Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:15 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 298

Zwaargewonde vrouw steekpartij Amsterdam overleden

AMSTERDAM – Een 46-jarige vrouw is overleden na een steekpartij in Amsterdam Nieuw-West in de nacht van donderdag op vrijdag, bevestigt een politiewoordvoerster na berichtgeving van lokale media maandag.

De politie kreeg vrijdag rond 01.20 uur meerdere meldingen van een steekpartij bij een flat aan de Ookmeerweg. Daarna werden twee gewonden gevonden, twee anderen werden aangehouden.

De gewonden werden gevonden op de Ookmeerweg en aan de Nieuwe Laan, beiden werden naar het ziekenhuis gebracht. De vrouw was zwaargewond, de ander had steekverwondingen en ligt maandag nog in het ziekenhuis, aldus de politiewoordvoerster.

Vrijdagnacht werden in de omgeving van de Ookmeerweg twee verdachten aangehouden. Een van hen, een 38-jarige man uit Amsterdam, is maandagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris op verdenking van betrokkenheid bij beide steekincidenten, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. Hij blijft nog veertien dagen langer vastzitten. De andere verdachte is zaterdag in vrijheid gesteld, aldus de woordvoerder.

Twee nieuwe Volvo Electric trekkers voor Laarakkers

BOXMEER – Met de levering van twee Volvo FH 4×2 Electric trekkers heeft Laarakkers haar wagenpark verder uitgebreid. De nieuwe trekkers worden voornamelijk in Duitsland ingezet voor het vervoeren van steenpuin, gebroken puin, grond en grint. Een mooie mijlpaal naar meer schone kilometers.

In september 2023 heeft Laarakkers bij BAS Truck Center de order getekend voor twee Volvo FH 4×2 Electric trekkers. Deze voertuigen zijn inmiddels door Laarakkers in ontvangst genomen. Met deze aanschaf zet Laarakkers een volgende stap in de verduurzaming van haar wagenpark.

De elektrische trucks zullen voornamelijk in Duitsland ingezet worden voor het vervoer van steenpuin, gebroken puin, grond en grint bij onze (sloop-) projecten. Elektrisch aangedreven vrachtwagens stoten geen schadelijke stoffen uit zoals CO2, stikstofoxides (NOx) of fijnstof. Ook zijn de e-trucks stiller dan hun dieselaangedreven equivalenten, wat de geluidsoverlast in steden en woonwijken vermindert.

Met de inzet van de elektrische trucks kunnen we aan de hoge eisen voldoen welke bij onze binnenstedelijke projecten gevraagd worden; een reducering van de geluids- en emissieniveaus, verduurzamen van de bouwlogistiek zonder in te leveren op prestaties. Op deze wijze kunnen wij ook bijdragen aan een beter en schoner milieu voor onze medewerkers op de bouwplaats, maar ook voor de mensen in de omgeving.

“Het gebruik van moderne en emissiearme machines is als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie essentieel. Met synthetische dieselbrandstoffen en elektromotoren dringen we onze uitstoot verder terug.” aldus Marcel Laarakkers, Mede-eigenaar van de Laarakkers Groep.

Laarakkers blijft investeren in een duurzaam wagen- en machinepark. Met de twee nieuwe Volvo FH 4×2 Electric trucks van Laarakkers en de vorig jaar geleverde e-trucks bij Wim Martens Logistics, heeft de Laarakkers Groep nu in totaal vier e-trucks. In december 2023 heeft Laarakkers de eerste elektrische 35-tons graafmachine in Noordrijn-Westfalen aangeschaft.

Het familiebedrijf Laarakkers werd in 1945 opgericht in Nederland en inmiddels uitgegroeid tot een een gerenommeerde en toonaangevende internationale totaalontzorger. Onze specialismen zijn onder andere sloop, asbestverwijdering, grond- en bouwstofrecycling en gebiedsontwikkeling.

Met meer dan 600 projecten per jaar is Laarakkers één van de grootste dienstverleners op de markt in Noordrijn-Westfalen (DE) en in Nederland. Binnen de Laarakkers Groep zijn diverse bedrijven actief op het gebied van onder andere sloop energiecentrales, industriële sloop, recycling, kippertransport en grondverzet.

Slachtoffers fatbike-ongeluk Breda 8 en 13 jaar oud

BREDA – De twee kinderen die zaterdag gewond raakten bij een ongeluk met een fatbike in Breda, zijn meisjes van 8 en 13 jaar oud. Dat meldt de politie.

Het meisje van 8 werd zaterdag met zware verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis in Rotterdam, het 13-jarige slachtoffer werd naar een ziekenhuis in Breda gebracht.

Hoe het met de twee slachtoffers gaat, is verder niet bekend. “Daar kunnen wij geen uitspraak over doen”, meldt een politiewoordvoerster.

Een 25-jarige automobilist uit Zwolle is na het ongeval verhoord. Zaterdag meldde de politie dat hij was aangehouden, maar dat blijkt niet het geval. Hij wordt wel verdacht van het gebruik van drank en/of drugs. Een eerste speekseltest viel na het incident positief uit, maar een bloedtest moet uitsluitsel bieden.

Op een later moment bepaalt het OM of de man ook vervolgd wordt voor de aanrijding. “Tot die tijd is hij een betrokkene van deze aanrijding en niet meer zodanig een verdachte”, meldt de woordvoerder.

TruckXL en Bluekens Truck en Bus vestiging Oosterhout bundelen krachten

OOSTERHOUT – TruckXL en Bluekens Truck en Bus zijn verheugd om hun nieuwe samenwerking aan te kondigen. Deze strategische beslissing heeft als doel om een robuust en betrouwbaar aftersales netwerk te creëren, gericht op elektrische voertuigen voor klanten van Bluekens EV.

Deze overeenkomst markeert een belangrijke stap voor beide bedrijven. TruckXL, bekend om haar uitgebreide netwerk van onafhankelijke truck- en trailerwerkplaatsen, zal haar infrastructuur en expertise delen met Bluekens Truck en Bus. Dit stelt Bluekens, gevestigd in Oosterhout, in staat om hoogwaardige aftersales services te bieden aan hun EV klanten, gebruikmakend van de betrouwbare en bewezen diensten van TruckXL.

“Deze samenwerking stelt ons in staat om onze klanten nog beter van dienst te zijn door gebruik te maken van het sterke netwerk en de expertise van TruckXL,” aldus Ton Hamelink, Parts- en accountmanager after sales bij Bluekens Truck en Bus

“We zijn ervan overtuigd dat deze overeenkomst niet alleen onze dienstverlening zal verbeteren, maar ook nieuwe zakelijke kansen zal creëren voor zowel onze bedrijven als onze partners.”

TruckXL ziet een partnerschap met Bluekens Truck en Bus als een belangrijke stap in de uitbreiding van hun dienstverlening naar de EV-markt. “Wij zijn enthousiast over de samenwerking met Bluekens Truck en Bus en kijken ernaar uit om onze gezamenlijke expertise in te zetten om een toonaangevend aftersales netwerk voor EV-diensten te ontwikkelen,” zegt Thies Elbertsen, Formule Manager bij TruckXL.

Deze samenwerking benadrukt het gezamenlijke commitment van TruckXL en Bluekens Truck en Bus om duurzame en innovatieve oplossingen te bieden aan hun klanten en partners. Beide bedrijven zien uit naar een succesvolle samenwerking die de weg vrijmaakt voor verdere groei en ontwikkeling in de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen.

Van Wijk Nieuwegein BV aan de slag om Distripark Dordrecht bouw- en woonrijp te maken

DORDRECHT – Grond- en wegenbouwer Van Wijk Nieuwegein BV is als winnaar uit de bus gekomen bij de Europese aanbesteding om DistriPark Dordrecht bouw- en woonrijp te maken. Dit is een flinke en omvangrijke klus in een gebied van meer dan veertig ha. Het werk zal zo’n vier jaar duren. “Ik ben blij dat we na een lange tijd van procedures en voorbereiden nu eindelijk kunnen starten”, aldus wethouder Chris van Benschop.

Werkzaamheden

De aannemer start in de zomer en brengt dan de voorbelastingen (grond) aan in fase 2 (het gebied tussen de Aquamarijnweg en Rijksstraatweg). De voorbelasting drukt de ondergrond samen. Hierdoor minimaliseren we de kans op latere verzakkingen. In fase 2 worden vier grootschalige kavels ontwikkeld voor zes tot tien bedrijven.

Duurzaamheid

Door de grond vanuit het DistriPark zelf te halen (gebied tussen Rijksstraatweg en Rijksweg A16), zijn er korte rijafstanden (minder uitstoot). Ook hoeft de grond niet elders aangekocht te worden. De werkwijze is hiermee dus goed voor milieu en portemonnee.
Aannemer Van Wijk Nieuwegein BV zal alleen de meest schone diesel gebruiken (HVO 100) en het materieel op de bouwplaats is voor minimaal een kwart emissieloos.

In de tweede helft van 2024 zullen de eerste kavels van fase 2 uitgegeven worden. Bij de kaveluitgifte streven we naar het binden van bedrijven die voor banen met impact voor Dordrecht en de regio zorgen.

Tekorten dwingen Air France-KLM tot duurdere vliegtuigreparaties

PARIJS – Air France-KLM verliest veel geld door problemen in de toeleveringsketens voor vliegtuigonderdelen. Dat zegt topman Ben Smith op een evenement van de luchtvaartmaatschappij in Parijs. “We moeten vliegtuigen aan de grond houden of we moeten meer geld besteden aan reparaties, dat is erg frustrerend.”

De luchtvaartindustrie kampt sinds de coronacrisis met leveringsproblemen. Doordat mensen weer veel vaker vliegen, hebben leveranciers van onderdelen moeite om aan de toegenomen vraag te voldoen.

Airbus-topman Guillaume Faury verwacht dat het zeker nog twee jaar duurt voordat de problemen zijn opgelost. Air France-KLM kiest er daardoor sneller voor om onderdelen te repareren in plaats van te vervangen.

Ook verdubbelt Air France-KLM het aantal reservevliegtuigen voor de zomerperiode om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk vluchten uitvallen. Hoeveel geld de leveringsproblemen de maatschappij precies kosten, is niet bekend. Volgende maand komt Air France-KLM met nieuwe kwartaalcijfers.

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

DEN HAAG – Op vrijdag 14 juni 2024 hebben algemeen directeur HTM Jaap Bierman en directeur Daimler Buses Nederland, Joost van der Bijl, de nieuwe bussen van HTM gepresenteerd. HTM heeft in de zomer van 2023 102 bussen van het type eCitaro en eCitaro-G (gelede) inclusief laadinfrastructuur besteld bij Daimler.

“Met deze nieuwe bussen bieden wij niet alleen onze reizigers meer comfort, maar zeker ook onze buschauffeurs een prachtige mooie nieuwe werkplek. De bussen hebben een modern en fris interieur en zijn ook stiller. Wij zijn dan ook blij dat we dat mede dankzij onze opdrachtgever MRDH mogelijk hebben gemaakt, want het is een verrijking voor onze mooie stad Den Haag en de Haagse regio”, aldus Jaap Bierman.

HTM heeft – net als de andere OV-bedrijven in de metropoolregio – met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afspraken gemaakt over de inzet van schone bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2 uitstoot.

“Het is de bedoeling dat in 2030 er alleen nog zero-emissiebussen rijden in de 21 gemeenten die samenwerken in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarmee dragen de OV-bedrijven aan een regio waarin je prettig kunt wonen en werken”, aldus Jeffrey Keus, portefeuillehouder OV van MRDH.

Op weg naar emissieloos openbaar vervoer

De eerste elektrische bussen worden gebruikt om buschauffeurs op te leiden in de maand juni. “De buschauffeurs en onze technici zijn vanaf het begin betrokken en benieuwd hoe de eCitaro-bussen in de praktijk functioneren.”

De eerste bussen worden dan ook gebruikt om te testen, bijvoorbeeld hoeveel kilometers de bussen kunnen afleggen met de beschikbare batterijcapaciteit. Bierman: “Dit najaar verwachten we de eerste 12 meter eCitaro fasegewijs in onze dienstregeling op te nemen, gevolgd door de 18 meter bussen aan het einde van dit jaar. Over ongeveer een jaar zijn we dan de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt.”

Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) van Den Haag is blij met de bussen: “De introductie van deze milieuvriendelijke bussen is een prachtig voorbeeld van innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit. Het verkeer in Den Haag willen we emissievrij krijgen, vrij van schadelijke uitstoot en dat kunnen we alleen samen. Dat de bussen dan ook nog stil en comfortabel zijn, maakt het nog mooier. Ik ben blij dat HTM met deze nieuwe bussen een steentje bijdraagt aan de transitie naar een duurzaam en leefbaar Den Haag.”

Volledig toegankelijk

In de huidige aardgasbussen van HTM kunnen gebruikers van elektrische rolstoelen niet mee uit het oogpunt van veiligheid. Bierman: “Ik ben blij en trots te kunnen melden dat dit met de komst van de eCitaro tot de verleden tijd behoort. Dankzij een simpele constructie zijn gebruikers van ook elektrische rolstoelen dan van harte welkom. We hebben deze vastzetmogelijkheid uitgebreid getest met positief resultaat.”

In verband met de komst van de gelede bussen van 18 meter moeten her en der een aantal halten worden aangepast. “We doen dat onder andere in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van bussen 23, 24, 25 en 26, waar de 18 meter bussen gaan rijden, gemakkelijk kunnen in- en uitstappen.”

Nieuw in deze elektrische bus zijn de aangebrachte usb-oplaadpunten en de zijspiegels zijn bijvoorbeeld vervangen door camera’s. Veel busreizigers hebben het gemak ontdekt van het in- en uitchecken met de betaalpas. Daarnaast kan met via de vernieuwde HTM app ook snel het gewenste kaartje aanschaffen. Een kaartje kopen bij de buschauffeur is straks dan ook niet meer mogelijk.

Busgarage volledig getransformeerd

In 2023 is de busgarage van HTM aan de Telexstraat volledig op de schop gegaan. Het terrein is opnieuw ingericht met laadpalen en andere voorzieningen die nodig zijn om de eCitaro’s op te kunnen laden. De aanleg daarvan is uitgevoerd door ABB E-Mobility en Batenburg Techniek.

“Een knap staaltje werk want het was wel passen en meten met de ruimte. Onze OV-collega EBS gaan op termijn dan ook verhuizen naar een nieuwe busgarage in Poeldijk. Want als we alle eCitaro’s hebben ontvangen, is die ruimte echt nodig.”

Shell opent megawattlader voor vrachtwagens en schepen in Amsterdam

AMSTERDAM – Shell heeft op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) haar eerste megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen van het laadsysteem gebruikmaken. De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan drie reguliere snelladers van 350kW waar vrachtwagens nu mee opladen.

“We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen”, zegt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell. “We investeren naast biobrandstoffen en LNG ook in elektrische mobiliteit. Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is. Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.”

Melissa Williams, directeur bij Shell Marine voegt hieraan toe: “Wij zijn van mening dat deze oplossing van nut zal zijn voor rederijen en logistieke bedrijven die faciliteiten hebben die zowel aan water- als aan landzijde worden bediend. De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is.”

Groene stroom van 3.600 zonnepanelen

De megawattlader is aangesloten op het eigen micro-elektriciteitsnet van ETCA. Dit slimme net maakt integratie mogelijk tussen energieaanbod, energieopslag en energievraag. Het ETCA-micronet bestaat onder meer uit 3.600 zonnepanelen op het dak, batterijopslag, 119 EV-laders voor gewone auto’s, een waterstofelektrolyser en andere onderzoeksapparatuur.

Geschikt voor een breed scala van voertuigen

Het laadsysteem is uitgerust met twee afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen. Shell hoopt dat er hiermee een universele standaard komt en er niet meer met verschillende kabels of koppelingen gewerkt hoeft te worden.

Door een tweede adapter op elke laadarm te plaatsen, is de megawattlader bij de ETCA geschikt voor een breed scala aan vaartuigen, voertuigen en batterijtypes voor snel en flexibel opladen. Hoewel de megawattlader een proefopstelling is, is ze klaar voor gebruik en kunnen voertuigen en schepen met een megawattlaadmogelijkheid nu op afspraak langskomen.

Vrachtwagen gedeeltelijk in de sloot [+foto’s]

DE LIER – Op een bedrijventerrein aan de Poortcamp in De Lier is maandagmiddag een vrachtwagen in de problemen gekomen.

Bij het achteruit inparkeren naar een dock zag de onfortuinlijke vrachtwagenchauffeur een sloot over het hoofd. Hierdoor zakte het voorwiel van de oplegger in de sloot, waardoor de vrachtwagen en oplegger steeds verder de sloot in zakte.

Het achterwiel van de trekker zit diep en muurvast in de sloot, waardoor de trekker en oplegger een stuk omhoog gekomen zijn.

Een bergingsbedrijf is ingeschakeld om de vrachtwagen weer op de weg te krijgen.

Vader langer vast in onderzoek naar steekincident in Uden

UDEN – Bij een steekincident aan de Kazernestraat in Uden raakte op dinsdag 11 juni een 38-jarige vrouw uit Uden zwaargewond. Zij werd met ernstige verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

De 59-jarige verdachte uit Erp,de vader van het slachtoffer, is afgelopen vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalde dat de man nog zeker 14 dagen langer vast blijft zitten. Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van poging moord danwel poging doodslag.

Het onderzoek naar het steekincident is nog in volle gang. De vrouw ligt nog altijd in het ziekenhuis. Vermoedelijk was er sprake van een conflict in de relationele sfeer. Uit verder onderzoek moet blijken wat de exacte aanleiding en achtergrond is van het incident, meldt het Openbaar Ministerie maandag.

Eerste 15 auto’s uit ingestorte parkeergarage Nieuwegein gehaald

ingestorte parkeergarage Nieuwegein

NIEUWEGEIN – Vijftien auto’s zijn maandag uit de ingestorte parkeergarage bij het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein gehaald. Het gaat om auto’s die op de begane grond van de parkeergarage stonden in een gebied dat door de gemeente als veilig is aangemerkt, zo maken het ziekenhuis en Q-Park bekend.

De eigenaren krijgen hun auto na een schoonmaakbeurt aan binnen- en buitenkant terug. Ze worden woensdag thuis afgeleverd of kunnen opgehaald worden bij het bergingsbedrijf, aldus Michiel Tenge van parkeerbedrijf Q-Park. “We waarderen het ontzettend dat iedereen zoveel geduld heeft gehad.”

De zes verdiepingen aan rijhellingen van de garage stortten zondagavond 26 mei in. De berging van de auto’s op de hogere etages wordt door het ontbreken van de hellingbanen een stuk complexer. Q-Park werkt aan een plan voor de tweede bergingsfase. De auto’s worden door een onafhankelijke expert gefotografeerd op eventuele schade, zodat eigenaren hun verzekeraar kunnen inschakelen.

Voorlopig blijft de garage op last van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de gemeente Nieuwegein nog gesloten. Eerder deze maand werd bekend dat de OVV een vervolgonderzoek instelt naar het instorten van de rijhellingen van de parkeergarage. “We zijn blij dat tenminste de eerste vijftien automobilisten hun auto nu terugkrijgen”, zegt Marc Koster, bestuurder van het St. Antonius. “Tegelijkertijd hoop ik dat ook de overige 128 automobilisten daarop niet al te lang meer hoeven te wachten. We doen er alles aan om dat te bespoedigen, maar beseffen ook dat het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid grondig en in alle rust moet plaatsvinden.”

Dode en gewonden bij ongeval tussen auto en bus op N57 bij Serooskerke [+foto]

ongeval auto met bus Serooskerke

SEROOSKERKE – Na een botsing op de N57 tussen een personenauto en een bus in het Zeeuwse Serooskerke is maandag een persoon overleden. Het gaat om de bestuurder van de auto, een 57-jarige vrouw uit Serooskerke, meldt de politie.

Twee van de zeven inzittenden van de bus zijn lichtgewond geraakt.

Bij het ongeval is de bus in een droogstaande sloot gekomen, aldus Veiligheidsregio Zeeland Veilig. Op foto’s van het ongeluk is te zien dat het een bus van Connexxion is, volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio gaat het om een lijnbus. Meerdere hulpdiensten zijn uitgerukt, zij hebben de inzittenden uit de voertuigen gehaald.

Het ongeluk gebeurde iets voor 13.00 uur. De N57 is bij Serooskerke tussen twee rotondes afgesloten, verkeer wordt omgeleid.

Boeren ‘onthutst’ over komst Europese natuurherstelwet

DEN HAAG – De steun voor de natuurherstelwet van een meerderheid van het Europees Parlement leidt tot grote verontwaardiging bij Nederlandse boeren. Ze vrezen voor “desastreuze gevolgen” voor ondernemers, boeren en economie, zegt een “onthutste” boerenorganisatie Agractie. “Dit heeft niets meer met democratie te maken.” Farmers Defence Force (FDF) spreekt van “een zwarte dag voor democratie en voedselproductie” en van “het begin van het einde van de EU”.

Volgens Agractie wordt – door de wet toch in stemming te brengen – geen rekening gehouden met de uitkomst van de Europese verkiezingen. “Op zijn minst had de wet opnieuw moeten worden voorgelegd aan het nieuwe Europees Parlement.”

FDF zegt al eerder te hebben gewaarschuwd voor het scenario dat de veelbesproken wet in stemming zou worden gebracht als er voldoende steun zou zijn. “En inderdaad: even tussen de installatie van het oude en het nieuwe EU-parlement en de EU-commissie in en nog in de laatste dagen van het Belgische EU-voorzitterschap werd er vandaag nog even snel gestemd.” Volgens de actiegroep toont dit “precies die minachting voor de democratische uitkomsten van verkiezingen, waarmee de huidige lichting ministers, premiers en EU-commissarissen, het draagvlak voor de Europese Unie slopen”.

De actiegroep verwacht dat de wet voor flinke problemen zal zorgen. “In feite krijgt elk madeliefje en elke duif op de Dam natuurwaarde toegekend.”

Agractie wil dat de Nederlandse regering met een natuurherstelplan komt dat in lijn is met het zogenoemde hoofdlijnenakkoord. “We zullen het nieuwe kabinet op het hart drukken geen stap verder te gaan dan strikt noodzakelijk is.” De boerenorganisatie zegt niet tegen natuurherstel te zijn, maar wil dat ecologie en economie daarbij in balans zijn.

Boeren zien de nog strengere milieuregels als een bedreiging voor hun bedrijven. Nederland stemde maandag niet in met de natuurherstelwet. Aanvankelijk wilde het demissionaire kabinet voor stemmen, maar de Tweede Kamer floot het eerder dit jaar terug. Vervolgens belandde de wet in de ijskast, aangezien ook enkele andere EU-lidstaten afzagen van steun. Zondag werd echter duidelijk dat er toch een meerderheid was, toen Oostenrijk, dat voorheen zich wilde onthouden van stemming, aangaf voor het wetsvoorstel te zijn.

Timmermans noemt instemming EU-natuurwet ‘mooie dag’ voor natuur

Timmermans

DEN HAAG – Frans Timmermans is blij dat de Europese natuurherstelwet er komt. De partijleider van GroenLinks-PvdA spreekt op X van een “mooie dag voor de Europese natuur”.

Timmermans was als Eurocommissaris voor Klimaat een drijvende kracht achter de totstandkoming van de natuurherstelwet, die moet helpen de aantasting van natuur in EU-lidstaten te stoppen. Hij maakte het politieke lot van zijn natuurwet niet mee omdat hij in juli 2023 terugkeerde naar Den Haag. Daar deed hij als partijleider van GroenLinks-PvdA mee aan de Tweede Kamerverkiezingen in november, waarbij de partij na de PVV tweede werd. De wet werd door lidstaten en het Europees Parlement flink afgezwakt.

Nederland stemde maandag tegen de natuurherstelwet. Het demissionaire kabinet was aanvankelijk voor de wet, maar werd eerder dit jaar door de Tweede Kamer teruggefloten. “Ook mooi dat vals spel door Nederland niet is beloond”, zegt Timmermans daarover. “Maar bovenal: onze natuur krijgt nu een kans op herstel en dat is heel dringend nodig.”

De natuurherstelwet belandde begin dit jaar in de ijskast na de draai van Nederland en enkele andere EU-lidstaten. Zondag was er toch ineens weer een meerderheid toen Oostenrijk, dat voorheen neutraal was en zich wilde onthouden van stemming, aangaf het wetsvoorstel in de Europese milieuraad te steunen.

Hoofdeconoom ECB: onrust op Franse beurzen geen reden voor paniek

Philip Lane

FRANKFURT – Er is geen reden voor paniek door de onrust op de Franse beurzen als gevolg van de politieke onzekerheid in het land, stelt hoofdeconoom Philip Lane van de Europese Centrale Bank (ECB) bij een bijeenkomst van persbureau Reuters. “Wat we zien is een markt die zichzelf opnieuw prijst.”

De beurzen van Frankrijk leden flinke koersverliezen nadat president Emmanuel Macron onverwacht vervroegde verkiezingen had uitgeschreven omdat zijn partij een grote nederlaag heeft geleden bij de Europese verkiezingen.

Ook Franse staatsobligaties leden onder de verkiezingsuitslag, maar de markt daarvoor komt nu weer meer tot rust na geruststellende uitspraken van Rassemblement National-leider Marine Le Pen. Ze zei dat ze de samenwerking met Macron op gaat zoeken, mocht haar partij winnen bij de parlementsverkiezingen die eind deze maand starten.

Prijsstabiliteit

Mede door de onrust op de Franse financiële markten is Parijs zijn plek als grootste Europese aandelenmarkt verloren aan Londen.

ECB-president Christine Lagarde, zelf van Franse afkomst, verklaarde maandag “attent” te zijn op het functioneren van de financiële markten en dat prijsstabiliteit hand in hand gaat met financiële stabiliteit. Lagarde zei verder dat haar belangrijkste taak is om de inflatie in de eurozone naar de ECB-doelstelling van 2 procent te brengen.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...