Clicky

woensdag 13 november 2024 - 07:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 3

DAF XD 500ste vrachtwagen voor Van Happen Containers

EINDHOVEN – Betrouwbaarheid, goede service en een laag brandstofverbruik zijn essentiële voorwaarden als het gaat om wagenparkbeheer bij Van Happen Containers in Eindhoven. DAF speelt daarin een belangrijke rol. Het inmiddels meer dan 85 jaar bestaande bedrijf heeft onlangs zijn 500ste truck in gebruik genomen. Dat is een DAF XD, die deel uitmaakt van een order van in totaal tien XD’s. Die worden geleverd door DAF-dealer Truckland in Son.

Bij Van Happen Containers omvat de vloot 235 trekkende voertuigen waarvan meer dan de helft van het merk DAF is. “Dat grote aandeel is vooral te danken aan de aftersales bij dit merk”, stelt directeur-eigenaar Arno van Happen. “Onderhoud op tijd, snelle oplossingen bij problemen bieden en regelmatig contact met de dealer en DAF Nederland, daaraan is de relatie met dit merk te danken.”

Scherp aan de bal met onderhoudsplanning

Een scherpe onderhoudsplanning is essentieel. Bij Van Happen Containers zijn de trucks immers nagenoeg vol continu in bedrijf. Van Happen: “De nieuwe XD’s, deels trekkers en deels met haakarmchassis met verschillende asconfiguraties, gaan bij ons tot 250.000 km per jaar rijden. Met dergelijke kilometrages moet er voor onderhoud en reparaties snel geschakeld kunnen worden. Een laag brandstofverbruik vinden we ook belangrijk. We hebben de nieuwe DAF XD van DAF Nederland kunnen gebruiken voor veldtesten. Daarbij signaleerden we dat het verbruik echt opvallend laag is. Verder prijzen de chauffeurs het fijne rijgedrag en het goede zicht op de weg vanuit de cabine.”

Verbruik en duurzaamheid

Een lager verbruik past bij de sterke focus op duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering van Van Happen Containers. “Wij zijn er van overtuigd dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt en daar zijn wij op voorbereid’, schetst Van Happen. “Allereerst door de transitie van afvalinzamelaar naar grondstoffenleverancier, maar ook door te blijven innoveren. Met papierloos transport, mobiele boordcomputers en digitale facturatie verminderen we de eigen CO2-uitstoot. Zuinig rijden bereiken we door bij- en nascholing van onze chauffeurs. Door het continu vernieuwen van ons wagenpark rijden we met de schoonste, stilste en zuinigste motoren, zoals nu met de nieuwe XD’s. De inzet van extra lange vrachtwagens (LZV’s), verlengde containers en geautomatiseerde routeplanning verlagen het aantal gereden kilometers per opdracht.”

Nieuwe Volvo FM Electric voor Bakker Transport & Warehousing

HEERENVEEN – Bakker Transport & Warehousing uit Heerenveen gaat supermarktdistributie uitvoeren met een Volvo FM Electric. Het is de eerste elektrische truck in de vloot van de logistiek dienstverlener. Bakker Transport & Warehousing zet daarmee een volgende stap op de weg naar zero-emissie. De Volvo FM Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

“De aanschaf van de Volvo FM Electric 4×2-trekker is de volgende stap op de weg naar zero-emissie”, zegt Nic Bakker, commercieel directeur van Bakker Transport & Warehousing. “We willen graag ons steentje bijdragen aan een schoner Nederland door te investeren in de nieuwste technieken en zelf schone energie op te wekken. Zo hebben we inmiddels 33.000 m2 zonnepanelen op de daken van onze warehouses liggen. We hebben een Roadmap to zero-emissie opgesteld, met een stappenplan om uiteindelijk in 2040 volledig emissievrij te rijden en werken. Onderdeel daarvan is dat we de komende vijf jaar elk jaar twee à drie dieseltrucks vervangen door elektrische trucks. Deze eerste elektrische truck is voor ons pionieren. We nemen eerst de tijd om de mogelijkheden van een elektrische truck goed te leren kennen. De chauffeurs zullen moeten ervaren en leren hoe ze de meeste kilometers uit de accu’s halen en voor onze planners is het een leerproces om te kijken hoe we deze truck zo goed mogelijk kunnen inzetten.”

Elektrische truck voor winkeldistributie

Bakker Transport & Warehousing zet de nieuwe Volvo FM Electric in voor supermarktdistributie in het noorden van het land. Bakker: “Het is uiteraard niet toevallig dat we deze stap zetten met Volvo Trucks. We hebben nu veertig trekkende eenheden in de vloot, waarvan de helft Volvo-trucks. We werken al ruim 25 jaar met de dealer dus we kennen elkaar wederzijds goed. In dit traject heeft LVS Trucks ruim de tijd genomen om ons voor te lichten en onze vragen te beantwoorden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de actieradius? Hoe is de service geregeld? Hoe benutten we de mogelijkheden van de truck zo optimaal mogelijk? LVS Trucks heeft ons op al die punten goed voorgelicht en dat geeft ons het vertrouwen om deze stap met LVS en Volvo Trucks te zetten. Ook als de truck rijdt krijgen we support van Volvo Trucks. Chauffeurs krijgen een training en we gaan de tool Range & Route gebruiken. Hier kunnen we de route en belading ingeven en op basis daarvan wordt berekend of de route haalbaar is.”

‘Opdrachtgevers vragen om duurzaam transport’

Naast de eigen ambitie, zijn er voor Bakker ook andere redenen om in te zetten op alternatieve aandrijflijnen. “Opdrachtgevers vragen om duurzaam transport en we hebben ook te maken met andere factoren, zoals de komst van zero-emissiezones. Voor supermarktdistributie komen we ook in steden die vanaf 2025 zero-emissiezones invoeren, zoals Groningen, Assen en Zwolle. De kennis en ervaring die we nu opdoen met onze eerste elektrische truck, kunnen we straks gebruiken om verder op te schalen.”

“Het tempo waarin we ons wagenpark verder kunnen verduurzamen, is ook afhankelijk van externe factoren. Momenteel wordt ons warehouse in Heerenveen uitgebreid. We beschikken hier straks over 45.000 m2 opslag, goed voor 90.000 palletplaatsen. We onderzoeken en investeren ook meteen in de mogelijkheden van een laadplein waar we elektrische trucks kunnen opladen. De beperkte beschikbaarheid van stroom is op dit moment echter een bottleneck. We hebben al een gespecialiseerde partij ingeschakeld om mogelijke oplossingen te inventariseren. We starten dit jaar met een onderzoek hoe we in de toekomst onze energie-infrastructuur moeten inrichten. Zo krijgen we inzicht in de kansen en mogelijkheden om laadstations neer te zetten, energie-opslag in batterijen te plaatsen en software om energiestromen te managen.”

Anne Bakker is in 1991 begonnen vanuit de zolderkamer in zijn eigen woning met Bakker Int. Transporten in Heerenveen. Inmiddels is de leiding in handen van de tweede generatie, Nic en Anke Bakker.

Nic Bakker: “Anno 2024 zijn we uitgegroeid tot een no-nonsens Fries familiebedrijf waar 140 vakkundige en enthousiaste medewerkers dagelijks onze opdrachtgevers logistiek ontzorgen. Bakker Transport & Warehousing is gespecialiseerd in levensmiddelen logistiek van food- en aanverwante non-food artikelen. Flexibiliteit, kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers in onze bedrijfsvoering. Dagelijks zijn veertig vrachtwagencombinaties onderweg door de Benelux en Noord-West Duitsland. We beschikken over een expeditie netwerk binnen geheel Europa en im- en exporteren namens onze klanten naar meer dan tachtig landen wereldwijd. Ook beschikken we over 45.000 m2 warehousing, goed voor 90.000 palletplaatsen ambient (droge) opslag en geconditioneerde opslag. Alle compartimenten in warehousing zijn ook food-grade ingericht. Voedselveiligheid en veiligheid in het algemeen staan bij ons voorop.”

Activist: ga ongeacht besluit rechter naar stadhuis Amsterdam

AMSTERDAM – Activist Frank van der Linde gaat dinsdag ongeacht de uitspraak van de rechter “zeker” naar de Stopera, waar de Amsterdamse gemeenteraad vanaf 12.00 uur debatteert over de gewelddadige gebeurtenissen in Amsterdam van afgelopen week. Dat zei hij bij aanvang van het kort geding in de rechtbank in Amsterdam. De activist vecht daar een demonstratieverbod bij het stadhuis aan. Het is niet duidelijk wanneer de rechtbank uitspraak doet, maar dat zal op korte termijn zijn.

Politiechef Olivier Dutilh en de advocaten van de gemeente noemen een pro-Palestijnse demonstratie naast het stadhuis dinsdag “onvoldoende beheersbaar”. Volgens hen is de kans dat dingen misgaan “buitengewoon groot”. Ze vrezen voor escalatie. “De stad staat momenteel onder hoogspanning. Een demonstratie pal naast de raadszaal waar het spoeddebat gaat plaatsvinden, zorgt hoe dan ook voor verstoring.”

De Amsterdamse driehoek heeft overigens maandagavond laat besloten dat er bij het Westerpark wel gedemonstreerd mag worden. Volgens de advocaat van de gemeente is deze locatie “beheersbaar, zonder dat het levensgevaarlijk wordt”. Van der Linde neemt echter geen genoegen met deze locatie enkele kilometers verderop. “Dan sta ik daar alleen”, zei hij.

Demonstratie zondag

De rechter gaf aan dat hij het idee had “een poppenkast” op te voeren. Zondag verbood de rechter in kort geding ook een demonstratie in de hoofdstad, maar ging Van der Linde toch naar de Dam, waar hij aanvankelijk wilde demonstreren. Daar kwamen honderden pro-Palestijnse betogers op af, ruim vijftig mensen zijn aangehouden. “Het wekt de indruk dat u zich niet zoveel aantrekt van een uitspraak”, zei de rechter.

Maandagavond was er onrust in Amsterdam-Nieuw-West. Rond 19.15 uur begon een grote groep met vuurwerk te gooien op Plein 40-45. Hierdoor vloog een tram in brand. Ook werden er stenen naar agenten in een bus gegooid. Politiechef Dutilh zei dinsdagochtend in de rechtbank dat deze wanordelijkheden niet los gezien kunnen worden van het demonstratieverbod. “Als deze mensen naar Stopera komen, hebben wij een heel groot probleem.”

Debat gemeenteraad

In het Amsterdamse stadhuis debatteert de gemeenteraad met burgemeester Femke Halsema over de gewelddadige gebeurtenissen na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. In de nasleep daarvan is er een demonstratieverbod in de gemeente tot donderdag 12.00 uur.

Links bezorgd na Shell-uitspraak, rechts is tevreden

DEN HAAG – De uitspraak van de rechter in hoger beroep in de zaak-Shell verdeelt de Haagse politiek. Overwegend linkse partijen maken zich zorgen, en roepen op tot meer klimaatactie. Meer rechtse partijen zijn er juist tevreden mee.

De rechter oordeelde dat Shell weliswaar de verantwoordelijkheid heeft om klimaatverandering tegen te gaan, maar dat het niet verplicht kan worden meer te doen dan andere bedrijven. Volgens de rechter zouden andere bedrijven vervuilende werkzaamheden overnemen als Shell ermee stopt.

Volgens Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA moet het kabinet “echte keuzes” gaan maken, omdat het op deze manier niet op “het goede spoor zit” om klimaatverandering tegen te gaan. Ook PvdD-Kamerlid Christine Teunissen vindt dat het kabinet meer normen moet stellen voor grote vervuilers.

Volgens Henk Vermeer van de BBB is de uitspraak juist een teken van “gezond verstand”. “Met het afbreken van onze industrie en vertrek naar buitenland is het klimaat, noch de Nederlandse burger 0,0 gebaat”, schrijft hij op X. Joost Eerdmans van JA21 vindt de uitspraak “heel goed”. Volgens hem is “het gedram funest” en is klimaatbeleid “een marathon en geen sprint”.

Shell zelf was ook tevreden na de uitspraak. Milieudefensie, die de zaak had aangespannen, is teleurgesteld.

Twaalf ton verkeerd geëtiketteerd beddengoed ontdekt in container uit China [+foto’s]

BRAUNSCHWEIG – Medio oktober, toen Chinees beddengoed werd ingeklaard door het douanekantoor Helmstedt-Autobahn, dat deel uitmaakt van het hoofddouanekantoor in het Duitse Braunschweig, werden er discrepanties in de textieletikettering ontdekt. Volgens de elektronisch ingediende douaneaangifte en de ingediende documenten zou er 12 ton beddengoed van 100% polyester moeten zijn.

Bij de daaropvolgende steekproefsgewijze controle van de kwaliteit van twee van de 775 dozen constateerde de douane echter dat op de etiketten geen polyester stond, maar 100% katoen.

De vereisten voor het etiketteren of merken van textiel vloeien voort uit Verordening (EU) nr. 1007/2011 (EU-verordening textieletikettering) en de Wet op de textieletikettering en vallen onder de verantwoordelijkheid van het Staatsbureau voor consumentenbescherming en voedselveiligheid van Nedersaksen (LAVES). Vanwege hun vermoeden van onjuiste etikettering hebben de douanebeambten daarom contact opgenomen met LAVES, die verzocht om toezending van een monster.

Van de overige 773 dozen werd een totaalinspectie uitgevoerd, waarbij de gehele container bij het douanekantoor moest worden gelost. Het beddengoed werden geteld, gefotografeerd en gedocumenteerd.

Bij het bemonsteren van de LAVES werd een paar dagen later bevestigd dat het daadwerkelijk om beddengoed van 100% polyester ging en dat de bijgevoegde labels dus niet klopten. De LAVES beval daarom dat de etikettering van de textielvezelsamenstelling gecorrigeerd moest worden door  “100% polyester” aan te geven.

De afgelopen dagen vond het herlabelen plaats onder douanetoezicht door het douanekantoor Helmstedt-Autobahn, zodat de goederen alsnog op de markt konden worden gebracht.

TLN verwacht ingrijpende economische gevolgen als grenscontroles 9 december van start gaan

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Vanaf 9 december zal Nederland mobiele grenscontroles invoeren, zo is maandag besloten door de ministerraad. Deze nieuwe maatregel, aangekondigd door het kabinet, roept direct zorgen op bij de transport- en logistieke sector die waarschuwt voor ingrijpende economische gevolgen.

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN), benadrukt dat grenscontroles ernstige schade kunnen aanrichten in de sector. “Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector”, waarschuwt Post. “En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland.”

TLN pleit voor voorrangsregeling voor vrachtverkeer

Als de grenscontroles voor de overheid echt noodzakelijk zijn, pleit TLN voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. Post stelt dat een dergelijke maatregel essentieel is om schade aan de sector te beperken. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact aanzienlijk verminderen”, zegt Post. Ze roept de overheid op om samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken en vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles.

Naast de directe economische schade door vertragingen, maakt het ontbreken van een langetermijnoplossing de toekomstplannen voor de transport- en logistieke sector uiterst onzeker. Volgens TLN zet de komst van grenscontroles het Europese principe van open grenzen op losse schroeven, wat het voor transportbedrijven en logistieke dienstverleners lastiger maakt om duurzame en betrouwbare plannen te maken.

Met de invoering van grenscontroles komt er dus meer druk te liggen op zowel de transportsector als de overheid om gezamenlijke oplossingen te vinden, zodat de economische schade beperkt kan blijven en de sector zich kan blijven richten op veilige, efficiënte en toekomstbestendige logistiek, aldus TLN.

Milieudefensie: uitspraak rechter doet pijn, maar we gaan door

DEN HAAG – De uitspraak van de rechter doet pijn, zegt Milieudefensie-directeur Donald Pols. Het gerechtshof in Den Haag oordeelde dinsdag dat Shell niet kan worden verplicht tot concrete percentages om CO2-uitstoot te verminderen. Daarmee werd een eerdere uitspraak van de rechtbank vernietigd in de zaak die Milieudefensie had aangespannen. De zaak tegen Shell werd wereldwijd bekend.

“Het raakt ons diep”, zegt Pols. “Deze zaak gaat over het voorkomen van gevaarlijke klimaatverandering. En het gaat over de toekomst voor mijn kinderen.” Hij is emotioneel, zo vlak na de uitspraak van de rechter. “Ja, we zijn wel verrast door de uitspraak”, stelt hij. “En dan is dit wel een moment om de tranen weg te slikken.”

Pols stelt dat deze zaak tegen Shell liet zien dat “grote vervuilers niet onschendbaar zijn”. Hij vindt dat Milieudefensie op die manier het debat heeft aangezwengeld over de verantwoordelijkheid van bedrijven. “Daarom gaan we door met het aanpakken van grote vervuilers, zoals Shell.” Of er juridische stappen zullen volgen tegen het bedrijf, dat weet hij nog niet. “We gaan de uitspraak eerst nog in alle rust lezen.

Rechter: zorgvuldigheidsplicht

Milieudefensie is wel blij dat het hof bevestigde dat Shell verantwoordelijk is voor het verminderen van zijn CO2-uitstoot om klimaatverandering te beperken. De rechter stelde dat er een “zorgvuldigheidsplicht” rust op Shell om CO2-uitstoot. Zo bevatte de uitspraak volgens Milieudefensie toch nog “enkele lichtpunten”.

Voorzitter Winnie Oussoren van Milieudefensie Jong noemt de uitkomst van de zaak heel pijnlijk “voor iedereen hier: het klimaat en jongeren”. Ze blijft strijdbaar, “want we zien dat het nodig is. Ik ben 21 en ik hoop nog heel lang met deze planeet door te kunnen.”

Mogelijke lichaamsresten gevonden in huis vermiste Albert Visser uit Heerhugowaard

HEERHUGOWAARD – De politie heeft in de zoektocht naar de vermiste Albert Visser uit Heerhugowaard zeer waarschijnlijk lichaamsresten gevonden in de voormalige woning van Visser.

Volgens een politiewoordvoerster zijn er “sterke aanwijzingen” dat het gaat om menselijke resten. Of het ook om de 67-jarige Visser gaat, wordt onderzocht.

Een 31-jarige man is opgepakt. De politie wil nu niet zeggen wie hij is en waar hij precies van verdacht wordt. Wel wil de politie kwijt dat hij degene is die al eerder was aangemerkt als verdachte in het onderzoek.

De politie gaat ervan uit dat Visser door een misdrijf is omgekomen. Hij werd in oktober 2021 als vermist opgegeven, maar wordt al sinds 10 januari 2021 vermist. Maandag startte de politie een uitgebreide zoekactie in en rond zijn voormalige woning aan de C. van Everdingenlaan.

In de uitzending van Opsporing Verzocht is dinsdagavond aandacht voor de vermissingszaak. Dat onderwerp gaat gewoon door, zegt de politiewoordvoerster. Ze wijst erop dat de politie nog altijd op zoek is naar informatie over wat er met Visser is gebeurd.

Amsterdam laat activist toch demonstreren ondanks demonstratieverbod, maar niet bij stadhuis

AMSTERDAM – Activist Frank van der Linde mag dinsdag toch demonstreren in Amsterdam, ondanks het demonstratieverbod dat in de hoofdstad van kracht is. Dat heeft de Amsterdamse driehoek besloten, meldt de gemeente dinsdagochtend.

De gemeente verbindt wel een voorwaarde aan het protest: Van der Linde mag niet demonstreren bij het stadhuis, zoals hij wilde, maar moet daarvoor naar het Westergasterrein. De activist zet het kort geding dat hij had aangespannen om het demonstratieverbod aan te vechten daarom door, laat zijn advocaat weten.

In het Amsterdamse stadhuis debatteert de gemeenteraad vanaf 12.00 uur met burgemeester Halsema over de gewelddadige gebeurtenissen in Amsterdam van afgelopen week, na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv. De Amsterdamse driehoek staat een protest daar dus niet toe. “Gezien de spanningen van de afgelopen dagen, de kans dat de demonstratie meer mensen aantrekt en het risico op confrontaties tussen groepen door de aanwezigheid van verschillende openbare functies in de Stopera, is er ernstige vrees voor het ontstaan van wanordelijkheden”, aldus het gemeentebestuur. “Bovendien is het risico te groot dat het democratisch proces van de raadsvergadering verstoord raakt.”

De gemeente verleent daarom alleen een ontheffing van het demonstratieverbod voor een protest op het Westergasterrein. Van der Linde is het daar niet mee eens. “Het is een fundamenteel recht om binnen gehoorsafstand en zichtveld van het doelwit te demonstreren”, zegt zijn advocaat. Het kort geding van dinsdagochtend is daarom niet van de baan, zegt hij.

Allianz: Wereldwijde economische groei door Trump ruim dertig procent lager

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Door de handelsbeperkingen die de nieuwe Amerikaanse president Trump zal invoeren, valt de exportwaarde wereldwijd naar schatting 135 miljard dollar lager uit. Daarmee gaat vier procent van de verwachte wereldwijde exportgroei voor 2025-2026 verloren. Dat stelt kredietverzekeraar Allianz Trade.

Volgens de kredietverzekeraar zal Trump bij zijn aantreden voor Chinese producten een importtarief van 25 procent introduceren. Voor import uit de rest van de wereld 5 procent. Als hierdoor de handelsconflicten met China en Europa oplaaien, kan het tarief voor Chinese import stijgen tot 60 procent en voor Europa tot 10 procent. Als dit gebeurt zal de wereldwijde economische groei hierdoor met -0,8 procentpunt verminderen. Dat is bijna een derde van de wereldwijde groei.

Gevolgen Nederland

Ook voor de Nederlandse export betekenen dergelijke maatregelen een flinke tik. Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De VS zijn voor Nederland de belangrijkste handelspartner buiten de Europese Unie. De exportwaarde bedraagt ruim €50 miljard. De verwachte tariefverhoging van Trump kan onze economie flink schaden. Denk aan een krimp van -0.5 procent tot misschien -1 procent als de Amerikaanse importtarieven zouden oplopen tot 10 procent.”

Volgens Geeroms wordt de Nederlandse economie relatief hard geraakt in vergelijking met andere landen in de eurozone. “Dat komt door de open economie die sterk op export is gericht. Daardoor is het land extra gevoelig voor externe factoren. Zoals de haperende economie in Duitsland, handelsproblemen met China of zoals nu de importheffingen van Trump.”

Sectoren als tech en machinebouw krijgen zeker een knauw hierdoor, zegt Geeroms. “Uit deze hoek gaan relatief veel producten naar de VS. Door de tariefverhoging verzwakt hun concurrentiepositie. Ook kan het MKB last krijgen van toeleveringsketens die verstoord raken door de toename van protectionisme en de tegenreacties die volgen.”

China dumpt goederen

Geeroms wijst als voorbeeld op China: “Als Chinese bedrijven minder producten in de VS kwijt kunnen, zullen ze die in Europa trachten te verkopen (tegen dumpprijzen). Het MKB gaat hieronder lijden want zij zijn bij uitstek de leveranciers van de grote Europese bedrijven die straks minder kunnen afzetten op hun eigen markt.”

Hogere inflatie en rente

Allianz Trade verwacht dat door Trumps terugkeer de inflatie in de VS zal oplaaien waardoor ook de rente wordt opgestuwd. Dit als gevolg van het te verwachten stimuleringsbeleid zoals belastingverlagingen, deregulering en subsidies. De kredietverzekeraar heeft de inflatieverwachtingen bijgesteld naar 2,9 procent in 2025 en 3,4 procent in 2026 (eerdere schattingen schommelden rond 2,2 procent). Geeroms: “Hierdoor zal ook de inflatie in Nederland een duw krijgen. Die kan zomaar oplopen richting 4 procent. Consumenten gaan dat voelen in hun portemonnee.”

Fed

Als de Republikeinen inderdaad de meerderheid krijgen in het Amerikaans Congres betekent dat volgens de kredietverzekeraar dat Trump invloed kan uitoefenen op de benoeming van de nieuwe voorzitter van de Federal Reserve (de termijn van Jerome Powell loopt in mei 2026 af).

Geeroms: “Ook al is de Fed een onafhankelijk instituut (en waarschijnlijk ook zal blijven), toch kan alleen al het idee van mogelijke bemoeienis van Trump in de markt leiden tot hogere inflatie omdat het financieel beleid daardoor minder restrictief zou worden.”

Historische gegevens tonen aan dat frequente interacties tussen de president en de Fed-voorzitter in de jaren ’60 en ’70 tot hogere inflatie hebben geleid, zo blijkt uit het onderzoeksrapport van Allianz Trade.

Inflatie Nederland blijft onveranderd op 3,5 procent in oktober

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in oktober onveranderd gebleven op 3,5 procent, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers. Eerder werd voor oktober een lichte stijging van de inflatie tot 3,6 procent gemeld. In september koelde de inflatie af tot 3,5 procent, van 3,6 procent in augustus.

De prijzen van motorbrandstoffen en energie hadden volgens het CBS een opwaarts effect op de ontwikkeling van de inflatie. De prijzen van consumptie in het buitenland en recreatie en cultuur drukten daarentegen op de inflatie.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bleef in oktober onveranderd op 3,3 procent. Dat cijfer was gelijk aan de eerdere raming. De Europese rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in Nederland ligt daarmee boven het gemiddelde van de eurozone. De inflatie in het eurogebied nam toe van 1,7 procent in september naar 2 procent in oktober. Dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten.

Recyclingdiensten leveren afvalverwerker Renewi meer omzet op

AMSTERDAM – Afvalverwerker Renewi heeft over de afgelopen zes maanden meer omzet geboekt, mede door hogere prijzen voor zijn recyclingsdiensten voor bedrijfs- en huishoudelijk afval. Daardoor kon een licht lager volume bij de hoeveelheid afval uit de bouw, sloop en industrie in Nederland en België worden gecompenseerd.

De omzet van het Brits-Nederlandse bedrijf in de periode van zes maanden die eindigde op 30 september kwam uit op 874,5 miljoen euro, een stijging van 4 procent in vergelijking in dezelfde periode vorig jaar. Renewi merkt al langer dat er minder aanbod is van sloop- en bouwafval door de zwakkere bouwmarkt. Het omzetcijfer is overigens aangepast voor de verkoop van een Brits bedrijfsonderdeel.

Renewi, dat in 2017 ontstond door de fusie van het Britse Shanks en het Nederlandse Van Gansewinkel, zag verder sterke prestaties bij zijn activiteiten voor het recyclen van glas en huishoudelijke elektronica.

Om kosten te besparen werden eind vorig jaar nog 160 banen geschrapt door het bedrijf. Renewi zegt vast te houden aan de winstverwachting voor het gehele boekjaar.

Hof vernietigt vonnis in klimaatzaak tegen Shell

DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft de vorderingen van Milieudefensie tegen Shell afgewezen. Volgens het hof rust op het bedrijf weliswaar een “zorgvuldigheidsplicht” om gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan, maar Shell kan niet worden verplicht tot concrete percentages waarmee het de CO2-uitstoot moet verminderen. De uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg is daarmee vernietigd.

De rechters leggen in hun uitspraak uit dat allerlei rapporten die tijdens de rechtszaak zijn behandeld “onvoldoende houvast” bieden om Shell een concreet percentage op te leggen. Ook staat voor het hof niet vast dat een reductieverplichting voor Shell wereldwijd een positief effect zou hebben op het tegengaan van klimaatverandering. Als Shell bijvoorbeeld minder olie en gas zou gaan doorverkopen wat door andere bedrijven uit de grond is gehaald, dan zouden andere bedrijven die doorverkoop kunnen overnemen.

Milieudefensie en andere organisaties hadden in hoger beroep opnieuw geëist dat Shell de CO2-uitstoot die het direct en indirect veroorzaakt in 2030 met zeker 45 procent zou moeten verminderen. Dat percentage hadden de eisers gebaseerd op wetenschappelijke rapportages over de wereldwijde uitstootvermindering die nodig is om nog een redelijke kans te maken op het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graad. Zo’n algemene norm is echter “niet fijnmazig genoeg om rechtstreeks op Shell te kunnen toepassen”, oordeelt het gerechtshof. Per land en per sector kunnen volgens de raadsheren verschillende reductiepercentages nodig zijn.

In de inleiding van de uitspraak wees het hof op de gevaren van klimaatverandering en de verantwoordelijkheid van landen om de uitstoot van broeikasgassen die de opwarming veroorzaakt te verminderen. Dat is een mensenrechtenkwestie waar bedrijven als Shell ook verantwoordelijkheid voor dragen, klonk het. “Op Shell rust een zorgvuldigheidsplicht om CO2-emissies te beperken en zodoende gevaarlijke klimaatverandering tegen te gaan” oordeelt het hof. Maar de manier waarop dat precies gebeurt, kan dus niet bij de rechter worden afgedwongen.

Een ander punt van het olie- en gasbedrijf waar het gerechtshof in meegaat, is dat de koolstofintensiteit van verschillende fossiele brandstoffen varieert. Zo zijn steenkolen vervuilender dan aardgas. Als Shell gas zou gaan leveren aan een bedrijf dat voorheen kolen gebruikte, dan leidt dat volgens het hof dus tot een daling van de totale CO2-uitstoot, terwijl de uitstoot die indirect aan Shell toe te schrijven is dan stijgt.

Onrust op Amsterdamse Plein 40-45, tram in brand door brandend voorwerp [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Een grote groep zorgt sinds maandagavond 19.15 uur voor onrust op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West, meldt de politie. Ze gooien onder meer met vuurwerk.

Doordat een brandend object op een tram terechtkwam is deze in brand gevlogen, maar het vuur is inmiddels geblust. In de tram zaten geen mensen en er zijn geen gewonden.

De Mobiele Eenheid is aanwezig om het weer rustig te krijgen op het plein.

Foto: Inter Visual Studio

Volgens de lokale nieuwszender AT5 is het winkelcentrum aan het plein gesloten.

Foto: Inter Visual Studio

Een woordvoerder van het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB meldt kort dat hij inderdaad geen berichten heeft binnengekregen van gewonden in de tram. “Een geluk bij een ongeluk.” Verder verwijst hij naar de politie.

Bloomberg: Lufthansa en Italië eens over overname ITA Airways

ROME – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft een akkoord bereikt met de Italiaanse overheid over de overnameprijs van de noodlijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways. Naar verwachting wordt de deal om de verlieslijdende luchtvaartmaatschappij over te nemen spoedig afgerond, melden ingewijden.

De overeenkomst liep vorige week onverwacht vertraging op nadat Lufthansa om korting had gevraagd op de oorspronkelijk overeengekomen prijs van 325 miljoen euro voor een belang van 41 procent in ITA. Het concern stelde dat de waarde van de Italiaanse maatschappij sinds de oorspronkelijke overeenkomst in 2023 was gedaald.

De Italiaanse overheid verzette zich aanvankelijk tegen deze eis, waardoor de deal in de laatste onderhandelingsfase onzeker werd. Volgens bronnen die bij de onderhandelingen betrokken zijn, zijn de grootste knelpunten maandagavond opgelost. Lufthansa had vorig jaar al afspraken gemaakt met de Italiaanse overheid over de overname. Destijds had het luchtvaartconcern al aangegeven “op een later tijdstip” de volledige zeggenschap over ITA te willen verkrijgen.

Reorganisatie

ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.

Met de verkoop van ITA zou premier Giorgia Meloni eindelijk kunnen afkomen van een luchtvaartmaatschappij die al jaren op staatssteun draait. De voorganger van ITA, Alitalia, kostte de Italiaanse overheid tientallen jaren miljarden aan subsidies.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...