Clicky

maandag 18 november 2024 - 10:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 288

Verbod stroomstootapparaat bij veetransport

DEN HAAG – Het wordt verboden om stroomstoten uit te delen aan vee op boerderijen en op veetransport. Demissionair minister van Landbouw Piet Adema kondigt het verbod aan, dat over dik een jaar moet ingaan.

Dit verbod kan niet worden opgelegd aan slachthuizen, meldt Adema. Daarvoor is volgens hem te weinig ruimte in Europese wetgeving.

Maandag meldde Varkens in Nood dat stroomstootapparaten nog steeds “veelvuldig” worden gebruikt op varkens. De organisatie heeft hiervan bij meerdere transporteurs videobeelden gemaakt.

Het toepassen van stroomstoten is momenteel toegestaan in “uitzonderlijke omstandigheden”, bijvoorbeeld wanneer een volwassen varken weigert te bewegen.

Adema, die eind 2022 onderzoek aankondigde naar een verbod, ziet dat de apparatuur “alsnog te vaak en niet volgens de regels wordt ingezet, als een handig hulpmiddel dat snel tot resultaten leidt”.

Toezichthouder NVWA gaat handhaven na 1 juli 2025, wanneer het verbod van kracht is. In slachthuizen overweegt Adema een “beleidsregel” die moet leiden tot meer duidelijkheid over de voorwaarden voor gebruik van een stroomstootapparaat. Wanneer er “geen misverstand kan bestaan” over wanneer stroomstoten zijn toegestaan in het slachthuis, zullen NVWA-inspecteurs hier ook toezicht op houden

Verplicht aanmeren voor binnenvaart aan ligplaatsen met walstroom in havengebied North Sea Port

Foto: North Sea Port

Voor binnenvaartschepen die varen op walstroom wordt het verplicht aan te meren op ligplaatsen waar walstroom is voorzien. Met totaal drieëntwintig walstroomkasten neemt het havenbedrijf een grote stap richting duurzaamheid. Deze bieden voor de samenleving vele voordelen, zoals reductie van emissies

Eerder vorig jaar kondigde het Nederlandse ministerie van Infrastructuur aan de komende jaren 140 miljoen euro te willen investeren om walstroominstallaties in zeehavens te realiseren zodat vervuilende dieselgeneratoren niet hoeven te draaien en geluidsoverlast wordt verminderd. Aan de Belgische kant van de haven bestaat de Green Deal Binnenvaart samenwerking waar vergelijkbare duurzame projecten worden opgestart.

Per 1 juli 2024 wordt het verplicht voor binnenvaartschepen om in eerste instantie aan te meren aan een kade waar walstroom is voorzien én deze te gebruiken in plaats van de vervuilende dieselgeneratoren. Deze nieuwe regelgeving zorgt voor circa 340T CO2 reductie op jaarbasis. Binnen de havenontwikkeling stelt het havenbedrijf North Sea Port verduurzaming voorop. “De realisatie van walstroominfrastructuur is hierbij cruciaal”, aldus CEO Daan Schalck.

Inmiddels zijn er diverse walstroomkasten beschikbaar in North Sea Port. De walstroomvoorzieningen worden aangeboden door North Sea Port en Connect4Shore. Voor alle praktische informatie, aanmelden en een overzicht van walstroomkasten kan je de website van Connect4Shore direct bezoeken.

Beljaarts zegt dat faillissement hem niet is aan te rekenen

Dirk Beljaarts

DEN HAAG – Beoogd economieminister Dirk Beljaarts noemt de berichtgeving over zijn mogelijke rol in het faillissement van een bedrijf waarvan hij directeur was “een storm in een glas water”. Hem treft geen blaam, zegt hij in een hoorzitting met Tweede Kamerleden. “Ik zit hier met een schoon geweten.”

Beljaarts hield er naar eigen zeggen al rekening mee dat hij als aspirant-minister vragen zou krijgen over de gang van zaken rond KHN Rekenwerk, een onderdeel van lobbyorganisatie Koninklijke Horeca Nederland waarvan hij tot voor kort directeur was. Hij zegt dat hij juist degene was die de onregelmatigheden ontdekte die tot het bankroet hebben geleid.

Niet voor niets is er aangifte gedaan tegen een andere bestuurder van KHN Rekenwerk, “niet tegen mij”, zegt Beljaarts. Hij ziet dan ook geen risico op enige aansprakelijkheid in deze kwestie. Dieper wil hij niet op de zaak ingaan. “De curator is nog bezig met zijn onderzoek, het is niet netjes om daar dan dwars doorheen te gaan.”

Proefproject met mobiel waterstoftankstation en trekker op waterstof op Brussels Airport

Foto: Brussels Airport

ZAVENTEM – Brussels Airport en de partners van het Stargate-project in het kader van de Europese Green Deal, VIL en DHL, testen momenteel een waterstoftankstation en een Mulag op waterstof op Brussels Airport.

Dit waterstofproefproject voor grondafhandeling, een primeur voor de luchthaven, is bedoeld om alle betrokken partners inzichten te geven in het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof. Net als bij elektrische grondafhandelingsapparatuur vermindert het gebruik van waterstof zowel de uitstoot als de geluidsimpact van grondactiviteiten aanzienlijk.

Eerder deze maand installeerde VIL, in samenwerking met WaterstofNet, op het tarmac van Brussels Airport een mobiel waterstoftankstation om waterstof uit te testen als brandstof voor grondafhandelingsactiviteiten. Deze pilot maakt deel uit van het Stargate-project, een project van Brussels Airport met een consortium van 21 partners, om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor duurzame luchthavens en luchtvaart.

DHL test momenteel het eerste waterstofprototype voor grondafhandelingsactiviteiten uit, een Mulag-tractor met een geïntegreerd waterstof-brandstofcelsysteem. De trekker voor het transport en laden van cargo tankt waterstof aan het mobiele station op de luchthaven. Het bijtanken en de activiteiten worden uitgevoerd door opgeleide en gecertificeerde operatoren. Het project bevat immers uitgebreide opleidingen voor gebruikers, logistiek managers, technici, brandweer en gezondheids- en veiligheidspersoneel.

Waterstof en elektriciteit als alternatief voor grondafhandeling

Deze pilot heeft als doel het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof voor grondafhandelingsapparatuur, naast elektrische grondafhandelingsapparatuur, te beoordelen, en een inzicht te krijgen in de procedures die nodig zijn om deze brandstof op een luchthaven te gebruiken.

Deze test dient als model voor andere partnerluchthavens binnen het Stargate-project en biedt waardevolle inzichten in de processen voor vergunningsaanvragen, veiligheidsvereisten en operationele ervaringen voor alle luchthavenpartners. De test loopt zes weken, tot 27 juni.

Net als elektrische grondafhandelingsapparatuur hebben voertuigen op waterstof geen CO2-uitstoot of geluidsimpact, wat gunstig is voor zowel buurtbewoners als luchthavenpersoneel. Een van de voordelen van waterstof is dat voertuigen instant kunnen bijtanken, wat interessant kan zijn voor specifieke activiteiten en ze minder afhankelijk maakt van het elektriciteitsnet. Dit initiatief is een belangrijke stap naar een bredere toepassing van waterstoftechnologie in de luchtvaart, op weg naar een duurzamere toekomst.

Datalek legt e-mailadressen 60.000 mensen met studieschuld bloot

GRONINGEN – Een ethische hacker kon korte tijd de e-mailadressen van 60.000 mensen met een studieschuld inzien door een datalek bij softwarebedrijf Survalyzer, dat voor de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een enquête uitvoerde. Dit bevestigt DUO na berichtgeving van BNR.

De hacker die het datalek ontdekte meldde dit direct.

Survalyzer stuurde in opdracht van DUO een enquête naar de 60.000 getroffen mensen. De software van het bedrijf bleek niet goed beveiligd. Volgens DUO is de hacker de enige die de data heeft ingezien en zijn de gegevens niet verder verspreid.

Nederland minder groot handelsland dan gedacht, ziet DNB

AMSTERDAM – Nederland is een minder groot handelsland dan gedacht. Dat stelt de Nederlandsche Bank (DNB) na een grote herziening van de import- en exportcijfers. Hoewel Nederland nog steeds tot de grootste exporteurs van de wereld behoort, is er in de afgelopen jaren minder geëxporteerd dan voorspeld.

Ook blijkt Nederland minder grootschalig gebruikt te worden als tussenstation voor investeringen in andere landen door buitenlandse bedrijven. Dan gaat het om buitenlandse investeringen die Nederland binnenkomen en vrijwel direct weer naar het buitenland gaan. Die zogeheten doorstroomsector is in de afgelopen jaren een stuk sterker gekrompen dan eerder voorspeld.

De exacte oorzaken voor de krimp van de doorstroomsector zijn niet duidelijk. Een mogelijke verklaring volgens DNB zijn de internationale initiatieven en maatregelen die de laatste jaren getroffen zijn om belastingontwijking tegen te gaan.

Zo geldt sinds dit jaar bijvoorbeeld een minimumbelasting van 15 procent voor multinationals die actief zijn in de Europese Unie. Daardoor kunnen ondernemingen hun internationale bedrijfsstructuren mogelijk herzien, waarbij EU-land Nederland bijvoorbeeld minder snel gebruikt wordt als doorstroomland.

Dat er minder geëxporteerd is dan voorspeld, komt doordat er steeds betere broncijfers beschikbaar zijn gekomen. Toch is een situatie waarin er meer geïmporteerd dan geëxporteerd wordt nog lang geen realiteit. De laatste keer dat de importwaarde hoger dan de exportwaarde was in Nederland, was in 1980. Dat kwam toen vooral door de oliecrisis en de daardoor hogere olieprijzen.

Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli

BYD

BEIJING – China wil dat de forse invoerheffingen van de Europese Unie op Chinese elektrische auto’s voor 4 juli komen te vervallen en dat verder wordt gepraat over een oplossing voor het conflict. Dat melden Chinese staatsmedia. Die dag zouden de extra tarieven op elektrische auto’s van Chinese makelij van kracht moeten worden.

Maar volgens de staatskrant Global Times hebben de Chinese handelsminister Wang Wentao en EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis afgesproken dat er verder gepraat wordt. Voorwaarde is volgens Beijing dan wel dat die voorlopige heffingen van tafel gaan. China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen tegen de EU.

De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent. Brussel beschuldigt China ervan autobouwers te subsidiëren met staatssteun waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU.

Varkensvlees

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt. Dat kan beteken dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. China is ‘s werelds grootste importeur van varkensvlees. Het land importeerde vorig jaar ruim 1,5 miljoen ton varkensvlees, waarvan meer dan de helft uit Europa kwam.

Global Times heeft ook gemeld dat Beijing maatregelen overweegt rond Europese zuivelproducten en dat er mogelijk heffingen komen op brandstofauto’s van Europese makelij.

Lobbygroep BDI

De Duitse industriële lobbygroep BDI verwelkomt de gesprekken tussen de EU en China over de heffingen. BDI-voorzitter Siegfried Russwurm spreekt van goede signalen en hoopt dat die onderhandelingen een escalatie van het conflict tot een daadwerkelijke handelsoorlog kunnen voorkomen.

Duitsland heeft namelijk kritiek geuit op de heffingen uit vrees voor Chinese maatregelen tegen de Duitse export naar China. Zo is het land een grote afzetmarkt voor Duitse automerken en andere industriële goederen.

Compromis

Volgens persbureau Bloomberg, die sprak met ingewijden, zou China de eigen importheffingen op Duitse auto’s willen verlagen als Berlijn ervoor zorgt dat plannen voor verhoogde heffingen op Chinese elektrische auto’s van de EU teruggedraaid worden.

Economie kromp sterker dan verwacht in eerste kwartaal

DEN HAAG – De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van dit jaar sterker gekrompen dan eerder werd gedacht. Volgens een nieuw cijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroeg de krimp 0,5 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Eerder werd een krimp van 0,1 procent gemeld door het statistiekbureau. De grotere krimp komt volgens het CBS vooral door een neerwaartse bijstelling van de uitvoer.

Het economisch beeld is volgens het statistiekbureau echter niet veranderd. De daling van de export van goederen hangt samen met de krimp van de industrie. In de nieuwe berekening van het eerste kwartaal is ook de onlangs doorgevoerde revisie van de nationale rekeningen verwerkt. De Europese Commissie beveelt de lidstaten om minimaal elke vijf jaar te reviseren. Daarbij worden volgens het CBS onder meer nieuwe bronnen en methoden doorgevoerd, zodat het beeld van de Nederlandse economie weer goed aansluit bij alle onderliggende statistieken, bronnen en internationale richtlijnen.

Door de herziening zijn ook de voorgaande economische groeicijfers aangepast. Zo is kwartaal-op-kwartaalgroei in het vierde kwartaal van 2023 bijgesteld van 0,3 procent naar 0,1 procent. De krimp in het derde kwartaal van 2023 is bijgesteld van 0,3 procent naar 0,4 procent, de krimp in het tweede kwartaal van 2023 van 0,4 procent naar nul procent en de krimp in het eerste kwartaal van 0,4 procent naar 0,3 procent.

Neerwaartse banengroei

Ten opzichte van een jaar eerder kromp de economie in het eerste kwartaal van 2024 met 0,6 procent. Volgens de eerste berekening was dat 0,7 procent. Ook de jaarcijfers vanaf 1995 tot en met 2023 zijn na de revisie opnieuw vastgesteld. De economische groei in 2023 is daarbij onveranderd gebleven op 0,1 procent. De economische groei in 2022 kwam uit op 5,0 procent, dat was 4,3 procent bij de vorige berekening.

Het statistiekbureau stelde verder de banengroei in het eerste kwartaal van dit jaar neerwaarts bij. Volgens de tweede berekening steeg het aantal banen van werknemers en zelfstandigen met 39.000 ten opzichte van het vierde kwartaal. De eerste berekening kwam uit op een stijging van 42.000 banen.

Koopwoningen in mei bijna 9 procent duurder dan jaar eerder

DEN HAAG – In mei 2024 waren de prijzen van bestaande koopwoningen gemiddeld 8,6 procent hoger dan in mei 2023. Ten opzichte van april 2024 stegen de prijzen in mei met 1,1 procent. De prijsontwikkelingen in dit bericht zijn gebaseerd op de prijsindex van bestaande particuliere koopwoningen in Nederland van het CBS en het Kadaster.

Prijzen koopwoningen stijgen met 1,1 procent ten opzichte van april

Ten opzichte van april is de prijsindex bestaande koopwoningen in mei met 1,1 procent gestegen. De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en daalde de prijsindex enige tijd. Sinds juni 2023 stijgen de prijzen van koopwoningen echter weer. In mei 2024 lagen de prijzen gemiddeld 1,8 procent hoger dan bij de vorige piek in juli 2022.

Meer transacties bestaande koopwoningen in mei

Het Kadaster maakte bekend dat het in mei 17 591 woningtransacties registreerde. Dat is 16,5 procent meer dan een jaar eerder. In de eerste vijf maanden zijn 77 721 woningen verkocht, bijna 14 procent meer dan een jaar eerder.

In mei was de gemiddelde transactieprijs voor een bestaande koopwoning 445 430 euro.

Derde jaar op rij winstdaling voor groot deel kleiner mkb

UTRECHT – Voor het derde jaar op rij heeft een groot deel van het kleinere mkb de winst zien afnemen. “Dit zijn cijfers die de kwetsbaarheid van deze zogeheten microbedrijven tonen”, aldus Pieter van der Kwaak, bestuurslid van SRA. “Het gaat hier om 83 procent van alle bedrijven in ons land. Zij dragen voor een groot deel bij aan onze welvaart en innovatiekracht.”

Dit is de belangrijkste conclusie uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2024, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’. In dit rapport zijn ruim 9.000 jaarrekeningen van mkb-bedrijven (geen zzp’ers) geanalyseerd.

Uit het rapport blijkt dat 54 procent van de microbedrijven in 2023 minder winst boekte dan een jaar eerder. Bij bijna 40 procent ging het om een winstdaling van 50 procent of meer. Microbedrijven zijn bedrijven met twee tot tien medewerkers en een jaaromzet tot € 1 miljoen. Tezamen met de andere bedrijven die tot het Nederlandse mkb behoren (tot 250 medewerkers), zijn zij goed voor bijna driekwart van de werkgelegenheid en voor praktisch twee derde van de toegevoegde waarde van de economie (bron: ‘Staat van het mkb 2023’). 99 procent van alle ondernemingen in ons land is mkb.

Omzet en winst voor hele mkb volatiel

“Gezien het belang van het mkb baren de genoemde cijfers van het microbedrijf en daarnaast ook de omzet- en winstontwikkeling van het gehele mkb over 2023 mij zorgen”, vervolgt Van der Kwaak.

De omzetgroei bedroeg voor het mkb als geheel 3,6 procent in vergelijking met een jaar eerder. Deze groei steekt mager af bij eerdere jaren. Met uitzondering van coronajaar 2020 (+0,6 procent) was de omzetstijging in het SRA-BiZ-onderzoek niet eerder zo beperkt. Bovendien blijft de groei van de omzet achter bij de inflatie, die het CBS voor 2023 heeft berekend op 3,8 procent.

De winstgroei is in het mkb, dankzij forse besparingen op de inkoopkosten, toch nog uitgekomen op ruim 9 procent. Laten we uitschieters door corona weg, dan is dit een heel bescheiden groei ten opzichte van de meeste andere jaren in het SRA-BiZ-onderzoek. Bovendien zien we dat de verschillen tussen bedrijven en de fluctuaties in de winsten de laatste jaren toenemen. Vorig jaar zag bijvoorbeeld ook ruim de helft van de ondernemers in het mkb als geheel de winst afnemen. Bij ruim een derde ging het om een krimp van 50 procent of meer.

Onderaan de streep blijft er weinig over

“Van elke € 100 aan omzet blijft er afgerond € 8 over”, aldus Van der Kwaak. ‘Van die € 8 moet de ondernemer de belastingen, als hij schulden heeft de rente en last but not least de investeringen betalen.”

Maar, benadrukt hij, de mkb-ondernemer heeft omzet- en winstgroei nodig om de kansen en uitdagingen die er liggen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt, digitalisering en verduurzamingsdoelen, te kunnen betalen. “Als die armslag er niet of nauwelijks is, heeft dat gevolgen voor de investeringen, doorgroeimogelijkheden en de innovatiekracht van het mkb.”

Volgens Van der Kwaak is een consistent overheidsbeleid, vereenvoudiging en vermindering van regelgeving en een goed investerings- en financieringsklimaat onontbeerlijk voor ondernemers: “Binnen welke kaders moeten zij ondernemen? De overheid moet daar veel meer de regie in pakken.”

Grote verschillen tussen branches

De cijfers over 2023 liepen op brancheniveau sterk uiteen. De verschillen zijn niet alleen groot tussen, maar ook binnen de branches. Kijken we naar de omzet, dan springen de logistiek en de detailhandel er in negatieve zin uit. In de detailhandel groeide de omzet gemiddeld wel (+3,2 procent), maar zag bijna de helft van de ondernemers de omzet teruglopen (tegenover ruim 34 procent een jaar eerder). De logistiek was de enige branche met een omzetkrimp (-1,6 procent).

De automotive behaalde daarentegen een relatief sterke omzetgroei van 9,1 procent. Desondanks wist de branche nauwelijks winstgroei te realiseren (+0,5 procent). De detailhandel (-8,3 procent) en de logistiek (-4,4 procent) zagen de winst vorig jaar zelfs krimpen.

Tot slot viel de horeca op met een bovengemiddelde omzet- (13,9 procent) en winstontwikkeling (+17,5 procent). Desondanks zag een bovengemiddeld percentage bedrijven in de horeca de winst afnemen (ruim 54 procent).

Man (20) die werd overvaren in Kudelstaart overleden

KUDELSTAART – De 20-jarige man uit De Lier die zondag werd overvaren op de Westeinderplassen aan de Kudelstaartseweg in Kudelstaart, is overleden aan zijn verwondingen. Dat meldt de politie maandagochtend.

Zondag hield de politie de bestuurder van de boot aan, een 21-jarige man uit Aalsmeer. Hij zit maandagochtend nog vast.

Het ongeval gebeurde rond 17.00 uur. Het 20-jarige slachtoffer overleed zondagavond in het ziekenhuis.

Volgens de politie waren veel mensen aanwezig in de omgeving. Kudelstaart ligt in de gemeente Aalsmeer (Noord-Holland).

Slachtoffer schietpartij Eindhoven overleden

EINDHOVEN – De man die zondagavond zwaargewond raakte door een schietpartij op de Rode Kruislaan in Eindhoven, is aan zijn verwondingen overleden. Dat meldt de politie maandag. Het gaat om een 41-jarige man uit Eindhoven.

Twee verdachten, twee 19-jarige jongens uit Eindhoven, zitten vast. De politie sluit nieuwe aanhoudingen niet uit.

Het incident was zondagavond rond 19.30 uur. Het slachtoffer werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed aan zijn verwondingen. De politie begon direct een groot onderzoek.

Op de Parcivalstraat, even verderop, werd een auto gevonden die te maken had met het incident. In de omgeving werden de twee verdachten aangehouden.

Wat de aanleiding was van de schietpartij is nog niet bekend. De politie doet onderzoek en is op zoek naar getuigen en camerabeelden van het incident.

 

Man overvaren in Kudelstaart, bestuurder (21) boot aangehouden

KUDELSTAART – Een man is rond 17.00 uur op de Westeinderplassen aan de Kudelstaartseweg in Kudelstaart overvaren door een boot, meldt de politie. Het slachtoffer raakte hierdoor ernstig gewond.

De 21-jarige bestuurder van de boot is aangehouden. De politie onderzoekt wat er is gebeurd.

Nog twee vermisten na noodweer in delen kanton Graubünden

noodweer Zwitserland

CHUR – Na het noodweer dat delen van het Oost-Zwitserse kanton Graubünden vrijdag trof, zijn er nog twee vermisten. Er wordt van uitgegaan dat ze niet meer in leven zijn.

Zondag is bekendgemaakt dat de stoffelijke resten van een vermiste man zijn aangetroffen in het dal van Mesolcina, niet ver van de Italiaanse grens. De man verdween vrijdag meer dan acht kilometer van de plek waar zijn lichaam door bergingswerkers werd gevonden.

Zaterdag werd een vrouw in een stroom stenen en modder levend teruggevonden. De regio werd geconfronteerd met plaatselijk krachtige aardverschuivingen en hoogwater als gevolg van de vele regens.

Coureur zwaargewond bij TT Brommersprint in Assen

ASSEN – Een coureur is zondagmiddag ernstig gewond geraakt op de Vaart Z.Z. in Assen, meldt de politie.

Het ongeval gebeurde tijdens de TT Brommersprint die daar plaatsvond. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht. De politie is nog bezig met onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Bij de TT Brommersprint trekken rond de veertig brommers en scooters een sprint over 150 meter. Het is onderdeel van het TT Festival in aanloop naar de TT-races. Het evenement werd na het ongeval stilgelegd en later definitief gestaakt, aldus de organisatie van het TT Festival.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...