Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 19:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 298

Voedselprijzen verder omhoog, sector in ‘crisismodus’

EDE – De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven, waaronder horeca en supermarkten, in een inventarisatie van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Iedere twee jaar peilt FSIN hoe het ervoor staat bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven in Nederland, zoals Albert Heijn en Thuisbezorgd. Ondernemers zitten volgens het instituut in “crisismodus”.

FSIN ziet een branche die worstelt met het verdienmodel, ondanks een gezamenlijke omzetsprong van ruim 20 procent naar ruim 61 miljard euro vorig jaar. Er zijn namelijk grote zorgen om krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen.

De flinke omzetstijging van vorig jaar is dan ook vooral te danken aan inflatie en het herstel van de coronacrisis, stelt FSIN. Zo zien supermarkten zoals Jumbo en Lidl hun omzet wel stijgen, maar neemt het daadwerkelijke aantal verkochte producten juist af.

Prijsverhogingen zijn overigens niet de enige maatregel die bedrijven in de voedingssector kunnen nemen om de omzet op peil te houden. Zo wordt het beperken van voedselverspilling, schaalvergroting en het accepteren van een lagere winstmarge genoemd door bedrijven in de inventarisatie van FSIN. Er wordt ondanks de zorgen een omzetgroei van bijna 15 procent verwacht dit jaar. FSIN-directeur Inga Blokker spreekt van een “schril contrast tussen de omzetstijgingen en de mening van ondernemers”.

Elektrische autobouwer Fisker vraagt faillissement aan

DELAWARE – De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s Fisker heeft faillissement aangevraagd, nadat gesprekken over een investering van een groot autobedrijf in Fisker op niets waren uitgelopen.

Fisker had eerder dit jaar al gewaarschuwd dat zonder extra geld het voortbestaan van de onderneming in gevaar was.

Fisker heeft nu een aanvraag voor faillissement ingediend bij een rechtbank in de staat Delaware. Het bedrijf kampte al langer met productieproblemen, waardoor zijn SUV-model Ocean met vertraging op de markt kwam.

Afgelopen jaar bouwde Fisker meer dan 10.000 Ocean-auto’s, waarvan er bijna 5000 werden afgeleverd aan klanten.

In maart werd de productie bij Fisker stilgezet om geld te besparen. Fisker heeft daarnaast ook te maken met de afzwakkende markt voor elektrische auto’s en sterke concurrentie. Het bedrijf werd opgericht door de Deense auto-ontwerper en ondernemer Henrik Fisker, die eerder als ontwerper werkte bij onder meer BMW en Aston Martin.

Kabinet-Schoof staat dinsdag 2 juli op het bordes

Schoof

DEN HAAG – Het nieuwe kabinet wordt op 2 juli beëdigd. Die dinsdagochtend staat de ministersploeg op het bordes, aldus beoogd premier Dick Schoof. “Dat staat nu vast.” De bordesscène wordt niet op maandag 1 juli gehouden, omdat dan Keti Koti wordt gevierd, ter gelegenheid van de afschaffing van de slavernij.

De Tweede Kamer gaat naar verwachting diezelfde week nog met de nieuwe premier Schoof in debat over de regeringsverklaring, waarin de plannen van het kabinet staan. De precieze datum moet nog worden vastgesteld.

De vrijdag voor de beëdiging houdt het beoogde kabinet zijn oprichtingsvergadering, formeel het constituerend beraad genoemd. Daarin worden nog enkele afspraken over de taakverdeling gemaakt. Na de bordesscène zal de kabinetsploeg gaan werken aan het invullen van het coalitieakkoord. Er volgt een regeerakkoord met meer gedetailleerde plannen.

Gesprekken

Schoof ontmoette maandag “plezierige mensen” die er “allemaal zin in” hebben. Hij sprak onder anderen met de beoogde vicepremiers van PVV, VVD, NSC en BBB. Zij worden belangrijk voor het contact met de vier Kamerfracties, verwacht Schoof, omdat hij zelf partijloos is.

De beoogde premier hield het opnieuw kort bij de pers. Op vragen over beoogd PVV-minister Marjolein Faber over wie onrust was ontstaan, zei hij alleen: “Voor ons is het belangrijk om zo meteen op onze woorden en daden in de kabinetsperiode beoordeeld te worden.”

Winkelketens volgen AH nog niet met extra veiligheidsmaatregelen

kassa supermarkt

DEN HAAG – Grote winkelketens komen nog niet met aanvullende veiligheidsmaatregelen in navolging van Albert Heijn. Die supermarktketen kondigde maandag aan dat medewerkers geen naamplaatje meer hoeven te dragen, extra training krijgen over hoe ze klanten kunnen aanspreken op ongewenst gedrag en dat de regels in de supermarkten zijn uitgebreid.

Onder meer Kruidvat, IKEA en HEMA merken net als AH dat personeel te maken krijgt met bijvoorbeeld agressie en overlast, maar niet zo vaak als de supermarktketen. Albert Heijn zegt hierover duizenden meldingen per jaar te krijgen van werknemers.

IKEA meldt via een woordvoerder dat werknemers via hun naamplaatje wel eens op sociale media zijn benaderd door klanten. “Na het lezen van het bericht van Albert Heijn gaan wij intern bespreken of wij daaraan mee moeten doen. Het geeft ruimte tot nadenken, maar ik vermoed dat wij niet dezelfde weg inslaan.”

Kruidvat

Bij Kruidvat dragen medewerkers sowieso geen naambordjes, aldus een woordvoerster van de drogisterijketen. “Wat je in de maatschappij ziet, zie je ook in de winkel. Het gebeurt niet zo veel dat we meer maatregelen nemen.” Ook HEMA zegt geen aanleiding te zien om de veiligheidsmaatregelen te veranderen.

Andere supermarktketens zien net als Albert Heijn veel agressie tegen winkelmedewerkers, maar volgen hun concurrent niet met extra maatregelen binnenkort. “Agressie is helaas in onze gehele sector een probleem”, zegt een woordvoerster van Lidl. Volgens haar krijgen werknemers trainingen om met agressie, geweld en andere vervelende situaties om te gaan. In de supermarkten hangen camera’s en als het nodig is, komen er beveiligers.

Andere supermarktketens

DekaMarkt ziet ook dat de agressie is toegenomen, aldus een woordvoerder. Die keten biedt medewerkers volgens hem al extra training aan om hier goed mee om te kunnen gaan. Jumbo, de op een na grootste supermarktketen, heeft nog niet gereageerd op vragen over toegenomen agressie en extra maatregelen.

Branchegenoot Dirk van den Broek meldde in april dat werknemers een bodycam krijgen die ze aan kunnen zetten als een situatie uit de hand dreigt te lopen. PLUS zei al eerder vaker agressieve situaties in zijn winkels te zien. Daarom krijgen werknemers dit jaar extra trainingen op het gebied van veiligheid.

Basisschool IKC Regenboog Oss dicht om bedreiging leerlingen groep 8

OSS – Basisschool IKC Regenboog in het Brabantse Oss sluit dinsdag de deuren omdat leerlingen van groep 8 volgens de politie online zijn bedreigd. Er zijn meerdere aangiften gedaan, stelt de politie.

De scholengemeenschap spreekt zelf van een “onrustige situatie”. Een gemeentewoordvoerder wil niets over de situatie zeggen.

Omroep Brabant meldt dat de scholieren met de dood zijn bedreigd. Enkele leerlingen zouden afgelopen vrijdag via berichtendienst Telegram foto’s hebben ontvangen van kogels met daarop namen. Ook werd een foto van pistolen gedeeld.

Een politiewoordvoerder zegt “die foto’s te hebben gezien”, maar wil in het kader van het lopende onderzoek niets kwijt over de aard van de bedreigingen. Ook is niets bekend over de hoek waar de bedreigingen uit komen.

Hoelang de school dicht blijft, is niet bekend. “We openen IKC Regenboog weer als we samen met de gemeente voldoende vertrouwen hebben in een veilige omgeving voor kinderen”, meldt SAAM*scholen, de overkoepelende scholengemeenschap. Voor kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden, wordt op een andere locatie noodopvang geregeld.

Beoogd PVV-minister Madlener van Infrastructuur: mooi en realistisch akkoord

DEN HAAG – PVV-Kamerlid Barry Madlener, die waarschijnlijk in het kabinet-Schoof plaatsneemt als minister van Infrastructuur, vindt dat hij uitvoering gaat geven aan een “mooi” en “realistisch” coalitieakkoord.

“Ik ga er mijn best voor doen”, aldus de politicus.

Madlener moet onder meer voor elkaar krijgen dat er ook overdag weer 130 kilometer per uur mag worden gereden op de snelweg. Of dat kan met het oog op de stikstofuitstoot, is nog maar de vraag.

Hoe realistisch het is wil Madlener zelf nog niet zeggen. “We gaan het allemaal zien. Ik vind het voornemen in ieder geval heel goed”, aldus de aanstaande bewindsman na een gesprek met de formateur en de beoogde premier.

Zwaargewonde vrouw steekpartij Amsterdam overleden

AMSTERDAM – Een 46-jarige vrouw is overleden na een steekpartij in Amsterdam Nieuw-West in de nacht van donderdag op vrijdag, bevestigt een politiewoordvoerster na berichtgeving van lokale media maandag.

De politie kreeg vrijdag rond 01.20 uur meerdere meldingen van een steekpartij bij een flat aan de Ookmeerweg. Daarna werden twee gewonden gevonden, twee anderen werden aangehouden.

De gewonden werden gevonden op de Ookmeerweg en aan de Nieuwe Laan, beiden werden naar het ziekenhuis gebracht. De vrouw was zwaargewond, de ander had steekverwondingen en ligt maandag nog in het ziekenhuis, aldus de politiewoordvoerster.

Vrijdagnacht werden in de omgeving van de Ookmeerweg twee verdachten aangehouden. Een van hen, een 38-jarige man uit Amsterdam, is maandagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris op verdenking van betrokkenheid bij beide steekincidenten, aldus een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. Hij blijft nog veertien dagen langer vastzitten. De andere verdachte is zaterdag in vrijheid gesteld, aldus de woordvoerder.

Twee nieuwe Volvo Electric trekkers voor Laarakkers

BOXMEER – Met de levering van twee Volvo FH 4×2 Electric trekkers heeft Laarakkers haar wagenpark verder uitgebreid. De nieuwe trekkers worden voornamelijk in Duitsland ingezet voor het vervoeren van steenpuin, gebroken puin, grond en grint. Een mooie mijlpaal naar meer schone kilometers.

In september 2023 heeft Laarakkers bij BAS Truck Center de order getekend voor twee Volvo FH 4×2 Electric trekkers. Deze voertuigen zijn inmiddels door Laarakkers in ontvangst genomen. Met deze aanschaf zet Laarakkers een volgende stap in de verduurzaming van haar wagenpark.

De elektrische trucks zullen voornamelijk in Duitsland ingezet worden voor het vervoer van steenpuin, gebroken puin, grond en grint bij onze (sloop-) projecten. Elektrisch aangedreven vrachtwagens stoten geen schadelijke stoffen uit zoals CO2, stikstofoxides (NOx) of fijnstof. Ook zijn de e-trucks stiller dan hun dieselaangedreven equivalenten, wat de geluidsoverlast in steden en woonwijken vermindert.

Met de inzet van de elektrische trucks kunnen we aan de hoge eisen voldoen welke bij onze binnenstedelijke projecten gevraagd worden; een reducering van de geluids- en emissieniveaus, verduurzamen van de bouwlogistiek zonder in te leveren op prestaties. Op deze wijze kunnen wij ook bijdragen aan een beter en schoner milieu voor onze medewerkers op de bouwplaats, maar ook voor de mensen in de omgeving.

“Het gebruik van moderne en emissiearme machines is als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie essentieel. Met synthetische dieselbrandstoffen en elektromotoren dringen we onze uitstoot verder terug.” aldus Marcel Laarakkers, Mede-eigenaar van de Laarakkers Groep.

Laarakkers blijft investeren in een duurzaam wagen- en machinepark. Met de twee nieuwe Volvo FH 4×2 Electric trucks van Laarakkers en de vorig jaar geleverde e-trucks bij Wim Martens Logistics, heeft de Laarakkers Groep nu in totaal vier e-trucks. In december 2023 heeft Laarakkers de eerste elektrische 35-tons graafmachine in Noordrijn-Westfalen aangeschaft.

Het familiebedrijf Laarakkers werd in 1945 opgericht in Nederland en inmiddels uitgegroeid tot een een gerenommeerde en toonaangevende internationale totaalontzorger. Onze specialismen zijn onder andere sloop, asbestverwijdering, grond- en bouwstofrecycling en gebiedsontwikkeling.

Met meer dan 600 projecten per jaar is Laarakkers één van de grootste dienstverleners op de markt in Noordrijn-Westfalen (DE) en in Nederland. Binnen de Laarakkers Groep zijn diverse bedrijven actief op het gebied van onder andere sloop energiecentrales, industriële sloop, recycling, kippertransport en grondverzet.

Slachtoffers fatbike-ongeluk Breda 8 en 13 jaar oud

BREDA – De twee kinderen die zaterdag gewond raakten bij een ongeluk met een fatbike in Breda, zijn meisjes van 8 en 13 jaar oud. Dat meldt de politie.

Het meisje van 8 werd zaterdag met zware verwondingen overgebracht naar een ziekenhuis in Rotterdam, het 13-jarige slachtoffer werd naar een ziekenhuis in Breda gebracht.

Hoe het met de twee slachtoffers gaat, is verder niet bekend. “Daar kunnen wij geen uitspraak over doen”, meldt een politiewoordvoerster.

Een 25-jarige automobilist uit Zwolle is na het ongeval verhoord. Zaterdag meldde de politie dat hij was aangehouden, maar dat blijkt niet het geval. Hij wordt wel verdacht van het gebruik van drank en/of drugs. Een eerste speekseltest viel na het incident positief uit, maar een bloedtest moet uitsluitsel bieden.

Op een later moment bepaalt het OM of de man ook vervolgd wordt voor de aanrijding. “Tot die tijd is hij een betrokkene van deze aanrijding en niet meer zodanig een verdachte”, meldt de woordvoerder.

TruckXL en Bluekens Truck en Bus vestiging Oosterhout bundelen krachten

OOSTERHOUT – TruckXL en Bluekens Truck en Bus zijn verheugd om hun nieuwe samenwerking aan te kondigen. Deze strategische beslissing heeft als doel om een robuust en betrouwbaar aftersales netwerk te creëren, gericht op elektrische voertuigen voor klanten van Bluekens EV.

Deze overeenkomst markeert een belangrijke stap voor beide bedrijven. TruckXL, bekend om haar uitgebreide netwerk van onafhankelijke truck- en trailerwerkplaatsen, zal haar infrastructuur en expertise delen met Bluekens Truck en Bus. Dit stelt Bluekens, gevestigd in Oosterhout, in staat om hoogwaardige aftersales services te bieden aan hun EV klanten, gebruikmakend van de betrouwbare en bewezen diensten van TruckXL.

“Deze samenwerking stelt ons in staat om onze klanten nog beter van dienst te zijn door gebruik te maken van het sterke netwerk en de expertise van TruckXL,” aldus Ton Hamelink, Parts- en accountmanager after sales bij Bluekens Truck en Bus

“We zijn ervan overtuigd dat deze overeenkomst niet alleen onze dienstverlening zal verbeteren, maar ook nieuwe zakelijke kansen zal creëren voor zowel onze bedrijven als onze partners.”

TruckXL ziet een partnerschap met Bluekens Truck en Bus als een belangrijke stap in de uitbreiding van hun dienstverlening naar de EV-markt. “Wij zijn enthousiast over de samenwerking met Bluekens Truck en Bus en kijken ernaar uit om onze gezamenlijke expertise in te zetten om een toonaangevend aftersales netwerk voor EV-diensten te ontwikkelen,” zegt Thies Elbertsen, Formule Manager bij TruckXL.

Deze samenwerking benadrukt het gezamenlijke commitment van TruckXL en Bluekens Truck en Bus om duurzame en innovatieve oplossingen te bieden aan hun klanten en partners. Beide bedrijven zien uit naar een succesvolle samenwerking die de weg vrijmaakt voor verdere groei en ontwikkeling in de snel evoluerende wereld van elektrische voertuigen.

Van Wijk Nieuwegein BV aan de slag om Distripark Dordrecht bouw- en woonrijp te maken

DORDRECHT – Grond- en wegenbouwer Van Wijk Nieuwegein BV is als winnaar uit de bus gekomen bij de Europese aanbesteding om DistriPark Dordrecht bouw- en woonrijp te maken. Dit is een flinke en omvangrijke klus in een gebied van meer dan veertig ha. Het werk zal zo’n vier jaar duren. “Ik ben blij dat we na een lange tijd van procedures en voorbereiden nu eindelijk kunnen starten”, aldus wethouder Chris van Benschop.

Werkzaamheden

De aannemer start in de zomer en brengt dan de voorbelastingen (grond) aan in fase 2 (het gebied tussen de Aquamarijnweg en Rijksstraatweg). De voorbelasting drukt de ondergrond samen. Hierdoor minimaliseren we de kans op latere verzakkingen. In fase 2 worden vier grootschalige kavels ontwikkeld voor zes tot tien bedrijven.

Duurzaamheid

Door de grond vanuit het DistriPark zelf te halen (gebied tussen Rijksstraatweg en Rijksweg A16), zijn er korte rijafstanden (minder uitstoot). Ook hoeft de grond niet elders aangekocht te worden. De werkwijze is hiermee dus goed voor milieu en portemonnee.
Aannemer Van Wijk Nieuwegein BV zal alleen de meest schone diesel gebruiken (HVO 100) en het materieel op de bouwplaats is voor minimaal een kwart emissieloos.

In de tweede helft van 2024 zullen de eerste kavels van fase 2 uitgegeven worden. Bij de kaveluitgifte streven we naar het binden van bedrijven die voor banen met impact voor Dordrecht en de regio zorgen.

Tekorten dwingen Air France-KLM tot duurdere vliegtuigreparaties

PARIJS – Air France-KLM verliest veel geld door problemen in de toeleveringsketens voor vliegtuigonderdelen. Dat zegt topman Ben Smith op een evenement van de luchtvaartmaatschappij in Parijs. “We moeten vliegtuigen aan de grond houden of we moeten meer geld besteden aan reparaties, dat is erg frustrerend.”

De luchtvaartindustrie kampt sinds de coronacrisis met leveringsproblemen. Doordat mensen weer veel vaker vliegen, hebben leveranciers van onderdelen moeite om aan de toegenomen vraag te voldoen.

Airbus-topman Guillaume Faury verwacht dat het zeker nog twee jaar duurt voordat de problemen zijn opgelost. Air France-KLM kiest er daardoor sneller voor om onderdelen te repareren in plaats van te vervangen.

Ook verdubbelt Air France-KLM het aantal reservevliegtuigen voor de zomerperiode om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk vluchten uitvallen. Hoeveel geld de leveringsproblemen de maatschappij precies kosten, is niet bekend. Volgende maand komt Air France-KLM met nieuwe kwartaalcijfers.

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

DEN HAAG – Op vrijdag 14 juni 2024 hebben algemeen directeur HTM Jaap Bierman en directeur Daimler Buses Nederland, Joost van der Bijl, de nieuwe bussen van HTM gepresenteerd. HTM heeft in de zomer van 2023 102 bussen van het type eCitaro en eCitaro-G (gelede) inclusief laadinfrastructuur besteld bij Daimler.

“Met deze nieuwe bussen bieden wij niet alleen onze reizigers meer comfort, maar zeker ook onze buschauffeurs een prachtige mooie nieuwe werkplek. De bussen hebben een modern en fris interieur en zijn ook stiller. Wij zijn dan ook blij dat we dat mede dankzij onze opdrachtgever MRDH mogelijk hebben gemaakt, want het is een verrijking voor onze mooie stad Den Haag en de Haagse regio”, aldus Jaap Bierman.

HTM heeft – net als de andere OV-bedrijven in de metropoolregio – met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag afspraken gemaakt over de inzet van schone bussen om zo een bijdrage te leveren aan de verlaging van de CO2 uitstoot.

“Het is de bedoeling dat in 2030 er alleen nog zero-emissiebussen rijden in de 21 gemeenten die samenwerken in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daarmee dragen de OV-bedrijven aan een regio waarin je prettig kunt wonen en werken”, aldus Jeffrey Keus, portefeuillehouder OV van MRDH.

Op weg naar emissieloos openbaar vervoer

De eerste elektrische bussen worden gebruikt om buschauffeurs op te leiden in de maand juni. “De buschauffeurs en onze technici zijn vanaf het begin betrokken en benieuwd hoe de eCitaro-bussen in de praktijk functioneren.”

De eerste bussen worden dan ook gebruikt om te testen, bijvoorbeeld hoeveel kilometers de bussen kunnen afleggen met de beschikbare batterijcapaciteit. Bierman: “Dit najaar verwachten we de eerste 12 meter eCitaro fasegewijs in onze dienstregeling op te nemen, gevolgd door de 18 meter bussen aan het einde van dit jaar. Over ongeveer een jaar zijn we dan de eerste stadsvervoerder die volledig emissieloos openbaar vervoer aanbiedt.”

Wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) van Den Haag is blij met de bussen: “De introductie van deze milieuvriendelijke bussen is een prachtig voorbeeld van innovatie op het gebied van duurzame mobiliteit. Het verkeer in Den Haag willen we emissievrij krijgen, vrij van schadelijke uitstoot en dat kunnen we alleen samen. Dat de bussen dan ook nog stil en comfortabel zijn, maakt het nog mooier. Ik ben blij dat HTM met deze nieuwe bussen een steentje bijdraagt aan de transitie naar een duurzaam en leefbaar Den Haag.”

Volledig toegankelijk

In de huidige aardgasbussen van HTM kunnen gebruikers van elektrische rolstoelen niet mee uit het oogpunt van veiligheid. Bierman: “Ik ben blij en trots te kunnen melden dat dit met de komst van de eCitaro tot de verleden tijd behoort. Dankzij een simpele constructie zijn gebruikers van ook elektrische rolstoelen dan van harte welkom. We hebben deze vastzetmogelijkheid uitgebreid getest met positief resultaat.”

In verband met de komst van de gelede bussen van 18 meter moeten her en der een aantal halten worden aangepast. “We doen dat onder andere in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag. Zo zorgen we ervoor dat reizigers van bussen 23, 24, 25 en 26, waar de 18 meter bussen gaan rijden, gemakkelijk kunnen in- en uitstappen.”

Nieuw in deze elektrische bus zijn de aangebrachte usb-oplaadpunten en de zijspiegels zijn bijvoorbeeld vervangen door camera’s. Veel busreizigers hebben het gemak ontdekt van het in- en uitchecken met de betaalpas. Daarnaast kan met via de vernieuwde HTM app ook snel het gewenste kaartje aanschaffen. Een kaartje kopen bij de buschauffeur is straks dan ook niet meer mogelijk.

Busgarage volledig getransformeerd

In 2023 is de busgarage van HTM aan de Telexstraat volledig op de schop gegaan. Het terrein is opnieuw ingericht met laadpalen en andere voorzieningen die nodig zijn om de eCitaro’s op te kunnen laden. De aanleg daarvan is uitgevoerd door ABB E-Mobility en Batenburg Techniek.

“Een knap staaltje werk want het was wel passen en meten met de ruimte. Onze OV-collega EBS gaan op termijn dan ook verhuizen naar een nieuwe busgarage in Poeldijk. Want als we alle eCitaro’s hebben ontvangen, is die ruimte echt nodig.”

Shell opent megawattlader voor vrachtwagens en schepen in Amsterdam

AMSTERDAM – Shell heeft op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) haar eerste megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen van het laadsysteem gebruikmaken. De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan drie reguliere snelladers van 350kW waar vrachtwagens nu mee opladen.

“We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen”, zegt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell. “We investeren naast biobrandstoffen en LNG ook in elektrische mobiliteit. Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is. Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.”

Melissa Williams, directeur bij Shell Marine voegt hieraan toe: “Wij zijn van mening dat deze oplossing van nut zal zijn voor rederijen en logistieke bedrijven die faciliteiten hebben die zowel aan water- als aan landzijde worden bediend. De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is.”

Groene stroom van 3.600 zonnepanelen

De megawattlader is aangesloten op het eigen micro-elektriciteitsnet van ETCA. Dit slimme net maakt integratie mogelijk tussen energieaanbod, energieopslag en energievraag. Het ETCA-micronet bestaat onder meer uit 3.600 zonnepanelen op het dak, batterijopslag, 119 EV-laders voor gewone auto’s, een waterstofelektrolyser en andere onderzoeksapparatuur.

Geschikt voor een breed scala van voertuigen

Het laadsysteem is uitgerust met twee afzonderlijke laadarmen. De ene draaibare arm is bestemd voor elektrische schepen, de andere arm bedient zware elektrische vrachtwagens en bussen. Shell hoopt dat er hiermee een universele standaard komt en er niet meer met verschillende kabels of koppelingen gewerkt hoeft te worden.

Door een tweede adapter op elke laadarm te plaatsen, is de megawattlader bij de ETCA geschikt voor een breed scala aan vaartuigen, voertuigen en batterijtypes voor snel en flexibel opladen. Hoewel de megawattlader een proefopstelling is, is ze klaar voor gebruik en kunnen voertuigen en schepen met een megawattlaadmogelijkheid nu op afspraak langskomen.

Vrachtwagen gedeeltelijk in de sloot [+foto’s]

DE LIER – Op een bedrijventerrein aan de Poortcamp in De Lier is maandagmiddag een vrachtwagen in de problemen gekomen.

Bij het achteruit inparkeren naar een dock zag de onfortuinlijke vrachtwagenchauffeur een sloot over het hoofd. Hierdoor zakte het voorwiel van de oplegger in de sloot, waardoor de vrachtwagen en oplegger steeds verder de sloot in zakte.

Het achterwiel van de trekker zit diep en muurvast in de sloot, waardoor de trekker en oplegger een stuk omhoog gekomen zijn.

Een bergingsbedrijf is ingeschakeld om de vrachtwagen weer op de weg te krijgen.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...