Clicky

maandag 18 november 2024 - 08:00 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 269

Jongen (14) overleden na aanrijding in Utrechtse Overberg

OVERBERG – Een jongen van 14 jaar is dinsdag overleden door een ongeluk op de Haarweg in de Utrechtse plaats Overberg, meldt de politie.

De jongen zat op de fiets en kwam in aanrijding met een landbouwvoertuig.

De jongen kwam uit het naburige Scherpenzeel. Het ongeluk gebeurde rond 11.00 uur dinsdagochtend. Wat er precies is gebeurd, moet nog worden onderzocht, aldus de politie.

Orbán vraagt Zelensky wapenstilstand te overwegen

Orban en Zelensky

KYIV – De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky gevraagd een wapenstilstand met Rusland te overwegen.

Orbán, die voor het eerst sinds de Russische invasie naar Kyiv is afgereisd, zei tijdens een gezamenlijke persconferentie dat een bestand kan bijdragen aan vredesonderhandelingen.

Boedapest heeft maandag het roulerend voorzitterschap van de EU overgenomen van België. Dat Orbán nu al naar Oekraïne komt, wordt gewaardeerd door Zelensky. “Dit is een duidelijke indicatie van onze gezamenlijke Europese prioriteiten, van hoe belangrijk het is om een rechtvaardige vrede in Oekraïne te bewerkstelligen”, aldus de president, die ook verklaarde dat de militaire hulp uit Europa belangrijk is.

Oekraïne en Rusland hebben sinds kort na de invasie niet meer gesproken over het bereiken van vrede. Dat heeft ermee te maken dat zowel Oekraïne als Rusland eisen stellen waar de ander het niet mee eens is. Kyiv wil bijvoorbeeld alle bezette gebieden terug, terwijl Rusland die juist wil behouden.

Orbáns bezoek aan Oekraïne is opvallend. Hij verzette zich eerder tegen EU-hulp aan Oekraïne. De Hongaarse premier is ook de enige EU-leider die warme banden met Rusland onderhoudt. In oktober vorig jaar ontmoette hij de Russische president Vladimir Poetin op een internationaal forum in China.

Orbán zei in Kyiv ook dat Hongarije betere bilaterale banden met Oekraïne wil en dat zijn land wil bijdragen aan het moderniseren van de Oekraïense economie.

Piloten vragen Ryanair om vluchten Tel Aviv te mogen weigeren

SWORDS – Verschillende piloten van Ryanair maken zich zorgen over hun veiligheid als zij naar Tel Aviv moeten vliegen, gezien de oorlog tussen Israël en Hamas. Daarom hebben de piloten de Ierse budgetmaatschappij gevraagd of zij het uitvoeren van deze vluchten mogen weigeren.

Twee pilotenorganisaties hebben Ryanair eerder al opgeroepen het bemanningsbeleid te herzien met het oog op vluchten richting Israël. Zij willen dat de maatschappij een “uitgebreide dagelijkse risicobeoordeling” invoert. Op basis van de uitkomsten daarvan zouden piloten vervolgens kunnen beslissen of zij naar bestemmingen in conflictgebieden willen vliegen.

Een van die organisaties is de Duitse pilotenvakbond Vereinigung Cockpit (VC), die bijna 10.000 leden vertegenwoordigt. “Of een vlucht naar Tel Aviv wordt geaccepteerd, dat is aan de piloten zelf om te beslissen vanwege de situatie in het Midden-Oosten en de daaruit voortvloeiende beperkingen en mentale stress”, stelt VC in een verklaring.

Ryanair schrapte eerder vluchten naar Israël door de oorlog van het land met Hamas. Sinds juni vliegt de luchtvaartmaatschappij weer op Tel Aviv. Ryanair heeft nog niet gereageerd.

Vanaf Schiphol vertrekken meerdere vluchten per dag naar Tel Aviv. Die vluchten worden niet uitgevoerd door Ryanair, maar door de Israëlische maatschappijen El Al en Arkia.

KLM vloog ook naar Tel Aviv tot de aanval van Hamas op 7 oktober vorig jaar en de oorlog in Gaza. In april kondigde KLM aan weer te vliegen naar Tel Aviv, maar de maatschappij is daar begin deze maand mee gestopt. Tot en met zeker eind augustus wil de luchtvaartmaatschappij niet meer naar de Israëlische stad vliegen om de aanhoudende onrust daar. De Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet schortte alle vluchten naar Israël op tot 27 oktober.

Airbus wacht grote Filipijnse order van 24 miljard dollar

Airbus

PASAY – De Filipijnse lowbudgetmaatschappij Cebu Pacific Air wil 152 toestellen van Airbus bestellen voor 24 miljard dollar (bijna 22,4 miljard euro). Volgens de vliegmaatschappij uit de stad Pasay hebben de bedrijven hiervoor een overeenkomst onder voorbehoud bereikt.

Het is volgens Cebu de grootste order van een Filipijnse luchtvaartmaatschappij ooit.

De vliegmaatschappij koopt in eerste instantie 102 A321neo-toestellen met de optie er 50 vliegtuigen bij te kopen. Topman Mike Szucs van Cebu zegt dat de deal een grote mijlpaal voor de luchtvaart in het Aziatische land is als deze definitief wordt.

De luchtvaartmaatschappij heeft al ongeveer 85 toestellen van Airbus in haar vloot. Voor de nieuwe order zou Cebu ook naar Boeing hebben gekeken. Deze vliegtuigfabrikant ligt sinds begin dit jaar onder een vergrootglas nadat een Boeing-toestel kort na het opstijgen een deurpaneel verloor.

EV haalt actieradius niet: ontbinding koopovereenkomst terecht

Kan een koopovereenkomst worden ontbonden als een elektrische auto (of vrachtwagen) de door de verkoper vermelde actieradius niet haalt? Die vraag stond centraal in een zaak die in cassatie aan de Hoge Raad is voorgelegd. Het gerechtshof Den Haag beantwoordde deze vraag bevestigend. De Hoge Raad laat dat oordeel in stand.

Wat was er aan de hand?

Een zakelijke partij heeft een elektrische auto (een Jaguar I-PACE) gekocht. De verkoper heeft een actieradius ‘tot 480 km’ opgegeven op basis van de WLTP-norm (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). De koper heeft na de koop de ontbinding van de overeenkomst ingeroepen omdat de actieradius van de auto slechts circa 300 kilometer was.

Rechtbank, hof en oordeel Hoge Raad

De rechtbank Den Haag wees de vordering van de koper af, het hof wees deze toe. Het hof redeneerde dat de koper op grond van de mededelingen die verkoper had gedaan over de actieradius van de Jaguar I-PACE redelijkerwijs mocht verwachten dat de auto onder gebruikelijke omstandigheden (normaal rijgedrag in de winter, vooral rijdende op de snelweg) een significant hogere actieradius had dan circa 300 kilometer. Aangezien de daadwerkelijk bereikte actieradius van hooguit circa 300 kilometer in de winter ruim 35 procent minder is dan de door verkoper vermelde actieradius van 480 kilometer meende het hof dat de auto niet aan de koopovereenkomst voldeed.

De Hoge Raad heeft afgelopen week geoordeeld dat het hof correct de regels uit het Burgerlijk Wetboek heeft toegepast. Deze regels bepalen dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden en dat een zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Er is dan sprake van non-conformiteit.

Deze non-conformiteit was dus voldoende om de koopovereenkomst te laten ontbinden.

Gevolgen voor de praktijk?

Interessant is de vraag wat de gevolgen van deze uitspraak gaan zijn voor de EV praktijk, niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor elektrische vrachtwagens. Bezitters van EV’s zijn ermee bekend dat het voertuig meestal sneller leegloopt dan zou moeten en dat de beloofde actieradius niet wordt gehaald. Maar wat te denken van de “traditionele” CO2-uitstotende voertuigen.

De Europese Commissie bekeek recent het verbruik van auto’s en maakte met de opgehaalde data een vergelijking tussen de verbruiksgegevens zoals ze in het laboratorium getest worden, en hoeveel een auto in de praktijk wereld verbruikt. Resultaat; Benzineauto’s verbruiken 23,7 procent meer brandstof dan wat de WLTP voorschrijft, dieselauto’s 18,1 procent.

Moet er rekening gehouden worden met een stortvloed aan ontbindingsverklaringen?

Mr. Erwin Maizara

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl

Meer treinen in daluren tussen Amsterdam en Almere

ALMERE – De NS laat sinds dinsdag op twee trajecten meer treinen rijden.

De Sprinter op het traject Amsterdam Centraal-Almere Centrum rijdt ook weer in de daluren, de hele week tot ongeveer 20.00 uur.

Tot maandag reed de trein alleen nog in en rond de spits van maandag tot en met donderdag, aangevuld met enkele andere treinen.

Verder rijdt de Sprinter op het traject Amersfoort Vathorst-Hoofddorp doordeweeks tot circa 22.00 uur weer door naar Hoofddorp. Het afgelopen halfjaar reed de trein in de daluren alleen tussen Amersfoort Vathorst en Amsterdam Centraal.

OM eist 28 maanden cel en 1,25 miljoen euro boete wegens BTW-fraude in de autosector

AMSTERDAM – Gisteren en vandaag staan een autobedrijf uit Apeldoorn en de twee feitelijk leidinggevenden voor de rechtbank Amsterdam. Zij worden verdacht van grootschalige BTW-fraude middels het opzettelijk indienen van onjuiste aangiftes omzetbelasting en het opmaken van valse facturen.

In totaal zou het bedrijf in de periode van januari 2017 tot en met juni 2019 hebben gezorgd voor een belastingnadeel van bijna 5.1 miljoen euro voor de Nederlandse staat, door ten onrechte het nultarief toe te passen bij de export van auto’s binnen de Europese Unie. Het Openbaar Ministerie (OM) eist tegen beide feitelijk leidinggevenden een gevangenisstraf van 28 maanden, waarvan 6 voorwaardelijk en eist een geldboete van 1,25 miljoen euro tegen het autobedrijf.

Façade om vervolging te ontlopen

Uit onderzoek van de FIOD en het OM is gebleken dat de verdachten over meerdere jaren een groot aantal auto’s aan buitenlandse partijen verkochten en hiervoor het zogenaamde nultarief in rekening brachten in hun belastingaangifte. Op papier verkocht het bedrijf de auto’s aan autobedrijven in Europa: zogenaamde ‘ploffers’ die op naam staan van katvangers. Door het opmaken van valse verkoopfacturen aan deze ploffers, bleven de werkelijke kopers buiten beeld.

De katvangers droegen geen BTW af over hun aankopen. Om deze werkwijze te maskeren hanteerde het bedrijf een zeer nette administratie en bedrijfsvoering, wat het OM classificeert als een façade om strafrechtelijke vervolging te ontlopen. Volgens het OM waren bij het bedrijf alle schijnbaar preventieve handelingen gericht op het maskeren van de fraude in plaats van het voorkomen daarvan.

Strafeis

Btw-fraude is maatschappelijk ontwrichtend en ondermijnt het belastingsysteem. Het gaat om misgelopen belastinginkomsten die uiteindelijk ook door burgers moeten worden aangevuld om de begroting kloppend te maken. Ook is deze vorm van fraude concurrentievervalsend en benadeelt het, naast de belastingbetaler, ook eerlijke bedrijven. Het OM eist een geldboete van 1,25 miljoen euro tegen het autobedrijf en eist voor beide feitelijk leidinggevenden een celstraf van 28 maanden waarvan 6 onvoorwaardelijk.

Dit onderzoek maakt deel uit van een groot, internationaal onderzoek bij meerdere autobedrijven naar btw-fraude bij de export van auto’s. Het totale btw-nadeel van de (deel)onderzoeken wordt berekend op 23.490.367 euro. Eerder zijn er in drie andere onderzoeken al vonnissen uitgesproken met celstraffen variërend van 6 maanden tot 24 maanden, waarvan 8 maanden voorwaardelijk.

Scooterrijdster (18) overleden na aanrijding in Linne

Politie

LINNE – Een 18-jarige bestuurster van een scooter die op 16 juni in Linne door een personenauto werd aangereden is afgelopen weekend aan haar verwondingen overleden, meldt de politie dinsdag.

De vrouw reed omstreeks 02:20 uur over de rotonde van de Rijksweg ter hoogte van de Veestraat. Daar werd zij aangereden door een personenauto.

Het slachtoffer raakte hierbij zwaargewond en werd overgebracht naar het ziekenhuis. De bestuurder van de personenauto, een 18-jarige man uit de gemeente Roermond, werd aangehouden.

Afgelopen weekend overleed het slachtoffer aan haar verwondingen. Het onderzoek naar de toedracht van de aanrijding is nog in volle gang.

Politie haalt demonstranten van A12 af

A12 blokkade

DEN HAAG – Demonstranten van actiegroep Extinction Rebellion hebben de politie dinsdag enkele uren beziggehouden op de A12 in Den Haag. Enkele tientallen betogers blokkeerden onaangekondigd de snelweg ter hoogte van de tijdelijke Tweede Kamer. Zo’n dertig demonstranten werden per bus naar het stadion van voetbalclub ADO gebracht en daar weer vrijgelaten. Een laatste groep betogers kon pas na bijna drie uur van de weg worden gehaald. De activisten hadden zichzelf stevig vastgemaakt, zag een ANP-verslaggever.

Zo hadden vier actievoerders hun armen in buizen gestoken en die met cement in een olievat vastgemaakt. Om hen los te maken, moesten politiemensen voorzichtig te werk gaan met een slijptol, hamers en beitels. Een vrouw die bovenin een houten constructie met drie poten op de weg stond, werd met behulp van een hoogwerker van de brandweer weggehaald.

De klimaatactivisten zetten zelf kort voor het middaguur het verkeer stil met auto’s. Enkele demonstranten reden met fietsen de tunnelbak in, de meesten volgden te voet. Kort na de start van de blokkade kwam de politie aan. Die greep na zo’n anderhalf uur in. De mensen die na enige tijd per bus waren afgevoerd, werden net als bij eerdere betogingen weer vrijgelaten bij het voetbalstadion van ADO. Toen de politie hun laatste medestanders nog aan het losmaken was, kwamen de eerste demonstranten die waren verplaatst alweer terug. Ze voegden zich op de Prins Clauslaan bij tientallen ‘supporters” die de betogers op de A12 van bovenaf aanmoedigden.

Plicht bescherming klimaat

De demonstratie richtte zich onder meer op “meerdere ministers” die eerder op de dag in het nieuwe kabinet-Schoof zijn beëdigd en volgens XR “de klimaat- en ecologische crisis bagatelliseren of zelfs ontkennen”. Volgens de actiegroep zal de nieuwe regering verzaken in haar “plicht tot bescherming” van het klimaat. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB zegt zelf de internationaal afgesproken klimaatdoelen te willen halen, al moet het beleid volgens de coalitie vooral “draagbaar, haalbaar en uitvoerbaar” zijn.

XR eist verder een einde aan fossiele subsidies. Dat deed de groep al tientallen keren eerder op de A12, al heeft burgemeester Jan van Zanen dat steeds verboden. Komende zaterdagmiddag wil de actiegroep een “veel grotere blokkade” houden op de A12. Tegelijkertijd is een ‘protestival’ op het Haagse Malieveld.

Rutte heeft sleutels Torentje overhandigd aan opvolger Schoof

Schoof volgt Rutte op als premier

DEN HAAG – Mark Rutte, inmiddels oud-premier, heeft de sleutels van het Torentje overhandigd aan zijn opvolger Dick Schoof.

Dit gebeurde even voor het middaguur voor het zicht van de camera’s bij het ministerie van Algemene Zaken. Daar zal Schoof als nieuwe minister-president leiding aan geven.

Rutte stelde Schoof eveneens voor aan de hoogste ambtenaar van dat ministerie, de secretaris-generaal. Nadat hij Schoof had verwelkomd op het ministerie en zijn werkkamer in het Torentje, fietste Rutte voor het laatst weg van zijn werkplek aan het Binnenhof.

Bij het Torentje hadden zich zo’n honderd belangstellenden verzameld, vooral dagjesmensen. Enkele buitenlandse toeristen vroegen zich af wat er allemaal gebeurde.

Op het moment dat de nieuwe bewindspersonen van het ministerie wegreden in hun dienstauto’s, riep één persoon: “Jullie moeten je schamen.”

Kotra Logistics neemt 750ste Scania in gebruik

Kotra Logistics Yerseke

YERSEKE – Onlangs nam directeur Erik de Koeijer van Kotra Logistics op het hoofdkantoor in het Zeeuwse Yerseke de sleutels van de 750ste Scania in ontvangst uit handen van Janko van de Baan, MD Scania Nederland, en Rudy Crabbe, Algemeen directeur AST Zeeland.

Kotra Logistics heeft de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt want slechts acht jaar geleden werd de 500ste Scania in het wagenpark opgenomen.

“Wij hebben de afgelopen jaren diverse bedrijven overgenomen waarvan het wagenpark nodig aan modernisering toe was”, licht Erik de Koeijer deze groei toe. Dat de specialist in het transport van verse visproducten voor beide jubileumtrucks voor Scania koos komt mede door de goede relatie met dealer AST Zeeland.

In de zestiger jaren verschijnt de eerste Scania-Vabis in de vloot van het familiebedrijf dat al sinds 1880 bestaat. Het is het begin van een trouw en hecht partnership dat tot op vandaag de dag wordt voortgezet.

“De relatie met AST en Scania is goed en in onze branche, het transport van verse producten, is het belangrijk dat men onze business goed begrijpt”, aldus Erik de Koeijer. “Onze activiteiten gaan altijd door en dan is een dealer die ons optimaal ondersteunt van groot belang. Gelukkig kennen wij weinig problemen op dit vlak en als er toch een uitdaging is staat het team van AST altijd voor ons klaar.”

Kotra Logistics Yerseke 750ste Scania

Het huidige wagenpark omvat zo’n 200 eigen voertuigen en ca. 100 charters die regelmatig voor Kotra door heel West-Europa rijden met verse visproducten. Dit maakt Kotra Logistics marktleider in dit specifieke segment binnen transport en logistiek. Het bedrijf biedt werk aan ca. 600 mensen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

De 750ste Scania, een 460R Super met uitgebreide veiligheidsopties en Smart Dash, maakt deel uit van een grotere order. Onlangs werd dit model andermaal uitgeroepen tot Green Truck 2024 waarbij met name het lage brandstofverbruik een belangrijke rol speelde.

“Wij maken veel kilometers dus een laag brandstofverbruik is belangrijk voor het investeringsplaatje. Minstens zo belangrijk voor ons is de betrouwbaarheid en de aantrekkingskracht voor de chauffeur. Deze rijden graag met Scania”, vult Erik de Koeijer aan.

Kotra Logistics Yerseke 750ste Scania

Erik de Koeijer is alweer de vijfde generatie die leiding geeft aan het bedrijf en de volgende generatie is ook alweer werkzaam in het bedrijf. Kotra Logistics is de grootste West-Europese logistieke dienstverlener op het gebied van geconditioneerd vervoer van verse vis, schaal- en schelpdieren. Deze expertise stelt hoge eisen aan het materiaal waarmee wordt gewerkt en aan de partners waarmee zaken worden gedaan. De langjarige relatie met dealer AST en Scania bewijst dat de eisen voor wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid naadloos op elkaar aansluiten.

Inflatie eurozone licht gedaald in juni

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in juni licht gedaald. Volgens een voorlopige raming van het Europese statistiekbureau Eurostat zakte de inflatie vorige maand naar 2,5 procent op jaarbasis, van 2,6 procent in mei.

Het cijfer komt exact overeen met de gemiddelde verwachting van economen. Volgens Eurostat hangt de iets lagere inflatie samen met licht lagere prijzen voor voedings- en genotmiddelen en energie.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had eerder op de dag al gezegd dat de Nederlandse inflatie vorige maand juist is gestegen naar 3,2 procent, van 2,7 procent in mei. Op basis van de Europese rekenmethode ging het om een plus van 3,4 procent voor Nederland.

In de grote Europese economieën Duitsland, Spanje en Frankrijk zakte de inflatie vorige maand. België is bij de eurolanden koploper met een inflatie van 5,5 procent. Finland sluit de rij met 0,6 procent.

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft een inflatiedoelstelling van 2 procent. De centrale bank in Frankfurt kwam vorige maand nog met de eerste renteverlaging sinds 2019. Later deze maand vergadert de ECB opnieuw over de rentetarieven in het eurogebied. Op de financiële markten wordt verwacht dat de ECB in september en december opnieuw met een renteverlaging komt.

Cargo-partner’s Roermond Warehouse: geavanceerde logistieke oplossingen voor gevaarlijke goederen

Foto: cargo-partner

ROERMOND – Na een recente kwaliteitsaccreditatie heeft Cargo Partner de mogelijkheden van zijn ultramoderne warehouse in Roermond opnieuw uitgebreid, waarbij de nadruk wordt gelegd op gespecialiseerde diensten op het gebied van de behandeling en opslag van gevaarlijke goederen.

Met maximaal 7.000 m² opslagruimte, inclusief een speciale ruimte van 3.000 m² voor gevaarlijke goederen, is het warehouse in Roermond ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van verschillende industrieën.

Deze faciliteit is strategisch gelegen op de grens met België, Luxemburg en Duitsland, biedt uitstekende transportverbindingen en dient als een essentieel consolidatieknooppunt voor regionale logistieke activiteiten.

Belangrijke kenmerken van het warehouse in Roermond zijn onder meer een speciale cross-dockingruimte, continue videobewaking, een CO₂-gasblussysteem en ultramoderne brandveiligheidsapparatuur. Deze maatregelen garanderen het hoogste niveau van veiligheid en beveiliging voor alle opgeslagen goederen en bieden gemoedsrust aan de klanten van de vrachtpartner.

Een van de opvallende kenmerken van het magazijn in Roermond is de gespecialiseerde behandeling en opslag van gevaarlijke goederen. De faciliteit kan gevaarlijke materialen opslaan in IBC-containers, vaten en op pallets. Het is specifiek geschikt voor gevaarlijke goederenklassen 2, 3, 4.1, 6.1, 8 en 9 (exclusief vloeistoffen en krachtige lithiumbatterijen).

Enzo Phillips, Managing Director – Benelux, zei: “Ons magazijn in Roermond is een ideale keuze voor industrieën die zich bezighouden met gevoelige en gereguleerde materialen. Het dient ook als centraal knooppunt voor weg- en landoplossingen, verbindt Oost- en West-Europa met elkaar en ondersteunt onze klanten bij de scheepvaart over de hele wereld.”

“We zijn ook trots om aan te kondigen dat onze overland diensten in Nederland nieuwe ISO 9001- en ISO 14001-certificeringen hebben ontvangen, gecontroleerd door TÜV NORD CERT. Deze prestatie onderstreept onze niet-aflatende toewijding aan het bieden van transparantie en het handhaven van de hoogste kwaliteitsnormen in al onze activiteiten.”

Israëlische luchtaanvallen op Gazastrook na evacuatiebevel

Khan Yunis Gaza

KHAN YOUNIS – De Israëlische krijgsmacht (IDF) heeft meerdere luchtaanvallen op de Gazastrook uitgevoerd na de uitvaardiging van een evacuatiebevel voor burgers in het zuiden.

Onder meer de zuidelijke steden Khan Younis en Rafah zijn gebombardeerd. Een ziekenhuisbron in Khan Younis meldt acht doden en meer dan dertig gewonden.

Het bombardement komt na een raketbeschieting van Islamitische Jihad, na Hamas de grootste militante groepering in Gaza. Die had maandag ongeveer twintig raketten op Israël afgevuurd als “reactie op de misdrijven van het zionistische regime tegen ons Palestijnse volk”. Er vielen geen slachtoffers. De IDF riep daarna op tot de evacuatie van delen van Rafah en Khan Younis.

Militairen verlieten Khan Younis, de grootste stad in het zuiden van Gaza, begin april na een maandenlange strijd tegen Hamas. Ondanks dat de stad grotendeels in puin ligt, kwamen de afgelopen paar maanden weer inwoners terug. De VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) veroordeelt het nieuwe evacuatiebevel. “Gezinnen worden weer gedwongen te verplaatsen. We schatten dat 250.000 mensen zullen moeten vluchten”, aldus de organisatie, die stelt dat geen enkele plek in de Gazastrook nog veilig is.

Het Israëlische evacuatiebevel leidde ook tot een uittocht van patiënten en medewerkers van het Europese Ziekenhuis in Khan Younis. Een woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde dat vrijwel niemand meer aanwezig is in het pand. “Ziekenhuismedewerkers en patiënten besloten zelf te evacueren”, zei de woordvoerder vanuit Jeruzalem. Hij verklaarde dat er nog drie patiënten aanwezig zijn. De zegsman sprak de hoop uit dat het Europese Ziekenhuis gespaard zal worden en geen schade oploopt.

Shell stopt tijdelijk met bouw biobrandstoffabriek Rotterdam

ROTTERDAM – Shell heeft de bouw van een biobrandstoffabriek in Rotterdam stopgezet om manieren te zoeken om de kosten van het project te verlagen. Het olie- en gasconcern spreekt van een tijdelijke pauze. Dat moet het bedrijf de ruimte geven om in te schatten wat commercieel gezien de beste weg voorwaarts is voor het project.

Met de fabriek, die wordt gebouwd bij Shell Energy and Chemicals Park bij Pernis, wilde Shell 820.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel per jaar gaan maken. Daarmee zou het project ook bijdragen aan de verduurzaming bij Shell.

Maar de marktomstandigheden vallen momenteel nog erg tegen. Op de markt voor biobrandstoffen lijkt zelfs sprake van overcapaciteit. Ook branchegenoot BP heeft recent al plannen voor de productie van biobrandstoffen teruggeschroefd.

Shell nam de investeringsbeslissing voor de nieuwe fabriek in 2021. Toen was nog de verwachting om de locatie al in 2024 gereed te hebben. Dat werd later al uitgesteld naar de tweede helft van dit decennium.

“We verwachten nu dat de biobrandstoffenfabriek tegen het einde van het decennium zal opstarten en dat dit beter zal samenvallen met verwachte marktgroei en sterkere marges”, zegt een woordvoerder. Dat is volgens hem “in lijn met regelgeving vanuit de EU, de VS en andere landen”.

Het is niet voor het eerst dit jaar dat Shell als het gaat om vergroening tempo mindert. Onder voormalig topman Ben van Beurden voerde Shell een plan in om in 2050 per saldo geen CO2 meer uit te stoten. Het concern benadrukt nu in een verklaring die doelstelling nog steeds na te streven.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...