Clicky

maandag 28 april 2025 - 01:30 uur
Home Blog Pagina 3

Coalitie Europese landen in de strijd tegen georganiseerde misdaad in havens

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Nederland wil samen met België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden de havens in Europa weerbaarder maken tegen georganiseerde criminaliteit. Deze zeven landen vormen samen de coalitie tegen georganiseerde criminaliteit (C7).

Aanstaande dinsdag 29 april presenteert de C7 bij een bijeenkomst van de Europese Havenalliantie een advies, een zogenaamd ‘non-paper’, aan de Europese Commissie, lidstaten en publiek-private partners van de Europese Havenalliantie. Hierin staan verschillende aanbevelingen voor de toekomstige inzet van deze alliantie.

Nederland wil samen met de andere zes landen dat er een garantie komt dat de beveiliging van de Europese havens overal adequaat is, met gemeenschappelijke veiligheidsnormen. Ook vind de C7 het belangrijk om corruptie in de havens beter te detecteren. Daarnaast vinden de landen het van belang dat samenwerking met bron- en transitlanden wordt bevorderd en informatie tussen relevante organisaties wordt gedeeld.

Vanwege de expertise op het gebied van havenveiligheid speelt Nederland een voortrekkersrol in het bevorderen van weerbaarheid van de Europese havens. De Europese Havenalliantie is voor een belangrijk deel geïnspireerd door de reeds bestaande samenwerking tussen Nederland en België. De ‘steering-committee’ tussen de havens van Rotterdam, Antwerpen en Hamburg komt in het advies bijvoorbeeld nadrukkelijk als best practice naar voren met betrekking tot de samenwerking tussen publiek-private partners.

Minister Van Weel van Justitie en Veiligheid: “Door te zorgen dat de Europese havens weerbaar worden gemaakt tegen georganiseerde criminaliteit kunnen we samen zorgen voor de veiligheid in onze havens. Drugscriminelen bedreigen en intimideren iedereen om hun illegale praktijken verder te brengen. Denk aan rechters, officieren van justitie, politieagenten, journalisten en burgemeesters. Maar ook werknemers in de haven, een belangrijke doorvoerlocatie van drugs, moeten weerbaar worden voor de praktijken van drugscriminelen. Dat moeten we samen doen.”

Met de aanbieding van dit advies oefent de C7 invloed uit op de verdere uitwerking van de ambities binnen de Europese Havenalliantie, met name op het gebied van publiek-private samenwerkingen. Dit draagt bij aan de Nederlandse ambitie om door middel van internationale samenwerkingen Europa weerbaarder te maken tegen en onaantrekkelijker te maken voor georganiseerde drugscriminaliteit.

Hogere korting wegenbelasting voor elektrische rijder tot 2029

elektrische auto

DEN HAAG – Eigenaren van een elektrische auto krijgen de komende drie jaar extra korting op de wegenbelasting. Dat schrijft klimaatminister Sophie Hermans in een brief over het klimaatpakket.

Vanaf volgend jaar is de korting voor stekkerauto’s 30 procent, waar die eerst was vastgesteld op 25 procent. In 2029 komt de wegenbelastingkorting voor deze voertuigen dan op de geplande 25 procent.

Elektrische rijders krijgen dit jaar nog 75 procent korting op de wegenbelasting.

Aantrekkelijker

Ook zakelijke stekkerauto’s moeten aantrekkelijker worden voor werkgevers. Hierdoor moeten er op termijn ook meer tweedehands accu-auto’s beschikbaar komen.

Het financieel aantrekkelijker maken van elektrische auto’s is volgens de VVD-bewindsvrouw nodig om de lijn richting 55 procent minder broeikasuitstoot in 2030 te halen. “Het kabinet kiest voor maatregelen die logisch aansluiten bij wat er al in gang is gezet.”

Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg

Foto: Adobe Stock

ENSCHEDE – De bandenfabriek van Apollo in Enschede sluit volgend jaar zomer. De dochteronderneming van het Indiase Apollo Tyres wijt de sluiting aan “macro-economische verstoringen, sterke stijgingen van energie- en arbeidskosten en een afname van de vraag naar Spacemaster- en Agri-banden”. Ongeveer vijfhonderd medewerkers van de fabriek, voorheen bekend als Apollo Vredestein, verliezen hun baan.

Bij een reorganisatie in 2020 verdween al de helft van de banen en werd een deel van de productie naar Hongarije verplaatst. “Deze initiatieven hebben geresulteerd in enkele besparingen, maar de meeste besparingen zijn volledig tenietgedaan door de almaar stijgende inflatie. Helaas zal de hoge kostensituatie naar verwachting aanhouden, waardoor winstgevende productie in Enschede op de lange termijn op geen enkele manier haalbaar is”, zegt Benoit Rivallant, voorzitter van de Nederlandse tak, in een persbericht.

CNV en FNV reageren geschokt. De vakbonden zien de sluiting in een bredere trend van industriële bedrijven die Nederland verlaten door de hoge productiekosten. “Wederom hebben hoge energiekosten en inflatie een rol gespeeld bij de beslissing om het productieproces naar een ander land te verplaatsen. Wat ons betreft ligt er een rol voor de overheid in het gelijktrekken van de Nederlandse concurrentiepositie”, zegt CNV-onderhandelaar Nicole Engmann.

Industriebeleid

Volgens FNV-bestuurder Monique Daamen heeft “de landelijke politiek te lang gewacht met industriebeleid”. “Nu is dus ook Apollo de dupe, naast alle andere bedrijven die recent al hebben laten weten dat ze dichtgaan”, verwijst ze naar onder meer de vorige maand aangekondigde sluitingen van twee chemische fabrieken in de Rotterdamse haven.

Engmann zegt dat het nu aan de ondernemingsraad van Apollo is om te kijken of het bedrijf alles zorgvuldig heeft gedaan. In 2020 besloot het bedrijf na overleg met de or het banenverlies terug te brengen van 750 naar maximaal 528.

Apollo heeft in Nederland ook nog mensen in dienst voor onderzoek en ontwikkeling. Over hun toekomst is niks bekendgemaakt.

Noodfonds Energie vreest snel te moeten sluiten door grote vraag

ROTTERDAM – Het Noodfonds Energie verwacht op zeer korte termijn te moeten sluiten, omdat er veel meer vraag is naar de steun dan er geld in de pot zit. Sinds de heropening dinsdag zijn er al meer dan 120.000 aanvragen binnengekomen. “Als dit tempo aanhoudt, raakt het beschikbare budget van 56,3 miljoen euro, afkomstig van de Rijksoverheid, binnen enkele dagen uitgeput”, waarschuwt het fonds.

Het kabinet is niet van plan meer geld in het fonds te steken, laat een woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Jurgen Nobel (Sociale Zaken, VVD) weten. Het huidige fonds bevat het “maximaal haalbare”.

Met zijn budget verwacht het fonds zo’n 100.000 huishoudens met relatief hoge gas- en elektriciteitskosten en een laag inkomen te kunnen ondersteunen. Voorafgaand aan de heropening hadden zich al 180.000 huishoudens via de website gemeld. Het fonds had daarom ook al gewaarschuwd voor een mogelijke snelle uitputting.

Garantstelling

Het fonds kan het loket naar eigen zeggen alleen openhouden als het kabinet of andere partijen extra middelen of een garantstelling toezeggen. Daarover wil het fonds snel duidelijkheid. De overheid had 56,3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het fonds. Energieleveranciers en netbeheerders leveren een bijdrage van in totaal 13,2 miljoen euro.

“De enorme toestroom aan aanvragen laat zien hoe groot de behoefte aan steun is”, stelt het fonds vrijdag in een verklaring. “We merken dat veel huishoudens onder tijdsdruk proberen een aanvraag in te dienen. Een snelle sluiting zal voor velen hard aankomen, nu het budget onvoldoende is om iedereen te helpen die in aanmerking komt.”

Geldzorgen voorkomen

In 2023 en 2024 hebben in totaal ruim 160.000 huishoudens gebruikgemaakt van het Noodfonds Energie. Volgens het fonds zijn daardoor geldzorgen, oplopende schulden en afsluitingen voorkomen.

Het kabinet onderzoekt of er een structurele oplossing kan komen voor mensen die in de problemen komen door de hoge energieprijzen. Zo’n publiek energiefonds komt er niet eerder dan volgend jaar en zou bekostigd moeten worden met Europees geld.

Trump: oorlog gevolg van uitspraken Kyiv over toetreding tot NAVO

WASHINGTON – Donald Trump vindt dat Kyiv verantwoordelijk is voor de oorlog met Rusland. Dat zegt de Amerikaanse president in een interview met Time Magazine. “Ik denk dat de oorlog in eerste instantie is begonnen toen ze begonnen te praten over toetreding tot de NAVO”, aldus Trump. “Als dat niet ter sprake was gekomen, was de kans veel groter geweest dat de oorlog er niet was gekomen.” Toetreding tot de NAVO door Oekraïne ziet Trump ook in de toekomst niet gebeuren.

De president stelt in het interview voor om een vredesovereenkomst te bereiken door Rusland ongeveer 20 procent van het Oekraïense grondgebied te geven. “De Krim blijft bij Rusland”, zegt Trump. “En Zelensky begrijpt dit. Iedereen begrijpt dat de Krim nu al lange tijd bij de Russen hoort.” Volgens de president was het schiereiland onder zijn leiderschap nooit in Russische handen gekomen in 2014. “Het zou niet zijn ingenomen als ik destijds president was geweest.”

Trump gaf het interview aan Time Magazine omdat het aanstaande woensdag precies honderd dagen is sinds hij aan zijn tweede ambtstermijn begon. Als een van zijn verkiezingsbeloften zei hij de oorlog tussen Rusland en Oekraïne snel te willen beëindigen.

Eerder deze week zei Trump dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky de vredesonderhandelingen schaadt door te zeggen dat Oekraïne de Russische bezetting van de Krim niet zal erkennen.

Iran ontbiedt Nederlandse ambassadeur om AIVD-rapport

TEHERAN – Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de Nederlandse ambassadeur in Teheran ontboden om een rapport van de AIVD. Daarin staat dat Iran waarschijnlijk achter twee moordpogingen in Nederland en Spanje zit. Die beschuldigingen worden ongegrond genoemd, bericht persbureau IRNA.

Een topfunctionaris van het Iraanse ministerie noemde de beschuldigingen “lachwekkend” en gebaseerd op “vermoedens of aannames”, aldus IRNA. Hij voegde daaraan toe: “Het is betreurenswaardig dat het Nederlandse diplomatieke apparaat zo gemakkelijk afgaat op speculaties van zijn veiligheidsdiensten en het zionistische regime (Israël) en zelfs de Iraanse ambassadeur ontbiedt om zo’n absurd verzinsel.”

Minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) bevestigde na de ministerraad dat ambassadeur Emiel de Bont ter verantwoording was geroepen. “Ik ga bestuderen wat zij hebben gezegd.”

Nederland riep op zijn beurt de Iraanse ambassadeur donderdag ter verantwoording, na de publicatie van het jaarrapport van de AIVD. De Nederlandse inlichtingendienst ging onder meer in op de poging tot moord op een in Haarlem wonende Iraanse activist en journalist in juni 2024. In die zaak zijn meerdere verdachten aangehouden.

Te veel PFAS in bodem en water bij Groningen Airport Eelde

TYNAARLO/ASSEN – In de bodem en het slootwater op en rond Groningen Airport Eelde zijn te hoge concentraties PFAS gemeten. Omwonenden hebben vrijdag een brief gekregen met de meetresultaten, meldt de gemeente Tynaarlo.

De provincie Drenthe adviseert na onderzoeken van twee waterschappen uit voorzorg geen slootwater te gebruiken voor het besproeien van gewassen. Het eten van vis uit sloten rondom de luchthaven wordt afgeraden. Dieren dit water laten drinken of erin zwemmen wordt ook ontraden.

Volgens de GGD Drenthe is er geen acuut gevaar voor de volksgezondheid. Het drinkwater in Eelde en elders in de regio is veilig om te drinken.

Het onderzoek is nog niet afgerond. Nader onderzoek moet meer helderheid scheppen over de herkomst, verspreiding en risico’s van PFAS op de lange termijn.

De Omgevingsdienst Drenthe trof in 2024 PFAS aan in de bodem en het water bij de voormalige oefenplaats van de luchthavenbrandweer bij het Bongveentje. Waterschap Hunze en Aa’s stelde op verschillende plekken te hoge PFAS-concentraties vast.

Een jaar eerder werd op het luchthaventerrein PFAS gemeten in de grond en het grondwater bij de oude brandweerkazerne. Dat was veroorzaakt door blusschuim. Die verontreiniging ligt dicht bij grondwaterbeschermingsgebied, waarop het vliegveld opdracht gaf om een saneringsplan te maken. Dat is in concept klaar en wordt voorgelegd aan het Drentse provinciebestuur.

PFAS zijn chemische stoffen met water-, vuil- en vetafstotende eigenschappen. Ze zijn te vinden in bijvoorbeeld regenkleding, antiaanbakpannen, blusschuim en elektronica. De stoffen worden in verband gebracht met kanker, verhoogd cholesterol en voortplantingsproblemen.

Verdachte zwijgt over moord op moeder Landsmeer en wegmaken benen

AMSTERDAM – Verdachte Timothy B. (32) zwijgt over de moord op zijn 52-jarige moeder in zijn woning in Landsmeer en het wegmaken van haar onderbenen. De afgezaagde lichaamsdelen zijn nog niet teruggevonden, bleek vrijdag tijdens een eerste openbare zitting in de rechtbank in Amsterdam.

Het levenloze en verminkte lichaam van de vrouw is op 9 januari in het bad in de afgesloten badkamer van de woning gevonden. “Nadat de ex van de verdachte de bebloede slippers van het slachtoffer en een wapen in een vuilniszak in de wc had aangetroffen”, zei de officier van justitie.

Het slachtoffer is gestoken en had een kogel in haar hoofd. Er lag ook een verschoten kogel op de badrand en de politie vond er twee in de woonkamer. Op de hulzen en op het wapen zelf vond de politie DNA van de verdachte. Zijn DNA is ook gevonden op messen en een zaag.

Twee messen lagen in de badkamer, een op de rand van het bad en een in de wasbak. Volgens het OM is in de auto van B. een tweede vuurwapen gevonden met munitie. Aan een getuige zou B. in de nacht van de moord hebben verteld dat hij iemand “geblazen” had, waarmee hij geschoten bedoelde.

“Het gaat om een slachtoffer dat op gewelddadige wijze door haar eigen zoon om het leven gebracht en verminkt is. Hij heeft een deel van haar lichaam weggemaakt en kijkend naar het dossier wilde hij het gehele lichaam wegmaken.” De officier meldde dat er ook sporen op het lichaam zijn gevonden die duiden op het proberen door te snijden van de onderrug en de hals.

B. staat op de wachtlijst van het Pieter Baan Centrum. Ook tijdens de zitting in de rechtbank beriep B. zich op zijn zwijgrecht. Zijn advocaat kondigde aan dat B. binnenkort wel gaat verklaren.

Rechter geeft Den Haag gelijk: verbod op fossiele reclames mag

DEN HAAG – Het verbod op fossiele reclames in Den Haag is toegestaan, oordeelde de rechtbank vrijdag na een kort geding dat reisbranchevereniging ANVR en TUI tegen het verbod hadden aangespannen. De voorzieningenrechter in Den Haag heeft alle bezwaren van de reisorganisaties afgewezen.

ANVR en TUI vonden het reclameverbod in strijd met de vrijheid van meningsuiting en met de vrijheid van ondernemerschap. Ook vonden de partijen dat dit verbod de uitstoot binnen de gemeente niet zou verminderen, en ze betoogden dat de gemeente niet de bevoegde partij was om het verbod op te leggen. De rechtbank ging hier niet in mee. D-Reizen en Prijsvrij hadden zich bij het proces aangesloten.

De rechtbank vindt het argument van de gemeente voldoende onderbouwd, waarin die stelt dat het reclameverbod bedoeld is om de negatieve effecten van klimaatverandering tegen te gaan en de gezondheid van de inwoners te beschermen. Daarmee is ook voldaan aan de voorwaarden voor het beperken van de vrijheid van meningsuiting, stelt de voorzieningenrechter.

Alle beetjes helpen

Ook wijst de voorzieningenrechter erop dat de gemeente wel bevoegd is om dit verbod op te leggen. Dat de bijdrage van het verbod op landelijk en wereldwijd niveau “gering is” doet daar niet aan af. “Terecht heeft de gemeente erop gewezen dat alle beetjes helpen en dat de gemeente haar steentje wil bijdragen.”

Het reclameverbod geldt sinds 1 januari voor producten die fossiele brandstoffen gebruiken. Daaronder vallen ook vliegreizen. Bedrijven mogen wel hun merknaam of groene producten aanprijzen op reclamezuilen in de stad. Tot 1 mei is er een overgangsregeling waarin nog geen boetes worden uitgedeeld.

Maritieme dienstverleners eisen 150.000 euro hulploon na brand binnenvaartschip in Farmsum

Foto: ProNews

ROTTERDAM – In een civiele procedure bij de rechtbank Rotterdam is nog geen definitieve uitspraak gedaan over de vraag of een groep maritieme dienstverleners recht heeft op hulploon voor hun inzet bij een brand aan boord van een binnenvaartschip dat op 26 mei 2023 afmeerde bij een terminal in de haven van Farmsum. Wel oordeelt de rechtbank dat op de dag van het incident sprake was van hulpverlening in de zin van het Hulpverleningsverdrag 1989. Een beslissing over het gevorderde hulploon volgt echter pas nadat een deskundige zich over het effect van de hulpverlening heeft gebogen.

Brand aan boord tijdens lossen bitumen

De zaak draait om een ernstig incident aan boord van een binnenvaartschip, eigendom van een Duits transportbedrijf, dat vloeibare bitumen loste bij een terminal in Farmsum. Door een technisch defect liep een van de tanks over, waarbij bitumen in de tanktunnel en het water terechtkwam. Niet lang daarna ontstond brand aan boord van het schip. De brandweer kon de locatie moeilijk bereiken, waardoor maritieme dienstverleners met een sleepboot te hulp schoten.

Op verzoek van de brandweer werd het schip weggesleept van de lossteiger om overslag van de vlammen naar de terminal te voorkomen. Daarna werd het schip verder gekoeld en uiteindelijk via de inzet van de sleepboot geblust. De sleepboot bracht het schip vervolgens naar een andere steiger voor overslag van de resterende lading.

Eis van hulploon: €150.000

De betrokken maritieme bedrijven eisen gezamenlijk ruim €150.000 aan hulploon, naast bijkomende kosten voor expertise en buitengerechtelijke kosten. Volgens hen was er sprake van een acute noodsituatie en heeft hun inzet voorkomen dat het schip volledig uitbrandde of zonk. Daarmee, zo stellen zij, is sprake van een “gunstig gevolg”, hetgeen recht geeft op hulploon volgens artikel 12 van het Hulpverleningsverdrag.

Het Duitse transportbedrijf betwist dit. Volgens hen was de brand al grotendeels onder controle toen het schip werd versleept en is het schip niet gered dankzij de inzet van de dienstverleners, maar doordat de brandstof simpelweg opraakte.

Deskundige moet beoordelen of schip gered is

De rechtbank erkent dat op de dag van het incident sprake was van hulpverlening. Werkzaamheden in de dagen na de brand, zoals het opruimen van gelekte bitumen, vallen daar volgens de rechter echter niet onder, omdat er op dat moment geen direct gevaar meer was.

Of er daadwerkelijk recht is op hulploon, hangt nu af van de vraag of de hulp daadwerkelijk een gunstig gevolg heeft gehad voor het schip of de lading. Omdat beide partijen met tegenstrijdige deskundigenrapporten komen, heeft de rechter besloten een onafhankelijke deskundige aan te wijzen. Deze moet onder meer beoordelen in hoeverre de hulpverlening heeft bijgedragen aan het behoud van het schip en/of de lading.

Schadebedrag schip nog onderwerp van debat

Ook over de schade aan het schip bestaat discussie. Volgens het transportbedrijf bedraagt die circa €1,8 miljoen, maar dit bedrag is slechts globaal onderbouwd. De rechter heeft het transportbedrijf daarom verzocht dit bedrag nader te specificeren, eventueel met facturen of getuigenverklaringen.

Vervolg

De rechtbank houdt verdere beslissingen aan en stelt partijen in de gelegenheid om op 23 april 2025 schriftelijk te reageren op de benoeming van de deskundige en de te stellen vragen. Pas nadat meer duidelijkheid bestaat over het effect van de hulpverlening en de exacte schade aan het schip, volgt een uitspraak over het gevorderde hulploon.

Meerdere transportbedrijven betrokken bij grootschalige drugssmokkel – opnieuw vijf aanhoudingen

LIMBURG – In het grootschalige internationale strafrechtelijk onderzoek naar de grootschalige in- en uitvoer van verdovende middelen zijn opnieuw vijf verdachten aangehouden. Het onderzoek, dat zich onder meer richt op meerdere transportbedrijven die een cruciale rol speelden in de smokkel, loopt al geruime tijd onder leiding van het Openbaar Ministerie en wordt uitgevoerd door een rechercheteam van de politie Limburg in samenwerking met onder andere de FIOD, Belgische en Britse autoriteiten.

In februari werden al zes personen gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de grootschalige invoer van cocaïne vanuit Zuid-Amerika. De drugs werden via de havens van Antwerpen en Nederland verder vervoerd naar het Verenigd Koninkrijk, waarbij gebruik werd gemaakt van creatieve smokkelmethodes zoals holle metalen cilinders, aangepaste accupakketten en mini-gravers met verborgen ruimtes. Volgens het OM is er sprake van deelname aan een criminele organisatie en grootschalige witwaspraktijken. De transportbedrijven vormden een onmisbare schakel in deze keten.

Nieuwe aanhoudingen

Begin april werden opnieuw vijf verdachten opgepakt. Een 42-jarige man uit Geleen wordt ervan verdacht cilinders te hebben geproduceerd die gebruikt werden om cocaïne in te verstoppen. Hij mag het proces in vrijheid afwachten. Ook een 44-jarige man uit Amstenrade werd aangehouden op verdenking van witwassen en mag eveneens het proces in vrijheid afwachten.

Twee weken geleden werd een 31-jarige vrouw uit Meers (Elsloo), partner van een van de hoofdverdachten, aangehouden. Zij wordt verdacht van grootschalig witwassen en valsheid in geschrifte. Haar voorlopige hechtenis is op 24 april met 90 dagen verlengd.

Ook de ouders van een hoofdverdachte werden aangehouden op verdenking van witwassen. De vader zou bovendien geprobeerd hebben beslaglegging op waardevolle goederen te omzeilen door deze te verstoppen. Beiden zijn na verhoor heengezonden.

Miljoenen en luxe goederen in beslag genomen

Justitie heeft beslag gelegd op miljoenen aan crimineel vermogen, waaronder luxe goederen zoals boten, dure auto’s, exclusieve sieraden, tassen, merkkleding, e-bikes en horloges. Doorzoekingen vonden plaats in onder meer Geulle en Meers. Het OM wil het crimineel verkregen vermogen van de hoofdverdachten ontnemen, omdat financieel gewin de belangrijkste drijfveer was voor hun handelen.

Onderzoek gaat door

Volgens het OM wordt er onverminderd doorgewerkt aan dit omvangrijke onderzoek. Meer aanhoudingen en inbeslagnames worden niet uitgesloten.

Franse motorbouwer: Chinese vrijstelling voor vliegtuigonderdelen

PARIJS – China heeft besloten om vrijstellingen van invoertarieven te verlenen voor bepaalde vliegtuigonderdelen, waaronder straalmotoren. Dat heeft de topman van de Franse motorfabrikant Safran vrijdag laten weten.

“We hoorden gisteravond dat China heeft besloten om geen belasting te heffen op motoren, landingsgestellen of straalomkasting, kortom een aantal onderdelen voor de luchtvaartindustrie”, vertelde topman Olivier Andriès in een toelichting op kwartaalcijfers. “Dit laat zien dat de situatie zeer veranderlijk is”, voegde hij eraan toe, waarbij hij opmerkte dat complete vliegtuigen niet onder het besluit vielen.

Safran produceert samen met GE Aerospace straalmotoren voor toestellen van Boeing en Airbus en voor de Chinese COMAC C919. Het bedrijf heeft fabrieken in Frankrijk en de Verenigde Staten. China heeft de vrijstellingen waarover de Safran-baas sprak zelf nog niet breed naar buiten gebracht.

Boeing wordt ook flink geraakt door de handelsoorlog. China stuurde onlangs meerdere toestellen die eerder waren besteld, weer terug naar de Verenigde Staten. “Vanwege de tarieven hebben veel van onze klanten in China aangegeven dat ze geen levering zullen accepteren”, zei Boeing-baas Kelly Ortberg onlangs. Hij heeft er ook mee gedreigd vliegtuigen die niet in China kunnen worden geleverd, aan andere luchtvaartmaatschappijen elders te verkopen.

Donderdag bemoeide de Amerikaanse president Donald Trump zich ook met Boeing. Hij drong er bij de vliegtuigbouwer op aan om China dan maar helemaal “te laten vallen”. “Dit is slechts een klein voorbeeld van wat China de VS al jaren aandoet”, zei de president in een bericht op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Brekelmans ziet geen vredesdeal Oekraïne op heel korte termijn

DEN HAAG – Minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) verwacht niet snel een vredesdeal tussen Oekraïne en Rusland waar de VS op aandringen. “Ik voorzie niet op heel korte termijn een uitkomst”, zei hij vrijdag. President Donald Trump dreigt zich terug te trekken uit de onderhandelingen als er niet snel een akkoord komt.

De Amerikaanse voorstellen voor vrede zouden veel gunstiger uitpakken voor Moskou dan Kyiv. Oekraïne zou geen NAVO-lid mogen worden, de Krim moeten opgeven en Rusland zou ook ander veroverd gebied mogen houden. Trump heeft zich ook verschillende keren negatief uitgelaten over president Volodymyr Zelensky van Oekraïne.

Volgens Brekelmans is het van “fundamenteel belang” voor Europa dat de territoriale integriteit van Oekraïne wordt gerespecteerd. Het is volgens hem aan Oekraïne om te kiezen welke concessies het wil doen. Een vredesdeal is “ingewikkeld”, zei hij. De regering in Kyiv zal er volgens hem niet alleen voor staan en Europa zal haar blijven steunen.

Rijkswaterstaat start pilot met grotere schepen op Máximakanaal

Foto: Adobe Stock

VEGHEL – Rijkswaterstaat is in april 2025 gestart met een pilot waarbij grotere schepen worden toegelaten op het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. De proef vindt plaats tussen sluis Empel en de haven van Veghel.

Gedurende de pilot mogen schepen met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een maximale diepgang van 2 meter varen op dit traject. Deze afmetingen gaan verder dan de standaard voor schepen van klasse IV, waarvoor het kanaal oorspronkelijk is ontworpen.

De wens om met grotere schepen te kunnen varen bestaat al langer bij de gebruikers van het kanaal. Uitgebreid onderzoek, waaronder simulaties, heeft geleid tot de start van deze proef. Doel is te kijken of er op termijn structureel meer volume over het water kan worden vervoerd. Dat zou bijdragen aan een modal shift van weg naar water, wat de druk op het wegennet kan verminderen en de benutting van de infrastructuur verbetert.

De pilot duurt één jaar. In deze periode wordt er regelmatig gemonitord, zowel nautisch als civieltechnisch. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de impact op de oevers en de bodem van het kanaal. Na afloop van de pilot wordt beoordeeld of de grotere schepen permanent kunnen worden toegelaten.

Indiase en Pakistaanse troepen lossen schoten na oplopen spanning

NEW DELHI – Troepen uit India en Pakistan hebben in de nacht van donderdag op vrijdag schoten gelost in Kasjmir, het gebied waar beide landen aanspraak op maken. De afgelopen dagen zijn de spanningen tussen de buurlanden weer opgelopen na een schietpartij, waarbij 25 Indiase burgers en een Nepalees werden gedood door pro-Pakistaanse separatisten.

De schotenwisseling vond plaats langs de zogenoemde Line of Control, de bestandslijn die dwars door Kasjmir loopt en sinds het einde van de Eerste Kasjmiroorlog in 1948 de feitelijke grens tussen India en Pakistan vormt. Het Pakistaanse leger meldde als eerste dat er geschoten werd en benadrukte dat er geen burgers betrokken waren. India bevestigde dat en stelde dat de Pakistanen waren begonnen.

De Verenigde Naties hebben India en Pakistan, beide kernmachten, opgeroepen om terughoudend te zijn. De problemen tussen de twee landen kunnen en moeten “vreedzaam worden opgelost door een zinvolle wederzijdse betrokkenheid”.

Onafhankelijkheid

De buurlanden hebben al sinds de onafhankelijkheid van de Britten in 1947 een conflict over Kasjmir, dat overwegend islamitisch is. Eind jaren tachtig begonnen gewapende groeperingen in het Indiase deel met een guerrillastrijd om het gebied af te scheiden. De laatste jaren was het geweld afgenomen, maar door de schietpartij van dinsdag zijn de spanningen weer aan de oppervlakte gekomen.

Volgens de Indiase autoriteiten hadden de schutters de Pakistaanse nationaliteit en daarom nam de regering in New Delhi maatregelen. Een waterverdrag werd opgezegd, een grensovergang gesloten, diplomatieke banden afgeschaald en visa ingetrokken. Islamabad reageerde met soortgelijke stappen.

×