ZOETERMEER – De Britse krant The Guardian meldt dat een aantal Nederlandse vrachtwagenchauffeurs overweegt om te stoppen met het vervoer van goederen naar het Verenigd Koninkrijk, als de wachttijd bij controleposten niet korter wordt. En wanneer de omstandigheden voor chauffeurs bij de grensposten niet verbeteren. Transport en Logistiek Nederland dringt aan op een dialoog met de Britse regering om verbeteringen aan de grens te realiseren.
De leden van TLN worden geconfronteerd met gemiddelde wachttijden van meer dan vier uur in het Verenigd Koninkrijk door de nieuwe controles die eind april zijn ingevoerd. Sommige chauffeurs worden zelfs tot 20 uur vastgehouden bij grensposten. De voorzieningen bij deze grensposten worden als onvoldoende beoordeeld; vaak is er alleen water beschikbaar en ontbreekt het aan mogelijkheden voor chauffeurs om voedsel of drinken te verkrijgen.
Onhoudbare situatie
In een rapport, gedeeld met The Guardian, beschrijft TLN de ervaringen van chauffeurs en deelt zij mee: “We ontvangen steeds meer meldingen van vervoerders dat hun chauffeurs niet langer naar het VK willen rijden tenzij de omstandigheden verbeteren.”
Het rapport schetst een reeks problemen die Nederlandse vrachtwagenbedrijven en chauffeurs ondervinden sinds de invoering van grenscontroles voor planten, bloemen en versproducten.
Deze controles, bedoeld om ziekten buiten het VK te houden, vinden plaats bij aangewezen grenscontroleposten nabij havens zoals Killingholme, Harwich en Felixstowe. De grootste controlepost bevindt zich bij Sevington, Ashford, op 35 kilometer van de haven van Dover.
Gebrekkige faciliteiten
TLN uit haar zorgen over de wachttijden en de slechte omstandigheden voor chauffeurs bij deze controleposten. Elmer de Bruin, manager internationale zaken bij TLN, zegt in The Guardian: “Soms worden chauffeurs vastgehouden in een wachtruimte van een paar vierkante meter, waar niets is behalve een beetje water en geen kop koffie.”
Eerder meldde The Guardian dat een Italiaanse vrachtwagenchauffeur 55 uur vastgehouden werd bij de Sevington-post en werd aangespoord om naar de dichtstbijzijnde McDonald’s, meer dan anderhalve kilometer verderop, te lopen voor een maaltijd.
Schade aan goederen
Het rapport van TLN benadrukt ook andere problemen met de grensprocedures, waaronder schade aan goederen door onzorgvuldige behandeling door havenpersoneel tijdens het laden en lossen. In één geval meldde een TLN-lid dat voor 40.000 euro aan plantproducten werd afgekeurd door een Britse klant vanwege schade tijdens het laden en lossen bij een grenspost.
Oproep tot verbetering
TLN roept de Britse overheid en havenautoriteiten op om ‘goede en fatsoenlijke voorzieningen voor chauffeurs’ te bieden. De organisatie pleit voor betere training van inspecteurs en grenspersoneel en stelt voor dat chauffeurs mogen assisteren en instructies geven tijdens het laden en lossen van vrachtwagens. Daarnaast vraagt TLN om meer transparantie van particuliere grenscontroleposten over de uitgevoerde controles en de bijbehorende kosten.
Dialoog gezocht
Verder dringt TLN aan op een dialoog met de Britse regering om verbeteringen aan de grens te realiseren. De Bruin benadrukt: “We zijn niet tegen het nieuwe grensmodel – het is er en we respecteren dat – maar we willen de toeleveringsketen verbeteren, want uiteindelijk is het voor de Britse consument.”
The Guardian concludeert tot slot dat het aan de Britse overheid en havenautoriteiten is om maatregelen te treffen om de situatie te verbeteren. De handelsrelatie tussen Nederland en het VK was afgelopen jaar goed voor meer dan miljard pond aan geïmporteerde goederen.