Clicky

zondag 2 februari 2025 - 13:53 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 3

OM eist 10 jaar cel voor voortzetting drugshandel vanuit detentie

De dikke muren en de tralies van een gevangenis weerhielden deze verdachte er niet van om “met de nodige macht en middelen” zijn handel in harddrugs gewoon voort te zetten. We hebben het hier over een 36-jarige man uit Den Haag die verdacht wordt van de nationale en internationale handel in cocaïne, speed, XTC, hasj en hennep gedurende een periode van een half jaar. Het OM eist 10 jaar celstraf.

Op 4 augustus 2020 wordt de verdachte aangehouden in een ander onderzoek naar de import en export van verdovende middelen. De politie komt de man op het spoor nadat de server van het bedrijf Encrochat in Frankrijk gehackt was en zogeheten Encrochat-berichten ter beschikking kwamen van justitie. Het bedrijf Encrochat leverde jarenlang een versleutelde PGP-berichtendienst (Pretty Good Privacy) waarvan met name criminelen gebruik maakten.

Telefoon in cel

De verdachte komt in dit onderzoek vast te zitten, maar heeft dan al na enkele weken de beschikking over een mobiele telefoon. Uit chatberichten blijkt dat er “druk is gezet” en dat er een “corrupte bewaarder” zou worden geregeld. Op 26 augustus 2020 schrijft de verdachte in een bericht: “dat hij op zijn cel zit en kan praten.” Er zijn ook meerdere gesprekken waarin hij aangeeft dat hij in de gevangenis zit vanwege Encrochat. Hij gebruikt daarbij ook accountnamen die lijken op de namen die hij eerder heeft gebruikt.

Volgens het OM staat dan ook vast dat verdachte degene is die de berichten stuurt. Zo wordt er ook expliciet gesproken over een doorzoeking waarbij geen drugs is gevonden, maar wel 1,5 miljoen euro in cash. In het onderzoek waarvoor verdachte is gearresteerd neemt de politie een bedrag van € 1.469.900,- in beslag.

Grote hoeveelheden

Volgens het OM is er ook voldoende bewijs waaruit blijkt dat verdachte zijn handel in verdovende middelen gewoon heeft voortgezet. Zo wordt er in de berichten gesproken over grote hoeveelheden verdovende middelen en enorme bedragen. Hij zou contacten hebben over onder andere de handel naar Engeland, Duitsland, Zweden en Denemarken. Het dossier bevat diverse berekeningen waaruit kan worden afgeleid dat er sprake is van handel.

Op 4 september 2020 voert de verdachte een gesprek met een handlanger over de kosten van een transport. Er wordt gesproken over ‘collo’ en ‘stempel’. De handlanger zegt: “ze gaan zondag vanuit collo.” Hiermee wordt een transport bedoeld van cocaïne uit Colombia. In de chats wordt gesproken over blokken en dat hij er “7 stuks kan pakken”, maar ook in kilo’s en “dat het beter is om gelijk 50 te pakken omdat er niks meer is.”

Eis

“Verdachte maakt deel uit van een categorie gedetineerden met de nodige macht en middelen die zich niet laat tegen houden door dikke muren en tralies”, aldus de officier van justitie. “Een categorie van gedetineerden waar we ons ernstig zorgen over moeten maken, want waar geweld zich traditioneel richt op afrekeningen binnen het criminele circuit, zien we steeds vaker dat het zich ook richt op bijvoorbeeld hoeders van de rechtstaat, zoals de PI-medewerker die blijkens de chat onder druk gezet moesten worden.” De criminaliteit grijpt letterlijk om zich heen.

Omdat het hierbij gaat om veelvuldige import en export, waarbij er soms voor miljoenen per week werd verhandeld en verdachte door is gegaan in de gevangenis door iemand te laten corrumperen, eist het OM een gevangenisstraf voor de duur van 10 jaar.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

WhatsApp-medewerker beschuldigt Israëlisch bedrijf van hackpoging

MENLO PARK – Het Israëlische spywarebedrijf Paragon Solutions heeft zo’n negentig WhatsApp-gebruikers geprobeerd te hacken. Dat meldt een anonieme medewerker van de berichtendienst aan persbureau Reuters. Onder de doelwitten zijn volgens de bron journalisten en burgers.

De medewerker zegt dat de hack onschadelijk is gemaakt en dat WhatsApp een brief heeft gestuurd naar Paragon. De dienst van moederbedrijf Meta heeft het voorval gemeld bij de Canadese internetwaakhond Citizen Lab. Een onderzoeker daarvan zegt dat dit “een herinnering is dat kwaadwillende spyware zich blijft verspreiden”. Spyware is software die zonder iemands toestemming op een apparaat wordt geïnstalleerd om gegevens te stelen.

Paragon weigerde tegenover Reuters commentaar te leveren. WhatsApp zegt in een verklaring dat het bedrijf “mensen zal blijven beschermen om privé te kunnen communiceren.”

Worldwide Flight Services rondt overname af van een deel van de vrachtactiviteiten van Menzies Aviation op Schiphol

AMSTERDAM – Worldwide Flight Services Holland B.V. (WFS), een SATS-bedrijf, heeft de overname afgerond van Menzies World Cargo (Amsterdam) B.V., een onderdeel van de algemene vrachtafhandelingsactiviteiten van Menzies Aviation op Amsterdam Airport Schiphol.

De overname, die in augustus 2024 werd aangekondigd, is op 31 januari 2025 officieel afgerond na het voldoen aan alle voorwaarden, waaronder overleg met de lokale ondernemingsraad.

Met deze uitbreiding vergroot WFS haar magazijncapaciteit op Schiphol tot meer dan 50.000 vierkante meter en bedient het bedrijf nu meer dan 120 luchtvaartmaatschappijen en expediteurs. De extra capaciteit zal niet alleen de hoge serviceniveaus van WFS in Amsterdam ondersteunen, maar biedt ook ruimte voor toekomstige groei.

20 jaar vrachtafhandeling op Schiphol

“Deze uitbreiding valt samen met het 20-jarig bestaan van WFS als vrachtafhandelaar op Schiphol. Onze sterke groei in deze periode is een eerbetoon aan de professionaliteit en inzet van ons hele team in Amsterdam en het vertrouwen dat onze klanten in ons stellen,” aldus John Batten, CEO Europa, Midden-Oosten, Afrika en Azië (EMEAA) bij WFS.

“Deze overname onderstreept onze sterke betrokkenheid bij Schiphol en de vrachtgemeenschap. We blijven investeren in infrastructuur en gekwalificeerde medewerkers om onze klanten de hoogste servicenormen te bieden en verdere groei mogelijk te maken.

We verwelkomen de medewerkers van Menzies World Cargo, die met deze overname onderdeel worden van WFS. Hun expertise zal ons helpen om een belangrijke rol te blijven spelen in de groei van Schiphol als een van Europa’s toonaangevende luchtvrachtknooppunten,” voegde Batten toe.

CDU meldt bezetting partijkantoor tijdens debat over migratie

HANNOVER – De Duitse christendemocratische oppositiepartij CDU meldt de bezetting van een partijkantoor in Hannover, tijdens een verhit debat in het Duitse parlement over het wetsvoorstel van de CDU om desnoods met de rechts-radicale AfD de migratie te beperken. Volgens CDU-afgevaardigde Tilman Kuban is de actie het werk van linkse extremisten.

In een bericht op X haalt hij uit naar de regeringspartijen, die de CDU niet willen steunen. Kuban noemt de aanval in Hannover “het resultaat wanneer de SPD en de Groenen oproepen tot geweld, haat en agitatie.” De medewerkers van het kantoor konden ontsnappen en zijn veilig, aldus Kuban.

De afgelopen dagen is op veel plaatsen in Duitsland gedemonstreerd tegen de CDU, ook bij het hoofdkantoor in Berlijn. De betogers verwijten de christendemocraten de politieke brandmuur tegen de uiterst rechtse AfD te hebben afgebroken.

Niet betalen, dan mag je je containers niet ophalen; het retentierecht in het wegvervoer

Het retentierecht is een krachtig middel voor vervoerders om betaling van openstaande facturen af te dwingen. Maar mag een vervoerder zomaar containers of goederen vasthouden totdat de betaling door zijn opdrachtgever is voldaan?

Wat is het retentierecht?

Het retentierecht is het recht van de dienstverlener om zaken die hij onder zich heeft, niet af te geven zolang zijn schuldenaar niet zijn rekeningen betaalt. De Nederlandse wet kent een algemeen opschortingsrecht. Voor vervoerders geldt een bijzonder opschortingsrecht. Daar kom ik zo op. Voorwaarden voor het inroepen van dat algemene retentierecht zijn dat de vordering opeisbaar is en dat er voldoende samenhang tussen de vordering en verbintenis bestaat om de opschorting te rechtvaardigen. Er kan sprake zijn van voldoende samenhang als de schuldeiser en schuldenaar een vordering hebben op elkaar en die vordering voortvloeit uit dezelfde overeenkomst, of wanneer partijen regelmatig zaken met elkaar hebben gedaan.

Stel, een garagehouder heeft een auto gerepareerd, maar de klant weigert de factuur te betalen. De garagehouder kan in dat geval een beroep doen op het retentierecht en de auto onder zich houden totdat de klant de openstaande rekening voldoet. Dit is toegestaan omdat de vordering opeisbaar is en er een directe samenhang bestaat tussen de reparatiedienst en de auto die onder de garagehouder berust.

Retentierecht in het wegvervoer

In het wegvervoer komt het regelmatig voor dat een vervoerder goederen wil achterhouden vanwege onbetaalde facturen. Denk bijvoorbeeld aan containers vol lading die bij een terminal klaarstaan, maar die de vervoerder niet wil vrijgeven zolang zijn rekening niet is betaald. De Nederlandse wet geeft de vervoerder ook de mogelijkheid om een retentierecht in te roepen, maar de voorwaarden om dat recht in te roepen verschillen van die voor het algemene retentierecht.

Voor wegvervoer geldt namelijk dat de vervoerder het retentierecht alleen mag uitoefenen voor de vracht die verschuldigd is voor het vervoer van de betreffende goederen. Vracht die betrekking heeft op eerdere transporten wordt hierbij niet meegenomen. Als de vervoerder nog een openstaande factuur heeft voor vracht uit een vorig transport, mag hij zich dus niet beroepen op het retentierecht.

Dat is ongunstig, omdat de vordering van de vervoerder vaak (deels) bestaat uit onbetaalde vracht uit het verleden. In de juridische literatuur is er discussie over de vraag of een vervoerder toch zijn retentierecht mag uitoefenen voor oude vorderingen, met name als het gaat om een vordering op een afzender die nog vracht verschuldigd is. Op deze discussie ga ik hier verder niet in. Het probleem kan namelijk eenvoudig worden voorkomen door in de overeenkomst expliciet af te spreken dat de vervoerder een retentierecht heeft. Hoe doe je dat als wegvervoerder?

Praktische tips voor vervoerders

  1. Maak duidelijke afspraken: Neem een clausule op in je overeenkomst of algemene voorwaarden die het retentierecht expliciet regelt. De AVC condities bevatten zo’n clausule. Voor een toelichting op de AVC condities verwijs ik hier naar een eerdere column van mijn hand.
  2. Communiceer tijdig: Informeer je klant direct als je van plan bent het retentierecht uit te oefenen.
  3. Documenteer de vorderingen: Zorg voor een sluitende administratie van de openstaande facturen en de daarmee samenhangende goederen.

Conclusie

Het retentierecht biedt vervoerders een krachtig juridisch middel om betaling af te dwingen, maar het moet zorgvuldig worden toegepast. De wet biedt houvast voor het uitoefenen van dit recht. Door duidelijke afspraken te maken en de voorwaarden zorgvuldig te controleren, kunt je je positie als vervoerder versterken en onbetaalde facturen effectiever innen.

Mr. Erwin Maizara

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl

Trump: helikopter van crash in Washington vloog ‘veel te hoog’

WASHINGTON – De helikopter die woensdagavond boven de Amerikaanse hoofdstad Washington in botsing kwam met een vliegtuig vloog “veel te hoog”, schrijft president Donald Trump op Truth Social. Volgens hem vloog het toestel ver boven de limiet van 200 voet, ongeveer 60 meter.

“Dat is toch niet te moeilijk om te begrijpen?”, stelt Trump in zijn post. Hoewel de oorzaak van het ongeluk nog onderzocht wordt, legde hij de verantwoordelijkheid eerder al bij de vorige Democratische presidenten en het diversiteitsbeleid dat zij hadden doorgevoerd. Toen hem gevraagd werd naar bewijs voor die aantijgingen, wees hij naar zijn “gezond verstand”.

Bij het ongeluk kwamen alle 67 inzittenden van beide toestellen om het leven. Op dit moment zijn veertig lichamen geborgen en zoeken reddingswerkers naar de overige slachtoffers in de rivier Potomac, waar de helikopter en het vliegtuig neerstortten. De zwarte dozen zijn gevonden en worden onderzocht.

Twee Nederlanders (35 en 31) overleden door lawine in Davos

DAVOS – Twee Nederlanders zijn donderdag overleden door een lawine in de buurt van Davos in Zwitserland. Ze waren 35 en 31 jaar en maakten een skitocht, meldde de Zwitserse politie vrijdag.

De twee waren donderdagochtend met een Zwitserse skileraar en een ander begonnen aan de tocht vanuit het dorp Sertig-Dörfli in het zuidoosten van Zwitserland. Een paar uur later, op een hoogte van ruim 2700 meter, kwam een sneeuwmassa naar beneden. De beide Nederlanders werden volledig bedolven. Toen ze onder de sneeuw vandaan waren gehaald, waren ze al overleden. Een andere persoon werd deels bedolven. Twee helikopters en speciaal getrainde lawinehonden werden ingezet om de Nederlanders te vinden en te bergen.

Alle deelnemers aan de tocht hadden speciale lawine-airbags aan. Ook droegen ze apparaten waarmee ze snel gevonden zouden kunnen worden na een lawine.

Het Openbaar Ministerie en de politie in het kanton Graubünden doen onderzoek naar het lawineongeval. In grote delen van Zwitserland geldt code oranje, het middelste van vijf waarschuwingsniveau’s. Op woensdag overleed een snowboarder door een lawine in Parpan en afgelopen zondag overleefden twee langlaufende zussen een lawine in Maloja. Ook die ongelukken gebeurden in de buurt van Davos. Zo’n anderhalve week geleden stierven twee skiërs door lawines in verschillende delen van het land.

Winst Bosch daalt flink door haperende Duitse auto-industrie

STUTTGART – Industrieconcern Bosch heeft het afgelopen jaar veel last gehad van de haperende Duitse auto-industrie. De grootste toeleverancier van auto-onderdelen ter wereld, die ook onder meer airco’s en wasmachines maakt, zag de winst met een derde dalen. Dat kwam onder meer door de zwakke vraag naar elektrische auto’s en de kwakkelende wereldeconomie.

Bosch nam vorig jaar al afscheid van 11.500 medewerkers en sluit niet uit dat er in de toekomst nog meer “pijnlijke besluiten” moeten vallen. Nu werken er ongeveer 418.000 mensen.

Verder roept topman Stefan Hartung op ondernemen in Duitsland makkelijker te maken, bijvoorbeeld door iets te doen aan de hoge energieprijzen en beklemmende bureaucratie. “Dan kunnen Duitsland en Europa in de toekomst tot de economische en technologische koplopers van de wereld behoren”, zegt Hartung.

Grote concurrentie

Met name in China hebben Duitse autofabrikanten last van grote concurrentie. Daardoor verkopen zij daar minder, waardoor de Duitse ondernemingen met voorraden blijven zitten en fabrieken onder hun capaciteit draaien.

Bosch hield afgelopen jaar een winst over van ruim 3 miljard euro, op een licht gedaalde omzet van zo’n 91 miljard euro. Het doel van het Duitse concern is om tot 2030 jaarlijks met 6 tot 8 procent te groeien.

Scholiere op intensive care na busongeluk in Zwartewaal

BRIELLE – Een 15-jarige scholiere die donderdag in een lijnbus zat die botste met een auto in Zwartewaal ligt op de intensive care, bevestigt een woordvoerder van het Maerlant College in Brielle na berichtgeving van het AD. Twee andere leerlingen van de school zaten ook in de bus, ook een van hen is na het ongeluk naar het ziekenhuis gebracht.

Volgens het AD werd het meisje dat nu op de intensive care van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam ligt pas na een half uur uit de gekantelde bus gehaald. De woordvoerder van de school kan dit niet bevestigen.

De krant schrijft ook dat de andere scholiere die naar het ziekenhuis moest de hulpdiensten erop attendeerde dat het meisje nog in de bus zat. “Als dat het geval is geweest, gaan we haar op een later moment in het zonnetje zetten voor haar signalerende rol”, aldus de zegsman.

De woordvoerder gaat verder niet in op de toestand van de leerlinge op de intensive care. Hij weet niet hoe het met het andere meisje is dat naar het ziekenhuis moest. De leerling die niet naar het ziekenhuis hoefde is vrijdag op school geweest. Hij heeft er volgens de woordvoerder “geen kleerscheuren aan overgehouden, maar wel een mentale klap”.

De politie meldt dat de toedracht van het ongeluk nog wordt onderzocht.

Prijsplafond EU tegen hoge gasprijzen stopt

BRUSSEL – Het prijsplafond voor aardgas dat de Europese Unie invoerde als reactie op de energiecrisis loopt vrijdag ten einde. De EU voerde het noodmechanisme in na de enorme prijsstijgingen voor gas in 2022. Rusland begon dat jaar de inval in Oekraïne en verminderde de gastoevoer naar veel lidstaten die het Oost-Europese land steunen in de oorlog.

Het prijsplafond is nooit in werking getreden. Dat zou gebeuren als de Europese gasprijs drie werkdagen of langer boven 180 euro per megawattuur zou uitkomen. Maar na de invoering van het mechanisme begin 2023 was dit niet meer voorgekomen.

Eind 2023 besloot de EU het prijsplafond nog te verlengen met een jaar tot en met januari 2025. Een nieuwe verlenging komt er niet.

De voor Europa toonaangevende gasprijs lag vrijdagmiddag een stuk hoger dan begin vorig jaar, maar zit nog ver onder de 180 euro die als plafond werd afgesproken. Het gaat om bijna 53 euro per megawattuur, ruim 82 procent meer dan een jaar geleden.

Opsluiten van asielzoeker in detentiecentrum Schiphol mag niet

DEN HAAG – Een asielzoeker mag niet worden opgesloten in het detentiecentrum op Schiphol. Rechters van de rechtbank Den Haag hebben daar vorige week een kijkje genomen en vinden dat het justitieel complex te veel op een gevangenis lijkt en dat de asielzoekers te veel als gevangenen worden behandeld. De opvang daar is dus onrechtmatig.

De zaak was aangespannen door een asielzoeker. Hij moet per direct worden vrijgelaten. De man was op 1 januari op Schiphol geland met een vliegtuig uit Taiwan. Zijn land van herkomst is niet bekend. Na zijn asielaanvraag ging hij naar het Justitieel Complex Schiphol. Daar zijn zes afdelingen, die elk plaats hebben voor ongeveer 45 asielzoekers. Momenteel verblijven daar ongeveer 160 mensen. De asielzoekers zitten elke nacht van 22.00 uur tot 08.00 uur opgesloten in de cel, met de deur op slot.

In een ander deel van hetzelfde gebouw zijn acht afdelingen voor gevangenen. De luchtplaatsen van de gevangenis en de asielopvang grenzen aan elkaar. Ze worden gescheiden door een betonnen muur van 3 meter hoog. Ook op de gangen en trappen kunnen asielzoekers en gevangenen elkaar tegenkomen. Asielzoekers hebben weinig mogelijkheden om te luchten, kunnen zich niet vrij door hun deel van het gebouw bewegen en worden ook beperkt in het gebruik van hun eigen mobiele telefoons.

Verschillen

De Raad van State had woensdag juist nog geoordeeld dat asielzoekers wel in het Justitieel Complex Schiphol mogen worden opgevangen. Volgens de hoogste bestuursrechter zijn er genoeg verschillen tussen de asielvleugel en de gevangenis. De asielzoekers hebben weliswaar minder vrijheden dan andere asielzoekers in Nederland, maar dat maakt de opvang niet onrechtmatig.

De zaak bij de Raad van State ging over een man die in november was geland met een vliegtuig uit Marokko. Ook hij ging daarna naar de opvang op Schiphol, en ook in zijn geval vond de rechtbank de opvang te veel op een gevangenis lijken. Asielminister Marjolein Faber ging in beroep en kreeg gelijk.

Volgens een woordvoerder van de Raad van State zijn er nog meer dan honderd vergelijkbare zaken die op een uitspraak wachten. Ook daar vond de rechtbank dat de opvang op Schiphol te veel op een gevangenis lijkt, waarna de minister in beroep ging.

Mislukte overval op casino in Made, man geslagen door overvallers

BREDA – Twee mannen hebben vrijdagochtend geprobeerd een casino te overvallen in het Noord-Brabantse Made, zo meldt de politie.

De twee waren volgens een omstander gewapend. Ze droegen bivakmutsen en stonden rond 10.00 uur voor de deur van het casino aan de Kerkstraat, dat dicht bleek. Een man die voor de deur stond werd daarop aangevallen.

De deur van het casino zat op slot, waardoor het de overvallers niet lukte naar binnen te gaan. “Buiten stond een man te roken, die volgens getuigen plotseling werd aangevallen en geslagen”, laat de politie weten. De man raakte gewond.

De twee daders vertrokken zonder buit in een rode deelauto. Een derde persoon zou zich nog bij het duo hebben gevoegd, volgens de politie gaat het vermoedelijk om de bestuurder van de auto.

De politie is met een helikopter en een speurhond op zoek naar de daders.

Noorwegen houdt schip met Russische bemanning aan vanwege sabotage op de Oostzee

TROMSØ – De Noorse politie heeft een Noors schip met een volledig Russische bemanning aangehouden.

Het schip, genaamd Silver Dania, wordt verdacht van betrokkenheid bij sabotage op de Oostzee, meldt de politie in het noordelijke Tromsø.

Afgelopen zondag liep een glasvezelkabel tussen Letland en Zweden zware schade op. De Silver Dania voer toen van Sint-Petersburg naar Moermansk en was daar vermoedelijk bij betrokken.

De Noorse politie is nu op verzoek van de Letse autoriteiten aan boord gegaan van het schip om mensen te ondervragen en bewijsmateriaal te verzamelen.

De laatste maanden zijn er veel incidenten met vermoedelijke sabotage geweest op de Oostzee, ook wel de Baltische Zee genoemd. Volgens westerse landen zet Rusland schepen van de zogenoemde schaduwvloot, bedoeld om sancties te omzeilen, in om stroom- en internetkabels te beschadigen. Ze zouden bijvoorbeeld hun anker over de zeebodem laten slepen om de kabels kapot te trekken.

Nederland vraagt Siera Leone snel om uitlevering Bolle Jos

DEN HAAG – Nederland zal “binnen afzienbare tijd” een rechtshulpverzoek bij Sierra Leone indienen om uitlevering te vragen van de veroordeelde drugshandelaar Jos Leijdekkers, beter bekend als ‘Bolle Jos’. Er is contact geweest met de autoriteiten in het West-Afrikaanse land, meldt minister David van Weel (Justitie en Veiligheid).

Tegenover de media tonen de autoriteiten van het land zich “welwillend”, zegt de bewindsman. Leijdekkers staat in Nederland gesignaleerd en op basis daarvan kunnen ze hem oppakken. Van Weel weet niet of Leijdekkers nog steeds in Sierra Leone verblijft of is vertrokken.

Eerder is Leijdekkers in Turkije opgepakt op verzoek van Nederland. Maar ook toen wist de “meest gezochte crimineel” van ons land te ontvluchten, aldus de minister. Het OM en de politie weten al een halfjaar dat de voortvluchtige Leijdekkers in Sierra Leone verblijft. Vorige week meldden AD en Follow the Money dat hij in Sierra Leone is.

De politie van Sierra Leone liet zondag weten bereid te zijn om in deze zaak samen te werken met de Nederlandse overheid, Interpol en andere politiediensten.

DAF Trucks behaalt solide resultaten in 2024

EINDHOVEN – DAF Trucks heeft een solide jaar achter de rug. In het laatste kwartaal van 2024 steeg het marktaandeel naar 15,8 procent (2023: 15,6 procent). Ook werd de eerste serie elektrische trucks aan klanten geleverd en presenteerde DAF – dat 75 jaar truckproductie vierde – innovaties voor de Nieuwe Generatie DAF-modellen. DAF is dan ook klaar om zijn succes in 2025 verder uit te breiden.

Tijdens de IAA Transportation beurs in Hannover, afgelopen herfst, onthulde DAF talrijke verbeteringen aan zijn meervoudig bekroonde XD, XF, XG en XG⁺ trucks. De aangepaste PACCAR MX-11 en MX-13 aandrijflijnen verhogen, in combinatie met aerodynamische verbeteringen, de brandstofefficiëntie van de voertuigen met nog eens 3 procent. Daarmee zet het de nieuwe standaard in de industrie. Ook werd PACCAR Connect geïntroduceerd, een nieuw, uitgebreid online fleet managementplatform om vlootprestaties 24/7 te monitoren.

Energietransitie

De eerste zero-emissie DAF XD en XF Electric trucks werden afgeleverd. Deze vrachtwagens kunnen tot 500 kilometer ver rijden op volle batterij. PACCAR Power Solutions werd opgericht om transporteurs te ondersteunen in hun energietransitie. De afdeling biedt onder meer DAF-klanten een uitgebreid programma aan van op maat gemaakte producten en diensten, waaronder PACCAR Chargers en zelfs complete energieopslagsystemen.

Solide marktaandeel

DAF behaalde in Europa een solide marktaandeel van 14,4 procent in het segment van de zware trucks, dat in 2024 316.000 voertuigen groot was. In het Verenigd Koninkrijk (27,1 procent) en in Nederland (28,9 procent) bleef DAF onbetwist marktleider. Bovendien was DAF in Duitsland en Frankrijk, de twee grootste truckmarkten van Europa, het grootste importmerk van zware trekkers. In het segment middelzware vrachtwagens (50.900 stuks in 2024) had DAF een marktaandeel van 9,5 procent, waarbij het marktleider was in zowel het Verenigd Koninkrijk als Nederland.

Awards

In 2024 ontving DAF meerdere prestigieuze prijzen. De DAF XF won de Fehrenkötter veldtest vanwege zijn ongeëvenaard lage operationele kosten. De veelzijdige DAF XD en LF distributievoertuigen werden gekroond tot ‘Best Rigid Trucks’ in het Verenigd Koninkrijk. De DAF XD ontving óók de titel ‘Irish Fleet Truck of the Year 2025’ in het trekkerssegment, terwijl de DAF XB werd uitgeroepen tot ‘TOP Light Truck’ door het tijdschrift Transport a Logistika in Tsjechië en Slowakije. Bovendien werd DAF uitgeroepen tot ‘Fleet Manufacturer of the Year’ in het Verenigd Koninkrijk en ontving DAF de prestigieuze ‘Factory of the Future’ award voor zijn ‘innovatieve, efficiënte en hoogwaardige’ cabine- en assenfabriek in het Belgische Westerlo.

Verkopen buiten Europa

DAF Brazilië produceerde in 2024 een recordaantal van 10.700 trucks en behaalde een recordmarktaandeel van 9,9 procent in het segment van de zware trucks. DAF verkocht meer dan 4.800 vrachtwagens buiten de Europese Unie en Brazilië, waarbij de verkopen in Jordanië en de VAE verdubbelden. In Turkije leverde DAF een recordaantal trucks af en in Nieuw-Zeeland werd een aanzienlijke groei van het marktaandeel gerealiseerd.

DAF Components

DAF Components verkocht wereldwijd meer dan 3.000 PACCAR-motoren aan toonaangevende fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen. De nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren voor touringcars en bussen zetten de nieuwe standaard op zowel het gebied van brandstofefficiëntie als – dankzij het hoge koppel bij lage toeren – passagierscomfort.

Uitstekende service

PACCAR Parts opende een nieuw, hypermodern onderdelendistributiecentrum in Massbach, Duitsland. Verder vierde PACCAR Parts het 30-jarig bestaan van het TRP-onderdelenprogramma. Dat omvat meer dan 87.000 onderdelen voor alle merken trucks, bussen en trailers, en wordt ondersteund door het wereldwijde dealernetwerk van DAF. Verder profiteren inmiddels meer dan 1.300 transporteurs van het Europese PACCAR Parts Fleet Services programma, dat in heel Europa vaste onderdelenprijzen en één facturering aanbiedt.

In 2024 sloot DAF Trucks het 275.000e DAF MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontract af; een mijlpaal. Het wereldwijde dealernetwerk van DAF opende 31 nieuwe locaties in Europa, Zuid-Amerika, Afrika en Oceanië. Het wereldwijde netwerk telt nu zo’n 1.150 locaties.

DAF in 2025

“In Europa worden in 2025 naar verwachting tussen de 270.000 en 300.000 trucks in het 16+ ton segment geregistreerd”, stelt Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. “We staan er goed voor om ons succes verder te uit te bouwen. Dat zullen we doen met onze toonaangevende trucks, geweldige service en onze uitstekende elektrische trucks, waarvan productieverhoging is gepland.”

×