Clicky

zondag 17 november 2024 - 15:53 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 276

Onvoldoende aandacht bij AIVD voor risico’s inzet journalisten

DEN HAAG – Bij de inzet van journalisten als agent voor de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is er nog onvoldoende aandacht voor de veiligheidsrisico’s. Beide diensten moeten aanvullend beleid opstellen om de veiligheid van deze journalisten, met name in risicolanden, beter te verankeren. Dit staat in vrijdag gepubliceerde rapporten van de toezichthouder CTIVD.

De Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzocht alle operaties waarbij journalisten als agent door de MIVD en AIVD zijn ingezet in de jaren 2019 tot 2023. De journalisten in de kaartenbak van de AIVD hebben verschillende nationaliteiten en er zijn inlichtingen verzameld in en over verschillende landen. Journalisten die door de MIVD zijn ingezet, wonen in het buitenland en hebben een buitenlandse nationaliteit. Aantallen noemen de rapporten bewust niet.

Aanleiding voor het onderzoek van de toezichthouder was de publieke en politieke discussie die in 2022 ontstond of een verbod nodig is op het benaderen van journalisten door inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Incomplete dossiers

Volgens de toezichthouder is er geen aanleiding om te veronderstellen dat journalisten onder druk zijn gezet om te werken als agenten. Bij het rekruteren kan het zijn dat ze aanvankelijk niet weten dat ze met de AIVD spreken en daar onbewust van zijn. Dit mag alleen in uitzonderlijke situaties, staat in de aanbevelingen, omdat journalisten zelfstandig moeten afwegen of het samenwerken met de AIVD opweegt tegen de risico’s.

Uit de toezichtsrapporten blijkt dat de medewerkers van de diensten zich inspannen om de inzet van journalisten zo zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Maar bij de MIVD stuitte de toezichthouder op incomplete dossiers over operaties. Er ontbrak informatie over de aansturing en verantwoording van agenten. Hier is de MIVD tekortgeschoten, vindt de toezichthouder. “Onvolledige dossiervoering levert risico’s op voor het naleven van de zorgplicht voor de betreffende agenten.”

De diensten moeten binnen zes maanden aanbevelingen opvolgen op het gebied van beleid en werkinstructies bij het inzetten van journalisten. Het mag niet bekend worden dat een journalist werkzaam is als agent voor de diensten. Voor de bronnen van de journalisten geldt dat beide diensten nog niet hebben vastgelegd hoe ze moeten omgaan met extra veiligheidsrisico’s en de bescherming van de identiteit van deze bronnen.

Verkeer moet rekening houden met wegafsluitingen dit weekend

DEN HAAG – Automobilisten moeten dit weekend rekening houden met omrijden en vertragingen. Delen van meerdere snelwegen zijn van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg afgesloten. Vooral op wegen rond Rotterdam kan dat voor overlast zorgen. De ANWB adviseert om via de zuidkant om de havenstad heen te rijden.

Vanaf de Beneluxtunnel tot knooppunt Kethelplein gaat de A4 vrijdagavond dicht in noordelijke richting. Ook de A12 gaat gedeeltelijk dicht, tussen afslag Gouda-West en knooppunt Oudenrijn. De A20 is dicht tussen Nieuwerkerk en knooppunt Gouwe.

De A1 wordt dit weekend tussen Stroe en Barneveld afgesloten voor werkzaamheden. De A67 is tot maandagochtend dicht tussen knooppunt Leenderheide en Someren.

In de nacht van vrijdag op zaterdag is de A15 tussen Echteld en Tiel-West in westelijke richting afgesloten. De Afsluitdijk is die nacht en de nacht erna eveneens dicht.

Op de Brouwersdam is dit weekend de hoofdrijbaan van de N57 afgesloten in verband met Concert at Sea. De parallelbaan is wel berijdbaar, meldt de ANWB.

Verder wijst de ANWB er nog op dat de A10 Zuid bij Amsterdam dicht is van vrijdagavond tot maandagochtend tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel wegens wegwerkzaamheden. Het gaat om het wegdeel richting Utrecht.

Fietser omgekomen bij verkeersongeval in Limburgse Wellerlooi

WELLERLOOI – In Wellerlooi is vrijdagochtend bij een botsing met een tractor een wielrenner om het leven gekomen, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde op de Tuinstraat in de Limburgse plaats rond 11.45 uur.

Reanimatie mocht niet meer baten. Er vindt nader onderzoek plaats om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.

De identiteit van het slachtoffer is nog onbekend, volgens de politie.

CDA-bewindslieden spraken af: niet in nieuw kabinet met PVV

Karien van Gennip

DEN HAAG – De CDA’ers in het demissionaire kabinet hebben met elkaar afgesproken dat zij niet als bewindspersoon in het nieuwe kabinet zouden stappen. Dat zegt vicepremier en minister van Sociale Zaken Karien van Gennip. “En zoals je ziet, is dat ook zo gegaan”, zegt zij, verwijzend naar de onthulling van partijgenoot Marnix van Rij dat hij werd benaderd voor het premierschap.

Een aantal CDA’ers stapte het afgelopen jaar over naar NSC, de nieuwe partij van voormalig CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. Binnen de partij werd gevreesd dat er wellicht CDA’ers benaderd zouden worden als er posten te vergeven zouden zijn in een nieuw kabinet waar NSC over onderhandelde met VVD, PVV en BBB.

Partijleider Henri Bontenbal liet al weten er niet gelukkig mee te zijn dat CDA’er Richard van Zwol als informateur en later ook formateur betrokken raakte bij de vorming van dat rechtse kabinet. Het CDA sluit samenwerking met de PVV nog altijd uit. Bontenbal riep CDA’ers dan ook op niet in zo’n kabinet te stappen.

Niet eerste keus

De vrees bij het CDA was niet geheel ongegrond. Demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) verklapte aan Trouw dat PVV-leider Geert Wilders hem benaderde om zelfs minister-president te worden. Die uitnodiging sloeg hij af, en dat was volgens van Gennip dus conform de afspraak.

Over de ontboezeming van Van Rij wil van Gennip verder weinig kwijt. Het is “zijn goed recht” dat te vertellen, vindt zij. Ook als daarmee eens te meer duidelijk wordt dat aankomend premier Dick Schoof niet bepaald de eerste keus was. Ronald Plasterk bedankte voor de eer en naar nu blijkt dus ook Van Rij. “Nou, het is wat het is”, zegt Van Gennip daarover.

Vrachtwagen rijdt huis binnen nadat remmen niet werken [+foto’s]

Foto: Duitse politie

HAMMAH – Vrijdagochtend rond 02:25 belde een man het Duitse alarmnummer met de melding dat er een vrachtwagen zijn huis in Hammah was binnengereden.

De hulpdiensten snelden naar de plaats van het ongeval.

Volgens het onderzoek tot nu toe reed een 30-jarige vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagen een straat in toen hij wilde afslaan werkten zijn remmen niet en botste hij tegen een woning aan de overkant.

De vrachtwagen brak door de buitenmuur van het huis waar op dat moment gelukkig niemand in de kamer aanwezig.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond bij het ongeval, hij werd naar een ziekenhuis gebracht. Eén van de vier aanwezige bewoners raakte gewond door puin, maar kon na poliklinische behandeling het ziekenhuis verlaten.

Foto: Duitse Politie

De hulpdiensten waarschuwden specialisten en een bouwinspecteur voordat de gecrashte vrachtwagen uiteindelijk door een bergingsbedrijf uit de woning kon worden gehaald.

De vier bewoners van het huis werden door de gemeenschap elders ondergebracht.

UMC Utrecht: na ernstige griep meer kans op hartaanval

UMC

UTRECHT – Mensen die een zware griepbesmetting achter de rug hebben, lopen tijdelijk een hoger risico op een hartaanval.

Onderzoekers van UMC Utrecht concluderen dat na het bestuderen van de gegevens van 23.405 mensen die tussen 2008 en 2019 een ernstige griepinfectie hebben gehad.

In de eerste week na de griep liepen de onderzochte mensen een zes keer zo hoog risico op een hartaanval. Mogelijk zorgt het griepvirus ervoor dat verkalking van een bloedvat loskomt. Als dat gebeurt, kan de verkalking de kransslagader bij het hart blokkeren. Het hart krijgt dan geen bloed met zuurstof meer.

Mensen die niet eerder met hartproblemen in een ziekenhuis opgenomen waren, hadden direct na de infectie zelfs zestien keer zo veel kans op een hartaanval als voordat ze griep kregen. Dat komt waarschijnlijk doordat zij nog geen middelen tegen bloedstolling en hoge bloeddruk gebruiken.

UMC Utrecht stelt dat deze mensen er misschien baat bij hebben om na de griep een tijdelijke behandeling tegen stolsels te krijgen. Dit kan een hartaanval misschien helpen voorkomen.

Drie op de tien bedrijven ondervinden problemen in toeleveringsketen

DEN HAAG – Ruim drie op de tien bedrijven gaven in mei 2024 aan problemen te hebben ondervonden bij de toelevering van grondstoffen, producten of diensten in de afgelopen twaalf maanden. De belangrijkste gevolgen daarvan voor ondernemers zijn hogere grondstofkosten of duurdere producten en vertraging in de processen. Industriële bedrijven ervaren relatief vaak belemmeringen bij de export. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête Nederland.

Voor dit onderzoek, dat maandelijks wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW, zijn in mei 2024 extra vragen gesteld over de toelevering aan bedrijven met vijf of meer werkzame personen in de industrie, detailhandel en diensten.

Detailhandelaren ondervonden vaker problemen

Ruim 44 procent van de detailhandelaren ervaart problemen (aanzienlijk of enigszins) bij de toelevering van grondstoffen, producten of diensten. Ook voor vervoer- en opslagbedrijven geldt dat ruim vier op de tien bedrijven problemen ervaren. Deze bedrijfstak kent het grootste aandeel bedrijven (15 procent) dat aangeeft aanzienlijke problemen te ondervinden. Horecabedrijven ondervinden het minst vaak problemen: ruim 63 procent geeft aan nauwelijks of geen problemen te hebben in de toeleveringsketen.

Binnen het kleinbedrijf ligt het aandeel ondernemers dat toeleveringsproblemen ervaart op ruim 27 procent, dat is lager dan in het middenbedrijf (30 procent) en het grootbedrijf (35 procent).

Hogere kosten en vertraging in processen belangrijkste gevolgen

Hogere kosten voor grondstoffen of producten en vertraging in de processen zijn de meest genoemde gevolgen van problemen met toelevering. Beide worden door 16 procent van de bedrijven genoemd als belangrijkste gevolg. Horecabedrijven noemen hogere kosten veel vaker dan gemiddeld als uitvloeisel (30 procent).

Ruim een kwart van de bedrijven ervaart geen gevolgen van problemen in de toeleveringsketen.

Ruim vier op de tien bedrijven in industrie ervaren exportbelemmeringen

Industriële bedrijven ervaren veel vaker belemmeringen bij de export van goederen of diensten dan bedrijven in andere bedrijfstakken. Ruim 43 procent van de bedrijven in de industrie ondervindt belemmeringen, tegen 21 procent in alle bedrijfstakken. Handelsbarrières en regelgeving ervaart bijna 18 procent van de industriële bedrijven als belangrijkste belemmering. Ook concurrentie op de buitenlandse markt wordt relatief vaak genoemd (11 procent). Transport- of logistieke uitdagingen zijn de belangrijkste belemmering voor bedrijven in de autohandel en –reparatie (10 procent).

Bijna 40 procent exportwaarde goederen afkomstig van industrie

Hoewel industriële bedrijven het vaakst exportbelemmeringen ervaren, namen zij met 39 procent, het grootste deel van de totale exportwaarde van goederen voor hun rekening in 2023. Een klein deel van de bedrijven in Nederland is hiervoor verantwoordelijk: een half procent.

Een derde van de industriële export gaat naar onze buurlanden Duitsland en België. Andere belangrijke handelspartners zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, China, Zuid-Korea en Taiwan. Deze niet-EU-landen liggen op grotere afstand van Nederland, waardoor er bijvoorbeeld meer kans is op verstoring van scheepvaartroutes. Ook is er andere regelgeving gemoeid met de handel met deze landen, wat als exportbeperking kan worden ervaren.

Maatwerk bij subsidieregeling: toch coronasteun voor startende ondernemer

De Centrale Raad van Beroep heeft uitspraak gedaan over een loonkostensubsidie voor een ondernemer die in mei 2020, dus aan het begin van de coronapandemie, was gestart met een restaurant. Volgens de tekst van de subsidieregeling had hij geen recht op subsidie over de maanden oktober 2020 tot en met maart 2021.

De Centrale Raad van Beroep vindt echter dat de subsidieregeling onvoldoende recht doet aan de belangen van startende ondernemers en daarom in strijd is met het evenredigheidsbeginsel. Sommige voorwaarden van de subsidieregeling mogen daarom niet worden toegepast en het Uwv (namens de Minister) moet een nieuw besluit nemen.

Lockdowns en loonkostensubsidie

Vanaf maart 2020 golden vanwege de coronapandemie allerlei beperkende maatregelen (o.a. lockdowns). Om de economische gevolgen daarvan te beperken werden verschillende subsidieregelingen ingevoerd. In deze zaak ging over de Derde tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW-3).

Om hun personeel te kunnen blijven betalen konden werkgevers een loonkostensubsidie krijgen. Voorwaarde daarvoor was dat een ondernemer omzetverlies had geleden. Dat verlies werd kort gezegd berekend door de omzet in de ‘coronamaanden’ te vergelijken met de referentieomzet voor 29 februari 2020. Wie voor die datum geen omzet had, bijvoorbeeld omdat de onderneming pas na die datum is gestart, had volgens de regeling dus geen omzetverlies; en daarom ook geen recht op subsidie.

Niet voor startende ondernemers

Dat startende ondernemers buiten de boot vielen, werd bij het begin van de pandemie door de minister bewust voor lief genomen. Er moest namelijk heel snel een noodregeling komen waarmee het Uwv snel grote aantallen aanvragen kon behandelen. Hardheidsclausules (mogelijkheden om af te wijken van de regels) zouden de regeling moeilijker uitvoerbaar maken. Bovendien waren er andere subsidieregelingen (bijvoorbeeld voor vaste lasten) waarvan startende ondernemers wel gebruik konden maken.

De ondernemer in deze zaak had daar weinig aan. Hij opende zijn restaurant in mei 2020 en had personeel in dienst genomen. Het was duidelijk dat hij ernstig werd getroffen door de coronamaatregelen. Maar omdat hij volgens de subsidieregeling geen omzetverlies leidde (hij had voor 1 maart 2020 geen omzet), kreeg hij geen subsidie. De subsidieregeling kent geen hardheidsclausule of andere mogelijkheid om van de voorwaarde van ‘omzetverlies’ af te wijken.

Terughoudende toetsing door de rechter

De Centrale Raad van Beroep stelt voorop dat de rechter de subsidieregeling in principe terughoudend moet toetsen. De regelgever heeft veel (politieke en bestuurlijke) beleidsvrijheid bij het maken van zo’n regeling en bovendien had de regelgever het probleem van de startende ondernemers onder ogen gezien en daarin bewust een keuze gemaakt.

In dit geval een intensievere toets: uitsluiten startende ondernemers is onevenredig

In deze zaak oordeelt de Centrale Raad van Beroep dat er omstandigheden zijn voor een meer intensieve toetsing. De Centrale Raad van Beroep vindt van belang dat er geen sprake meer was van een acute noodsituatie toen deze subsidieregeling in september 2020 werd ingevoerd. Maar naarmate de pandemie en lockdowns langer duurden, werden de financiële gevolgen voor ondernemers wel steeds zwaarder. Het uitvoeringsbelang van de regelgever stond toen niet meer in verhouding tot de nadelige financiële gevolgen van het uitblijven van loonkostensubsidie voor startende ondernemers. Het belang van de startende ondernemer bij het krijgen van loonkostensubsidie moet in dit geval zwaarder wegen dan het belang van de regelgever bij een snel uitvoerbare subsidieregeling. Daarom moet de voorwaarde in de regeling dat er omzet moet zijn geweest vóór 1 maart 2020 buiten toepassing blijven.

Vervolg

De Centrale Raad van Beroep vernietigt het besluit van het Uwv om geen loonkostensubsidie te verlenen. Het Uwv krijgt de opdracht een nieuw besluit te nemen over de aangevraagde loonkostensubsidie, waarbij de subsidie niet meer mag worden geweigerd omdat de startende ondernemer voor 1 maart 2020 geen omzet had. De Raad geeft aan dat het Uwv het derde kwartaal (de zomer van 2020) als referentieperiode voor het omzetverlies zou kunnen hanteren, omdat de coronabeperkingen toen relatief beperkt waren.

Celstraf voor gevluchte zakenman Roger Lips wegens fraude

ZWOLLE – De naar Dubai gevluchte vastgoedmagnaat Roger Lips is vrijdag door de rechtbank in Zwolle veroordeeld tot vier jaar cel. De rechtbank acht grootschalige faillissementsfraude bewezen.

In 2013 stortte het imperium van de Brabantse vastgoedondernemer in, met een achtergebleven schuldenlast van 320 miljoen euro. De 60-jarige ondernemer vertrok begin 2014 naar Dubai nadat hij in het faillissement kort gegijzeld was geweest op last van de curatoren. Uiteindelijk werd aangifte gedaan van de verdwijning van 11 miljoen euro. Zo wist hij zijn luxe wagenpark met een waarde van 2 miljoen euro, bestaande uit onder meer Porsches, Mercedessen en een Ferrari, uit de boedel weg te sluizen.

De miljoenen verdwenen uit het failliete concern door gebruik te maken van fictieve schulden, meent de rechtbank. Lips stond opeens op papier voor miljoenen in het rood bij zijn vrouw. Die fictieve schuld werd onder meer vereffend door onder meer het wagenpark bij haar onder te brengen. Met hulp van zijn vrouw wist hij de auto’s in 2014 via Antwerpen naar Dubai te verschepen. De vele schuldeisers van het concern werden zo benadeeld.

Geen verantwoordelijkheid

Beide verdachten verschenen niet in de rechtszaal. Ze hebben zo geen verantwoordelijkheid genomen en dat neemt de rechtbank ze zeer kwalijk, staat in het vonnis. De vrouw van Lips, Astrid van S., kreeg achttien maanden cel. Lips zelf was in maart 2022 nog door dezelfde rechtbank veroordeeld tot acht maanden cel voor het achterhouden van informatie in het faillissement. Beide verdachten zijn wel vrijgesproken van witwassen en van de verdwijning van de inventaris van het luxe kantoorpand van het concern.

De opgelegde celstraffen zijn gelijk aan de eisen van het Openbaar Ministerie. Lips en zijn vrouw verzochten de rechtbank eerder wel om de meerdaagse zaak via videoverbinding te volgen, maar dat werd afgewezen. “Ze kiezen ervoor om zich vrijwillig te onttrekken aan justitie in Nederland”, aldus de rechtbank toen. Lips stelt in deze zaak nooit gehoord te zijn. Hij noemde in een gesprek met het ANP het doorgaan van de zitting zonder dat hij zijn zegje kon doen “surrealistisch”.

PostNL ontloopt miljoenenboete na vrijspraak in België

ANTWERPEN – De rechtbank in Antwerpen heeft twee Belgische onderdelen van pakketbezorger PostNL vrijgesproken in een zaak rond vermeende misstanden. Daarmee ontloopt de pakketbezorger boetes met een totale waarde van 24,4 miljoen euro.

Justitie verdacht het bedrijf ervan feitelijk de werkgever te zijn van personeel van onderaannemers, wat zou neerkomen op een “verboden terbeschikkingstelling”. Maar de rechter oordeelde dat de onderaannemers zelf nog voldoende gezag hadden over hun werknemers, waardoor zij de daadwerkelijke werkgever waren.

Een aantal onderaannemers krijgt wel boetes opgelegd waarvan een deel voorwaardelijk. Die zijn het gevolg van “sociaalrechtelijke inbreuken” die de inspectie heeft vastgesteld bij deze bedrijven. Het ging dan bijvoorbeeld om het niet doen van een zogeheten DIMONA-melding, waarmee bedrijven in België melden of iemand in of uit dienst treedt. Ook ontbraken werkvergunningen voor personeel. Het is niet duidelijk hoe hoog de boetes zijn.

In het kader van het onderzoek van de Belgische autoriteiten naar de vermeende misstanden bij PostNL in België zijn in 2021 en 2022 invallen gedaan bij depots van het bezorgbedrijf. Toenmalig topman Rudy van Rillaer zat daarna korte tijd vast. Het OM vroeg de rechtbank om vrijspraak voor hem, evenals voor een andere bestuurder en voor PostNL Holding. Daar is de rechter vrijdag wel in meegegaan.

De rechtbank in Antwerpen sprak logistiekbedrijf GLS in maart vrij in een vergelijkbare zaak. Ook in die zaak kregen de onderaannemers wel boetes opgelegd.

Nu ook verplichting voor registratie documenten voor ‘Domestic’ containers op ECT Delta Terminal

ECT Delta Terminal rotterdam

ROTTERDAM – In navolging van Export containers is het per 29 juni 2024 ook voor ‘Domestic’ containers verplicht op de ECT Delta terminal om een (Domestic) document te registreren. Containers zonder een geregistreerd document worden niet meer aangenomen, meldt ECT Rotterdam.

Het Domestic document moet worden geregistreerd via de MED service van Portbase.

Deze verplichting gaat in per 29 juni tot die tijd is het nog niet mogelijk om een Domestic document te registreren.

Bovenstaande wordt ingevoerd in opdracht van de Douane om zodoende de ladingstroom beter te kunnen monitoren, ligt ECT toe.

Voor de ECT Euromax terminal was deze verplichting vanaf 15 juni al van toepassing.

Na coronaprik kunnen lymfeklieren wel halfjaar opgezet zijn

Vaccinatie

DEN BOSCH – Vergrotingen van de lymfeklieren na coronavaccinatie zouden na hooguit twee weken moeten verdwijnen, maar blijken volgens Bijwerkingencentrum Lareb soms wel meer dan een halfjaar aan te houden.

“Ook al lijken aanhoudende vergrote lymfeklieren na coronavaccinatie onschuldig, huisartsbezoek blijft noodzakelijk om andere oorzaken uit te sluiten”, aldus het centrum.

Tot 16 augustus vorig jaar heeft Lareb 67 meldingen ontvangen van lymfeklieren die na coronavaccinatie langer dan een halfjaar opgezet bleven. Een opgezette lymfeklier kan ook duiden op heel andere, ernstige oorzaken, dus controle ervan door een dokter is aan te bevelen.

In het komende najaar begint weer een nieuwe vaccinatieronde tegen corona, bedoeld voor mensen vanaf 60 jaar, mensen die jaarlijks een uitnodiging voor de griepprik krijgen en voor zorgmedewerkers. Wie om individuele redenen een vaccinatie wil, kan dan ook voor een nieuwe prik terecht.

KNVB zoekt naar mogelijkheden voor Oranjemars in München

Oranjemars

MÜNCHEN – De KNVB onderzoekt of supporters van het Nederlands elftal dinsdag voor de achtste finale tegen Roemenië op het EK toch gezamenlijk naar de Allianz Arena kunnen lopen. De afstand vanaf het centrum van de stad naar het stadion is namelijk zo groot dat er op deze Europese eindronde nog geen fanmars in München is geweest.

Supporters van het Nederlands elftal maakten voor de drie groepsduels op het EK indruk met hun Oranjemars. Tienduizenden fans liepen in Hamburg, Leipzig en Berlijn achter een oranje dubbeldekker zingend en dansend richting het stadion, waar de ploeg van bondscoach Ronald Koeman tegen Polen, Frankrijk en Oostenrijk speelde. Ze trokken zo de aandacht van veel media uit binnen- en buitenland.

In München is het zo’n twee uur wandelen vanaf het centrum van de stad naar de Allianz Arena. De KNVB bekijkt nu samen met de autoriteiten van München of er nog alternatieven zijn voor een Oranjemars.

De achtste finale tussen het Nederlands elftal en Roemenië begint dinsdag om 18.00 uur.

VVD wil rijbewijs en helmplicht voor fatbikes

fatbike

DEN HAAG – Als het aan de VVD ligt, worden fatbikes net zo behandeld als bromfietsen. Dat betoogt VVD-Kamerlid Hester Veltman in het AD. Het zou inhouden dat ook voor een fatbike een helm en rijbewijs nodig is, en de bestuurder 16 jaar of ouder moet zijn. De VVD wil met het voorstel overlast door fatbikes aan banden leggen.

De elektrische fiets met dikke wielen mag maar 25 kilometer per uur, maar is gemakkelijk op te voeren. Ook geldt er nu geen leeftijdsgrens of helmplicht, omdat het om een elektrische fiets gaat. Veltman laakt de vele ongelukken waarbij een fatbike betrokken is.

Ze noemt de fatbike een “hip hebbedingetje” waar vooral jonge tieners oog voor hebben. “Je kunt het kinderen niet kwalijk nemen”, vindt ze. “Ik snap de verleiding om zonder helm en rijbewijs op een scooter te willen rijden.” Wel vindt ze het “te gek voor woorden” dat er geen leeftijdsgrens geldt.

Bromfiets

De VVD’er wil dat het nieuwe kabinet, waar haar partij deel van uitmaakt, de wet “in overeenstemming brengt met de werkelijkheid” en een fatbike als bromfiets beschouwt. “We moeten stoppen met naïef zijn en deze apparaten gewoon gaan zien als bromfiets. Anders is het wachten op de eerste dode.”

Haar partijgenoot minister Mark Harbers (Infrastructuur), die volgende week zijn ambt overdraagt aan PVV’er Barry Madlener, verbood al opvoersetjes waardoor fatbikes veel sneller kunnen dan ze mogen. Madleners partij lijkt geen voorstander van verdere maatregelen. PVV’er Hidde Heutink zei vorige week in een debat in ieder geval geen minimumleeftijd te willen. Hij wil liever “handhaven, handhaven, handhaven” op het opvoerverbod.

Unieke uitvoering DAF XG+ markeert 75 jaar truckproductie

EINDHOVEN – DAF Trucks presenteert een extra compleet uitgeruste speciale uitvoering van de DAF XG+ om te vieren dat het 75 jaar trucks bouwt.

De basis voor DAF werd in 1928 gelegd met Hub van Doorne’s Machinefabriek. De onderneming bouwde zijn eerste, revolutionaire lichtgewicht aanhangwagen een paar jaar later. Van daaruit was het een logische stap naar de ontwikkeling van DAF’s eerste truck. Die zag in 1949 het levenslicht. Het voertuig was feitelijk een chassis met een motor, grille, rem- en een stuurinrichting. In de beginjaren moesten klanten de cabine betrekken van gespecialiseerde carrosseriebouwers.

Het verschil met nu is als dag en nacht. De Nieuwe Generatie DAF trucks zijn niet alleen de zuinigste en veiligste trucks op de markt, maar hun cabines zijn ook nog eens onovertroffen ruim en comfortabel. De XG+ is zonder meer DAF’s vlaggenschip, met een volume van maar liefst 12,5 m3.

De DAF XG+ vormt dan ook de basis van de speciale uitvoering ter viering van 75 jaar truckproductie. De truck is voorzien van de 480pk/355 kW sterke PACCAR MX-13 motor en kan optioneel worden uitgerust met de MX Engine Brake, die alom bekend staat als de krachtigste motorrem in de truckindustrie.

Voor een optimale efficiency, is elk voertuig voorzien van een compleet Full Aero Kit met spoilers, fenders en side skirts. Dat garandeert samen met het DAF Digital Vision System en de Corner Eye – beide standaard – de laagste luchtweerstand en hoogste brandstofefficiency.

Voor het hoogste comfort is deze speciale XG+ voorzien van luxe draaibare stoelen die verwarmbaar zijn en in leder zijn uitgevoerd. Het 8 speakers tellende high-end audiosysteem mét subwoofer zorgt voor een ongeëvenaarde geluidsbeleving. Natuurlijk behoort ook het heerlijke 80 centimeter brede relax-bed tot de standaarduitrusting van deze unieke XG+.

Elke truck uit deze serie wordt geleverd met een aantrekkelijk ‘Driver Package’. Dat bestaat onder andere uit de DAF Night Lock, een magnetron, een complete set luxe vloermatten en een goed gevulde goodiebag.

De ‘75 jaar truckproductie’ uitvoering wordt gespoten in stijlvol Silver Metallica. De speciale zwart-gele striping verwijst naar de bijzondere mijlpaal. De Alcoa Dura-Bright velgen zorgen voor de finishing touch.

Deze unieke special edition is vanaf nu te bestellen. De levering start ná de zomer.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...