bij andere werkzaamheden, aldus de KMar.

Mogelijk verdacht pakket bij bedrijf in Sevenum, verdachte aangehouden [+foto]

Foto: Edward Media

SEVENUM – De melding van een mogelijk verdacht pakket was dinsdagmiddag aanleiding voor grote inzet van de hulpdiensten. Een 41-jarige man uit de gemeente Horst is aan het einde van de middag aangehouden als verdachte.

Getuigen zagen dat een man rond 12:45 uur mogelijk iets onder een auto had neergelegd. Dat gebeurde op de parkeerplaats van een bedrijfspand aan de Malcom Mc Leanstraat in Sevenum. De man, die een masker droeg, zou vervolgens met de fiets zijn weggereden. Personeel van het bedrijfspand belde meteen 112. Het pand werd ontruimd en het personeel werd in veiligheid gebracht. Dit soort meldingen worden altijd uiterst serieus genomen en daarom is er massaal ingezet.

Onderzoek

Specialisten van het Team Explosieven Verkenning (TEV) onderzochten de omgeving van het mogelijk achtergelaten pakket maar troffen niets aan. Toen duidelijk was dat er geen sprake meer was van een dreigende situatie werd het gebied vrijgegeven. De omliggende wegen zijn weer open voor verkeer.

Bedreigingen

Nadat de verdachte was weggefietst, heeft hij bedreigingen geuit richting personen. Hij is vanwege de aard van de bedreigingen door het arrestatieteam aangehouden en ingesloten. Hij zal worden gehoord. De politie doet verder onderzoek.

Achttien jaar cel voor dodelijke brand woonwagen Bergen op Zoom

BREDA – De rechtbank in Breda heeft een celstraf van achttien jaar opgelegd aan de 47-jarige Raymon V. voor het veroorzaken van een fatale brand in een woonwagen aan de Calandweg in Bergen op Zoom. Als gevolg van de brand op 26 maart vorig jaar kwam een 73-jarige bewoonster om het leven, zij was de moeder van zijn ex-partner. Het Openbaar Ministerie had een gevangenisstraf van twintig jaar geëist.

V. is veroordeeld voor brandstichting, moord op zijn voormalige schoonmoeder en twee pogingen tot moord op de overige slachtoffers die tijdens de brand in de woning aanwezig waren en brandwonden opliepen. Dat betreft de ex-partner van V. en haar nieuwe vriend. Zijn dochter van destijds 12 jaar oud bleef ongedeerd. V. raakte zelf ook gewond bij de brand.

V. was naar eigen zeggen erg emotioneel om een conflict met zijn ex over de omgang met zijn dochter. V. vertelde vorige maand in de rechtbank met een jerrycan vol benzine naar de woonwagen te zijn gereden om daar brand te stichten. Hij nam ook een ijzeren stang en twee messen mee en was onder invloed van alcohol en speed.

“De angst die de slachtoffers op dat moment moeten hebben gevoeld is moeilijk voor te stellen. Na de angst volgde het verdriet”, aldus de rechtbank in het vonnis. Volgens de rechtbank mag V. van geluk spreken dat de overige slachtoffers de woning op tijd hebben kunnen ontvluchten. De vrouw die het leven liet was volgens de rechtbank “de spil in haar hechte kermisfamilie”. V. heeft de nabestaanden enorm veel leed aangedaan, oordelen de rechters. “Bij haar dochters staat het beeld van hun verbrande moeder nog altijd op hun netvlies.”

V. heeft onder meer een borderlinepersoonlijkheidsstoornis en kampt met verslavingen. De rechtbank acht hem op basis van rapportages van deskundigen verminderd toerekeningsvatbaar. De rechtbank heeft hem naast de celstraf een maatregel opgelegd waarmee hij onder toezicht blijft staan na afloop van zijn gevangenisstraf.

Storm Conall op komst: Kans op zware windstoten en overlast woensdag

Storm

NIEUWEGEIN – Heel Nederland krijgt woensdag mogelijk te maken met storm Conall. Gedurende de middag en de avond draait de wind en nemen de windsnelheden toe, meldt Weeronline. De storm piekt naar verwachting tussen 18.00 uur en 21.00 uur.

Aan de westkust bestaat een kans van 70 procent op een officiële storm met windkracht 9. Mogelijk lopen de windsnelheden op tot windkracht 10. In heel Nederland komen windstoten voor tussen de 80 en 100 kilometer per uur en aan de kust tot maximaal 110 kilometer per uur.

Hoe de storm precies over Nederland trekt, is nog niet zeker. Naar verwachting krijgen Zuid- en Noord-Holland in de middag als eerste te maken met harde wind, waarna het zwaartepunt van de storm in de avond over het IJsselmeergebied trekt naar de noordelijke kustgebieden.

Overlast

De harde wind en regen kunnen voor overlast zorgen in het verkeer. Weeronline raadt daarnaast aan om losse dingen in de tuin op te bergen en eventuele lege kliko’s niet op straat te laten staan. Conall zou de tweede herfststorm van dit jaar zijn in Nederland, na storm Aitor op 27 september.

Het KNMI heeft een weerwaarschuwing afgegeven voor woensdag in delen van Nederland. In de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Flevoland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen geldt code geel tussen 15.00 uur en middernacht.

×