Clicky

maandag 18 november 2024 - 05:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 286

PVV’er Faber neemt afstand van ‘omvolking’, noemt term onjuist

Marjolein Faber

DEN HAAG – Beoogd PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) neemt “volledig afstand” van het gebruik van de term ‘omvolking’ om de verandering van de bevolkingssamenstelling aan te duiden. Dat zegt zij in een hoorzitting voor kandidaat-bewindslieden in de Tweede Kamer. Faber zegt te beseffen dat deze term een “bewust plan” impliceert en dat dit “onjuist” is.

Ze erkent ook dat deze term een “verschrikkelijke connotatie” met zich meebrengt aan “het verleden en het nazisme”. De aspirant-minister sluit zich aan bij de AIVD en NCTV, die in rapporten hebben gewaarschuwd voor de dreiging van extreemrechtse groepen die propageren dat sprake zou zijn van ‘omvolking’. Volgens deze complottheorie probeert de zogenaamde elite het ‘witte ras’ bewust te vermengen of vervangen.

“Ik heb geen enkele moeite daar volledig afstand van te nemen”, zegt Faber. “En dat doe ik dus ook nu.”

Faber zegt in het vervolg te spreken over de “zeer zorgelijke demografische ontwikkelingen in Nederland”. Door “enorme migratie” heeft het land volgens haar geen “absorptievermogen” meer. Dat ziet ze bijvoorbeeld terug in het onderwijs en de woningmarkt. “Kijk maar eens in onze grote steden. Het is zeer legitiem om je daar grote zorgen over te maken”, aldus de toekomstige minister.

In die nieuwe rol zal Faber parlementsleden ook niet meer wegzetten als “nepvolksvertegenwoordigers”, belooft zij. Dat zij als senator het kabinet eens een “vijfde colonne” noemde – een term die eveneens een complot impliceert om de samenleving te ondermijnen – vindt zij evenmin passen bij haar nieuwe functie. “Ik was fel”, zegt ze. “Misschien te fel.” Maar zij deed die uitspraken als lid van de oppositie, benadrukt zij.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Duitse A57 [+foto]

Foto: Brandweer Neuss

NEUSS – Maandagmiddag werd de Duitse brandweer rond 14.39 uur gealarmeerd voor een ongeval op de Duitse A57 richting Krefeld. Daar werd een ongeval tussen twee vrachtwagens gemeld.

Ter plaatse, vlakbij de rustplaats Morgensternsheide, stonden twee vrachtwagens in de vangrail. Beide voertuigen waren met elkaar in botsing gekomen.

Na onderzoek door de hulpdiensten werd vastgesteld dat geen van de chauffeurs naar het ziekenhuis hoefde voor een behandeling.

Uit beide vrachtwagens lekten echter grote hoeveelheden brandstof, waardoor het noodzakelijk was de snelweg richting Krefeld volledig af te sluiten.

Nieuwe IVECO X-WAY containerwagen voor Vergossen Transport

KONINGSBOSCH – Vergossen Transport uit het Limburgse Koningsbosch heeft onlangs een fraaie IVECO X-WAY 8×4 containerwagen in gebruik genomen. De wagen is strak gespoten in het rood en blauw van het bedrijf en is een echte blikvanger op de, veelal Limburgse, wegen.

De X-WAY met dagcabine is voorzien van een sleepas en wordt aangedreven door de 420 pk sterke Cursor 11-motor. Het totaalgewicht bedraagt 35 ton en dat wordt regelmatig gehaald als chauffeur Martin Geerlings onderweg is.

Bert Mingels van IVECO NLS leverde de auto persoonlijk af bij Vergossen Transport, dat tien jaar geleden is opgericht door naamgever Mark Vergossen (43). Het is een veelzijdig bedrijf, waar je voor uiteenlopende transportwerkzaamheden terecht kunt. Bakstenen, kalkzandstenen, natuursteen, betonmaterialen, bouwmaterialen, Vergossen vervoert het allemaal. Voor nutsbedrijven worden materialen aan- en afgevoerd bij calamiteiten of onderhoudswerkzaamheden.

Vergossen Transport beschikt over stenenwagens en containerwagens, maar ook het reguliere stukgoed met trekker-oplegger wordt niet gemeden. Ook voor groter materieel kun je in Koningsbosch terecht, Vergossen Transport beschikt over een dieplader en mobiele kraan. Ook kun je er containers huren, variërend in grootte van 2 tot 40 kubieke meter.

Mark was zelf als chauffeur actief en besloot tien jaar geleden voor zichzelf te beginnen. Naast transport verkocht hij ook quads. Vijf jaar geleden sloeg het noodlot toe. Door kortsluiting in een accu van een quad ontstond brand. De solidariteit onder het personeel was groot en met man en macht werd ervoor gezorgd dat de meeste vrachtwagens in veiligheid werden gebracht. De bedrijfshal was helaas niet meer te redden en ook twee vrachtwagens overleefden de brand niet. Mark Vergossen ging niet bij de pakken neerzitten. “Met bloed, zweet en tranen zijn we er weer bovenop gekomen”, vertelt hij. Van de quads werd afscheid genomen en er staat een nieuwe bedrijfshal. “We hebben ons volledig gefocust op transport en zijn ondertussen groter dan voor de brand. En we hebben het enorm druk.”

Het wagenpark telt ondertussen negen auto’s en in het najaar komt daar als uitbreiding een tiende wagen bij. Ook dat zal een IVECO worden, een S-WAY 6×2 oplegger. Het geeft aan hoe tevreden Mark Vergossen is over de rijkwaliteiten van de nieuwste truckgeneratie van IVECO.

“Twee jaar geleden hebben we een IVECO S-WAY in gebruik genomen en die voldoet uitstekend. Het was daarom geen lastige keuze om voor de volgende wagen weer voor IVECO te gaan”, vertelt Mark Vergossen. “De S-WAY doet het boven verwachting goed en ook de service is prima, iets wat ik heel belangrijk vind. Als er iets aan de hand is, dan wordt de diagnose op afstand uitgelezen en kunnen we het zelf verhelpen.”

Het onderhoud aan de wagens gebeurt namelijk bij Vergossen zelf. “Voor het echt specialistische werk gaan we naar IVECO in Veghel of Almkerk. Maar het reguliere onderhoud aan de motor en slijtage-onderdelen zoals remblokken doen we allemaal in huis”, vertelt Mark Vergossen. “Ik ben ervan overtuigd dat een auto door goed onderhoud langer mee gaat, dus daarom houd ik dat graag in eigen hand.”

De IVECO X-WAY gaat vooral ingezet worden bij werkzaamheden voor Enexis Netbeheer, de stroom- en gasleverancier in een groot deel van Nederland waaronder Limburg. “Als er storingen zijn, dan voeren wij het oude zand en af en brengen het nieuwe zand waarmee de leiding weer afgedekt wordt. Dan doen we in 24-uursservice. Kan zomaar dat er vanmiddag gebeld wordt!” Maar ook voor groenafval voor hoveniers uit de regio en kalkzandsteen uit de groeves nabij Koningsbosch wordt de X-WAY ingezet.

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

Chauffeur Martin Geerlings is pas twee weken onderweg met zijn auto, maar hij is er zeer over te spreken. “Hij bevalt goed, maar daar had ik ook alle vertrouwen in.”

Strandtenten voorzien een drukke week door zomerse temperaturen

strandgangers

DEN HAAG – Na flink wat regen, bewolking en herfstachtige temperaturen zijn de zomerse weersvooruitzichten van deze week meer dan welkom bij de ruim driehonderd strandpaviljoens aan de Nederlandse kustlijn. Dat komt naar voren uit een rondgang van ANP. “Het is weer vol gas voor paviljoenhouders”, vertelt bestuurslid Niels Priester van de Nederlandse Kust Vereniging die de Nederlandse strandpaviljoenhouders vertegenwoordigt.

Priester heeft zelf een tweetal paviljoens in Zandvoort waar het volgens hem nu flink bijbenen is. “Deze drukte is heel lang geleden, je merkt dat Nederland echt op het mooie weer zat te wachten.”

Ook aan de Belgische grens is het druk, ziet leidinggevende Jill van strandpaviljoen De Strandloper in Zeeland. “We hebben het de afgelopen dagen hartstikke druk gehad, terwijl er een aantal weken terug echt niemand naar het strand kwam. We hebben nu snel een heel leger personeel ingeschakeld.” Vooral de zuiderburen weten het paviljoen van Jill wel te vinden, vertelt ze. “Als het zonnetje schijnt, dan gaan de Belgen altijd wel op pad.”

Optimistisch

Bij Kon-Tiki Beach in Vlissingen zijn er ook toeristen genoeg, maar dan vooral uit Duitsland, ziet eventmanager Cees. “Het is druk, de mensen hebben weer zin om erop uit te gaan. Je merkt dat er al vroeg in de ochtend mensen naar het strand gaan. Het terras is weer gevuld en de parasols kunnen weer open.”

Toch is het mooie weer maar voor even, want er wordt komend weekend weer regen voorspeld. Desondanks maakt Priester zich er geen zorgen over. “Het is godzijdank zo dat de voorspellingen aan het strand vaak niet kloppen, maar ik word sowieso niet zo snel zenuwachtig. Slecht weer komt altijd, het is alleen de vraag wanneer het komt.”

Over de piekmaanden juli en augustus zijn de paviljoenhouders vooral optimistisch. “We kijken er positief naar uit. We hebben genoeg personeel om goed te draaien, dus laat de zomer maar komen en de vakanties beginnen”, zegt Cees. Hetzelfde geldt in Zeeland bij De Strandloper, volgens Jill. “We kijken met blijdschap vooruit naar een goede zomer.” En ook Priester rekent op een druk zomerseizoen voor paviljoenhouders. “Dan heeft iedereen vakantie en tijd. Nu heb je nog niet echt het zomergevoel, maar na twee dagen mooi weer kan ik me al niet meer herinneren dat ik ooit een lange broek aanhad.”

Ook containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan per 1 oktober veilig ophalen zonder pincode

ROTTERDAM – Vanaf 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd veilig en betrouwbaar op de nieuwe manier. Enkel via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators kunnen bij de terminals terecht.

De invoering voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor containerlading uit Latijns-Amerika. Noord-Amerika volgt per 1 juli. Het aansluiten van bedrijven met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n 950 verladers / expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de nieuwe veilige manier van werken.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Milence opent tweede laadhub in Nederland

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn tweede laadhub in Nederland aan. De nieuwe hub bevindt zich op het bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Naar verwachting zal de hub in december 2024 operationeel zijn. De laadhub biedt een eenvoudige en betrouwbare laadervaring voor elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk.

Groene route langs de Noordzee-Baltische corridor

Op bedrijventerrein Hessenpoort, een belangrijk logistiek kooppunt in Zwolle, zijn verschillende bedrijven gevestigd, van logistieke partijen en distributiecentra tot fabrieken en dienstverleners. Duurzame ontwikkeling en groene technologieën staan voorop in Hessenpoort, waardoor de locatie perfect aansluit bij Milence’s streven naar een fossielvrije toekomst.

De laadhub in Zwolle is strategisch gelegen nabij de A28- en A50-snelwegen. De hub is een belangrijk knooppunt langs de Noordzee-Baltische corridor en verbindt grote havens zoals Rotterdam en Hamburg.

Optimale laadervaring voor chauffeurs en vrachtwagens

De ontwikkeling van de laadhub in Zwolle wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste werkzaamheden starten in september. Naar verwachting zal de eerste fase in december 2024 operationeel zijn.

In de eerste fase omvat de laadhub acht laadstations, uitgerust met vier Combined Charging System (CCS)-laders. Zodra de technologie beschikbaar is, plant Milence een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS)-technologie, met één MCS-lader, verspreid over twee laadstations.

Om zowel chauffeurs als vrachtwagens een optimale laadervaring te bieden, zal de hub meerdere voorzieningen hebben, zoals sanitaire voorzieningen, een chauffeurslounge en automaten met drinken en snacks. Daarnaast zal de hub omheind en verlicht zijn en worden uitgerust met camerabewaking om veiligheid en gemak te bieden.

Tijdens de tweede fase zal de hub worden uitgebreid met extra MCS-laders en tot maximaal 16 laadpunten. Ook worden er extra sanitaire voorzieningen en verkoopautomaten geplaatst.

Stimuleren van e-trucks met Europese roadmap

Anja van Niersen, CEO van Milence, is blij met de mogelijkheden die de tweede hub in Nederland biedt: “Dit is wederom een belangrijke mijlpaal in onze missie om een uitgebreid laadnetwerk in heel Europa te realiseren. Met de al operationele laadhub in Venlo en de recente opening in de Port of Antwerp-Bruges, zal de nieuwe hub in de Benelux een robuuste ondersteuning bieden aan logistieke bedrijven en vervoerders om gebruik te maken van meerdere elektrische routes. Dit zal bedrijven helpen met het bereiken van hun duurzaamheidsdoelen.”

Vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed in Rotterdam had PTSS

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die op 7 juli 2021 een motoragent doodreed in Rotterdam had een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Dat vertelden gedragsdeskundigen maandag bij het gerechtshof in Den Haag. De mate van toerekeningsvatbaarheid van de verdachte kan van invloed zijn op de hoogte van de straf die hem in hoger beroep wordt opgelegd.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant werd in 2022 veroordeeld voor doodslag. Hij kreeg twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging opgelegd. In hoger beroep hoopt hij op een mildere straf. “Ik had niet moeten gaan rijden die dag, in mijn psychische toestand”, zei hij. “Ik raakte in paniek, maar heb de agent niet met opzet overreden.”

De vrachtwagenchauffeur reed motoragent Arno de Korte van achteren aan bij een rood stoplicht op de Waalhavenweg. De 47-jarige politieman werd honderden meters meegesleurd en overleed ter plaatse. M. reed na de aanrijding door. Hij loste zijn lading bij de containerterminal in de haven en reed naar huis, waar hij werd opgepakt.

Gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum stellen dat M. “ten minste verminderd toerekeningsvatbaar, maar niet volledig ontoerekeningsvatbaar” was. Als M. sterk verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens de aanrijding en de kans op herhaling klein is, kan de straf volgens zijn advocaat worden verlaagd tot vijf jaar cel en tbs met voorwaarden.

De psychiater en de psycholoog hebben M. begin dit jaar opnieuw onderzocht. Eerder werd al autisme bij hem vastgesteld; nu ook een posttraumatische stressstoornis. Deze zou hij hebben opgelopen bij eerdere ernstige verkeersongevallen, die hij bij het aanrijden van de motoragent mogelijk opnieuw beleefde.

De aanvullende diagnose verandert niet de mate van toerekeningsvatbaarheid, aldus de gedragsdeskundigen. Zij oordeelden eerder al dat de vrachtwagenchauffeur in overspannen toestand achter het stuur zat. Zij schatten in dat deelname van M. aan het verkeer risicovol blijft als hij niet intensief wordt behandeld.

Het Openbaar Ministerie stelt dat opzet bewezen is. “De verdachte heeft niet eens een poging gedaan om te remmen of uit te wijken.” In de strafeis is al rekening gehouden met verminderde toerekeningsvatbaarheid, stelt de advocaat-generaal: “Een lagere straf doet geen recht aan de ernst van dit misdrijf.”

De zitting gaat dinsdag verder.

Gevonden lichaam Hoog-Keppel door misdrijf om het leven gekomen

HOOG-KEPPEL – De overleden persoon die zondag is aangetroffen in een woning aan Dubbeltjesweg in Hoog-Keppel is de bewoonster van het pand, meldt de politie maandag.

De vrouw is door geweld om het leven gekomen. De politie is een onderzoek gestart. Er wordt onder andere buurtonderzoek en onderzoek in de woning gedaan.

Er is een 24-jarige man uit Ulft aangehouden voor betrokkenheid bij het overlijden van de vrouw. De man en de vrouw waren bekenden van elkaar. De man zit nog vast en wordt woensdag voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Na de melding zijn meerdere politieauto’s naar het incident gestuurd. Een van de voertuigen is betrokken geraakt bij een aanrijding. Alle inzittenden zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht. FO Verkeer doet onderzoek naar de toedracht. Het verkeerstechnisch onderzoek wordt door de eenheid Noord-Nederland uitgevoerd.

Meer faillissementen en minder personeel in transport en logistieke sector

faillissement

GOUDA – Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek in het eerste kwartaal flink hoog is. Ondernemers zijn minder positief over het economisch klimaat en de personeelssterkte in hun bedrijf in de afgelopen drie maanden: meer ondernemers spreken van een afname van personeel in hun bedrijf dan spreken van een toename.

Wel is er na drie kwartalen van omzetdaling weer sprake van een lichte omzetgroei in goederenvervoer over de weg. Ook zijn ondernemers positief in hun verwachtingen voor het komend kwartaal.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

In het eerste kwartaal van 2024 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 0,9 procent hoger dan jaar eerder. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 0,7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg groeit voor het eerst licht sinds drie kwartalen op rij van daling. Over heel 2023 was in beide branches sprake van omzetverlies.

Eind eerste kwartaal 2024 zijn er ruim 7.100 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar. Ten opzichte van het vorige kwartaal neemt het aantal openstaande vacatures toe. In meeste regio’s blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures ook lager dan vorig jaar.

Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q2 per saldo negatief over economisch klimaat en personeelssterkte in de afgelopen 3 maanden. Voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen wel positief.

Het aandeel ondernemers dat onvoldoende vraag ervaart blijft ongeveer gelijk (34,1 procent in april 2024 tegen 33,6 procent in april 2023). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (48 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar; toen gaf 62 procent aan belemmerd te worden door een tekort aan personeel.

Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV:

In 2024-Q1 is het aantal faillissementen veel hoger dan vorig jaar (57 in 2024-Q1 tegen 32 in 2023-Q1). Het aantal ligt ook op een hoger niveau dan in de voorgaande kwartalen. Het aantal faillissementen was voor het laatst zo hoog in 2014-Q2.

Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De instroom van chauffeurs ligt lager dan de uitstroom (2.691 instroom tegen 3.178 uitstroom in 2024-Q1). 65 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt rond de 22 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.

Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).

Experts verwachten dat huizenprijzen verder stijgen

DEN HAAG – Woningmarktkenners denken dat de huizenprijzen de komende maanden verder stijgen. De sterk stijgende lonen hebben er mede voor gezorgd dat de prijzen voor woningen een nieuw record hebben bereikt, hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster maandag bekendgemaakt.

In mei moesten kopers gemiddeld 445.430 euro betalen voor een bestaande woning. Matthijs Korevaar, universitair hoofddocent op het gebied van de woningmarkt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, legt uit dat de lonen al een poosje harder stijgen dan de prijzen van goederen. Hierdoor kunnen mensen meer uitgeven aan een woning. Samen met een krap aanbod drijft dit de prijzen op. Ook is de hypotheekrente inmiddels gestabiliseerd, nadat die in de afgelopen periode flink was gestegen.

ING-econoom Sander Burgers verwacht dat de stijging de komende maanden verder doorzet, omdat de lonen blijven stijgen. Wel denkt hij dat het tempo van de stijging iets gaat afzwakken. Ook Rabobank-econoom Carola de Groot rekent op een verdere stijging van de huizenprijzen.

“De krapte op de woningmarkt kan mogelijk nog verder toenemen”, waarschuwt Burgers. “Dat betekent dat het aanbod en de keuzemogelijkheden verder slinken.” De Groot merkt op dat er op dit moment weinig huizen te koop staan en er ook weinig nieuwe huizen worden opgeleverd.

Het is moeilijk om op korte termijn snel meer aanbod te creëren, volgens Burgers. De bestaande voorraad beter benutten kan op korte termijn wel soelaas bieden, denkt hij. Zo zou het kabinet woningdelen kunnen stimuleren en hospitaverhuur vergemakkelijken.

Ook hypotheekadviseur De Hypotheker signaleert dat de stijging van de huizenprijzen versnelt. “Op basis van de hypotheekaanvragen en woningwaardes in de lopende maand juni blijkt een stijging van ruim 11 procent ten opzichte van juni 2023. Vooral de laatste weken lopen de huizenprijzen fors op.”

Op sommige plekken stijgen de prijzen van woningen sterker dan op andere, merkt Korevaar op. Het nieuwe kabinet zou zich moeten focussen op het bouwen van nieuwe huizen in gebieden waar de huizenprijzen het hoogst zijn, want daar kan nieuwbouw het grootste effect hebben, redeneert hij.

Apeldoornse veroordeeld voor veroorzaken fataal verkeersongeval met fiets

ZUTPHEN – De rechtbank Gelderland veroordeelt een 41-jarige vrouw uit Apeldoorn voor het veroorzaken van een verkeersongeval in haar woonplaats waarbij het slachtoffer is overleden. De vrouw en het slachtoffer reden allebei op een fiets en kwamen met elkaar in botsing. De vrouw krijgt een voorwaardelijke taakstraf van 60 uur.

In juni 2023 fietste de vrouw over een fietspad richting een gelijkwaardige kruising. Het zicht op die kruising werd belemmerd door een appartementencomplex en bosjes, waardoor pas ongeveer 10 meter voor de kruising goed zicht was. De vrouw fietste door zonder goed te kijken naar medeweggebruikers en remde niet af. Zij verleende geen voorrang aan het slachtoffer dat van rechts kwam. Op de kruising botste het slachtoffer met haar fiets tegen de fiets van de vrouw. Het slachtoffer viel op haar hoofd en overleed kort na het ongeval aan haar verwondingen.

De rechtbank concludeert dat de vrouw de voor haar van rechts komende fietser had kunnen en moeten zien, als zij voldoende had gekeken en had gelet op het kruisende verkeer vóórdat zij de kruising opreed. Zij fietste hier vaker en wist dat het een onoverzichtelijke kruising was. Doordat ze haar snelheid niet verminderde en niet keek naar en lette op het kruisende verkeer, zag zij het slachtoffer niet tijdig en verleende geen voorrang. Daardoor fietste het slachtoffer tegen de vrouw aan en viel. Met fatale gevolgen.

De rechtbank weegt bij de strafbepaling mee dat door het overlijden van het slachtoffer onherstelbaar leed is veroorzaakt bij de nabestaanden. Het plotselinge verlies van hun dierbare zorgt bij de nabestaanden voor groot gemis en verdriet. De rechtbank houdt ook rekening met de impact die het ongeval nog altijd op de vrouw heeft. Zij heeft de gevolgen van het ongeval niet gewild en zal moeten leven met het besef dat door haar gedragingen iemand om het leven is gekomen.

Hiermee rekening houdend vindt de rechtbank de geëiste voorwaardelijke taakstraf van 60 uur passend en legt deze op. De rechtbank stelt daarbij de bijzondere voorwaarde dat de vrouw een cursus over verkeersregels en -gedrag moet volgen. Op de zitting bleek namelijk dat zij de voorrangsregels op de plek van de aanrijding niet kende. Daarnaast bleek dat zij beperkt inzicht heeft in de verwijtbaarheid van haar verkeersgedragingen.

Eric Corton stopt na 23 jaar met werk op Pinkpop

Eric Corton

LANDGRAAF – Eric Corton stopt na 23 jaar met zijn werk op het festival Pinkpop. Corton maakte er sinds 2001 radio en nam sinds 2006 de podiumpresentatie op zich. Het is mooi geweest, laat de radiomaker weten op Instagram.

“Dat was Pinkpop 2024. Dat was Pinkpop…voor mij”, schrijft Corton bij een video van headliner Ed Sheeran. “Vanaf 2001 radio gedaan, vanaf 2006 podiumpresentatie erbij, jarenlang tv gemaakt en een ‘stukje serieus crowdmanagement’ tijdens een storm in 2014. Mooi geweest. Dank aan iedereen met wie ik in al die edities heb samengewerkt…”

Met het “stukje serieus crowdmanagement” verwijst Corton naar de hevige onweersbui die in 2014 over het terrein in Landgraaf raasde. Dat gebeurde vlak voor de show van headliner Metallica. “Op een gegeven realiseerde ik me wel dat ik er zelf niet heel veilig stond. Een uur lang op de catwalk, iedereen vragen om te gaan zitten. En daar sta ik dan, midden het niks boven iedereen uit”, blikte Corton eerder terug op radiozender KINK.

Uiteindelijk zorgde Corton er samen met de beveiliging voor dat het publiek op een veilige manier bij het podium kon staan. “Dat is gelukt en daar ben ik best een beetje trots op. Na afloop was ik wel echt kapot. Ik kon niet meer.”

Tweede verdachte aangehouden voor leveren wapens aan Richard K. uit Weiteveen

Politie

WEITEVEEN – De politie heeft maandag nog een tweede verdachte aangehouden op verdenking van het leveren van illegale wapens aan Richard K. uit Weiteveen. Het gaat om een 41-jarige man uit de gemeente Eemsdelta, meldt de politie.

Hij wordt ook verdacht van het leveren van wapens die aangetroffen en zeer waarschijnlijk gebruikt zijn op de plaats delict van het geweldsincident in Weiteveen. In zijn woning heeft een zoeking plaatsgevonden.

De verdachte beschikt over een zogeheten verlof. Vanwege deze verdenking is zijn verlof tot het voorhanden hebben van wapens per direct ingetrokken. De man zal worden verhoord en zijn betrokkenheid in relatie tot het leveren van de illegale wapens wordt onderzocht.

De man wordt niet verdacht van betrokkenheid bij het geweldsincident of van het treffen van voorbereidende handelingen ten aanzien van het geweldsincident, meldt de politie.

maandagochtend werd al een 35-jarige man uit de gemeente Emmen aangehouden op verdenking van wapenhandel. Die aanhouding kwam volgens de politie voort uit een onderzoek naar de herkomst van de wapens die werden aangetroffen op de plaats delict van het geweldsincident in Weiteveen.

Bij het geweldsincident in Weiteveen kwamen op 16 januari twee personen om het leven.

25,5 jaar cel voor opdrachtgever moord op dj Latumahina in Amsterdam Nieuw-West

AMSTERDAM – Een 43-jarige man is veroordeeld tot 25 jaar en 6 maanden gevangenisstraf voor zijn rol bij de moordaanslag op Djordy Latumahina, zijn vriendin en hun toen tweejarige dochter in 2016 in Amsterdam Nieuw-West.

De man is volgens de rechtbank de aanstichter en organisator van de schietpartij. Hij heeft een 46-jarige man ertoe aangezet om de moord op Latumahina en de pogingen tot moord op diens vriendin en dochter te laten plegen. De 43-jarige wordt tevens veroordeeld voor zijn coördinerende en leidende rol binnen een criminele organisatie. De rechtbank spreekt hem vrij van de voorbereiding van een andere liquidatie in 2015 in Berlijn.

De Amsterdamse dj Djordy Latumahina werd in oktober 2016 door twee schutters neergeschoten terwijl hij met zijn vriendin en dochter in zijn auto zat in een parkeergarage van zijn appartementencomplex in Amsterdam Nieuw-West. Hij overleed ter plekke, zijn vriendin raakte zwaargewond. Hun dochter bleef wonderwel ongedeerd. Volgens informatie van het Team Criminele Inlichtingen was er sprake van een persoonsverwisseling. Niet Latumahina maar ene ‘Gino’ zou het beoogd doelwit zijn geweest.

De twee schutters en een aantal andere betrokkenen bij deze schietpartij zijn inmiddels onherroepelijk veroordeeld. De 43-jarige man die vandaag is veroordeeld werd later aangehouden.

Het bewijs in de zaak tegen de 43-jarige man is met name gebaseerd op ontsleutelde berichten. De rechtbank concludeert dat deze informatie rechtmatig is verkregen en dat de man de gebruiker is geweest van de accounts die aan hem worden toegeschreven.

De moordaanslag was zorgvuldig voorbereid en er is gebruik gemaakt van (semi)automatische wapens, gestolen auto’s en prepaid-telefoons. De 43-jarige man is volgens de rechtbank de aanstichter en organisator van de schietpartij. Hij heeft de 46-jarige man ertoe aangezet de moordaanslag te plegen, gaf hem toestemming de moordopdracht uit te laten voeren en betaalde hem daar loon voor.

Hij verstrekte informatie over de moordopdracht aan de 46-jarige man, die op zijn beurt de twee schutters aanstuurde. De schutters vroegen aanvankelijk om een foto van het beoogde doelwit. Toen zij die niet kregen, namen ze zonder te weten hoe het beoogde doelwit eruitzag met zeer grof geweld een jong gezin onder vuur, dat op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was.

De 43-jarige man vervulde een coördinerende en leidende rol binnen de criminele organisatie van 11 augustus 2015 tot en met 1 januari 2017 oordeelt de rechtbank. Binnen de organisatie werden opdrachten gegeven om geweldsklussen uit te voeren en was er een duidelijke taakverdeling. Naast het uitzetten van geweldsklussen vroeg de man om updates, zorgde hij voor loonbetalingen en voor een vergoeding van onkosten en motiveerde en instrueerde hij een andere man om de geweldsklussen uit te voeren. Uit de aangetroffen communicatie blijkt dat de organisatie zich genadeloos bezighield met moord en zwaar geweld.

De rechtbank kan niet vaststellen dat de 43-jarige man samen met anderen bewust samenwerkte aan de voorbereiding dan wel uitlokking van de op handen zijnde moord op een slachtoffer in 2015 in Berlijn. Uit de ontsleutelde berichten blijkt dat hij wist van het liquidatieplan. Maar zijn rol is van onvoldoende gewicht om van medeplegen te spreken en daarom spreekt de rechtbank hem daarvan vrij.

De rechtbank heeft aansluiting gezocht bij de hoogte van de gevangenisstraffen die eerder zijn opgelegd aan de medeplegers van de moordaanslag. Bij de twee schutters was de maximale tijdelijke gevangenisstraf van 30 jaar het uitgangspunt. De 46-jarige man die de schutters aanstuurde is eerder veroordeeld tot 26 jaar gevangenisstraf. De 43-jarige man had een vergelijkbare rol en daarom neemt de rechtbank een straf van 26 jaar als uitgangspunt.

Vanwege de overschrijding van de redelijke termijn om deze rechtszaak te behandelen wordt er 6 maanden van de gevangenisstraf afgetrokken. De rechtbank legt de 43-jarige man 25 jaar en 6 maanden gevangenisstraf op. Daarnaast moet hij schadevergoedingen betalen aan de ouders van Latumahina en zijn vriendin van respectievelijk 10.000 euro en ruim 20.000 euro.

Video: zo verstoppen smokkelaars drugs bij reguliere ladingen

ROTTERDAM – Er zijn verschillende manieren waarop criminelen proberen om cocaïne in containers te smokkelen. Vaak verstoppen zij de drugs bij een zogenoemde reguliere lading, dit noemt de douane ‘bijpak’ of ‘rip-off’. Zo vond de douane op woensdag 20 juni ruim 3600 kilo cocaïne tussen een lading bananen.

Criminelen verstoppen de drugs (bijvoorbeeld) in tassen, tussen een reguliere lading.

De douane wil laten zien hoe smokkelaars te werk gaan.

Vaak weet het bedrijf voor wie de lading bestemd is, ook helemaal niet dat de drugs meereizen met hun container. Uithalers moeten de drugs op een zeker moment uit de container halen, dit doen zij wanneer de container in het havengebied staat.

Een container is normaal gesproken verzegeld, maar met kniptangen (die de uithalers vaak bij zich hebben) knippen zij de verzegelingen door.

Ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in Vlissingen

De cocaïne die in Vlissingen onderschept is, zat verstopt in een lading bananen die onderweg was vanuit Ecuador naar Duitsland. In totaal bedraagt de straatwaarde van de drugs ruim 270 miljoen euro. Tijdens de actie hebben de politie en de Koninklijke Marechaussee bijstand geleverd om het havengebied te beveiligen. Na de vondst zijn de drugs afgevoerd en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

In onderstaande video zie je hoe zij te werk gaan:

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...