Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 19:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 28

Ruim 160 boetes voor negeren rode kruizen na ongeluk op A2

BREUKELEN – Bij 162 automobilisten ligt binnenkort een bekeuring in de brievenbus, voor het negeren van een rood kruis boven de weg.

Na een kettingbotsing zaterdagmiddag op de A2 bij Breukelen, werd de weg deels afgekruist. Agenten zagen dat bestuurders die kruizen massaal negeerden.

De agenten zetten daarop hun bodycam op een “tactische” plek om de verkeersovertreders te filmen. Op het negeren van een rood kruis staat minimaal 250 euro boete, laat de politie maandag weten.

Bij het ongeluk waren drie voertuigen betrokken. Het letsel van de gewonden bleek mee te vallen.

CNV: uitstel van betaling Blokker komt hard aan bij werknemers

UTRECHT – Bij de ongeveer 3500 medewerkers van Blokker komt het hard aan dat de winkelketen uitstel van betaling heeft aangevraagd. Dit zegt vakbond CNV nadat Blokker maandagochtend het personeel op de hoogte had gebracht van de financiële situatie bij de keten.

“Zij wisten natuurlijk ook dat Blokker het al lange tijd moeilijk heeft. Maar ondanks dat zij zich keihard hebben ingezet, en dat nog steeds doen, was dat niet voldoende om deze acute geldproblemen te voorkomen. En dat komt keihard aan”, zegt CNV-bestuurder Jacqueline Twerda.

Uitstel van betaling mondt vaak uit in een faillissement. Twerda benadrukt dat Blokker op dit moment niet bankroet is. “Maar 3500 mensen verkeren nu wel in grote onzekerheid”, voegt ze daaraan toe. De winkels blijven nog wel open, de webshop is inmiddels dicht.

Onzeker

Onder medewerkers heerst veel onrust, stelt ze. Blokker kampte de afgelopen jaren met miljoenenverliezen en de keten zei maandag dat er sprake is van “acute geldnood”. De eigenaar van Blokker, Mirage Retail Group, kondigde een week geleden aan zijn speelgoedketen Intertoys te verkopen aan een Belgische branchegenoot om zelf financieel gezond te worden. Het leek er toen even op dat de situatie onder controle was, aldus Twerda. “Waarschijnlijk gebeurde dat net te laat. Wellicht hoopt Blokker door uitstel van betaling aan te vragen meer tijd te winnen om de meubelen alsnog te redden. Of dat soelaas gaat bieden is nog de vraag.”

Als Blokker daadwerkelijk failliet gaat, hoopt ze dat de keten het personeel zo snel mogelijk laat gaan en dat de vakbond erbij betrokken wordt. “Dan kunnen we ze ook zo snel mogelijk informeren over hun situatie en mogelijkheden, nog voordat een eventuele curator ze aanzegt. Een nog langere periode van onzekerheid is het laatste wat je ze wilt aandoen.”

FNV-bestuurder Linda Vermeulen noemt het “een zware dag”, waarop voor de medewerkers een onzekere tijd aanbreekt. “Medewerkers hielden de afgelopen jaren ondanks de onzekere tijden de winkels draaiend. Zij weten nu niet wat er met hun baan gaat gebeuren. Het zou veel beter zijn als de keten blijft bestaan en de medewerkers hun rechten rond salaris behouden.”

Binnenvaart lijkt nieuwe ontgassingsverboden na te leven

DEN HAAG – Vier maanden na de uitbreiding van het verbod op varend ontgassen constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dat de binnenvaartsector het verbod lijkt na te leven.

Met zekerheid is dit niet te zeggen, want er is op dit moment nog geen landelijk dekkend monitoringssysteem. Dit systeem met zogenaamde e-noses, is een voorwaarde om het verbod op het ontgassen van emissies in de buitenlucht te kunnen handhaven. En de ILT ontvangt af en toe signalen dat tankschepen andere routes varen. Hierdoor kunnen ontgassingen niet worden gedetecteerd.

De uitbreiding van verboden stoffen om in de atmosfeer te ontgassen is geregeld in het CDNI, dat tot doel heeft om het milieu te beschermen. Overtredingen van het CDNI zijn sinds 1 juli 2024, toen het verbod in werking trad, niet door de ILT geconstateerd.

Projectcoördinator Kees Kievit legt uit: “Gelet op ontvangen klachten van burgers en omwonenden, zien we dat er soms sprake is van ontgassingen buiten het monitoringssysteem. Die klachten volgen we altijd en zo snel mogelijk op. Zodra het mogelijk is wordt dan een inspecties aan boord van een tankschep uitgevoerd. Dit heeft tot nu toe niet geleid tot geconstateerde overtredingen van het CDNI.”

Meldingen

Tot nu toe heeft de ILT tot 31 oktober van dit jaar 59 meldingen over mogelijke ontgassingen ontvangen via de Omgevingsdiensten waar de meldingen van de e-noses en burgers binnenkomen. Hiervan zijn 27 meldingen inmiddels opgepakt en afgehandeld.

Verschillende andere meldingen kunnen worden opgepakt als de schepen zich weer in Nederland bevinden. De schepen die na een melding zijn geïnspecteerd hebben geen CDNI-ontgassingsregels overtreden, maar wel de regels uit het ADN. Dit is het verdrag voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in de binnenvaart.

Door vrijkomende ladingen en gassen uit de ladingtanks van binnenvaarttankschepen zijn dit jaar al meerdere overtredingen geconstateerd. De ILT heeft 21 waarschuwingen uitgedeeld, 13 keer een last onder dwangsom en 2 keer een last onder bestuursdwang opgelegd.

Boetes

Binnenvaarttankschepen mogen bepaalde stoffen niet in de buitenlucht ontgassen. Sinds 1 juli 2024 zijn hier vele stofgroepen bijgekomen. Wie het verbod op varend ontgassen overtreedt, kan maatregelen verwachten.

De ILT handhaaft het verbod en treedt, als bestuursorgaan, op tegen onder andere de verladers als de ontgassingsverboden niet worden nageleefd. Dat doet de ILT bestuursrechtelijk en strafrechtelijk met onder andere dwangsommen en boetes.

Bij de eerste geconstateerde overtreding wordt een dwangsom opgelegd van € 30.000. Bij de tweede overtreding gaat dat bedrag omhoog naar € 40.000 en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen verbeuren verladers bedragen van € 50.000.

GLS breidt netwerk van Parcel Points sterk uit dankzij samenwerking met PostNL

UTRECHT – GLS Netherlands breidt haar netwerk van Parcel Points aanzienlijk uit door samenwerking met PostNL. PostNL heeft zijn pakketautomaten opengesteld voor andere vervoerders en sinds maart kunnen consumenten voor pakketten van GLS Netherlands en van PostNL bij dezelfde pakketautomaat terecht.

GLS-leveringen kunnen hierdoor niet alleen worden bezorgd bij de 800 GLS Parcel Shops, maar nu ook bij de bijna 1.100 pakketautomaten uit het PostNL-netwerk in Nederland. Dit betekent een ruime verdubbeling van het aantal beschikbare Parcel Points voor GLS-klanten. Met de uitbreiding biedt GLS Netherlands een verbeterde dekking, voor meer flexibiliteit en keuze in bezorgmethoden.

Sinds de aankondiging van de samenwerking in januari heeft GLS achter de schermen hard gewerkt om de integratie van de PostNL-pakketautomaten in de operationele processen te realiseren. Inmiddels is het volledige netwerk operationeel en het voltallige GLS-personeel getraind in het gebruik van de PostNL-pakketautomaten.

“We zijn trots op het bereiken van deze mijlpaal in de samenwerking met PostNL. Het is goed dat we gezamenlijk in zo’n competitieve markt de dienstverlening aan bedrijven en consumenten kunnen verbeteren”, zegt Wouter Baas, Director IT bij GLS Netherlands. “We geloven sterk in de meerwaarde van deze gedeelde netwerken om onze klanten en hun ontvangers een nog uitgebreider netwerk van pakketautomaten aan te bieden. Dit vergroot de flexibiliteit en keuzevrijheid voor de eindontvanger enorm.”

LEES OOK
PostNL overweegt verdere prijsverhogingen versturen post

Vanaf begin november kunnen consumenten die bestellen bij GLS-klanten kiezen voor bezorging bij een pakketautomaat. Naar verwachting is het vanaf begin 2025 mogelijk om pakketten te retourneren via de automaten van PostNL. Initieel werden GLS-pakketten alleen bij de PostNL-automaten bezorgd wanneer een ontvanger niet thuis is, en de consument om levering bij een automaat vroeg.

In het kader van de samenwerking werken GLS en PostNL ook samen aan de doorontwikkeling van de technologie achter de pakketautomaten, onder andere om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.

“In een competitieve markt als de onze is het belangrijk om samen te werken aan verbetering van de dienstverlening”, voegt Baas toe. “Een gedeeld netwerk van pakketautomaten is een gemakkelijke en efficiënte oplossing, die uiteindelijk alle partijen ten goede komt.”

Norris komt weg met boete en reprimande na ‘valse start’

SOA PAULO – Lando Norris is weggekomen met een boete en een reprimande na zijn ‘valse start’ van zondag. De 24-jarige Norris begon voor de start van de Grote Prijs van Brazilië aan een tweede formatieronde, maar dat was niet toegestaan.

De start werd zondag met ruim een kwartier uitgesteld door een crash van Lance Stroll. Doordat sommige coureurs de regels niet volgden, ontstond er chaos op het circuit van Interlagos.

De FIA legde Norris een boete op van 5000 euro. De voornaamste concurrent van Max Verstappen in de WK-stand, rijdend voor McLaren, had ook een tijdstraf of een gridstraf kunnen krijgen. Verstappen won de race in São Paulo, Norris werd uiteindelijk zesde.

Las Vegas

George Russell ontving dezelfde straf als Norris. Ook Yuki Tsunoda en Liam Lawson moesten zich melden bij de stewards, maar dat tweetal werd niet bestraft.

Over drie weken staat de Grote Prijs van Las Vegas op het programma. Verstappen kan daar al de wereldtitel binnenhalen.

Aanval met bijl na gevecht in Parijse trein: hand afgehakt, schedel ingeslagen

PARIJS – Vier mensen zijn gewond geraakt bij een aanval met een bijl in een trein, net buiten Parijs. Van een van de slachtoffers werd volgens een politiebron een hand afgehakt, en bij een ander de schedel opengespleten. Geen van de slachtoffers verkeert in levensgevaar.

Een 16-jarige verdachte werd later thuis gearresteerd.

Maandagochtend brak rond 8.00 uur om vooralsnog onbekende reden een gevecht uit waarbij een van de betrokkenen een bijl hanteerde. De trein stond op dat moment stil op het station van Ozoir-la-Ferrière, even buiten de Franse hoofdstad.

Alle betrokkenen zijn 16 of 17 jaar oud. Bij de verdachte thuis werd een bijl gevonden. Tijdens het gevecht zouden er ook nog een samoeraizwaard, een honkbalknuppel en een mes zijn gebruikt.

DHG start bouw 70.000 vierkante meter logistiek in Vlissingen

SCHIEDAM – DHG is de bouw gestart van 70.000 m² hoogwaardige distributiecentra op risico volgens haar SMARTLOG concept in het havengebied van Vlissingen. De ontwikkeling volgt op de succesvolle verwerving van 12 hectare grond van North Sea Port (NSP), waarvan de overeenkomst vorig jaar werd gesloten.

De distributiecentra worden gerealiseerd met een milieu categorie 5.2, wat betekent dat ze voldoen aan strenge milieunormen en geschikt zijn voor zeer brede industriële activiteiten. De verwachte oplevering staat gepland voor Q4 2025. Het project biedt flexibiliteit, aangezien deelverhuur mogelijk is vanaf 11.902 m².

De distributiecentra worden gebouwd volgens de standaarden van DHG TwoZero, waarbij duurzaamheid centraal staat. Daarbij verzorgt DHG TwoZero hoogwaardige energie-oplossingen voor huurders, voor nu en de toekomst. SMARTLOG Vlissingen wordt full-electric, levert energie aan haar omgeving en zal gebouwd worden volgens de BREEAM Very Good norm.

Strategische locatie en voordelen

SMARTLOG Vlissingen is gelegen in de West-Europese haven North Sea Port. Deze trimodale locatie, met een spoorverbinding, een aansluiting op het rijkswegennet zonder verkeerscongestie en een inland container terminal, biedt optimale verbindingen met de deepsea haven van Rotterdam en het achterland.

Dankzij de samenwerking met partner Verbrugge, is het mogelijk containers rechtstreeks vanaf de terminal bij de distributiecentra te laten leveren.

Door de beperkte beschikbaarheid van grond en arbeidskrachten worden alternatieve locaties, zoals de zeehaven van Vlissingen, steeds aantrekkelijker. Deze locatie biedt interessante kansen die nog niet door de markt zijn onderkend”, zegt Hans van Driel, Logistics Director bij DHG.

“De mogelijkheid om gebruik te maken van de dagelijkse inbound containertransfer en het concurrerende tariefniveau van het vastgoed dragen bij aan een ongekend kostenefficiënte logistieke operatie”, voegt hij hieraan toe.

 

Ongeval met vrachtwagen op A2 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat

VIANEN – Een ongeval met een vrachtwagen zorgt op de A2 maandagochtend voor veel vertraging. Volgens Rijkswaterstaat is de vertraging in beide richtingen op dit moment opgelopen tot een uur.

Wat er precies gebeurd is, is op dit moment niet bekend maar de vrachtwagen is tegen de vangrail gereden en heeft daarbij lading verloren, meldt Rijkswaterstaat.

Het is niet bekend of er gewonden zijn maar er is op foto’s wel te zien dat er een traumaheli op de snelweg is geland.

Vanaf knooppunt Oudenrijn leidt Rijkswaterstaat je richting Den Bosch om via A12 en A27.

Israël zegt akkoord met VN over UNRWA op

JERUZALEM – Israël zegt het akkoord met de Verenigde Naties op om de hulporganisatie UNRWA in door Israël bezet gebied te laten opereren. Dat deelt het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken mee in een brief aan de voorzitter van de algemene vergadering van de Verenigde Naties, Philemon Yang.

Het akkoord ging in op 14 juni 1967. Het zal aflopen over drie maanden, zo staat in de brief.

De opzegging en de termijn van drie maanden vloeien voort uit een beslissing van de Knesset, het Israëlische parlement, op 28 oktober om UNRWA te verbieden. Reden daarvoor is dat de UNRWA zou zijn geïnfiltreerd door leden van Hamas. Het verbod betekent dat de hulporganisatie niet meer kan opereren op Israëlisch grondgebied of door Israël bezet gebied, waaronder de Westelijke Jordaanoever.

UNRWA speelde het afgelopen jaar een grote rol bij de hulpverlening in de Gazastrook, waar bijna de hele bevolking op de vlucht moest voor de oorlog. Voorman Philippe Lazzarini schreef op X dat het verbod op de VN-organisatie voor Palestijnse vluchtelingen “het lijden van de Palestijnse bevolking alleen maar zal verergeren”. “Dit is niets anders dan een collectieve straf”, aldus Lazzarini.

Ebusco in onderhandeling over partnerschap met leverancier en schikt met klant over levering 76 bussen

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Ebusco, geeft vandaag een update over de voorgestelde claimemissie en kondigt een schikking met een klant aan.

Na de steun van de aandeelhouders tijdens de laatste BAVA heeft Ebusco nu aanwijzingen van interesse ontvangen van een groep investeerders, waaronder grotere bestaande aandeelhouders, om de voorgestelde claimemissie te steunen waarmee het bedrijf EUR 36 miljoen wil ophalen. Deze steun zou worden verleend via een combinatie van pre-commitments en underwriting.

Het bedrijf streeft ernaar de voorgestelde claimemissie zo snel mogelijk te lanceren en de transactie in november 2024 af te ronden. Bij de lancering van de claimemissie zullen verdere details, waaronder de uitgifteprijs, het aantal uit te geven aandelen en de exacte tijdslijn worden gepubliceerd en uiteengezet in een prospectus.

Daarnaast onderhandelt Ebusco, zoals aangekondigd op 24 oktober 2024, over een partnerschap met een van haar strategische leveranciers. De voorwaarden van het partnerschap voorzien in een kapitaalinjectie in Ebusco om haar balans te versterken en het strategisch partnerschap op lange termijn te verstevigen. Ebusco en de strategische leverancier vorderen met de besprekingen en verwacht wordt dat de details van het partnerschap bekend zullen worden gemaakt vóór de lancering van de claimemissie.

Verder heeft Ebusco succesvol een schikking bedongen met een klant. Door de schikking is Ebusco vrijgesteld van de verplichting om 76 Ebusco 3.0 bussen te leveren die Ebusco niet op tijd kon produceren.

Ook zijn de bijbehorende contractuele boetebedragen aanzienlijk verlaagd en zullen deze in termijnen worden betaald, waardoor de kaspositie van Ebusco op korte termijn minder onder druk komt te staan.

Sommige van de gecancelde bussen waren al in een vergevorderd stadium van productie. Om de kaspositie van Ebusco verder te helpen, zal Ebusco deze bussen nu aan andere klanten verkopen.

Met deze ontwikkelingen heeft Ebusco verdere incrementele stappen gezet in het oplossen van problemen uit het verleden en het weer op de rails zetten van het bedrijf op weg naar herstel.

Blokker vraagt uitstel van betaling aan vanwege ‘acute geldnood’

AMSTERDAM – Winkelketen Blokker vraagt uitstel van betaling aan. Volgens het bedrijf hebben “onvoorziene tegenvallers ambitieuze plannen vertraagd” en is er sprake van “acute geldnood”. Blokker zegt dat er op korte termijn geen gevolgen zijn voor de winkels, die blijven open. De webshop is wel dicht.

Blokker heeft het personeel maandagochtend op de hoogte gebracht. De komende tijd gaat het management van Blokker samen met een bewindvoerder de toekomst van het bedrijf onderzoeken. Het was volgens topvrouw Pauline Boerman een “moeilijke beslissing” om tot uitstel van betaling over te gaan. “Wij betreuren de onzekerheid die dit creëert voor alle betrokkenen die ons de afgelopen jaren zo trouw hebben gesteund, inclusief medewerkers, franchisenemers, leveranciers en klanten.”

Het 128 jaar oude winkelbedrijf kampte de afgelopen jaren met miljoenenverliezen en het lijkt nu nijpend te worden. Eerder dit jaar kreeg Blokker nog lucht dankzij 35 miljoen euro krediet van de Amerikaanse geldschieter The Gordon Brothers. Maar uit het afgelopen zomer verschenen jaarverslag van Mirage Retail werd duidelijk dat het in het najaar van 2024 opnieuw spannend zou worden. In de eerste maanden van het nieuwe boekjaar kwam minder geld binnen dan verwacht. Als dat de rest van het jaar zo zou blijven, vreesde het bedrijf problemen met het betalen van de rekeningen.

Uitstel van betaling mondt vaak uit in een faillissement. Als Blokker zou omvallen, raakt dat ruim 3500 medewerkers. Het einde van de winkelketen zou ook een gat slaan in veel Nederlandse stads- en dorpscentra. De bijna vierhonderd vestigingen zijn verspreid over heel Nederland en vaak een vaste waarde in de winkelstraat. Maar toenemende concurrentie van prijsvechters als Action en grote webwinkels maakt het Blokker al jaren lastig.

Blokker zegt op de website dat klanten geen producten meer kunnen terugbrengen in ruil voor geld. Wel is het nog mogelijk om producten te ruilen. Ook verkoopt de keten geen cadeaubonnen meer. Klanten kunnen cadeaukaarten van Blokker nog wel inleveren, maar andere bonnen zoals die van de VVV niet. Verder is spaarpunten verzamelen of inwisselen tijdelijk niet meer mogelijk.

Op de site meldt Blokker ook tijdelijk geen nieuwe producten meer te laten leveren. Op de website kunnen mensen zien in welke winkel een bepaald product nog te koop is. Klanten die iets hebben besteld bij Blokker, krijgen hun producten wel.

Dode door ongeval op A28 bij Assen

ASSEN – Bij een ongeval op de snelweg A28 ter hoogte van Assen is maandagochtend een 44-jarige man uit Groningen om het leven gekomen.

De A28 (Groningen naar Zwolle) ging dicht bij Assen-West. Volgens de ANWB is de weg rond 13.40 uur weer opengegaan.

Volgens de politie waren er bij het ongeluk twee auto’s betrokken. Beide bestuurders raakten gewond, van wie er een later overleed. Zij waren de enige inzittenden van hun auto.

Opstarten treinverkeer Rotterdam-Den Haag HS duurt langer

UTRECHT – Tussen Den Haag en Rotterdam rijden ook maandagmiddag minder treinen door uitgelopen werkzaamheden. Hoewel de intercity’s inmiddels weer volgens dienstregeling rijden, valt de helft van de sprinters tussen beide steden uit, laat een woordvoerder van de NS weten.

Er gaan er nu twee per uur in plaats van vier. Naar verwachting duurt het nog tot 19.15 uur voordat het treinverkeer weer helemaal normaal is.

De afgelopen twee weken werkte ProRail aan het spoor tussen Den Haag en Rotterdam, waardoor er op dat traject minder tot geen treinen reden.

Maandagochtend zou het treinverkeer weer volgens dienstregeling rijden, maar ProRail ontdekte na de werkzaamheden meerdere storingen op het traject. Daardoor reden er tijdens de ochtendspits helemaal geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam. Rond 10.00 uur werden twee sporen vrijgegeven en kon het treinverkeer tussen beide steden beperkt worden opgestart.

ProRail spreekt van een “vervelend begin van de dag voor reizigers op dit traject”. De spoorbeheerder zegt er hard aan te werken om ook de laatste storingen te verhelpen.

Muziekproducer Quincy Jones op 91-jarige leeftijd overleden

LOS ANGELES – Producent en muzikant Quincy Jones is overleden. Hij overleed zondag omringd door zijn familie in zijn woning in Los Angeles, meldt The Guardian. Hij is 91 jaar geworden.

Jones werkte gedurende zijn carrière met talloze bekende sterren. Zijn bekendste werk maakte hij met Michael Jackson. Hij produceerde onder meer de succesvolle albums Off the Wall, Thriller en Bad. Ook werkte Jones met onder anderen Frank Sinatra, Aretha Franklin en Donna Summer en stond hij aan de wieg van de liefdadigheidssong We Are The World. Jones’ werk leverde hem tachtig Grammy-nominaties op, meer dan 28 Grammy’s en een ere-Grammy in 1991.

Jones ontdekte al vroeg de muziek en begon met trompet spelen. Op zijn tiende verhuisde het gezin naar Bremerton, Washington waar hij een blind vriendje kreeg dat pianospeelde. Met deze jongen, later bekend als Ray Charles, vormde Jones een combootje dat op bruiloften en in jazzclubs speelde. Quincy kreeg een beurs om in Boston muziek te studeren, maar hield daarmee op toen hij de kans kreeg als trompettist te toeren met bandleider Lionel Hampton. Snel viel zijn talent voor arrangeren op.

Michael Jackson

In 1956 trok hij als trompettist en muzikaal leider met de Dizzy Gillespie Band door het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Daarna studeerde hij compositie en muziektheorie in Frankrijk. Met een aantal jazzorkesten toerde hij door Europa en, eenmaal weer terug, met zijn eigen big band door Noord-Amerika. Dat werd muzikaal gezien een succes, maar Jones verloor er veel geld mee. Hij trad noodgedwongen in dienst bij platenmaatschappij Mercury Records, waar hij het schopte tot vicepresident, als eerste zwarte persoon ooit op die positie.

Hollywood trok en Jones verhuisde naar Los Angeles. Hij schreef er de decennia die volgden voor Miles Davis, Frank Sinatra, Dinah Washington en natuurlijk Michael Jackson. Met de laatste maakte hij het album Off The Wall, dat 20 miljoen exemplaren verkocht. Daarmee werd Jones in een keer de machtigste platenproducer die er was. Van Thriller gingen daarna ruim 50 miljoen albums over de toonbank.

Operaties

In Nederland is Jones ook bekend van het nummer Chump Change. Het lied is al jaren de tune van het NPO Radio 1-programma Langs de Lijn.

In 1974 overleefde Quincy Jones bijna een zwelling van een bloedvat (aneurysma) in zijn hersenen niet. Hij onderging twee grote operaties, revalideerde een half jaar en mocht nooit meer trompet spelen. Jones trouwde drie keer en had zeven kinderen.

PostNL overweegt verdere prijsverhogingen versturen post

DEN HAAG – PostNL moet mogelijk verdergaande maatregelen nemen nu het kabinet een streep heeft gezet door het voorstel om het bedrijf in 2025 een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten. Dit meldt topvrouw Herna Verhagen maandag in een toelichting op de kwartaalresultaten van de post- en pakketbezorger. PostNL overweegt onder meer verdere prijsverhogingen voor het versturen van post.

Het bedrijf overweegt de prijzen voor het versturen van zakelijke post en consumentenpost te verhogen. Ook verhoogt PostNL de postzegelprijs mogelijk verder. Twee weken geleden kondigde het bedrijf al aan dat een postzegel voor brieven binnen Nederland vanaf 1 januari 1,21 euro gaat kosten. Dat is nu nog 1,14 euro. De maatregelen zijn volgens Verhagen onvermijdelijk om een toekomstbestendige en financieel gezonde postbezorgingsdienst te bieden.

PostNL bezorgt steeds minder brieven en andere poststukken. Dat leidde in de eerste drie kwartalen van dit jaar tot een verlies van 19 miljoen euro voor de postdivisie. Dit onderstreept volgens Verhagen de noodzaak om de postbezorging te hervormen. Ook vraagt PostNL de overheid opnieuw om een financiële bijdrage. Het bedrijf wil al langer dat de postwet wordt aangepast, zodat brieven minder vaak bezorgd hoeven te worden.

Overdag

Financieel directeur Pim Berendsen stelt dat PostNL afgelopen kwartaal als postbedrijf verder onder druk kwam te staan. Het verlies van 19 miljoen euro noemt hij “een grote verslechtering, ondanks kostenbesparingen en prijsverhogingen”. “Het is voor ons onhoudbaar om binnen één dag post te bezorgen”, zegt hij tegen het ANP. Daarbij wijst hij op onderzoek waaruit naar voren kwam dat veel mensen snelheid minder belangrijk vinden dan de voorspelbaarheid van de bezorging.

Het is niet duidelijk hoe hoog de prijsstijgingen zullen zijn. Berendsen stelt dat het nog te vroeg is om daar iets over te kunnen zeggen. Verder overweegt PostNL sommige oranje brievenbussen overdag al leeg te maken in plaats van in de avond. Dat is volgens het bedrijf efficiënter. In september meldde het bedrijf al post van zakelijke klanten vanaf volgend jaar binnen twee dagen te bezorgen en niet meer binnen 24 uur.

De pakketbezorging was in de eerste maanden van dit jaar winstgevend, met 19 miljoen euro. PostNL boekte in de afgelopen drie kwartalen meer omzet tot ruim 2,3 miljard euro. Onder de streep stond een verlies van 9 miljoen euro.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...