Clicky

woensdag 22 januari 2025 - 16:44 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 27

Scholz tegen verhoging NAVO-norm naar 5 procent

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft zich gekeerd tegen Donald Trumps plan om de NAVO-norm te verhogen naar 5 procent. Nu moeten lidstaten minstens 2 procent van hun bbp aan defensie besteden.

“Dat is veel geld”, zei de regeringsleider tegen de nieuwssite Focus over een verhoging van de norm. Hij voegde eraan toe dat de NAVO een “zeer duidelijk” besluitvormingsproces heeft. Wel vindt hij dat Duitsland, dat de laatste jaren meer is gaan uitgeven om de verouderde krijgsmacht te moderniseren, “meer moet doen voor veiligheid”.

Scholz zei dat Duitsland bij een verhoging naar 5 procent jaarlijks ongeveer 200 miljard euro moet uitgeven aan defensie, terwijl het federale budget ongeveer 490 miljard bedraagt. Duitsland zou dan nog eens 150 miljard euro per jaar moeten besparen of lenen. “En daarom denk ik dat het beter is om ons te concentreren op de koers die de NAVO lang geleden heeft uitgestippeld.”

Trump had tijdens zijn eerste presidentstermijn van 2017 tot 2021 herhaaldelijk kritiek op landen die niet voldeden aan de NAVO-norm. Duitsland was daar een van. Het gaf in 2024 voor het eerst sinds 1992 weer meer dan 2 procent van zijn bbp uit aan defensie. Het percentage lag met 72 miljard euro op 2,1 procent, aldus het ministerie van Defensie.

Brandweer redt kat uit motorblok vrachtwagen in Santpoort-Noord

Foto: Michel van Bergen

SANTPOORT-NOORD – De brandweer heeft donderdagmiddag een kat gered uit het motorblok van een vrachtwagen aan de J.T. Cremerlaan in Santpoort-Noord. Het dier had vermoedelijk vanwege de kou warmte gezocht in het motorcompartiment. Toen de chauffeur de motor liet draaien, hoorde hij een luid gekrijs en schakelde hij direct de vrachtwagen uit. De dierenambulance en brandweer werden snel ingeschakeld.

Uitdagende reddingsoperatie

De reddingsactie bleek een flinke uitdaging, omdat de kat zich diep in het motorblok had verstopt. De brandweer was enige tijd bezig met het bevrijden van het dier. Er werd zelfs een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om, indien nodig, onderdelen van de vrachtwagen te demonteren. Uiteindelijk wist een brandweerman het dier voorzichtig te bevrijden.

Verwondingen, maar veilig

De kat liep verwondingen op tijdens zijn avontuur en werd direct overgedragen aan de dierenambulance voor verdere zorg. Het dier bleek gechipt, maar de eigenaar kon op dat moment nog niet worden gevonden.

Deutsche Bahn: 150 miljard nodig voor spoorverbetering

BERLIJN – Het Duitse staatsspoorwegbedrijf Deutsche Bahn heeft naar eigen zeggen 150 miljard euro nodig om het verouderde Duitse spoorwegnetwerk op de lange termijn te moderniseren. Dat zei de voorzitter van de raad van toezicht van DB in een interview met het Duitse tijdschrift Focus.

“De spoorwegen hebben problemen en die moeten verbeteren”, zei Werner Gatzer. “De infrastructuur is te oud, te vol en te gevoelig voor verstoringen.” Hij denkt dat “minstens” 150 miljard euro nodig is voor investeringen in de komende tien jaar.

Duitsland kampt de laatste jaren met aanhoudende vertragingen op het spoor. DB dringt al langer bij de Duitse regering aan op massale investeringen in het omvangrijke spoorwegnet van het land. Vorige week werd bekend dat de spoorvervoerder in 2024 de slechtste punctualiteitscijfers in decennia had met zijn langeafstandstreinen.

Met een netwerk van ongeveer 34.000 kilometer heeft Deutsche Bahn het grootste spoornet van Europa.

Begin vorig jaar stelde de Duitse transportminister Volker Wissing een fonds voor, waar ook private investeerders aan zouden deelnemen, om de infrastructuur in het land te financieren. Maar de specifieke details daarvan zijn nog niet uitgewerkt. Brancheverenigingen uit de Duitse industrie hebben zich ook achter het idee van een fonds geschaard. Gezien de verstrekkende problemen met het Duitse spoor denken zij ook dat een financiële langetermijnoplossing nodig is.

Verkoop Volkswagens gedaald in 2024, vooral zwakte in China

WOLFSBURG – De wereldwijde verkoop van auto’s van het merk Volkswagen is vorig jaar gedaald, omdat vooral in China minder auto’s aan de man werden gebracht door felle concurrentie van Chinese automerken. Volgens moederconcern Volkswagen kromp de verkoop met 1,4 procent tot circa 4,8 miljoen auto’s in vergelijking met een jaar eerder.

Op de grote Chinese markt zag Volkswagen de verkoop met ruim 8 procent dalen. Ook in Europa was sprake van krimp, met 1,7 procent. Daar stond tegenover dat in Noord- en Zuid-Amerika juist forse stijgingen werden behaald.

Verkoopdirecteur Martin Sander van Volkswagen-personenauto’s zegt dat 2024 een lastig jaar was door de zwakke economie, politieke uitdagingen en sterke concurrentie in met name China. Hij gaf wel aan met optimisme naar dit jaar te kijken.

In december werd nog een overeenkomst bereikt met de vakbond bij Volkswagen over een grote herstructurering om kosten te besparen. Daarbij gaan de komende jaren 35.000 banen verloren bij het merk, maar zijn er geen gedwongen ontslagen. Ook worden sluitingen van Duitse Volkswagen-fabrieken voorkomen.

Naast het gelijknamige kernmerk heeft het Volkswagen-concern ook merken als Škoda, Audi, Seat en Porsche.

Biden schenkt Oekraïne op valreep nog half miljard aan wapens

RAMSTEIN – Oekraïne krijgt nog eens omgerekend bijna 500 miljoen euro aan wapens van de Amerikaanse regering, voordat die over anderhalve week plaatsmaakt voor een nieuwe. Het gaat vooral om luchtafweerraketten, vliegtuigmunitie en benodigdheden voor F-16’s.

Het hoogstwaarschijnlijk laatste militaire hulppakket van de scheidende regering-Biden werd donderdag gepresenteerd door defensieminister Lloyd Austin. Die beklemtoonde bij een bijeenkomst met bondgenoten over militaire bijstand aan Oekraïne dat de Amerikaanse steun zal doorgaan.

Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en NAVO-topman Mark Rutte waren bij het overleg op de Duitse legerbasis Ramstein. Zij hamerden op meer steun voor Oekraïne, juist nu er voorzichtig aanstalten lijken te worden gemaakt voor besprekingen over een wapenstilstand. De onderhandelingspositie van Oekraïne moet als het zover komt volgens hen zo sterk mogelijk zijn.

Onderzoek: hoog aantal faillissementen zorgt voor meer leegstand

UTRECHT – Het hoge aantal faillissementen vorig jaar had een aanzienlijke impact op de leegstand in de Nederlandse winkelstraten. Dat stelt marktonderzoeker Locatus, die wijst op het omvallen van winkelketens als Bristol, Blokker en Esprit.

Volgens cijfers van het bureau stond eind vorig jaar 6,7 procent van de winkelpanden leeg. Dat was begin 2024 nog 6,2 procent. In absolute aantallen steeg de leegstand met bijna 900 panden tot bijna 14.000 leegstaande winkelpanden. Maar het aantal daadwerkelijk actieve winkeliers nam nog verder af, waardoor ook nog ruim 2000 panden een andere functie, zoals een woning, hebben gekregen.

Locatus concludeert ook dat er steeds minder winkelmeters zijn in Nederland. Hoewel er jarenlang steeds minder winkels bijkwamen, werden de overgebleven winkels aanzienlijk groter, stelt het bureau. Hierdoor bleef het totale aantal winkelmeters lange tijd gelijk. Maar in 2024 was, net zoals een jaar eerder, sprake van een daling. Lang telde Nederland ongeveer 27,5 miljoen vierkante meter aan winkels, inmiddels is dat minder dan 27 miljoen, aldus de marktonderzoeker.

Drukte

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit december werd in de eerste elf maanden van 2024 ongeveer een derde meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De marktonderzoeker merkt wel op dat de drukte in de winkelstraten afgelopen voor- en najaar “aanzienlijk” hersteld is. Ook breidden winkelketens als Wibra en van oorsprong webshops als sieradenmerk My Jewellery juist uit.

In de laatste maanden van 2024 liep de leegstand bovendien minder hard op, signaleert Locatus. “Alleen zorgde het faillissement van Blokker nog voor een toename van de leegstand in december.” Het bureau verwacht dat de leegstand dit jaar stabiliseert en misschien zelfs iets daalt. Wel kunnen factoren zoals de stijging van de energieprijzen of de effecten van een mogelijke handelsoorlog met de Verenigde Staten nog van invloed zijn.

NVM: grotere kansen huizenkoper zetten mogelijk niet door in 2025

UTRECHT – Dat huizenzoekers in de laatste drie maanden van vorig jaar meer kans maakten een woning te kunnen kopen, betekent niet per se dat dit in 2025 ook zo zal zijn. Dat zegt Lana Gerssen van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag. Eerder op de dag meldde de NVM dat huizenzoekers het afgelopen kwartaal meer kans maakten, omdat veel meer huizen te koop zijn gezet op de krappe huizenmarkt dan een jaar eerder.

Daarmee was de dynamiek op de huizenmarkt volgens de NVM erg hoog. Zo’n 60 procent van de huizen die in het vierde kwartaal in de verkoop stond, werd datzelfde kwartaal verkocht. “Ik denk dat de kansen alleen maar kunnen toenemen als er meer dynamiek komt op de woningmarkt. 60 procent is heel mooi, maar dat heeft te maken met het feit dat meer woningen te koop zijn gezet en met de korte verkooptijden”, aldus Gerssen, de voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers. Daarbij benadrukt ze dat ook in 2025 meer huizen te koop moeten worden gezet.

De toename in de nieuwbouw biedt volgens haar ook kansen voor kopers. De NVM meldt dat in 2024 meer nieuwbouwhuizen werden aangeboden dan in voorgaande jaren. Mensen met een bestaande koopwoning kunnen dan vaker doorstromen naar een nieuwbouwhuis, waardoor meer bestaande huizen beschikbaar komen. Makelaars verwachten volgens Gerssen dat er op korte termijn meer nieuwbouw bijkomt, maar de NVM betwijfelt of dat er meer zullen zijn dan vorig jaar. Verder zijn de kansen voor kopers volgens de organisatie afhankelijk van macro-economische ontwikkelingen, zoals de hypotheekrente.

Goed jaar

Vorig jaar was een goed jaar voor mensen die hun eerste huis kochten, vindt NVM-dochteronderneming brainbay na onderzoek. In 2024 werden 64.000 huizen gekocht door koopstarters. Dat is ongeveer 5000 meer dan in 2023 en ook meer dan in het jaar daarvoor. Starters kochten het vaakst een grondgebonden woning.

Starters profiteren volgens onderzoeker Rogier Weck vooral van het toegenomen aantal te koop gezette appartementen. Ook pakt het vaker verkopen van huurappartementen door beleggers gunstig voor hen uit, het zogenoemde uitponden. Verhuurders verkopen hun huurhuizen vaker als een huurcontract afloopt, omdat nieuwe wetten het minder aantrekkelijk hebben gemaakt om een huis opnieuw te verhuren. Gerssen denkt dat ook in 2025 mogelijk veel huizen worden uitgepond.

Rutte waarschuwt: dure vrede voor Oekraïne moedigt China aan

RAMSTEIN – NAVO-topman Mark Rutte waarschuwt dat een voor Rusland voordelige afloop van de oorlog tegen Oekraïne China en andere tegenstanders van de Verenigde Staten zal aanmoedigen. Oekraïnes bondgenoten moeten het land daarom in een sterke uitgangspositie aan eventueel vredesoverleg laten beginnen, zei Rutte anderhalve week voor de terugkeer van Donald Trump in het Witte Huis.

Bij aankomst op de Duitse legerbasis Ramstein voor overleg over militaire hulp aan Oekraïne met een vijftigtal bondgenoten, noemde hij Trump niet. Maar anders dan Trump die keer op keer zegt in een ommezien vrede af te kunnen dwingen in de drie jaar slepende oorlog, onderstreept Rutte dat het cruciaal is dat Oekraïne er goed uitkomt. De wereld “zal kijken of het een goede deal is of niet”, zei Rutte. “Als het geen goede deal is, zal dat gezien worden door de Chinezen, de Noord-Koreanen, Iran, Rusland natuurlijk”, hield de NAVO-chef zelfverklaard dealmaker Trump voor.

“Als we het hebben over Oekraïne gaat het niet om Oekraïne alleen”, benadrukt Rutte. “Er is ook de mondiale context.” De NAVO wijst de laatste tijd steevast op de banden tussen Rusland en vooral Amerika’s grote rivaal China in de hoop zo Trumps twijfels aan het nut van het bondgenootschap weg te nemen.

Herverzekeraar: schade natuurrampen 320 miljard dollar in 2024

MÜNCHEN – Natuurrampen hebben vorig jaar wereldwijd voor ongeveer 320 miljard dollar, omgerekend ruim 310 miljard euro, aan schade veroorzaakt. Dat meldt de grote Duitse herverzekeraar Munich Re, die deze cijfers jaarlijks meet. Daarmee lag de schade beduidend hoger dan in 2023, toen het ging om 268 miljard dollar.

Het verzekerde schadebedrag lag vorig jaar op 140 miljard dollar, tegen 106 miljard dollar een jaar eerder. Volgens Munich Re is dat de op twee na grootste kostenpost voor verzekeraars sinds 1980. Er kwamen vorig jaar ongeveer 11.000 mensen om als gevolg van natuurgeweld, aldus de herverzekeraar.

De grootste schadeposten werden veroorzaakt door de orkanen Helene en Milton die in september en oktober de Verenigde Staten troffen. Daarna volgt de zware aardbeving in Japan op 1 januari van vorig jaar. In Europa waren de grote overstromingen in de regio van de Spaanse stad Valencia van afgelopen najaar zeer kostbaar. Ook overstromingen in Duitsland en Centraal-Europa zorgden voor grote schade.

Yagi

De dodelijkste natuurramp was de zware tyfoon Yagi die in september grote delen van Azië trof. Daarbij kwamen ongeveer 850 mensen om het leven door onder meer overstromingen en aardverschuivingen. Yagi behoorde ook tot de meest kostbare natuurrampen van afgelopen jaar, hoewel slechts een klein deel van die schade was verzekerd.

Munich Re stelt in het rapport dat klimaatverandering steeds meer zijn “klauwen” laat zien en de “handschoenen uitdoet” en dat de aarde almaar verder opwarmt.

Bosbranden

“De weermachine van onze planeet gaat in een hogere versnelling. Iedereen betaalt de prijs voor de verslechterde weersextremen, maar vooral mensen in landen met weinig verzekeringsbescherming of overheidssteun voor wederopbouw”, zegt het hoofd klimaatwetenschappen Tobias Grimm van Munich Re. “De wereldwijde gemeenschap moet nu eindelijk actie ondernemen om de weerbaarheid van alle landen te versterken, vooral van landen die het meest kwetsbaar zijn.”

De grote bosbranden die momenteel woeden bij Los Angeles dreigen tot de meest kostbare natuurrampen in de VS ooit te behoren, met naar schatting tientallen miljarden aan schade.

Honderden passagiers van intercity geëvacueerd tussen Breda en Rotterdam

Foto: NS

UTRECHT – De inzittenden van een kapotte intercity die stilstaat net ten zuiden van de Moerdijkbrug (tussen Breda en Rotterdam) worden geëvacueerd. Het gaat om een Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De trein staat stil op het traject van de hogesnelheidstrein, evenwijdig aan de A16. Er rijden dan ook geen treinen op dat spoor, meldt de NS.

Volgens een ANP-verslaggever in de trein moeten de inzittenden overstappen in een andere trein, die parallel aan de kapotte trein op een naastgelegen spoor komt te staan. Volgens hem gaat het om een relatief korte trein, met enkele honderden passagiers.

Het gebeurt vaker dat passagiers een kapotte trein moeten verlaten, maar meestal kunnen ze dan overstappen in vervangende bussen. Die kunnen moeilijk worden ingezet bij het hsl-traject, zegt een NS-woordvoerder.

Oorzaak van de storing is vermoedelijk het verschil in voltage op het gewone treintraject en het hsl-traject. De trein moet bij de overgang van het ene naar het andere traject schakelen in een zogeheten spanningssluis en is precies daar gestrand.

Ook op het traject van Rotterdam naar Den Haag zijn problemen. Door een defect spoor rijden tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal van 11.30 tot ongeveer 15.30 uur geen treinen.

APM Terminals Maasvlakte II sluit samenwerkingscontract met Embotech en Terberg voor 30 elektrische automatische terminal trucks

RROTTERDAM – APM Terminals Maasvlakte II (MVII) heeft samen met Embotech AG, een toonaangevende leverancier van technologie voor autonome voertuigen, en het Nederlandse familiebedrijf Terberg een samenwerkingscontract getekend voor de levering én de gehele implementatie van 30 elektrische automatische terminal trucks (ATT’s). Dat is uniek in deze sector.

Met deze tripartite samenwerking benadrukken Embotech, Terberg en APM Terminals hun gezamenlijke toewijding om deze vooroplopende innovatie in haventechnologie ook betrouwbaar inzetbaar te krijgen. De nieuwe vloot automatische terminal trucks zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2027 in gebruik worden genomen. Dit project volgt op een succesvolle pilot en uitgebreide testen bij APM Terminals MVII, waarna de geheel nieuwe autonome technologie klaar is bevonden voor veilige en solide grootschalige implementatie.

Over de autonome technologie De ATT’s zijn uitgerust met de Level 4 AV-Kit van Embotech, waarmee ze volledig automatisch kunnen opereren in complexe en gemengde verkeerssituaties. Dankzij precisie tot op 5 cm bij achteruitrijden en geavanceerde obstakeldetectie, ongeacht de weersomstandigheden, zorgen de voertuigen voor soepele en veilige operaties. Dit project belooft nieuwe standaarden te zetten op het gebied van geautomatiseerd horizontaal transport in containerterminals.

Harold Kunst CEO APM Terminals MVII: “Deze unieke driepartijensamenwerking met Embotech en Terberg markeert een belangrijke stap in onze ambitie om Maasvlakte II niet alleen de grootste, maar ook de meest efficiënte, meest duurzame en meest veilige volautomatische terminal van Europa te maken. Met deze innovatieve autonome technologie zetten we een nieuwe standaard in havens.”

Andreas Kyrtatos, CEO van Embotech, reageert enthousiast: “Dit contract met APM Terminals onderstreept de kracht en efficiëntie van onze autonome voertuigoplossingen. Onze ATT’s hebben bewezen uitstekend te presteren in complexe havensituaties. We zijn trots dat deze technologie een revolutie zal ontketenen in de operaties op Maasvlakte II.”

Rob van Hove, CEO van de divisie Speciale Voertuigen van Terberg: “We zijn verheugd over deze samenwerking tussen APM Terminals, Embotech, en Terberg bij dit innovatieve uitbreidings- en automatiseringsproject in de haven van Rotterdam. Samen introduceren we de eerste geautomatiseerde vloot van voertuigen in gemengd verkeer. Terberg levert zijn unieke Drive by Wire elektrische terminaltrekkers, beheert de externecertificering van de veiligheidsfuncties van de trekkers, ondersteunt de integratie van de automatiseringskit en houdt toezicht op de volledige montage van de totaaloplossing. Het resultaat is een geautomatiseerde oplossing voor toekomstbestendig horizontaal transport van containers”, aldus Rob van Hove, CEO van Terberg Special Vehicles.

Vijf doden bij frontale botsing tussen vrachtwagen en bestelbus in Noord-Duitsland [+foto’s]

Foto: Adobe Stock

Bij een frontale aanrijding tussen een vrachtwagen en een bestelbus zijn in het noorden van Nedersaksen woensdagavond vijf mensen om het leven gekomen. De chauffeur van de vrachtwagen en alle vier inzittenden van de bestelbus, een voertuig van een klusbedrijf, zijn bij het ongeval op de B401, ten westen van Bremen, overleden. Dat heeft een woordvoerster van de politie bevestigd. Alle slachtoffers zijn mannen.

Ongeluk bij inhalen

Uit eerste onderzoeken blijkt dat de bestuurder van de bestelbus een tegemoetkomende vrachtwagen over het hoofd zag tijdens een inhaalmanoeuvre. De botsing vond plaats in de avonduren nabij de plaats Sedelsberg in de Landkreis Cloppenburg. Beide voertuigen vlogen door de impact in brand, wat de situatie in eerste instantie onoverzichtelijk maakte, aldus de politie.

Geen overlevenden

Kort na het incident werd duidelijk dat geen van de betrokkenen het ongeval heeft overleefd. Over de exacte leeftijden en herkomst van de slachtoffers kon de politie nog geen informatie geven. Andere voertuigen waren volgens de politie niet betrokken bij het ongeluk, dat plaatsvond tijdens de avondspits op de druk bereden weg.

Onderzoek naar de oorzaak

Rond 17.30 uur ontving de politie meerdere noodoproepen over het ongeval. De eerste aanwijzingen over de toedracht zijn afkomstig van ooggetuigen. De exacte omstandigheden van het ongeluk worden nog onderzocht. Het Openbaar Ministerie in Oldenburg is inmiddels bij het onderzoek betrokken.

Advocaten Taghi wraken gerechtshof in Marengo-zaak

AMSTERDAM – De advocaten van Marengo-hoofdverdachte Ridouan Taghi hebben donderdag het gerechtshof gewraakt. Het hof wees hun verzoek af om zestien maanden voorbereidingstijd te krijgen om het omvangrijke dossier te bestuderen. Het hof oordeelde dat de inhoudelijke behandeling eind dit jaar kan beginnen. Volgens de advocaten van Taghi is daarmee de schijn van vooringenomenheid gewekt en daarop wraakten ze het hof.

Het is nog niet duidelijk wanneer de wrakingskamer zich over dit verzoek gaat buigen. Als het wrakingsverzoek terecht blijkt, moeten nieuwe rechters de strafzaak gaan behandelen. Als het wordt afgewezen, kan de zaak verder.

Advocaten Vito Shukrula en Carlo Crince le Roy namen eind vorig jaar de verdediging over. Zij vroegen toen tijd om het “gigantische dossier, dat meer dan 80.000 pagina’s beslaat” in deze strafzaak over meerdere moorden, tot zich te nemen.

Taghi (47) zat sinds half juli zonder rechtsbijstand nadat zijn toenmalige raadsman Michael Ruperti de verdediging had neergelegd. Hij had in 2023 met twee collega’s de verdediging van Taghi op zich genomen na de arrestatie van diens advocaat Inez Weski.

Taghi en twee medeverdachten zijn begin vorig jaar door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. De strafzaak Marengo is momenteel in de voorbereidende fase van het hoger beroep.

Thomas Hiemer is de nieuwe Chief Financial Officer bij Dachser

KEMPTEN – Thomas Hiemer is sinds 1 januari 2025 Chief Financial Officer (CFO) bij logistieke dienstverlener Dachser. Als lid van de Raad van Bestuur is hij verantwoordelijk voor Finance, Controlling, Tax & Treasury (FCT). Hiemer nam de functie over van Dachser-CEO Burkhard Eling, die deze bestuursfunctie de afgelopen 18 maanden eveneens vervulde.

Hiemer werkt al twaalf jaar op de financiële afdeling van Dachser. Gedurende deze periode heeft de 41-jarige zich bewezen als een high-profile manager met expertise in corporate finance, accounting en controlling. Aanvankelijk gaf hij met succes leiding aan Group Controlling voordat hij in december 2021 de functie van Head of Corporate Finance op zich nam. In juli 2023 werd Hiemer benoemd tot Deputy Director van de afdeling Finance, Controlling, Tax & Treasury en fungeerde daarmee als Deputy Head of Finance.

Voordat hij bij Dachser in dienst trad, werkte de afgestudeerde econoom in de financiële sector bij het DAX-genoteerde bedrijf Heidelberg Materials en deed hij relevante ervaring op in het buitenland, onder andere in de Verenigde Staten en China.

Continuïteit waarborgen

“Het feit dat we deze positie intern kunnen invullen, is een groot voordeel voor ons,” legt Bernhard Simon, voorzitter van de Raad van Commissarissen bij Dachser, uit. “Als CFO bekleedt Thomas Hiemer een vertrouwenspositie in de communicatie met aandeelhouders en speelt hij een belangrijke rol in de Raad van Bestuur. Zijn sterke netwerk binnen het bedrijf is daarbij een groot pluspunt.”

“Duurzame groei die gericht is op de lange termijn – dat is wat Dachser als familiebedrijf drijft in zijn denken en doen. Een sterke en goed georganiseerde financiële afdeling speelt hierbij een belangrijke rol”, zegt CEO Burkhard Eling. “Thomas Hiemer heeft de rol van CFO bij Dachser al uitgebreid leren kennen. Hij zal de functie naadloos overnemen en zo de continuïteit in het management waarborgen.”

Dachser, een familiebedrijf met hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics.

Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen maken het aanbod compleet. Een naadloos netwerk – zowel in Europa als daarbuiten – en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.

Dankzij zo’n 34.000 werknemers op 377 locaties wereldwijd genereerde Dachser behaalde in 2023 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. In hetzelfde jaar verwerkte de logistieke dienstverlener in totaal 77,4 miljoen zendingen met een gewicht van 40 miljoen ton. Dachser wordt vertegenwoordigd door eigen landenorganisaties in 42 landen.

Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft 10 vestigingen in Nederland met ongeveer 1500 werknemers.

Lancering innovatief project ‘De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst’ voor een veiligere en duurzamere chemische keten

Branchevereniging voor de chemische logistiek VNCW kondigt de start aan van het onderzoeksproject ‘De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst’. Dit grootschalige, wereldwijde onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een toekomstbestendige chemische keten waarin veiligheid, innovatie en duurzaamheid centraal staan.

Het project loopt tot medio februari 2026 en zal een grote bijdrage leveren aan de manier waarop gevaarlijke stoffen in de toekomst vervoerd, verwerkt en opgeslagen worden.

Het project heeft als doel diepgaand inzicht te verkrijgen in de toekomstige ontwikkelingen die van invloed zijn op de volledige chemische keten. Centraal staan vragen als: Hoe zien gevaarlijke stoffen in de toekomst eruit? Welke rol speelt de mens in deze veranderende keten? En hoe kunnen we veiligheid proactief definiëren en waarborgen?

Technologie en innovatie als drijvende kracht

Technologische vooruitgang in sectoren zoals chemie, robotica en kunstmatige intelligentie (AI) biedt kansen voor verbetering van veiligheid, efficiëntie en arbeidsomstandigheden. Dit project onderzoekt hoe deze innovaties kunnen bijdragen aan een veiligere en efficiëntere omgang met gevaarlijke stoffen, zowel binnen opslaglocaties als in het (intermodale) transport.

Kennisdeling via een centraal platform

Naast het uitvoeren van grondig onderzoek, zal het project resulteren in de oprichting van een gespecialiseerde website. Dit platform zal gaan fungeren als een centraal kenniscentrum waar Best practices, nieuwe richtlijnen en onderzoeksresultaten worden gedeeld. Doel van het platform is om alle betrokken partijen binnen de chemische keten – van logistieke dienstverleners tot overheidsinstanties – te voorzien van actuele kennis over veiligheid en innovatie.

E-learning voor kennisverbreding en praktijktoepassing

Een ander belangrijk onderdeel van het project is de ontwikkeling van een op maat gemaakte e-learningmodule. Deze interactieve leeromgeving zal theorie én praktijkoefeningen bieden, gericht op verschillende rollen binnen de chemische keten. Het doel is om medewerkers op te leiden in de toepassing van nieuwe technologieën, veiligheidsnormen en Best practices, zodat zij optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen en kansen van de toekomst.

Samen bouwen aan een verantwoorde chemische keten

Op de lange termijn beoogt het project een proactieve chemische keten te creëren, waarin veiligheid, menselijk welzijn en duurzaamheid centraal staan. Door in te spelen op nieuwe risico’s en technologische kansen, wordt gewerkt aan een keten die niet alleen veiliger is, maar ook innovatiever en duurzamer.

Over het project

Het project “De gevaarlijke stoffen keten van de toekomst” is een Nederlands initiatief dat wordt uitgevoerd met betrokkenheid van diverse stakeholders binnen de chemische industrie, logistiek, wetenschap en technologie met een financiële ondersteuning door de Nederlandse overheid in het kader van de SVO-regeling. Het project loopt tot medio februari 2026.

×