Clicky

zondag 10 november 2024 - 03:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 270

31 procent medewerkers transportsector is 55 jaar of ouder

AMSTERDAM – De meeste sectoren laten na een lastig 2023 dit jaar een bescheiden herstel zien. Naar verwachting zal deze trend zich in 2025 verder voortzetten. Zo neemt in de industrie de vraag voor het eerst sinds 2022 toe en kan de sector in 2024 (+1,5 procent) en 2025 (+6 procent) groei tegemoetzien. Ook de TMT-sector (+3 procent) en de transportsector (+2 procent) zitten dit jaar in de lift.

Hoewel sprake is van een langzaam economisch herstel, is dit niet bij alle sectoren terug te zien. Zo ligt voor de agrarische sector (-3 procent) en de bouw (0 procent) in 2025 geen groei in het verschiet. Ondanks het feit dat de economie sinds eind 2022 nauwelijks is gegroeid, blijft de arbeidsmarkt zeer krap.

Deze structurele krapte is in bijna alle sectoren nog altijd de grootste belemmering voor groei, concludeert ABN AMRO in de Sectorprognoses 2024-2025 die vandaag wordt gepubliceerd.

Vergrijzing in de transportsector meest zorgwekkend

Door de vergrijzing, die in 2040 een piek bereikt, blijven deze personeelstekorten verder groeien. In verschillende sectoren gaat de komende jaren een aanzienlijk deel van de medewerkers met pensioen. De transportsector staat voor de grootste uitdaging: meer dan drie op de tien medewerkers (31 procent) in deze sector is 55 jaar of ouder, terwijl dit in de gehele Nederlandse economie gemiddeld 23 procent is. Dit is zorgwekkend, aangezien bijna de helft van de werkgevers in de transportsector nu al met een tekort aan arbeidskrachten kampt.

Ook in de vastgoedsector, de industrie, de agrarische en foodsector is het personeelsbestand relatief grijs. Bijna een derde van de bedrijven in deze sectoren heeft nu al te maken met personeelstekorten. De vrijetijdssector heeft daarentegen het kleinste aandeel 55-plussers van alle sectoren. Voor deze sector ligt de uitdaging juist bij het hoge verloop van jongeren; 57 procent van de werknemers is tussen 15 en 25 jaar.

Sleutel tot groei ligt bij vergroten welzijn van werknemers

ABN AMRO benadrukt dat in de huidige gespannen arbeidsmarkt investeren in het welzijn van medewerkers cruciaal is. Dat kan niet alleen helpen bij het werven van nieuw personeel, maar ook bij het verhogen van de productiviteit. In de meeste sectoren is het welzijn van medewerkers de afgelopen jaren verbeterd, blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO.

Ondernemers hebben met name ingezet op persoonlijke ontwikkeling en een betere balans tussen werk en privé. Zo is de werkdruk afgenomen en ervaren minder Nederlanders hun werk als teveel of te zwaar. Daarnaast bieden meer werkgevers hun personeel inspraak in werktijden. “Het is positief dat het aantal bedrijven dat investeert in het welzijn van hun personeel groeit. Door meer aandacht te besteden aan de ontwikkeling van medewerkers ontstaat ruimte voor innovatie, waardoor ook de arbeidsproductiviteit kan groeien, blijkt uit onze jaarlijkse Sectorale Welzijnsmonitor.

De bouwsector valt hierbij positief op, met meer baanzekerheid, minder fysieke belasting en flexibele werktijden. Bedrijven in andere sectoren kunnen hieraan een voorbeeld nemen”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport en Logistiek van ABN AMRO.

“Meer werkgeluk leidt tot hogere productiviteit en lager verzuim. De productiviteit kan vooral verhoogd worden bij complexe taken, die door toenemende automatisering en gebruik van technologie steeds vaker voorkomen. Een verbetering van de productiviteit is dus cruciaal in onze kennisintensieve, hoogtechnologische economie.”

Macron waarschuwt voor burgeroorlog door plannen van rivalen

Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft gewaarschuwd dat de plannen van uiterst linkse en uiterst rechtse partijen in zijn land voor een “burgeroorlog” kunnen zorgen. De 46-jarige leider haalde in een podcast uit naar zowel het rechtse Rassemblement National (RN) als het linkse La France Insoumise (LFI), tegenstanders van zijn Renaissance-partij.

De partij van Macron heeft nog een flinke inhaalslag te maken in aanloop naar de parlementsverkiezingen van deze week. In recente peilingen gaat de RN aan kop en volgt een blok van linkse oppositiepartijen, waar ook La France Insoumise deel van uitmaakt. Het kamp van Macron volgt op de derde plaats.

Macron maakte eerder deze maand bekend dat de parlementsverkiezingen vervroegd zouden plaatsvinden nadat RN een grote overwinning had geboekt bij de Europese verkiezingen. De eerste verkiezingsronde staat gepland voor 30 juni. Daarna volgt op 7 juli nog een tweede ronde.

De president bekritiseerde in de podcast Génération Do It Yourself de plannen van zijn rivalen. Hij zei dat uiterst rechts mensen wegzet aan de hand van hun religie of herkomst en daarmee voor verdeeldheid zorgt. Uiterst links maakt zich volgens hem schuldig aan een vergelijkbare vorm van uitsluiting.

De oppositie reageerde geërgerd op de kritiek. RN-voorman Jordan Bardella noemde de uitspraken van Macron ongepast voor een president.

Wiersma: dierenleed wordt soms erger voorgesteld dan het is

Wiersma: dierenleed wordt soms erger voorgesteld dan het is

DEN HAAG – De mate waarin dierenleed voorkomt in de Nederlandse veehouderij wordt “soms erger voorgesteld dan het is”, vindt aanstaand landbouwminister Femke Wiersma. Volgens haar zorgen boeren over het algemeen goed voor hun dieren en stellen dierenrechtenorganisaties de zaken soms anders voor dan ze zijn, zei ze tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Zij baseert zich op haar eigen ervaringen in de landbouw en spreekt van een “verschil van perceptie”.

Oppositiepartijen zijn kritisch en vinden dat de beoogd bewindsvrouw hiermee het probleem vergoelijkt. “Ik schrik hier van”, zegt Anne-Marijke Podt (D66). Ook Ines Kostić (Partij voor de Dieren) reageert verbouwereerd. “Het blijft rondhangen op het niveau van: ik heb eens even rondgekeken in stallen en het gaat goed. Maar hier zijn cijfers en rapporten over.” Zij noemt cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die stelt dat in 2023 3,5 miljoen biggen vroegtijdig zijn doodgegaan door slechte leefomstandigheden.

Na afloop van de hoorzitting zei Wiersma tegen de verzamelde pers dat er de afgelopen jaren veel werk is verzet om dierenleed tegen te gaan. “Ik ken heel veel boeren die daarmee hard aan de slag zijn.” Volgens haar worden incidenten “uitvergroot”. “Wij staan voor alle boeren en vissers, en we moeten ook recht doen aan de hoge eisen waaronder onze Nederlandse landbouwers produceren.” Dat er misstanden zijn in de veehouderij, is volgens Wiersma niet gek: die zijn er volgens haar in alle sectoren. “Er gebeurt overal wel eens wat. En daar moet je op acteren.”

Maandagochtend kondigde afzwaaiend landbouwminister Piet Adema een verbod aan op stroomstootapparaten in het veevervoer. RTL deelde tevens maandag beelden van dierenrechtenorganisatie Varkens in Nood, waarin varkens herhaaldelijk schokken kregen met een zogenoemde ‘veeprikker’. De varkens stonden al in een kar en konden nergens meer heen.

Airbus verlaagt leveringsdoelen door problemen toeleveringsketen

TOULOUSE – De Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft zijn doelstelling voor de leveringen van vliegtuigen verlaagd door aanhoudende problemen in de toeleveringsketen. Ook de winstverwachting is om deze reden naar beneden bijgesteld.

Het concern verwacht nu jaarlijks 770 commerciële vliegtuigen aan klanten te leveren, eerder waren dit er 800. Airbus verwacht dat de winst dit jaar uitkomt op 5,5 miljard euro, ongeveer 1,5 miljard euro minder dan waar de vliegtuigbouwer eerder van uitging. Het bedrijf heeft ook zijn doel om maandelijks 75 van zijn A320-toestellen met één gangpad te produceren, met een jaar uitgesteld tot 2027.

“In de commerciële luchtvaart heeft Airbus te maken met aanhoudende specifieke problemen in de toeleveringsketen, voornamelijk bij motoren, vliegtuigconstructies en cabine-uitrusting”, zegt het bedrijf in een verklaring.

Tegenvallers

De leveringen zijn cruciaal voor de financiën van Airbus omdat het bedrijf wordt betaald wanneer vliegtuigen aan klanten worden overgedragen. Vorig jaar werden er 735 toestellen van Airbus afgeleverd.

Ook moet Airbus ongeveer 900 miljoen euro afboeken als gevolg van tegenvallers bij een aantal ruimteprogramma’s. Het in Toulouse, Frankrijk gevestigde bedrijf rapporteert op 30 juli 2024 zijn volledige halfjaarresultaten.

In het eerste kwartaal van dit jaar kon Airbus nog flink te profiteren van de gestegen vraag naar vliegreizen. De omzet ging met 9 procent omhoog tot meer dan 12,8 miljard euro. Het leeuwendeel daarvan was afkomstig van de verkoop van vliegtuigen, ruim 9,1 miljard euro.

Maandagavond verscherpt toezicht in haven van Vlissingen na vondst cocaïne

Foto: Douane

VLISSINGEN – De Douane, Zeehavenpolitie en Koninklijke Marechaussee houden maandagavond verscherpt toezicht in de haven van Vlissingen.

Aanleiding is de vondst van 48 kilo cocaïne aan boord van een schip uit Colombia.

De drugs zijn ontdekt door het Landelijk Visitatieteam van de Douane dat schepen doorzoekt op de aanwezigheid van smokkelwaar.

De verdovende middelen, met een straatwaarde van 3.600.000 euro, zijn opgehaald en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

Douane blijft inzetten op aanpak ondermijnende criminaliteit

DEN HAAG – De Douane werpt steeds meer barrières op tegen drugssmokkel. Door samen op te trekken met andere landen, intensievere samenwerking in Nederland en technologische innovaties levert de Douane een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van ondermijning. Hierbij zet de Douane ook in op de aanpak van accijnsfraude, zoals de handel in illegale sigaretten. Opbrengsten van accijnsfraude kunnen een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit. Dat blijkt uit de stand van zakenbrief Douane, die staatssecretaris Aukje de Vries van Financiën (Toeslagen en Douane) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Staatssecretaris De Vries: “Het is belangrijk dat we steeds meer doen om drugssmokkel tegen te gaan. We hebben liaisons en attachées in Latijns-Amerika, we verstevigen de aanpak in de mainports en met de inzet van drones willen we een waterbedeffect naar andere delen in ons land voorkomen. Maar drugssmokkelaars zijn nietsontziend en blijven het proberen. Daarom is ook de aanpak van accijnsfraudeprioriteit. Daarmee raken we criminelen in hun portemonnee. De handel in illegale sigaretten kan namelijk een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit, zoals drugssmokkel.”

Aanpak van accijnsfraude

Door de grote winsten die criminelen behalen met accijnsfraude worden criminele vermogens opgebouwd. Daarmee kunnen andere criminele activiteiten worden gefinancierd. De handel in illegale tabaksproducten is een groeimarkt. Bestrijding van accijnsfraude is daarom ook voor de komende jaren een prioriteit van de Douane.

De Douane controleert in het binnenland, bijvoorbeeld bij winkels. Op vliegvelden en in havens worden vrachtcontroles uitgevoerd. En voor het eerst wordt ook op vluchten afkomstig van binnen de Europese Unie op smokkel van tabaksproducten gecontroleerd. Binnen het Combiteam Smoke werkt de Douane samen met de FIOD en het OM aan de ontmanteling van illegale fabrieken en op smokkel van tabaksproducten vanuit andere werelddelen naar Nederland en de EU.

De Douane trekt samen op met andere landen

Alle drugs die in Latijns-Amerika onderschept worden, hoeven in Nederland niet meer tegengehouden te worden. Daarom werkt de Douane intensief samen met landen in Latijns-Amerika. Zo is met Ecuador een douaneverdrag getekend, en wordt verkend of dat ook kan met Peru.

Om te zorgen dat douaniers van verschillende landen elkaar weten te vinden met inlichtingen en informatie, zijn liaisons en attachés geplaatst. En douaniers uit bijvoorbeeld Suriname en Brazilië gaan samen trainen met Nederlandse douaniers op de Maasvlakte in Rotterdam. Ook binnen Europa trekt de Douane samen op. Zo werkt de Douane nauw samen met België en is de Douane actief in de Europese Havenalliantie, die dit jaar is opgericht door de Europese Commissie.

Intensieve samenwerking in Nederland

Om te voorkomen dat drugs Nederland binnenkomen werkt de Douane intensief samen met anderen. Zo participeert de Douane in het programma Weerbare haventerminal. Onderdeel hiervan is een proef om de aanzegtermijn te verkorten van 72 uur van tevoren naar 24 uur van tevoren, met als doel de onvoorspelbaarheid van douanecontroles te vergroten.

Bovendien werkt de Douane samen met andere diensten om te voorkomen dat Nederland als exportland van drugs gebruikt wordt. In het Hit and Run Post Team (HARP) werkt de Douane samen met het OM en de politie om uitgaande drugssmokkel per post tegen te gaan. Het team is sinds april actief en de eerste zaak is inmiddels opgepakt door het team.

Technologische innovaties

Drugscriminelen vinden constant nieuwe smokkelmethoden. Om hen voor te blijven, zet de Douane ook in op innovatie. Zo gebruiken douaniers op verschillende plekken drones om toezicht te houden, en krijgt cameratoezicht een plek in de noordelijke regio’s en op regionale luchthavens. Met een test in het Noordzeekanaalgebied is aangetoond dat scheepsrompen gescand kunnen worden op afwijkingen, zoals aangelaste boxen of buizen waarin verdovende middelen kunnen worden gesmokkeld.

Meer koopkansen voor starters met Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

DEN HAAG – Met het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgen starters met een middeninkomen op de woningmarkt vanaf eind 2024 betere mogelijkheden om een nieuwbouwwoning te kopen. Dit fonds krijgt een vermogen van € 70 miljoen. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) wordt, samen met Stichting OpMaat, de uitvoerder van het fonds.

Meer koopkansen voor starters

Het doel van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is om starters met een middeninkomen te helpen bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Ontwikkelaars kunnen bij het fonds een aanvraag voor kopersondersteuning indienen, waarmee woningen voor een lagere prijs dan de marktwaarde aan de starter kunnen worden verkocht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de reeds bestaande Koopsstart-regeling. Het fonds is revolverend. Dit betekent dat het geld terugvloeit naar het fonds wanneer starters hun woning weer verkopen. Zo blijft het budget bestemd voor toekomstige koopstarters. Het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is ontstaan uit het Coalitieakkoord 2021.

Het SVn en Stichting OpMaat

Voor het beheer van het Fonds is een marktconsultatie uitgevoerd. Hier kwamen drie potentieel geschikte partijen uit naar voren. Na een zorgvuldig beoordelingsproces is, op basis van prijs en kwaliteit, SVn in samenwerking met stichting OpMaat geselecteerd voor de uitvoering en het beheer van het fonds. In de komende zes maanden gaan zij het fonds verder inrichten en vindt er onder andere inhoudelijke afstemming plaats met onder meer het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ontwikkelaars en gemeenten. De website van het fonds met daarop alle inhoudelijke informatie gaat half oktober live. Aan het eind van dit jaar kunnen de eerste aanvragen in behandeling worden genomen.

Uitgangspunten Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen bijgesteld

Op basis van gesprekken met onder andere gemeenten en ontwikkelaars zijn de oorspronkelijke uitgangspunten voor het fonds bijgesteld:

  • De maximale kopersondersteuning op de koopprijs van een nieuwbouwwoning is € 70.000. Dit maakt een koopwoning voor starters beter bereikbaar.
  • De maximale koopprijs van een koopwoning is aangepast aan het prijspeil en de betaalbaarheidsgrens van 2024 (€390.000). Dit betekent dat starters in aanmerking komen voor kopersondersteuning wanneer zij een huis kopen met een getaxeerde woningwaarde van maximaal € 390.000. Dit uitgangspunt sluit aan bij de maximale inkomensgrens en voorkomt verschuiving van het middeldure naar het betaalbare segment.
  • Voor ontwikkelaars geldt een cofinanciering van 25 procent van de kopersondersteuning. De bijdragen van ontwikkelaars vloeien weer terug naar het fonds, wat bijdraagt aan de revolverende werking van het fonds.

Openstelling eerste tranche Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

De middelen uit het fonds worden verspreid over de tijd in tranches beschikbaar gesteld. Op deze manier krijgen ontwikkelaars meer tijd om zich in te schrijven. Naar verwachting opent de eerste tranche in december 2024.

Doden bij brand in onderzoeksinstituut Moskou [+video]

brand NII Platan Fryazino

MOSKOU – Bij een grote brand in een Russisch onderzoeksinstituut zijn zeker acht doden gevallen, melden Russische staatsmedia.

Twee van hen sprongen uit het raam om te ontkomen aan de vlammen, maar kwamen om door de val.

Op sociale media gaan beelden rond van het acht verdiepingen tellende gebouw. Er komen vlammen en dikke rook uit het pand. Er zouden nog mensen vastzitten op de bovenste verdiepingen, maar het is niet duidelijk om hoeveel personen het gaat.

De oorzaak van de brand is niet bekend.

EU niet klaar voor nieuwe gascrisis, stelt Europese Rekenkamer

LUXEMBURG – De Europese Unie is niet klaar voor een mogelijke nieuwe gascrisis, oordeelt de Europese Rekenkamer. De EU heeft wel maatregelen genomen om aan aardgas te kunnen komen als de nood aan de man is, maar niet om dat ook betaalbaar te houden.

De EU leunde voor haar verwarming voorheen sterk op aardgas uit Rusland, maar werd daar afgelopen jaren hardhandig vanaf geholpen. Door de groeiende spanningen met Rusland en uiteindelijk de Russische inval in Oekraïne schoten de gasprijzen in 2021 en 2022 door het dak. De EU stapte vlug over naar andere leveranciers en andere energiebronnen en nam maatregelen om de gasprijs te drukken.

Maar het is maar de vraag of het dankzij die maatregelen is dat de EU gas ging besparen, dat de gasopslagen weer volliepen en de prijs tot bedaren kwam, stelt de Europese Rekenkamer. Door de milde winter stookten burgers en bedrijven sowieso minder. En gasveelvraten als de metaal- en kunstmestindustrie schroefden door de hoge gasrekeningen hun productie terug.

De werking van het prijsplafond dat de EU instelde is volgens de rekenkamer, anders dan het Nederlandse, nooit beproefd. De prijs bleef daar intussen spontaan al onder. Of de gemeenschappelijke inkoop van gas helpt, is volgens de waakhond over de Europese financiën evenmin vast te stellen. De prijspieken in sommige EU-lidstaten waren al geslonken toen het daarvan kwam.

De EU moet de betaalbaarheid van aardgas beter waarborgen, vindt de rekenkamer. En EU-landen zouden bij tekorten moeten kunnen rekenen op andere lidstaten. Sommige weigeren nog steeds te beloven dat ze in zo’n geval te hulp schieten met eigen gas.

Oppositie niet overtuigd dat Faber afstand neemt van ‘omvolking’

DEN HAAG – Oppositiepartijen D66, GroenLinks-PvdA, DENK, PvdD en Volt zijn niet helemaal overtuigd door de manier waarop aspirant-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) afstand neemt van haar eerdere uitspraken over “omvolking”. Dat deed ze aan het begin van haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Ze zei zich nog steeds zorgen te maken over “zeer zorgelijke demografische ontwikkelingen in Nederland”. Faber beschrijft met “andere bewoordingen hetzelfde en dezelfde ontwikkelingen”, vindt Christine Teunissen van de PvdD. “Dat zou je kunnen typeren als racistisch.”

“Vindt u het belangrijk dat Nederland dominant wit blijft? Vindt u het problematisch dat mensen met een migratieachtergrond in Nederland zijn?”, wil Teunissen weten van Faber. De aspirant-minister zegt dat de “demografische ontwikkeling” waar ze het over heeft “gewoon gaande” is. Daar voegt ze aan toe dat ze wil “benadrukken dat ik zal gaan voor een streng, maar rechtvaardig asielbeleid”.

Stephan van Baarle van DENK vindt dat Faber “witwast” wat ze in het verleden heeft gezegd over omvolking. De beoogd minister gebruikte deze term – die wordt gebruikt in een extreemrechtse complottheorie – in een debat in de Eerste Kamer. “Mevrouw Faber probeert eigenlijk een soort ‘Ruttetje’ te doen. Achteraf zegt ze: ik vind mijn racistische uitspraken niet racistisch bedoeld”, zegt Van Baarle. Dat terwijl ze in de Eerste Kamer volgens het Kamerlid “klip en klaar” heeft gezegd dat in Nederland een “agenda van omvolking” wordt uitgevoerd.

Eufemisme

“De zeer zorgelijke demografische ontwikkeling is eigenlijk het eufemisme geworden voor omvolking”, vindt ook Kati Piri van GroenLinks-PvdA. “Het wereldbeeld is niet veranderd, alleen zal ze het niet meer zeggen”, concludeert ze uit de uitleg van Faber. Anne-Marijke Podt (D66) typeert het als een “woordenspel”.

In antwoord op de kritische vragen blijft Faber benadrukken dat ze haar uitspraken heeft gedaan in de context van volksvertegenwoordiger. “Er is geen context waarin een racistische uitspraak oké is”, vindt Marieke Koekkoek van Volt.

FNV wil strengere regels tegen ongewenst gedrag op werkvloer

DEN HAAG – Nederlandse werknemers moeten volgens de FNV beter beschermd worden tegen grensoverschrijdend gedrag. De vakbond stelt voor de Arbowet aan te scherpen met een verplichte gedragscode voor werknemers tegen ongewenst gedrag, inclusief sancties en meldmogelijkheden. Daarnaast wil de FNV dat het strafrecht wordt aangepast om seksueel grensoverschrijdend gedrag tijdens bedrijfsuitjes en zakenreizen expliciet strafbaar te stellen, ongeacht de locatie.

De bond meldde vorige week op basis van onderzoek dat ook op het ministerie van Justitie en Veiligheid de werkvloer niet veilig is. Ongeveer de helft van de ondervraagde ambtenaren geeft aan in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag. Volgens de bond hebben werknemers te maken met pesten, intimidatie, discriminatie en andere vormen van ongewenst gedrag. In februari bleek uit onderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ook al dat de werkvloer onveilig was.

FNV pleit ook voor een verbod op zwijgbedingen in het Burgerlijk Wetboek in geval van intimidatie en seksuele intimidatie. Daarnaast zouden ook sollicitanten, stagiaires en zelfstandigen beschermd moeten worden tegen geweld en intimidatie. “Als er iets blijkt uit de recente schandalen rond The Voice, de problemen op het ministerie van VWS en het onderzoek dat FNV vorige week naar buiten bracht, dan is het dat we onze zaken allesbehalve op orde hebben”, stelt de bond.

Dinsdagochtend bespreken onder andere FNV en CNV de problemen tijdens een bijeenkomst in Nieuwspoort. Daarna is er een “protestactie” op het Anna van Buerenplein in Den Haag.

16 jaar cel en tbs voor moord op ongeboren baby en zware mishandeling zwangere vriendin

AMSTERDAM – Een 52-jarige man is veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging voor de moord op zijn ongeboren baby en zware mishandeling met voorbedachte rade van zijn zwangere vriendin met de dood tot gevolg.

De rechtbank acht bewezen dat de man een abortusopwekkend middel, drugs en alcohol heeft verstrekt en zijn 32-jarige Braziliaanse vriendin ertoe aanzette het in te nemen. Als gevolg daarvan is de bevalling op gang gekomen. De man heeft nagelaten om medische hulp in te schakelen nadat zijn vriendin hevig bloedde. Daardoor zijn de baby en de vriendin overleden.

De 32-jarige vriendin was in oktober 2019 tussen de 32 en 37 weken zwanger van een jongen. Uit berichten tussen de 52-jarige man en zijn vriendin en de verklaringen die de man aflegde, leidt de rechtbank af dat hij van begin af aan een sterke voorkeur had voor het krijgen van een meisje. Hij dwong haar meermalen om een echo te laten maken om achter het geslacht te komen. Uit communicatie tussen beiden concludeert de rechtbank dat het krijgen van een meisje de enige optie was voor de man. De man heeft in talrijke berichten, herhaaldelijk en op dwingende toon, aangedrongen op een abortus. De boodschap was duidelijk: een meisje of abortus.

De grote verschillen in achtergrond en leefomstandigheden van de man en zijn vriendin maakt hun relatie ongelijkwaardig concludeert de rechtbank. De 32-jarige vrouw was kwetsbaar en financieel afhankelijk van de 52-jarige man. Er was sprake van een machtsverhouding waarin de man zijn wil kon opleggen aan zijn vriendin.

Uit de bewijsmiddelen blijkt hoe planmatig de man te werk ging. Zo dwong hij zijn vriendin meermalen (abortus)medicijnen te kopen in Brazilië, maakte hij geld naar haar over om die medicijnen te kopen en vertelde hij haar hoe ze moest aborteren. De rechtbank is van oordeel dat de man actief heeft gehandeld om de voorgenomen abortus te realiseren.

Toen duidelijk werd dat het zijn vriendin niet lukte om voor haar komst naar Nederland de zwangerschap te beëindigen, nam de man het heft in eigen handen door zelf via internet (abortus)pillen te bestellen. Zijn plan was duidelijk, de foetus moest dood. Desnoods zou hij het eigenhandig om het leven brengen. Daarbij was hij zich heel bewust van het risico op overlijden van zijn vriendin.

Het is volgens de rechtbank duidelijk dat de man de abortuspillen misoprostol heeft besteld en het slachtoffer ertoe aanzette die in combinatie met een grote hoeveelheid MDMA, cocaïne, ketamine en alcohol in te nemen. De rechtbank acht de man schuldig aan de moord op de ongeboren baby. Als gevolg van de abortuspillen, drugs en alcohol is de bevalling op gang gekomen en is (mede door een mogelijke stuitligging) een scheur in de baarmoeder ontstaan. Dit leidde tot hevig bloedverlies bij het slachtoffer. De man heeft vervolgens nagelaten om medische hulp in te schakelen waarna zowel zijn vriendin als de baby overleden. De man wordt ook veroordeeld voor zware mishandeling met voorbedachten rade met de dood van zijn vriendin tot gevolg.

De man heeft niet volledig meegewerkt aan de persoonlijkheidsonderzoeken, onder meer in het Pieter Baan Centrum. Uit de wel gedane onderzoeken leidt de rechtbank af dat ten tijde van de gepleegde feiten sprake was van een ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis met narcistische trekken. Omdat de man geen probleembesef heeft, acht de rechtbank de acht de kans op herhaling groot. Deze problematiek, die vooral tot uiting komt in relaties, zal zonder behandeling niet verdwijnen. Daarom legt de rechtbank de man tbs met dwangverpleging op. Omdat de feiten zo ernstig zijn krijgt hij daarnaast 16 jaar gevangenisstraf opgelegd.

PVV’er Faber neemt afstand van ‘omvolking’, noemt term onjuist

Marjolein Faber

DEN HAAG – Beoogd PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) neemt “volledig afstand” van het gebruik van de term ‘omvolking’ om de verandering van de bevolkingssamenstelling aan te duiden. Dat zegt zij in een hoorzitting voor kandidaat-bewindslieden in de Tweede Kamer. Faber zegt te beseffen dat deze term een “bewust plan” impliceert en dat dit “onjuist” is.

Ze erkent ook dat deze term een “verschrikkelijke connotatie” met zich meebrengt aan “het verleden en het nazisme”. De aspirant-minister sluit zich aan bij de AIVD en NCTV, die in rapporten hebben gewaarschuwd voor de dreiging van extreemrechtse groepen die propageren dat sprake zou zijn van ‘omvolking’. Volgens deze complottheorie probeert de zogenaamde elite het ‘witte ras’ bewust te vermengen of vervangen.

“Ik heb geen enkele moeite daar volledig afstand van te nemen”, zegt Faber. “En dat doe ik dus ook nu.”

Faber zegt in het vervolg te spreken over de “zeer zorgelijke demografische ontwikkelingen in Nederland”. Door “enorme migratie” heeft het land volgens haar geen “absorptievermogen” meer. Dat ziet ze bijvoorbeeld terug in het onderwijs en de woningmarkt. “Kijk maar eens in onze grote steden. Het is zeer legitiem om je daar grote zorgen over te maken”, aldus de toekomstige minister.

In die nieuwe rol zal Faber parlementsleden ook niet meer wegzetten als “nepvolksvertegenwoordigers”, belooft zij. Dat zij als senator het kabinet eens een “vijfde colonne” noemde – een term die eveneens een complot impliceert om de samenleving te ondermijnen – vindt zij evenmin passen bij haar nieuwe functie. “Ik was fel”, zegt ze. “Misschien te fel.” Maar zij deed die uitspraken als lid van de oppositie, benadrukt zij.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Duitse A57 [+foto]

Foto: Brandweer Neuss

NEUSS – Maandagmiddag werd de Duitse brandweer rond 14.39 uur gealarmeerd voor een ongeval op de Duitse A57 richting Krefeld. Daar werd een ongeval tussen twee vrachtwagens gemeld.

Ter plaatse, vlakbij de rustplaats Morgensternsheide, stonden twee vrachtwagens in de vangrail. Beide voertuigen waren met elkaar in botsing gekomen.

Na onderzoek door de hulpdiensten werd vastgesteld dat geen van de chauffeurs naar het ziekenhuis hoefde voor een behandeling.

Uit beide vrachtwagens lekten echter grote hoeveelheden brandstof, waardoor het noodzakelijk was de snelweg richting Krefeld volledig af te sluiten.

Nieuwe IVECO X-WAY containerwagen voor Vergossen Transport

KONINGSBOSCH – Vergossen Transport uit het Limburgse Koningsbosch heeft onlangs een fraaie IVECO X-WAY 8×4 containerwagen in gebruik genomen. De wagen is strak gespoten in het rood en blauw van het bedrijf en is een echte blikvanger op de, veelal Limburgse, wegen.

De X-WAY met dagcabine is voorzien van een sleepas en wordt aangedreven door de 420 pk sterke Cursor 11-motor. Het totaalgewicht bedraagt 35 ton en dat wordt regelmatig gehaald als chauffeur Martin Geerlings onderweg is.

Bert Mingels van IVECO NLS leverde de auto persoonlijk af bij Vergossen Transport, dat tien jaar geleden is opgericht door naamgever Mark Vergossen (43). Het is een veelzijdig bedrijf, waar je voor uiteenlopende transportwerkzaamheden terecht kunt. Bakstenen, kalkzandstenen, natuursteen, betonmaterialen, bouwmaterialen, Vergossen vervoert het allemaal. Voor nutsbedrijven worden materialen aan- en afgevoerd bij calamiteiten of onderhoudswerkzaamheden.

Vergossen Transport beschikt over stenenwagens en containerwagens, maar ook het reguliere stukgoed met trekker-oplegger wordt niet gemeden. Ook voor groter materieel kun je in Koningsbosch terecht, Vergossen Transport beschikt over een dieplader en mobiele kraan. Ook kun je er containers huren, variërend in grootte van 2 tot 40 kubieke meter.

Mark was zelf als chauffeur actief en besloot tien jaar geleden voor zichzelf te beginnen. Naast transport verkocht hij ook quads. Vijf jaar geleden sloeg het noodlot toe. Door kortsluiting in een accu van een quad ontstond brand. De solidariteit onder het personeel was groot en met man en macht werd ervoor gezorgd dat de meeste vrachtwagens in veiligheid werden gebracht. De bedrijfshal was helaas niet meer te redden en ook twee vrachtwagens overleefden de brand niet. Mark Vergossen ging niet bij de pakken neerzitten. “Met bloed, zweet en tranen zijn we er weer bovenop gekomen”, vertelt hij. Van de quads werd afscheid genomen en er staat een nieuwe bedrijfshal. “We hebben ons volledig gefocust op transport en zijn ondertussen groter dan voor de brand. En we hebben het enorm druk.”

Het wagenpark telt ondertussen negen auto’s en in het najaar komt daar als uitbreiding een tiende wagen bij. Ook dat zal een IVECO worden, een S-WAY 6×2 oplegger. Het geeft aan hoe tevreden Mark Vergossen is over de rijkwaliteiten van de nieuwste truckgeneratie van IVECO.

“Twee jaar geleden hebben we een IVECO S-WAY in gebruik genomen en die voldoet uitstekend. Het was daarom geen lastige keuze om voor de volgende wagen weer voor IVECO te gaan”, vertelt Mark Vergossen. “De S-WAY doet het boven verwachting goed en ook de service is prima, iets wat ik heel belangrijk vind. Als er iets aan de hand is, dan wordt de diagnose op afstand uitgelezen en kunnen we het zelf verhelpen.”

Het onderhoud aan de wagens gebeurt namelijk bij Vergossen zelf. “Voor het echt specialistische werk gaan we naar IVECO in Veghel of Almkerk. Maar het reguliere onderhoud aan de motor en slijtage-onderdelen zoals remblokken doen we allemaal in huis”, vertelt Mark Vergossen. “Ik ben ervan overtuigd dat een auto door goed onderhoud langer mee gaat, dus daarom houd ik dat graag in eigen hand.”

De IVECO X-WAY gaat vooral ingezet worden bij werkzaamheden voor Enexis Netbeheer, de stroom- en gasleverancier in een groot deel van Nederland waaronder Limburg. “Als er storingen zijn, dan voeren wij het oude zand en af en brengen het nieuwe zand waarmee de leiding weer afgedekt wordt. Dan doen we in 24-uursservice. Kan zomaar dat er vanmiddag gebeld wordt!” Maar ook voor groenafval voor hoveniers uit de regio en kalkzandsteen uit de groeves nabij Koningsbosch wordt de X-WAY ingezet.

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

Chauffeur Martin Geerlings is pas twee weken onderweg met zijn auto, maar hij is er zeer over te spreken. “Hij bevalt goed, maar daar had ik ook alle vertrouwen in.”

LAATSTE NIEUWS

Franse bonden kondigen staking op het spoor aan, vlak voor kerst

PARIJS - Spoorvakbonden in Frankrijk hebben zaterdag een staking voor onbepaalde tijd afgekondigd. In een verklaring in handen van het Franse persbureau AFP meldden...