Clicky

zondag 17 november 2024 - 20:02 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 284

WOZ-waarde tot 4,5 procent hoger in 2025, meldt Waarderingskamer

DEN HAAG – De WOZ-waarde van woningen zal volgend jaar tussen de 2,5 procent en 4,5 procent hoger zijn dan dit jaar. Dat voorspelt de Waarderingskamer, die controleert of gemeenten de Wet WOZ goed uitvoeren.

Gemeenten taxeren jaarlijks de waarde van onroerende zaken, de zogeheten WOZ-waarde. Gemeenten gebruiken die waarde om de onroerendezaakbelasting en andere belastingen zoals de rioolheffing te berekenen die woningbezitters moeten betalen.

In 2025 krijgt iedere woningbezitter een WOZ-waarde die gebaseerd is op de verkoopprijzen rond de waardepeildatum 1 januari 2024. Dit jaar is de WOZ-waarde van woningen volgens de Waarderingskamer gemiddeld maar beperkt gestegen met 2,8 procent. Dat is ook één van de redenen waarom veel minder mensen bezwaar hebben gemaakt tegen de WOZ-waarde. Ten opzichte van 2023 is er dit jaar sprake van bijna een halvering van het aantal ingediende bezwaren.

In 2023 werden juist uitzonderlijk veel WOZ-bezwaren ingediend. Deze toename werd vooral veroorzaakt door de sterke gemiddelde stijging met 17 procent van de WOZ-waarde. Ook de opmars van commerciële bezwaarbureaus speelde een rol. Sinds dit jaar zijn bezwaarbureaus echter verplicht om minder proceskosten in rekening te brengen, wat hun praktijken minder rendabel maakt.

Inzet nieuwe technologieën

Dankzij verbeterde werkprocessen en inzet van nieuwe technologieën konden gemeenten volgens de Waarderingskamer vorig jaar veel meer bezwaren beoordelen en afhandelen. Toch heeft niet iedereen tijdig een uitspraak ontvangen, waardoor sommige woningbezitters pas in 2024 een reactie kregen op hun in 2023 ingediende bezwaarschrift. Ook dit jaar denkt de Waarderingskamer dat gemeenten veel tijd nodig hebben om de bezwaren te beoordelen en af te handelen.

Volgens de Waarderingskamer wordt er wel gewerkt aan verdere verbeteringen en meer transparantie om het vertrouwen in het WOZ-proces te vergroten. Daarnaast zal de Waarderingskamer dit jaar extra aandacht besteden aan de WOZ-waarde van niet-woningen, met name kantoren en agrarische objecten.

Vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed in Rotterdam wil lagere straf

vrachtwagenchauffeur Willem M

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die op 7 juli 2021 een motoragent doodreed in Rotterdam was ten tijde van het ongeluk ‘geen weldenkend mens’.

Dat stelt zijn advocaat in het hoger beroep tegen de veroordeling van de man tot twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. Hij vroeg het gerechtshof in Den Haag dinsdag om de straf te verlagen tot vijf jaar cel en behandeling zonder opname in een tbs-kliniek.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant reed motoragent Arno de Korte van achteren aan bij een rood stoplicht op de Waalhavenweg, nadat de agent hem een volgteken had gegeven. De 47-jarige politieman werd honderden meters meegesleurd en overleed ter plaatse. M. reed na de aanrijding door. Hij loste zijn lading bij de containerterminal in de haven en reed naar huis, waar hij werd opgepakt.

De rechtbank in Rotterdam veroordeelde M. in 2022 voor doodslag. Maar volgens de verdediging was er geen sprake van opzet. “Natuurlijk had hij moeten remmen of uitwijken”, zei advocaat Jan-Jesse Lieftink. “Maar we hebben hier te maken met een autistische getraumatiseerde man die in ernstig overspannen toestand achter het stuur zat. Hij zag opeens de motoragent voor zich, was bang niet meer op tijd te kunnen remmen, raakte het overzicht kwijt en maakte een verkeerde inschatting.”

Het Openbaar Ministerie is ervan overtuigd dat M. de motoragent bewust heeft aangereden, “uit woede en frustratie”. M. dacht dat de Rotterdamse verkeerspolitie het op hem had gemunt, nadat hij in 2015 een aanrijding op de A15 had veroorzaakt waarbij een andere motoragent een arm verloor. Aan dit incident en een ongeval in 2020, waarbij de vrachtwagenchauffeur buiten zijn schuld een 79-jarige fietser doodreed, heeft hij een posttraumatische stressstoornis overgehouden, verklaarden gedragsdeskundigen maandag.

Tijdens het hoger beroep heeft M. voor het eerst sinds de aanrijding zijn fouten toegegeven en spijt betuigd. Te laat, vinden nabestaanden van de motoragent. Volgens hen doet de vrachtwagenchauffeur dit nu enkel uit eigenbelang. Zijn advocaat bestrijdt dat: “Ik heb hem gedurende de strafzaak zien veranderen: hij kan steeds beter zijn gevoelens uiten en staat nu wel open voor behandeling.”

Als het gerechtshof niet meegaat in de voorgestelde strafvermindering, dan vraagt de verdediging om de tbs-behandeling te laten beginnen na zes jaar celstraf. Het OM eist opnieuw twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging.

Het hof doet op 16 juli uitspraak.

Studie: fijnstof luchtvaart risico voor miljoenen Europeanen

BRUSSEL – Miljoenen mensen die wonen in de omgeving van de drukste Europese luchthavens lopen risico op schade aan de gezondheid door de uitstoot van fijnstof door vliegtuigen. Dat stelt de milieu- en klimaatlobbygroep Transport & Environment (T&E) in een onderzoek. Volgens die studie gaat het om 52 miljoen mensen die leven binnen een straal van 20 kilometer van de 32 drukste vliegvelden van Europa die risico lopen.

Fijnstof kan mogelijk leiden tot ademhalingsklachten, hoge bloeddruk, diabetes, dementie en problemen met zwangerschap. Fijnstof kan namelijk diep doordringen in het menselijk lichaam, waaronder in de hersenen en placenta. De onderzoekers zeggen dat honderdduizenden gevallen van gezondheidsklachten gelinkt kunnen worden aan fijnstof door verbranding van kerosine door vliegtuigmotoren bij starts en landingen en ook tijdens de vlucht.

De onderzoekers zeggen dat het gebruik van kerosine van betere kwaliteit al kan zorgen voor een sterke daling van de fijnstof-uitstoot. Hoe schoner de brandstof, hoe minder vervuiling bij verbranding. Ook het verminderen van het luchtverkeer en het gebruik van meer duurzame brandstoffen kan helpen om het probleem aan te pakken.

“De luchtvaartsector zegt trots te zijn op de nieuwste technologieën en zogenaamde efficiënte vliegtuigen, maar blijft brandstoffen gebruiken die een verwoestend effect hebben op de gezondheid van miljoenen Europeanen. Het is tijd voor de EU om kwaliteitsnormen in te voeren ten behoeve van het klimaat en de volksgezondheid”, aldus Carlos López de la Osa van T&E.

Natuur & Milieu zegt dat uit het onderzoek blijkt dat het in Nederland gaat om 1,7 miljoen mensen die het risico lopen op ernstige gezondheidsschade van Schiphol. “En toch verzaakt de Nederlandse overheid het om zeer schadelijke stoffen zoals ultrafijnstof structureel te meten en te verminderen. Dit is nieuws waar je pijn van in je buik krijgt: wegen de economische belangen van de luchtvaartsector zwaarder dan mensenlevens?”, aldus de organisatie.

Natuur & Milieu roept het nieuwe kabinet op tot minder vluchten, verplicht gebruik van schonere brandstoffen en het structureel meten en verminderen van schadelijke stoffen van vliegtuigen. “Ook met een kleiner Schiphol kunnen Nederlanders blijven vliegen en blijft ons land prima verbonden met de wereld. Aan het nieuwe kabinet de opdracht om de gezondheid en welzijn van alle Nederlanders te beschermen.”

Volvo’s elektrische trucks rijden meer dan 80 miljoen kilometer in vijf jaar

Volvo’s elektrische trucks hebben meer dan 80 miljoen kilometer gereden – ofwel 2.000 keer de wereld rond – sinds de introductie van Volvo’s eerste elektrische truckmodellen in 2019. De elektrische vrachtwagens hebben de CO2-uitstoot verminderd en tegelijkertijd de werkomgeving voor chauffeurs en de omgeving waar zij rijden aanzienlijk verbeterd.

Sinds 2019 hebben elektrische Volvo-trucks wereldwijd al meer dan 80 miljoen kilometer gereden in het commerciële goederenvervoer, zo blijkt uit nieuwe data. Bij het afleggen van dezelfde afstand met gelijkwaardige vrachtwagens met een dieselmotor, zou meer dan 25 miljoen liter diesel zijn verbruikt en de CO2-uitstoot via de uitlaat is met 68.000 ton verminderd.

“Ik ben blij om te zien hoe transportbedrijven elektrische trucks in hun dagelijkse activiteiten omarmen en de voordelen ervan inzien. De transportsector vertegenwoordigt 7 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en elektrische vrachtwagens zijn een belangrijk middel om de klimaatvoetafdruk te verkleinen. Dankzij de vele bedrijven die vroeg zijn overgestapt op elektrische trucks, zien we nu al het enorme potentieel van deze technologie”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

5 jaar elektrische knowhow

Dat Volvo Trucks zo vroeg is ingestapt in het elektrische vrachtwagensegment, heeft geleid tot een unieke expertise en ervaringen op het gebied van elektrisch vervoer zonder uitstoot. Deze kennis wordt gebruikt bij de doorontwikkeling van Volvo’s elektrische aanbod van volgende generaties:

  • Het loont de moeite om een early adopter te zijn: transportbedrijven met elektrische trucks hebben een sterk concurrentievoordeel wanneer ze emissievrij transport kunnen aanbieden aan kopers in de transportsector.
  • Het maximaliseren van het gebruik van de investering, in zowel de elektrische truck als de laadinfrastructuur, bouwt een sterke business case op voor transportbedrijven. Dit kan onder andere door het optimaliseren van logistiek en rijroutes en het delen van laadfaciliteiten tussen exploitanten.
  • De voordelen van elektrische trucks gaan verder dan de milieuwinst: chauffeurs ervaren een aanzienlijk betere werkomgeving met veel lagere geluids- en trillingsniveaus.

Wereldwijde groei van elektrische trucks

Het aantal wereldwijde leveringen van Volvo’s elektrische vrachtwagens steeg in 2023 met 256 procent tot 1.977 trucks en de interesse van klanten houdt aan in 2024. In Europa koos meer dan de helft van de elektrische truckklanten in het eerste kwartaal van dit jaar voor een Volvo – Volvo’s aandeel in het elektrische-segment was 56 procent. In de Verenigde Staten vertegenwoordigde Volvo 44 procent van alle verkochte elektrische vrachtwagens.

Volvo heeft tot nu toe meer dan 3.500 elektrische trucks geleverd aan klanten in 45 landen op zes continenten. Een mijlpaal was de levering van de eerste zware elektrische trucks aan Latijns-Amerika in 2023, met voertuigen aan klanten in Brazilië, Chili en Uruguay. Volvo werd ook de eerste vrachtwagenfabrikant die batterij-elektrische zware trucks leverde in Marokko, Zuid-Korea en Maleisië.

“Niet alleen transportbedrijven, maar ook inkopers van transport- en logistieke diensten sluiten zich aan bij SBTi (Science Based Target initiative) en beginnen duurzame transportoplossingen te eisen van hun leveranciers. Dit is nog een drijfveer voor de verschuiving naar elektrische trucks”, zegt Roger Alm.

Batterij-elektrische trucks voor alle transportbehoeften

Volvo’s elektrische trucks voldoen aan de behoeften in een breed scala van toepassingen – van stadsdistributie en afvalbeheer tot regionaal transport en de bouw. In de vijf jaar van elektrificatie heeft Volvo ook een sterke expertise opgebouwd in het optimaliseren van de energieconsumptie, het opladen en het onderhoud van elektrische vrachtwagens.

Sinds 2019 is het elektrische aanbod van Volvo Trucks geleidelijk uitgebreid tot het huidige aanbod dat acht volledig elektrische trucks omvat.

De elektrische truckmodellen die Volvo aanbiedt zijn: de Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric en de VNR Electric. De bestverkopende is de Volvo FH Electric, die onlangs is uitgeroepen tot International Truck of the Year 2024.

Vitesse in beroep tegen intrekken licentie, zaak over twee weken

Gelredome

ARNHEM – Vitesse gaat in beroep tegen het intrekken van de licentie. Naar verwachting vindt de beroepszaak over twee weken plaats, aldus de Arnhemse club. De KNVB trekt de licentie per 9 juli in, zo werd dinsdagochtend bekend.

“Het lag in de lijn der verwachting dat een dergelijk besluit genomen zou worden. We hebben immers niet op tijd de benodigde informatie aan kunnen leveren. Zoals ook aangekondigd aan de KNVB zullen wij direct een beroep aantekenen”, aldus algemeen directeur ad interim Edwin Reijntjes op de website van de club.

“Met de ontwikkelingen van de afgelopen dagen – refererend aan het akkoord met Coley Parry – gaan we dit proces met vertrouwen tegemoet. Wij geven niet op in het belang van de club, maar het is zeker nog geen gelopen koers.”

Schuldovername Parry

Vitesse meldt op de hoogte te zijn gebracht van een akkoord op hoofdlijnen tussen de Gelderse ondernemer Guus Franke en Parry, inzake de schuld van Vitesse aan Common Group. Dat betreft een bedrag van 14,3 miljoen euro. Die overeenstemming volgt na een volgens Vitesse “zenuwslopend traject van enkele maanden”. Vitesse kreeg eerder dit jaar geen goedkeuring van de licentiecommissie voor de overname van de aandelen door de Common Group. De commissie twijfelde of Parry wel over het noodzakelijk vermogen beschikte.

Volgens de club zal ondernemer Franke pas na het afronden van de schuldsanering en op voorwaarde van goedkeuring en het uiteindelijk verlenen van de licentie door de KNVB de beoogde eigenaar worden van Vitesse. “Zoals ik al vaker heb gezegd; het oplossen van het verleden is de belangrijkste stap”, zegt Reijntjes.

Guus Franke

“Met Guus Franke hebben we een fantastische Gelderse ondernemer gevonden, met sympathie voor de club, die het verleden voor ons wil oplossen. Uiteraard is dit een voorzichtige vreugde. Vanaf vandaag start immers ons beroepsproces en dienen we goedkeuring voor het vervolg op te halen bij de licentiecommissie. Hiervoor zullen wij de komende dagen de benodigde informatie aanleveren in Zeist. Hopelijk ontvangen wij dan binnen enkele weken goed nieuws vanuit de licentie- en beroepscommissie en kunnen we definitief door.”

Dronken vrachtwagenchauffeur rijdt tegen verkeer in en door rood [+foto’s]

Foto: screenshot Instagram story politie

TILBURG – De boa’s in Tilburg kregen maandagavond meldingen binnen van een vrachtwagen die al vanaf 22:00 uur met draaiende motor in een woonwijk stond.

Foto: screenshot Instagram story politie

De chauffeur werd met een bekeuring weggestuurd.

Vervolgens reed de chauffeur in tegengestelde richting de provinciale weg op en reed later ook nog eens door rood.

Vanwege zijn rijstijl is de politie ter plaatse gekomen en is een alcoholtest uitgevoerd. De chauffeur bleek onder invloed van alcohol, meldt de politie op Instagram.

Wat de gevolgen waren van zijn dronken toestand heeft de politie niet bekendgemaakt.

Nederlander opgepakt in Spanje om betrokkenheid dood Leidenaar

DEN HAAG – Een 22-jarige Nederlander is vrijdag opgepakt in Spanje omdat hij verdacht wordt van betrokkenheid bij de dood van een 38-jarige man in Leiden.

De Nederlandse autoriteiten hebben aan Spanje om overlevering gevraagd, meldt de politie dinsdag.

De Leidenaar werd op 6 juni gevonden in zijn woning aan de Korte Langestraat in de Havenwijk. De politie gaat uit van een misdrijf en doet onderzoek.

De verdachte stond gesignaleerd, waarna de Spaanse politie hem op het spoor kwam.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate onthullen het grootste farmaceutische magazijn in Wallonië

GSK, MG Real Estate en Yusen Logistics Benelux hebben een nieuw farmaceutisch magazijn in het Waalse Gembloers ingehuldigd. Het gebouw van 40.000 m² – het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië – is uitgerust met innovatieve technologieën zoals autonome mobiele robots, geautomatiseerde verpakkingssystemen en sorteerapparatuur.

Het grootste farmaceutische bedrijf van België zal er miljoenen vaccins en grondstoffen opslaan en exporteren naar meer dan 160 landen. Het magazijn wordt voornamelijk aangedreven door groene energie en gecertificeerd volgens de BREEAM-norm. De opening vond plaats in aanwezigheid van Willy Borsus, vice-president van Wallonië en minister van Economie, Onderzoek en Innovatie.

Dit nieuwe logistieke centrum, MG Park Logistics Isnes genaamd, is het grootste in Wallonië en in het wereldwijde netwerk van GSK. Na de positieve uitkomst van de recente audit door de Belgische gezondheidsautoriteiten, dankzij het harde werk van de teams, zal het centrum in de eerste week van juli operationeel zijn.

Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen deze op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000 m² en het vriescompartiment van 700 m². Geavanceerde technologieën zoals autonome mobiele robots, zelfbesturende voertuigen en sorteerapparatuur zullen GSK helpen om de vaccins efficiënt te distribueren naar meer dan 160 landen. Daardoor zullen dagelijks 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd.

Hoewel het laden en lossen van goederen handmatig zal blijven gebeuren, zal het werk van de werknemers worden vergemakkelijkt door de invoering van een “goods-to-persons”-proces. Daarbij worden goederen automatisch door robots verzameld, zonder dat de werknemers zich hoeven te verplaatsen. Shuttle-apparaten met een hoge capaciteit, automatische verpakkingssystemen en sorteermachines zullen ook worden gebruikt.

Het centrum is ontworpen om te voldoen aan de hoogste normen van milieuduurzaamheid en zal worden gecertificeerd volgens de BREEAM*-norm. Het zal voornamelijk worden aangedreven door groene energie, dankzij zonnepanelen die het hele dak bedekken en een intelligent energiebeheersysteem. Deze duurzame keuzes zullen bijdragen aan GSK’s doel om tegen 2025 volledig op hernieuwbare elektriciteit te werken en tegen 2030 een netto positieve impact op de natuur te hebben.

Geautomatiseerde processen voor weg- en zeetransport en semi-geautomatiseerde voorbereidingen voor luchttransport zorgen voor kortere levertijden en meer flexibiliteit om te voldoen aan de behoeften van patiënten over de hele wereld.

Emmanuel Amory, Managing Director van GSK België, benadrukt het belang van dit project voor GSK: “Dit nieuwe logistieke centrum zal een revolutie teweegbrengen in ons vermogen om miljoenen vaccins wereldwijd op te slaan en te exporteren. Het zal ons in staat stellen om vaccins sneller te verdelen naar meer dan 160 landen, terwijl we onze uitstoot met bijna 10.000 ton CO2 verminderen, gewoon door verschillende activiteiten op één plaats te centraliseren. Dit belangrijke project toont ook ons engagement om het biofarmaceutische ecosysteem in België te versterken en Wallonië te positioneren als logistieke leider.”

Ignace De Paepe, voorzitter van MG Real Estate: “Dit wordt het grootste farmaceutische magazijn van het land en een van Europa’s belangrijkste knooppunten voor de distributie van geneesmiddelen in Europa en Afrika. Dit is een belangrijke stap in onze ontwikkeling in Wallonië, waar we terecht trots op zijn. Ons doel is om in Wallonië meer braakliggende terreinen om te vormen tot ultramoderne magazijnen, om duurzame kwaliteit te creëren in een mooie en aangename omgeving. Op die manier zullen we in Seraing een leidersrol nemen in de revitalisering van drie vervuilde sites op het voormalige hoogoventerrein van Arcelor Mittal.”

Bruno Jacques, Managing Director van Yusen Logistics Benelux-Duitsland-Noordelijke Landen & Zwitserland: “Dit state-of-the-art, multi-user farmaceutisch magazijn wordt toonaangevend in de industrie. Het wordt ook het nieuwe vlaggenschip van farmaceutische en medische logistiek voor Yusen in Europa. De faciliteit is ontworpen om te voldoen aan een groot aantal veiligheidseisen voor de farmaceutische toeleveringsketen. Het zal zorgen voor optimale opslag en verwerking van producten onder verschillende temperatuursomstandigheden, van omgevingstemperatuur tot bevroren oplossingen.

Daarnaast zal een on-site ‘Packaging Solutions Centre’ de integriteit van producten tijdens het transport waarborgen met een reeks passieve verpakkingsoplossingen die geschikt zijn voor alle soorten transport. Door gebruik te maken van onze expertise en kennis willen we GSK en andere klanten een ongeëvenaarde service bieden bij de wereldwijde distributie van hun producten.”

Prachtige DAF Torpedo maakt VIPRE-combinatie DAF-museum compleet

EINDHOVEN – Intern wordt de nieuwe aanwinst van het DAF Museum ‘Doornroosje’ genoemd, een schone slaapster die na een volledige restauratie van 4 jaar weer tot leven is gewekt. De unieke Torpedo-truck is nu in het museum te bewonderen en maakt de zogeheten VIPRE-combinatie compleet, zoals die in de jaren zestig door grote ondernemingen werd gebruikt om medewerkers van en naar het werk te brengen.

23 juni 2020 – de dag dat de Torpedo in de werkplaats van het DAF Museum werd gereden. De staat van het voertuig was matig om niet te zeggen: slecht. Een uitdagende klus wachtte de vrijwilligers die zich in het Eindhovense museum bezighouden met restauratiewerkzaamheden. In totaal is er precies 4 jaar aan gewerkt, waarbij de truck tot de laatste schroef uit elkaar is geweest. Nu staat hij er bij alsof hij nog maar net de DAF-fabrieken verlaten heeft.

“Met een ongelofelijke trots hebben we de Doornroosje op 23 juni onthuld”, aldus Geert van Rooij, conservator van het museum. “Prachtig dat we met onze vrijwilligers alle expertise in huis hebben om zo’n volledige restauratie uit te voeren. En prachtig dat we nu eindelijk onze VIPRE-combinatie compleet hebben kunnen maken.”

VIPRE staat voor ‘Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven’ en was in de jaren zestig een gezamenlijk initiatief van onder andere Bata, DAF en Philips om het vervoer van en naar het werk collectief te organiseren. Er werden speciale opleggers voor ontwikkeld – geproduceerd door carrosseriebouwer W. Kusters uit Venlo – , getrokken door Torpedo-trucks, zoals we nu als nieuw pronkstuk aan de collectie hebben toegevoegd.

Het DAF Museum is gevestigd aan de Tongelresestraat 27 in Eindhoven en is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van de maandagen.

Amsterdamse wethouder Groot Wassink stapt uit asielcommissie VNG vanwege kabinet met PVV

Groot Wassink

AMSTERDAM – De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink stopt per direct als voorzitter van de asielcommissie en bestuurslid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat zegt hij tegen het AD. Groot Wassink geeft als reden niet te willen samenwerken met het beoogde kabinet-Schoof, omdat de PVV één van de coalitiepartijen is.

“Ik vind de PVV een extreemrechtse partij die een bedreiging vormt voor de democratische orde en de rechtsstaat”, zegt de wethouder tegen de krant. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft volgens hem begrip voor zijn persoonlijke besluit.

Als voorzitter van de asielcommissie van de VNG was Groot Wassink de gesprekspartner van demissionair staatssecretaris Eric van der Burg van Asiel en Migratie. De commissie houdt zich bezig met het zoeken van noodopvangplekken voor asielzoekers en de huisvesting van asielzoekers met een verblijfsvergunning. Als wethouder van Amsterdam blijft Groot Wassink zich hier wel voor inzetten.

De wethouder zegt tegen het AD dat hij de telefoon ook niet op zal nemen als beoogd minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber belt. In dat geval zal hij het gesprek overlaten aan zijn ambtenaren. “Ik wil niet normaal maken wat ik niet normaal vind”, stelt hij “Ik denk niet dat zij gemeenten gaat bellen. Ze wil het opvangprobleem niet oplossen”.

De VNG laat weten de beslissing van Groot Wassink te “respecteren”. “Wij bedanken hem voor zijn grote inzet”, aldus een woordvoerder. Wel blijft de Amsterdamse wethouder betrokken bij de VNG, waar de vereniging “blij” mee is. Een opvolger voor Groot Wassink is nog niet bekend. De VNG start daarvoor een procedure, die “enige tijd” zal duren, aldus de woordvoerder.

Deurnese bussenbouwer Ebusco wil kosten verder verlagen

DEURNE – De fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil verdere kostenbesparingen doorvoeren. Het bedrijf uit Deurne voerde onlangs een reorganisatie door en begon meer gebruik te maken van externe producenten. Dat moest voor kostenvoordelen en voorspelbaardere levertijden zorgen, maar nu waarschuwt Ebusco voor tegenvallende resultaten.

Zo meldt het beursgenoteerde bedrijf dat eerdere verwachtingen over de omzet en winst te optimistisch zijn gebleken. Anders dan Ebusco in maart voorspelde, zal het waarschijnlijk niet lukken om een omzet boven de 325 miljoen euro te halen in combinatie met een positief bedrijfsresultaat.

De bussenbouwer stelt dat de nieuwe strategie “de juiste keuze” was, maar opstartproblemen bij de uitbesteding van productiewerkzaamheden zorgen voor vertraging. Ook op de productielocatie van Ebusco in Deurne zijn er problemen bij de afwerking van de bussen. De bedrijfstop gaat nu op zoek naar “additionele kostenbesparingen” die bovenop eerdere ingrepen komen.

Gevolgen voor personeel

De “inefficiënties” hebben volgens een woordvoerder te maken met een periode van overlap tussen orders waarvoor Ebusco aanvankelijk zelf wilde bouwen, en orders die externe fabrikanten kunnen vervullen. Ook hebben die contractproducenten tijd nodig om ingewerkt te worden.

Het is nog niet duidelijk waar Ebusco extra zal besparen, waardoor het ook nog niet duidelijk is of de ingreep banen gaat kosten. Begin dit jaar werd bekend dat het bedrijf tientallen banen zou schrappen. Dat had ermee te maken dat Ebusco de inzet van flexibele arbeidskrachten voor de productie afschaalde.

Assange pleit schuldig aan spionage in ruil voor vrijlating

WASHINGTON – WikiLeaks-oprichter Julian Assange zal deze week schuld bekennen aan één van de aanklachten die de VS tegen hem had lopen onder hun spionagewet. Dat bevestigen Amerikaanse aanklagers. Assange zal volgens rechtbankpapieren schuldig pleiten aan het samenzweren om geheime defensie-informatie te verkrijgen en te publiceren.

De 52-jarige heeft een deal bereikt met het Openbaar Ministerie in de Verenigde Staten. Daarin is volgens persbureau Reuters opgenomen dat hij wordt veroordeeld tot 62 maanden cel. Die straf hoeft hij niet uit te zitten, omdat hij al sinds 2019 in een Britse gevangenis heeft gezeten.

Wikileaks publiceerde in 2010 honderdduizenden geheimen documenten, onder meer over de Amerikaanse militaire acties in Afghanistan en Irak. Oprichter Assange voert al sinds die tijd rechtszaken om uit handen van justitie in de VS te blijven. Voor hij in 2019 naar een Britse gevangenis werd overgebracht, hield hij zich zeven jaar schuil in de ambassade van Ecuador in Londen.

Assange zal woensdag om 09.00 uur (lokale tijd) tijdens een zitting op het eiland Saipan in de Stille Oceaan officieel zijn straf horen. De WikiLeaks-oprichter is Australisch staatsburger. Naar verwachting zal hij direct na de zitting naar zijn thuisland afreizen.

Bestedingen Nederlanders in Chinese webshops bijna verdubbeld

Temu webstore
Foto: Adobe Stock

EDE – Nederlanders gaven begin dit jaar ruim 100 miljoen euro uit in webshops uit China. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, constateert marktonderzoeksbureau GfK na onderzoek in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland. Daaruit komt naar voren dat consumenten vaker dan gemiddeld vrouw waren en meer geld uitgaven aan bijvoorbeeld kleding en spulletjes voor in huis.

Het hogere bestelbedrag is volgens GfK de voornaamste reden voor de stijging. Daarmee zitten de bestedingen in China in de maanden januari tot en met maart bovendien al op een derde van het totaal over heel 2023. Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org spreekt dan ook van een “bijzonder sterke stijging”. Die brancheorganisatie was samen met kennisplatform Retail Insiders opdrachtgever voor het onderzoek.

Ten Ham merkt dat consumenten zich vooral laten verleiden door de lagere prijzen. Maar die lijken volgens haar niet altijd volgens de regels tot stand te komen. “We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden.”

Temu

Een bekende Chinese webwinkel is bijvoorbeeld Temu. Sinds de lancering in september 2022 groeide de webshop uit tot een van de populairste ter wereld. Zo realiseerde moederbedrijf Pinduoduo in het eerste kwartaal van dit jaar 246 procent meer winst dan in dezelfde periode in 2023. Temu ligt echter zwaar onder vuur van consumentenorganisaties. In april openden toezichthouders in Zuid-Korea een onderzoek naar Temu op verdenking van oneerlijke praktijken.

Nederlandse consumenten gaven online in totaal ruim 9 miljard euro uit in het eerste kwartaal van dit jaar, 3 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan werd 1,1 miljard euro uitgegeven in webshops buiten Nederland, goed voor 9,9 miljoen aankopen. In Nederland werden in de eerste maanden van dit jaar ruim 75 miljoen aankopen gedaan.

Bijna twaalf procent minder goederen over het spoor in 2023

DEN HAAG – In 2023 is er 39,3 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 11,5 procent minder dan in het topjaar 2022, waarin het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten werd. Deze afname kwam vooral doordat er minder kolen en goederen in containers werden vervoerd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Bijna 44 procent van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt in containers vervoerd. In 2023 nam de hoeveelheid goederen in containers met 11,5 procent af tot 17,3 miljoen ton. Ook het aantal vervoerde containers daalde met 11,5 procent. De meeste goederen in containers komen uit of gaan naar Duitsland en Italië. Het gewicht aan goederen in containers die binnen Nederland vervoerd werden nam het meest af; van 2,2 miljoen ton naar 1,6 miljoen ton (-27,9 procent).

Minder kolen en metaalertsen vervoerd

Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen daalde in 2023 met 22,1 procent ten opzichte van een jaar eerder, het vervoer van metaalertsen met 4,6 procent. Ook andere veelvoorkomende goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Er werden 3,7 procent minder chemische producten vervoerd en 10 procent minder metalen, waaronder staal.

Vervoer in alle richtingen afgenomen

De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom daalde tot 24,0 miljoen ton in 2023, dit is 12,0 procent minder dan een jaar eerder. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam af, met 22,3 procent.

De aanvoer van goederen, 10,1 miljoen ton, daalde met 4,0 procent in 2023. Deze afname bestond vooral uit goederen in containers (-10,1 procent) en metaalertsen en andere delfstoffen (-38,3 procent). De aanvoer van producten binnen de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd, steeg juist in 2023 (+45,3 procent). Deze groep bestaat uit onder andere graan en mais.

Het binnenlands vervoer en de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor zijn het afgelopen jaar gedaald, met respectievelijk 27,3 procent en 15,8 procent.

31 procent medewerkers transportsector is 55 jaar of ouder

AMSTERDAM – De meeste sectoren laten na een lastig 2023 dit jaar een bescheiden herstel zien. Naar verwachting zal deze trend zich in 2025 verder voortzetten. Zo neemt in de industrie de vraag voor het eerst sinds 2022 toe en kan de sector in 2024 (+1,5 procent) en 2025 (+6 procent) groei tegemoetzien. Ook de TMT-sector (+3 procent) en de transportsector (+2 procent) zitten dit jaar in de lift.

Hoewel sprake is van een langzaam economisch herstel, is dit niet bij alle sectoren terug te zien. Zo ligt voor de agrarische sector (-3 procent) en de bouw (0 procent) in 2025 geen groei in het verschiet. Ondanks het feit dat de economie sinds eind 2022 nauwelijks is gegroeid, blijft de arbeidsmarkt zeer krap.

Deze structurele krapte is in bijna alle sectoren nog altijd de grootste belemmering voor groei, concludeert ABN AMRO in de Sectorprognoses 2024-2025 die vandaag wordt gepubliceerd.

Vergrijzing in de transportsector meest zorgwekkend

Door de vergrijzing, die in 2040 een piek bereikt, blijven deze personeelstekorten verder groeien. In verschillende sectoren gaat de komende jaren een aanzienlijk deel van de medewerkers met pensioen. De transportsector staat voor de grootste uitdaging: meer dan drie op de tien medewerkers (31 procent) in deze sector is 55 jaar of ouder, terwijl dit in de gehele Nederlandse economie gemiddeld 23 procent is. Dit is zorgwekkend, aangezien bijna de helft van de werkgevers in de transportsector nu al met een tekort aan arbeidskrachten kampt.

Ook in de vastgoedsector, de industrie, de agrarische en foodsector is het personeelsbestand relatief grijs. Bijna een derde van de bedrijven in deze sectoren heeft nu al te maken met personeelstekorten. De vrijetijdssector heeft daarentegen het kleinste aandeel 55-plussers van alle sectoren. Voor deze sector ligt de uitdaging juist bij het hoge verloop van jongeren; 57 procent van de werknemers is tussen 15 en 25 jaar.

Sleutel tot groei ligt bij vergroten welzijn van werknemers

ABN AMRO benadrukt dat in de huidige gespannen arbeidsmarkt investeren in het welzijn van medewerkers cruciaal is. Dat kan niet alleen helpen bij het werven van nieuw personeel, maar ook bij het verhogen van de productiviteit. In de meeste sectoren is het welzijn van medewerkers de afgelopen jaren verbeterd, blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO.

Ondernemers hebben met name ingezet op persoonlijke ontwikkeling en een betere balans tussen werk en privé. Zo is de werkdruk afgenomen en ervaren minder Nederlanders hun werk als teveel of te zwaar. Daarnaast bieden meer werkgevers hun personeel inspraak in werktijden. “Het is positief dat het aantal bedrijven dat investeert in het welzijn van hun personeel groeit. Door meer aandacht te besteden aan de ontwikkeling van medewerkers ontstaat ruimte voor innovatie, waardoor ook de arbeidsproductiviteit kan groeien, blijkt uit onze jaarlijkse Sectorale Welzijnsmonitor.

De bouwsector valt hierbij positief op, met meer baanzekerheid, minder fysieke belasting en flexibele werktijden. Bedrijven in andere sectoren kunnen hieraan een voorbeeld nemen”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport en Logistiek van ABN AMRO.

“Meer werkgeluk leidt tot hogere productiviteit en lager verzuim. De productiviteit kan vooral verhoogd worden bij complexe taken, die door toenemende automatisering en gebruik van technologie steeds vaker voorkomen. Een verbetering van de productiviteit is dus cruciaal in onze kennisintensieve, hoogtechnologische economie.”

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...