Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 07:05 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 291

Deel parkeerterrein Pinkpop gesloten vanwege hevige regenval

Pinkpop

LANDGRAAF – Omdat het de afgelopen tijd zoveel heeft geregend, heeft de organisatie van Pinkpop besloten om een deel van het parkeerterrein af te sluiten. Er is teveel regen gevallen om op het P5-weekendgedeelte te parkeren, zegt de festivalorganisatie.

Mensen die een kaart hadden gekocht voor P5 worden verzocht niet meer met de auto, maar met het openbaar vervoer naar Pinkpop te komen. Voor wie dit geen optie is, is er een kiss-and-ride beschikbaar waar festivalgangers kunnen worden afgezet. Dagtickethouders en mensen met een P3-, P8- of P9-ticket kunnen wel gewoon parkeren. Deze parkeerplaatsen bevinden zich op een terrein dat grotendeels verhard is.

“We begrijpen dat dit een tegenvaller is en uiteraard krijgen P5-weekendtickethouders hun aankoopbedrag voor het parkeerticket binnen zes weken automatisch teruggestort”, zegt de organisatie. “We willen hun ontzettend bedanken voor hun medewerking en samen gaan we er een fantastisch Pinkpopweekend van maken. Zowel het festivalterrein als de campings liggen er momenteel goed bij.”

Het festival in Landgraaf begint donderdag en duurt tot en met zondag. Onder anderen Avril Lavigne, S10, Keane, Joost Klein, Anouk, Davina Michelle en Ed Sheeran treden op in Limburg.

Groot politieonderzoek bij container op vrachtwagen in Zwaag [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

ZWAAG – Donderdag is de politie een onderzoek gestart bij en in een container op een vrachtwagen aan de Jelle Zijlstraweg op bedrijventerrein Zevenhuis in Zwaag. Ook de douane is bij het onderzoek betrokken.

De politie heeft tenminste één persoon meegenomen voor onderzoek.

Volgens lokale media dragen de agenten kogelwerende vesten.

De container op de vrachtwagen werd ter plaatse gelost.

Een woordvoerder van de politie laat donderdagmiddag weten dat er verdovende middel zijn gevonden in de container.

Achterafbetaaldiensten scherpen leeftijdscheck aan, zegt minister

afbetalingsapp Klarna

DEN HAAG – Aanbieders van Buy Now, Pay Later-diensten, zoals Klarna en Riverty, hebben hun leeftijdscheck aangescherpt. Dat schrijft demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg in een brief aan de Tweede Kamer. Er zijn al langer zorgen over het feit dat veel minderjarigen hun onlineaankopen achteraf betalen door de leeftijdscontroles van die aanbieders te omzeilen.

Minderjarigen mogen geen gebruikmaken van BNPL-diensten, maar doen dat wel. Vorig jaar betaalden jongeren bijna 600.000 keer iets achteraf volgens onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Achterafbetaaldiensten checken de leeftijd van de klant, maar doen dat niet bij elke transactie. Dat gaan de aanbieders nu wel doen.

“Het is goed dat de aanbieders ons onlangs hebben laten weten dat zij die handschoen hebben opgepakt”, schrijft de minister in reactie op Kamervragen van GroenLinks-PvdA en de ChristenUnie over dit onderwerp. “Ze hebben toegezegd dat zij bij alle gebruikers van BNPL gaan verifiëren of de opgegeven geboortedatum correct is.”

Volgens Riverty zijn er verschillende mogelijkheden om dit te doen, bijvoorbeeld via iDIN, een identificatietool van de bankensector. “Bescherming van persoonsgegevens staat hierbij voorop.” Riverty is momenteel niet van plan om hier identificatiebewijzen zoals bijvoorbeeld een paspoort voor te gebruiken.

Aanbieders van BNPL-betaaldiensten moeten vanaf 2026 al aan strengere regels voldoen, maar het demissionaire kabinet wil eigenlijk een verplichting tot leeftijdsverificatie. De overheid zoekt daarom uit hoe leeftijdsverificatie wettelijk kan worden afgedwongen en komt na de zomer met meer informatie.

De minister schrijft dat hij zich zorgen maakt over de risico’s die het gebruik van achterafbetaaldiensten met zich meebrengt. “Door middel van BNPL-betaaldiensten kunnen consumenten erg gemakkelijk een product kopen en direct van deze aankoop genieten, zonder een negatieve associatie te hebben met de betaling van deze aankoop.” Dat kan de normen veranderen om alleen een aankoop te doen wanneer je genoeg geld op je rekening hebt staan. Het normaliseren van schulden als gevolg hiervan is onwenselijk, stelt hij.

In Nederland wordt steeds vaker gebruikgemaakt van de mogelijkheid om achteraf te betalen bij het winkelen. Dat gebeurt soms ook uit financiële noodzaak, want je kunt achteraf betalen bijvoorbeeld ook gebruiken voor de boodschappen. Mensen hebben het geld dan niet, maar hopen dat ze het aan het eind van maand kunnen betalen.

Dronken vrachtwagenchauffeur veroorzaakt twee ongevallen op Duitse A9 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

MÜNCHEN – Woensdagmiddag 19 juni vonden twee ongelukken plaats op de Duitse A9, richting München, ter hoogte van het Hermsdorfer Kreuz. Eerst kreeg de politie een melding van een verkeersongeval tussen drie voertuigen vlak voor het kruispunt van de snelweg.

Een trekker met oplegger raakte eerst de achterkant van een voorligger en kwam vervolgens in botsing met een bestelbus op de vluchtstrook. Maar in plaats van te stoppen vervolgde de 45-jarige Wit-Russische vrachtwagenchauffeur zijn rit.

Nu kreeg de politie meerdere noodoproepen binnen over een totaal vernielde vrachtwagen die met een beschadigd front en een gebarsten voorruit richting München reed. Bovendien reed hij zeer onveilig in slingerende lijnen. Het werd de agenten al snel duidelijk dat dit de persoon moest zijn die het ongeval had veroorzaakt.

Foto: Duitse Politie

De 45-jarige legde bijna vijf kilometer af totdat hij kort na het knooppunt Hermsdorf-Süd van de weg raakte en tegen de vangrail botste.

Tijdens de daaropvolgende controle merkten agenten dat de bestuurder onder invloed van alcohol leek te zijn. Aanvankelijk weigerde de man uit zijn cabine te stappen en leek hij nogal onwillig. Ook ging hij niet akkoord met een ademalcoholtest. Niettemin eindigde zijn gewaagde rit met een bloedafname in het ziekenhuis. Daar werd een voorlopige waarde van 2,56 promille vastgesteld.

Foto: Duitse Politie

De rechtbank legde een borgsom van 3.000 euro op aan de chauffeur.

Bij beide verkeersongevallen raakte gelukkig niemand gewond. Er was echter wel veel materiele schade.

Foto: Duitse Politie

Vanwege de brokstukken op de weg van het eerste ongeval moest de rijbaan richting München bijna twee uur lang volledig afgesloten worden voor het Hermsdorfer Kreuz. Vervolgens zijn er herhaaldelijk gedeeltelijke afsluitingen van afzonderlijke rijstroken geweest met het oog op de berging- en opruimwerkzaamheden.

Action leent miljarden om eigenaren te belonen

Action

ZWAAGDIJK – Budgetwinkelketen Action leent omgerekend bijna 1,8 miljard euro om grootaandeelhouder 3i en andere eigenaren mee te belonen. Dat komt naar voren uit een rapport van kredietbeoordelaar Moody’s, dat ondanks de hogere schuldenlast positief blijft over het bedrijf.

Naast het geleende geld is Action van plan 250 miljoen euro aan eigen geld te gebruiken voor dividenduitkeringen of het terugkopen van eigen aandelen. In oktober vorig jaar leende Action ook al omgerekend 1,4 miljard euro “tegen zeer aantrekkelijke tarieven”, schreef de Britse 3i bij zijn jaarcijfers. In diezelfde maand kocht Action eigen aandelen in, wat gunstig is voor beleggers in de winkelketen.

Private-equitypartijen als 3i zijn op zoek naar nieuwe manieren om hun investeringen te gelde te maken, omdat het lastiger is via de verkoop van aandelenbelangen te cashen. Een van de manieren daarvoor zijn leningen die dochterbedrijven aangaan om dividend uit te keren, zei Jeanine Arnold van Moody’s tegen zakenkrant Financial Times. Die krant berichtte eerder over de nieuwe leningen die Action aangaat.

De kredietbeoordelaar vindt dat leningen aan Action nog altijd risicovol zijn, maar de vooruitzichten zijn goed. Dat komt doordat Action opvallend hard groeit en winstgevend is. Dat komt ook naar voren in de jaarcijfers van 3i. Recent schreef het Britse beleggingsfonds dat zijn belang van bijna 55 procent in Action omgerekend zo’n 16,8 miljard euro waard was, waarmee de koopjesketen uit Zwaagdijk in een jaar tijd miljarden euro’s meer waard is geworden.

Stremming sluis Sint Andries

Sluis Sint Andries in Heerwaarden

HEEREWAARDEN – Sinds vrijdag 7 juni 2024 is sluis Sint Andries in Heerewaarden gestremd. Bij de sluis is een motor in één van de heftorens defect, meldt Rijkswaterstaat.

Helaas hebben de herstelwerkzaamheden van afgelopen week nog niet het juiste resultaat opgeleverd en blijft de sluis langer gestremd.

Naar verwachting duren de werkzaamheden tot maandag 24 juni 2024 08.00 uur. De vaarweg gaat dan ook weer open voor de scheepvaart.

Uiteraard wordt er gekeken of het mogelijk is deze termijn te verkorten, zegt Rijkswaterstaat.

Bijna kwart Nederlandse bedrijven te laat met betaling facturen

Betaling Factuur
Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven heeft vorig jaar facturen te laat betaald. Daarbij waren vooral grote bedrijven te laat met het betalen van rekeningen binnen de aangegeven betalingstermijnen, aldus een studie van onderzoeksbureau Altares Dun & Bradstreet.

Volgens de studie is er over het algemeen wel verbetering te zien bij het betaalgedrag in het bedrijfsleven, want 76,1 procent van de facturen werd binnen de betaaltermijn voldaan. Dat is een kleine stijging ten opzichte van 2022. Slechts 0,4 procent van de facturen werd na negentig dagen betaald, tegenover 0,5 procent in 2022.

Maar er zijn dus wel duidelijke verschillen te zien in het betaalgedrag tussen grote en kleinere bedrijven. Bij de zeer kleine ondernemingen werd 78,8 procent van de facturen op tijd betaald en bij kleine ondernemingen was dit 69 procent. Zij doen het aanzienlijk beter dan middelgrote (50,9 procent) en grote bedrijven (34,1 procent).

Nederland behoort wel tot de punctueelste in Europa, aldus het onderzoek. Denemarken scoort het best met een punctualiteitspercentage van 94,2 procent. In België werden de minste facturen op tijd betaald (40,4 procent).

Zwitserland verlaagt rentetarief voor tweede keer op rij

Swiss National Bank

ZÜRICH – De Zwitserse centrale bank heeft donderdag het rentetarief voor de tweede keer op rij verlaagd. Bij de vorige vergadering in maart werden de leenkosten in het land al voor de eerste keer sinds juni 2022 teruggeschroefd. De Swiss National Bank (SNB) was daarmee de eerste van de belangrijkste centrale banken ter wereld die de rente verlaagde.

De Zwitserse rente ging nu opnieuw met een kwart procentpunt omlaag tot 1,25 procent. Het besluit was conform de verwachting van economen. De centrale bank verklaarde in maart al dat de strijd tegen inflatie succesvol is geweest. In mei bleef de inflatie in Zwitserland onveranderd op 1,4 procent en de SNB verwacht dat de inflatie dit jaar rond dat niveau zal blijven.

Een lagere rente maakt het lenen van geld goedkoper, waarmee de centrale bank de economische groei wil aanjagen. De SNB rekent voor dit jaar op een groei van 1,2 procent van de Zwitserse economie.

Federal Reserve

Met de twee opeenvolgende renteverlagingen lijkt de SNB af te wijken van het beleid van andere grote centrale banken. De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagde eerder deze maand voor het eerst de rente, maar blijft terughoudend om de rente snel verder te verlagen. Zo waarschuwde ECB-president Christine Lagarde dat de strijd tegen de inflatie in de eurozone nog niet voorbij is en verdere verlagingen per vergadering worden bekeken.

De Amerikaanse centrale bank hield de rente deze maand zelfs opnieuw ongewijzigd en gaf aan dit jaar nog maar één renteverlaging te voorzien. Eerder ging de Federal Reserve nog uit van drie verlagingen in 2024. De Noorse centrale bank besloot donderdag de rente onveranderd te laten op het hoogste niveau in zestien jaar. Volgens Norges Bank zal de rente waarschijnlijk dit jaar ook op dat niveau blijven en wordt een eerste renteverlaging nu pas in 2025 voorzien. Later op de dag volgt nog een rentebesluit van de Bank of England.

Maatregelen voor bewuster speelgedrag en betere bescherming spelers van kansspelen gaan 1 oktober 2024 in

Online Gokken
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Per 1 oktober 2024 treedt de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag in met aanvullende regels voor online kansspelaanbieders. Minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming voorziet met die regeling in maatregelen die de online kansspelaanbieders moeten naleven om spelers van online kansspelen bewuster te maken van hun speelgedrag en om hen beter te beschermen tegen de risico’s van kansspelen. De regeling is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant.

Online kansspelaanbieders hebben tot 1 oktober de tijd om de regeling te implementeren. Zij moeten spelers dan nadrukkelijker wijzen op de risico’s van hun speelgedrag en de hoogte van hun limieten. Als een speler een stortingslimiet wil instellen van meer dan € 350 per maand (of € 150 voor jongvolwassenen tot 24 jaar), moet de speler daarvoor contact opnemen met de kansspelaanbieder.

In dit contact moet het verslavingspreventie-opgeleid personeel van de aanbieder wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan het instellen van een hoge stortingslimiet en de beschikbare hulp en ondersteuning via Loket Kansspel en de mogelijkheid van een gokstop door inschrijving in het uitsluitingsregister Cruks. Spelers die voor 1 oktober al een stortingslimiet hadden ingesteld die hoger is dan de eerdergenoemde € 350 (of € 150) per maand, zullen via een bericht worden gewezen op de risico’s van een hoog limiet en de beschikbare hulp.

Het contactmoment doorbreekt de anonimiteit van het spelen, laat de speler extra reflecteren op het speelgedrag en moedigt het instellen van lagere stortingslimieten aan.

Minister Weerwind: “Kansspelen moet verantwoord gebeuren. Spelers moeten zich bewust zijn van hun limieten en de risico’s daarvan. Door deze nieuwe maatregelen worden spelers beter beschermd. Kansspelaanbieders moeten al aan de voorkant ingrijpen. Daardoor krijgen spelers al vroeg besef van hun speelgedrag.”

Extra bescherming

Er worden nog meer maatregelen getroffen aan de hand van de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag. Zo moeten spelers hun limiet in een neutrale omgeving kunnen bepalen, zonder dat zij hierbij beïnvloed worden door vooraf ingevulde opties of enige vorm van reclame of werving. Bij bevestiging van de limieten moeten aanbieders vragen of de speler bereid is het ingevoerde bedrag te verliezen.

Daarnaast moeten kansspelaanbieders spelers erop wijzen, wanneer zij kunnen kiezen voor een lagere inzet dan het standaard ingevulde bedrag. Pop-ups moeten spelers wijzen op hun speelgedrag en het bereiken van hun limieten. Deze melding moet elke 30 minuten van de spelsessie feedback geven over het speelgedrag en de tijd die de speler besteedt aan kansspelen.

De speler moet tevens berichten ontvangen wanneer meer dan 50 procent van de stortings- of tijdslimiet is bereikt. Als de tijdslimiet bereikt wordt, moet een speler direct worden uitgelogd. Alle bedragen moeten bovendien worden weergegeven in euro’s zodat spelers te allen tijde beseffen met welke bedragen ze spelen met internationale pokerspellen als enige uitzondering.

Kansspelautoriteit

Op 3 juni heeft de Kansspelautoriteit al een nieuwe beleidsregel gepubliceerd waarin is opgenomen dat online kansspelaanbieders bij de speler moeten nagaan of deze de financiële gevolgen kan dragen wanneer deze meer dan €700 in de maand stort, of bij meer dan €300 voor jongvolwassenen tot 24 jaar.

Deze regels treden tevens op 1 oktober in werking. De beleidsregels zijn een aanscherping op de zorgplicht die online kansspelaanbieders hebben en zien op daadwerkelijk vertoond speelgedrag door spelers. De regeling ziet toe op het voorkomen van problematisch speelgedrag.

Havens van Cartagena, Triëst and Monfalcone, Riga en North Sea Port starten samenwerking

Foto: North Sea Port

Port of Cartagena, Ports of Trieste and Monfalcone, Freeport of Riga Authority en North Sea Port slaan de handen ineen. Als middelgrote Europese havens gaan ze samenwerken rond duurzaamheid, energietransitie, digitalisering en het Europese transportnetwerk.
Met de ondertekening van een verklaring gaat deze samenwerking van start.

De vier havens willen hun kennis en best practices uitwisselen op het gebied van energiemanagement, inclusief de introductie van hernieuwbare energiebronnen, milieumanagement en duurzaam havenmanagement.

De havens gaan ook samen commerciële belangen versterken en ladingstromen tussen de havens ondersteunen. Het delen van kennis over verdere digitalisering, zoals Port Community System (PCS) en verkeersmanagement, hoort daarbij.

Een andere belangrijke doelstelling van het netwerk is een samenwerking voor financieringsmogelijkheden en gezamenlijke projecten in het kader van Europese subsidies.

Netwerk middelgrote havens

Met dit initiatief geven de vier havens het startsein voor een niet-exclusief netwerk van middelgrote havens om kennis uit te wisselen en verdere operationele samenwerking te verkennen. Het netwerk toont aan dat de Europese havengemeenschappen geëngageerd en ambitieus zijn in het bereiken van Europese doelstellingen.

RWS waarschuwt opnieuw voor EK-files richting Duitsland

DEN HAAG – Mensen die vanuit Nederland naar Duitsland reizen moeten rekening houden met drukte op de weg omdat er identiteitscontroles plaatsvinden bij de Duitse grens vanwege het EK voetbal, meldt Rijkswaterstaat donderdag. Onze oosterburen proberen op die manier supporters die bekendstaan als gewelddadig te weren.

Nederland speelt vrijdag tegen Frankrijk in Leipzig. Bij de vorige wedstrijd van oranje ontstonden er ook files richting Duitsland door de controles. Rijkswaterstaat raadt reizigers aan om op tijd te vertrekken en dat advies geldt tijdens het hele voetbaltoernooi.

De grenscontroles vinden normaal niet plaats omdat Nederland en Duitsland allebei tot de Schengenzone behoren, maar voor het EK is tijdelijk een uitzondering gemaakt.

Foutje in douaneaangifte leidt vanaf 1 juli niet altijd meer tot strafrechtelijke vervolging

Foto: Douane

DEN HAAG – Maak je per ongeluk een fout in je aangifte? Dan leidt dat op dit moment (voor zowel bedrijven als burgers) tot een strafrechtelijke vervolging. Vanaf 1 juli is dat verleden tijd. Door aanpassingen in de wet, hoeft dit niet langer het geval te zijn. Dan kan in plaats van een strafmaatregel een bestuurlijke boete worden opgelegd.

Een fout is menselijk en kan voorkomen. Op basis van de huidige regels uit de Algemene douanewet (Adw) is iemand die een foute aangifte doet, altijd strafrechtelijk vervolgbaar. Dat betekent de je, bij een fout in de aangifte, als verdachte wordt gezien en de zaak wordt overgedragen aan het Openbaar Ministerie. Hier komt vanaf 1 juli verandering in. Dan wordt een fout niet langer gestraft met een strafmaatregel, maar met een bestuurlijke boete. Ook wordt de navorderingstermijn in deze gevallen verkort van vijf naar drie jaar.

Wat is een bestuurlijke boete?

De bestuurlijke boete is een geldboete die de overheid kan opleggen als iemand de wet overtreedt. Het bedrag van een bestuurlijke boete, staat niet vast. Er komt geen strafrechter aan te pas en de zaak hoeft niet voor te komen. Omdat een bestuurlijke boete niet onder het strafrecht valt, krijg je ook geen strafblad.

Navorderingstermijn wordt korter

Met deze verandering wordt ook de navorderingstermijn verkort. Wanneer bij een foute aangifte een douaneschuld ontstaat, is de navorderingstermijn op dit moment nog vijf jaar. Vanaf 1 juli wordt deze termijn in deze gevallen niet vijf maar drie jaar. De navorderingstermijn is tijd die de Douane heeft om een burger of bedrijf te laten weten dat zij een schuld hebben en deze moeten terugbetalen.

Verzoek om aanpassing vanuit het bedrijfsleven

Deze verandering vindt mede plaats op verzoek van het bedrijfsleven. De politiek heeft besloten om de wijzigingen door te voeren in de Algemene douanewet. De wijziging geldt bij onjuiste én onvolledige aangiften. De bestuurlijke boete geldt niet bij opzet. Wie bewust een onjuiste of onvolledige aangifte doet, krijgt nog steeds een strafprocedure.

Bezwaar indienen bij de Douane

Wilde je (in de oude situatie) bezwaar maken tegen de strafmaatregel, dan deed je dit bij het Openbaar Ministerie (OM). Wil je straks bezwaar maken tegen de bestuurlijke boete, dan doe je dit bij de Douane zelf. Dit geldt dus vanaf 1 juli.

Heisterkamp Trailerservice krijgt groen licht voor nieuwe CO2-neutrale werkplaats in Oldenzaal

Heisterkamp Oldenzaal
Foto: Heisterkamp

OLDENZAAL – Heisterkamp heeft aangekondigd dat Gemeente Oldenzaal de vergunning heeft verleend voor de bouw van een gloednieuwe werkplaats aan de Hanzepoort 8. Deze moderne werkplaats, die volledig CO2-neutraal zal zijn, stelt Heisterkamp in staat om de capaciteit te verdubbelen en optimaal in te spelen op de groeiende vraag van zowel onze eigen Trailer Rental-vloot als de externe klanten.

Bij Heisterkamp Trailerservice zetten zij zich dagelijks in voor de reparatie, het onderhoud, de keuring en het schadeherstel van divers getrokken materieel. Als servicepartner van gerenommeerde trailermerken weten zij hoe belangrijk een betrouwbare en efficiënte werkplaats is. Met deze nieuwe werkplaats biedt Heisterkamp niet alleen een betere service, maar ook een moderne en aantrekkelijke werkomgeving voor de monteurs; zij verdienen immers de beste werkomstandigheden.

De bouw van de nieuwe werkplaats start in augustus 2024 en de oplevering wordt medio 2025 verwacht. Gedurende de bouwperiode blijft de bestaande werkplaats gewoon geopend, zodat klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde service.

Foto: Heisterkamp

“Deze uitbreiding is een belangrijke stap in onze strategie om duurzaam te groeien en te innoveren. We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe faciliteit ons in staat zal stellen om nog efficiënter en milieuvriendelijker te werken, en zo onze bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst voor Oldenzaal en omgeving.”

“We danken de Gemeente Oldenzaal voor het vertrouwen en kijken uit naar de start van dit prachtige project. Samen bouwen we aan een groene en duurzame toekomst!”, aldus Heisterkamp.

Zeeman en GoodShipping bundelen de krachten om CO2 transportuitstoot te verminderen

ALPHEN AAN DEN RIJN/AMSTERDAM – Zeeman, een vooruitstrevende Nederlandse retailer die actief is in acht Europese landen, heeft zich gecommitteerd om hun CO2-uitstoot door transport gedurende meerdere jaren te verminderen door een samenwerking aan te gaan met GoodShipping, de marktleider voor insetting oplossingen.

Samen impact vergroten

Van inkooppraktijken tot materiaal verbeteringen, Zeemans toewijding aan duurzaamheid is duidelijk zichtbaar in al hun bedrijfsactiviteiten. In hun structurele inzet om de impact op de planeet te verkleinen, richt Zeeman zich op het optimaliseren van het energieverbruik en het reduceren van CO2 in hun transport- en distributiemethoden. Om de CO2-voetafdruk van het transport verder te verminderen, is Zeeman in 2023 gaan samenwerken met GoodShipping.

GoodShipping is een Nederlands bedrijf en marktleider in het verminderen van transportemissies door middel van een concept dat carbon insetting wordt genoemd. De aanpak van GoodShipping faciliteert een fuelswitch van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen.

De samenwerking richt zich op het efficiënt verminderen van de CO2-uitstoot van hun zeevracht. Door over te stappen op een andere brandstof (fuel-switch) was kon Zeeman in 2023 alle uitstoot van Zeemans zeevracht van Bangladesh naar Rotterdam verminderen. Het doel van Zeeman is om de transportemissies in 2024 verder te verminderen door middel van de GoodShipping insetting service.

Arnoud van Vliet, manager MVO & Kwaliteit van Zeeman: “Het is onze missie om eerlijk basistextiel toegankelijk te houden voor iedereen. Met aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Bij Zeeman noemen we dat zuinig zijn. Zuinig is een typisch Nederlands woord dat zowel kostenbewust als zorgzaam betekent. Al jarenlang zetten we goede stappen om onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Ook de zeevracht proberen we steeds duurzamer te maken. Door het voller maken van de zeecontainers bijvoorbeeld, doordat we in Zuid- en Oost-Azië de ladingen slim bundelen in de haven. En door onze goederen vooral met het grootste type container te verschepen. De eerste gesprekken met GoodShipping vonden al plaats in 2018 het is mooi om te zien dat de samenwerking in 2023 tot stand is gekomen. Deze past goed in onze duurzame ambities.”

Bas Hoekstra, Directeur Supply Chain, Zeeman : “De samenwerking met FincoEnergies is een volgende stap in de vermindering van de CO2-uitstoot van onze Inbound Supply Chain. De fuelswitch opzet van Goodshipping stelt ons in staat om CO2e te reduceren zonder dat we iets hoeven te veranderen aan onze huidige vervoerders & logistieke operatie. Dit maakt het een zeer aantrekkelijke manier om snel vooruitgang te boeken op dit gebied. Tegelijkertijd volgen we nauwlettend de alternatieven die carriers bieden om onze voetafdruk verder te verkleinen.”

Rogier de Jager, Commercieel Directeur, FincoEnergies Carbon Management divisie: “We zijn erg trots op deze meerjarige samenwerking met Zeeman. Samen hebben we de uitstoot van hun zeevrachtzendingen gereduceerd, gebaseerd op het overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen voor maritiem transport over zee. We kijken ernaar uit om Zeeman de komende jaren verder te ondersteunen bij het verminderen van hun scope-3-emissies.”

Zeeman opende in 1967 zijn winkeldeuren en is sindsdien uitgegroeid tot de winkel bij uitstek voor kwalitatieve en verantwoord geproduceerde basics en textiel voor het hele gezin. Een assortiment baby- en kinderkleding, woontextiel, sokken en onder- en nachtmode, altijd voor de laagst mogelijke prijs. Nu, 57 jaar later, ontvangt Zeeman jaarlijks 70 miljoen klanten in ruim 1350 fysieke winkels in acht landen. Zeeman slaagt erin om de prijzen voor goede en goed geproduceerde artikelen laag te houden, door de bedrijfsvoering opmerkelijk eenvoudig te houden.

Al ruim tien jaar brengt Zeeman jaarlijks een verslag uit waarin uitgebreid wordt ingegaan op de stappen die het bedrijf zet op het gebied van duurzaamheid, en de dilemma’s die daarbij spelen. In de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat staat Zeeman als hoogste retailer genoteerd, op de negende plek.

GoodShipping stelt bedrijven in staat om directe klimaatimpact te realiseren door hun scope 3-emissies te verminderen. Als ‘s werelds toonaangevende duurzame vrachtinitiatief maakt GoodShipping een overstap mogelijk van fossiele brandstoffen naar duurzame biobrandstoffen via een innovatief concept genaamd carbon insetting.

Dit is gebaseerd op de ‘one atmosphere’-benadering – het concept dat alle CO2 in dezelfde atmosfeer wordt uitgestoten. Elke vervoerder die op biobrandstof rijdt, betekent een vermindering van de uitstoot van fossiele brandstoffen in de atmosfeer. Daarom maakt het niet uit welke vervoerder op biobrandstof rijdt. De onafhankelijke audit door een derde partij, GoodShipping’s Book & Claim methodologie en haar transparantie en ‘traceability’ zorgen ervoor dat de toezeggingen van de klant op het gebied van decarbonisatie worden nagekomen.

GoodShipping is er trots op deel uit te maken van FincoEnergies. Samen leveren we duurzame energieoplossingen om onze klanten te helpen bij de overgang naar een betere wereld.

Onderzoek: uitstoot door energieverbruik naar record in 2023

LONDEN – De uitstoot van broeikasgassen door energieverbruik in de wereld is vorig jaar naar een record gestegen, ondanks dat er veel meer energie werd geproduceerd door duurzame bronnen. Dat meldt het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Energy Institute. Ook het wereldwijde energiegebruik steeg naar een nieuw hoogtepunt, aldus de onderzoekers.

Volgens het Statistical Review of World Energy steeg de uitstoot vorig jaar met 2 procent tot meer dan 40 gigaton aan CO2. Daarmee werd voor het eerst die grens overschreden. Het energieverbruik ging eveneens met 2 procent omhoog, tot 620 exajoules. Volgens zakenkrant Financial Times is 1 exajoule gelijk aan de opwekking van energie uit ongeveer 170 miljoen vaten olie. Van dat totale energieverbruik kwam 81,5 procent uit fossiele bronnen.

De onderzoekers stellen dat meer fossiele energie werd verbruikt in India, met een plus van 8 procent. Het land verbruikte voor het eerst meer steenkool voor stroomopwekking dan Noord-Amerika en Europa samen. Om aan de stijgende energievraag te voldoen worden in India meer nieuwe steenkolencentrales gebruikt.

China

In China nam het gebruik van fossiele brandstoffen met 6 procent toe. Dat land is goed voor ongeveer 30 procent van het wereldwijde energiegebruik. In China worden ook veel meer bronnen van duurzame energie ingezet. Volgens de onderzoekers nam China vorig jaar 63 procent van alle nieuw geïnstalleerde capaciteit voor wind- en zonne-energie voor zijn rekening.

De productie van energie uit duurzame bronnen (exclusief waterkracht) steeg met 13 procent tot een nieuw record. In Europa zakte het gebruik van fossiele bronnen voor het eerst tot onder de 70 procent van het totaal. Dat komt bijvoorbeeld omdat steenkolencentrales worden uitgezet. In de Verenigde Staten was fossiele energie goed voor circa 80 procent van het totale verbruik.

Over een piek

De onderzoekers zeggen dat fossiel verbruik in ontwikkelde economieën over een piek lijkt te zijn, maar dat in minder ontwikkelde landen in het zuidelijke deel van de wereld meer gebruik wordt gemaakt van fossiele bronnen om de economische groei te ondersteunen en levenskwaliteit te verbeteren.

Het Statistical Review of World Energy werd sinds de jaren vijftig samengesteld door het Britse olieconcern BP. Sinds vorig jaar wordt het rapport gemaakt door het Energy Institute, waaraan ook kenners van de energiesector verbonden zijn.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...