Clicky

zondag 17 november 2024 - 11:49 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 278

Dit moet je weten over de scooterverzekering

Foto: Pixabay

Als je een scooter hebt, moet je deze verplicht laten verzekeren. Dat kan je namelijk een hoop kosten besparen, om over de problemen nog maar te zwijgen. Zodra je een scooter gekocht hebt, moet je deze zo snel mogelijk laten verzekeren omdat je anders niet eens de weg op mag.

Het is niet voor iedereen meteen duidelijk wat hij of zij het beste kan kiezen. Ga je namelijk naar de site van je verzekeraar, dan zul je zien dat er nogal wat te kiezen valt. Daarbij hoef je niet alle opties te benutten waardoor veel mensen door de bomen het bos niet meer zien.

Gelukkig hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn om niet alleen een goede, maar ook een betaalbare verzekering voor je scooter of brommer af te sluiten. Wij laten je graag zien hoe je tot een haarscherpe deal kunt komen.

Drie verschillende basisverzekeringen

Een scooterverzekering komt in drie varianten. Het verschil tussen deze drie basisverzekeringen is de mate waarin schade aan jouw voertuig uitgekeerd wordt. De eerste variant is de all-risk verzekering. Deze optie dekt vrijwel alle vormen van schade die je op kunt lopen, dus ook de schade die jij zelf aan je voertuig toebrengt.

De tweede optie is de WA+ Beperkt Casco. Deze verzekering dekt vele vormen van schade, zoals stormschade of inbraakschade, maar niet de schade die jij hebt opgelopen als gevolg van een ongeluk(je) dat jij zelf veroorzaakt hebt. Wel wordt schade aan je accessoires gedekt, evenals schade die ontstaan is aan bijvoorbeeld je helm.

De derde optie is de WA-verzekering. Deze verzekering dekt alleen de schade die jij hebt toegebracht aan andere verkeersdeelnemers. Deze optie is de voordeligste verzekering die je kunt nemen, maar let er dan wel op dat jij hier zelf geen aanspraak op kunt maken.

Welke verzekering heb jij nodig?

Jij wilt een bromfietsverzekering afsluiten, dus de vraag is nu: welke van de bovengenoemde opties moet je kiezen? Is dit een kwestie van simpelweg de voordeligste optie kiezen? Het antwoord is gecompliceerder. Het is verstandiger om te kiezen op basis van de leeftijd van je scooter of bromfiets. Voor voertuigen van maximaal twee jaar is de all-risk verzekering de beste optie, voor voertuigen van twee tot vier jaar oud wordt de Beperkt Casco aangeraden.

Is je scooter al meer dan vier jaar oud, dan is het verstandig om deze slechts te voorzien van de WA-verzekering. Dit alles vanwege de dagwaarde van jouw scooter. Hoe ouder jouw scooter is, hoe groter de kans is dat de reparatiekosten boven de waarde van jouw scooter uitstijgen. In dat geval kun je beter een andere scooter kopen dan je schade laten herstellen.

Sluit je polis online af

Als je graag meteen je zaakjes wilt gaan regelen, raden wij je aan om even naar de site van Univé te gaan en daar je polis samen te stellen. Dit kun je met een paar klikken op de muis regelen. Vervolgens ben je klaar om de weg op te gaan.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Veel melkveehouders in ‘gouden’ categorie relatief onduurzaam

DEN HAAG – Ruim 40 procent van de melkveehouders die in de duurzaamste ‘gouden’ categorie van een subsidieregeling zitten, zijn relatief weinig duurzaam. Dat blijkt uit een onderzoek van de Algemene Rekenkamer.

Het onderzoek draait om de eco-regeling, waarbij duurzamere boeren in aanmerking kunnen komen voor meer Europees landbouwgeld. Nederlandse melkveehouders kunnen kiezen uit eco-activiteiten zoals het zaaien van grasklaver, het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen of de aanleg van bufferstroken met kruiden.

De Rekenkamer heeft onderzocht of melkveehouders die dankzij zulke activiteiten hoog scoren ook daadwerkelijk duurzamer zijn. Onderzoekers vergeleken de gouden, zilveren en bronzen ‘medailles’ van de eco-regeling met cijfers over de milieubelasting per bedrijf.

Over het algemeen zijn ‘gouden’ melkveehouders inderdaad duurzamer, concluderen de onderzoekers. Maar nog steeds hoort 17 procent van deze melkveehouders bij de kwart die het minst duurzaam is, en eindigt nog eens 25 procent in de ‘midden-lage’ groep als het gaat om de daadwerkelijk gemeten duurzaamheid.

Op de meeste vlakken scoren melkveehouders in de ‘gouden’ groep gemiddeld beter, zoals het gebruik van pesticiden of de hoeveelheid ammoniak die ze uitstoten. Op andere vlakken is geen duidelijk verschil te zien, en op één punt scoren ‘gouden’ melkveehouders zelfs slechter. Dat is het zogeheten celgetal dat duidt op een ontsteking in de uiers.

Een melkveehouder in de gouden categorie krijgt volgens de Rekenkamer 459 euro per hectare, 87 euro meer dan in de zilveren categorie en 187 euro meer dan een collega zonder ‘medaille’. Dat komt neer op duizenden euro’s per bedrijf.

Het ministerie van Landbouw zegt in een reactie blij te zijn dat boeren in de gouden categorie over het algemeen inderdaad goed scoren als het aankomt op duurzaamheid. “Een kanttekening is echter ook op z’n plaats”, aldus het ministerie. Volgens het departement is het systeem geen “duurzaamheidsmeetlat, zoals het rapport impliceert”. De regeling is dan ook niet gericht op bepaalde onderdelen waarop sommige melkveehouders laag scoren, zoals dierenwelzijn of broeikasemissies.

Meerdere partijen tekenen intentieverklaring veilige inzet elektrische bedrijfswagens

AMSTERDAM – Koninklijke RAI Vereniging heeft samen met Transport & Logistiek Nederland, BOVAG, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, evofenedex, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen en de minister van IenW een intentieverklaring ondertekend die de veilige inzet van elektrische bedrijfswagens tussen de 3.500 en 4.250 kg die mogen worden bestuurd met rijbewijs B onder het gedoogbeleid verbetert. Deze verklaring is noodzakelijk om het gedoogbeleid voor de vrijstelling van rijbewijs C op deze bedrijfswagens te mogen verlengen.

De verlengde gedoogregeling maakt het mogelijk dat bestuurders van zwaardere elektrische bedrijfswagens, met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg en maximaal 4.250 kg, deze voertuigen kunnen blijven besturen met een B-rijbewijs. Dit is ingesteld om de overstap naar schone, zero-emissie bestelwagens, die vaak zwaarder zijn door het batterijpakket te bevorderen. Hierdoor kunnen bedrijven zonder extra financiële lasten voor het behalen van een C-rijbewijs toch de transitie naar elektrisch rijden maken met behoud van voldoende laadvermogen.

Opleidingsmodules voor bestuurders

Met het ondertekenen spreken de partijen af om samen te werken aan een convenant waarin de opleidingsmodules voor het besturen van deze elektrische bedrijfswagens worden vastgelegd en berijders worden gestimuleerd deze opleiding te volgen. Deze modules omvatten zowel theoretische als praktische onderdelen met een gecombineerde duur van minimaal vijf uur. Na het succesvol afronden van de opleidingsmodules, mogen bestuurders deze bestelwagens die deelnemen aan de gedoogregeling gebruik blijven maken van de vrijstelling van het C-rijbewijs.

Registratie en controle

Het convenant zal ook voorzien in een nauwkeurige registratie van de opleidingen, bijvoorbeeld door vastlegging in personeelsdossiers, wat controle mogelijk maakt. Verder moet er geregeld worden dat er een registratie wordt bijgehouden van alle ongevallen met deze elektrische bestelbussen die gebruikmaken van de vrijstelling.

Sectievoorzitter ‘RAI Vereniging Huub Dubbelman en Minister Mark Harbers

Voortzetting gedoogbeleid

Het gedoogbeleid, dat eerst zou eindigen op 1 juli 2024, wordt verlengd onder voorwaarde dat de bepalingen uit de intentieverklaring worden nageleefd. De partijen zullen de komende periode een convenant opstellen om deze bepalingen nader uit te werken.

Belang van de intentieverklaring

Huub Dubbelman, voorzitter van de sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging, benadrukt het belang van deze samenwerking: “Deze intentieverklaring is cruciaal voor de verdere ontwikkeling en acceptatie van zwaardere elektrische bestelwagens. Het helpt bedrijven bij de overstap naar duurzame mobiliteit zonder dat dit afbreuk doet aan de verkeersveiligheid.”

Openbaar Ministerie doet onderzoek naar Van Oord

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie doet onderzoek naar waterbouwer Van Oord. Dat bevestigt een woordvoerster na berichtgeving van Follow the Money.

Van Oord zou volgens dat platform voor onderzoeksjournalistiek worden verdacht van omkoping in Kazachstan.

Het OM zegt niet inhoudelijk op het onderzoek in te kunnen gaan zolang dat nog loopt. Van Oord wil vooralsnog helemaal niets zeggen over het artikel van Follow the Money.

In het artikel staat dat een agent die Van Oord hielp bij het binnenhalen van contracten in Kazachstan volgens het OM mogelijk geld overmaakte naar een bedrijf dat banden had met Nursultan Nazarbayev, die tot 2019 president was van Kazachstan. In dat land haalde Van Oord in 2015 voor een half miljard dollar aan opdrachten binnen. Een van die klussen was het uitbaggeren van een toegangskanaal voor een laad- en losfaciliteit voor olie en gas.

Exceptioneel Transport blokkeert weg in Naaldwijk [+foto’s]

Exceptioneel Transport Naaldwijk
Foto: ASMedia

NAALDWIJK – Donderdagmiddag 27 juni rond 13.35 uur was er een melding van een verkeersstremming aan de Verdilaan in Naaldwijk.

Een exceptioneel transport blokkeert de weg.

Het verkeer is al ruim een uur gestremd. De blokkade trekt veel bekijks van omstanders.

Hoelang de stremming gaat duren is niet bekend.

IND beslist weer over asielaanvragen uit Soedan

Eric van der Burg

DEN HAAG – De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) neemt weer asielaanvragen van mensen uit Soedan in behandeling. Vanwege de burgeroorlog in Soedan nam de IND tijdelijk geen besluiten over asielzoekers uit het land. Het einde van het conflict is niet in zicht, schrijft demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) aan de Tweede Kamer. Wel is er genoeg informatie om beleid over asielzoekers uit het land te maken.

Asielzoekers uit een reeks Soedanese regio’s zouden bij terugkeer een “reëel risico op ernstige schade” lopen, waardoor ze grote kans maken om in Nederland te mogen blijven. Dat geldt ook voor vrouwen en meisjes, die risico lopen op seksueel geweld. Meerdere milities “zetten seksueel geweld actief in als oorlogswapen”, schrijft van der Burg.

De IND meldt dat 880 mensen uit Soedan asiel in Nederland hebben aangevraagd vanaf het begin van de beslispauze in juli vorig jaar tot en met afgelopen mei. De dienst pakt die aanvragen nu ook weer op.

Zwitserse Gotthardtunnel in september weer volledig bruikbaar

ZÜRICH – De Gotthardtunnel in de Zwitserse Alpen is begin september weer volledig bruikbaar, na de ontsporing van een vrachttrein in de tunnel vorig jaar augustus. Door die ontsporing werd er veel schade aangericht aan de tunnel. Die herstelwerkzaamheden hebben lange tijd geduurd. Volgens de Zwitserse spoorwegen (SBB) moet dat dus in september helemaal afgerond zijn als er ook testen en proefritten zijn geweest.

Het gaat om een belangrijke transportroute tussen het noorden en zuiden van Europa. De tunnel onder het Gotthardmassief in de Zwitserse Alpen heeft een lengte van 57 kilometer en is daarmee de langste ter wereld. De tunnel verbindt de havens van Rotterdam en Antwerpen en de industriegebieden in Duitsland met die in Noord-Italië en de haven van Genua.

Door de ontsporing moest 7 kilometer aan rails vervangen worden, aldus SBB. Ook moesten ruim 20.000 dwarsliggers vervangen worden, net als andere infrastructuur. Door die werkzaamheden was een van de twee tunnelbuizen niet volledig beschikbaar en moesten vooral passagierstreinen worden omgeleid via de zogenaamde panoramaroutes door de bergen.

Die omleiding zorgt voor langere reistijden. In september kunnen passagierstreinen weer normaal gebruik gaan maken van de Gotthardtunnel en op volle snelheid rijden. SBB schat de kosten van de schade aan de tunnel op 150 miljoen frank, omgerekend 156 miljoen euro.

Doden en gewonden bij schietpartij in centrum Brussel

BRUSSEL – Bij een schietpartij voor een café vlak bij het Brusselse Zuidstation zijn in de nacht van woensdag op donderdag twee doden en drie gewonden gevallen. Volgens plaatselijke media openden twee mensen op een scooter het vuur op mensen op een terras. Daarbij zijn een man en een vrouw omgekomen.

De politie van de Belgische hoofdstad zegt later met meer informatie te komen. De daders zijn niet achterhaald. Wel zou de scooter zijn teruggevonden.

Twee van de gewonden verkeren in levensgevaar. De schietpartij was in de Argonnestraat aan de noordzijde van het station. Eind april werd in dezelfde straat een horecagelegenheid onder vuur genomen en werd er even later brand gesticht. Dit zou te maken hebben met drugs die in de zaak verhandeld werden.

Amerikaanse acteur Bill Cobbs (90) overleden

CALIFORNIË – De Amerikaanse acteur Bill Cobbs is op 90-jarige leeftijd overleden. Hij stierf “vredig in zijn woning in Californië”, meldt zijn familie aan Amerikaanse media.

Cobbs was zo’n vijftig jaar actief als acteur en is bij het grote publiek bekend van rollen in films als The Bodyguard, waarin hij de manager van Whitney Houston speelde, en de Night At The Museum-franchise. In deze reeks was Cobbs te zien als beveiliger Reginald.

Cobbs speelde ook in talloze tv-series als The Sopranos en Dino Dana. Voor zijn rol als Mr. Hendrikson in de laatste serie won de acteur in 2020 een Daytime Emmy Award.

Open deur: vrachtwagen verliest 150 kratjes cola [+foto]

Foto: Polizei MG

MÖNCHENGLADBACH – Een vrachtwagenchauffeur verloor donderdagochtend 27 juni rond 03.00 uur ongeveer 150 kratten met glazen colaflessen uit zijn voertuig aan de Marie-Juchacz-Strasse in het Duitse Güdderath.

Bij het rechtsafslaan ging een zijdeur van de vrachtwagen open die vermoedelijk niet goed op slot was.

Een veegmachine veegde een uur lang de weg schoon. Ook de brandweer was ter plaatse.

Rond 06.00 uur hebben agenten de weg weer vrijgegeven voor het verkeer. Zij hebben een proces-verbaal opgemaakt tegen de vrachtwagenchauffeur.

Bode Packaging kondigt aankoop nieuwe locatie in Zwijndrecht aan

HARDINXVELD-GIESSENDAM/ZWIJNDRECHT – Met trots kondigt Bode Packaging, specialist in houten maatwerkverpakkingen en verpakkingsdiensten, de aankoop aan van een nieuwe locatie in Zwijndrecht. Deze locatie, die binnenkort zal worden gebouwd, markeert een belangrijke mijlpaal in de groeistrategie van het bedrijf.

“Onze huidige locatie heeft ons goed gediend maar biedt onvoldoende ruimte en faciliteiten om de groeiambities van Bode te kunnen waar maken. De nieuwe locatie in Zwijndrecht, met een oppervlakte van 8000 m², zal ons in staat stellen om onze activiteiten uit te breiden en onze klanten nog beter van dienst te zijn. Steeds meer klanten vinden ons door de hoge service graad en we willen ervoor zorgen dat we voor al onze klanten 24/7 klaar staan.”

Uitbreiding van capaciteiten en diensten

“De nieuwe locatie zal ons niet alleen meer ruimte bieden, maar ook de mogelijkheid om onze productiecapaciteit te vergroten. Bode Packaging levert een breed scala aan houten maatwerk verpakkingen, waaronder kisten, kratten, vloeren en transportzadels. Met de extra ruimte kunnen we meer klanten voorzien van hoogwaardige verpakkingsoplossingen, waardoor we onze positie in de markt verder kunnen versterken.”

Verbeterde dienstverlening

“Naast onze verpakkingsproducten bieden we ook andere diensten aan, zoals (zeewaardig) verpakken en het lashen & securen van goederen. De nieuwe locatie in Zwijndrecht stelt ons in staat om deze diensten op een nog hoger niveau te brengen. Door de modernisering en uitbreiding van onze faciliteiten kunnen we efficiënter werken en onze klanten nog beter van dienst zijn. De nieuwe locatie van Bode zal zich aan het water bevinden en is voorzien van een kade zodat wij de logistieke handelingen alsmede onze dienstverlening verder kunnen optimaliseren.”

Een strategische investering in de toekomst

“De aankoop van deze nieuwe locatie is een strategische stap vooruit voor ons bedrijf,” zegt Frenk Snoeck, General Manager van Bode Packaging. ”

Op de nieuwe locatie verkrijgen wij extra ruimte en kunnen wij moderne faciliteiten aanbrengen en toepassen. Hierdoor zijn wij in staat nog beter in te spelen op de vraag van de klant. We zijn enthousiast over de mogelijkheden die deze uitbreiding ons biedt.” zegt Mark Leemberg, Operationeel Manager van Bode Packaging.

De bouw van de nieuwe locatie zal binnenkort van start gaan.

Inspecties zien onbevoegde zorgverleners, risico voor veiligheid

zorgverlener

DEN HAAG – Bemiddelingsbureaus zenden bewust onbevoegde mensen uit naar zorgaanbieders. Dat melden de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de onderwijsinspectie in een onderzoek dat donderdag met de Tweede Kamer is gedeeld. Zorgaanbieders verbonden met het criminele circuit leveren “hoge risico’s voor de kwaliteit en veiligheid van zorg” op.

Het onderzoek van de inspecties volgt op een brandbrief die een groep anonieme zorgmedewerkers begin dit jaar verstuurde. Daarin stonden onder meer signalen over fraude met diploma’s en Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG). “Diploma’s worden op meerdere manieren vervalst”, bevestigen de inspecties.

De IGJ krijgt sinds 2022 steeds meer meldingen van ongekwalificeerde zzp’ers, soms met een criminele achtergrond. In sommige gevallen zouden ze geen begeleiding geven, maar videogames spelen. Zulke medewerkers weten niet hoe ze met ingewikkelde problemen moeten omspringen, en dat heeft volgens meldingen tot meerdere “ernstige calamiteiten” geleid.

Misleiding

De zorginspectie vermoedt dat sommige ‘zorgverleners’ proberen cliënten aan te zetten om misdaden te plegen, en merkt op dat zij ook bij persoonlijke informatie van kwetsbare mensen kunnen. “Dit is informatie die mogelijk interessant is voor criminele netwerken.”

Eigenlijk moeten zorgaanbieders controleren of zzp’ers geschikt zijn, maar vaak laten ze dit volgens de IGJ over aan bureaus die namens de zzp’ers bemiddelen. Hoewel de meeste bureau’s van goede wil zijn, “misleidt een deel van de bureaus de zorgaanbieders door zorgverleners met vervalste papieren te bemiddelen”. Er zouden ook bureaus zijn die zzp’ers aan een vals diploma of VOG helpen.

“De Inspecties zijn geschrokken van wat ze tegen zijn gekomen, en wij delen die zorg”, schrijven demissionair ministers Robbert Dijkgraaf (Onderwijs) en Conny Helder (Volksgezondheid) in een brief. “Zorg verlenen aan mensen in een kwetsbare positie zonder bevoegd- en bekwaamheid is een zeer ernstig en onaanvaardbaar risico.” Over vervolgacties wordt in het najaar meer bekend.

19-jarige man en 22-jarige vrouw omgekomen door ongeluk met vrachtwagen A73

Foto: Persbureau Heitink

VENLO – De slachtoffers van het dodelijke ongeluk woensdag op de A73 bij Overasselt zijn een man (19) uit Venlo en een vrouw (22) uit Well.

Dat meldt de politie donderdag.

Het ongeval met de personenauto van de slachtoffers en een vrachtwagen met oplegger gebeurde woensdag rond 12.00 uur.

Het onderzoek naar de toedracht van het incident loopt nog.

Foto: Persbureau Heitink

Vermoedelijk stonden de twee met autopech op de vluchtstrook en waren zij net uitgestapt toen zij werden geschept door de vrachtwagen.

Royal HaskoningDHV koopt kleinere branchegenoot in voedingssector

Royal HaskoningDHV

AMERSFOORT – Het Nederlandse ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV koopt zijn kleinere branchegenoot Uticon. Dit Belgisch-Nederlandse ingenieursbureau is gespecialiseerd in opdrachten voor de voedingsmiddelenindustrie.

Door de overname hoopt Royal HaskoningDHV meer kennis in huis te halen voor advies over de bouw of aanpassing van fabrieken voor voedingsmiddelenproducenten.

De voedingsmiddelenindustrie is een groeiende afzetmarkt voor de diensten die Royal HaskoningDHV aanbiedt, maar hier heeft het bedrijf last van een krappe arbeidsmarkt. De overname moet het mogelijk maken grote projecten rond de bouw van fabrieken uit te voeren, stelt topvrouw Marije Hulshof. “Samen kunnen wij onze klanten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie een groter serviceaanbod leveren en verder groeien”, zegt ze.

Het in 1985 opgerichte Uticon heeft zijn hoofdkantoor in Eindhoven en vestigingen in Wageningen, Bergen op Zoom en het Belgische Gent. Op dit moment werken 85 mensen voor het bedrijf. Hoeveel Royal HaskoningDHV betaalt voor Uticon, maken de bedrijven niet bekend.

Veiligheidsonderzoeker VS bestraft Boeing vanwege lekken informatie

WASHINGTON – De National Transportation Safety Board, de Amerikaanse organisatie die vliegtuigongelukken onderzoekt, heeft Boeing berispt.

De vliegtuigfabrikant heeft volgens de NTSB niet-openbare details gedeeld over het onderzoek naar het losraken van een deurpaneel van een Boeing-toestel begin dit jaar.

Boeing heeft de regels van de organisatie “schaamteloos overtreden”, stelt de NTSB, “door niet-openbare onderzoeksinformatie aan de media te verstrekken en te speculeren over mogelijke oorzaken”. Als sanctie heeft Boeing niet langer toegang tot informatie die voortkomt uit het lopende onderzoek.

Het incident heeft betrekking op de vlucht van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines. Het deurpaneel raakte los tijdens de vlucht. Uit het onderzoek dat volgde, constateerde de NTSB dat er vier bouten misten.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...