AMSTERDAM – De uitstootvrije zone die vanaf 1 januari 2025 geldt voor bedrijfs- en vrachtwagens in Amsterdam, wordt kleiner dan oorspronkelijk gepland. De gemeente was van plan om binnen de hele A10, de zogeheten Ring, een uitstootvrije zone in te voeren. Omdat de Tweede Kamer nog geen geschikte verkeersborden heeft vastgesteld, geldt de uitstootvrije zone vanaf januari alleen voor binnen de S100, ook wel bekend als de Centrumring. Dat meldt wethouder Melanie van der Horst (luchtkwaliteit) maandag.
Binnen de A10 geldt al een milieuzone, waarvoor er borden staan met een afbeelding van een bestelauto. Op het te plaatsen bord voor de uitstootvrije zones staat zo’n zelfde pictogram. Die twee borden lijken elkaar tegen te spreken, waardoor de gemeente het te verwarrend vindt. Daarom moet eerst een nieuw verkeersbord voor de uitstootvrije zone worden opgesteld, maar deze borden moeten worden vastgesteld door het landelijke parlement.
“Het voornemen is om de zone in 2028 uit te breiden naar de Ring A10”, aldus de wethouder. De huidige milieuzone wordt wel binnen de hele A10 per 1 januari 2025 aangescherpt voor dieselauto’s en bedrijfsauto’s. Vanaf januari mogen alleen wagens vanaf emissieklasse 5 of hoger de Amsterdamse Ring in. Amsterdammers met een dieselauto of bedrijfsauto met emissieklasse 4 kunnen een subsidie krijgen als zij hun auto laten slopen.
Met het weren van vervuilende auto’s zet het stadsbestuur in op schonere lucht in de hoofdstad. “Het verbeteren van de luchtkwaliteit is van levensbelang”, aldus Van der Horst. “Amsterdammers leven nu elf maanden korter door vervuilde lucht. En jaarlijks zorgt de slechte lucht ervoor dat enkele honderden kinderen in Amsterdam astma krijgen. De uitstootvrije zone is daarom een belangrijke stap, maar ik wil wel dat ondernemers de ruimte krijgen om op een voor hen werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer.” Zo kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen als het niet lukt om over te stappen naar een elektrisch voertuig, “bijvoorbeeld omdat deze voertuigen nog niet beschikbaar zijn, of als een bedrijf in financieel zwaar weer zit”, aldus de gemeente.
In Amsterdam moeten vanaf 1 januari ook alle nieuwe brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn. Ook pleziervaartuigen mogen straks niet meer vervuilend zijn. Er is nog geen uitstootvrije zone voor taxi’s, omdat daarvoor landelijke wetgeving nodig is.
Ook in Rotterdam, Maastricht, Eindhoven en Utrecht komen vanaf 1 januari uitstootvrije zones.