Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 23:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 284

Nederlander opgepakt in Spanje om betrokkenheid dood Leidenaar

DEN HAAG – Een 22-jarige Nederlander is vrijdag opgepakt in Spanje omdat hij verdacht wordt van betrokkenheid bij de dood van een 38-jarige man in Leiden.

De Nederlandse autoriteiten hebben aan Spanje om overlevering gevraagd, meldt de politie dinsdag.

De Leidenaar werd op 6 juni gevonden in zijn woning aan de Korte Langestraat in de Havenwijk. De politie gaat uit van een misdrijf en doet onderzoek.

De verdachte stond gesignaleerd, waarna de Spaanse politie hem op het spoor kwam.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate onthullen het grootste farmaceutische magazijn in Wallonië

GSK, MG Real Estate en Yusen Logistics Benelux hebben een nieuw farmaceutisch magazijn in het Waalse Gembloers ingehuldigd. Het gebouw van 40.000 m² – het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië – is uitgerust met innovatieve technologieën zoals autonome mobiele robots, geautomatiseerde verpakkingssystemen en sorteerapparatuur.

Het grootste farmaceutische bedrijf van België zal er miljoenen vaccins en grondstoffen opslaan en exporteren naar meer dan 160 landen. Het magazijn wordt voornamelijk aangedreven door groene energie en gecertificeerd volgens de BREEAM-norm. De opening vond plaats in aanwezigheid van Willy Borsus, vice-president van Wallonië en minister van Economie, Onderzoek en Innovatie.

Dit nieuwe logistieke centrum, MG Park Logistics Isnes genaamd, is het grootste in Wallonië en in het wereldwijde netwerk van GSK. Na de positieve uitkomst van de recente audit door de Belgische gezondheidsautoriteiten, dankzij het harde werk van de teams, zal het centrum in de eerste week van juli operationeel zijn.

Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen deze op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000 m² en het vriescompartiment van 700 m². Geavanceerde technologieën zoals autonome mobiele robots, zelfbesturende voertuigen en sorteerapparatuur zullen GSK helpen om de vaccins efficiënt te distribueren naar meer dan 160 landen. Daardoor zullen dagelijks 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd.

Hoewel het laden en lossen van goederen handmatig zal blijven gebeuren, zal het werk van de werknemers worden vergemakkelijkt door de invoering van een “goods-to-persons”-proces. Daarbij worden goederen automatisch door robots verzameld, zonder dat de werknemers zich hoeven te verplaatsen. Shuttle-apparaten met een hoge capaciteit, automatische verpakkingssystemen en sorteermachines zullen ook worden gebruikt.

Het centrum is ontworpen om te voldoen aan de hoogste normen van milieuduurzaamheid en zal worden gecertificeerd volgens de BREEAM*-norm. Het zal voornamelijk worden aangedreven door groene energie, dankzij zonnepanelen die het hele dak bedekken en een intelligent energiebeheersysteem. Deze duurzame keuzes zullen bijdragen aan GSK’s doel om tegen 2025 volledig op hernieuwbare elektriciteit te werken en tegen 2030 een netto positieve impact op de natuur te hebben.

Geautomatiseerde processen voor weg- en zeetransport en semi-geautomatiseerde voorbereidingen voor luchttransport zorgen voor kortere levertijden en meer flexibiliteit om te voldoen aan de behoeften van patiënten over de hele wereld.

Emmanuel Amory, Managing Director van GSK België, benadrukt het belang van dit project voor GSK: “Dit nieuwe logistieke centrum zal een revolutie teweegbrengen in ons vermogen om miljoenen vaccins wereldwijd op te slaan en te exporteren. Het zal ons in staat stellen om vaccins sneller te verdelen naar meer dan 160 landen, terwijl we onze uitstoot met bijna 10.000 ton CO2 verminderen, gewoon door verschillende activiteiten op één plaats te centraliseren. Dit belangrijke project toont ook ons engagement om het biofarmaceutische ecosysteem in België te versterken en Wallonië te positioneren als logistieke leider.”

Ignace De Paepe, voorzitter van MG Real Estate: “Dit wordt het grootste farmaceutische magazijn van het land en een van Europa’s belangrijkste knooppunten voor de distributie van geneesmiddelen in Europa en Afrika. Dit is een belangrijke stap in onze ontwikkeling in Wallonië, waar we terecht trots op zijn. Ons doel is om in Wallonië meer braakliggende terreinen om te vormen tot ultramoderne magazijnen, om duurzame kwaliteit te creëren in een mooie en aangename omgeving. Op die manier zullen we in Seraing een leidersrol nemen in de revitalisering van drie vervuilde sites op het voormalige hoogoventerrein van Arcelor Mittal.”

Bruno Jacques, Managing Director van Yusen Logistics Benelux-Duitsland-Noordelijke Landen & Zwitserland: “Dit state-of-the-art, multi-user farmaceutisch magazijn wordt toonaangevend in de industrie. Het wordt ook het nieuwe vlaggenschip van farmaceutische en medische logistiek voor Yusen in Europa. De faciliteit is ontworpen om te voldoen aan een groot aantal veiligheidseisen voor de farmaceutische toeleveringsketen. Het zal zorgen voor optimale opslag en verwerking van producten onder verschillende temperatuursomstandigheden, van omgevingstemperatuur tot bevroren oplossingen.

Daarnaast zal een on-site ‘Packaging Solutions Centre’ de integriteit van producten tijdens het transport waarborgen met een reeks passieve verpakkingsoplossingen die geschikt zijn voor alle soorten transport. Door gebruik te maken van onze expertise en kennis willen we GSK en andere klanten een ongeëvenaarde service bieden bij de wereldwijde distributie van hun producten.”

Prachtige DAF Torpedo maakt VIPRE-combinatie DAF-museum compleet

EINDHOVEN – Intern wordt de nieuwe aanwinst van het DAF Museum ‘Doornroosje’ genoemd, een schone slaapster die na een volledige restauratie van 4 jaar weer tot leven is gewekt. De unieke Torpedo-truck is nu in het museum te bewonderen en maakt de zogeheten VIPRE-combinatie compleet, zoals die in de jaren zestig door grote ondernemingen werd gebruikt om medewerkers van en naar het werk te brengen.

23 juni 2020 – de dag dat de Torpedo in de werkplaats van het DAF Museum werd gereden. De staat van het voertuig was matig om niet te zeggen: slecht. Een uitdagende klus wachtte de vrijwilligers die zich in het Eindhovense museum bezighouden met restauratiewerkzaamheden. In totaal is er precies 4 jaar aan gewerkt, waarbij de truck tot de laatste schroef uit elkaar is geweest. Nu staat hij er bij alsof hij nog maar net de DAF-fabrieken verlaten heeft.

“Met een ongelofelijke trots hebben we de Doornroosje op 23 juni onthuld”, aldus Geert van Rooij, conservator van het museum. “Prachtig dat we met onze vrijwilligers alle expertise in huis hebben om zo’n volledige restauratie uit te voeren. En prachtig dat we nu eindelijk onze VIPRE-combinatie compleet hebben kunnen maken.”

VIPRE staat voor ‘Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven’ en was in de jaren zestig een gezamenlijk initiatief van onder andere Bata, DAF en Philips om het vervoer van en naar het werk collectief te organiseren. Er werden speciale opleggers voor ontwikkeld – geproduceerd door carrosseriebouwer W. Kusters uit Venlo – , getrokken door Torpedo-trucks, zoals we nu als nieuw pronkstuk aan de collectie hebben toegevoegd.

Het DAF Museum is gevestigd aan de Tongelresestraat 27 in Eindhoven en is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van de maandagen.

Amsterdamse wethouder Groot Wassink stapt uit asielcommissie VNG vanwege kabinet met PVV

Groot Wassink

AMSTERDAM – De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink stopt per direct als voorzitter van de asielcommissie en bestuurslid van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat zegt hij tegen het AD. Groot Wassink geeft als reden niet te willen samenwerken met het beoogde kabinet-Schoof, omdat de PVV één van de coalitiepartijen is.

“Ik vind de PVV een extreemrechtse partij die een bedreiging vormt voor de democratische orde en de rechtsstaat”, zegt de wethouder tegen de krant. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema heeft volgens hem begrip voor zijn persoonlijke besluit.

Als voorzitter van de asielcommissie van de VNG was Groot Wassink de gesprekspartner van demissionair staatssecretaris Eric van der Burg van Asiel en Migratie. De commissie houdt zich bezig met het zoeken van noodopvangplekken voor asielzoekers en de huisvesting van asielzoekers met een verblijfsvergunning. Als wethouder van Amsterdam blijft Groot Wassink zich hier wel voor inzetten.

De wethouder zegt tegen het AD dat hij de telefoon ook niet op zal nemen als beoogd minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber belt. In dat geval zal hij het gesprek overlaten aan zijn ambtenaren. “Ik wil niet normaal maken wat ik niet normaal vind”, stelt hij “Ik denk niet dat zij gemeenten gaat bellen. Ze wil het opvangprobleem niet oplossen”.

De VNG laat weten de beslissing van Groot Wassink te “respecteren”. “Wij bedanken hem voor zijn grote inzet”, aldus een woordvoerder. Wel blijft de Amsterdamse wethouder betrokken bij de VNG, waar de vereniging “blij” mee is. Een opvolger voor Groot Wassink is nog niet bekend. De VNG start daarvoor een procedure, die “enige tijd” zal duren, aldus de woordvoerder.

Deurnese bussenbouwer Ebusco wil kosten verder verlagen

DEURNE – De fabrikant van elektrische bussen Ebusco wil verdere kostenbesparingen doorvoeren. Het bedrijf uit Deurne voerde onlangs een reorganisatie door en begon meer gebruik te maken van externe producenten. Dat moest voor kostenvoordelen en voorspelbaardere levertijden zorgen, maar nu waarschuwt Ebusco voor tegenvallende resultaten.

Zo meldt het beursgenoteerde bedrijf dat eerdere verwachtingen over de omzet en winst te optimistisch zijn gebleken. Anders dan Ebusco in maart voorspelde, zal het waarschijnlijk niet lukken om een omzet boven de 325 miljoen euro te halen in combinatie met een positief bedrijfsresultaat.

De bussenbouwer stelt dat de nieuwe strategie “de juiste keuze” was, maar opstartproblemen bij de uitbesteding van productiewerkzaamheden zorgen voor vertraging. Ook op de productielocatie van Ebusco in Deurne zijn er problemen bij de afwerking van de bussen. De bedrijfstop gaat nu op zoek naar “additionele kostenbesparingen” die bovenop eerdere ingrepen komen.

Gevolgen voor personeel

De “inefficiënties” hebben volgens een woordvoerder te maken met een periode van overlap tussen orders waarvoor Ebusco aanvankelijk zelf wilde bouwen, en orders die externe fabrikanten kunnen vervullen. Ook hebben die contractproducenten tijd nodig om ingewerkt te worden.

Het is nog niet duidelijk waar Ebusco extra zal besparen, waardoor het ook nog niet duidelijk is of de ingreep banen gaat kosten. Begin dit jaar werd bekend dat het bedrijf tientallen banen zou schrappen. Dat had ermee te maken dat Ebusco de inzet van flexibele arbeidskrachten voor de productie afschaalde.

Assange pleit schuldig aan spionage in ruil voor vrijlating

WASHINGTON – WikiLeaks-oprichter Julian Assange zal deze week schuld bekennen aan één van de aanklachten die de VS tegen hem had lopen onder hun spionagewet. Dat bevestigen Amerikaanse aanklagers. Assange zal volgens rechtbankpapieren schuldig pleiten aan het samenzweren om geheime defensie-informatie te verkrijgen en te publiceren.

De 52-jarige heeft een deal bereikt met het Openbaar Ministerie in de Verenigde Staten. Daarin is volgens persbureau Reuters opgenomen dat hij wordt veroordeeld tot 62 maanden cel. Die straf hoeft hij niet uit te zitten, omdat hij al sinds 2019 in een Britse gevangenis heeft gezeten.

Wikileaks publiceerde in 2010 honderdduizenden geheimen documenten, onder meer over de Amerikaanse militaire acties in Afghanistan en Irak. Oprichter Assange voert al sinds die tijd rechtszaken om uit handen van justitie in de VS te blijven. Voor hij in 2019 naar een Britse gevangenis werd overgebracht, hield hij zich zeven jaar schuil in de ambassade van Ecuador in Londen.

Assange zal woensdag om 09.00 uur (lokale tijd) tijdens een zitting op het eiland Saipan in de Stille Oceaan officieel zijn straf horen. De WikiLeaks-oprichter is Australisch staatsburger. Naar verwachting zal hij direct na de zitting naar zijn thuisland afreizen.

Bestedingen Nederlanders in Chinese webshops bijna verdubbeld

Temu webstore
Foto: Adobe Stock

EDE – Nederlanders gaven begin dit jaar ruim 100 miljoen euro uit in webshops uit China. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, constateert marktonderzoeksbureau GfK na onderzoek in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland. Daaruit komt naar voren dat consumenten vaker dan gemiddeld vrouw waren en meer geld uitgaven aan bijvoorbeeld kleding en spulletjes voor in huis.

Het hogere bestelbedrag is volgens GfK de voornaamste reden voor de stijging. Daarmee zitten de bestedingen in China in de maanden januari tot en met maart bovendien al op een derde van het totaal over heel 2023. Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org spreekt dan ook van een “bijzonder sterke stijging”. Die brancheorganisatie was samen met kennisplatform Retail Insiders opdrachtgever voor het onderzoek.

Ten Ham merkt dat consumenten zich vooral laten verleiden door de lagere prijzen. Maar die lijken volgens haar niet altijd volgens de regels tot stand te komen. “We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden.”

Temu

Een bekende Chinese webwinkel is bijvoorbeeld Temu. Sinds de lancering in september 2022 groeide de webshop uit tot een van de populairste ter wereld. Zo realiseerde moederbedrijf Pinduoduo in het eerste kwartaal van dit jaar 246 procent meer winst dan in dezelfde periode in 2023. Temu ligt echter zwaar onder vuur van consumentenorganisaties. In april openden toezichthouders in Zuid-Korea een onderzoek naar Temu op verdenking van oneerlijke praktijken.

Nederlandse consumenten gaven online in totaal ruim 9 miljard euro uit in het eerste kwartaal van dit jaar, 3 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan werd 1,1 miljard euro uitgegeven in webshops buiten Nederland, goed voor 9,9 miljoen aankopen. In Nederland werden in de eerste maanden van dit jaar ruim 75 miljoen aankopen gedaan.

Bijna twaalf procent minder goederen over het spoor in 2023

DEN HAAG – In 2023 is er 39,3 miljoen ton aan goederen vervoerd over het spoor. Dat is 11,5 procent minder dan in het topjaar 2022, waarin het hoogste vervoerde gewicht ooit gemeten werd. Deze afname kwam vooral doordat er minder kolen en goederen in containers werden vervoerd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Bijna 44 procent van het totale per trein vervoerde gewicht aan goederen wordt in containers vervoerd. In 2023 nam de hoeveelheid goederen in containers met 11,5 procent af tot 17,3 miljoen ton. Ook het aantal vervoerde containers daalde met 11,5 procent. De meeste goederen in containers komen uit of gaan naar Duitsland en Italië. Het gewicht aan goederen in containers die binnen Nederland vervoerd werden nam het meest af; van 2,2 miljoen ton naar 1,6 miljoen ton (-27,9 procent).

Minder kolen en metaalertsen vervoerd

Na goederen in containers worden kolen en metaalertsen het meest vervoerd over het Nederlandse spoor. Het vervoer van kolen daalde in 2023 met 22,1 procent ten opzichte van een jaar eerder, het vervoer van metaalertsen met 4,6 procent. Ook andere veelvoorkomende goederensoorten werden minder over het spoor vervoerd dan een jaar eerder. Er werden 3,7 procent minder chemische producten vervoerd en 10 procent minder metalen, waaronder staal.

Vervoer in alle richtingen afgenomen

De meeste over het spoor vervoerde goederen worden in Nederland geladen en in het buitenland gelost. Deze goederenstroom daalde tot 24,0 miljoen ton in 2023, dit is 12,0 procent minder dan een jaar eerder. Vooral de afvoer van kolen naar Duitsland nam af, met 22,3 procent.

De aanvoer van goederen, 10,1 miljoen ton, daalde met 4,0 procent in 2023. Deze afname bestond vooral uit goederen in containers (-10,1 procent) en metaalertsen en andere delfstoffen (-38,3 procent). De aanvoer van producten binnen de landbouw, bosbouw en visserij die in bulk worden vervoerd, steeg juist in 2023 (+45,3 procent). Deze groep bestaat uit onder andere graan en mais.

Het binnenlands vervoer en de doorvoer van goederen, oftewel het vervoer tussen twee buitenlandse plaatsen via het Nederlandse spoor zijn het afgelopen jaar gedaald, met respectievelijk 27,3 procent en 15,8 procent.

31 procent medewerkers transportsector is 55 jaar of ouder

AMSTERDAM – De meeste sectoren laten na een lastig 2023 dit jaar een bescheiden herstel zien. Naar verwachting zal deze trend zich in 2025 verder voortzetten. Zo neemt in de industrie de vraag voor het eerst sinds 2022 toe en kan de sector in 2024 (+1,5 procent) en 2025 (+6 procent) groei tegemoetzien. Ook de TMT-sector (+3 procent) en de transportsector (+2 procent) zitten dit jaar in de lift.

Hoewel sprake is van een langzaam economisch herstel, is dit niet bij alle sectoren terug te zien. Zo ligt voor de agrarische sector (-3 procent) en de bouw (0 procent) in 2025 geen groei in het verschiet. Ondanks het feit dat de economie sinds eind 2022 nauwelijks is gegroeid, blijft de arbeidsmarkt zeer krap.

Deze structurele krapte is in bijna alle sectoren nog altijd de grootste belemmering voor groei, concludeert ABN AMRO in de Sectorprognoses 2024-2025 die vandaag wordt gepubliceerd.

Vergrijzing in de transportsector meest zorgwekkend

Door de vergrijzing, die in 2040 een piek bereikt, blijven deze personeelstekorten verder groeien. In verschillende sectoren gaat de komende jaren een aanzienlijk deel van de medewerkers met pensioen. De transportsector staat voor de grootste uitdaging: meer dan drie op de tien medewerkers (31 procent) in deze sector is 55 jaar of ouder, terwijl dit in de gehele Nederlandse economie gemiddeld 23 procent is. Dit is zorgwekkend, aangezien bijna de helft van de werkgevers in de transportsector nu al met een tekort aan arbeidskrachten kampt.

Ook in de vastgoedsector, de industrie, de agrarische en foodsector is het personeelsbestand relatief grijs. Bijna een derde van de bedrijven in deze sectoren heeft nu al te maken met personeelstekorten. De vrijetijdssector heeft daarentegen het kleinste aandeel 55-plussers van alle sectoren. Voor deze sector ligt de uitdaging juist bij het hoge verloop van jongeren; 57 procent van de werknemers is tussen 15 en 25 jaar.

Sleutel tot groei ligt bij vergroten welzijn van werknemers

ABN AMRO benadrukt dat in de huidige gespannen arbeidsmarkt investeren in het welzijn van medewerkers cruciaal is. Dat kan niet alleen helpen bij het werven van nieuw personeel, maar ook bij het verhogen van de productiviteit. In de meeste sectoren is het welzijn van medewerkers de afgelopen jaren verbeterd, blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO.

Ondernemers hebben met name ingezet op persoonlijke ontwikkeling en een betere balans tussen werk en privé. Zo is de werkdruk afgenomen en ervaren minder Nederlanders hun werk als teveel of te zwaar. Daarnaast bieden meer werkgevers hun personeel inspraak in werktijden. “Het is positief dat het aantal bedrijven dat investeert in het welzijn van hun personeel groeit. Door meer aandacht te besteden aan de ontwikkeling van medewerkers ontstaat ruimte voor innovatie, waardoor ook de arbeidsproductiviteit kan groeien, blijkt uit onze jaarlijkse Sectorale Welzijnsmonitor.

De bouwsector valt hierbij positief op, met meer baanzekerheid, minder fysieke belasting en flexibele werktijden. Bedrijven in andere sectoren kunnen hieraan een voorbeeld nemen”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport en Logistiek van ABN AMRO.

“Meer werkgeluk leidt tot hogere productiviteit en lager verzuim. De productiviteit kan vooral verhoogd worden bij complexe taken, die door toenemende automatisering en gebruik van technologie steeds vaker voorkomen. Een verbetering van de productiviteit is dus cruciaal in onze kennisintensieve, hoogtechnologische economie.”

Macron waarschuwt voor burgeroorlog door plannen van rivalen

Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft gewaarschuwd dat de plannen van uiterst linkse en uiterst rechtse partijen in zijn land voor een “burgeroorlog” kunnen zorgen. De 46-jarige leider haalde in een podcast uit naar zowel het rechtse Rassemblement National (RN) als het linkse La France Insoumise (LFI), tegenstanders van zijn Renaissance-partij.

De partij van Macron heeft nog een flinke inhaalslag te maken in aanloop naar de parlementsverkiezingen van deze week. In recente peilingen gaat de RN aan kop en volgt een blok van linkse oppositiepartijen, waar ook La France Insoumise deel van uitmaakt. Het kamp van Macron volgt op de derde plaats.

Macron maakte eerder deze maand bekend dat de parlementsverkiezingen vervroegd zouden plaatsvinden nadat RN een grote overwinning had geboekt bij de Europese verkiezingen. De eerste verkiezingsronde staat gepland voor 30 juni. Daarna volgt op 7 juli nog een tweede ronde.

De president bekritiseerde in de podcast Génération Do It Yourself de plannen van zijn rivalen. Hij zei dat uiterst rechts mensen wegzet aan de hand van hun religie of herkomst en daarmee voor verdeeldheid zorgt. Uiterst links maakt zich volgens hem schuldig aan een vergelijkbare vorm van uitsluiting.

De oppositie reageerde geërgerd op de kritiek. RN-voorman Jordan Bardella noemde de uitspraken van Macron ongepast voor een president.

Wiersma: dierenleed wordt soms erger voorgesteld dan het is

Wiersma: dierenleed wordt soms erger voorgesteld dan het is

DEN HAAG – De mate waarin dierenleed voorkomt in de Nederlandse veehouderij wordt “soms erger voorgesteld dan het is”, vindt aanstaand landbouwminister Femke Wiersma. Volgens haar zorgen boeren over het algemeen goed voor hun dieren en stellen dierenrechtenorganisaties de zaken soms anders voor dan ze zijn, zei ze tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Zij baseert zich op haar eigen ervaringen in de landbouw en spreekt van een “verschil van perceptie”.

Oppositiepartijen zijn kritisch en vinden dat de beoogd bewindsvrouw hiermee het probleem vergoelijkt. “Ik schrik hier van”, zegt Anne-Marijke Podt (D66). Ook Ines Kostić (Partij voor de Dieren) reageert verbouwereerd. “Het blijft rondhangen op het niveau van: ik heb eens even rondgekeken in stallen en het gaat goed. Maar hier zijn cijfers en rapporten over.” Zij noemt cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die stelt dat in 2023 3,5 miljoen biggen vroegtijdig zijn doodgegaan door slechte leefomstandigheden.

Na afloop van de hoorzitting zei Wiersma tegen de verzamelde pers dat er de afgelopen jaren veel werk is verzet om dierenleed tegen te gaan. “Ik ken heel veel boeren die daarmee hard aan de slag zijn.” Volgens haar worden incidenten “uitvergroot”. “Wij staan voor alle boeren en vissers, en we moeten ook recht doen aan de hoge eisen waaronder onze Nederlandse landbouwers produceren.” Dat er misstanden zijn in de veehouderij, is volgens Wiersma niet gek: die zijn er volgens haar in alle sectoren. “Er gebeurt overal wel eens wat. En daar moet je op acteren.”

Maandagochtend kondigde afzwaaiend landbouwminister Piet Adema een verbod aan op stroomstootapparaten in het veevervoer. RTL deelde tevens maandag beelden van dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood, waarin varkens herhaaldelijk schokken kregen met een zogenoemde ‘veeprikker’. De varkens stonden al in een kar en konden nergens meer heen.

Airbus verlaagt leveringsdoelen door problemen toeleveringsketen

TOULOUSE – De Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft zijn doelstelling voor de leveringen van vliegtuigen verlaagd door aanhoudende problemen in de toeleveringsketen. Ook de winstverwachting is om deze reden naar beneden bijgesteld.

Het concern verwacht nu jaarlijks 770 commerciële vliegtuigen aan klanten te leveren, eerder waren dit er 800. Airbus verwacht dat de winst dit jaar uitkomt op 5,5 miljard euro, ongeveer 1,5 miljard euro minder dan waar de vliegtuigbouwer eerder van uitging. Het bedrijf heeft ook zijn doel om maandelijks 75 van zijn A320-toestellen met één gangpad te produceren, met een jaar uitgesteld tot 2027.

“In de commerciële luchtvaart heeft Airbus te maken met aanhoudende specifieke problemen in de toeleveringsketen, voornamelijk bij motoren, vliegtuigconstructies en cabine-uitrusting”, zegt het bedrijf in een verklaring.

Tegenvallers

De leveringen zijn cruciaal voor de financiën van Airbus omdat het bedrijf wordt betaald wanneer vliegtuigen aan klanten worden overgedragen. Vorig jaar werden er 735 toestellen van Airbus afgeleverd.

Ook moet Airbus ongeveer 900 miljoen euro afboeken als gevolg van tegenvallers bij een aantal ruimteprogramma’s. Het in Toulouse, Frankrijk gevestigde bedrijf rapporteert op 30 juli 2024 zijn volledige halfjaarresultaten.

In het eerste kwartaal van dit jaar kon Airbus nog flink te profiteren van de gestegen vraag naar vliegreizen. De omzet ging met 9 procent omhoog tot meer dan 12,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan was afkomstig van de verkoop van vliegtuigen, ruim 9,1 miljard euro.

Maandagavond verscherpt toezicht in haven van Vlissingen na vondst cocaïne

Foto: Douane

VLISSINGEN – De Douane, Zeehavenpolitie en Koninklijke Marechaussee houden maandagavond verscherpt toezicht in de haven van Vlissingen.

Aanleiding is de vondst van 48 kilo cocaïne aan boord van een schip uit Colombia.

De drugs zijn ontdekt door het Landelijk Visitatieteam van de Douane dat schepen doorzoekt op de aanwezigheid van smokkelwaar.

De verdovende middelen, met een straatwaarde van 3.600.000 euro, zijn opgehaald en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

Douane blijft inzetten op aanpak ondermijnende criminaliteit

DEN HAAG – De Douane werpt steeds meer barrières op tegen drugssmokkel. Door samen op te trekken met andere landen, intensievere samenwerking in Nederland en technologische innovaties levert de Douane een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van ondermijning. Hierbij zet de Douane ook in op de aanpak van accijnsfraude, zoals de handel in illegale sigaretten. Opbrengsten van accijnsfraude kunnen een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit. Dat blijkt uit de stand van zakenbrief Douane, die staatssecretaris Aukje de Vries van Financiën (Toeslagen en Douane) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Staatssecretaris De Vries: “Het is belangrijk dat we steeds meer doen om drugssmokkel tegen te gaan. We hebben liaisons en attachées in Latijns-Amerika, we verstevigen de aanpak in de mainports en met de inzet van drones willen we een waterbedeffect naar andere delen in ons land voorkomen. Maar drugssmokkelaars zijn nietsontziend en blijven het proberen. Daarom is ook de aanpak van accijnsfraudeprioriteit. Daarmee raken we criminelen in hun portemonnee. De handel in illegale sigaretten kan namelijk een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit, zoals drugssmokkel.”

Aanpak van accijnsfraude

Door de grote winsten die criminelen behalen met accijnsfraude worden criminele vermogens opgebouwd. Daarmee kunnen andere criminele activiteiten worden gefinancierd. De handel in illegale tabaksproducten is een groeimarkt. Bestrijding van accijnsfraude is daarom ook voor de komende jaren een prioriteit van de Douane.

De Douane controleert in het binnenland, bijvoorbeeld bij winkels. Op vliegvelden en in havens worden vrachtcontroles uitgevoerd. En voor het eerst wordt ook op vluchten afkomstig van binnen de Europese Unie op smokkel van tabaksproducten gecontroleerd. Binnen het Combiteam Smoke werkt de Douane samen met de FIOD en het OM aan de ontmanteling van illegale fabrieken en op smokkel van tabaksproducten vanuit andere werelddelen naar Nederland en de EU.

De Douane trekt samen op met andere landen

Alle drugs die in Latijns-Amerika onderschept worden, hoeven in Nederland niet meer tegengehouden te worden. Daarom werkt de Douane intensief samen met landen in Latijns-Amerika. Zo is met Ecuador een douaneverdrag getekend, en wordt verkend of dat ook kan met Peru.

Om te zorgen dat douaniers van verschillende landen elkaar weten te vinden met inlichtingen en informatie, zijn liaisons en attachés geplaatst. En douaniers uit bijvoorbeeld Suriname en Brazilië gaan samen trainen met Nederlandse douaniers op de Maasvlakte in Rotterdam. Ook binnen Europa trekt de Douane samen op. Zo werkt de Douane nauw samen met België en is de Douane actief in de Europese Havenalliantie, die dit jaar is opgericht door de Europese Commissie.

Intensieve samenwerking in Nederland

Om te voorkomen dat drugs Nederland binnenkomen werkt de Douane intensief samen met anderen. Zo participeert de Douane in het programma Weerbare haventerminal. Onderdeel hiervan is een proef om de aanzegtermijn te verkorten van 72 uur van tevoren naar 24 uur van tevoren, met als doel de onvoorspelbaarheid van douanecontroles te vergroten.

Bovendien werkt de Douane samen met andere diensten om te voorkomen dat Nederland als exportland van drugs gebruikt wordt. In het Hit and Run Post Team (HARP) werkt de Douane samen met het OM en de politie om uitgaande drugssmokkel per post tegen te gaan. Het team is sinds april actief en de eerste zaak is inmiddels opgepakt door het team.

Technologische innovaties

Drugscriminelen vinden constant nieuwe smokkelmethoden. Om hen voor te blijven, zet de Douane ook in op innovatie. Zo gebruiken douaniers op verschillende plekken drones om toezicht te houden, en krijgt cameratoezicht een plek in de noordelijke regio’s en op regionale luchthavens. Met een test in het Noordzeekanaalgebied is aangetoond dat scheepsrompen gescand kunnen worden op afwijkingen, zoals aangelaste boxen of buizen waarin verdovende middelen kunnen worden gesmokkeld.

Meer koopkansen voor starters met Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

DEN HAAG – Met het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgen starters met een middeninkomen op de woningmarkt vanaf eind 2024 betere mogelijkheden om een nieuwbouwwoning te kopen. Dit fonds krijgt een vermogen van € 70 miljoen. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) wordt, samen met Stichting OpMaat, de uitvoerder van het fonds.

Meer koopkansen voor starters

Het doel van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is om starters met een middeninkomen te helpen bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Ontwikkelaars kunnen bij het fonds een aanvraag voor kopersondersteuning indienen, waarmee woningen voor een lagere prijs dan de marktwaarde aan de starter kunnen worden verkocht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de reeds bestaande Koopsstart-regeling. Het fonds is revolverend. Dit betekent dat het geld terugvloeit naar het fonds wanneer starters hun woning weer verkopen. Zo blijft het budget bestemd voor toekomstige koopstarters. Het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is ontstaan uit het Coalitieakkoord 2021.

Het SVn en Stichting OpMaat

Voor het beheer van het Fonds is een marktconsultatie uitgevoerd. Hier kwamen drie potentieel geschikte partijen uit naar voren. Na een zorgvuldig beoordelingsproces is, op basis van prijs en kwaliteit, SVn in samenwerking met stichting OpMaat geselecteerd voor de uitvoering en het beheer van het fonds. In de komende zes maanden gaan zij het fonds verder inrichten en vindt er onder andere inhoudelijke afstemming plaats met onder meer het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ontwikkelaars en gemeenten. De website van het fonds met daarop alle inhoudelijke informatie gaat half oktober live. Aan het eind van dit jaar kunnen de eerste aanvragen in behandeling worden genomen.

Uitgangspunten Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen bijgesteld

Op basis van gesprekken met onder andere gemeenten en ontwikkelaars zijn de oorspronkelijke uitgangspunten voor het fonds bijgesteld:

  • De maximale kopersondersteuning op de koopprijs van een nieuwbouwwoning is € 70.000. Dit maakt een koopwoning voor starters beter bereikbaar.
  • De maximale koopprijs van een koopwoning is aangepast aan het prijspeil en de betaalbaarheidsgrens van 2024 (€390.000). Dit betekent dat starters in aanmerking komen voor kopersondersteuning wanneer zij een huis kopen met een getaxeerde woningwaarde van maximaal € 390.000. Dit uitgangspunt sluit aan bij de maximale inkomensgrens en voorkomt verschuiving van het middeldure naar het betaalbare segment.
  • Voor ontwikkelaars geldt een cofinanciering van 25 procent van de kopersondersteuning. De bijdragen van ontwikkelaars vloeien weer terug naar het fonds, wat bijdraagt aan de revolverende werking van het fonds.

Openstelling eerste tranche Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

De middelen uit het fonds worden verspreid over de tijd in tranches beschikbaar gesteld. Op deze manier krijgen ontwikkelaars meer tijd om zich in te schrijven. Naar verwachting opent de eerste tranche in december 2024.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...