BUNNIK – De verkoop van nieuwe personenauto’s in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gezakt. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging werden vooral minder nieuwe benzineauto’s verkocht. Hybride en volledig elektrische auto’s nemen steeds meer marktaandeel over.
In totaal werden in de eerste zes maanden van het jaar 193.617 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, een daling van 3,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Het aandeel van benzineauto’s zakte op jaarbasis van 33,2 naar 23,6 procent. Fabrikanten komen met steeds meer hybride modellen in plaats van benzineauto’s op de markt. Het aandeel hybride steeg daardoor naar 43,4 procent, van 36,2 procent in de eerste zes maanden van 2023.
Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s klom naar 31,2 procent, van 28,9 procent een jaar terug. Het aandeel dieselauto’s lag onveranderd op 1,2 procent. LPG is goed voor 0,6 procent.
“De tijd van schaarste op de automarkt is voorbij. We bevinden ons nu duidelijk in een kopersmarkt, waar het aanbod ruim is en de keuzevrijheid groot”, aldus Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers.
DEN HAAG – Een aantal bewindslieden had zakelijke belangen die zij moesten melden of opzij moesten zetten om minister te worden. Dat staat in het eindverslag van formateur Richard van Zwol. Het is voor het eerst dat de verschillende zakelijke belangen van bewindslieden inzichtelijk zijn voordat zij aantreden.
VVD’er Vincent Karremans (staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport) heeft zijn zeggenschap in een bv ondergebracht in een stichting. Vanuit die bv had Karremans onder meer aandelen in vacaturesite Magnet.me. Ook beoogd BBB-minister van Volkshuisvesting Mona Keijzer, NSC-staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming), en PVV-staatssecretaris Zsolt Szabó (Digitalisering) hebben zakelijke belangen in een stichting ondergebracht.
PVV-minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) heeft twee huizen in Nederland, die niet worden verhuurd. Reinette Klever, PVV-minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp, heeft een vakantiehuis in Nederland en een in Zwitserland. Ook die huizen worden niet verhuurd.
Belastingparadijs
PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) heeft niet alleen een woning in de Verenigde Staten, ook bezit zij aandelen in Amerikaanse bedrijven. Vicky Maeijer, PVV-staatssecretaris voor Langdurige Zorg, heeft aandelen in Amerikaanse bedrijven. Faber en Maeijer hebben toegezegd de aandelen niet te verhandelen tot zij minstens zes maanden geen bewindspersoon meer zijn.
NSC-staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit) heeft veruit de meeste zakelijke belangen genoemd. Zo heeft hij belangen in een bv, een vakantiewoning die wordt verhuurd, participaties in Nederlandse vastgoedfondsen, aandelen in bedrijven, rentedragende vorderingen op MKB-ondernemingen, en een aantal garageboxen die hij verhuurt. Ook heeft hij een meerderheidsbelang in een bedrijf dat “niet vervuilende algen” voor voeding produceert. Hij heeft zijn zakelijke belangen op afstand gezet.
Zakelijke belangen van bewindslieden leidden eerder tot problemen. Zo had oud-minister van Financiën Wopke Hoekstra eerder investeringen gedaan via de Britse Maagdeneilanden, die bekendstaan als belastingparadijs. Hij had die al wel afgestoten voordat hij minister werd.
ALMERE – Easy Way, marktleider en specialist in automotive- en transportpersoneelsdiensten, kondigt de integratie met Start People Transport aan. De uitzendbureaus gaan samen verder om opdrachtgevers een breder scala aan kandidaten en dienstverlening te bieden. Daarnaast willen zij voor kandidaten nieuwe loopbaanpaden creëren in de transport-, logistiek- en automotive sector. Per 1 juli gaat Start People Transport verder als onderdeel van Easy Way.
Het bundelen van de krachten maakt het voor opdrachtgevers makkelijker om een geschikte kandidaat te vinden. Daarnaast wordt het voor flexkrachten nog interessanter en makkelijker om hun talenten verder door te ontwikkelen. Door de gecombineerde expertises van de bureaus, kunnen zij nu loopbaantrajecten aanbieden die starten in transport en uitbreiden naar diverse functies in de automotive industrie en viceversa. Hiermee leveren zij een compleet aanbod voor nu én de toekomst, voor zowel werkgever als werknemer.
De focus op specialistische personele oplossingen binnen deze sectoren en een uitgebreid netwerk van gekwalificeerde kandidaten, maakt Easy Way een aantrekkelijke partner voor bedrijven die op zoek zijn naar hoogwaardig personeel.
Easy Way heeft al ruim 30 jaar ervaring en levert onder andere het personeel dat zorgdraagt voor meer dan 150.000 leaseautotransporten per jaar. Daarmee zijn zij marktleider op het gebied van personeelsdiensten binnen de chauffeurs- en transportindustrie.
De aanvulling van Start People Transport, dat de werving van chauffeurs (rijbewijs B, C, CE) en het opleiden van vrachtwagenchauffeurs op zich neemt, ondersteunt Easy Way in hun streven naar onderscheidende personele oplossingen.
“De integratie van Start People Transport bij Easy Way betekent een strategische stap voorwaarts in ons streven naar nog completere personele oplossingen binnen de transport-, logistiek- en automotive sector. Samen kunnen we nu nog meer waarde toevoegen aan de loopbaan van onze flexkrachten en daarmee nog beter personeel leveren aan onze opdrachtgevers. Deze verbreding komt op een natuurlijk moment in onze groeicurve. We kijken er enorm naar uit om ons op deze manier verder te ontwikkelen”, aldus Maximilian Krijgsman, algemeen directeur ASA & Easy Way.
BRUSSEL – Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, overschrijdt Europese regels bij het gebruik van persoonlijke data van gebruikers, stelt de Europese Commissie vast. Daarom start de commissie een onderzoek met mogelijk juridische gevolgen als uitkomst.
Volgens de commissie voldoet Meta niet aan de eisen van de Wet op de Digitale Markten (DMA) als het gebruikers maar twee opties geeft, namelijk ofwel akkoord gaan met het gebruik van persoonlijke data voor advertenties, ofwel te moeten betalen voor een advertentievrije omgeving. Volgens de DMA moeten gebruikers namelijk ook de optie krijgen minder persoonlijke data te verstrekken aan een provider, maar toch behoorlijke dienstverlening te ontvangen die neutraal werkt en minder gebruikmaakt van persoonlijke data.
Meta had de keus voor ofwel een betaalde versie of een gratis bij het verstrekken van persoonlijke data in november 2023 ingevoerd, juist voordat begin dit jaar de DMA helemaal in werking ging. De nieuwe regels van de DMA moeten de macht van zogenoemde ‘poortwachters’ aan banden leggen. Dat zijn techbedrijven met platforms waarop gebruikers zo aangewezen zijn dat ze feitelijk bepalen tot welke diensten en producten gebruikers toegang hebben.
Meta krijgt nu de gelegenheid te antwoorden op de vragen die de Europese Commissie heeft gesteld. De commissie zal het onderzoek uiterlijk op 25 maart 2025 afronden, een jaar nadat de Europese Commissie dit onderzoek begon.
Als Meta inderdaad de regels heeft overtreden, kan het bedrijf hoge boetes krijgen die kunnen oplopen tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet. Eurocommissaris Thierry Breton (interne markt) zegt dat het hele idee van de DMA juist was dat gebruikers weer zeggenschap krijgen over hoe hun data worden gebruikt. Maar er is ook nog een element van eerlijke concurrentie waar de Europese Unie over waakt. Grote bestaande bedrijven als Meta, die al heel veel gebruikers en persoonlijke data hebben, staan anders op voorsprong ten opzichte van nieuwe bedrijven die een dergelijke machtspositie niet hebben en gebruikers niet min of meer kunnen dwingen tot het overhandigen van hun persoonlijke data. “Vernieuwende bedrijven moeten eerlijk kunnen concurreren met techgiganten als het gaat over toegang tot data”, zegt Breton.
Meta zegt in een verklaring dat het bedrijf wel degelijk voldoet aan de eisen van de DMA en dat het bedrijf zich verheugt op een “constructieve dialoog met de Europese Commissie om dit onderzoek af te ronden.”
DEN HAAG – In het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat gemeenten een zero-emissiezone kunnen gaan invoeren. De eerste van deze zones gaan in circa vijftien gemeenten in op 1 januari 2025.
De afgelopen jaren hebben veel ondernemers stappen gezet om hun logistieke proces te verduurzamen en voor te bereiden voor de zero-emissiezones. evofenedex en TLN hebben veel ondernemers geholpen bij deze transitie.
Desondanks kan het zo zijn dat, na het onderzoeken van allerlei mogelijkheden, het niet is gelukt. Hiervoor heeft het ministerie, na overleg met evofenedex, TLN, en andere partijen, een aantal ontheffingen in het leven geroepen. Via de zero emissiekentekencheck kan je zien of jouw voertuig de zero-emissiezones in mag of niet.
De ontheffingen voor de zero-emissiezones kunnen vanaf 1 juli 2024 worden aangevraagd via het Centraal Loket. In totaal zijn er negen verschillende ontheffingen die kunnen worden aangevraagd. Er zijn zes landelijke ontheffingen en drie gemeentelijke ontheffingen.
Gemeentelijke ontheffingen kunnen pas worden aangevraagd als de gemeente enkele besluiten heeft genomen en documenten heeft ondertekend. Het kan dus zo zijn dat jouw gemeente er nog niet bij staat. Evofenedex en TLN blijven erop aan dringen dat alle gemeenten dit zo snel mogelijk doen.
ROTTERDAM – Het OM heeft een strafzaak tegen een voormalig huisarts in de provincie Zuid-Holland voorwaardelijk geseponeerd. De huisarts schreef in juni 2022 zijn patiënt een anti-braakmiddel voor, terwijl hij wist dat die patiënt suïcidaal was en een zelfmoordmiddel (Middel X) in huis had. De patiënt heeft zichzelf kort daarna met dat middel van het leven beroofd. Het is algemeen bekend dat een anti-braakmiddel de suïcide met dit middel kan vergemakkelijken en dat is strafbaar.
Naar aanleiding van deze zaak is het OM een strafrechtelijk onderzoek gestart. Dit onderzoek waarin de arts en getuigen zijn gehoord, heeft geleid tot voldoende bewijs dat de huisarts zich schuldig heeft gemaakt aan hulp bij zelfdoding door deze gemakkelijker te maken. Dit is een misdrijf dat is strafbaar gesteld in artikel 294 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht.
Het OM stelt dat de arts vanuit de strafrechtelijke norm de verkeerde keuze gemaakt. Ook was er geen sprake van euthanasie. Dat is in Nederland immers alleen toegestaan wanneer dit uitgevoerd door een arts die zich daarbij houdt aan de wet. Dit betekent onder meer dat de arts de zorgvuldigheidseisen moet naleven en de euthanasie moet melden bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (RTE).
In deze zaak voldeed de patiënt naar het oordeel van de huisarts niet aan de eisen van de euthanasiewet. Er was geen sprake van uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Bovendien geeft de geboden hulp naar het oordeel van het OM blijk van onjuist medisch handelen. Er was medisch gezien geen noodzaak het anti- braakmiddel voor te schrijven. Het OM heeft om die reden besloten naast het strafrechtelijk onderzoek ook een melding te doen aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
bijzondere omstandigheden in deze zaak. De arts inmiddels niet meer als huisarts werkzaam waardoor de kans op herhaling sterk is afgenomen. Ook speelt het tijdsverloop (2 jaar geleden) een rol. Verder heeft de arts het dodelijke middel waarmee de patiënt zelfmoord pleegde niet zelf geleverd. Daarnaast heeft de arts in een gesprek met de officier van justitie nadrukkelijk inzicht getoond en toegegeven dat hij een fout heeft gemaakt en dat hij dit niet meer zal doen.
Gelet hierop ziet het OM aanleiding de zaak voorwaardelijk te seponeren met een proeftijd van twee jaar. Dat houdt in dat als de arts binnen deze proeftijd opnieuw een dergelijk feit pleegt, hij ook voor dit feit zal worden vervolgd.
Het OM benadrukt dat nadrukkelijk niet is toegestaan om buiten de kaders van de euthanasiewet een patiënt te helpen bij zelfdoding, bijvoorbeeld door het voorschrijven van medicijnen rondom de suïcide.
DEN HAAG – Binnenvaarttankschepen mogen bepaalde stoffen niet in de buitenlucht ontgassen. Voorbeelden zijn benzine en benzeen. Op 1 juli 2024 komen hier vele stofgroepen bij. Niet-verboden stoffen ontgassen moet volgens de voorwaarden van het ADN.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt op een online overzichtskaart inzichtelijk waar volgens het ADN ontgassen nooit is toegestaan, deze vaarwegen zijn rood aangegeven. Dit verbod geldt bij en onder bruggen, in sluizen en voorhavens daarvan, en in dichtbevolkte gebieden.
Wie het verbod op varend ontgassen overtreedt, kan maatregelen verwachten. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft het verbod en treedt, als bestuursorgaan, op tegen onder andere de verladers als de ontgassingsverboden niet worden nageleefd. Dat doet de ILT bestuursrechtelijk en strafrechtelijk met onder andere boetes en dwangsommen.
Bij de eerste overtreding wordt een dwangsom opgelegd van € 30.000. Bij de tweede overtreding gaat dat bedrag omhoog naar € 40.000 en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen verbeuren verladers bedragen van € 50.000.
Om dit verbod te kunnen handhaven heeft de ILT opgeschaald naar een team van in totaal tien inspecteurs die zich volledig inzetten om te zorgen dat verboden emissies niet meer in de lucht verdwijnen. Ook worden in de komende periode extra mobiele sets van drones en eNoses gereed gemaakt om in te zetten voor de handhaving door het hele land. Dit vooruitlopend op een verdere uitbreiding van het bestaande eNose netwerk. Op die manier kan nog beter worden gehandhaafd.
Senior-inspecteur Kees Kievit legt uit: “Om goed te kunnen handhaven, moet de inspectie overtredingen opsporen. Dat doen we op de vaarwegen onder andere met drones. Het betreft hier dan extra belastende informatie die de drone ophaalt als bewijslast. Meldingen vanuit de sector, omwonenden en de bestaande eNoses helpen ons daarnaast om overtreders snel op te sporen.”
ZWOLLE – Albert Heijn ziet de vraag naar online boodschappen sterk toenemen en opent vandaag een tweede gemechaniseerd Home Shop Center (HSC), ditmaal in Zwolle. Hiermee staat de teller op negen HSC’s in totaal en wordt de capaciteit voor online bestellingen in Noordoost Nederland aanzienlijk vergroot. Ook investeert de supermarktketen volop in duurzaam bezorgen en slimme energieoplossingen. Daarnaast blijft Albert Heijn de app verder door ontwikkelen met onder meer nieuwe betaaloplossingen.
Albert Heijn eCommerce HSC Zwolle
“Als leider in de markt van online boodschappen kijken we continu hoe we door het gebruik van de nieuwste technologieën slimmer en efficiënter kunnen werken om zo aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Het is dan ook geweldig dat we met ons nieuwe gemechaniseerde Home Shop Center in Zwolle nog meer klanten in Noordoost Nederland op een duurzame manier van boodschappen kunnen voorzien. En natuurlijk spelen onze nieuwe collega’s een cruciale rol in het verzorgen van de boodschappen voor onze klanten”, aldus Marit van Egmond, CEO bij Albert Heijn.
Nieuw gemechaniseerd HSC
Het aantal online bestellingen bij Albert Heijn is in 5 jaar verdrievoudigd. Om de groei van online bestellingen mogelijk te maken opent Albert Heijn – in navolging van het HSC in Barendrecht – een gemechaniseerd HSC in Zwolle. Met dit nieuwe HSC kunnen per week maar liefst 55.000 extra bestellingen verwerkt worden.
Het HSC in Zwolle is een volledig gasloos gebouw heeft verschillende duurzame energieoplossingen, zoals zonnepanelen op het dak, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.
Duurzame belevering
Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn ook de bezorging van online boodschappen zo duurzaam mogelijk maken. Albert Heijn bezorgt de boodschappen zoveel mogelijk met elektrische bezorgbusjes.
Daarnaast kiest inmiddels 55 procent van de klanten voor de Buurtroute, een duurzaam initiatief waarbij bezorgmomenten aan elkaar worden gekoppeld. Hierdoor rijden bezorgers kortere routes. Sinds de landelijke introductie afgelopen november is er met de Buurtroute samen met klanten 400.000 kilometers bespaard.
Vandaag, maandag 1 juli, kondigt Albert Heijn ook aan nieuwe gelpacks in gebruik te nemen om voor einde van het jaar het gebruik van droogijs helemaal te stoppen. Daarnaast start Albert Heijn een pilot voor de bezorging van koel- en diepvriesproducten zonder plastic tasjes waarmee ruim 600.000 kg plastic per jaar kan worden bespaard.
Doorontwikkeling app
Om online boodschappen doen steeds makkelijker te maken ontwikkelen ook de betaalmogelijkheden in onze app zich steeds verder. Zo gaat het betalen via de app nu stukken eenvoudiger zodat klanten niet meer hoeven te betalen bij het afleveren van de boodschappen aan de deur. Met iDEAL kunnen klanten vanaf nu ook hun online bestelling vooruitbetalen. Daarnaast blijft vooruitbetalen mogelijk met de eerder geïntroduceerde digitale betaalpas en kunnen de gespaarde koopzegels ook gebruikt worden om de online boodschappen te betalen.
DEN HAAG – Zonneparken en windmolens staan steeds vaker uit als de zon uitbundig schijnt, of als het hard waait. Volgens het platform Energieopwek.nl loopt Nederland in toenemende mate duurzame energie mis door het afschakelen van installaties. De energie-experts van het platform zien wel oplossingen om die verspilde capaciteit tegen te gaan: meer stroom opslaan en er waterstof mee maken.
Een energieproducent die zijn windpark uitschakelt terwijl het hard waait, dat lijkt tegenstrijdig. Toch gebeurt het steeds vaker en daar is een logische verklaring voor. Het aantal windmolens en zonnepanelen is de laatste jaren zo sterk gestegen, dat op piekmomenten veel meer stroom kan worden opgewekt dan nodig is. Het stroomnet kan dat niet aan. Bovendien valt op zulke momenten niets met al die duurzame elektriciteit te verdienen, omdat de stroomprijzen dan tijdelijk negatief zijn: wie stroom afneemt, krijgt geld toe.
Volgens Energieopwek.nl, dat onder meer wordt ondersteund door Gasunie, netbeheerder TenneT en het Nationaal Klimaat Platform, is in de afgelopen drie maanden zo’n 1700 gigawattuur aan duurzame stroom “niet geoogst”. Dat zou wel kunnen als er genoeg batterijen en zogeheten elektrolysers waren om de elektriciteit op te slaan en er waterstof van te maken. Gascentrales hoeven dan minder hard te draaien om stroom op te wekken en de industrie zou een deel van het gasgebruik kunnen vervangen door waterstof, redeneren de volgers van de duurzame energieproductie verder.
“Volgens de modellen van Energieopwek had dit in het tweede kwartaal 350 miljoen kubieke meter gas gescheeld. Dat is voldoende om alle gebouwen in een stad als Den Haag mee te verwarmen”, klinkt het.
JOGJAKARTA – Het Chinese badmintontalent Zhang Zhijie is op 17-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand.
De badmintonner, winnaar van een prestigieus jeugdtoernooi in Haarlem dit jaar, zakte ineen tijdens een wedstrijd op de Aziatische juniorenkampioenschappen in Indonesië en overleed later in het ziekenhuis.
De Chinese badmintonbond schreef in een verklaring “diep bedroefd” te zijn. “Zhang Zhijie hield van badminton en was een uitstekende speler voor het nationale juniorenteam.”
MIAMI – Het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) heeft het waarschuwingsniveau voor orkaan Beryl afgeschaald van vier naar drie, maar waarschuwt dat deze nog steeds gevaarlijk. De tropische storm trekt richting de Bovenwindse Eilanden.
Het NHC meldt windsnelheden tot 195 kilometer per uur en nog hardere windstoten. Het is de verwachting dat Beryl “een gevaarlijke orkaan” blijft, terwijl het oog van de orkaan via de Bovenwindse Eilanden naar het oosten van het Caribisch gebied trekt. De orkaan bevindt zich nu op ongeveer 175 kilometer ten zuidoosten van Barbados.
Het NHC heeft een orkaanwaarschuwing afgegeven voor Barbados, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Grenada en Tobago. Daar moeten inwoners maatregelen nemen om zichzelf en hun huizen te beschermen, aldus de organisatie. Een deel van deze eilanden krijgt maandag mogelijk te maken met “potentieel catastrofale windschade”. Het NHC houdt rekening met zware regenval en lokale overstromingen.
Ongebruikelijk
Voor Martinique en Trinidad geldt een minder zware waarschuwing, evenals voor inwoners van Dominica, delen van de Dominicaanse Republiek en delen van Haïti.
Beryl groeide zondag uit tot een orkaan van de vierde categorie, de op een na hoogste categorie. Volgens experts is het zeer ongebruikelijk dat zo vroeg in het orkaanseizoen deze categorie wordt bereikt.
HAARLEM – Een zelfrijdende bus die zonder chauffeur van halte naar halte rijdt. Slimme fietspaden waar groepen scholieren vaker groen krijgen. Automobilisten die als eerste gewaarschuwd worden over een pech-of ongeval op de route. Dat zijn enkele voorbeelden van slimme technologieën voor het verkeer die de provincie Noord-Holland inzet of onderzoekt. De provincie investeert ruim € 11 miljoen in deze innovatieve maatregelen – Smart Mobility – om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Niet alleen voor nu, ook voor de toekomst.
Smart Mobility (slimme mobiliteit) gaat om innovatieve oplossingen voor het verkeer, zoals het inzetten van nieuwe technieken, digitalisering, automatisering en data. Niet alleen voor de auto, ook voor de scheepvaart, logistieke sector en de fiets. Deze ontwikkelingen lijken misschien nog ver weg, maar in Noord-Holland is al veel mogelijk.
Ongelukken voorkomen? Slimme technologieën kunnen daarbij helpen. Door verkeerslichten slim in te stellen, verbetert de provincie de verkeersveiligheid op schoolfietsroutes. Groepen scholieren krijgen daardoor nu al op 11 kruispunten vaker en langer groen. Dit voorkomt dat de laatste uit de groep net door rood rijdt om bij de rest van de groep te blijven. Binnenkort wordt dit op meer fietspaden toegepast.
Waar is het glad? Op welke punten remmen auto’s vaker? Steeds meer nieuwe auto’s kunnen dit soort data doorgeven aan wegbeheerders. Hierdoor zijn er extra ‘ogen’ op de weg en eerder onveilige situaties in het vizier. De provincie kan vervolgens maatregelen treffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Een ander voorbeeld is dat verkeer nog te vaak hard langs wegafzettingen rijdt, bijvoorbeeld bij een pechgeval. De provincie heeft daarom een test uitgevoerd waarbij de weginspecteur automatisch een waarschuwing naar het dashboard van automobilisten stuurt ‘pas op stilstaand voertuig’. Automobilisten zijn hierdoor tijdig gewaarschuwd en kunnen eerder anticiperen op onverwachte verkeerssituaties.
Drukke wegen, toch bereikbaar blijven
De Noord-Hollandse wegen zijn al druk en er komt de komende jaren nog meer verkeer bij, doordat er nieuwe woonwijken worden gebouwd. Die woningen moeten op een duurzame wijze ingericht en bereikbaar zijn. Daarvoor heeft de provincie een strategie opgesteld voor een netwerk van mobiliteitshubs om de bereikbaarheid te verbeteren. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, waar reizigers kunnen wisselen van vervoersmiddelen, zoals treinen, bussen, trams, fietsen, deelauto’s of scooters.
Het doel van een mobiliteitshub is om het gebruik van openbaar vervoer te bevorderen, de mobiliteit te verbeteren en duurzame vervoersopties te stimuleren. Het openbaar vervoer kampt met personeelstekort, de provincie onderzoekt daarom de (on)mogelijkheden voor het inzetten van zelfrijdende bussen.
Technisch is het mogelijk, maar hoe werkt dat in de praktijk? Wie weet rijdt een bus zonder buschauffeur over een tijd van A naar B en wordt dat het ov van de toekomst.
De komende jaren moeten veel bruggen vervangen worden met wegwerkzaamheden en hinder tot gevolg. Door data te delen over de werkzaamheden, ontvangen reizigers betere reisinformatie via hun navigatiesystemen. Door data uit te wisselen en beschikbaar te stellen aan brugwachters, automobilisten en schippers vermindert de provincie de overlast en verbetert ze de doorstroming op de weg en op het water.
Een gezonde leefomgeving
Door het gebruik van schonere vervoersmiddelen te stimuleren en mensen vaker op de fiets of met het OV te laten reizen, ontstaat meer ruimte in de straat. Ook is het beter voor het milieu en draagt het bij aan de afgesproken klimaatdoelen. De provincie stimuleert autodeelprojecten en zet Smart Mobility maatregelen in om het verkeer beter te spreiden en piekdrukte te voorkomen bij wegwerkzaamheden, evenementen en op drukke dagen naar recreatiegebieden.
Investering van ruim € 11 miljoen in Smart Mobility
De provincie vindt het belangrijk om Noord-Holland bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid flink te verbeteren. Daarom investeert de provincie in Smart Mobility-maatregelen. Tot en met 2025 is daarvoor € 11 miljoen beschikbaar, waarvan € 8.766.440 provinciaal geld en het resterende bedrag komt van samenwerkingsprojecten en subsidies.
UTRECHT – Vakbond FNV heeft nieuwe stakingen in het openbaar vervoer aangekondigd in de week voor Prinsjesdag. De acties zijn bedoeld om het kabinet aan te zetten om met een regeling te komen waarmee ov-werknemers eerder kunnen stoppen met zwaar werk.
De acties vinden plaats op 10, 11 en 12 september in het stads- en streekvervoer en bij de NS. Op de 10e is er een korte werkonderbreking in het stadsvervoer, de dag erna begint het NS-personeel pas om 08.00 uur en op de derde dag zijn er acties in het streekvervoer vanaf het begin van de dienst.
“Kennelijk vinden de dames en heren politici het normaal dat mensen met een zwaar beroep die Nederland 24/7 mobiel houden niet gezond de eindstreep halen. Zij worden sneller chronisch ziek, arbeidsongeschikt en gaan zelfs veel sneller dood dan werknemers zonder zwaar beroep. En de regering laat ze in de steek”, aldus bestuurder FNV Spoor Henri Janssen.
Volgens bestuurder FNV Stadsvervoer Eric Vermeulen beginnen de stakingen “mild”. Maar als de regering niet reageert, worden in oktober “stevigere” acties georganiseerd door het ov-personeel. Hoewel de sector zich bewust is van de overlast voor reizigers, rekent ze ook op hun begrip.
AMSTERDAM – Onlinebank bunq heeft een kort geding tegen NRC aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam. Topman Ali Niknam meldt op LinkedIn dat de zaak over een artikel gaat waarin staat dat enkele oud-werknemers van bunq stiekem in klantrekeningen keken. De bank is niet blij dat daarin ook interne berichten met namen van medewerkers stonden. NRC heeft de betreffende gebruikersnamen inmiddels uit het artikel verwijderd.
NRC publiceerde woensdag een artikel over vier anonieme voormalige bunq-werknemers die in rekeningen keken die ze voor hun werk niet nodig hadden. Dat konden zij volgens de krant zonder gevolgen doen. In het artikel staan ook interne chatberichten waarin onder meer zorgen over privacy bij de bank worden geuit.
“Het kan niet zo zijn dat de krant iedereen die weigert mee te werken dan maar met naam noemt en dan ook nog eens selectief citeert”, zegt Niknam.
Bunq is de afgelopen weken regelmatig in het nieuws gekomen sinds een onderzoek van NRC en NOS. Daaruit kwam naar voren dat opvallend veel bunq-klanten hun geld hebben verloren door trucs van oplichters. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben, ontbreken bij bunq en klanten worden in de regel niet gecompenseerd, schreven die media. Bunq heeft onlangs extra veiligheidsmaatregelen en compensatie aangekondigd voor gedupeerden.
De berichtgeving over bunq is volgens de bank “regelmatig op onjuiste gronden”, stelt Niknam. “Met feiten die aantoonbaar verkeerd zijn, of uit verband gerukt.”
Adjunct-hoofdredacteur Melle Garschagen van NRC zegt zeer veel vertrouwen in de journalistiek van de krant te hebben. Dat in het artikel de namen van medewerkers stonden klopt volgens hem niet helemaal, omdat het gebruikersnamen zijn. Die zijn maandag vervangen door een letter. “We hebben gemerkt bij bunq dat deze mensen dat niet fijn vonden. Als je namen noemt en de mensen die je opvoert daar iets van vinden, nemen we dat serieus.”
Het is niet duidelijk wat de aanpassing betekent voor het kort geding. Bunq wil daar op dit moment niks over zeggen.
HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...