Clicky

donderdag 21 november 2024 - 10:09 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 3

‘Forse prijsverhoging NS maakt openbaar vervoer nog meer onbetaalbaar’

AMERSFOORT – De forse prijsstijging die NS voor 2025 heeft aangekondigd, zet de betaalbaarheid van het hele openbaar vervoer verder onder druk. Daarvoor waarschuwt Rover.

Treinkaartjes bij NS worden volgend jaar 6,18 procent duurder. De forse prijsverhoging komt in een tijd waarin steeds meer mensen moeite krijgen om de hoge kosten van het openbaar vervoer te betalen. Bovendien haalt NS al jaren de afspraken over de kwaliteit niet. Rover is er dan ook zeker van dat de laatste prijsverhoging reizigers gaat kosten.

“Eerst was het personeelsgebrek, daarna wegblijvende reizigers, toen weer kinderziektes van nieuwe treinen en constructiefouten op de HSL”, vat Rover-directeur Freek Bos samen. “Reizigers kunnen al jaren niet meer op voldoende kwaliteit rekenen. Hierbij past alleen een prijsverhoging van 0 procent.”

Rover vindt dat NS zich meer bewust moet zijn van haar maatschappelijke taak. “Deze forse prijsstijging bij NS zet de betaalbaarheid van het hele openbaar vervoer onder druk. Reizigers moeten steeds meer plannen laten vallen vanwege de hoge reiskosten”, aldus Freek Bos.

“En ook voor busbedrijven betekent dit straks minder klanten wanneer zij niet meer naar het station gebracht hoeven te worden.” Rover hekelt bovendien het besluit van NS om de toeslag op papieren kaartjes met 50 procent te verhogen, waarmee specifieke doelgroepen die bijvoorbeeld de taal onvoldoende beheersen of digitaal niet vaardig zijn, worden getroffen.

Wat Rover betreft, zou NS de tarieven juist moeten laten zakken. Zo zou het minimumtarief van een reis op korte afstand gelijk moeten zijn aan het minimumtarief voor bus, tram en metro. Het hogere basistarief voor internationale reizen is Rover ook een doorn in het oog.

Ook wil Rover dat NS een prijsverhoging van 7,85 procent voor het binnenlandse deel van de regionale internationale treinen weer terugdraait. NS heeft in 2024 tenslotte geld heeft gehad van het Rijk zodat de tarieven niet hoefden te stijgen maar voerde hiermee toch een prijsverhoging door.

PACCAR Parts opent ultramodern distributiecentrum in Duitsland

EINDHOVEN – PACCAR Parts heeft een ultramodern en duurzaam Parts Distribution Center (PDC) geopend in Massbach, Beieren, Duitsland. De investering in het onderdelendistributiecentrum bedroeg 85 miljoen euro. “Het nieuwe PDC versterkt onze toonaangevende onderdelenvoorziening voor DAF-dealers en -klanten in heel Duitsland, Zwitserland en het oostelijke deel van Frankrijk”, aldus Dick Leek, General Manager PACCAR Parts Europe.

Het nieuwe PDC gaat eersteklas service leveren aan het dealernetwerk van DAF. Het distributiecentrum, dat gelegen is op een terrein van 22 hectare, beslaat 22.000 vierkante meter en kan meer dan 80.000 unieke onderdelen op voorraad houden.

Om de orderverwerking zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, maakt het PDC in Massbach gebruik van de nieuwste technologieën, zoals spraakgestuurde pickopdrachten, geavanceerde scanapparatuur en geautomatiseerde verpakkingssystemen. Hierdoor worden bestellingen direct afgehandeld en is de leveringssnelheid ongekend hoog. DAF-dealers die voor acht uur ’s avonds bestellen, ontvangen hun onderdelen nog diezelfde nacht.

PACCAR Parts heeft zijn nieuwe Parts Distribution Center (PDC) geopend in Massbach, Duitsland om DAF-dealers en -klanten de best mogelijke onderdelenvoorziening te bieden.

Het ontwerp van het onderdelendistributiecentrum weerspiegelt PACCAR’s inzet voor een duurzame wereld; het complex is ‘net-zero’. 4.000 lichtgewicht zonnepanelen wekken genoeg elektriciteit op voor de energiebehoefte van het PDC. Ongebruikte elektriciteit wordt opgeslagen in batterijen en is vervolgens beschikbaar om elektrische trucks op te laden. Het kantoorgebouw is voorzien van een ‘groen dak’; de beplanting zorgt voor isolatie en draagt bij aan de lokale biodiversiteit. Energiezuinige warmtepompen zorgen er het hele jaar voor dat de temperatuur in het PDC constant is.

“Deze grote investering versterkt DAF’s leidende positie in Duitsland”, zei Harald Seidel, DAF President-Directeur en PACCAR Vice President.

“Vorig jaar was DAF in Duitsland het grootste importmerk in het segment van de zware vrachtwagens. We zijn vastbesloten om onze aanwezigheid in deze grootste truckmarkt van Europa verder uit te breiden. Om onze klanten de hoogste voertuigbeschikbaarheid te bieden, leveren we naast een complete serie Nieuwe Generatie DAF trucks een uitgebreid portfolio eersteklas diensten, waaronder die van PACCAR Parts.”

“Dankzij de strategische locatie van het PDC in Massbach bedienen we onze dealers nog beter met de allerbeste onderdelendistributie”, verklaarde Laura Bloch, General Manager van PACCAR Parts en Vice President van PACCAR. “We willen vooroplopen in de beschikbaarheid van onderdelen én onze klanten ongeëvenaarde toegevoegde waarde bieden.”

Dode bij ongeval op N278 bij Gulpen

GULPEN – Bij een verkeersongeval op de N278 (Rijksweg Gulpen – Margraten) is een voetganger om het leven gekomen, meldt de politie.

Rond 11.00 uur kwam bij de hulpdiensten een melding van een ongeval met een voetganger en een personenauto binnen.

De hulpdiensten waren snel ter plaatse en troffen daar het slachtoffer aan. Reanimatie werd opgestart, maar mocht niet meer baten. Het slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

In verband met het politieonderzoek was de N278 deels enige tijd afgesloten. Onderzoek moet uitwijzen wat er precies gebeurd is.

Franse boerenacties gaan derde dag in, vrachtwagens tegengehouden en tankwagen leeg laten lopen [+video]

Foto: still uit video | X

PARIJS – Boeren in Frankrijk zijn begonnen aan hun derde dag van felle protesten tegen een vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en de groep Zuid-Amerikaanse landen die zijn verenigd in Mercosur. De acties richtten zich onder andere op producten die Frankrijk binnenkomen vanuit Spanje, een land dat groot voorstander is van een deal met Mercosur. Nu roept de boerenvakbond Coordination Rurale op tot blokkades van het vervoer van levensmiddelen bij distributielocaties van supermarkten in het westen en zuidwesten van Frankrijk.

Franse boeren zijn fel gekant tegen een vrijhandelsverdrag met het blok van Argentinië, Brazilië, Bolivia, Paraguay en Uruguay. Ze vrezen de concurrentie van bedrijven die aan minder strenge milieu- en welzijnseisen hoeven te voldoen dan de Europese. In Brussel heeft Frankrijk ook laten weten niets te zien in de huidige voorstellen voor een akkoord met Mercosur, maar onder andere Duitsland en Spanje hopen nog dit jaar een deal te kunnen sluiten.

Actievoerders zetten dinsdag op de snelweg A9 bij de Spaanse grens een blokkade op. Vrachtwagens werden volgens een verslaggever van AFP tegengehouden, terwijl personenauto’s verder konden rijden. In het plaatsje Le Boulou bij de grens met Spanje lieten boeren een tankwagen met Spaanse wijn leeglopen, is te zien op videobeelden die de krant l’Indépendant online zette. Ook woensdag is het wegverkeer op de A9 “sterk verstoord” door acties, meldt de uitbater van de snelweg op X.

Mest en afval

Dinsdag verzamelden boeren zich ook in meerdere plaatsen voor de ambtswoningen van prefecten, die in Frankrijk op lokaal niveau het centrale gezag vertegenwoordigen. In Agen in het zuidoosten en Limoges in het midden van Frankrijk dumpten actievoerders ook mest en afval.

Minister van Landbouw Annie Genevard hekelde op de Franse televisiezender France 2 het optreden van aanhangers van Coordination Rurale, de op een na grootste boerenbond van Frankrijk. “Aanvallen op goederen, aanvallen op personen en het langdurig blokkeren van het land, dat is onacceptabel”, zei ze.

Andere boerenorganisaties voeren ook acties, maar zagen vooralsnog meer heil in symbolische protesten. De aankondiging van een debat over een Mercosur-deal in het parlement zien ze als eerste overwinning, verklaarden de landbouworganisaties FNSEA en Jeunes Agriculteurs.

Prijs treinkaartje en abonnement NS stijgt met 6,18 procent

UTRECHT – De prijs van een treinkaartje en abonnementen bij de NS stijgt vanaf 1 januari met gemiddeld 6,18 procent. Dat meldt de NS woensdag. Met Prinsjesdag maakte het kabinet al bekend dat treinkaartjes van de NS 6 procent duurder zouden worden, terwijl eerder was uitgegaan van een verhoging van 12 procent.

Een woordvoerder van de NS legt uit dat de afgelopen jaren de prijs voor treinkaartjes steeg met de verwachte inflatie, maar dat die jaren de daadwerkelijke inflatie harder steeg. Daardoor bleef de ontwikkeling van de prijs van treinkaartjes achter bij de inflatie, terwijl de kosten wel stegen. Daarom had de prijs voor dit jaar met 8,7 procent moeten stijgen, maar dat ging niet door dankzij een eenmalige compensatie van 120 miljoen van het Rijk. De verhoging van 8,7 procent zou er dus voor 2025 bij komen, bovenop de prijsstijging voor de verwachte inflatie.

De uitgestelde verhoging van 8,7 procent wordt nu echter verdeeld over het ministerie, NS en de treinreiziger. De prijsstijging van 6,18 procent bestaat voor de treinreiziger daarmee uit een derde van de uitgestelde verhoging voor 2024, plus de reguliere verhoging. “Als we geen afspraken hadden gemaakt, was de verhoging 12 procent geweest”, aldus de woordvoerder van de NS.

Vroegboekkorting

De NS meldt verder dat de prijs volgend jaar gelijk blijft voor kinderen tot en met 11 jaar en mensen die onbeperkt reizen in de daluren met het Dal Vrij abonnement. Verder geeft de vervoerder aan bijna een half miljoen kaartjes met vroegboekkorting te hebben verkocht, sinds de NS deze korting in februari landelijk introduceerde. Onderzoek zou uitwijzen dat een kwart van deze reizigers zonder die korting, die kan oplopen tot 60 procent, niet met de trein hadden gereisd.

Verder gaat de toeslag voor een fysiek treinkaartje van 1 naar 1,50 euro, gaat de toeslag voor de Intercity Direct met 0,10 euro omhoog naar 3 euro en kost het huren van een OV-fiets straks ook met 4,65 in totaal 0,10 euro meer. Een Jongeren Dagkaart Dal gaat van 7,95 naar 8,50 euro. Het Dal Voordeel abonnement gaat van 5,60 naar 5,95 euro per maand.

Vrachtvliegtuig maakt voorzorgslanding op Schiphol na besturingsproblemen

Foto: VLN Nieuws

Een Boeing 747 vrachttoestel van de luchtvaartmaatschappij Saudia Cargo maakte vanmorgen omstreeks 10.40 een voorzorgslanding op de Buitenveldertbaan op Schiphol.
Het toestel had besturingsproblemen en moest zijn eerdere landingspoging op de Buitenveldertbaan afbreken ter hoogte van Muiden.

Na een ronde over het Markermeer kon het toestel alsnog landen op de Buitenveldertbaan.

Diverse wagens van de luchthavenbrandweer stonden paraat.

Toen het toestel veilig geland was, gingen de hulpdiensten retour.

Het was de tweede voorzorgslanding woensdagochtend. Eerder vanmorgen maakte een toestel van KLM een voorzorgslanding met daarin diverse onwel geworden personen.

Roosen Pool Experts duikt de toekomst in met nieuwe Renault Bedrijfswagens

Roosen Pool Experts breidt het aandeel Renault Bedrijfswagens in zijn wagenpark verder uit. Nadat Roosen in het voorjaar al twee nieuwe Renault Masters in gebruik nam, heeft het bedrijf nu een nieuwe Renault Trafic gesloten bestelwagen aan de vloot toegevoegd. De Renault Trafic is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Oosterhout.

Roosen Pool Experts uit Dongen is gespecialiseerd in het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van (luxe) zwembaden en spa’s. Materialen en gereedschappen die daarvoor nodig zijn, vervoert het bedrijf onder meer met Renault Masters en Renault Trafics.

“Onze werkvoorbereider rijdt met de nieuwe Renault Trafic”, zegt Frank Roosen, directeur-eigenaar van Roosen Pool Experts. “Dit voertuig is compact en toch ruim genoeg om handgereedschappen en kleine onderdelen in mee te nemen.”

‘Kwalitatief goede voertuigen’

De laatste jaren is het aandeel Renault Bedrijfswagens in de vloot van Roosen Pool Experts steeds verder gegroeid. Het bedrijf heeft nu zeven Renault Masters en twee Renault Trafics in het wagenpark.

“In 2016 hebben we de eerste Renault Master in gebruik genomen en de afgelopen jaren kiezen we bij vervanging en uitbreiding steeds vaker voor Renault”, zegt Frank Roosen. “Het zijn kwalitatief goede voertuigen. De Renault Masters worden geleverd inclusief betimmering en zijn helemaal naar onze wensen ingericht zodat we materiaal en gereedschap op de meest praktische manier kunnen opbergen. Bovendien hebben deze voertuigen handige extra’s zoals een oppervlak waar je een tablet of laptop op kunt zetten om in de bus de administratie bij te werken.”

Profiteren van BPM-vrijstelling

Voor de levering van nieuwe voertuigen werkt Roosen Pool Experts samen met Bluekens Truck en Bus. Frank Roosen: “We hebben heel goed contact met Bluekens Truck en Bus. Het is een partij waar afspraak ook echt afspraak is. Ze zorgen er altijd voor dat nieuwe voertuigen spic en span worden geleverd in onze huisstijl. Sinds Bluekens Truck en Bus ook de Renault Trafic kan leveren, rijden we met dit voertuig. Dat bevalt zo goed dat we nu een tweede Trafic in gebruik hebben genomen. Wat ik ook heel goed vind aan de service van Bluekens, is dat ze met je meedenken en je proactief informeren over zaken die voor jou als ondernemer belangrijk zijn. Zo kwam de accountmanager al in een vroegtijdig bij ons langs om ons bij te praten over het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor ondernemers per 1 januari 2025 en de gevolgen die dat heeft. Mede op basis daarvan hebben we besloten om nog dit jaar twee Renault Masters en een Renault Trafic in gebruik te nemen.”

De geschiedenis van Roosen Pool Experts gaat terug naar 1996. Toen begon Frank Roosen met Roosen Tuintechniek. Sinds 2014 focust Roosen zich volledig op het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van zwembaden en spa’s in een wijde regio rondom Dongen. Een team van twintig medewerkers verzorgt allerlei zwembadprojecten bij particulieren in Zuid-Nederland.

Bonden: productie Heineken-brouwerijen platgelegd door staking

DEN HAAG – Medewerkers van de Heineken-brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch, evenals van het hoofdkantoor in Amsterdam, hebben woensdagochtend het werk neergelegd, laten bestuurders van FNV en CNV weten. De productie in de brouwerijen ligt volledig stil, zegt Nurettin Altundal, bestuurder bij FNV.

Het personeel is in staking uit onvrede over de vastgelopen gesprekken over een nieuwe cao. Met de staking van 24 uur willen de vakbonden “een krachtig signaal afgeven” en Heineken dwingen met een beter voorstel te komen. Mocht dat niet gebeuren, komen er volgende week waarschijnlijk nieuwe acties.

“In Zoeterwoude krijgen we signalen dat er misschien nog productie gedraaid gaat worden, maar daar kleven allerlei veiligheidsrisico’s aan. Dus de vraag is of Heineken dat wil doen met een beperkt aantal mensen”, aldus Altundal van FNV. Volgens Mirjam van Leussen, onderhandelaar van CNV, heeft 80 procent van de medewerkers in Zoeterwoude het werk neergelegd. “De opkomst in Den Bosch is ook goed”, zegt ze.

Nieuw bod

De cao’s voor de brouwerijen, commerciële tak en het internationale Heineken Group verlopen eind dit jaar alle drie. FNV en CNV hadden de brouwer tot maandagmiddag gegeven om met een nieuw bod te komen. FNV vraagt om 7 procent meer loon in 2025, CNV om 5 procent.

Een woordvoerder van Heineken bevestigt dat de productie stilligt. “We nodigen de bonden uit om weer aan tafel te komen zitten, we waren ook nog niet uitonderhandeld”, aldus de zegsman. Heineken heeft volgens hem in ieder geval voorlopig genoeg bier op voorraad. “Daar hoeft zowel horeca als retail zich geen zorgen over te maken.” De staking op het hoofdkantoor leeft volgens de woordvoerder een stuk minder. “Het gaat om precies vijf mensen.” Hoeveel productie Heineken misloopt door de staking kan hij niet zeggen.

FNV denkt aan grotere acties bij ProRail: meer ellende voor reiziger

ProRail

UTRECHT – Vakbond FNV en spoorbeheerder ProRail zijn in hun conflict over een nieuwe cao niet dichter bij elkaar gekomen, waardoor grootschaligere acties op het spoor dreigen. Sinds vorige week organiseert FNV stakingen van spoorverkeersleiders waardoor het treinverkeer regionaal enkele uren stilligt, maar daar kunnen landelijke of langdurigere acties bij komen.

“Als ProRail niet in beweging komt, dan moeten we opschalen. En dat betekent ook meer ellende voor de reiziger. We gaan eerst met kaderleden om tafel om te kijken hoe de afgelopen dagen zijn gegaan en om te beslissen of we bijvoorbeeld 24 uursacties houden of landelijke acties”, zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. FNV moet minimaal 48 uur van tevoren officieel bekendmaken welke acties de vakbond wil houden, zodat reizigers en bedrijven zich er nog enigszins op kunnen voorbereiden.

Volgens Kraijenoord is er nog wel contact met de werkgeversdelegatie voor de cao-onderhandelingen, “alleen op de inhoud is er nog geen verandering”. FNV eist een loonsverhoging van gemiddeld 13 procent, maar dat gaat ProRail veel te ver. Twee andere vakbonden, CNV en VHS, doen niet mee met de acties omdat hun leden het in meerderheid eens zijn met het onderhandelingsresultaat dat ze afgelopen zomer bereikten met ProRail.

Ultimatum

ProRail erkent dat de impasse voortduurt en baalt enorm van alle stakingen. “Elke dag is er een te veel. We vinden het vreselijk dat reizigers en vervoerders hierdoor worden geraakt”, zegt een woordvoerder.

Van enige bereidheid tot een compromis zegt ProRail nog niets te hebben gemerkt bij FNV, althans niet formeel. Het ultimatum dat aan de lokale stakingen voorafging, ligt nog steeds op tafel en daarin staat de voor de spoorbeheerder onbespreekbare loonsverhoging, klinkt de redenering bij ProRail.

Gebroeders Van Ziel hebben Tankcleaning Geldermalsen geopend

GELDERMALSEN – Na bijna 40 jaar ervaring in tanktransport zetten de gebroeders Van Ziel een nieuwe stap met de opening van Tankcleaning Geldermalsen. Deze moderne reinigingsfaciliteit is strategisch gelegen aan de A15, vlak bij de A2, en biedt een gemakkelijke aanrijroute.

Tankcleaning Geldermalsen is uitgerust met de nieuwste apparatuur en technologieën, waaronder een biologische waterzuiveringsinstallatie voor een milieuvriendelijke reiniging van food/feed- en chemische tanks, ook is er de mogelijkheid aanwezig voor het opstomen van tanks.

Voor chauffeurs en bezoekers is er een comfortabele loungeruimte om te ontspannen met een gratis kop koffie, wifi en tevens kunnen de chauffeurs gratis van de douches gebruikmaken.

De aanwezige safetyshop biedt een ruim assortiment aan persoonlijke beschermingsmiddelen en tevens diverse soorten pakkingen en appendages.
De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 19.00 uur, en op zaterdag van 07.00 tot 13.00 uur.

Daarnaast is Transportbedrijf Van Ziel B.V. ook mee verhuisd vanuit Kapel-Avezaath naar Geldermalsen, de vertrouwde transportdiensten blijven als vanouds doorgaan.

Wilt u meer weten? Bezoek Tankcleaning Geldermalsen op De Harpen 6 te Geldermalsen, neem contact op via acceptatie@tankcleaninggeldermalsen.nl, bel 0345-762798 of kijk op www.tankcleaninggeldermalsen.nl


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Defensie wil bedrijven inschakelen voor patrouilles Noordzee

DEN HAAG – Defensie wil private bedrijven inschakelen om te helpen bij patrouilles op de Noordzee. Dat bevestigt een defensiewoordvoerder na berichtgeving door Pointer. Het zou gaan om ongewapende schepen die moeten opletten wat andere schepen doen.

“We hebben twee vaartuigen in bestelling, maar die worden waarschijnlijk pas in 2026 in gebruik genomen door de marine”, zegt de woordvoerder. “Het is dus een tijdelijke maatregel.” Gesprekken met bedrijven die de taak op zich kunnen nemen, zijn volgens de woordvoerder al aan de gang.

Het geld voor de private patrouilles komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat een programma leidt om de infrastructuur op de Noordzee te beschermen. Het ministerie ziet “steeds meer ongewenste activiteiten van statelijke actoren op de Noordzee”, terwijl kabels tussen windparken en de kust steeds belangrijker worden om Nederland van energie te voorzien.

De sabotage van de Nord Stream-pijpleidingen tussen Duitsland en Rusland ruim twee jaar geleden laten volgens Infrastructuur en Waterstaat zien hoe kwetsbaar de infrastructuur op de zeebodem is. Deze week zijn Duitsland en Finland ook een onderzoek begonnen naar de breuk in een glasvezelkabel in de Oostzee.

GINAF Trucks Nederland BV failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Wolfgang

AMSTERDAM – De rechter heeft vrachtwagenbedrijf GINAF Trucks deze week failliet verklaard, blijkt uit een melding op rechtspraak.nl. De precieze aanleiding van het bankroet is niet direct bekend. Het bedrijf koerste dit jaar af op een miljoenenverlies en plande een reorganisatie, staat in het recentste jaarverslag van het bedrijf.

Het bedrijf ontstond in 1948 als het handels- en reparatiebedrijf Van Ginkel’s Automobiel Fabrieken. Vervolgens specialiseerde GINAF zich in aanpassingen van trucks om ze geschikt te maken voor specifieke taken, bijvoorbeeld in het bouwtransport. Na een eerder faillissement in 2011 kwam het Veenendaalse bedrijf in handen van het Chinese CHTC, maar in 2020 nam de directie het bedrijf over. Eenmaal terug in Nederlandse handen legde de onderneming zich meer toe op het leveren van elektrische vrachtwagens.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel (KVK) waren zeventig mensen werkzaam bij het bedrijf, maar curator Robert van Faassen schat het aantal op “een goede vijftig”. Hij kan op dit moment nog niets zeggen over de oorzaak achter het faillissement. “We onderzoeken allereerst de mogelijkheden om de productie voort te zetten en voor een doorstart”, zegt hij.

De afgelopen jaren leed de onderneming structureel verlies, staat in het jaarverslag over 2023. Voor het lopende boekjaar verwachtte GINAF een negatief resultaat van 2 miljoen euro. Het eigen vermogen was eind vorig jaar 1,8 miljoen euro negatief, wat betekent dat de totale schulden veel hoger waren dan de waarde van alle bezittingen. Zonder nieuwe financiering van de aandeelhouder zou GINAF niet kunnen overleven, erkende het bedrijf in een toelichting op de jaarrekening.

Uit het jaarverslag en gegevens van de KVK komt ook naar voren dat de huidige eigenaar van GINAF een holdingbedrijf is waarvan Nadia Falk algemeen directeur is.

Zij is ook bestuurder bij de vastgoed- en transportfirma KIV Management uit Hamburg, blijkt uit gegevens van bedrijfsdataverzamelaar Company House. Ook is ze de echtgenote van internetondernemer Alexander Falk.

Hij werd in 2008 veroordeeld tot een celstraf voor poging tot boekhoudfraude bij de verkoop van zijn internetbedrijf. Vier jaar geleden kreeg hij weer een celstraf opgelegd, voor het aanzetten tot geweld tegen een advocaat.

Curator Van Faassen zegt nog geen contact te hebben gelegd met de aandeelhouder van GINAF.

Of GINAF een doorstart maakt is op dit moment nog niet bekend.

 

Man aangehouden wegens ‘ernstige bedreigingen’ tegen wethouder Wijnte Hol in Elst

ELST – Een man is aangehouden wegens ‘ernstige’ bedreigingen aan het adres van wethouder Wijnte Hol in Elst, meldt de gemeente woensdag. Het incident gebeurde dinsdag 5 november.

De bedreigingen werden geuit op het Ambtshuis in Elst, dat onderdeel uitmaakt van de Gelderse gemeente Overbetuwe. “Voor alle betrokkenen en hun families heeft het incident een enorme impact”, meldt de gemeente in een persbericht.

Na de bedreigingen gingen de politie en een buitengewoon opsporingsambtenaar “uit veiligheidsoverwegingen” naar het gemeentehuis, het Ambtshuis en de woning van de wethouder. De situatie werd onder controle gebracht en de man werd aangehouden.

Over de aard van de bedreiging of mogelijke veiligheidsmaatregelen doet de gemeente geen verdere mededelingen. De politie doet onderzoek naar de gebeurtenis, aldus de gemeente.

Wethouder Hol heeft onder meer Bouwen en Ruimtelijke Ordening, Mobiliteitsbeleid en Infrastructuur en Evenementen in zijn portefeuille.

VVD wil extra geld om snel cellen voor zelfmelders te realiseren

DEN HAAG – De VVD wil dat het kabinet volgend jaar 20 miljoen euro extra uittrekt om snel meer gevangenisplekken te creëren zodat meer mensen hun opgelegde straf kunnen uitzitten.

Het gaat dan vooral om de zogeheten groep zelfmelders, mensen die wachten op een oproep om hun celstraf uit te zitten. Deze groep werd de afgelopen periode niet of mondjesmaat opgesloten, omdat er geen plek voor ze was. Dat heeft vooral te maken met het personeelstekort in de gevangenissen. De achterstand is inmiddels opgelopen tot 3500 zelfmelders.

VVD-Tweede Kamerlid Ulysse Ellian wil dat deze veroordeelden zo snel mogelijk hun straf ondergaan. De maatregel die het kabinet nu neemt, is volgens hem onvoldoende om de voorraad zelfmelders voldoende snel te laten afnemen. Hij denkt dat er veel meer plekken zijn te realiseren in een regio waar het personeelstekort minder speelt. Het kan volgens hem gaan om vijftig tot honderd lichtbeveiligde plekken in of bij een gevangenis, waar een sober regime zonder dagprogramma kan komen. Ellian heeft daartoe een wijzigingsvoorstel ingediend op de begroting van Justitie en Veiligheid, waarover de Kamer deze week debatteert.

Met de 20 miljoen euro kan volgens de VVD’er de voorraad van 3500 veroordeelden “hopelijk grotendeels afnemen. Dit draagt bij aan het rechtvaardigheidsgevoel en het vertrouwen in de rechtsstaat”, meldt hij in een toelichting op zijn voorstel. Het geld wil hij halen uit het potje dat is gereserveerd voor de vernieuwing van het Wetboek van Strafvordering. Hiervoor is door het vorige kabinet 450 miljoen euro voor bedacht in de komende jaren en volgens hem was die raming aan de hoge kant.

Mensen onwel in vliegtuig, toestel maakt voorzorgslanding op Schiphol

Foto: VLN Nieuws

SCHIPHOL – In een toestel van KLM is woensdagochtend een noodsituatie ontstaan. Meerdere mensen aan boord van het vliegtuig raakten naar verluid onwel.

Veel hulpdiensten rukten uit. In eerste instantie werd opgeschaald naar GRIP1 maar dit werd al vrij snel weer afgeschaald.

Het toestel landde rond 09.15 op de Buitenveldertbaan. Direct daarna kwamen brandweer en diverse ambulances in actie.

De passagiers mochten het toestel snel verlaten en kregen eerste opvang in passagiersbussen.

Wat de onwelwordingen heeft veroorzaakt wordt momenteel nog onderzocht. Een Adviseur Gevaarlijke Stoffen van de brandweer is ook opgeroepen.

LAATSTE NIEUWS

Investeringen groeiden met 0,4 procent in september, met name in wegvervoer

DEN HAAG - In september 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 0,4 procent groter dan een jaar eerder, meldt...