Clicky

zondag 17 november 2024 - 22:50 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 287

Kleinere uitstootvrije zone voor bestel- en vrachtwagens in Amsterdam door gebrek geschikte borden

AMSTERDAM – De uitstootvrije zone die vanaf 1 januari 2025 geldt voor bedrijfs- en vrachtwagens in Amsterdam, wordt kleiner dan oorspronkelijk gepland. De gemeente was van plan om binnen de hele A10, de zogeheten Ring, een uitstootvrije zone in te voeren. Omdat de Tweede Kamer nog geen geschikte verkeersborden heeft vastgesteld, geldt de uitstootvrije zone vanaf januari alleen voor binnen de S100, ook wel bekend als de Centrumring. Dat meldt wethouder Melanie van der Horst (luchtkwaliteit) maandag.

Binnen de A10 geldt al een milieuzone, waarvoor er borden staan met een afbeelding van een bestelauto. Op het te plaatsen bord voor de uitstootvrije zones staat zo’n zelfde pictogram. Die twee borden lijken elkaar tegen te spreken, waardoor de gemeente het te verwarrend vindt. Daarom moet eerst een nieuw verkeersbord voor de uitstootvrije zone worden opgesteld, maar deze borden moeten worden vastgesteld door het landelijke parlement.

“Het voornemen is om de zone in 2028 uit te breiden naar de Ring A10”, aldus de wethouder. De huidige milieuzone wordt wel binnen de hele A10 per 1 januari 2025 aangescherpt voor dieselauto’s en bedrijfsauto’s. Vanaf januari mogen alleen wagens vanaf emissieklasse 5 of hoger de Amsterdamse Ring in. Amsterdammers met een dieselauto of bedrijfsauto met emissieklasse 4 kunnen een subsidie krijgen als zij hun auto laten slopen.

Met het weren van vervuilende auto’s zet het stadsbestuur in op schonere lucht in de hoofdstad. “Het verbeteren van de luchtkwaliteit is van levensbelang”, aldus Van der Horst. “Amsterdammers leven nu elf maanden korter door vervuilde lucht. En jaarlijks zorgt de slechte lucht ervoor dat enkele honderden kinderen in Amsterdam astma krijgen. De uitstootvrije zone is daarom een belangrijke stap, maar ik wil wel dat ondernemers de ruimte krijgen om op een voor hen werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer.” Zo kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen als het niet lukt om over te stappen naar een elektrisch voertuig, “bijvoorbeeld omdat deze voertuigen nog niet beschikbaar zijn, of als een bedrijf in financieel zwaar weer zit”, aldus de gemeente.

In Amsterdam moeten vanaf 1 januari ook alle nieuwe brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn. Ook pleziervaartuigen mogen straks niet meer vervuilend zijn. Er is nog geen uitstootvrije zone voor taxi’s, omdat daarvoor landelijke wetgeving nodig is.

Ook in Rotterdam, Maastricht, Eindhoven en Utrecht komen vanaf 1 januari uitstootvrije zones.

Bredase huisartsen: snel opvolger als Co-Med definitief sluit

BREDA – Als de vestigingen in Breda van huisartsenketen Co-Med definitief hun deuren sluiten, komen andere huisartsen in de gebouwen werken. Patiënten kunnen daar dan naar verwezen worden “zodat zij over een aantal maanden weer een reguliere vaste huisarts en praktijk kunnen hebben”, meldt de overkoepelende Huisartsen Zorggroep Breda maandag.

Co-Med heeft twee vestigingen in het noordwesten van Breda. Die praktijken zijn sinds vorige week “tot nader order” gesloten, net als de andere Co-Med-huisartsenlocaties in het land. Zorgverzekeraars hebben de overeenkomsten met Co-Med vorige week opgeschort. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen voorlopig terecht bij Arene, een onlinehuisartsenpraktijk.

De huisartsen in Breda en omstreken hebben ook een gezamenlijk project, Thuisdok. Volgens de huisartsenvereniging kunnen patiënten dankzij dat systeem “direct digitaal en wanneer nodig dezelfde dag fysiek” een afspraak krijgen bij een huisartsenpraktijk elders in de stad. Het moet voorkomen dat mensen geen zorg meer krijgen door het wegvallen van Co-Med.

Volgens de Huisartsen Zorggroep Breda kunnen “nieuwe jonge huisartsen” op den duur praktijk gaan houden in de vestigingen van Co-Med, maar dit “zal nog enige maanden duren als Co-Med definitief gestopt is”.

Co-Med is een paar jaar geleden opgekomen. Het bedrijf kocht in het hele land praktijken op, vooral van huisartsen die met pensioen wilden en geen opvolger hadden. Volgens critici probeerde het bedrijf daarna alleen maar zo veel mogelijk geld te verdienen. Vanwege onbetaalde rekeningen is onlangs voor de tweede keer het faillissement van de keten aangevraagd.

Faillissement Ovvio BV nietig verklaard

ROOSENDAAL – Op 28 mei 2024 werd voor de rechtbank van Rotterdam Ovvio BV uit Roosendaal failliet verklaard.

De eigenaar van het transportbedrijf ging echter in verzet tegen het faillissement en de rechter heeft de eigenaar gelijk gegeven en het faillissement nietig verklaard op 18 juni.

Ovvio is een zeecontainer transporteur gevestigd in het Noord-Brabantse Roosendaal. Van oorsprong bestaat het bedrijf al sinds 2013 en is sinds 2014 in handen van M. Kutuman.

Volgens de bedrijfswebsite heeft het bedrijf een wagenpark van elf trekkende eenheden.

Nederlandse vrachtwagenchauffeur opgepakt voor dodelijk ongeval in België

NAMEN – Een Nederlandse vrachtwagenchauffeur is op 18 juni gearresteerd nadat hij een 23-jarige man op de vluchtstrook doodreed.

De man was zijn band aan het verwisselen nadat hij een lekke band had gekregen op de vluchtstrook van de Belgische N5 richting Reims. Het slachtoffer werd aangereden door een vrachtwagen.

De in 1970 geboren Nederlandse vrachtwagenchauffeur stopte niet en vervolgde zijn weg, meldt het Parket van Namen maandag.

Het slachtoffer overleed ter plaatse.

Er kwam een expert ter plaatse. Dankzij het onderzoek kon de chauffeur van de vrachtwagen worden getraceerd. Hij werd dinsdag 18 juni rond 13:30 uur aangehouden.

Het Belgisch Openbaar Ministerie opende vrijdag 19 juni een zaak voor doodslag in het kader van een verkeersongeval en voor een vluchtmisdrijf na een dodelijk ongeval.

Advocaat kroongetuige Marengo legt opnieuw verdediging neer

Peter Schouten

SCHIPHOL – Advocaat Peter Schouten heeft kort na zijn aantreden opnieuw de verdediging van Marengo-kroongetuige Nabil B. neergelegd. Dat zei hij maandag tijdens een zitting van het hoger beroep van het liquidatieproces in de beveiligde rechtbank op Schiphol. Volgens de advocaat dwarsboomt het Openbaar Ministerie hem. “Ik kan mijn cliënt niet bieden waar hij recht op heeft.”

Schouten haalde stevig uit naar justitie. “Het OM wil voorwaarden stellen aan mijn optreden. Dat tast mijn kernwaarden als advocaat aan.” Volgens de advocaat wilde het OM onder meer dat hij vooraf toestemming zou vragen als hij in de media dingen over zijn veiligheid zou zeggen. Ook zou hij geen procedures meer tegen het OM mogen beginnen. Als de voorwaarden zouden worden ingetrokken, keert Schouten naar eigen zeggen weer terug.

Nadat justitie begin 2018 bekendmaakte te beschikken over kroongetuige Nabil B., werd een week later zijn broer doodgeschoten. In september 2021 werd B.’s advocaat Derk Wiersum vermoord en in juli 2021 vertrouwenspersoon Peter R. de Vries. De Vries vormde toen samen met advocaten Schouten en Onno de Jong het verdedigingsteam van B.

Reacties

Na de moord op De Vries, bleven Schouten en De Jong de kroongetuige bijstaan tot maart 2023. Waarom zij destijds stopten, is niet bekendgemaakt. Later kwam alleen De Jong terug als advocaat, bij aanvang van het hoger beroep werd duidelijk dat hij B. toch niet meer bijstond. Daarop keerde Schouten weer terug, maar ook hij stopt nu.

De advocaten-generaal wilde direct na de mededeling van Schouten niet reageren. “Dit is niet de tijd of plaats om dit te doen”, zei een van hen. De voorzitter van het hof gaf aan dat hij hoopt dat er snel een oplossing komt. B. zelf zei dat hij zich niet meer vrij voelde om vragen te beantwoorden.

Levenslang

Het Marengo-proces draait om zes moorden en verschillende moordpogingen. Hoofdverdachte Ridouan Taghi en twee medeverdachten zijn in februari door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.

De komende drie weken staan zogeheten regiezittingen gepland in het hoger beroep, dan wordt onder meer over de voortgang van de zaken van de veertien verdachten gesproken. Woensdag staat de zaak van Taghi op het programma, ook hij zit met een advocatenkwestie nadat recent bekend werd dat twee van zijn drie advocaten de verdediging hebben neergelegd. Het is de bedoeling dat Taghi woensdag aanwezig is in de rechtbank.

Doden door grote brand in batterijfabriek Zuid-Korea

SEOUL – In Zuid-Korea is een grote brand uitgebroken in een lithiumbatterijfabriek. Daarbij zijn ongeveer twintig doden gevallen, meldt persbureau Yonhap. Een brandweerfunctionaris heeft het over zestien doden en vijf vermisten.

Brandweerlieden gingen de fabriek binnen nadat zij de brand onder controle hadden gekregen. Daar vonden ze meerdere lichamen. Een andere medewerker overleed eerder in het ziekenhuis.

Tijdens het uitbreken van de brand waren naar schatting 67 medewerkers in de fabriek. Twee van hen liepen zware verwondingen op.

De oorzaak van de brand is nog niet vastgesteld. Volgens medewerkers deed zich een explosie voor in een batterij en daarna volgden meerdere ontploffingen, aldus de functionaris. Dit zou zijn gebeurd op een verdieping waar naar schatting 35.000 batterijen lagen.

Het vuur verspreidde snel door de aanwezigheid van de batterijen, meldt Yonhap.

De fabriek van batterijproducent Aricell staat in Hwaseong, iets ten zuiden van de hoofdstad Seoul. Het pand bestaat uit meerdere verdiepingen en heeft volgens Zuid-Koreaanse media een oppervlakte van ongeveer 2300 vierkante meter. Delen van het gebouw zijn ingestort. De brand brak rond 10.30 uur lokale tijd uit en was rond 15.00 uur onder controle.

Man aangehouden op verdenking van leveren wapens aan verdachte van dodelijke schietpartij in Weiteveen

EMMEN – De politie heeft maandagochtend een 35-jarige man uit de gemeente Emmen aangehouden op verdenking van wapenhandel. De aanhouding komt voort uit een onderzoek naar de herkomst van de wapens die zijn aangetroffen op de plaats delict van het geweldsincident in Weiteveen.

Bij het geweldsincident in Weiteveen worden op 16 januari twee personen om het leven gebracht. De politie houdt op dezelfde dag een 50-jarige verdachte aan en start een uitgebreid onderzoek. Op de plaats delict aan de Bargerweg worden meerdere illegale wapens aangetroffen. De politie is een onderzoek gestart naar de herkomst van deze wapens.

Dit heeft geleid tot de aanhouding van een verdachte op maandagochtend 24 juni. De man wordt ervan verdacht de wapens te hebben geleverd die zijn aangetroffen op het plaats delict en daar zeer waarschijnlijk zijn gebruikt. De man zit vast en wordt verhoord.

Uit het onderzoek moet blijken wat zijn exacte betrokkenheid is geweest in relatie tot de wapens. In de woning van de man wordt een zoeking gedaan. De man wordt niet verdacht van betrokkenheid bij het geweldsincident of van het treffen van voorbereidende handelingen ten aanzien van het geweldsincident.

Het onderzoek naar de herkomst van de wapens is nog niet afgerond. Dit betekent dat meerdere aanhoudingen niet worden uitgesloten, meldt de politie.

Verbod stroomstootapparaat bij veetransport

DEN HAAG – Het wordt verboden om stroomstoten uit te delen aan vee op boerderijen en op veetransport. Demissionair minister van Landbouw Piet Adema kondigt het verbod aan, dat over dik een jaar moet ingaan.

Dit verbod kan niet worden opgelegd aan slachthuizen, meldt Adema. Daarvoor is volgens hem te weinig ruimte in Europese wetgeving.

Maandag meldde Varkens in Nood dat stroomstootapparaten nog steeds “veelvuldig” worden gebruikt op varkens. De organisatie heeft hiervan bij meerdere transporteurs videobeelden gemaakt.

Het toepassen van stroomstoten is momenteel toegestaan in “uitzonderlijke omstandigheden”, bijvoorbeeld wanneer een volwassen varken weigert te bewegen.

Adema, die eind 2022 onderzoek aankondigde naar een verbod, ziet dat de apparatuur “alsnog te vaak en niet volgens de regels wordt ingezet, als een handig hulpmiddel dat snel tot resultaten leidt”.

Toezichthouder NVWA gaat handhaven na 1 juli 2025, wanneer het verbod van kracht is. In slachthuizen overweegt Adema een “beleidsregel” die moet leiden tot meer duidelijkheid over de voorwaarden voor gebruik van een stroomstootapparaat. Wanneer er “geen misverstand kan bestaan” over wanneer stroomstoten zijn toegestaan in het slachthuis, zullen NVWA-inspecteurs hier ook toezicht op houden

Verplicht aanmeren voor binnenvaart aan ligplaatsen met walstroom in havengebied North Sea Port

Foto: North Sea Port

Voor binnenvaartschepen die varen op walstroom wordt het verplicht aan te meren op ligplaatsen waar walstroom is voorzien. Met totaal drieëntwintig walstroomkasten neemt het havenbedrijf een grote stap richting duurzaamheid. Deze bieden voor de samenleving vele voordelen, zoals reductie van emissies

Eerder vorig jaar kondigde het Nederlandse ministerie van Infrastructuur aan de komende jaren 140 miljoen euro te willen investeren om walstroominstallaties in zeehavens te realiseren zodat vervuilende dieselgeneratoren niet hoeven te draaien en geluidsoverlast wordt verminderd. Aan de Belgische kant van de haven bestaat de Green Deal Binnenvaart samenwerking waar vergelijkbare duurzame projecten worden opgestart.

Per 1 juli 2024 wordt het verplicht voor binnenvaartschepen om in eerste instantie aan te meren aan een kade waar walstroom is voorzien én deze te gebruiken in plaats van de vervuilende dieselgeneratoren. Deze nieuwe regelgeving zorgt voor circa 340T CO2 reductie op jaarbasis. Binnen de havenontwikkeling stelt het havenbedrijf North Sea Port verduurzaming voorop. “De realisatie van walstroominfrastructuur is hierbij cruciaal”, aldus CEO Daan Schalck.

Inmiddels zijn er diverse walstroomkasten beschikbaar in North Sea Port. De walstroomvoorzieningen worden aangeboden door North Sea Port en Connect4Shore. Voor alle praktische informatie, aanmelden en een overzicht van walstroomkasten kan je de website van Connect4Shore direct bezoeken.

Beljaarts zegt dat faillissement hem niet is aan te rekenen

Dirk Beljaarts

DEN HAAG – Beoogd economieminister Dirk Beljaarts noemt de berichtgeving over zijn mogelijke rol in het faillissement van een bedrijf waarvan hij directeur was “een storm in een glas water”. Hem treft geen blaam, zegt hij in een hoorzitting met Tweede Kamerleden. “Ik zit hier met een schoon geweten.”

Beljaarts hield er naar eigen zeggen al rekening mee dat hij als aspirant-minister vragen zou krijgen over de gang van zaken rond KHN Rekenwerk, een onderdeel van lobbyorganisatie Koninklijke Horeca Nederland waarvan hij tot voor kort directeur was. Hij zegt dat hij juist degene was die de onregelmatigheden ontdekte die tot het bankroet hebben geleid.

Niet voor niets is er aangifte gedaan tegen een andere bestuurder van KHN Rekenwerk, “niet tegen mij”, zegt Beljaarts. Hij ziet dan ook geen risico op enige aansprakelijkheid in deze kwestie. Dieper wil hij niet op de zaak ingaan. “De curator is nog bezig met zijn onderzoek, het is niet netjes om daar dan dwars doorheen te gaan.”

Proefproject met mobiel waterstoftankstation en trekker op waterstof op Brussels Airport

Foto: Brussels Airport

ZAVENTEM – Brussels Airport en de partners van het Stargate-project in het kader van de Europese Green Deal, VIL en DHL, testen momenteel een waterstoftankstation en een Mulag op waterstof op Brussels Airport.

Dit waterstofproefproject voor grondafhandeling, een primeur voor de luchthaven, is bedoeld om alle betrokken partners inzichten te geven in het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof. Net als bij elektrische grondafhandelingsapparatuur vermindert het gebruik van waterstof zowel de uitstoot als de geluidsimpact van grondactiviteiten aanzienlijk.

Eerder deze maand installeerde VIL, in samenwerking met WaterstofNet, op het tarmac van Brussels Airport een mobiel waterstoftankstation om waterstof uit te testen als brandstof voor grondafhandelingsactiviteiten. Deze pilot maakt deel uit van het Stargate-project, een project van Brussels Airport met een consortium van 21 partners, om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor duurzame luchthavens en luchtvaart.

DHL test momenteel het eerste waterstofprototype voor grondafhandelingsactiviteiten uit, een Mulag-tractor met een geïntegreerd waterstof-brandstofcelsysteem. De trekker voor het transport en laden van cargo tankt waterstof aan het mobiele station op de luchthaven. Het bijtanken en de activiteiten worden uitgevoerd door opgeleide en gecertificeerde operatoren. Het project bevat immers uitgebreide opleidingen voor gebruikers, logistiek managers, technici, brandweer en gezondheids- en veiligheidspersoneel.

Waterstof en elektriciteit als alternatief voor grondafhandeling

Deze pilot heeft als doel het potentieel van waterstof als alternatieve brandstof voor grondafhandelingsapparatuur, naast elektrische grondafhandelingsapparatuur, te beoordelen, en een inzicht te krijgen in de procedures die nodig zijn om deze brandstof op een luchthaven te gebruiken.

Deze test dient als model voor andere partnerluchthavens binnen het Stargate-project en biedt waardevolle inzichten in de processen voor vergunningsaanvragen, veiligheidsvereisten en operationele ervaringen voor alle luchthavenpartners. De test loopt zes weken, tot 27 juni.

Net als elektrische grondafhandelingsapparatuur hebben voertuigen op waterstof geen CO2-uitstoot of geluidsimpact, wat gunstig is voor zowel buurtbewoners als luchthavenpersoneel. Een van de voordelen van waterstof is dat voertuigen instant kunnen bijtanken, wat interessant kan zijn voor specifieke activiteiten en ze minder afhankelijk maakt van het elektriciteitsnet. Dit initiatief is een belangrijke stap naar een bredere toepassing van waterstoftechnologie in de luchtvaart, op weg naar een duurzamere toekomst.

Datalek legt e-mailadressen 60.000 mensen met studieschuld bloot

GRONINGEN – Een ethische hacker kon korte tijd de e-mailadressen van 60.000 mensen met een studieschuld inzien door een datalek bij softwarebedrijf Survalyzer, dat voor de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) een enquête uitvoerde. Dit bevestigt DUO na berichtgeving van BNR.

De hacker die het datalek ontdekte meldde dit direct.

Survalyzer stuurde in opdracht van DUO een enquête naar de 60.000 getroffen mensen. De software van het bedrijf bleek niet goed beveiligd. Volgens DUO is de hacker de enige die de data heeft ingezien en zijn de gegevens niet verder verspreid.

Nederland minder groot handelsland dan gedacht, ziet DNB

AMSTERDAM – Nederland is een minder groot handelsland dan gedacht. Dat stelt de Nederlandsche Bank (DNB) na een grote herziening van de import- en exportcijfers. Hoewel Nederland nog steeds tot de grootste exporteurs van de wereld behoort, is er in de afgelopen jaren minder geëxporteerd dan voorspeld.

Ook blijkt Nederland minder grootschalig gebruikt te worden als tussenstation voor investeringen in andere landen door buitenlandse bedrijven. Dan gaat het om buitenlandse investeringen die Nederland binnenkomen en vrijwel direct weer naar het buitenland gaan. Die zogeheten doorstroomsector is in de afgelopen jaren een stuk sterker gekrompen dan eerder voorspeld.

De exacte oorzaken voor de krimp van de doorstroomsector zijn niet duidelijk. Een mogelijke verklaring volgens DNB zijn de internationale initiatieven en maatregelen die de laatste jaren getroffen zijn om belastingontwijking tegen te gaan.

Zo geldt sinds dit jaar bijvoorbeeld een minimumbelasting van 15 procent voor multinationals die actief zijn in de Europese Unie. Daardoor kunnen ondernemingen hun internationale bedrijfsstructuren mogelijk herzien, waarbij EU-land Nederland bijvoorbeeld minder snel gebruikt wordt als doorstroomland.

Dat er minder geëxporteerd is dan voorspeld, komt doordat er steeds betere broncijfers beschikbaar zijn gekomen. Toch is een situatie waarin er meer geïmporteerd dan geëxporteerd wordt nog lang geen realiteit. De laatste keer dat de importwaarde hoger dan de exportwaarde was in Nederland, was in 1980. Dat kwam toen vooral door de oliecrisis en de daardoor hogere olieprijzen.

Chinese staatsmedia: EU-heffingen moeten weg voor 4 juli

BYD

BEIJING – China wil dat de forse invoerheffingen van de Europese Unie op Chinese elektrische auto’s voor 4 juli komen te vervallen en dat verder wordt gepraat over een oplossing voor het conflict. Dat melden Chinese staatsmedia. Die dag zouden de extra tarieven op elektrische auto’s van Chinese makelij van kracht moeten worden.

Maar volgens de staatskrant Global Times hebben de Chinese handelsminister Wang Wentao en EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis afgesproken dat er verder gepraat wordt. Voorwaarde is volgens Beijing dan wel dat die voorlopige heffingen van tafel gaan. China heeft al gedreigd met tegenmaatregelen tegen de EU.

De extra heffingen kunnen oplopen tot 38 procent en komen bovenop bestaande importtarieven voor Chinese elektrische auto’s van 10 procent. Brussel beschuldigt China ervan autobouwers te subsidiëren met staatssteun waardoor de Europese markt wordt overspoeld met goedkope auto’s. Daardoor worden Europese autobouwers benadeeld, aldus de EU.

Varkensvlees

China heeft al gezegd onderzoek te doen naar het dumpen van varkensvlees uit Europa op de Chinese markt. Dat kan beteken dat er heffingen komen op varkensvlees uit de EU. China is ‘s werelds grootste importeur van varkensvlees. Het land importeerde vorig jaar ruim 1,5 miljoen ton varkensvlees, waarvan meer dan de helft uit Europa kwam.

Global Times heeft ook gemeld dat Beijing maatregelen overweegt rond Europese zuivelproducten en dat er mogelijk heffingen komen op brandstofauto’s van Europese makelij.

Lobbygroep BDI

De Duitse industriële lobbygroep BDI verwelkomt de gesprekken tussen de EU en China over de heffingen. BDI-voorzitter Siegfried Russwurm spreekt van goede signalen en hoopt dat die onderhandelingen een escalatie van het conflict tot een daadwerkelijke handelsoorlog kunnen voorkomen.

Duitsland heeft namelijk kritiek geuit op de heffingen uit vrees voor Chinese maatregelen tegen de Duitse export naar China. Zo is het land een grote afzetmarkt voor Duitse automerken en andere industriële goederen.

Compromis

Volgens persbureau Bloomberg, die sprak met ingewijden, zou China de eigen importheffingen op Duitse auto’s willen verlagen als Berlijn ervoor zorgt dat plannen voor verhoogde heffingen op Chinese elektrische auto’s van de EU teruggedraaid worden.

Economie kromp sterker dan verwacht in eerste kwartaal

DEN HAAG – De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van dit jaar sterker gekrompen dan eerder werd gedacht. Volgens een nieuw cijfer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroeg de krimp 0,5 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Eerder werd een krimp van 0,1 procent gemeld door het statistiekbureau. De grotere krimp komt volgens het CBS vooral door een neerwaartse bijstelling van de uitvoer.

Het economisch beeld is volgens het statistiekbureau echter niet veranderd. De daling van de export van goederen hangt samen met de krimp van de industrie. In de nieuwe berekening van het eerste kwartaal is ook de onlangs doorgevoerde revisie van de nationale rekeningen verwerkt. De Europese Commissie beveelt de lidstaten om minimaal elke vijf jaar te reviseren. Daarbij worden volgens het CBS onder meer nieuwe bronnen en methoden doorgevoerd, zodat het beeld van de Nederlandse economie weer goed aansluit bij alle onderliggende statistieken, bronnen en internationale richtlijnen.

Door de herziening zijn ook de voorgaande economische groeicijfers aangepast. Zo is kwartaal-op-kwartaalgroei in het vierde kwartaal van 2023 bijgesteld van 0,3 procent naar 0,1 procent. De krimp in het derde kwartaal van 2023 is bijgesteld van 0,3 procent naar 0,4 procent, de krimp in het tweede kwartaal van 2023 van 0,4 procent naar nul procent en de krimp in het eerste kwartaal van 0,4 procent naar 0,3 procent.

Neerwaartse banengroei

Ten opzichte van een jaar eerder kromp de economie in het eerste kwartaal van 2024 met 0,6 procent. Volgens de eerste berekening was dat 0,7 procent. Ook de jaarcijfers vanaf 1995 tot en met 2023 zijn na de revisie opnieuw vastgesteld. De economische groei in 2023 is daarbij onveranderd gebleven op 0,1 procent. De economische groei in 2022 kwam uit op 5,0 procent, dat was 4,3 procent bij de vorige berekening.

Het statistiekbureau stelde verder de banengroei in het eerste kwartaal van dit jaar neerwaarts bij. Volgens de tweede berekening steeg het aantal banen van werknemers en zelfstandigen met 39.000 ten opzichte van het vierde kwartaal. De eerste berekening kwam uit op een stijging van 42.000 banen.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...