Clicky

woensdag 20 november 2024 - 02:49 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 270

Raad van State maakt ruim baan voor laatste deel RijnlandRoute

Foto: Rijnlandroute.nl

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland heeft toestemming gekregen om te beginnen met de werkzaamheden aan het derde en laatste deel van de RijnlandRoute, de verbinding tussen Katwijk en Leiden.

De Raad van State wees het bezwaar van een omwonende van de Europaweg (N206) in Leiden af. Daardoor is het bestemmingsplan voor de ontsluiting van de Zuid-Hollandse stad onherroepelijk, aldus een woordvoerder van gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer, VVD).

“We hebben nu groen licht. We voeren al voorbereidend werk uit en in de herfst gaat de schop in de grond”, aldus de woordvoerder.

Het project betreft het verbreden van de Europaweg, een belangrijke ontsluitingsweg in het zuidoosten van Leiden van en naar de A4. Hier ontstaan regelmatig files. Door op deze route de Lammebrug met 2,5 meter op te hogen, hoeft de brug minder vaak open voor de scheepvaart en verbetert de doorstroming.

“Iedereen die vanaf de A4 of N11 komt, gaat er blij van worden dat de toegangspoort tot Leiden breder wordt”, zei Zevenbergen eerder. “Met dit sluitstuk van de RijnlandRoute halen we een deel van de provincie verder van slot.”

Duitsland stopt verkoop VW-onderdeel voor gasturbines aan China

BERLIJN – Een dochterbedrijf van Volkswagen mag zijn divisie voor gasturbines niet verkopen aan een Chinees bedrijf.

De Duitse regering heeft die deal geblokkeerd, meldde het ministerie voor Economische Zaken in Berlijn. Over de reden voor het verkoopverbod wilde het ministerie geen verdere toelichting geven.

Volkswagen-dochter MAN Energy Solutions maakte in september bekend zijn onderdelen voor de productie van gasturbines te verkopen aan CSIC Longjiang GH Gas Turbine. Dat bedrijf is eigendom van de Chinese staat.

Duitsland kan overnames of fusies tegenhouden als de regering vindt dat ze risico’s voor de nationale veiligheid met zich meebrengen. Reuters meldt op basis van een ingewijde dat MAN Energy Solutions nu de ontwikkeling en productie van gasturbines staakt.

Israël doodt hoge Hezbollahcommandant

Hezbollah vlag

TYRUS – Bij een Israëlische luchtaanval op de Libanese kuststad Tyrus is een hooggeplaatste commandant van Hezbollah omgekomen, zeggen bronnen tegen internationale persbureaus. Hij zou gedood zijn door een aanval op een auto.

Nieuwszender Al Jazeera deelt geverifieerde beelden van de brandende auto, waar twee mensen in zouden hebben gezeten.

De gedode commandant, die niet bij naam genoemd wordt, zou verantwoordelijk zijn voor een deel van Hezbollahs operaties aan de zuidgrens van Libanon met Israël. Sinds de oorlog in de Gazastrook in oktober begon, beschieten Israël en Hezbollah elkaar regelmatig in dat grensgebied.

Volgens de bronnen van Reuters had de commandant dezelfde rang als Taleb Abdallah, die vorige maand omkwam bij een luchtaanval. Hij was het hoogstgeplaatste lid van Hezbollah dat in de afgelopen acht maanden is gedood. Hezbollah reageerde door tientallen raketten en drones af te vuren op Israël.

Matthijs van Nieuwkerk en RTL gaan niet samen verder

Matthijs van Nieuwkerk

HILVERSUM – Matthijs van Nieuwkerk gaat niet meer aan het werk voor RTL. Na overleg is besloten om de eerder aangekondigde samenwerking niet door te laten gaan, meldt RTL.

Van Nieuwkerk en RTL sloten eind vorig jaar nog een contract om vier jaar samen televisie te maken. Na de publicatie van het rapport van de Commissie-Van Rijn werd de samenwerking voor onbepaalde tijd opgeschort. In het rapport werd uitgebreid teruggekeken op wangedrag op de werkvloer bij het programma De Wereld Draait Door, dat Van Nieuwkerk vijftien jaar presenteerde.

De samenwerking met RTL is inmiddels definitief ontbonden. Van Nieuwkerk heeft bij de zender aangegeven de vrijheid te verkiezen. “We kunnen niet anders dan zijn besluit respecteren en gezien de omstandigheden hebben we daar ook begrip voor”, meldt de zender. “We wensen hem alle succes voor de toekomst.”

Van Nieuwkerk wil niet reageren op het nieuws. Zijn manager laat weten dat er niets is toe te voegen aan het bericht van RTL.

Van Nieuwkerk zou bij RTL onder meer een talkshow op zondag gaan maken. Ook was hij in beeld om een programma rondom de Olympische Spelen vanuit Parijs te presenteren. Die klus werd later overgenomen door Humberto Tan.

Vicepresident Harris gezien als favoriet om Biden te vervangen

Kamala Harris

WASHINGTON – Vicepresident Kamala Harris wordt gezien als favoriet om haar baas Joe Biden te vervangen als hij toch afziet van verkiezingsdeelname. Dat zeggen zeven hooggeplaatste bronnen rond de campagne van Biden, het Witte Huis en de Democratische Partij tegen persbureau Reuters.

Het moeizame debatoptreden van Biden vorige week leidde tot discussie over zijn geschiktheid als presidentskandidaat. Hij lijkt geen plannen te hebben om zich terug te trekken, maar ondertussen circuleren al wel allerlei namen van populaire Democraten die het zouden kunnen overnemen. Zo worden gouverneurs en kabinetsleden genoemd.

Sommige invloedrijke Democraten zouden er maar weinig vertrouwen in hebben dat de vicepresident echt kan winnen van Trump. De bronnen van Reuters noemen het echter wishful thinking om te denken dat Harris gepasseerd zou kunnen worden. Zij heeft onder de alternatieve kandidaten de grootste naamsbekendheid en is al geschikt bevonden om op het hoogste niveau te opereren, luidt de uitleg.

‘Niemands eerste keus’

Ook speelt mee dat de VS met de 59-jarige Harris in de beroemde Oval Office voor het eerst een zwarte vrouw als president zouden hebben. Democratische strategen waarschuwen dat het slecht kan vallen bij zwarte en vrouwelijke kiezers als Harris kort voor de verkiezingen wordt vervangen door iemand met een andere achtergrond.

Reuters sprak ook drie geldschieters van de Democraten die Biden graag zien vertrekken als kandidaat. Ook zij noemen het zeer lastig om Harris te passeren en zijn daar weinig enthousiast over. “Ze is niemands eerste keus”, erkende een van die donateurs. “Maar het is inderdaad bijna onmogelijk” om haar te vervangen.

Medewerkers van Harris spreken tegen dat ze de ambitie zou hebben om Biden te vervangen. “Vicepresident Harris kijkt ernaar uit om nog een tweede termijn te doen met president Joe Biden”, staat in een verklaring van haar kantoor.

Onzekerheid vluchten Transavia voor zomermaanden nog niet voorbij

SCHIPHOL – Hoewel de problemen met de vloot van Transavia grotendeels zijn opgelost, kan de luchtvaartmaatschappij niet uitsluiten dat de komende drukke vakantiemaanden opnieuw vluchten geschrapt moeten worden. “De problemen met onderhoud en de aanpassingen die we gedaan hebben in het vluchtschema lijken nu wel onder controle, maar 100 procent zekerheid heb je nooit. Een tegenvaller kan altijd gebeuren”, zegt een woordvoerder.

Transavia kondigde eerder dit jaar aanpassingen aan haar vluchtschema aan, mede door uitloop van groot onderhoud. Het ging om een onbekend aantal vluchten tot eind juni. Ook moesten meerdere vluchten geschrapt worden om uiteenlopende problemen met de vloot. Er was onvoldoende capaciteit om dit op te vangen.

Volgens de woordvoerder zijn de problemen bij de toeleveringsketen nog niet opgelost. “Als er dan een vliegtuig kapot is duurt het langer voordat het weer gerepareerd kan worden, omdat de onderdelen niet op voorraad zijn. De leveringsketens liggen nog overhoop, dat is een uitwas van corona”, aldus de woordvoerder. Ook andere luchtvaartmaatschappijen kampen hiermee.

Door de uitloop van onderhoud heeft Transavia wel “ingeteerd” op haar flexibiliteit. “Maar het is de laatste tijd wel goed gelukt om iedereen op een vlucht te krijgen als we een aanpassing deden. Het overgrote deel hebben we kunnen omboeken, al hebben we hier en daar wat mensen moeten teleurstellen”, aldus de woordvoerder.

Royal Schiphol Group ondertekent convenant Schoon en Emissieloos Bouwen

Foto: Schiphol

SCHIPHOL – Dinsdag ondertekende Royal Schiphol Group het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). De luchthaven sluit zich hiermee aan bij vele gemeenten en organisaties die eraan werken om hun bouwactiviteiten de komende jaren schoner, gezonder en stiller te maken. Deze samenwerking draagt door onder andere kennisdeling en innovaties bij aan de ambitie van Schiphol om in 2030 emissievrij en afvalvrij te zijn.

“Schiphol is altijd in beweging. Er wordt altijd wel ergens iets gebouwd, verbouwd of vernieuwd op de luchthaven. Bij al die projecten speelt duurzaamheid een belangrijke rol en zoeken we innovatieve oplossingen om dat te realiseren. We werken namelijk aan een schonere, stillere en betere luchthaven, ook op het gebied van onze bouwprojecten. In 2030 willen we namelijk ook op dat vlak volledig emissievrij zijn. Daar komen we alleen door innovatie en door van elkaar te leren. Wij geloven dat deze samenwerking met partners daaraan gaat bijdragen”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

In het convenant SEB en de bijbehorende routekaart staan stappen die de partners de komende jaren nemen om werk-, voer- en vaartuigen in de bouw te vervangen door schone of emissieloze exemplaren. Lichter materieel wordt daarbij eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel. De afspraken geven de sector duidelijkheid over wat zij de aankomende jaren kunnen verwachten en hoe zij zich hierop kunnen voorbereiden.

Op weg naar emissievrij in 2030

In 2030 wil Schiphol een emissievrije luchthaven zijn op het gebied van de eigen luchthavenactiviteiten en de bouwprojecten. Op de luchthaven vinden er daarom al veel werkzaamheden emissievrij plaats. De bouwpartners (main contractors) op Schiphol gebruiken steeds vaker elektrisch materieel om de werkzaamheden uit te voeren.

Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om afvalvrij te zijn in 2030 en circulair in 2050, zodat reststromen en materialen zoveel mogelijk worden hergebruikt. Hergebruik van materiaal op de bouwplaats vermindert de transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot, wat ook de luchtkwaliteit ten goede komt. Een voorbeeld is het eigen elektrische recyclingpunt voor betonpuin, waar beton op de luchthaven wordt gerecycled, wat jaarlijks ongeveer 80.000 km aan transportkilometers bespaart.

UEFA start onderzoek naar omstreden gebaar Turkse speler Merih Demiral

Merih Demiral

LEIPZIG – De Europese voetbalbond UEFA is een onderzoek gestart naar het omstreden gebaar van de Turk Merih Demiral dinsdag tijdens de achtste finale van het EK tegen Oostenrijk (2-1). De UEFA houdt het in een kort bericht op de website op een onderzoek naar “vermeend ongepast gedrag”. Zaterdag speelt Oranje tegen Turkije in de kwartfinales.

Demiral vierde zijn 2-0 met de ‘wolvengroet” een symbool van de ultranationalistische en extreemrechtse Turkse groepering Grijze Wolven. De groepering is in Frankrijk sinds 2020 verboden en staat in Duitsland onder toezicht.

Eerder dit EK stelde de UEFA een onderzoek in naar Albanese spits Mirlind Daku en schorste hem vervolgens voor twee duels. De 26-jarige aanvaller van de Russische club Roebin Kazan bracht volgens de UEFA het voetbal in diskrediet met zijn wangedrag na de groepswedstrijd van de Albanezen tegen Kroatië. Daku zou met een megafoon voor de Albanese fans beledigende liederen hebben gezongen.

Tweede gele kaart

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser is woedend om het gebaar van Demiral. “De symbolen van Turkse rechts-extremisten horen niet thuis in onze stadions. Het EK gebruiken als platform voor racisme is volstrekt onaanvaardbaar”, reageerde Faeser via X.

Demiral was zich in een eerste reactie van geen kwaad bewust. “De manier waarop ik feest vierde, heeft iets te maken met mijn Turkse identiteit. Daarom maakte ik dit gebaar. Ik zag mensen in het stadion die ook dit gebaar maakten. Er was geen verborgen boodschap. We zijn allemaal Turken, ik ben erg trots om Turk te zijn en dat is het doel van dit gebaar.”

Turkije mist met oud-Feyenoorder Orkun Kökcü en Ismail Yüksek al twee spelers voor het duel met Oranje van zaterdag in Berlijn. Zij pakten dinsdag tegen Oostenrijk hun tweede gele kaart van het toernooi.

KLM onthult de naam van de eerste A321neo: Koninginnepage

AMSTELVEEN – KLM heeft vorige week de namen van de eerste vier A321neo-vliegtuigen bekendgemaakt. De eerste A321neo – de Koninginnepage – wordt eind augustus verwacht. Later dit jaar wordt de KLM-vloot versterkt met de Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.

Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema’s voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken.

Het door KLM’ers bedachte en gekozen thema voor de nieuwe serie vliegtuigen is vlinders.

De introductie van de A321neo markeert een belangrijke mijlpaal in de vlootvernieuwing waarmee KLM invulling geeft aan het sectorplan ‘Schoner, stiller, zuiniger’.

De nieuwe vliegtuigen zijn een stuk stiller dan de huidige generatie vliegtuigen en zorgen voor een CO2-reductie van 21 procent per passagier-kilometer.

Het viel de redactie van Transport Online op dat de vlindernaam een -n mist. Je schrijft namelijk koninginnenpage. Op verzoek van Transport Online legt KLM uit waarom gekozen is voor deze schrijfwijze: “Het klopt dat nu inderdaad Koninginnenpage de schrijfwijze is. Maar vroeger had deze vlinder de naam Koninginnepage en Zwaluwstaart. Wij hebben gekozen voor de originele Oud Nederlandse schrijfwijze Koninginnepage als knipoog naar het 105-jarig jubileum van KLM op 7 oktober dit jaar.”

UPS Healthcare voegt ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen toe aan zijn Europese vloot

ROERMOND – UPS Healthcare investeert meer dan 20 miljoen euro in de uitbreiding van zijn bestaande temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk.

UPS Healthcare heeft de grootste temperatuurgecontroleerde vloot ter wereld. De huidige vloot bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen en breidt uit met 200 voertuigen. De voertuigen zijn uitgerust met dubbele temperatuurcontrole voor transport bij temperaturen tussen 2 °C tot 8 °C en 15°C tot 25 °C. De logistieke dienstverlener zet zijn vloot in voor zowel langeafstandsleveringen als last-mile leveringen aan onder andere groothandelaren, ziekenhuizen en apotheken.

“Ons pan-Europese end-to-end koudeketennetwerk voorziet in de gespecialiseerde logistiek voor complexe farmaceutische producten, van kleine pakketten tot grote pallets”, vertelt Felipe Morgulis, President van UPS Healthcare, Europa en LATAM.

“We vereenvoudigen de meest tijd- en temperatuurgevoelige toeleveringsketens door controle, aanpassingsvermogen en real-time monitoring. Dat bieden we aan bij het transport van actieve ingrediënten en last-mile leveringen aan ziekenhuizen, laboratoria, apotheken en patiënten.”

Stijgende vraag naar gespecialiseerde logistiek

Biologische en farmaceutische producten vereisen temperatuurgecontroleerde logistiek die patiëntkritische producten op tijd en op de juiste temperatuur op de correcte locatie aflevert. Tegenwoordig vereist 80% van de farmaceutische producten in Europa temperatuurgecontroleerd vervoer en is er meer dan ooit behoefte aan dit soort logistieke oplossingen.

Bovendien zal de wereldwijde markt voor biologische geneesmiddelen naar verwachting stijgen van 342,9 miljard euro in 2024 tot 564,6 miljard euro tegen 2029. De Nederlandse farmasector zal naar schatting met 6,17 procent groeien tussen 2024 en 2028, wat neerkomt op een marktvolume van 7,03 miljard euro tegen 2028. De uitbreiding van de UPS Healthcare vloot speelt in op die groeiende markt.

Europese gezondheidszorgmarkt nog sterker verbonden
De vloot is onderdeel van de recent uitgebreide Europese hub faciliteit in Roermond. Met de toevoeging van 21.860 m² heeft UPS Healthcare zijn bestaande faciliteit in Nederland vergroot en zijn koelketencapaciteit uitgebreid met meer dan 200 ULT-vriezers (ultra-low temperature) die temperatuurgevoelige producten tot -80 °C kunnen bewaren. Ook zijn er 3.200 palletposities toegevoegd voor de opslag van temperatuurgevoelige producten bij 2 °C tot 8 °C.

De faciliteit in Roermond bevindt zich dichtbij de Europese luchthub van UPS op de luchthaven Keulen-Bonn en heeft directe toegang tot grote havens zoals Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Bovendien ligt Roermond binnen een straal van 1.000 km van 80% van de Europese gezondheidszorgmarkt. De combinatie van die centrale strategische ligging en een gespecialiseerde vloot zorgt ervoor dat levering binnen 24 uur mogelijk is in het merendeel van Europa.

Wereldwijd beschikt UPS Healthcare over 1,6 miljoen m² cGMP- en GDP-conforme opslagruimte, waarvan 930.000 m² gewijd is aan de koudeketen. Sinds 2020 heeft het zijn globale netwerk van opslagruimte die voldoet aan de vereisten voor de gezondheidszorg meer dan verdubbeld.

Brussel keurt deal Lufthansa met ITA nu wel goed

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft luchtvaartconcern Lufthansa nu wel toestemming gegeven om een groot deel van zijn Italiaanse branchegenoot ITA te kopen. Daarvoor moest het Duitse bedrijf wel toezeggingen doen om zorgen over verminderde concurrentie weg te nemen. Zo heeft Lufthansa beloofd om op routes tussen Italië en luchthavens in Midden-Europa meer ruimte te bieden voor concurrenten. Ook geeft Lufthansa start- en landingsrechten weg op luchthaven Milaan Linate.

Lufthansa sloot een akkoord met ITA en de Italiaanse regering om 325 miljoen euro te investeren in de financieel geplaagde opvolger van Alitalia, waarvoor het concern een belang van 41 procent krijgt. Na verloop van tijd kan Lufthansa de Italiaanse luchtvaartmaatschappij helemaal overnemen. Maar de Europese Commissie wilde niet direct toestemming geven voor die deal, werd in maart bekend. Bij de dagelijkse leiding van de Europese Unie leefden zorgen over de beperkte keuzemogelijkheden die reizigers op bepaalde routes zouden overhouden.

Zo zijn ITA en Lufthansa nu nog concurrenten bij vluchten van Italië naar Midden-Europa, maar die keuze zou wegvallen bij een fusie. Ook op sommige routes van Italië naar Verenigde Staten en Canada zou de concurrentie afnemen door het wegvallen van ITA als concurrent voor Lufthansa en zijn samenwerkingspartners.

Lufthansa en het Italiaanse ministerie van Financiën, de andere aandeelhouder van ITA, hebben toegezegd dat concurrenten de “noodzakelijke” bezittingen krijgen om directe vluchten van Rome en Milaan naar Centraal-Europa aan te bieden. Voor de vluchten naar Noord-Amerika belooft Lufthansa afspraken te maken met rivalen om hun concurrentiekracht te vergroten, bijvoorbeeld door start- en landingsrechten te ruilen.

ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Duitse A1 [+foto’s]

Foto: Brandweer Gevelsberg

GEVELSBERG – Woensdagochtend 3 juli 2024 werd de brandweer van het Duitse Gevelsberg om 07.58 uur gealarmeerd voor een verkeersongeval op de A1 richting Keulen.

Op de plaats van het ongeval kwamen twee vrachtwagens met elkaar in botsing, waarbij een vrachtwagen een tankwagen met een etiket voor gevaarlijke stoffen raakte.

Gelukkig bleek ter plaatse dat de tankwagen niet beladen was met gevaarlijke stoffen en bleef de tankoplegger onbeschadigd, waardoor er geen gevaar bestond voor het lekken van gevaarlijke stoffen.

Beide vrachtwagenchauffeurs bleven bij het ongeval nagenoeg ongedeerd en zijn slechts uit voorzorg behandeld door de hulpdiensten. Ze hoefden niet naar het ziekenhuis.

Foto: Brandweer Gevelsberg

Om de veiligheid van alle weggebruikers en hulpdiensten te garanderen, werd in samenwerking met de snelwegpolitie de snelweg volledig afgesloten.

Timmermans zegt vertrouwen op in PVV-ministers Klever en Faber

Frans Timmermans

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans heeft aan het begin van het debat over de regeringsverklaring van het kabinet-Schoof een motie van wantrouwen aangekondigd tegen de PVV-ministers Reinette Klever en Marjolein Faber. De reden is de uitspraken van deze PVV’ers die wat hem betreft een grens overgaan.

Later gaat Timmermans deze motie indienen. Het is anders dan aan het begin van de regeringsperiode het vertrouwen opzeggen in het volledige kabinet, meent hij. Als alle Kamerleden hun “geweten laten spreken”, zou zijn motie zelfs een meerderheid halen, denkt Timmermans.

Volgens Timmermans hebben Klever en Faber weliswaar gezegd dat ze niet meer over ‘omvolking” zullen spreken, “maar ze zeggen niet: we hebben spijt”, betoogde Timmermans. In zijn ogen nemen ze er dan inhoudelijk geen afstand van. “Er is niets veranderd.” Met de uit nazi-Duitsland afkomstige term ‘omvolking’ wordt de verandering van de bevolkingssamenstelling aangeduid.

PVV-leider Geert Wilders diende als oppositiepartij bijna traditioneel moties van wantrouwen in tijdens Kamerdebatten over nieuwe regeringsverklaringen. Die haalden het nooit.

Trailer in brand op Duitse A4 [+foto’s]

Foto: Thüringer Politie

EISENACH – Woensdag aan het eind van de ochtend is er verkeershinder op de A4 tussen de knooppunten Eisenach-West en Eisenach-Ost. Vanwege een brandende trailer op de rijbaan richting Dresden is deze volledig afgesloten.

Talloze hulpdiensten kwamen in actie. Volgens de eerste bevindingen is de Poolse chauffeur van de trekker met oplegger door een lekke band op de vluchtstrook gereden. Daar merkte hij dat zijn trailer in brand stond.

Hij koppelde snel zijn trailer los en reed met de trekker zo’n 100 meter verder om zichzelf in veiligheid te brengen.

Volgens de huidige kennis bedroeg de belading van de silo trailer 25 ton kunststofgranulaat. Deze brandde volledig uit. De omvang van de veroorzaakte materiële schade wordt geschat op 60.000 euro.

Foto: Thüringer Politie

De weg richting Dresden was in totaal 1,5 uur volledig afgesloten. Rond 12.10 uur waren de middelste en linkerrijstrook weer open.

Vanwege voortdurende bergingswerkzaamheden is de rechterrijstrook nog steeds afgesloten.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.

TLN bundelt krachten met Joint Corridors Off-Road om vervoer over de weg te verminderen

Foto: JCOR workshop Limburg

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Joint Corridors Off-Road (JCOR) bundelen hun krachten om de toekomst van duurzaam transport vorm te geven. Dat meldden beide partijen.

Het JCOR is een programma van Topsector Logistiek dat verladers en vervoerders helpt om meer gebruik te maken van de binnenvaart, het spoor of short sea.

Het programma richt zich met name op het wegnemen van drempels die een stap naar intermodaal transport in de weg staan. Doel van het programma is het verminderen van wegkilometers en het reduceren van de CO2-uitstoot.

De samenwerkingsovereenkomst werd getekend tijdens een workshop in Limburg.

“Het gaat ons niet puur om modal shift van de weg, maar om het modal optimum. Wanneer je over het water en spoor gaat waar het kan, creëer je ook weer ruimte voor hoogwaardig vervoer over de weg”, aldus Jan Boeve.

“Eén binnenvaartschip zorgt voor drie tot zes keer minder CO2-uitstoot dan een vrachtwagen”, vertelde Ivo Schepers tijdens de workshop. Hij is programmanager van Joint Corridor Off Road’ in Limburg.

Ook Bas van de Riet en Erik Maassen van den Brink, spraken tijdens de workshop vanuit hun ervaring als transporteurs en hun betrokkenheid bij Combi Terminal Twente. Van de Riet stelde dat je met één binnenvaartschip tussen Twente en Rotterdam elke dag 70 tot 80 vrachtwagens van de weg haalt. “Dat scheelt files, chauffeurs en leidt tot CO2- en stikstofbesparingen.”

Maassen van den Brink, directeur van Bolk Transport en voorzitter van de deelmarkt Exceptioneel Transport van TLN benadrukt dat ondernemers moeten afstappen van de factor ‘tijd’ bij hun keuze voor vervoersstromen. “Wat maken die extra uren per binnenschip uit voor goederen die eerder per schip uit Azië kwamen?”

LAATSTE NIEUWS

FrieslandCampina sluit locatie Born en noordelijk deel locatie Leeuwarden: 186 ontslagen

FrieslandCampina zet nieuwe stappen om zijn productienetwerk in Nederland efficiënter, duurzamer en toekomstbestendiger te maken. In dat kader heeft de onderneming het voornemen om...