Clicky

maandag 18 november 2024 - 02:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 293

Zwitserland verlaagt rentetarief voor tweede keer op rij

Swiss National Bank

ZÜRICH – De Zwitserse centrale bank heeft donderdag het rentetarief voor de tweede keer op rij verlaagd. Bij de vorige vergadering in maart werden de leenkosten in het land al voor de eerste keer sinds juni 2022 teruggeschroefd. De Swiss National Bank (SNB) was daarmee de eerste van de belangrijkste centrale banken ter wereld die de rente verlaagde.

De Zwitserse rente ging nu opnieuw met een kwart procentpunt omlaag tot 1,25 procent. Het besluit was conform de verwachting van economen. De centrale bank verklaarde in maart al dat de strijd tegen inflatie succesvol is geweest. In mei bleef de inflatie in Zwitserland onveranderd op 1,4 procent en de SNB verwacht dat de inflatie dit jaar rond dat niveau zal blijven.

Een lagere rente maakt het lenen van geld goedkoper, waarmee de centrale bank de economische groei wil aanjagen. De SNB rekent voor dit jaar op een groei van 1,2 procent van de Zwitserse economie.

Federal Reserve

Met de twee opeenvolgende renteverlagingen lijkt de SNB af te wijken van het beleid van andere grote centrale banken. De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagde eerder deze maand voor het eerst de rente, maar blijft terughoudend om de rente snel verder te verlagen. Zo waarschuwde ECB-president Christine Lagarde dat de strijd tegen de inflatie in de eurozone nog niet voorbij is en verdere verlagingen per vergadering worden bekeken.

De Amerikaanse centrale bank hield de rente deze maand zelfs opnieuw ongewijzigd en gaf aan dit jaar nog maar één renteverlaging te voorzien. Eerder ging de Federal Reserve nog uit van drie verlagingen in 2024. De Noorse centrale bank besloot donderdag de rente onveranderd te laten op het hoogste niveau in zestien jaar. Volgens Norges Bank zal de rente waarschijnlijk dit jaar ook op dat niveau blijven en wordt een eerste renteverlaging nu pas in 2025 voorzien. Later op de dag volgt nog een rentebesluit van de Bank of England.

Maatregelen voor bewuster speelgedrag en betere bescherming spelers van kansspelen gaan 1 oktober 2024 in

Online Gokken
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Per 1 oktober 2024 treedt de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag in met aanvullende regels voor online kansspelaanbieders. Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming voorziet met die regeling in maatregelen die de online kansspelaanbieders moeten naleven om spelers van online kansspelen bewuster te maken van hun speelgedrag en om hen beter te beschermen tegen de risico’s van kansspelen. De regeling is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant.

Online kansspelaanbieders hebben tot 1 oktober de tijd om de regeling te implementeren. Zij moeten spelers dan nadrukkelijker wijzen op de risico’s van hun speelgedrag en de hoogte van hun limieten. Als een speler een stortingslimiet wil instellen van meer dan € 350 per maand (of € 150 voor jongvolwassenen tot 24 jaar), moet de speler daarvoor contact opnemen met de kansspelaanbieder.

In dit contact moet het verslavingspreventie-opgeleid personeel van de aanbieder wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan het instellen van een hoge stortingslimiet en de beschikbare hulp en ondersteuning via Loket Kansspel en de mogelijkheid van een gokstop door inschrijving in het uitsluitingsregister Cruks. Spelers die voor 1 oktober al een stortingslimiet hadden ingesteld die hoger is dan de eerdergenoemde € 350 (of € 150) per maand, zullen via een bericht worden gewezen op de risico’s van een hoog limiet en de beschikbare hulp.

Het contactmoment doorbreekt de anonimiteit van het spelen, laat de speler extra reflecteren op het speelgedrag en moedigt het instellen van lagere stortingslimieten aan.

Minister Weerwind: “Kansspelen moet verantwoord gebeuren. Spelers moeten zich bewust zijn van hun limieten en de risico’s daarvan. Door deze nieuwe maatregelen worden spelers beter beschermd. Kansspelaanbieders moeten al aan de voorkant ingrijpen. Daardoor krijgen spelers al vroeg besef van hun speelgedrag.”

Extra bescherming

Er worden nog meer maatregelen getroffen aan de hand van de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag. Zo moeten spelers hun limiet in een neutrale omgeving kunnen bepalen, zonder dat zij hierbij beïnvloed worden door vooraf ingevulde opties of enige vorm van reclame of werving. Bij bevestiging van de limieten moeten aanbieders vragen of de speler bereid is het ingevoerde bedrag te verliezen.

Daarnaast moeten kansspelaanbieders spelers erop wijzen, wanneer zij kunnen kiezen voor een lagere inzet dan het standaard ingevulde bedrag. Pop-ups moeten spelers wijzen op hun speelgedrag en het bereiken van hun limieten. Deze melding moet elke 30 minuten van de spelsessie feedback geven over het speelgedrag en de tijd die de speler besteedt aan kansspelen.

De speler moet tevens berichten ontvangen wanneer meer dan 50 procent van de stortings- of tijdslimiet is bereikt. Als de tijdslimiet bereikt wordt, moet een speler direct worden uitgelogd. Alle bedragen moeten bovendien worden weergegeven in euro’s zodat spelers te allen tijde beseffen met welke bedragen ze spelen met internationale pokerspellen als enige uitzondering.

Kansspelautoriteit

Op 3 juni heeft de Kansspelautoriteit al een nieuwe beleidsregel gepubliceerd waarin is opgenomen dat online kansspelaanbieders bij de speler moeten nagaan of deze de financiële gevolgen kan dragen wanneer deze meer dan €700 in de maand stort, of bij meer dan €300 voor jongvolwassenen tot 24 jaar.

Deze regels treden tevens op 1 oktober in werking. De beleidsregels zijn een aanscherping op de zorgplicht die online kansspelaanbieders hebben en zien op daadwerkelijk vertoond speelgedrag door spelers. De regeling ziet toe op het voorkomen van problematisch speelgedrag.

Havens van Cartagena, Triëst and Monfalcone, Riga en North Sea Port starten samenwerking

Foto: North Sea Port

Port of Cartagena, Ports of Trieste and Monfalcone, Freeport of Riga Authority en North Sea Port slaan de handen ineen. Als middelgrote Europese havens gaan ze samenwerken rond duurzaamheid, energietransitie, digitalisering en het Europese transportnetwerk.
Met de ondertekening van een verklaring gaat deze samenwerking van start.

De vier havens willen hun kennis en best practices uitwisselen op het gebied van energiemanagement, inclusief de introductie van hernieuwbare energiebronnen, milieumanagement en duurzaam havenmanagement.

De havens gaan ook samen commerciële belangen versterken en ladingstromen tussen de havens ondersteunen. Het delen van kennis over verdere digitalisering, zoals Port Community System (PCS) en verkeersmanagement, hoort daarbij.

Een andere belangrijke doelstelling van het netwerk is een samenwerking voor financieringsmogelijkheden en gezamenlijke projecten in het kader van Europese subsidies.

Netwerk middelgrote havens

Met dit initiatief geven de vier havens het startsein voor een niet-exclusief netwerk van middelgrote havens om kennis uit te wisselen en verdere operationele samenwerking te verkennen. Het netwerk toont aan dat de Europese havengemeenschappen geëngageerd en ambitieus zijn in het bereiken van Europese doelstellingen.

RWS waarschuwt opnieuw voor EK-files richting Duitsland

DEN HAAG – Mensen die vanuit Nederland naar Duitsland reizen moeten rekening houden met drukte op de weg omdat er identiteitscontroles plaatsvinden bij de Duitse grens vanwege het EK voetbal, meldt Rijkswaterstaat donderdag. Onze oosterburen proberen op die manier supporters die bekendstaan als gewelddadig te weren.

Nederland speelt vrijdag tegen Frankrijk in Leipzig. Bij de vorige wedstrijd van oranje ontstonden er ook files richting Duitsland door de controles. Rijkswaterstaat raadt reizigers aan om op tijd te vertrekken en dat advies geldt tijdens het hele voetbaltoernooi.

De grenscontroles vinden normaal niet plaats omdat Nederland en Duitsland allebei tot de Schengenzone behoren, maar voor het EK is tijdelijk een uitzondering gemaakt.

Foutje in douaneaangifte leidt vanaf 1 juli niet altijd meer tot strafrechtelijke vervolging

Foto: Douane

DEN HAAG – Maak je per ongeluk een fout in je aangifte? Dan leidt dat op dit moment (voor zowel bedrijven als burgers) tot een strafrechtelijke vervolging. Vanaf 1 juli is dat verleden tijd. Door aanpassingen in de wet, hoeft dit niet langer het geval te zijn. Dan kan in plaats van een strafmaatregel een bestuurlijke boete worden opgelegd.

Een fout is menselijk en kan voorkomen. Op basis van de huidige regels uit de Algemene douanewet (Adw) is iemand die een foute aangifte doet, altijd strafrechtelijk vervolgbaar. Dat betekent de je, bij een fout in de aangifte, als verdachte wordt gezien en de zaak wordt overgedragen aan het Openbaar Ministerie. Hier komt vanaf 1 juli verandering in. Dan wordt een fout niet langer gestraft met een strafmaatregel, maar met een bestuurlijke boete. Ook wordt de navorderingstermijn in deze gevallen verkort van vijf naar drie jaar.

Wat is een bestuurlijke boete?

De bestuurlijke boete is een geldboete die de overheid kan opleggen als iemand de wet overtreedt. Het bedrag van een bestuurlijke boete, staat niet vast. Er komt geen strafrechter aan te pas en de zaak hoeft niet voor te komen. Omdat een bestuurlijke boete niet onder het strafrecht valt, krijg je ook geen strafblad.

Navorderingstermijn wordt korter

Met deze verandering wordt ook de navorderingstermijn verkort. Wanneer bij een foute aangifte een douaneschuld ontstaat, is de navorderingstermijn op dit moment nog vijf jaar. Vanaf 1 juli wordt deze termijn in deze gevallen niet vijf maar drie jaar. De navorderingstermijn is tijd die de Douane heeft om een burger of bedrijf te laten weten dat zij een schuld hebben en deze moeten terugbetalen.

Verzoek om aanpassing vanuit het bedrijfsleven

Deze verandering vindt mede plaats op verzoek van het bedrijfsleven. De politiek heeft besloten om de wijzigingen door te voeren in de Algemene douanewet. De wijziging geldt bij onjuiste én onvolledige aangiften. De bestuurlijke boete geldt niet bij opzet. Wie bewust een onjuiste of onvolledige aangifte doet, krijgt nog steeds een strafprocedure.

Bezwaar indienen bij de Douane

Wilde je (in de oude situatie) bezwaar maken tegen de strafmaatregel, dan deed je dit bij het Openbaar Ministerie (OM). Wil je straks bezwaar maken tegen de bestuurlijke boete, dan doe je dit bij de Douane zelf. Dit geldt dus vanaf 1 juli.

Heisterkamp Trailerservice krijgt groen licht voor nieuwe CO2-neutrale werkplaats in Oldenzaal

Heisterkamp Oldenzaal
Foto: Heisterkamp

OLDENZAAL – Heisterkamp heeft aangekondigd dat Gemeente Oldenzaal de vergunning heeft verleend voor de bouw van een gloednieuwe werkplaats aan de Hanzepoort 8. Deze moderne werkplaats, die volledig CO2-neutraal zal zijn, stelt Heisterkamp in staat om de capaciteit te verdubbelen en optimaal in te spelen op de groeiende vraag van zowel onze eigen Trailer Rental-vloot als de externe klanten.

Bij Heisterkamp Trailerservice zetten zij zich dagelijks in voor de reparatie, het onderhoud, de keuring en het schadeherstel van divers getrokken materieel. Als servicepartner van gerenommeerde trailermerken weten zij hoe belangrijk een betrouwbare en efficiënte werkplaats is. Met deze nieuwe werkplaats biedt Heisterkamp niet alleen een betere service, maar ook een moderne en aantrekkelijke werkomgeving voor de monteurs; zij verdienen immers de beste werkomstandigheden.

De bouw van de nieuwe werkplaats start in augustus 2024 en de oplevering wordt medio 2025 verwacht. Gedurende de bouwperiode blijft de bestaande werkplaats gewoon geopend, zodat klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde service.

Foto: Heisterkamp

“Deze uitbreiding is een belangrijke stap in onze strategie om duurzaam te groeien en te innoveren. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe faciliteit ons in staat zal stellen om nog efficiënter en milieuvriendelijker te werken, en zo onze bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst voor Oldenzaal en omgeving.”

“We danken de Gemeente Oldenzaal voor het vertrouwen en kijken uit naar de start van dit prachtige project. Samen bouwen we aan een groene en duurzame toekomst!”, aldus Heisterkamp.

Zeeman en GoodShipping bundelen de krachten om CO2 transportuitstoot te verminderen

ALPHEN AAN DEN RIJN/AMSTERDAM – Zeeman, een vooruitstrevende Nederlandse retailer die actief is in acht Europese landen, heeft zich gecommitteerd om hun CO2-uitstoot door transport gedurende meerdere jaren te verminderen door een samenwerking aan te gaan met GoodShipping, de marktleider voor insetting oplossingen.

Samen impact vergroten

Van inkooppraktijken tot materiaal verbeteringen, Zeemans toewijding aan duurzaamheid is duidelijk zichtbaar in al hun bedrijfsactiviteiten. In hun structurele inzet om de impact op de planeet te verkleinen, richt Zeeman zich op het optimaliseren van het energieverbruik en het reduceren van CO2 in hun transport- en distributiemethoden. Om de CO2-voetafdruk van het transport verder te verminderen, is Zeeman in 2023 gaan samenwerken met GoodShipping.

GoodShipping is een Nederlands bedrijf en marktleider in het verminderen van transportemissies door middel van een concept dat carbon insetting wordt genoemd. De aanpak van GoodShipping faciliteert een fuelswitch van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen.

De samenwerking richt zich op het efficiënt verminderen van de CO2-uitstoot van hun zeevracht. Door over te stappen op een andere brandstof (fuel-switch) was kon Zeeman in 2023 alle uitstoot van Zeemans zeevracht van Bangladesh naar Rotterdam verminderen. Het doel van Zeeman is om de transportemissies in 2024 verder te verminderen door middel van de GoodShipping insetting service.

Arnoud van Vliet, manager MVO & Kwaliteit van Zeeman: “Het is onze missie om eerlijk basistextiel toegankelijk te houden voor iedereen. Met aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Bij Zeeman noemen we dat zuinig zijn. Zuinig is een typisch Nederlands woord dat zowel kostenbewust als zorgzaam betekent. Al jarenlang zetten we goede stappen om onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Ook de zeevracht proberen we steeds duurzamer te maken. Door het voller maken van de zeecontainers bijvoorbeeld, doordat we in Zuid- en Oost-Azië de ladingen slim bundelen in de haven. En door onze goederen vooral met het grootste type container te verschepen. De eerste gesprekken met GoodShipping vonden al plaats in 2018 het is mooi om te zien dat de samenwerking in 2023 tot stand is gekomen. Deze past goed in onze duurzame ambities.”

Bas Hoekstra, Directeur Supply Chain, Zeeman : “De samenwerking met FincoEnergies is een volgende stap in de vermindering van de CO2-uitstoot van onze Inbound Supply Chain. De fuelswitch opzet van Goodshipping stelt ons in staat om CO2e te reduceren zonder dat we iets hoeven te veranderen aan onze huidige vervoerders & logistieke operatie. Dit maakt het een zeer aantrekkelijke manier om snel vooruitgang te boeken op dit gebied. Tegelijkertijd volgen we nauwlettend de alternatieven die carriers bieden om onze voetafdruk verder te verkleinen.”

Rogier de Jager, Commercieel Directeur, FincoEnergies Carbon Management divisie: “We zijn erg trots op deze meerjarige samenwerking met Zeeman. Samen hebben we de uitstoot van hun zeevrachtzendingen gereduceerd, gebaseerd op het overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen voor maritiem transport over zee. We kijken ernaar uit om Zeeman de komende jaren verder te ondersteunen bij het verminderen van hun scope-3-emissies.”

Zeeman opende in 1967 zijn winkeldeuren en is sindsdien uitgegroeid tot de winkel bij uitstek voor kwalitatieve en verantwoord geproduceerde basics en textiel voor het hele gezin. Een assortiment baby- en kinderkleding, woontextiel, sokken en onder- en nachtmode, altijd voor de laagst mogelijke prijs. Nu, 57 jaar later, ontvangt Zeeman jaarlijks 70 miljoen klanten in ruim 1350 fysieke winkels in acht landen. Zeeman slaagt erin om de prijzen voor goede en goed geproduceerde artikelen laag te houden, door de bedrijfsvoering opmerkelijk eenvoudig te houden.

Al ruim tien jaar brengt Zeeman jaarlijks een verslag uit waarin uitgebreid wordt ingegaan op de stappen die het bedrijf zet op het gebied van duurzaamheid, en de dilemma’s die daarbij spelen. In de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat staat Zeeman als hoogste retailer genoteerd, op de negende plek.

GoodShipping stelt bedrijven in staat om directe klimaatimpact te realiseren door hun scope 3-emissies te verminderen. Als ‘s werelds toonaangevende duurzame vrachtinitiatief maakt GoodShipping een overstap mogelijk van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen via een innovatief concept genaamd carbon insetting.

Dit is gebaseerd op de ‘one atmosphere’-benadering – het concept dat alle CO2 in dezelfde atmosfeer wordt uitgestoten. Elke vervoerder die op biobrandstof rijdt, betekent een vermindering van de uitstoot van fossiele brandstoffen in de atmosfeer. Daarom maakt het niet uit welke vervoerder op biobrandstof rijdt. De onafhankelijke audit door een derde partij, GoodShipping’s Book & Claim methodologie en haar transparantie en ‘traceability’ zorgen ervoor dat de toezeggingen van de klant op het gebied van decarbonisatie worden nagekomen.

GoodShipping is er trots op deel uit te maken van FincoEnergies. Samen leveren we duurzame energieoplossingen om onze klanten te helpen bij de overgang naar een betere wereld.

Onderzoek: uitstoot door energieverbruik naar record in 2023

LONDEN – De uitstoot van broeikasgassen door energieverbruik in de wereld is vorig jaar naar een record gestegen, ondanks dat er veel meer energie werd geproduceerd door duurzame bronnen. Dat meldt het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Energy Institute. Ook het wereldwijde energiegebruik steeg naar een nieuw hoogtepunt, aldus de onderzoekers.

Volgens het Statistical Review of World Energy steeg de uitstoot vorig jaar met 2 procent tot meer dan 40 gigaton aan CO2. Daarmee werd voor het eerst die grens overschreden. Het energieverbruik ging eveneens met 2 procent omhoog, tot 620 exajoules. Volgens zakenkrant Financial Times is 1 exajoule gelijk aan de opwekking van energie uit ongeveer 170 miljoen vaten olie. Van dat totale energieverbruik kwam 81,5 procent uit fossiele bronnen.

De onderzoekers stellen dat meer fossiele energie werd verbruikt in India, met een plus van 8 procent. Het land verbruikte voor het eerst meer steenkool voor stroomopwekking dan Noord-Amerika en Europa samen. Om aan de stijgende energievraag te voldoen worden in India meer nieuwe steenkolencentrales gebruikt.

China

In China nam het gebruik van fossiele brandstoffen met 6 procent toe. Dat land is goed voor ongeveer 30 procent van het wereldwijde energiegebruik. In China worden ook veel meer bronnen van duurzame energie ingezet. Volgens de onderzoekers nam China vorig jaar 63 procent van alle nieuw geïnstalleerde capaciteit voor wind- en zonne-energie voor zijn rekening.

De productie van energie uit duurzame bronnen (exclusief waterkracht) steeg met 13 procent tot een nieuw record. In Europa zakte het gebruik van fossiele bronnen voor het eerst tot onder de 70 procent van het totaal. Dat komt bijvoorbeeld omdat steenkolencentrales worden uitgezet. In de Verenigde Staten was fossiele energie goed voor circa 80 procent van het totale verbruik.

Over een piek

De onderzoekers zeggen dat fossiel verbruik in ontwikkelde economieën over een piek lijkt te zijn, maar dat in minder ontwikkelde landen in het zuidelijke deel van de wereld meer gebruik wordt gemaakt van fossiele bronnen om de economische groei te ondersteunen en levenskwaliteit te verbeteren.

Het Statistical Review of World Energy werd sinds de jaren vijftig samengesteld door het Britse olieconcern BP. Sinds vorig jaar wordt het rapport gemaakt door het Energy Institute, waaraan ook kenners van de energiesector verbonden zijn.

Duitse regering stopt gesprekken over aankoop TenneT Duitsland

TenneT

ARNHEM – De Duitse regering is niet langer van plan de Duitse activiteiten van netbeheerder TenneT te kopen. Tussen Den Haag en Berlijn liepen lange tijd gesprekken voor zo’n deal die TenneT van de nodige miljarden moest voorzien voor de uitbreiding van het hoogspanningsnet in Nederland. Maar de Duitse regering heeft te veel begrotingsproblemen om TenneT Duitsland volledig over te kunnen nemen, maakte TenneT bekend.

“Vandaag zijn de besprekingen tussen TenneT Holding en Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), handelend namens de Duitse Bondsregering, over een volledige verkoop van TenneT Duitsland beëindigd”, verklaart TenneT.

Vorige maand kondigde demissionair minister Steven van Weyenberg (Financiën) al aan naar alternatieven voor de verkoop van TenneT Duitsland te kijken. Zo onderzoekt het kabinet of de Nederlandse staat als eigenaar van TenneT zelf kapitaal kan bijstorten. Maar ook een verkoop of gedeeltelijke verkoop aan een private partij of een beursgang van de Duitse activiteiten behoren tot de mogelijkheden.

“De Duitse overheid heeft toegezegd dergelijke alternatieve oplossingen te ondersteunen. In de tussentijd blijft TenneT zich volledig inzetten voor de uitvoering van haar grote investeringsplannen in beide landen”, schrijft TenneT daarover. Het kabinet verstrekte begin dit jaar ook een lening van 25 miljard euro waarmee TenneT in 2024 en 2025 verder kan.

Kosten dumpen lachgascilinders mogelijk verrekend in afvalheffing

DEN HAAG – Door het lachgasverbod dat op 1 januari 2023 van kracht werd komen veel lege lachgascilinders in de openbare ruimte en bij het restafval terecht. De rekening om dat probleem op te lossen komt op het bordje van gemeenten terecht en mogelijk ook bij burgers in de vorm van verhoogde afvalstoffenheffing. Dat schrijven onder meer de Nederlandse Vereniging voor Afval- en Reinigingsdiensten (NVRD) en afvalverwerkingsbedrijf Meerlanden in aanloop naar een gesprek in de Tweede Kamer donderdag over het onderwerp.

De brancheverenigingen melden dat op jaarbasis zo’n 375.000 lachgascilinders in de openbare ruimte terechtkomen en nog eens 92.000 bij het restafval. Volgens de NVRD kost het 17 miljoen euro per jaar om de cilinders te verwijderen en nog eens 60 miljoen om ze te sorteren. Sinds het lachgasverbod zit er geen statiegeld meer op de lachgascilinders. Hiervoor bedroeg het statiegeld vaak 30 euro per cilinder.

Daarnaast kunnen de cilinders ontploffen in de afvalverwerkingssystemen, wat gevaarlijk kan zijn voor mensen die in de afvalketen werken, aldus de brancheverenigingen. Eerdere ontploffingen hebben geleid tot schade aan voertuigen en installaties. De NVRD schat dat met die schade meegerekend de totale kosten van het dumpen van lachgascilinders uitkomt op 100 miljoen euro per jaar.

Meer gecompenseerd

De NVRD meldt alleen dat de extra kosten van de lachgascilinders kan leiden tot een verhoging van de afvalstoffenheffing voor burgers. Volgens Meerlanden komen de totale extra kosten voor de lachgascilinders in het afval uit op 70 euro per ton afval, wat neer kan komen op een stijging van 20 à 30 euro op de afvalstoffenheffing.

De brancheverenigingen willen onder meer gecompenseerd worden voor de extra kosten en geleden schade en dat er weer een financiële prikkel komt voor mensen om de cilinders op de juiste manier in te leveren.

Bedrijfsinvesteringen groeien weer na forse daling

DEN HAAG – Bedrijven hebben in april 7,4 procent meer geïnvesteerd in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Vooral in gebouwen, machines, defensiematerieel, infrastructuur, vrachtwagens, opleggers en vliegtuigen werd meer geld gestoken, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart namen de bedrijfsinvesteringen nog met 8,6 procent af.

De mate waarin bedrijven bereid zijn om te investeren heeft volgens het CBS te maken met de situatie op de afzetmarkten. Ook de prestaties op de financiële markten zijn van invloed op de investeringsbereidheid, aldus het statistiekbureau. De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. April had dit jaar drie werkdagen meer dan in 2023.

Het CBS meldt verder dat de omstandigheden voor investeringen in juni minder ongunstig zijn dan in april. Dat komt vooral doordat de daling van de export van goederen omsloeg in een stijging en de bezettingsgraad in de industrie is toegenomen. Ook de stijging van de aandelenkoersen was groter.

Media: Russische schepen bespioneren infrastructuur in Noordzee

DEN HAAG – Niet-militaire Russische schepen bespioneren pijpleidingen en kabels in de Noordzee en dat gebeurt op veel grotere schaal dan al bekend was. Dat schrijft het Belgische De Tijd op basis van onderzoek dat het samen met Follow the Money (FTM) heeft uitgevoerd.

Volgens De Tijd en FTM hebben 167 niet-militaire Russische schepen de voorbije tien jaar 945 verdachte acties uitgevoerd in de buurt van kritieke infrastructuur in de Noordzee. Dat gebeurde in de exclusieve economische zones van de Noordzeelanden België, Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Noorwegen.

De Russische vaartuigen bleven telkens op minder dan een kilometer rond leidingen en kabels hangen. Naast onderzoeksschepen zou het gaan om vracht- en koelschepen, tankers, vissersboten en zelfs passagiersvoertuigen.

“Afwijkende vaarpatronen zijn niet per definitie verdacht. Integendeel: dat gebeurt heel vaak, ook met niet-Russische schepen (…) Maar het is wél verdacht als dat gebeurt boven pijpleidingen en kabels”, zegt Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van het directoraat-generaal Scheepvaart, in De Tijd.

Rusland zou vooral willen achterhalen waar kabels en leidingen blootliggen op de zeebodem, voor sabotage of het beschadigen, aftappen of manipuleren van communicatiekabels.

Ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in lading bananen in haven van Vlissingen

3600 kilo coke haven Vlissingen

VLISSINGEN – De Douane heeft op woensdag 19 juni tijdens een reguliere controle ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Het gaat om de grootste drugsvangst van dit jaar in Zeeland tot nu toe, meldt het Openbaar Ministerie.

De verdovende middelen zaten verstopt tussen een lading bananen die afkomstig was uit Ecuador en onderweg was naar Duitsland. De straatwaarde van de onderschepte drugs bedraagt ruim 270 miljoen euro.

Een 27-jarige man uit Middelburg is door de Zeehavenpolitie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de drugssmokkel. In samenwerking met de Douane wordt de woning van de verdachte doorzocht.

De politie en Koninklijke Marechaussee hebben de Douane woensdag bijgestaan met beveiligen van het havengebied. De drugs zijn afgevoerd en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane.

Gewonde bij schietincident in Groningen

Politie

GRONINGEN – Bij een schietincident in Groningen is een gewonde gevallen, meldt de politie. Er is nog niemand aangehouden.

Het incident gebeurde rond 22.25 uur in de omgeving van de Oliemuldersweg.

Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog niet duidelijk. De politie zegt onderzoek te doen naar de toedracht.

Rekeningrijden lijkt kansloos onder nieuwe coalitie

DEN HAAG – Het ziet er niet naar uit dat de nieuwe coalitie werk gaat maken van rekeningrijden. Tijdens een debat herhaalden PVV, NSC en BBB dat zij niets zien in die maatregel. De VVD wilde zich er nog niet duidelijk voor of tegen uitspreken.

Het was de bedoeling dat de kilometerheffing vanaf 2030 zou worden ingevoerd, onder meer omdat er steeds meer elektrische auto’s komen. De inkomsten vanuit accijnzen op brandstof zullen daardoor dalen. Nadat het kabinet was gevallen, pauzeerde de Tweede Kamer de behandeling van het voorstel.

Kamerlid Hester Veltman (VVD) wijst erop dat er iets moet gebeuren vanwege de wegvallende accijnsinkomsten. “Er moet een eerlijke manier komen om met elkaar de wegen te betalen en auto te kunnen rijden.” Veltman zegt nog niet te weten hoe een oplossing daarvoor eruit zou moeten zien en laat de optie open dat er iets anders wordt bedacht.

OV niet toereikend

De andere drie coalitiepartijen willen geen kilometerheffing, omdat zij vinden dat automobilisten buiten de Randstad onevenredig hard worden geraakt. Die rijden vaak langere afstanden omdat voorzieningen niet altijd in de buurt zijn. Ook is het netwerk voor openbaar vervoer daar minder dekkend.

De PVV krijgt in het volgende kabinet volledige zeggenschap over het ministerie van Infrastructuur. Beoogd minister Barry Madlener was als PVV-Kamerlid uitgesproken tegenstander van de kilometerheffing.

Coronaherstelfonds

Als de kilometerheffing niet doorgaat, loopt Nederland mogelijk miljarden euro’s mis uit het Europese coronaherstelfonds. Om daarop aanspraak te kunnen maken, moest Nederland een pakket hervormingen presenteren die onder meer bijdragen aan vergroening. Toenmalig minister van Financiën Sigrid Kaag waarschuwde eind vorig jaar al dat Nederland het geld mogelijk niet krijgt als het ingediende plannen op de lange baan schuift.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...