Clicky

maandag 23 september 2024 - 20:34 uur
Home Blog Pagina 27

62-jarige vrouw overleden door aanrijding met auto bij Noardburgum

NOARDBURGUM – Een 62-jarige vrouw uit de Friese gemeente Tietjerksteradeel is woensdagochtend overleden door een aanrijding met een auto.

Het ongeluk gebeurde rond 06.25 uur op de N355 tussen Noardburgum en Twijzel, meldt de politie.

Hulpdiensten kwamen naar de plek van het ongeluk voor medische hulpverlening, maar dat mocht niet baten.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

XR breidt A12-blokkade uit, wil ook overnachten in tunnelbak

A12

DEN HAAG – Extinction Rebellion (XR) wil aanstaande zaterdag een groter deel van de A12 in Den Haag blokkeren dan de klimaatactiegroep tot nu toe heeft gedaan. Het is de bedoeling dat tientallen activisten tenten en slaapspullen meenemen om te overnachten in de tunnelbak van de weg. Eerder blokkeerde XR met name het laatste deel van de A12, ter hoogte van het Haagse Malieveld.

Eind vorige maand kondigde de politie aan dat ze zaterdag niet zal ingrijpen bij de aangekondigde A12-blokkade, als onderdeel van politieacties rond het vroegpensioen. Volgens XR laat het besluit van politiemensen om juist de A12-blokkade ongemoeid te laten zien dat “men zelf ook beseft dat de gebruikelijke grootscheepse politie-inzet disproportioneel en overbodig is”. Tegelijkertijd benadrukt de actiegroep dat demonstranten wel “recht hebben op bescherming”.

XR heeft de Utrechtsebaan, zoals dit stuk weg ook wordt genoemd, al enkele tientallen keren geblokkeerd sinds 2022. Volgens de klimaatactivisten moet deze blokkade “de meest verstorende tot nu toe” worden. “De ernst van de klimaat- en ecologische crisis rechtvaardigt de extra overlast”, stellen ze.

Programma

Tijdens de demonstratie komen onder meer sprekers aan het woord van de Britse tak van XR en van de Duits-Oostenrijkse actiegroep Letzte Generation. Punkband Hang Youth gaat ook optreden, zo is het plan. Verder staat een “alternatieve troonrede” op het programma.

Zoals elke keer eist XR tijdens de blokkade dat de overheid miljarden aan fiscale voordelen voor de fossiele industrie per direct stopzet. Het lijkt niet erg waarschijnlijk dat de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB die eis gaat inwilligen. In hun hoofdlijnenakkoord staat alleen dat fossiele subsidies voor de energievoorziening “in Europees verband” afgebouwd moeten worden. Verder dan de rest van de EU wil de coalitie sowieso niet gaan met klimaatbeleid.

NS start dienstregeling op na ov-staking, lang niet alles rijdt

UTRECHT – De landelijke ov-staking is sinds 08.00 uur voorbij, maar het duurt nog even voordat alle treinen weer rijden zoals gepland. Een woordvoerster van de NS laat weten dat de dienstregeling zojuist weer is opgestart. “Dat gebeurt in stapjes”, zegt ze. “De eerste treinen gaan het komende uur weer rijden.” Om hoeveel treinen het precies gaat, is niet bekend.

De NS verwacht dat het volledige treinverkeer in de loop van de ochtend weer volgens dienstregeling rijdt. “Ons advies is om kort voor vertrek de reisplanner te bekijken”, aldus de woordvoerster.

ANP-verslaggevers zien op verschillende stations dat de eerste treinen weer rijden, maar dat er ook nog veel ritten zijn geannuleerd. Enkele internationale treinen zijn inmiddels wel vertrokken, zoals de internationale trein van Amsterdam Centraal naar Frankfurt, die via Utrecht Centraal gaat. Conducteurs in Amsterdam verwezen mensen die in de richting van Utrecht moesten naar de achterste treinstellen, omdat daar nog plek was voor reizigers zonder reservering. De reizigers hoeven daar woensdag volgens de conducteurs geen toeslag voor te betalen, in verband met de staking.

Overvol

De eerste binnenlandse trein die na de staking uit Amsterdam vertrok, reed kort voor 08.30 uur overvol weg in de richting van Hoorn. Door het grote aantal mensen in de trein kon een van de deuren niet goed dicht, waardoor de trein met een kleine vertraging vertrok, ziet een verslaggever.

Op Utrecht Centraal staat een tiental mensen rond het bord midden in de stationshal. Ook na 08.30 uur vallen nog treinen uit. Een man die staat te kijken, moet voor een werkafspraak in Gouda zijn. Hij wist dat er gestaakt werd. “Maar ik had de hoop dat er altijd nog wel een trein zou rijden, zoals eerder bij andere stakingen”, zegt hij.

Schiphol

Op station Rotterdam Centraal is het rond 08.30 uur nog heel rustig. De eerste trein die vanaf luchthaven Schiphol naar Rotterdam vertrekt, zit in ieder geval wel heel vol, ziet een verslaggever op het station van de luchthaven. Het gaat om de Intercity Direct, die over het spoor van de hogesnelheidslijn rijdt.

In de terminal van Schiphol zitten her en der nog groepjes mensen die wachten tot ze met het ov kunnen. Een echtpaar uit Arnhem heeft hun toevlucht gezocht in een koffietentje. “Het is wat het is”, zegt de vrouw gelaten. Ze kwamen rond 06.00 uur aan vanuit New York. “Voordat je uit het vliegtuig bent en je bagage op de band ligt, ben je zo drie kwartier verder. Wij vermaken ons wel. Ze gaan zo rijden, als het goed is.”

Vrachtwagen gekanteld op toerit naar N366 [+foto]

Foto: Persbureau Meter

TER APEL – Een vrachtwagen met mest is woensdagochtend, door nog onbekende oorzaak, gekanteld op de rotonde van de toerit naar de N366 bij Ter Apel.

Het ongeval gebeurde rond 7:30 uur.

De hulpverlening is ter plaatse en de weg is dicht. Een andere tankwagen van hetzelfde bedrijf pompt eerst de mest over, daarna zal de vrachtwagen geborgen worden.

Het is op dit moment niet bekend of de chauffeur gewond geraakt is.

Israël schiet en ramt voertuigen van poliokonvooi VN

GAZA-STAD – Een konvooi van de Verenigde Naties dat meehielp bij de poliovaccinatiecampagne in Gaza, is bij een Israëlisch militair checkpoint omsingeld, onder schot gehouden en geramd met bulldozers en tanks, zegt een woordvoerder van de VN. Er zouden ook schoten zijn gelost. Israëlische militairen wilden de VN-medewerkers verhoren.

Het incident gebeurde op maandag, zegt woordvoerder van VN-secretaris-generaal António Guterres, Stéphane Dujarric. Dujarric sprak van een nieuw voorbeeld van de “onaanvaardbare gevaren en belemmeringen waar humanitaire werkers in Gaza mee te maken krijgen”. De voertuigen waar het personeel in zat, werden van voor en van achter geramd. Een van de bulldozers zou ook puin op een voertuig hebben gestort terwijl er nog mensen in zaten.

De Israëlische krijgsmacht zegt dat het konvooi was tegengehouden omdat er inlichtingen waren dat er “Palestijnse verdachten” in een van de voertuigen zaten. Die zijn verhoord en vervolgens vrijgelaten. De krijgsmacht zei ook te willen benadrukken dat dit konvooi alleen personeel aan boord had en geen vaccins.

Dujarric zei dat de VN ervoor hebben gezorgd dat de ondervraging van de twee medewerkers plaatsvond voor het konvooi onder toeziend oog van andere VN-medewerkers. “Na 7,5 uur bij het checkpoint, is het konvooi teruggekeerd naar de basis.”

OM wil klimhal en twee directeuren vervolgen voor dood jongetje

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) wil Klimmuur Amsterdam BV en twee directeuren vervolgen voor het ongeluk waarbij een 11-jarige jongen dodelijk verongelukte. Het OM concludeert na onderzoek dat zij verwijtbaar hebben gehandeld en verantwoordelijk zijn voor de dood van het jongetje.

Het slachtoffer viel vorig jaar november naar beneden tijdens een kinderfeestje in de klimhal bij Amsterdam Centraal. Hij werd gereanimeerd en overgebracht naar een ziekenhuis. Daar overleed hij aan zijn verwondingen.

Het OM verdenkt het bedrijf en de twee directeuren van dood door schuld. Toen het ongeluk gebeurde waren er geen duidelijke regels binnen het bedrijf over toezicht op niet-zelfstandige klimmers. Klimmuur Amsterdam BV heeft volgens het OM onder meer “onvoorzichtig, onachtzaam en nalatig gehandeld door kinderen in een potentieel levensgevaarlijke situatie te brengen, zonder een permanente partnercheck door een instructeur”.

Onderzoekswensen

Het bedrijf en de directeuren mogen nu onderzoekswensen indienen bij de rechter-commissaris, bij wie de zaak nu ligt. Daarna zal het OM een definitief besluit nemen over de vervolging.

Vier medewerkers die werden verhoord als verdachten worden niet vervolgd, omdat zij zich aan het toen geldende beleid van de klimmuur hielden.

Volkswagen beëindigt 30 jaar oude overeenkomst voor werkzekerheid

BERLIJN – Het Duitse autoconcern Volkswagen heeft dinsdag een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst met de vakbond beëindigd, waardoor het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde kan doorvoeren. Daarnaast heeft Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, overeenkomsten geannuleerd die werkgarantie boden voor trainees en de tijdelijke arbeid binnen het bedrijf regelden.

Het concern maakte vorige week bekend te overwegen om voor het eerst fabrieken in Duitsland te sluiten als gevolg van overcapaciteit door een zwakkere autoverkoop in Europa, vooral van elektrische auto’s. Die plannen en de dreiging van grootscheeps banenverlies hebben tot grote onvrede geleid bij het personeel.

VW hoopt nieuwe loonakkoorden en andere afspraken met de vakbond en de ondernemingsraad te kunnen maken, zodat de opgezegde overeenkomst vervangen kan worden tegen de tijd dat deze volgend jaar afloopt. “Deze periode biedt ons de kans om samen met de werknemersvertegenwoordigers oplossingen te vinden waarmee we Volkswagen op de lange termijn concurrerend en toekomstbestendig kunnen maken”, zegt een directeur van het bedrijf.

Strijd

De vakbondsleiders hebben gezworen fel te strijden tegen eventuele fabriekssluitingen of ingrijpende inkrimpingen van het personeelsbestand bij Volkswagen. “We zullen ons met alle macht verzetten tegen deze historische aanval op onze banen. Er zullen geen gedwongen ontslagen komen onder ons toezicht”, zei ondernemingsraadvoorzitter Daniela Cavallo dinsdag.

Volkswagen-topman Oliver Blume zei onlangs dat de Europese autoverkoop nog lang niet is hersteld van de coronacrisis. Ook komen er nog steeds concurrenten uit Azië op de markt bij. “De taart wordt kleiner en we hebben meer gasten aan tafel”, stelde de topman.

Woensdag code geel van kracht vanwege onweersbuien

Foto: Adobe Stock

DE BILT – Het KNMI heeft voor woensdag code geel afgegeven voor het hele land, behalve de provincie Limburg, omdat er van het noorden uit enkele onweersbuien met kans op wateroverlast, windstoten en hagel voor komen. De waarschuwing geldt van 08:00 uur tot 00:00 uur.

Vanaf morgenochtend komen er in de noordelijke helft van het land enkele onweersbuien voor. Op enkele plekken ontstaat er wateroverlast.

Plaatselijk treden windstoten op, die hinderlijk kunnen zijn voor het verkeer en buitenactiviteiten. Ook is er kans op hagel.

Vanaf het einde van morgenmiddag breiden de buien zich over vrijwel het hele land uit. Later in de avond nemen de buien in het oosten af.

Aan de kust vallen ook donderdag nog pittige onweersbuien.

Meer details

Op sommige plaatsen valt woensdag 30-50 mm neerslag. Bij de buien kunnen vooral in de kustprovincies windstoten rond 75 km/u optreden. Verder is er plaatselijk hagel van 1-2 cm doorsnede mogelijk.

Minister Bruins bezuinigt toch niet op 1200 wetenschappers

DEN HAAG – Na druk van de universiteiten komt onderwijsminister Eppo Bruins terug op het besluit in het hoofdlijnenakkoord om te bezuinigen op de zogeheten ‘sectorplannen’, waar de banen van 1200 wetenschappers mee gemoeid zijn. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de NOS.

Het bedrag van 215 miljoen euro moet daarom ergens anders vandaan gehaald worden. Daarom zet Bruins een streep door beurzen voor onder meer startende wetenschappers.

De sectorplannen zijn twee jaar geleden door Bruins’ voorganger Robbert Dijkgraaf aangekondigd om de werkdruk in het hoger onderwijs te verlagen.

De maatregel wordt vrijdag officieel bekendgemaakt bij de presentatie van het regeerprogramma, waarin het kabinet het door PVV, VVD, NSC en BBB afgesloten hoofdlijnenakkoord meer in detail heeft uitgewerkt.

Bruins liet bij aanvang van de onderhandelingen over de miljoenennota al weten dat bij zijn ministerie “niet veel te halen” is als bezuinigingen nodig zijn. Hij was zich er evenwel ook van bewust dat hij niet om extra geld kon vragen bij minister Eelco Heinen van Financiën.

Duitse ambassade: samenwerking met Nederland bij grenscontroles

BERLIJN – De Duitse politie zal bij de nieuw aangekondigde grenscontroles “nauw en in vertrouwen samenwerken” met de autoriteiten in de buurlanden, meldt de Duitse ambassade in Den Haag. De Nederlandse marechaussee laat echter weten “op geen enkele manier” betrokken te zijn bij de Duitse grenscontroles.

De Nederlandse en Duitse politie werken vaker samen in het grensgebied en de marechaussee zegt wel altijd informatie te delen met de Duitse collega’s. Volgens de ambassade is die samenwerking ook het uitgangspunt voor de controles. “De grensoverschrijdende politiesamenwerking tussen Nederland en Duitsland is door de jaren heen gegroeid en zal ook in dit geval het kader bieden voor een nauwe samenwerking.”

Volgens de ambassade staat de Duitse minister voor Binnenlandse Zaken Nancy Faeser in contact met het Nederlandse kabinet. Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) zei maandag de Duitse maatregel “begrijpelijk” te vinden, maar ze wil ook met de Duitse regering bespreken hoe de handel tussen beide landen kan worden ontzien bij de grenscontroles. Volgens een woordvoerder van Faber is er op ambtelijk niveau contact geweest tussen Nederland en Duitsland over deze kwestie.

De marechaussee laat weten dat het opdracht heeft gekregen om te onderzoeken hoe het huidige Mobiel Toezicht Veiligheid kan worden geïntensiveerd, maar dat vloeit al voort uit het hoofdlijnenakkoord. Er is geen opdracht om grenscontroles aan de binnengrenzen in te stellen.

Versterking Groningen niet in 2028 klaar, erkent staatssecretaris

DEN HAAG – De operatie om alle gebouwen in Groningen voldoende aardbevingsbestendig te maken is niet, zoals eigenlijk de bedoeling is, in 2028 helemaal afgerond. Deze tegenvaller meldt staatssecretaris Eddie van Marum (Herstel Groningen) aan de Tweede Kamer.

Het merendeel van het werk zal op tijd af zijn, benadrukt Van Marum, maar niet alles. “Dat is teleurstellend, vooral voor bewoners. Zij zullen in sommige gevallen langer op hun versterking moeten wachten dan tot nog toe gedacht.”

De staatssecretaris noemt meerdere oorzaken voor de vertraging. Er moeten meer gebouwen versterkt worden dan gedacht en per gebouw moet meer verspijkerd worden, onder meer doordat ook meteen wordt verduurzaamd. Daarnaast speelt mee dat de aanpak tussentijds veranderd is, en ook dat tijdens de coronapandemie beoordelingen op afstand moesten gebeuren.

De decennialange gaswinning in Groningen heeft al talloze aardbevingen veroorzaakt in het winningsgebied. Ook nu de exploitatie van het Groningenveld definitief is gestopt, zal nog jarenlang sprake zijn van een verhoogd bevingsrisico. Vele duizenden gebouwen voldoen daardoor niet aan de veiligheidsnorm en moeten daarom versterkt of herbouwd worden.

Voorzitter en zes directeuren Southwest Airlines stappen op

DALLAS – De voorzitter en zes directeuren van Southwest Airlines stappen op, kondigt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij aan. De activistische belegger Elliott Investment Management voerde de afgelopen maanden druk uit op de luchtvaartmaatschappij om veranderingen door te voeren en wilde dat onder meer voorzitter Gary Kelly zou vertrekken.

De 69-jarige Kelly gaat “vrijwillig met pensioen” na de jaarlijkse bijeenkomst in 2025, stelt Southwest Airlines. De zes directeuren verlaten de vliegmaatschappij na de bestuursvergadering in november.

Elliott Investment Management maakte in juni bekend 1,9 miljard dollar, ruim 1,7 miljard euro, aan aandelen in Southwest Airlines te hebben gekocht. De activistische belegger stelt dat de leiders van de luchtvaartmaatschappij weigeren de activiteiten te moderniseren. Daardoor zouden ze aandeelhouders benadelen en zou de vliegmaatschappij moeilijke omstandigheden en concurrentie niet goed aankunnen. Southwest Airlines heeft moeite om winstgevend te blijven sinds de coronapandemie. De maatschappij kampt ook met leveringsproblemen bij Boeing en hogere kosten voor personeel en vliegtuigonderhoud.

De activistische belegger wilde dat topman Bob Jordan ook weggaat, maar Southwest Airlines heeft opnieuw steun aan hem bevestigd. Ook heeft Elliott Investment Management tien nieuwe directeuren voorgesteld voor het bestuur van vijftien mensen. De luchtvaartmaatschappij zegt binnenkort vier nieuwe directeuren te willen aanwijzen en daarbij ook de kandidaten van Elliott Investment Management te overwegen.

Het is volgens Kelly “belangrijk dat we betekenisvolle vernieuwing van het bestuur niet vertragen”, schrijft hij in een brief aan aandeelhouders. Hetzelfde geldt volgens hem voor andere veranderingen binnen de luchtvaartmaatschappij. Andere aandeelhouders hebben volgens hem ook hun mening gegeven over de voorstellen van Elliott Investment Management.

Eurostar-treinen naar Nederland vallen dinsdag uit door staking NS

AMSTERDAM – Eurostar schrapt dinsdagavond al treinen naar Nederland vanuit Frankrijk, België en Engeland in aanloop naar de staking van woensdagochtend onder NS-medewerkers. “Door sociale acties op het NS-netwerk” dinsdag en woensdag zal het treinverkeer van Eurostar verstoord zijn, staat op de website bij sommige vertrektijden.

De twee treinen die vanuit Parijs Gare du Nord, Brussel en Antwerpen naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam rijden, gaan maar tot Brussel. De trein die vanuit Londen St Pancras via Lille en Brussel naar Nederland gaat, stopt ook in Brussel.

De laatste trein die nog wel is vertrokken uit Parijs, komt iets voor 21.00 uur in Amsterdam aan.

Een woordvoerster zegt dat Eurostar dinsdag drie treinen en woensdag vijf treinen heeft geschrapt in Nederland door de staking. Met de actie willen werknemers van onder meer de NS een betere zwaarwerkregeling afdwingen.

Door dinsdag al treinen niet naar Nederland te laten rijden wil Eurostar volgens haar “op beide dagen het breedste aanbod aan vervoersplannen hebben” voor reizigers. Wat ze daarmee precies bedoelt, wil ze niet zeggen.

Tusk noemt het “onacceptabel” dat Duitsland strengere grenscontroles wil invoeren

WARSCHAU – De Poolse premier Donald Tusk noemt het “onacceptabel” dat Duitsland strengere controles aan de grens wil invoeren. Tusk zegt dat hij snel overleg wil voeren met alle buurlanden van Duitsland die getroffen worden door de maatregel.

Duitsland grenst naast Polen ook aan Nederland, Denemarken, Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Die landen zijn allemaal lid van de Schengenzone, het gebied waarin mensen normaal gesproken vrij kunnen reizen. De Duitse regering wil nu met paspoortcontroles het aantal mensen dat zonder visum het land binnenkomt sterk terugdringen. De maatregel is volgens minister Nancy Faeser bedoeld om terroristen en illegale migranten te kunnen weren.

Duitsland voert al sinds oktober 2023 grenscontroles uit bij de grens met Polen, Tsjechië en Zwitserland en sinds 2015 bij de grens met Oostenrijk. Dat zijn officieel tijdelijke controles, maar die worden steeds verlengd. Rond het EK voetbal afgelopen zomer voerde Duitsland ook al controles uit bij de andere grenzen, waaronder de Nederlandse.

Oostenrijk reageerde maandag ook afwijzend op de Duitse plannen. De Nederlandse minister Marjolein Faber verwelkomde de controles, maar wil ook in gesprek over mogelijke problemen voor de intensieve handel tussen beide landen.

Litouws transportbedrijf Arijus ook in hoger beroep veroordeeld, bedrijf zoekt toevlucht in Nederland

Het Litouwse transportbedrijf Arijus is in België ook in hoger beroep strafrechtelijk veroordeeld voor misstanden met buitenlandse chauffeurs. Het bedrijf lijkt nu zijn toevlucht in Nederland te zoeken. FNV pleit voor betere handhaving en nodigt minister Van Hijum uit om mee de parkeerplaatsen op te gaan.

Een voormalig viceminister van transport uit Litouwen en leidinggevende van het Litouwse transportbedrijf Arijus is afgelopen week door het Belgische Gerechtshof in Gent strafrechtelijk veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden en het betalen van een geldboete.

Ook het transportbedrijf Arijus kreeg boetes en is veroordeeld tot het nabetalen van €225.000 aan zes chauffeurs. De chauffeurs zijn bijgestaan door de FNV in de strafzaak tegen hun werkgever.

Het bedrijf was al langer in Nederland actief en na de veroordeling in België lijkt dat alleen maar meer te worden.

Al in 2020 kwam FNV-Stichting VNB (de stichting die erop toeziet dat werkgevers in de transport en logistiek de cao naleven) op parkeerplaatsen in Nederland en België in contact met chauffeurs uit Litouwen, Oekraïne en Belarus die werkten voor Arijus uit Litouwen. Uit onderzoek bleek dat de chauffeurs Litouwse lonen kregen, leven in hun cabines en ritten uitvoerden in België en Nederland voor containerbedrijven Samskip, ECS en P&O Ferrymasters.

FNV is van mening dat de Nederlandse inspectiediensten nog veel kunnen leren over de aanpak in België. Nederland mag niet langer een vrijstaat zijn voor malafide transporteurs. Vorige week was er een Kamerdebat over arbeidsmigratie en de misstanden in het wegtransport zijn een aantal keren ter sprake is gekomen. De nieuwe minister van Hijum heeft in het Kamerdebat aangegeven graag met FNV de parkeerplaatsen op te gaan om zelf kennis te nemen van de misstanden. FNV gaat de minister uitnodigen.

Procesverloop

In 2020 nam het Belgische openbaar Ministerie vrachtauto’s van het bedrijf in beslag en werden chauffeurs verhoord, in 2022 volgde een dagvaarding en in 2023 een eerste veroordeling. Het bedrijf en de voormalig minister vochten de uitspraak aan en de zaak werd afgelopen zomer inhoudelijk beoordeeld bij het Gerechtshof in Gent. Met het Arrest van vorige week werd het eerdere vonnis bekrachtigd en zijn geldbedragen toegewezen aan chauffeurs. Tijdens het proces heeft Arijus chauffeurs €10.000 geboden om zich terug te trekken uit het strafproces.

Arijus vlucht naar Nederland

Voor de rechter heeft Arijus aangegeven dat de contracten met een aantal containerbedrijven in België zijn beëindigd en dat een contract is verplaatst naar de Nederlandse vestiging van een van de klanten.

Chauffeurs van Arijus verklaren dat er na de uitspraak van vorig jaar eigenlijk maar één ding is veranderd: ze mogen in de weekenden niet meer in België doorbrengen omdat het bedrijf daar op de radar van de inspectie staat. Chauffeurs moeten nu hun wekelijkse rust doorbrengen in Nederland waarbij ze gewoon nog illegaal in hun cabines bivakkeren. In Nederland zou het bedrijf niets te vrezen hebben omdat hier geen controles zijn.

Institutionele onwil

In 2021 bracht de Rekenkamer een rapport uit met de veelzeggende titel ‘Daders vrijuit, slachtoffers niet geholpen’. Uit dit rapport blijkt dat de Nederlandse aanpak van arbeidsuitbuiting niet effectief is en het aantal zaken dat wordt opgespoord en vervolgd jaarlijks daalt, ondanks extra middelen. Momenteel wordt het wetsartikel strafrechtelijke arbeidsuitbuiting aangepast. FNV is hier positief over, maar ziet dat de institutionele onwil om arbeidsuitbuiting op te sporen en te vervolgen zo diep zit in Nederland, dat het te bezien valt hoe deze wetaanpassing in de praktijk gaat uitpakken.

De zaak Arijus laat zien hoe in België bedrijven wel aangepakt kunnen worden en dat chauffeurs via die route zelf hun geld krijgen. Dat het bedrijf nu uitwijkt naar Nederland laat zien dat er geen enkele vrees is voor handhaving in Nederland.

LAATSTE NIEUWS

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

ASSEN - Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en...
×