Clicky

zondag 17 november 2024 - 19:37 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 270

Nog steeds geen stappen gezet voor modernisering cao Beroepsgoederenvervoer

Vrachtwagenchauffeur met mobiel
Foto: Foto: senivpetro | Freepik

UTRECHT – Gisteren, maandag 1 juli 2024, zou het eerste deel van de modernisering van de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg opgeleverd gaan worden. Helaas en tot frustratie van de vakbonden is er ondanks diverse momenten van aandringen vanuit onder meer CNV, niets mee gedaan.

De modernisering van de cao zou vanaf 1 januari 2024 beginnen met meer autonomie en (regel)vrijheid en dit zou op 1 juli klaar moeten zijn. “Helaas er ligt helemaal niets. Ondanks aandringen vanuit CNV is er een halfjaar voorbij zonder dat er aan de inhoud is gewerkt. En juist voor de werknemers is dit belangrijk. CNV mocht akkoord gaan met de cao, mits er gewerkt zou worden aan de modernisering. Aangezien je spreekwoordelijk twee partijen nodig hebt om te dansen, is er diverse malen aangedrongen om te starten. Zonder resultaat”, aldus vakbond CNV in een nieuwsbrief.

“Werkgevers hebben de modernisering ons opgedrongen met het eindbod. Daarbij hebben ze zelf termijnen genoemd, die wij noodgedwongen moesten slikken. Maar om van de nood een deugd te maken, hebben we ja gezegd. Nu er een halfjaar zonder inhoudelijke gesprekken over de modernisering voorbij is, zit er druk op de toekomst. Maar werkgevers houden zich nu zelf niet aan dat waar CNV mee akkoord moest gaan”, aldus CNV

Om je geheugen op te frissen, dit is wat er nog zou moeten gebeuren:

  • 1 september 2024 tot en met 31 december 2024; verschillende varianten van de cao, waaronder minimum-cao, cao’s op deelmarkniveau, etc.
  • 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025; het bieden van keuze in arbeidsvoorwaarden aan medewerkers, duurzame inzetbaarheid en ziekteverzuim
  • 1 september 2025 tot en met 31 december 2025; het basisinkomen op basis van een fulltime dienstverband

CNV heeft vrijdag 29 juni 2024 aan werkgevers duidelijk gemaakt het te betreuren dat er een halfjaar voorbij is zonder dat er aan de toezegging is tegemoet gekomen. Daarbij hebben we nogmaals de oproep gedaan om serieus werk te gaan maken van de toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en met al het andere wat er ligt zal het druk genoeg worden.”

“Je vraagt je wellicht af wat jij hier als werknemer aan zou kunnen bijdragen. Geef bijvoorbeeld bij je werkgever aan dat jij vindt dat er werk gemaakt moet worden van de toezegging en dat de werkgever dat aan moet geven bij TLN. Een gemoderniseerde cao is voor alle partijen, maar zeker voor de sector van groot belang”, aldus vakbond CNV.

CNV neemt vanaf nu het voortouw om dit proces aan te zwengelen en tot een goed eind te brengen, zodat we op afgesproken data concrete resultaten hebben. “Daarbij werken we naast de vorm ook aan de inhoud, in de hoop dat dit tot iets leidt waar de sector baat bij heeft”, besluit de vakbond.

Zorgen bij werkgevers over betaalbaarheid loonstijgingen

DEN HAAG – Werkgevers maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de loonstijgingen. Ze vinden dat het in het cao-overleg met de vakbonden meer moet gaan over een verhoging van de productiviteit, oftewel slimmer en efficiënter werken. Gebeurt dat niet, dan moeten werkgevers de prijzen straks mogelijk extra verhogen en dat kan de inflatie opnieuw opjagen, waarschuwt werkgeversvereniging AWVN.

“Vakbonden willen nog steeds koopkrachtverbetering, maar kijken onvoldoende naar de draagkracht van bedrijven en sectoren”, zegt AWVN-voorman Raymond Puts in een tussenevaluatie van het cao-jaar 2024.

De belangrijke arbeidsvoorwaardenadviseur voor werkgevers stelt dat bedrijven de neiging hebben “tot op zekere hoogte mee te gaan in die wens” om de grote krapte op de arbeidsmarkt. Ze vrezen dan onvoldoende aantrekkelijk te worden voor werknemers ten opzichte van andere sectoren en bedrijven.

Meer afspraken

Maar intussen gaat het volgens Puts te weinig over verbetering van de productiviteit. “Daardoor komen winstgevendheid en investeringsvermogen onder druk te staan en wordt op termijn de betaalbaarheid van de lonen een probleem. De enige uitweg is dan het verhogen van de prijzen om meer inkomsten te genereren, maar dat zorgt weer voor oplopende inflatie.”

Volgens de AWVN zou het helpen als er in cao’s meer afspraken gemaakt worden waarin een bepaalde beloning wordt gekoppeld aan doelstellingen voor het bedrijf. Bijvoorbeeld dat personeel alleen een bepaalde loonsverhoging krijgt als het lukt om de omzet naar een bepaald niveau te tillen. Puts hoopt ook dat het gesprek tussen vakbonden en werkgevers komende tijd veel meer gaat over bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid, arbeidstijden en digitalisering.

Gedifferentieerde loonstijgingen

Het valt de werkgeversvereniging verder op dat nog steeds veel afspraken gemaakt worden voor zogeheten gedifferentieerde loonstijgingen. Dat zijn loonsverhogingen waarbij werknemers in lagere loonschalen er meer bij krijgen dan collega’s in hogere loonschalen.

Puts heeft daar zijn bedenkingen bij. “Daardoor komen die loonschalen dichter bij elkaar. Dat kan zo ver gaan dat junioren hetzelfde salaris hebben als senioren, of dat medewerkers bijna evenveel verdienen als hun leidinggevende. Het effect is dat er minder prikkels zijn voor medewerkers om promotie te maken en dat loonverhoudingen uit balans raken.”

Europa’s eerste internationale elektrische vlucht voor publiek vertrokken vanaf Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MST) faciliteert deze zomer voor het publiek toegankelijke, elektrisch aangedreven vluchten tussen Nederland, België en Duitsland. Met deze bijzondere pilot neemt de luchthaven een voorproefje op de toekomst van eAviation.

Deze baanbrekende vluchten werpen een blik in de toekomst van Maastricht Aachen Airport, waarbij de luchthaven een belangrijke rol voor eAviation ziet in het verbinden van de regionale luchthaven voor passagiers met internationale hubs.

Het doel van dit proefproject is om te leren en ervaren wat nodig is om passagiers emissievrij te vervoeren.

Het Electrifly-project is een samenwerking tussen de luchthavens Maastricht, Luik en Aken, Europees centrum voor lucht- en ruimtevaarttechniek Fachhochschule Aachen, business aviation operator ASL Group en elektrisch automerk NIO.

“Het is een enorme stap vooruit in de missie van MAA om emissievrije vluchten voor het publiek mogelijk te maken, waardoor de deur wordt geopend voor duurzame luchtverbindingen tussen regionale luchthavens”, aldus Jonas van Stekelenburg, Chief Executive Officer (CEO), MST.

“We willen iedereen die dezelfde doelen nastreeft uitnodigen dit met ons op Maastricht Aachen Airport te doen; dit soort research, waarbij we het potentieel van elektrisch vliegen onderzoeken, is van cruciaal belang voor de toekomst van duurzaam passagiers- en vrachtvervoer.”

FH, ASL en NIO leveren de vliegtuigen en auto’s, waarbij de laatste voor het vervoer zorgt van en naar de luchthavens in een straal van 15 km.

“Het Electrifly-project heeft bewezen dat samenwerking en teamwerk de sleutel zijn tot de toekomst van elektrisch vervoer. ASL Group is er trots op deel uit te maken van dit project en samen te werken met Maastricht Aachen Airport, Fachhochschule en NIO om dit project te realiseren”, zegt Johan Maertens, co-CEO van ASL Group.

Het Electrifly-project loopt van begin juli tot en met augustus en vliegt binnen de Euregio. Alle betrokken partijen plukken straks de vruchten van de waardevolle informatie die dit zal opleveren over hoe elektrische vluchten en vervoer kunnen worden geboekt en toegankelijk gemaakt voor het publiek.

“We weten dat dit een belangrijk moment is voor de toekomst van duurzaam vliegen, en bij FH hebben we gewerkt aan wat volgens ons de toekomst van de elektrische luchtvaart kan zijn. We zijn trots op waar onze samenwerking toe heeft geleid en kijken ernaar uit om dit verder te ontwikkelen”, aldus prof. Janser van de Fachhochschule Aken.

Alle aangeboden vluchten zijn gebaseerd op het EASA-costsharingprincipe, waarbij de kosten worden gedeeld tussen de piloot en de passagiers.

Inflatie Nederland stijgt naar 3,2 procent in juni

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in juni gestegen naar 3,2 procent op jaarbasis. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. In mei en april lag de inflatie nog op 2,7 procent.

Volgens het CBS is de gestegen inflatie onder meer het gevolg van hogere prijzen voor voedings- en genotmiddelen. De prijzen van energie (inclusief motorbrandstoffen) waren in juni juist wat minder hoog dan in mei.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode was in juni 3,4 procent, tegen 2,7 procent in mei. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Rentebeleid

Later op de dag komt het Europese statistiekbureau Eurostat met cijfers over de inflatie in de eurozone. Die bedroeg in mei 2,6 procent.

De inflatie speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB verlaagde vorige maand voor het eerst sinds 2019 de rente in het eurogebied. President Christine Lagarde waarschuwde wel dat de strijd tegen de inflatie nog niet voorbij is en de centrale bank in Frankfurt waakzaam moet blijven. Verdere renteverlagingen zullen volgens haar per vergadering worden bekeken en afhankelijk van de economische cijfers die dan beschikbaar zijn.

Import Russisch steenkool vrijwel tot stilstand gekomen

Foto: Dane Mo | Adobe Stock

DEN HAAG – De invoer van in Nederland verbruikte steenkool is in 2023 ten opzichte van een jaar eerder met ruim een kwart gedaald naar 6,5 miljard kilogram. De invoer van steenkool uit Rusland daalde tegelijkertijd met 900 miljoen kilogram naar 11 duizend kilogram.

In 2020 was nog ruim de helft afkomstig uit Rusland. Sinds 2022 geldt er een embargo op Russische steenkool. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers.

Alleen al tijdens het eerste jaar van de economische boycot van Rusland in 2022 werd er 2,4 miljard kilogram minder Russische steenkool ingevoerd. Tegelijkertijd steeg de import uit Zuid-Afrika (+1,7 miljard kilo) en Verenigde Staten (+0,6 miljard kilo).

In 2023 kwam de meeste in Nederland verbruikte steenkool uit de Verenigde Staten, met een aandeel van 38 procent. Ook uit Australië en uit Zuid-Afrika werd relatief veel steenkool ingevoerd in 2023.

Energiebedrijven verbruikten 40 procent minder kolen

In 2023 verbruikten energiebedrijven (kolencentrales) vergeleken met het jaar ervoor 2,0 miljard (-40 procent) kilogram minder steenkool (ketelkolen) voor het opwekken van elektriciteit, met name door een sterk gestegen elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.

Vooral door hoge gasprijzen konden in 2021 en 2022 kolencentrales nog elektriciteit produceren uit steenkool tegen een concurrerende prijs. In 2023 was 45 procent van alle soorten steenkool bestemd voor kolencentrales.

Minder steenkoolverbruik hoogovens en cokesfabrieken

Andere grote verbruikers van steenkool waren de hoogovens en de cokesfabrieken. In de hoogovens daalde het verbruik in 2023 met 0,3 miljard kilogram, bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Deze daling hing samen met groot onderhoud.

De cokesfabrieken verbruikten bijna 0,2 miljard kilogram (-7 procent) minder kolen voor de productie van cokesovencokes. Deze cokesovencokes worden vooral gebruikt bij de vervaardiging van ijzer in de hoogovens. In 2023 werd 54 procent van alle soorten steenkool verbruikt in cokesfabrieken en hoogovens.

Overheidssteun behoedde 500.000 huishoudens voor energiearmoede

DEN HAAG – De steunmaatregelen vanuit de overheid hebben vorig jaar naar schatting bijna 500.000 huishoudens behoed voor energiearmoede. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO na gezamenlijk onderzoek. Ook dankzij besparingen op het verbruik lag het percentage huishoudens dat een aanzienlijk deel van het inkomen kwijt was aan de hoge energieprijzen in 2022 en 2023 lager dan in 2019, ver voor de energiecrisis.

Vorig jaar, toen de energieprijzen aanvankelijk nog verder opliepen, was het effect van het prijsplafond en de energietoeslag het duidelijkst zichtbaar. Zonder die steun zou 10,7 procent van de huishoudens ‘energiearm’ zijn geweest, nu was dat naar schatting 4,8 procent (ongeveer 400.000 huishoudens). In 2019 was de energiearmoede nog 8,6 procent en in 2022 4 procent.

Van energiearmoede is sprake als huishoudens met een laag inkomen relatief veel geld kwijt zijn aan gas en elektriciteit. Ook huishoudens met slecht geïsoleerde woningen vallen hieronder. De energiearmoede nam sinds 2019 gestaag af door een stijging van de inkomens en betere isolatie van woningen.

De historische verlaging van het energieverbruik, met 10 tot 15 procent in 2022, was ook belangrijk bij het tegengaan van energiearmoede. “Daardoor zou ook zonder steunmaatregelen vanuit de overheid de energiearmoede in 2022 lager zijn uitgevallen dan in 2019, terwijl het tijdens de energiecrisis wel een hip woord was”, stelt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen enigszins verrast vast.

Sinds begin vorig jaar zijn de energieprijzen weer flink gedaald, maar inmiddels zijn ook de steunmaatregelen vanuit de overheid ten einde. Wat dit betekent voor de energiearmoede dit jaar, is ook voor TNO-onderzoeker Peter Mulder nog gissen. “Ik zou gokken dat het weer iets toeneemt ten opzichte van vorig jaar, maar nog lager ligt dan in 2019. Maar dat weten we echt niet.”

In Noordoost-Groningen, Zuid-Limburg en de steden Rotterdam en Den Haag was de energiearmoede groter dan het landelijk gemiddelde. Volgens TNO en het CBS komt dat doordat daar meer mensen met lage inkomens wonen. In Limburg en Groningen speelt daarbij mee dat er veel grote en matig geïsoleerde woningen staan, waardoor huishoudens kwetsbaarder zijn voor stijgende energieprijzen.

Minder goederen geladen en gelost in Nederlandse zeehavens

DEN HAAG – De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2023 met 7,6 procent gedaald tot 574 miljoen ton. Er werden zowel minder goederen gelost als geladen. Vooral de aanvoer vanuit Rusland daalde sterk, terwijl die vanuit de Verenigde Staten juist flink steeg. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2023 werd 396 miljoen ton aan goederen gelost, een daling van 8,6 procent ten opzichte van 2022. Ook de afvoer van goederen naar het buitenland daalde, met 5,1 procent, tot 178 miljoen ton.

Minder aanvoer van droge bulkproducten

De aanvoer van alle soorten goederen nam af. Vooral de aanvoer van droge bulkgoederen daalde (-17,1 procent), waarvan steenkool het sterkst afnam met 32 procent. Met name uit Rusland werd minder steenkool aangevoerd (van 8,5 miljoen ton in 2022 naar bijna 100 duizend ton in 2023). Ook werden er minder ertsen gelost (-2,3 procent).

Minder aanvoer van aardolie(producten) en containers

De aanvoer van natte bulkgoederen, waaronder aardolie(producten) en gas, daalde met 3,5 procent in 2023. De aanvoer van aardolie en aardolieproducten nam af met 5,1 procent. Vanuit de Verenigde Staten, het land met het grootste aandeel, was er een toename van 61,4 procent.

Bij het Verenigd Koninkrijk, de op een na grootste leverancier, was er een daling van 11,1 procent. Net als in 2022 daalde de aanvoer vanuit Rusland, de grootste leverancier voordat de oorlog in Oekraïne begon, opnieuw sterk (-77 procent).

In 2023 werden ook minder goederen in containers gelost in de Nederlandse zeehavens. Het gewicht van deze goederen daalde met 4,6 procent, en het aantal containers (in TEU) daalde met 6,9 procent. Meer dan een kwart van de containers kwam uit China. Hoewel het aandeel containers uit China gelijk bleef, nam deze stroom af met 5,5 procent.
Bij de afvoer van goederen daalde vooral de export van natte bulkgoederen en goederen in containers, met respectievelijk -5,4 en -8,4 procent.

Aanvoer van gas uit de VS verdubbeld

De aanvoer van gas steeg met 25,5 procent. Het grootste deel hiervan, 70 procent, kwam uit de Verenigde Staten. Vóór 2022 was Rusland nog de grootste leverancier. In 2023 kwam 52,1 procent meer gas uit de Verenigde Staten, terwijl de aanvoer van Russisch gas met 61,0 procent daalde.

Meeste goederen uit Verenigde Staten in 2023

Uit de Verenigde Staten werd 28,8 procent meer aangevoerd dan in 2022. Met 58,5 miljoen ton komt het grootste aandeel van de goederen daarvandaan (14,8 procent). In 2022 kwamen de meeste goederen nog uit Rusland. Door extra EU-sancties vanaf december 2022 op aardolie, aardolieproducten en steenkool vanuit Rusland, veranderde dat. In 2023 kwam nog maar 2,7 procent van de goederen uit Rusland.

Na de Verenigde Staten kwamen de meeste geloste goederen in 2023 respectievelijk uit het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Brazilië en China.

Tientallen gewonden door noodlanding vliegtuig in Brazilië [+foto’s&video]

NATAL – Een vlucht van Air Europa die onderweg was van Madrid naar Montevideo, in Uruguay, moest maandag na hevige turbulentie een noodlanding maken op het vliegveld van Natal, in het noordoosten van Brazilië.

Minstens dertig passagiers hadden medische zorg nodig. Ruim tien van hen werden naar het ziekenhuis gebracht, volgens de Braziliaanse nieuwssite G1.

Er waren 325 passagiers aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner. Passagiers zouden hun hoofd hebben gestoten door de turbulentie.

De gewonden zouden onder meer nekfracturen en verwondingen aan het gezicht hebben opgelopen.

Voor zover bekend raakte niemand ernstig gewond.

Levenloos lichaam gevonden in Friese Damwâld

DAMWÂLD – Aan het Fermanjepaad in het Friese dorp Damwâld is maandagavond rond 19:00 uur in het water een overleden persoon aangetroffen.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht en identiteit van de persoon, meldt de politie maandagavond. Uit het onderzoek zal moeten blijken of het om de 74-jarige vermiste man gaat die al een paar dagen niet meer is gezien.

De 74-jarige Arjen van der Schaaf uit Damwâld wordt sinds donderdagavond vermist nadat hij niet thuis is gekomen. De man was die avond naar een café in De Westereen geweest en is daar vandaan vertrokken op de fiets richting Damwâld. Daarna ontbreekt ieder spoor.

De politie zond een opsporingsbericht uit voor de 74-jarige man.

Israël komt met nieuw evacuatiebevel voor Zuid-Gaza

Gaza

KHAN YOUNIS – De Israëlische krijgsmacht heeft een nieuw evacuatiebevel uitgevaardigd voor de Palestijnse bevolking in het zuiden van de Gazastrook.

De Palestijnen moeten nu nieuwe delen van Rafah en Khan Younis verlaten, zodat de Israëliërs daar tegen Hamas kunnen vechten.

Honderdduizenden Palestijnen zijn de laatste maanden al uit Rafah gevlucht, de stad waar daarvoor juist veel vluchtelingen zich hadden verzameld.

In mei begon Israël er met een nieuw offensief, ondanks stevige internationale kritiek. Volgens Israël was dat nodig omdat er veel Hamasstrijders zouden zitten. Volgens de Palestijnen zijn daarbij veel burgerslachtoffers gevallen. Israël probeert dat met dit soort evacuatiebevelen te voorkomen.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat de krijgsmacht bijna klaar is met het uitschakelen van Hamas in Gaza. “En we zullen doorgaan met het aanvallen van de overblijfselen”, zegt hij in een verklaring.

Trailer in brand in ‘s-Gravenzande [+foto]

Foto: District8

‘S-GRAVENZANDE – Een trailer van een vrachtwagen is maandagavond 1 juli in brand gevlogen. Dit gebeurde aan de Nieuwlandsedijk in ‘s-Gravenzande.

Niemand is hierbij gewond geraakt.

De brand brak even na 18:00 uur uit. De vlammen sloegen al uit de trailer toen de eerste brandweereenheid ter plaatse kwam. Daarnaast kwam er veel zwarte rook vrij.

De brand is door nog onbekende oorzaak ontstaan in de met onder andere met accu’s en pallets geladen oplegger. Brandweereenheden uit Hoek van Holland en ‘s-Gravenzande waren snel ter plaatse, maar konden niet meer voorkomen dat de oplegger volledig uitbrandde.

Ook de ILT was ter plaatse bij dit incident en heeft onderzoek verricht naar de mogelijke oorzaak. De oplegger was geladen met loodaccu’s gevuld met zwavelzuur. Daarom heeft de ILT zich ook beziggehouden met de veilige afvoer van de gevaarlijke afvalstoffen.

Ook de trekker raakte door het vuur zwaar beschadigd.

In verband met de brand en de daarmee gepaard gaande rookontwikkeling zijn de Nieuwlandseweg en Maasdijk enige tijd afgesloten geweest.

Vlaardingse loodgieter mag van burgemeester huis weer in

woning loodgieter Vlaardingen

VLAARDINGEN – De sluiting van de woning van de Vlaardingse loodgieter aan de Gretha Hofstralaan wordt niet verlengd. Een woordvoerder van burgemeester Bert Wijbenga bevestigt berichtgeving van Rijnmond hierover.

De burgemeester ziet geen reden de sluiting, die tot 2 juli loopt, te verlengen. De loodgieter, van wie de woning en eigendommen meer dan twintig keer doelwit waren van explosies en pogingen tot geweld, mag dinsdag met zijn gezin weer terug naar huis.

In juni diende er een kort geding tegen de sluiting, aangespannen door de loodgieter. De rechter oordeelde dat de sluiting noodzakelijk was omdat minder ingrijpende maatregelen niet volstonden. “De vele veiligheidsmaatregelen die de burgemeester heeft ingezet, kunnen onvoldoende garanderen dat er bij nieuwe aanslagen geen slachtoffers vallen. Daarbij is sprake van een toename van de zwaarte van het explosief en een frequentie van de incidenten”, zei de rechter.

De woordvoerder van de burgemeester verklaarde maandag dat andere maatregelen bij de woning van de man nog wel van toepassing zijn. Zo is er cameratoezicht en wordt er extra gesurveilleerd. Daarnaast is het gebied rond de woning aangemerkt als veiligheidsrisicogebied. Dit betekent dat de politie preventief mag fouilleren.

Het is niet bekend wat de aanleiding is van het geweld.

Betty Dragstra, zangeres van jaren zeventig band Pussycat, overleden

Pussycat

Betty Dragstra, zangeres van de Limburgse band Pussycat, is op 72-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt een vriendin van de familie maandag na berichtgeving van L1.

Dragstra was met haar zussen Toni en Marianne onderdeel van de band Pussycat en scoorde in de jaren zeventig meerdere hits in binnen- en buitenland.

Nummers als Georgie en Mississippi voerden in Nederland de hitlijst aan, maar ook liedjes als My Broken Souvenirs en Smile stonden hoog genoteerd.

De zangeres vierde recent nog haar 72e verjaardag.

Dragstra was geruime tijd ziek en overleed afgelopen vrijdag. De uitvaart vindt plaats in besloten kring.

Honderden infecties met norovirus in plaatsje aan Gardameer

ROME – Het toeristische plaatsje Torri del Benaco aan het Italiaanse Gardameer kampt met een uitbraak van het norovirus. Er zijn meer dan negenhonderd vastgestelde besmettingen en ruim driehonderd mensen moesten met klachten naar het ziekenhuis, melden de autoriteiten maandag.

Het zeer besmettelijke virus, ook wel buikgriep genoemd, heeft zich mogelijk via het kraanwater verspreid. Italiaanse media vermoeden dat de uitbraak te herleiden is naar de zware regenval van de afgelopen weken. Het hoge waterpeil van het Gardameer zou hebben gezorgd voor een overbelasting van de riolering. Het norovirus zit in de ontlasting en het braaksel van geïnfecteerde personen.

Torri del Benaco heeft 3000 permanente inwoners, maar ook vakantiegangers verblijven momenteel in het plaatsje aan de oostoever van het Gardameer. De autoriteiten adviseren hen voorlopig fleswater te drinken. Burgemeester Stefano Nicotra waarschuwt dat kraanwater ook niet gebruikt moet worden voor bijvoorbeeld het wassen of bereiden van eten. Er worden gratis flessen water uitgedeeld.

Wie besmet raakt met het norovirus, krijgt binnen enkele dagen klachten zoals braken, diarree, misselijkheid, koorts en hoofdpijn. De symptomen verdwijnen vaak vanzelf binnen twee tot drie dagen.

Geen definitief besluit Hooggerechtshof over onschendbaarheid Trump

Trump

WASHINGTON – Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft geen definitief besluit genomen in de onschendbaarheidszaak van oud-president Donald Trump. De zaak wordt teruggestuurd naar een lagere rechtbank. Volgens het Hooggerechtshof kan een president aanspraak maken op “absolute” presidentiële onschendbaarheid voor handelingen die hij vanuit zijn grondwettelijke taak als president uitvoert, maar niet voor handelingen als privépersoon.

De vraag die nu bij de lagere rechtbank ligt, is in welke rol Trump probeerde de verkiezingsuitslag van 2020 te beïnvloeden. Hij zou volgens de aanklagers als eerste president in de Amerikaanse geschiedenis hebben geprobeerd een vreedzame machtsoverdracht te dwarsbomen. De Republikein hield na de verkiezingswinst van Joe Biden zonder bewijs vol dat er fraude was gepleegd en dat hij de echte winnaar was.

Een lagere rechtbank oordeelde eerder al dat Trump in deze zaak helemaal geen aanspraak kon maken op onschendbaarheid. Die uitspraak is nu vernietigd door het Hooggerechtshof, dat gedomineerd wordt door conservatieve rechters. De zes conservatieve magistraten stemden in met het oordeel, de drie progressieve niet.

Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat de rechtszaak verdere vertraging oploopt en het proces niet zal beginnen voor de presidentsverkiezingen in november. Trump probeert dan opnieuw in het Witte Huis te komen en neemt het weer op tegen Biden.

Trump beschouwt de uitspraak als een grote overwinning, maar de progressieve rechters niet. Volgens rechter Sonia Sotomayor heeft het besluit grote gevolgen voor de positie van presidenten. “De beslissing van vandaag om voormalige presidenten strafrechtelijke immuniteit te geven, verandert het instituut van het presidentschap”, schrijft ze volgens internationale media in een afwijkende opinie van de uitspraak. Die is ook gesteund door de twee andere rechters die tegenstemden.

Sotomayor zegt dat presidenten nu mogelijk vrijuit kunnen gaan, zelfs als ze politieke vijanden zouden laten doden of staatsgrepen proberen te plegen. “Zelfs als deze nachtmerriescenario’s niet uitkomen, en ik hoop dat dat nooit gebeurt, is de schade al aangericht. De relatie tussen de president en het volk is onherroepelijk verschoven. Bij elk gebruik van officiële macht is de president nu een koning boven de wet.”

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...