Clicky

maandag 18 november 2024 - 02:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 282

Test met superbatterij op Schiphol: wereldwijde primeur op luchthaven

Foto: Roger Cremers | Schiphol

SCHIPHOL – Als eerste luchthaven wereldwijd zet Schiphol met de komst van een Iron Flow Battery op de luchthaven een belangrijke stap richting energieopslag en de verdere elektrificatie van het grondmaterieel. De grote batterij, die onlangs op het A/B platform is geïnstalleerd, biedt een betrouwbare stroomvoorziening voor het opladen van elektrisch materieel waarmee tegelijkertijd ook het net wordt ontlast.

De Iron Flow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest. Tijdens deze testfase voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) aan het A/B platform van stroom. Deze e-GPU’s leveren elektriciteit aan vliegtuigen die aan de grond staan, waar geen vaste stroomvoorziening aanwezig is.

In combinatie met een Preconditioned Air Unit (PCA) die zorgt voor frisse lucht aan boord, kan de hulpmotor van het vliegtuig aan de grond uitblijven. Dit zorgt niet alleen voor minder uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit op het platform maar ook voor reductie van geluid.

Natuurlijker en veiliger materiaal

De Iron Flow Battery onderscheidt zich door de werking van natuurlijke materialen. In tegenstelling tot veelgebruikte lithiumbatterijen, werkt de batterij op basis van ijzer en zout water – materialen die in ruime mate beschikbaar zijn, zorgen voor een minder grote milieubelasting en brandveilig zijn. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant.

Foto: Roger Cremers | Schiphol

“Ik ben enorm trots op deze innovatie. De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie. Bij een succesvol resultaat zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure

Ontwikkeling en samenwerking

De Iron Flow Battery is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon, USA. Het innovatieteam van Schiphol heeft de technologie naar de luchthaven gebracht. Het beheer en gebruik van de batterij worden verzorgd door Volker Infra en KES. De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group.

Foto: Roger Cremers | Schiphol

Het programma loopt tot eind 2025 en heeft als doel innovaties te ontwikkelen die de verduurzaming van luchthavens versnellen. Dit sluit aan bij Schiphol’s ambitie om in 2030 uitstootvrij en afvalvrij te willen zijn met haar eigen luchthavenactiviteiten en in 2050 willen ze energiepositief zijn. “We werken toe naar een stiller, schoner en beter Schiphol.”

Cornelissen Groep opent geavanceerd laadplein voor elektrische vrachtwagens in Tilburg

TILBURG – Met de opening van hun tweede laadplein voor elektrische trucks neemt Cornelissen Groep een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport. Dit nieuwe laadplein, uitgerust met acht ABB DC-laders van 175 kW die dynamisch kunnen opschalen naar 350 kW op vier laders, markeert een belangrijke mijlpaal in de strategie van het bedrijf voor CO2-neutrale en emissievrije logistiek.

Het laadplein, gelegen in Tilburg, werd officieel geopend door wethouder Grashoff. De aanwezigheid van leveranciers uit de transport- en energie-industrie, vertegenwoordigers van klanten, overheden en de pers, wat de brede steun voor de transitie naar duurzaam transport onderstreept.

Het laadplein is ontworpen om de operationele efficiëntie te verhogen en de CO2-uitstoot te verminderen, door het aanbieden van een infrastructuur die de overstap van diesel naar elektrische trucks vergemakkelijkt. Gebruikers van het laadplein kunnen eenvoudig betalen met hun laadpas, wat geldt voor zowel Cornelissen Groep voertuigen als partners.

Gelijktijdig werden ook nieuwe trucks in gebruik genomen die acte de présence gaven waaronder de eerste e-truck van Volvo uit een serie en een tweetal e-trucks van DAF die voor een veldtest worden ingezet.

De realisatie van dit project was mogelijk dankzij de samenwerking met leveranciers van elektrische voertuigen en technologische innovators in laadinfrastructuur. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen Groep, benadrukt het belang van deze ontwikkeling: “We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50 procent CO2-reductie tegen 2028 door te investeren in een duurzaam wagenpark en zero-emissie oplossingen.”

Dit initiatief is ook een kans om de voortdurende inzet van alle betrokken partijen te erkennen, waaronder lokale overheden, partners en onderzoeksinstituten, wat de kracht van samenwerking benadrukt voor het bereiken van duurzame verandering.

Diederik Samsom wordt voorzitter raad van commissarissen Gasunie

Diederik Samsom

GRONINGEN – Diederik Samsom wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van Gasunie. Samsom is per 1 juli benoemd tot lid van de raad van commissarissen en de overige leden willen hem na zijn toetreding kiezen tot voorzitter.

“We zijn bijzonder blij met de toetreding van Diederik Samsom tot onze raad van commissarissen. Met zijn brede kennis van de nationale en internationale energiesector en zijn uitgebreide ervaring met energie- en klimaatbeleid in Den Haag en Brussel, kan hij een belangrijke bijdrage aan de strategische ambities van Gasunie leveren, juist nu het bedrijf een sleutelrol speelt in de energietransitie”, aldus vicevoorzitter Tim van der Hagen.

“Energie-infrastructuur vormt het fundament onder een duurzaam en betrouwbaar energiesysteem. Door haar infrastructuur op een slimme manier te gebruiken, uit te bouwen en in te zetten voor waterstof, groen gas, warmte en CO2, levert Gasunie een bijdrage aan de energiezekerheid en het behalen van de klimaatdoelen in Nederland en Duitsland. Ik ben daarom zeer gemotiveerd om aan de slag te gaan in de raad van commissarissen van Gasunie”, zegt Samsom zelf.

Samsom stopte begin dit jaar als rechterhand van klimaat-Eurocommissaris Wopke Hoekstra en geldt als de architect van het ambitieuze klimaatbeleid van de EU van de laatste jaren. Hij trad in 2019 aan als kabinetschef van Frans Timmermans, die als tweede man van de Europese Commissie het klimaat onder zijn hoede kreeg. Toen Timmermans vorige zomer vertrok om GroenLinks-PvdA te gaan leiden, bleef Samsom aan om zijn opvolger Hoekstra bij te staan.

Minister onderzoekt duurder drinkwater bij hoger verbruik

DEN HAAG – Drinkwater zou in de toekomst weleens duurder kunnen worden bij een hoger verbruik. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) laat onderzoek doen naar de mogelijkheden van verschillende tarieven om mensen aan te sporen zuiniger te zijn met water. De resultaten worden dit najaar verwacht, waarna het nieuwe kabinet er een besluit over moet nemen.

In een brief aan de Tweede Kamer wijst Harbers erop dat buurland België al twee tarieven kent voor drinkwater, een basis- en een comforttarief. “Hier waarborgt het basistarief de betaalbaarheid voor het basisgebruik, terwijl het comforttarief een prikkel geeft om minder te gebruiken.”

De minister ziet twee manieren om dit te gaan doen, via aparte tarieven die drinkwaterbedrijven zelf hanteren of via de belasting op leidingwater. Beide opties hebben voor- en nadelen, schrijft Harbers, die momenteel door zijn ministerie worden onderzocht.

Korter douchen

Het kabinet stelde zich eerder al ten doel het drinkwatergebruik de komende jaren fors te verminderen, om te voorkomen dat in droge periodes tekorten ontstaan. Gemiddeld gaat er nu per Nederlander dagelijks 134 liter doorheen. Dat moet in 2035 zijn teruggebracht naar 100 liter.

Korter douchen is volgens Harbers de snelste route naar een lager waterverbruik. Van die 134 liter die de gemiddelde Nederlander dagelijks verbruikt, spoelt ruim 40 procent weg via het doucheputje. Ook een waterbesparende douchekop kan daarbij helpen. Nog eens 30 procent wordt gebruikt om de wc door te spoelen. Daarvoor zou regenwater of opgevangen douchewater als alternatief kunnen dienen.

Aedes: huren woningcorporaties stijgen gemiddeld 5,1 procent

DEN HAAG – De huren van woningen van woningcorporaties gaan op 1 juli gemiddeld met 5,1 procent omhoog, meldt de vereniging van woningcorporaties Aedes. De prijsstijging ligt net iets onder de wettelijk toegestane huurverhoging van 5,3 procent. Volgens de vereniging stijgen de huren gemiddeld 0,7 procent minder dan de gemiddelde loonstijging van 5,8 procent in 2023.

Dat de huren minder omhoog gaan dan de lonen en uitkeringen is vastgelegd in Nationale Prestatieafspraken. Die afspraak zorgt ervoor dat de meeste huurders relatief gezien een kleiner deel van hun inkomen kwijt zijn aan huur. Volgens voorzitter Martin van Rijn van Aedes heeft de corporatiesector de afgelopen jaren veel gedaan om huren betaalbaar te houden. Zo lag de gemiddelde huurverhoging in 2023 op slechts 0,1 procent omdat 600.000 huishoudens een flinke huurverlaging van gemiddeld 58 euro per maand kregen.

“We willen de woon- én de energiecrisis blijven aanpakken en doorgaan met zo snel mogelijk verduurzamen van woningen én bouwen van nieuwbouwwoningen. Zonder deze huurverhoging kan dat eenvoudigweg niet”, aldus Van Rijn.

Minder of geen huurverhoging betekent volgens de voorzitter minder verduurzamen en minder nieuwe woningen voor mensen op wachtlijsten. Als corporaties de huren dit jaar bijvoorbeeld 1 procent minder zouden verhogen, dan betekent dit volgens hem dat er de komende jaren 20.000 minder sociale huurwoningen gebouwd kunnen worden.

Woningwaarderingsstelsel

Iets meer dan de helft van de corporaties past in 2024 de inkomensafhankelijke huurverhoging toe. Vorig jaar deed 45 procent dat. Twee van de tien corporaties doen dat alleen voor de hoogste inkomens. De gemiddelde inkomensafhankelijke huurverhoging voor de hoge middeninkomens is 47 euro en 80 euro voor de hoge inkomens.

Veel corporaties baseren de streefhuur daarbij op een percentage van de maximaal toegestane huur volgens het woningwaarderingsstelsel. Voor de corporaties die hiervoor kiezen is dat percentage voor bestaande woningen gemiddeld 75 procent en voor nieuwe woningen 77 procent. De gemiddelde huur van een corporatiewoning was eind vorig jaar 582 euro per maand, ofwel 63 procent van de maximale huur.

Opbrengst vennootschapsbelasting in vijf jaar verdubbeld

Belastingdienst

DEN HAAG – De overheidsinkomsten uit de vennootschapsbelasting lagen in 2023 op 48 miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. In dezelfde periode stegen de totale inkomsten uit belastingen en sociale premies met ongeveer een derde. Hierdoor nam het belang van de vennootschapsbelasting voor de schatkist toe. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers over de overheidsfinanciën van 2023.

Aandeel vennootschapsbelasting in collectieve lasten nam toe

De opbrengst van de vennootschapsbelasting nam de afgelopen jaren sterker toe dan de opbrengst van de meeste andere belastingen en sociale premies die de overheid incasseert.

Het aandeel van de vennootschapsbelasting in de zogenoemde collectieve lasten, het totaal aan belastingen en sociale premies, steeg hierdoor. Waar het aandeel in 2018 op 8 procent lag, was dat in 2023 toegenomen tot 12 procent. Hiermee is de vennootschapsbelasting een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de overheid.

De loon- en inkomstenheffing (loon- en inkomstenbelasting plus premies volksverzekeringen) is verreweg de grootste inkomstenbron; in 2023 bedroegen de overheidsinkomsten hieruit 128 miljard euro, bijna een derde van de collectieve lasten. De inkomsten uit de loon- en inkomstenheffing namen de afgelopen vijf jaar met een kwart toe.

Met opbrengsten van respectievelijk 76 miljard euro en 53 miljard euro in 2023 hebben ook de btw en de premie voor het Zorgverzekeringsfonds een groot aandeel in de inkomsten uit belasting en sociale premies. Gezamenlijk zijn de loon- en inkomstenheffing, btw, premie voor het Zorgverzekeringsfonds en vennootschapsbelasting goed voor drie kwart van de collectieve lasten.

Vennootschapsbelasting groeide laatste jaren harder dan het bbp

De inkomsten uit de vennootschapsbelasting stegen in de afgelopen jaren relatief sterker dan de omvang van de economie, het bruto binnenlands product (bbp). Winsten van bedrijven bewegen over het algemeen meer dan de andere onderdelen van het bbp, zoals lonen van werknemers. Doordat winsten echter minder dan de helft van het bbp vormen, stijgt in tijden van economische groei de vennootschapsbelasting relatief harder dan het bbp.

Daarnaast speelt mee dat tijdens de coronacrisis bedrijven de mogelijkheid werd geboden om de voorlopige aanslag in 2020 te verlagen. Hierdoor is achteraf gezien in 2020 te weinig afgedragen, wat tot flinke nabetalingen in de daaropvolgende jaren leidde. Het CBS corrigeert hier niet voor in de registratie van de inkomsten uit de vennootschapsbelasting.

Naast de coronacrisis werkten ook de gestegen energieprijzen door in de opbrengst van de vennootschapsbelasting, aangezien de winsten in de fossiele sector hierdoor toenamen. In 2023 stegen de inkomsten uit de vennootschapsbelasting daarnaast door een aanpassing van de tarieven. Zo betaalden bedrijven in dat jaar over de winst tot 200.000 euro 19 procent winstbelasting, tegenover 15 procent tot een winst van 395.000 euro in 2022. In beide jaren lag het tarief in de tweede schijf op 25,8 procent.

Rutte weemoedig na laatste debat: ik ga dit allemaal missen

Rutte na laatste debat

DEN HAAG – Afzwaaiend premier Mark Rutte is weemoedig na zijn allerlaatste debat in de Tweede Kamer: “ik ga dit allemaal missen”, zei hij na afloop. Rutte is premier sinds oktober 2010 en draagt volgende week de sleutels van het Torentje over aan zijn opvolger Dick Schoof. In oktober gaat Rutte aan de slag als hoogste baas van de NAVO.

Ondanks dat hij zijn werk in Den Haag gaat missen, sluit hij vrijwel zeker uit ooit terug te keren in de Eerste of Tweede Kamer. “Misschien als toerist”, grapte hij.

In zijn afsluitende woorden in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, zei Rutte dat ieder Kamerdebat voor hem nog spannend was en hem een hogere hartslag bezorgde. “Ook vandaag, en zo hoort het”, zei hij na het debat over de aanstaande EU-top. Hij sprak de hoop uit dat Kamer en kabinet “elkaars nieren blijven proeven”, maar toch gericht blijven op het vinden van compromissen. “Het behoud van goede, persoonlijke verhoudingen past bij onze tradities.”

‘Nog ver’

Vanuit de Kamer kreeg Rutte dinsdagavond lovende woorden en succeswensen van diverse Kamerleden, ook van leden met wie Rutte soms stevige aanvaringen had. Stephan van Baarle (DENK) had vaak “heftige” debatten met Rutte, erkent hij zelf. “Maar ik vind dat we op de persoon mensen altijd het beste moeten wensen.” NSC-leider Pieter Omtzigt, die mede vanwege de ‘functie-elders’-affaire een soms moeizame relatie met Rutte had, wenste Rutte ook veel succes in zijn nieuwe rol als NAVO-baas.

Jan Paternotte grapte te twijfelen of dinsdag dan écht het laatste debat met Rutte zou zijn. “We hebben dat al vaker gedacht in deze zaal. En het bordes is nog ver. Voordat het nieuwe kabinet daar eenmaal op gehobbeld is, kan er nog van alles gebeuren.”

Brand in wooncomplex in Waddinxveen

Brandweer

WADDINXVEEN – In een appartementencomplex in het Zuid-Hollandse Waddinxveen is dinsdagavond brand uitgebroken.

De brandweer is met veel materieel ernaartoe om de brand te bestrijden. Volgens een woordvoerder is de brand uitslaand geweest en moeten er mensen van balkons worden gered.

De brand woedt in een gebouw aan het Jan van Bijnenpad.

Amsterdam verscherpt inzet: maximaal 400.000 vluchten op Schiphol

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam heeft het standpunt over Schiphol aangescherpt. De hoofdstad wil een maximum van 400.000 vluchten per jaar, 40.000 minder dan de eerdere inzet in december, meldt de gemeente dinsdag.

Daarnaast herhaalt Amsterdam de wens op een volledige nachtsluiting tussen 23.00 en 07.00 uur en het weren van privéjets. Het geheel aan maatregelen moet geluidshinder, slaapverstoring en uitstoot verminderen, waarmee “de rechtsbescherming voor omwonenden wordt hersteld en Schiphol weer binnen de wet opereert”, aldus de hoofdstad.

Volgens wethouder Hester van Buren is een combinatie van minder vliegbewegingen, innovatie en beprijzing nodig voor “een betere balans tussen leefbaarheid voor omwonenden en economie”. De wethouder laat namens de gemeente weten ook in te zetten op internationaal treinverkeer ter vervanging van korte vluchten, en stelt voor op korte termijn afstandsafhankelijke vliegbelasting in te voeren. Daarnaast moet Schiphol een gezonde en veilige werkplek met “een eerlijk loon” zijn. Van Buren zegt zich hard te maken voor baanzekerheid en “een degelijk rooster”, en aan de andere kant op het inperken van “beloningen aan de top”.

‘Knooppunt’

Schiphol laat weten het goed te vinden dat de gemeente “elementen uit de eerder door Schiphol voorgestelde maatregelen ondersteunt”. Het gaat dan bijvoorbeeld om de nachtsluiting en het uitfaseren van privéjets.

Maar de luchthaven plaatst wel kanttekeningen bij de omvang van de maatregelen. Voor Schiphol is het met name van belang dat de hub-functie behouden blijft, een soort knooppunt voor de luchtvaart. “Minder hinder en minder uitstoot is hard nodig, maar we moeten ons ook richten op een balans tussen de lusten en de lasten”, aldus Schiphol. “Dit hebben we de gemeente laten weten.”

Aandeel

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) zegt via zijn woordvoerder het bericht van Amsterdam te hebben “vernomen” en te “bestuderen”. De vertrekkend minister is hier nog maar een week verantwoordelijk voor. Op 2 juli wordt het nieuwe kabinet beëdigd en is PVV’er Barry Madlener zijn opvolger.

De gemeente Amsterdam is voor 20 procent aandeelhouder van de luchthaven. De Nederlandse staat is met 70 procent meerderheidsaandeelhouder.

Oranje verliest en treft nu Spanje of nummer 1 uit groep C of E

Nederlands elftal

BERLIJN – Het Nederlands elftal weet nog niet wie de tegenstander wordt in de achtste finales van het EK. De ploeg van bondscoach Ronald Koeman verloor met 3-2 van Oostenrijk en zakte naar de derde plaats in groep D. Oranje wist voor aanvang van het duel al dat het in ieder geval bij de vier beste nummers 3 van de zes poules zou horen.

Nederland speelt in de achtste finale tegen de winnaar van groep B, C of E. Spanje is al zeker van de eerste plaats in poule B. In groep C en E moeten de laatste wedstrijden nog gespeeld worden.

Engeland leidt in groep C met 4 punten, voor Denemarken en Slovenië met ieder 2 punten. Servië kan met 1 punt niet meer bovenaan eindigen. Later op dinsdag is de laatste speelronde in groep C. Engeland speelt tegen Slovenië en Denemarken tegen Servië.

Zondag of dinsdag

In groep E valt de beslissing woensdag. Roemenië, België, Slowakije en Oekraïne hebben allemaal 3 punten. België speelt de laatste wedstrijd tegen Oekraïne en Roemenië tegen Slowakije.

De achtste finale van Nederland is op zondag of volgende week dinsdag, in Gelsenkirchen, Keulen of München.

Talpa trekt stekker uit voetbalprogramma Veronica Offside

HILVERSUM – Het voetbalprogramma Veronica Offside is volgend seizoen niet meer op televisie te zien. Dat heeft Talpa dinsdag bevestigd na berichtgeving van RTL Boulevard.

Het programma is drie seizoenen te zien geweest.

Talpa geeft geen toelichting op het besluit. Veronica Offside was de opvolger van Veronica Inside, het voetbalprogramma dat Genee eerder maakte met Derksen en Van der Gijp.

De nieuwe show werd in het leven geroepen omdat het trio in Vandaag Inside vooral over andere onderwerpen praatte.

Met het verdwijnen van Veronica Offside is er, voor zover nu bekend, komend seizoen geen voetbalpraatprogramma meer te zien bij de commerciële zenders.

Medicijn codeïne vanaf 1 januari niet meer zomaar vergoed

DEN HAAG – Het medicijn codeïne wordt vanaf 1 januari in veel gevallen niet meer vergoed, meldt demissionair minister Pia Dijkstra (Medische Zorg).

Alleen bij zeer ernstige diarree die minstens twee weken duurt of die vaak terugkeert, krijgen mensen vanaf volgend jaar nog een vergoeding.

Dijkstra volgt daarmee een advies van het Zorginstituut Nederland. Dat zei in mei dat codeïne geen “noodzakelijk te verzekeren” zorg is voor de verlichting van hoest, pijn of acute diarree.

“De ziektelast is zeer laag en de kosten van een kortdurende behandeling zijn dusdanig gering dat ze voor eigen rekening kunnen komen”, stelde het instituut. Gemiddeld betaalt een gebruiker 22 euro per jaar voor codeïne.

Met de maatregel wordt naar verwachting 13 miljoen euro bespaard, zo meldt Dijkstra. In 2022 werd er in totaal 20 miljoen euro vergoed aan codeïne. Bijna 591.000 mensen kregen in dat jaar een vergoeding voor het middel.

Ticketprijzen Lufthansa verder omhoog door milieuheffing

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa gaat vliegtickets tot 72 euro duurder maken met een milieutoeslag. Eerder maakte Air France-KLM zijn tickets al duurder vanwege het milieu. Luchtvaartmaatschappijen worstelen om de kosten van nieuwe EU-regels voor het verminderen van uitstoot te dekken.

Hoeveel de tickets bij Lufthansa precies duurder worden, hangt af van de bestemming. Sommige verhogingen gaan woensdag al in. Luchtvaartconcerns waarschuwen al jaren dat regels die hen verplicht duurzamere vliegtuigbrandstof te gebruiken, de kosten zullen opdrijven. De ticketprijzen zijn na corona al een stuk duurder geworden, omdat er ineens veel vraag naar vliegreizen was.

Volgens Lufthansa zal de toeslag “een deel van de gestaag stijgende extra kosten als gevolg van wettelijke milieueisen” dekken.

Doorberekend

Brussel heeft regels ingevoerd die brandstofleveranciers verplichten om ervoor te zorgen dat 2 procent van de brandstof op EU-luchthavens tegen 2025 duurzame vliegtuigbrandstof is, ofwel sustainable aviation fuel (SAF). In 2030 moet dit 6 procent zijn en in 2050 zelfs 70 procent.

Carsten Spohr, topman van Lufthansa, waarschuwde vorig jaar dat de EU-doelstellingen moeilijk haalbaar zijn. Hij denkt dat de hogere kosten zullen worden doorberekend aan de klanten. Luchtvaartmaatschappijen moeten in de toekomst ook meer gaan betalen voor de CO2-uitstoot van hun toestellen.

Kamer zet 130 op snelweg op losse schroeven: eerst boeren helpen

DEN HAAG – Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de snelweg is verder op losse schroeven komen te staan. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat eerst alle boeren die onterecht geen natuurvergunning hebben worden gelegaliseerd. Ook moeten eerst garnalenvissers een natuurvergunning krijgen. Coalitiepartijen VVD en NSC steunden de motie, die werd ingediend door de ChristenUnie en het CDA.

Het legaliseren van de zogeheten PAS-melders is al jarenlang een politiek hoofdpijndossier waar weinig schot in zit. Vorig jaar ging het nog om ongeveer 2500 boeren die zonder hun schuld geen vergunning hebben.

Voor de stikstofuitspraak van de Raad van State uit 2019, was het voor hen voldoende om hun stikstofuitstoot alleen maar te melden, zonder een vergunning te hebben. Na de uitspraak was er een vergunning nodig, maar door de krappe stikstofruimte niet meer te verkrijgen. Door de vaak schrijnende situaties die PAS-melders doormaken, wil de politiek hen met prioriteit helpen.

Het was al de vraag of het zou lukken om de maximumsnelheid op de snelweg weer te verhogen naar 130 kilometer per uur. In 2019 werd de maximumsnelheid verlaagd naar 100 kilometer per uur, omdat daarmee minder stikstof wordt uitgestoten. Landelijk is er zo weinig ruimte om meer stikstof uit te stoten, dat het herinvoeren van de hogere snelheid al een lastige opgave zou worden.

In het hoofdlijnenakkoord staat al geformuleerd dat de snelheid alleen omhoog gaat als dat ook kan. RTL meldde op basis van eigen onderzoek dat het momenteel nergens mogelijk is door de beperkte stikstofruimte.

Wilders over Amsterdamse wethouder Groot Wassink: met weglopen schiet je niets op

Rutger Groot Wassink

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders vindt het jammer dat de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink per direct stopt als voorzitter van de asielcommissie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), omdat hij niet wil samenwerken met de PVV.

Die commissie houdt zich bezig met het vinden van noodopvangplekken voor asielzoekers en huisvesting voor statushouders.

Volgens Wilders moet Groot Wassink het zelf weten, maar hij vraagt zich af of het verstandig is. “Met weglopen schiet je meestal niet zo heel veel op.”

De PVV-leider laat hoop doorschemeren dat in Amsterdam alsnog de telefoon wordt opgenomen als PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) belt om opvang te regelen. Hij gaat ervan uit dat zij met iemand anders dan Groot Wassink wel zaken kan doen. “Aan ons zal het in ieder geval niet liggen.” Over het verdere functioneren van de wethouder wilde Wilders zich niet uitlaten: “dat is aan de gemeenteraad van Amsterdam”.

Groot Wassink zei in het AD dat hij de PVV een extreemrechtse partij vindt die “een bedreiging vormt voor de democratische orde en de rechtsstaat”. Volgens hem heeft burgemeester Femke Halsema begrip voor zijn besluit.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...